Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    Készítettem egy ökonomikusabbnak szánt vázlatjavaslatot, és az új vázlatban illetve az eléje mellékelt magyarázatban is elhelyeztem egy-két értelmező jellegű mondatot, amelyekkel néhány félreértést is megpróbálok eloszlatni az első vázlattervvel kapcsolatban, kérlek figyeljetek ezekre a szempontokra a félreértések elkerülése végett. Az új változat mellett megmutatom az előzőt is, jelezvén, hogy honnan indult az új verzió, mik a változások, ergo mindig a korábbi állapothoz érdemes hasonlítani a változásokat.

    ELSŐ VERZIÓ

    Bevezetés: A hifi-audiofil hobbi mibenléte, értelme, szépségei és árnyoldalai, tipikus problémái. A topik nyújtotta lehetőségek kezdők és haladók számára, ezen lehetőségek hatékony kihasználási módjai (pl. hogyan kérdezzünk), a topikban elvárható viselkedési illem. (Ehhez már megírtam egy alapanyagot, nem kell majd jelentkezni rá.)

    1.; 1A.; A hifi hobbi rövid, praktikus, áttekintő története, főbb filozófiái, iskolái, műhelyei.
    1B.; A hifi rendszer, azaz hangberendezés általános felépítése, főbb elemei (forrás, erősítő, hangsugárzók, egyebek…), mitől hifi a hifi, milyen főbb kategorizálási lehetőségei vannak (pl. hifi, audiofil, high-end és hasonló osztályozások…), milyen tipikus választási lehetőségek és döntési kényszerek előtt áll az, aki fel akar építeni egy hangberendezést (például hangforrástípusok, erősítőtípusok, hangsugárzótípusok… közötti választások alapösszefüggései, a döntések kihatása a hangberendezés többi elemére, szinergia szempontjai…).

    2.; A hifi rendszer részletesen. Minden eszköztípusnál lehetőség szerint kitérni az alábbiakra:
    a készüléktípus feladata a hangberendezésen belül, fejlődésének történeti és aktuális áttekintése, a jelenkori és a közeljövőben várható fejlesztési és használati trendek, a különféle készülékfajták tipikus előnyei-hátrányai, alapvető kiválasztási és használati szempontok, határterületek készüléktípusai, milyen főbb részekből állnak az egyes készüléktípusok, mik a modifikációs és DIY lehetőségek-irányzatok, melyek a különleges és extrém technológiák (pl. NXT hangsugárzók, frekvenciaszűrés nélküli CD-játszók....
    2A.; Forráskészülékek, forrásformátumok a fonográftól a tömörített hangfájlokig. Típusok, altípusok, működési elvek (például multibit vs. 1bit, túlmintavételezés, MM vs. MC, kisjelű vs. nagyjelű hangszedők stb. stb…), részegységek, előnyök, hátrányok…
    2B.; Erősítők az SE csövesektől a DAC-kal egybeépített fehallgatóerősítőkig. Típusok, altípusok, részegységek, csövek, tranzisztorok, MOS-FET-ek.., erősítőosztályok, ezek jellemző kapcsolásai, jellemző problémák, előnyök-hátrányok…
    2C.; Hangsugárzó eszközök a fonográftölcsértől a fejhallgatókig. Típusok, tervezési és gyártási szempontok, részegységek, típusok előnyei-hátrányai…
    2D.; Vezetékek. Tápkábelek, IC-k, hangszóróvezetékek, a készülékek belső vezetékezése, csatlakozók/forrasztások, anyagok, konstrukciók, működési elvek, előnyök-hátrányok…
    2E.; Kiegészítő eszközök. Céljaik, előnyeik-hátrányaik, típusaik. Állványok, asztalkák, alátétek, tápellátási és jelkondícionáló eszközök, elektromos hálózat, „ezoterikus-negyedik dimenziós” eszközök (demagnetizátorok, CD-köszörűk-csiszolók-lakkozók, mosóeszközök, „Shakti-kövek” és társaik, színes filcek, rézkarikák, párásítók, polarizálók, háromláb vs. négyláb…)
    2F.; Multimédiás eszközökre épülő hifi. Például számítógépes-aktív hangdobozos, házimozis… rendszerek. Előnyök-hátrányok.

    3.; A hifi stúdió, a hangfelvétel útja az elkészítéstől a valóságos vagy virtuális áruházak polcaiig, formátumtól függően. Stúdióeszközök, hangmérnökök, filozófiák, módszerek… előnyök-hátrányok.

    4.; Tipikus hifi-audiofil problémák, vitatémák, toposzok. Például csövek-tranzisztorok, diszkrét áramkörök vs. IC-k, mérés-meghallgatás…

    5.; Hangberendezések és hifi készülékek, valamint a hangminőség tesztelési és mérési módszerei. Típusok, módszerek, korlátok, előnyök-hátrányok. Szubjektivitás-objektivitás.

    6.; Hifi készülék és hangberendezés vásárlási szempontjai. Kiválasztási és vásárlási szempontok és előfeltételek, küzdelem a kereskedőkkel és a marketinggel. Fontosabb magyarországi hifi-audiofil kereskedők, magyar fejlesztők és gyártók, tuningolók.

    7.; Legendás és feltörekvő hifi márkák, híres best buy készülékek, lehetőleg ár- és minőségkategóriák szerint.

    8.; A lehallgató helyiség akusztikája, a hangberendezés összeállításának akusztikai szempontjai, problémái.

    9.; GYIK. Folyamatosan bővülő tartalommal. Nyilván ide kellene kerülnie olyasminek, mint például a belépő kategóriában Magyarországon keresni érdemes márkák és best buy készülékek (lásd kezdők tipikus kérdése: „nulláról indulok, mit vegyek”),

    10.; Hifi szakirodalom. Régi és jelenkori magyar és külföldi szaklapok, információszerző helyek, blogok…

    A második verzióban megvalósuló változások összefoglalása, szándékom szerinti értelmezése:
    Kimarad az 1A pont, abból egy-két mondat elég az 1-es pontba. Kimarad a 3. pont, a felvételkészítés technikájáról, szempontjairól lehet egy-két mondatot ejteni a forrásformátumok tárgyalásánál, egyébként pedig néhány linket elhelyezni, amely a stúdiótechnikával-technológiával foglalkozik. Kimarad a 4. pont, ezen téma elemei utalásszerűen amúgy is benne lennének a 2-es pontban és alfejezeteiben. Kimarad a 6. pont, annak tartalma átkerül a GYIK első kérdésébe. Kimarad a 7-es pont, aki arról akar tájékozódni, olvasgassa a megadott hifi szakirodalom linkjeit, a szaklapok készülékteszt rovataiban tulajdonképpen összegyűjtve lehet találkozni a hifi márkákkal. Félreértések elkerülése végett: a 2. pont fejezetei és alfejezetei sem lennének nagy terjedelműek, 20-40 mondatból mindegyik alfejezet megoldható, tulajdonképpen annak bemutatása lenne, hogy milyen lehetőségek között választhat aki hangberendezést akar építeni, fejleszteni - ezért a vázlatszövegben idézőjelbe is tettem a „részletesen” szót. Az utóbbi értelemben érvényes a modifikációs és DIY szempont is, azaz e téren is csak utalások kellenének arról, hogy mit lehetséges utólag, a megvásárlás után fejleszteni az adott készüléktípuson. Erre szerintem fontos utalni, mert vásárlási szempont lehet az utólagos fejlesztési lehetőség, - azaz, természetesen nem a modifikációs és DIY tevékenység kifejtéséről lenne szó, de egy-két utalás szerintem fontos a tipikus lehetőségekre. A 2. pont hasonló tartalma ellenére szerintem az 1. pontban megvalósítandó áttekintés fontos lenne, ez afféle bevezetője, megalapozója, értelmezési keretbe foglalója lenne a 2. pontnak. Bizonyos értelemben egyébként az egész szövegnek a GYIK első kérdése adja a középpontját, a többi anyag tulajdonképpen értelmezési keretet teremt ennek a kiválasztási-vásárlási tanácsadásnak. Kérlek, hogy eszerint értelmezzétek a tervezetet, annak szándékait.

    MÁSODIK VERZIÓ

    Bevezetés: A hifi-audiofil hobbi mibenléte, értelme, szépségei és árnyoldalai, tipikus problémái. A topik nyújtotta lehetőségek kezdők és haladók számára, ezen lehetőségek hatékony kihasználási módjai (pl. hogyan kérdezzünk), a topikban elvárható viselkedési illem. (Ehhez már megírtam egy alapanyagot, nem kell majd jelentkezni rá.) Kb. 15 mondat.

    1.; A hifi rendszer, azaz hangberendezés általános felépítése, főbb elemei (forrás, erősítő, hangsugárzók, egyebek…), mitől hifi a hifi, milyen főbb kategorizálási lehetőségei vannak (pl. hifi, audiofil, high-end és hasonló osztályozások…), milyen tipikus választási lehetőségek és döntési kényszerek előtt áll az, aki fel akar építeni egy hangberendezést (például hangforrástípusok, erősítőtípusok, hangsugárzótípusok… közötti választások alapösszefüggései, a döntések kihatása a hangberendezés többi elemére, szinergia szempontjai…). Kb. 15-20 mondat. Linkek a hifit és történetét átfogóan bemutató honlapokhoz, blogokhoz.

    2.; A hifi rendszer „részletesen”. Minden eszköztípusnál lehetőség szerint kitérni az alábbiakra:
    a készüléktípus feladata a hangberendezésen belül, fejlődésének egy-két mondatos történeti és aktuális áttekintése, a jelenkori és a közeljövőben várható fejlesztési és használati trendek, a különféle készülékfajták tipikus előnyei-hátrányai, alapvető kiválasztási és használati szempontok, határterületek készüléktípusai, milyen főbb részekből állnak az egyes készüléktípusok, néhány utalás, hogy mik a tipikusabb modifikációs és DIY lehetőségek-irányzatok, melyek a különleges és extrém technológiák (pl. NXT hangsugárzók, frekvenciaszűrés nélküli CD-játszók.... Nem részletes kifejtés kell, csak elmondása annak, hogy mik vannak, és azok mire jók, mire nem jók. Alfejezetenként 20-40 mondat. Linkek a részletesebb tárgyalásokhoz, szakcikkekhez.
    2A.; Forráskészülékek, forrásformátumok a fonográftól a tömörített hangfájlokig. Típusok, altípusok, működési elvek (például multibit vs. 1bit, túlmintavételezés, MM vs. MC, kisjelű vs. nagyjelű hangszedők stb. stb…), részegységek, előnyök, hátrányok…
    2B.; Erősítők az SE csövesektől a DAC-kal egybeépített fehallgatóerősítőkig. Típusok, altípusok, részegységek, csövek, tranzisztorok, MOS-FET-ek.., erősítőosztályok, ezek jellemző kapcsolásai, jellemző problémák, előnyök-hátrányok…
    2C.; Hangsugárzó eszközök a fonográftölcsértől a fejhallgatókig. Típusok, tervezési és gyártási szempontok, részegységek, típusok előnyei-hátrányai…
    2D.; Vezetékek. Tápkábelek, IC-k, hangszóróvezetékek, a készülékek belső vezetékezése, csatlakozók/forrasztások, anyagok, konstrukciók, működési elvek, előnyök-hátrányok…
    2E.; Kiegészítő eszközök. Céljaik, előnyeik-hátrányaik, típusaik. Állványok, asztalkák, alátétek, tápellátási és jelkondícionáló eszközök, elektromos hálózat, „ezoterikus-negyedik dimenziós” eszközök (demagnetizátorok, CD-köszörűk-csiszolók-lakkozók, mosóeszközök, „Shakti-kövek” és társaik, színes filcek, rézkarikák, párásítók, polarizálók, háromláb vs. négyláb…)
    2F.; Multimédiás eszközökre épülő hifi. Például számítógépes-aktív hangdobozos, házimozis… rendszerek. Előnyök-hátrányok.

    3.; Hangberendezések és hifi készülékek, valamint a hangminőség tesztelési és mérési módszerei. Típusok, módszerek, korlátok, előnyök-hátrányok. Szubjektivitás-objektivitás. Kb. 15-20 mondat. Linkek részletesebb írásokhoz.

    4.; A lehallgató helyiség akusztikája, a hangberendezés összeállításának akusztikai szempontjai, problémái. Kb. 15 mondat. Linkek részletesebb írásokhoz.

    5.; GYIK. Folyamatosan bővülő tartalommal.
    "Egyáltalán nem értek hozzá, milyen készüléket ajánlotok megvételre?" - jellegű téma. Márka- és készülékajánlatok két vagy három alsóbb árkategóriában, új- és használt készülékekre vonatkoztatva. Például rendszerépítés 50ezerből, 100ezerből, 200ezerből. Hifi készülék és hangberendezés vásárlási szempontjai. Kiválasztási és vásárlási szempontok és előfeltételek, küzdelem a kereskedőkkel és a marketinggel. Linkek, pl. a fontosabb magyarországi hifi-audiofil kereskedőkhöz, magyar fejlesztőkhöz és gyártókhoz, tuningolókhoz.

    6.; Hifi szakirodalom. Régi és jelenkori magyar és külföldi szaklapok, információszerző helyek, blogok… Kb 5 bevezető mondat, egyébként pedig linkgyűjtemény.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák