- VGA hiba
- Megemeli a GPU-k árát az NVIDIA?
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- TCL LCD és LED TV-k
- HP notebook topic
- NVIDIA® driverek topikja
- Aktív hűtés és nagy aksi várható 9 hüvelyken
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #45293 üzenetére
Akkor csak az van, hogy csillag kapcsolásban mindíg két tekercs üzemel sorosan, ezért köthető az egyébként, egyenként csak 230V-ra méretezett tekercsű motor is ilyen módon 400V-ra,
400V-ra tervezettnél pedig minden tekercs 400V-ra van tervezve eleve és önállóan csatlakozik a 400V-ra.
Vagy ha csillagba kötnénk, akkor 680V, vagy mennyi voltra, ha lenne olyan hálózat.Köszi az infót !
Üdv.
-
And
veterán
válasz
kovy79 #45296 üzenetére
"Nem hinném, hogy 1-2A-nél többet tudna leadni (azért erre is figyelj oda)"
Pont ez a baj vele.. Az akkuk belső ellenállása még lemerült állapotban sem biztos, hogy elegendően 'kicsi' áramot hajtana át, így a táp túlterhelődhet.
"Az akkupakk 7db 1,2V-os cellából áll? Ha igen, 10V-tal is lehetne tölteni (7x1,44V)"
Az az 1,44V semmilyen tekintetben nem szentírás. Egy soros ellenállás valóban segíthet a dolgon, de ettől függetlenül nagyon észnél kell lenni az ilyen nem automatizált töltés során, és továbbra is az áramot célszerű figyelni / számítani (legfeljebb C/10 környékén tartani, abból nem lehet gond), nem a feszültségből kiindulni.
Mod. @ 45297: ha a 8,4V az akkumulátoron van, akkor az nem inkább névleges feszültséget jelent? Mert az oké, hogy egy két cellás Li-ion végfeszültsége ennyi, de a névlegese csak 2x 3,7V. Persze biztosat csak a kérdező tudhat. -
Kernel
nagyúr
válasz
nagyzoliph #45294 üzenetére
Ha kétcellás Li-ion telepről beszélünk, ahhoz csak 8,4 V-os töltőt szabad használni. Vannak fényképezőgépek is, amihez ilyen töltő való gyárilag.
A telepnek vagy készüléknek rendelkeznie kell belső balanszírozó áramkörrel, hogy véletlenül se kaphasson valamelyik cella 4,2 V-nál többet.
Ezeken a töltőkön szokott lenni egy kétszínű LED, ami színváltással jelzi a töltés végét. (Lényegében a töltőáram lecsökkenését, miután elérte a 8,4 V-ot.)
-
kovy79
őstag
válasz
nagyzoliph #45294 üzenetére
Ahhoz, hogy beröffentsd az eszközt, nem órákig, de nyugodtan ráteheted a 9V-os tápot (a kapocsfeszültséget nézd meg néha). Nem hinném, hogy 1-2A-nél többet tudna leadni (azért erre is figyelj oda).
Az akkupakk 7db 1,2V-os cellából áll? Ha igen, 10V-tal is lehetne tölteni (7x1,44V), persze megfelelően beállított árammal. -
And
veterán
válasz
nagyzoliph #45294 üzenetére
Nincs olyan, hogy 9V-os töltő! Az legfeljebb egy dugasztáp lehet, amiben semmilyen töltő intelligencia nincs. Egy töltőnek nem igazán fontos paramétere az, hogy hány voltos, mivel a feszültséget a cellaszám és a töltendő akku típusa (kémiai összetétele) szabja meg. A 8,4V-os akku a feszültségből kiindulva - itt mindig az elemi cellák névleges feszültsége számít - hét darab soros NiMH vagy NiCd cellát (nvleg 1,2V / cella) jelent, azokat pedig nem feszültséggel kell tölteni, hanem megfelelően kialakított, ennyi cellához tervezett Ni-xx töltővel.
-
nagyzoliph
csendes tag
Sziasztok!
Nem tudom jó helyre írok e: van egy aksim 8,4v os. Ennek a töltője elveszett sajnos. A szerkezet amihez tartozik azt eladnám de előtte a vásárló meg akarja nézni működés közben. Itt jön a kérdés: van egy 9V os töltőm, azzal meg lehet próbálni feltölteni? Elrobbantja az aksit? Nem is kéne teljesen feltölteni csak, hogy ki lehessen próbálni a szerkezetet.
Válaszotokat előre is köszönöm.
-
Kernel
nagyúr
válasz
Batman2 #45287 üzenetére
Mindhárom tekercsen, mindig 50 Hz váltóáram folyik, csak időben eltolt fázisban. Ez ugyanúgy érvényes az erőművi szinkrongenerátorra, mint a szinkron vagy aszinkron motorra.
A három fázis az erőműben kezdődik, ahol a generátorban, a körben elhelyezett három tekercsben (valójában ennek többszöröse – több póluspár --> alacsonyabb fordulat –, de "virtuálisan" csak három az eredője) egy forgó elektromágnes áramot indukál, ami a térbeli elhelyezkedés miatt értelemszerűen fázisban eltolt lesz:
Ez is egy jó szemléletes rajz, delta kapcsolású tekercsekkel:
Gyakorlatilag a forgó mágneses mezőből háromfázisú áram keletkezik.
Motorban ugyanez fordítva, végül visszakapjuk a forgómezőt:
Ha vektorosan ábrázolom a három fázist, tisztán geometriai alapon is levezethető, hogy a fázisfeszültség (230 V) gyök3-szorosa lesz a vonali feszültség (400 V):
Vannak kisebb teljesítményű motorok, kb. 2 kW alatt, aminek három tekercse egyenként 230 V-ra van méretezve, azt nyilván csak csillagba lehet kötni, hiszen deltában 400 V-ot kapna mindegyik tekercs, amitől leég.
Nagyobb motorok tekercse a 400 V-ra tervezett, ezért deltába is köthető. De indítani ajánlott csillagban, így kevesebb áramot vesz fel, de gyengébb is. Felpörgés után lehet deltába kapcsolni, a maximális teljesítmény és nyomaték eléréséhez.
-
Lompos48
nagyúr
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #45208 üzenetére
Ha már szóba kerültek a villanymotorok és bekötésük, felmerül bennem a kérdés, hogy csillag illetve delta kapcsoláskor miért van az, hogy csak kisebb, illetve csak nagyobb feszültségre köthetőek ?
Arra gondoltam, hogy a csillag kapcsolásnál a 3 tekercsből egyszerre mindig csak egy tekercsen folyik át az áram, a delta kapcsolás esetében pedig mindig két tekercsen, sorba kötve.
Jól gondolom ?Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
kovy79 #45273 üzenetére
Szevasz
Én is gondoltam bontóra, de mivel ezek az autók mind 24-25 évesek (csak 89-90'-ben gyártották őket), így mindegyik ennyi idős, tehát ugyanúgy lehet baja, ráadásul úgy hallottam, hogy sok 4T trabantnál volt már gond a két vezérlő dobozzal (bár lehet inkább a gyújtás elektronikával).
Ha megcsinálom, és sikerült, akkor nagyon szívesen megosztok minden információt !
Üdv.
-
Kernel
nagyúr
válasz
HollyBoni #45283 üzenetére
100 kΩ értékű potméterrel nem tudod közvetlenül (elektronika nélkül) szabályozni, túl nagy oda.
10 + 4 db nulla = 100 000 Ω
B = logaritmikus karakterisztika (vagyis főleg hangerő-, hangszínszabályzáshoz használatos).Ha a tápegység 5 és 12 V vezetéke közé kötöd a két szélét, akkor pontosan 5 és 12 V között szabályoz (testhez képest), műszerrel mérve. De a gyakorlatban csak a két végállásban fog működni, mert közötte a relatív nagy ellenállás miatt lényegében semmi áramot nem kap a ventilátor.
100 Ω nagyságrendű huzalpotméterrel lehet hatást elérni (ventilátorfüggő), de azt is legjobb csak a 12 V-ra kötni, sorosan a ventilátorral (egyik széle - közepe)
5 és 12 V közé kötni veszélyes is lehet, noha normális esetben, az 5 V nagyáramú üzemi terhelése miatt, egy ilyen kis áramú ventilátor nem képes megemelni az 5V tápot a 12 V irányába, de elég valamilyen zárlat a barkácsolás során, és komolyabb árat is fizethetsz, ezért a kis szakszerűtlen trükközésért.
-
kovy79
őstag
válasz
HollyBoni #45283 üzenetére
A bekötésed alapján a venti max 7V-ot kap. 5-6V alatt nem is nagyon indulnak el a pc-s ventik, ezért nagyon kicsi a tartomány, amit szabályozni tudsz.
5V helyett gnd-re kösd az egyik lábat ([link] a feliratokat ne vedd figyelembe), de nem lesz hosszú életű a poti.
Egy pár alkatrésszel szebben megoldható, még nyák sem kell hozzá: [link]. -
HollyBoni
veterán
-
HollyBoni
veterán
Üdv!
Van egy ilyen ventiszabályzóból származó potméterem: [link]
B104, ennyi van ráírva. Nagyon nem értek a dologhoz, hogy kéne bekötnöm egy PC venti szabályzáshoz? Kell még hozzá valami vagy csak a poti is elég?
-
Kernel
nagyúr
válasz
orion1025 #45276 üzenetére
Hangkártyáknál 24,576 MHz szokott lenni, mert abból leosztható 48 kHz mintavételi frekvencia (512x48).
Ebből következően 24x576-nak legalább lenne értelme, miután angolban X-tal néven fut (a crystal beceneve xtal).
Magyarban egyébként rezgőkvarc a szakmai neve a kvarckristály alapú eszköznek, de amellett van még a rezgőkerámia is. Utóbbi alacsonyabb frekvenciákon rezonál, például távszabályzók időalapja szokott lenni, és tévesen nevezik kristálynak.
-
orion1025
őstag
Üdvözlet!
Újra hozzátok fordulnék, remélem tudtok segíteni. Van egy törött hangkártya kristályom, amin az alábbi szerepel: 24x5E5
Ez milyen értéknek felel meg?
Köszönöm a segítséget!
-
Hosssszu
őstag
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni.
Találtam itthon egy sony (talán psp) tápot, ami 5voltot és 2ampert tud leadni. Na most az lenne az elképzelésem hogy ennek a végére teszek kettő usb portot, és akár egyszerre tudok két telefont is tölteni.
Nos ez az amit nem merek megtenni, anélkül hogy ne kérdeznék utána a dolognak.
Azt tudom hogy az usb 5volt, azt is tudom hogy egy telefon (persze ha jó a töltő áramköre, stb) csak annyi áramot vesz fel, amennyi neki kell (tehát mehet rá a két amper nyugodtan), csak azt nem tudom hogy két telefon ülhet-e egyazon +5volton és ugyanazon a földön. Visszafelé már láttam ilyet pl. kulső usb hdd racknél, de ebbe az irányba még nem.
Diódára is gondoltam, de nem tudom hogy kellhet-e, vagy ha igen akkor milyen?Remélem többé-kevésbé érthetően írtam le a gondom.
A válaszokat előre is köszönöm.
-
kovy79
őstag
válasz
cool13 #45272 üzenetére
Szerintem ne hagyd!
Csak járj nyitott szemmel. Én is rengeteg hasonló trafót találtam már bolhapiacokon fillérekért, vagy kidobott cuccokban. +-18V-os trafó pedig nem ritkaság.
Batman2, nem lenne jobb bontóban megnézni? Mi is taknyoltunk anno minden xart Simsonra, MZ-re, de nemrég, mikor felújítottam a sajátomat, megállapítottam, hogy a gyárinál nincs jobb.
Persze ha plusz funkciókat akarsz és sok szabadidőd van, akkor mindent meg lehet csinálni.
Az utánépítésedre egyébként nagyon kíváncsi vagyok, mert sehol nincs fent a kapcsolási rajza pontos értékekkel, így megoszthatnád a nagyérdeművel. -
cool13
őstag
Köszönöm az eddigieket. Akkor hagyom a fenébe. Sok a macera így.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #45261 üzenetére
Ige, ez is meg fordult már a fejemben, de ehhez tudni kellene pár dolgot, pl. hogy mekkora feszültségű és milyen formájú jelet ad ki a gyújtás vezérlő a fordulatszám lábán ?
Annak ismeretében tudnám, hogy milyen jelfeldolgozó áramkört kell készíteni, hogy abból egy eldönthető igen-nem (kvázi digitális) kimenetet tudjak vezérelni.
Van fordulatszám mérő kapcsolásom megépítve, állítólag annak pl. jó a gyújtótrafó menő fordulatszám függő, szaggatott 12V egyenáram, hogy mérjen, abból a kapcsoéásból kiindulva, a jelfeldolgozó részt megtartva egy monostabilt (pl. 555, vagy valami két tranyós flip-flop) rákötve, egy teljesítmény tranzisztoron keresztül már lehet hajtani az alapjárati mágnes szelepet.
De ez is idő amíg kidolgozom, gondoltam, az eredetit újra gyártani gyorsabb.Mondjuk ha saját magam gyártok, akkor már meg van a lehetőségem, hogy kicsit változtassak a működésen, pl. 1-2 másodpercet késleltetve legyen a szelep kikapcsolása motorfék esetében is, így a váltásokat simábban lehetne kivitelezni, nem rángatna közben az autó, míg ha hosszabban motorféken megyek, mert pl. 90-ről lassítok le 15-20-ra, akkor pedig lekapcsolja.
Üdv.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
krisztianAMG #45266 üzenetére
Hőt nem fűt el, hanem generál a disszipált teljesítmény miatt. Az pedig tipikusan 2.85V x 3A = 8.55W. Vf vs. If görbe szerint pedig 3.3V x 3A = 9.9W-ot.
-
Lompos48
nagyúr
-
krisztianAMG
senior tag
Szükségem lenne némi okosításra:
Melyik táblázatból/ábrából/függvényből tudom kiolvasni, hogy ez a LED mennyi hőt fűt el 3A-es áram mellett? -
Kernel
nagyúr
válasz
cool13 #45263 üzenetére
Ekkora teljesítményen nem tudsz zenerekkel és ellenállásokkal operálni. A diódás feszültségkétszerező egyik típusát lehetne esetleg alkalmazni:
De ennek hátránya a félhullámú egyenirányítás, noha a trafó terhelése szimmetrikus, vagyis a szinuszjel mindkét félperiódusát terheli.
Továbbá 30 V bemenő AC esetén 2 x 42 V DC jelenik meg a puffereken.
-
Kernel
nagyúr
válasz
darvinya #45255 üzenetére
Ez két külön dolog, a gyújtás, vagy az alapjárati mágnesszelep vezérlése. Itt csak az utóbbiról van szó.
Ha ilyen gondom lenne és a 800 forintos cucc sem akar működni, inkább talán kreálnék egy új áramkört. Feladat:
- Fordulatszámjel (impulzusok) érzékelése.
- Indítás előtt a mágnesszelepre 12 V-ot kapcsolni (alapjárati üzemanyag átenged).
- 500 rpm felett a szelep zárjon.
- Gázpedál alaphelyzeti érintkezője testre zár: szelep zárjon.Ha jól vettem ki, a leírás alapján. Azt nem tudom, hogy indításkor a gázpedált itt nyomni kell (vagy szabad-e) ettől függően változhat az áramkör.
-
Kernel
nagyúr
válasz
dewil666 #45251 üzenetére
Van például egy üveglapos személymérlegem, aminél 2 db gombelem részére van fészek, de csak egy volt bekötve. Mivel az is hamar lemerült, beépítettem a belsejébe egy Li-ion telefonakkut, ami feltöltve 4,2 V. (Beraktam még két szál drótot is, amire majd rákötöm a töltést, 1-2 évente, remélhetőleg.)
Tehát ennél megkockáztattam (főleg a dupla fészek miatt kaptam "vérszemet"), hogy az eredeti 3 V táp felé mentem, nem is volt gond. De nem biztos, hogy minden ilyen szerkezetnél bejön.
Esetedben, ha nem akarnék kockáztatni, akkor egy Zener-diódával megfognám a tápot, ami ilyen kis áramfelvételen megfelelő megoldás, illetve a hálózati táplálás miatt is. (Akkunál nem jó, mert a Z-dióda árama folyamatosan szívná lefelé.)
3,3 V-os zener, kis árammal előfeszítve épp kb. 3 V-ra állhat be. Nem szükséges a névleges 3,3 V feszültségre felhúzni, a mérleg processzorának áramfelvétele így is elhanyagolható a Z-dióda árama mellett.
De ezt már te tudod, hogy mennyit ér meg az egész, mennyi kockázatot vállalsz be.
Felmerülhet az a kérdés is, hogy a tápegység mennyire szűrt és mennyire stabil feszültséget ad le, nem zavarja-e meg a mérleg elektronikáját? A Z-diódával párhuzamosan kötött 100-1000 mikrós kondenzátor ezen hatékonyan segíthet.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
Batman2 #45245 üzenetére
98%.ban ragaszkodom ahhoz, hogy a "4" egy NPN (a bázisába érkező dióda polaritásából meg hogy nem látom értelmét egy olyan 510 ohmos emitterellenállásnak, ami a pozitív fesz. felé tartson). A "3" pedig a fotók alapján ugyanolyan. Maradok tehát az eredeti tippeim mellett. Tovább passz!
-
darvinya
titán
válasz
Batman2 #45253 üzenetére
Egyik hozzászólásban ez szerepel:
A Lada Samarák 21080-3734910-xx gyújtáselektronikái esetén az előtét ellenállást ki kell venni, mert különben nem tud kialakulni időben a 8,5 A körüli primer áram (különösen nagyobb fordulaton vagy kis feszültségen). A 21083-3704910-xx gyújtásleketronika nem jó a Wb, Tb típusokhoz, mert ez a mikroprocesszoros gyújtási rendszer két csatornás elektronikája.Kérdés nem-e ezt vetted.
-
Batman2
őstag
válasz
dewil666 #45251 üzenetére
A konyha mérlegben, ha 3V-os, akkor eredetileg egy lítium elem van, ami friss állapotban adhat olyan 3,4V-ot, kimerülve pedig lemegy olyan 3-2,7V-ig, már ha még működik róla a szerkezet.
Mindenképpen elemes táplálás esetében azért szokott bennük lenni valami tápegység, ami stabil feszültséget szolgáltat a finom elektronikának, így szerintem nem zavarja a 4V-sem, de ha biztosra akarsz menni, akkor sorba kötsz a táppal pl. egy 100ohmos ellenállást, ami korlátozza az áramot, ha zűr lenne.Ha 6V-os névleges feszültségű rendszerbe akarsz fogyasztókat tenni, akkor 6V-tal is kell számolnod, az ízzók is mind 6V-os feszültségűek, mint ahogyan a 12V-os rendszerekben pedig 12V-osak.
Az már más kérdés, hogy a 12V-os rendszerben is olyan 13,4V-on mennek az ízzók, mikor jár a motor, mint ahogyan a 6V-os rendszerben is magasabb feszültségen, olyan 6,8V-on.
De ettől még 6V-ra kell számolni.A névleges érték azt jelenti, hogy ahhoz képest egy tolerancia tartományon belüli eltéréssel még megfelelően működik a fogyasztó, mind felfelé, mind lefelé való eltéréskor.
Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
Kernel #45250 üzenetére
Szevasz
Igen, én is itt búvárkodtam, tagja is vagyok a klubnak.
Én is a kis átalakítás mellett döntöttem és be is szereztem a Lada Samara vezérlőt.
Igaz, 1320Ft volt, nem 800Ft, de még mindig sokkal olcsóbb, mint a 7600Ft-os eredeti trabant.
De már a csatlakozóban a lábak átrendezése sem volt olyan egyszerű, mint ahogyan a cikk írja.
De sikerült, viszont sajnos nem működik az előírtnak megfelelően, mivel sosem kapcsolja ki az alapjárati szelepet, illetve van egy diagnosztikai LED sorom, aminél pedig akkor is égve marad a pedál kapcsoló visszajelző LEDje, mikor nyomom a gázt, tehát nincsen alap helyzetben, csak halványabban világít.
Ebből gondolom, hogy a kapcsolás maga belül eltérő lehet, vagy primitívebb lehet, mint az eredeti, pl. kihagytak belőle fel, vagy lehúzó ellenállást, stb.Ezek után döntöttem a mellett, hogy akkor szedjük szét az eredetit és próbáljuk újra gyártani és vissza tenni azt.
Üdv.
-
dewil666
őstag
Sziasztok!
Már voltam itt korábban egy kérdéssel de azóta változott kicsit a történet.
Adott egy konyhamérleg ami olyan elemmel működik mint ami az alaplapokban van 3V. Nem akarom hogy elemmel menjen és adapterről szeretném üzemeltetni.
Ehhez szereztem egy 3V-os adaptert. Multiméterrel és feszültség kijelzővel is megmértem 4V-ot mutat mindkét eszköz. Ezzel lehet baja a mérlegnek. Milyen ellenállás kell rá hogy 3V kapjon a mérleg?Másik kérdésem hogy 6V motorkerékpárhoz ha készítek (műszerfal) világítást akkor ne 6V-al számoljak hanem 7.2V-al a töltés miatt?
-
Kernel
nagyúr
-
cool13
őstag
Már csak az a kérdésem, hogy ez alkalmas akkor erre a feladatra?
Annak figyelembe vételével ahogy már említettem, nekem nincs két kivezetésem a trafóból, mondjuk 2x22V csak 1x30V. -
Batman2
őstag
válasz
cool13 #45243 üzenetére
Egészen biztosan, mivel egyenirányítás és pufferelés után van vagy 36-40V-od abból a 30V-ból, így bármilyen szabályozót tehetsz utána, nem gond.
Szerintem a legegyszerűbb egy LM317-es használata, viszont nem tudom, hogy van e negatív párja, amivel a negatív tápfeszültség is előállítható, annak utána kell nézni.Az adatlapjában minden szükséges infót, kapcsolási segédletet megtalálsz.
Üdv.
-
cool13
őstag
Sziasztok!
Megoldható egy 30V kimeneti feszültséggel rendelkező toroid trafóval egy +22-25V -22-25V stabililizált tápfesz előállítása? Ha igen, megosztanátok a kapcsolási rajzát? Köszönöm! -
Kernel
nagyúr
válasz
flegga92 #45240 üzenetére
Nekem olyan volt, aminek a falra szerelhető tartója folyamatosan adta a töltést, egy ellenálláson keresztül, amikor rá volt téve (ami a szokásos megoldás, ilyen és hasonló szerkezeteknél, Ni-Cd vagy Ni-MH akku esetében).
Maga az ellenállás a porszívóban volt egyébként.
-
flegga92
senior tag
válasz
sörösló #45239 üzenetére
Köszönöm a segítséget!
Valahol biztos van benne jól eldugva... pedig az akkupackot is forrasztani kellett.
A legnagyobb vicc, hogy úgy árulták a boltban, hogy bármikor lehet tölteni, nem kell megvárni, hogy lemerüljön... Természetesen az akkuk állapota rohamosan romlott a folytonos töltés miatt, 1,5 év alatt vége lett... Miután cseréltem az akksit elmondtam nekik, hogy csak akkor töltsék, ha lemerül. Azóta eltelt 3 év és nagyon keveset vesztett az üzemidejéből. -
sörösló
aktív tag
-
flegga92
senior tag
Sziasztok!
Szeretnék egy kis segítséget. Adott egy morzsaporszívó és egy rossz adapter. A morzsaporszívóban van 3 db egyenként 2800 mAh-ás 1,2 V NiCD vagy NiMh akku, a gyári töltő pedig 7,5 voltos 400 mA-es. Az adaptere teljesen megadta magát, nem tudtam megcsinálni (leesett és széttört). Bejártam a környéken (Békéscsaba) jó pár boltot 7,5 V os adapter után, de csak 600 mA es volt a legkisebb. Azért nem mertem megvenni, mert fél éve cseréltem az akkukat és nem láttam töltőelektronikát benne, nem lenne sok neki? Bár most így belegondolva biztos kell neki valami, mert 7,5 V lehet megsütné a 3 akkut. -
Batman2
őstag
válasz
Lompos48 #45235 üzenetére
Az autó 25 éves, az alkatrészeit a 80-as évek második felében tervezhették.
Kapcsolási rajzot majd otthon tudok mellékelni.Még a fólia kondikkal van bajom, mert hogy csak az egyik nagyobb méreten látható az érték, a többin sajna nem.
A kisebbeket olyan 10n-osnak tippelem a 22n-ós nagyobbhoz képest.Van még egy másik kondi is, amire 33k van írva, az gondolom, 33n-ós ?
Üdv.
-
Batman2
őstag
válasz
Lompos48 #45231 üzenetére
Úgy rémlik, hogy az összes tranyó PNP, így a BC307-es az jó lehet, de a 337-es nem.
Igazából annyi is elég lenne már nekem, hogy általános célú tranyók vagy sem, mert akkor a polaritás alapján választanék valami általánosat, mint pl. a 307-es !A 6-os számú alkatrész felirata miatt gondoltam én is esetleg zenerre, de a másik ilyen két lábú vacakról semmit se tudtam leolvasni. Inkább úgy néz ki, mintha 3V lenne ráírva.
Szerinted a két darab egyforma lenne ?
Az IC a kapcsolásban a CD4538-as monostabil multivibrátor, ha esetleg ez segít, hogy mi szerepe lehet a zenernek és ebből, hogy milyen értékű kellhet oda ?A kapcsolás autóban, 12V-os tápfeszről megy.
Köszi !
Üdv.
-
Batman2
őstag
Sziasztok !
Szükségem lenne pár alkatrész jelzéseinek megfejtésére !
A 2-es számú tranzisztort korábban már kérdeztem, én azt találtam rá, hogy 2sd350, de az nem jó, mert az egy TO-3-as tokozású, 1500V-7A-es kalap, nem ez a kicsi.
Erre csak egy kis adattáblázatot találtam, szimplán SD350-ként, ami 80V-3A-es, PNP, tranzisztornak írja.
Így BD242-eset vettem helyette.Az 5-ös és 6-os pedig valami 2 lábú, tranzisztor kinézetű tok, 670ohm körüli ellenállással, mint egy egyszerű 1N4148. De akár zener dióda is lehetne, nem tudom.
Ha találkozott már valaki ilyen jelzésekkel, akkor segítsen nekem, melyik milyen típus, vagy mit lehet helyette beszerezni ?
Üdv.
-
Viszont adódott egy másik kérdésem. Van az asztali gépemben egy Sunbeam márkájú 4 csatornás ventilátorszabályzó. Eddig semmi gondom sem volt vele, de most a napokban elkezdte villogtatni a ventilátoraimban a LED-eket. Forog ettől még mindegyik, csak idegesít, hogy villogtatja.
Azt hittem, hogy a potikkal van valami baj, de mind a 4 csatornán pont most romlott volna el?Így első blikkre hol lehet a baj?
-
-
kovy79
őstag
válasz
Lompos48 #45226 üzenetére
Maradjunk annyiban, hogy az eddigi problémákat figyelembe véve az már semmiség.
A mi hűtőnkben pl a világítás kábele mellett még simán behúzható egy kábel, valamint a digitális termosztát lehet a hűtőn kívül, mert a szenzor kábele hosszabbítható és elég csak azt behúzni.
A termosztát hátuljára lehetne valami mágnest applikálni és mehet a hűtő hátuljára. -
kovy79
őstag
válasz
csabyka666 #45224 üzenetére
Lassan nem járnál jobban egy ilyennel?
Ezt úgy programozod, ahogy akarod és oda teszed az érzékelőjét, ahova akarod. Nem mellékesen kurv@ olcsó.
-
válasz
Kernel #45223 üzenetére
Mindent pontosan így csináltam, ahogy írtad. Én gyanítom, hogy nem jó a kapcsoló...
A két fekete vezeték csatlakozóinál pedig a következő a helyzet. Az eredeti kapcsoló kikapcsolt állapotban nem mutatott rövidzárat a két fekete között, az új viszont mindig rövidzáron van. Szerintem azért, mert a régi az kikapcsolta a készenléti zöld kis lámpát is, ha 0-ra állítottam a szabályzót, ez az új viszont állandóan járatja a zöld jelzőfényt, a kapcsolótól függetlenül. Ennek nincs jelentősége, szerintem annyival is olcsóbb maga a szabályzó, hogy ezt a plusz kapcsolót nem tették bele...
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #45222 üzenetére
Annyi a lényeg, hogy ne feszüljön a kapilláriscső, egyébként -5 - -20 °C körül mindenképpen át kellene billennie, nyilván a tengely állásától is függően.
Vásárláskor karikába fel van tekerve, amit óvatosan ki kell egyenesíteni (nem csak széthúzni, mint egy rugót, hanem szabályosan letekerni), nehogy sérüljön, elzáródjon a cső belseje. De ha eredeti, feltekert állapotában raktad be a fagyasztóba, amikor tesztelted, akkor még a sérülés esélye sem áll fenn, át kell kattannia, majd a melegben vissza.
Plusz érdekesség, hogy a 2db fekete vezetékes lábon amikor kivettem a fagyasztóból, nem volt rövidzár, majd egyet csak úgy magától kattant a kapcsolóban valami, és akkor már rövidzár lett. Gyanús...
Ez a normális, szerintem.
Ahol beszerelés után is látható karika, az főleg azért van szerintem, mert a túl hosszú cső maradékát meghagyták eredeti állapotában, az a biztos.
-
válasz
sörösló #45221 üzenetére
Erre nem is tudok tenni hurkot, mert ahhoz kellene még plusz 10-15 cm cső.
Ha van rajta egy kis hajlás, akkor már nem szakad el a kapilláriscső. - Hogy érted ezt? (már = még?
)
Persze, az eredeti helyre tettem, ott van egy műanyag lapka, két csavarral, az szorítja neki a hőátadó felületnek. Az igaz, hogy nem hajlítottam meg, és az is igaz, hogy ebből a műanyag lapkából részben kirohadt az a szivacsszerű anyag (ami talán elszigeteli a hűtő levegőjétől a csövet?), de ahogy írtam is, majdnem 1 teljes napig ment a kompresszor megállás nélkül, ezalatt totál lejegesedett a hűtő hátulján a hőleadó felület, és ugyancsak jeges volt a kapilláriscsövet odaszorító lapka is - szerintem le kellett volna kapcsolnia. Ja, és mindezt úgy, hogy a legkisebb fokozaton sem kapcsolta le a kompresszort.
Én úgy gondolom, hogy ez a szabályzó ettől sokkal "butább", sokkal nagyobb pontatlanságot is elvisel, és ha már ilyen ezredeken múlik a dolog, az régen rossz...ez a rendszer - szerintem - közel sem olyan precíz.
Abban bízok, hogy tényleg a kapcsoló volt a rossz, és kapok egy harmadikat. Rosszul nem is lehet bekötni...
-
sörösló
aktív tag
válasz
csabyka666 #45219 üzenetére
A hurok csak a hőtágulás miatt van benne, a kapcsolási ponthoz semmi köze. Ha van rajta egy kis hajlás, akkor már nem szakad el a kapilláriscső. Az elpárologtató becsatlakozásához a legközelebb kell elhelyezni, de ha megvan az eredeti hely, ez nem kérdés.
-
-
-
And
veterán
válasz
Bensee #45216 üzenetére
A legegyszerűbb eset: [link] (felső rajz szerint). A transzformátor szekundere sorosan kötve a csengővel és a nyomógombbal (záró kontaktussal). A csengő persze nem csak hagyományos kivitelű (mint a rajzon látható) lehet, hanem bármilyen, amelyik váltakozófeszültségről működik, az előbb adott linken is voltak olyanok, melyekről ezt írták: "8V-os trafóval működik". Ha ennyire nem értesz hozzá, akkor viszont a trafó primer oldali (230V-os) bekötését bízd olyan emberre, aki látott / csinált már ilyesmit.
-
And
veterán
válasz
Bensee #45214 üzenetére
Csengőtrafó AC 8, 12 vagy 24 voltos kimenettel: [link].
Csengők és kapcsolók (nyomógombok): [link].
Mod.: "Nem akarom a hálózatról táplálni, hanem inkább adnék neki 12 voltot."
Valamilyen úton-módon az a 12V is a hálózatból származik (gondolom nem elemek vagy akkuk adnák a tápot), ezért célszerű egy kis teljesítményű csengőtrafót vagy tápot használni erre a célra. Az egyszerű trafó a legjobb, tekintve hogy abban van a legkevesebb dolog, ami el tud romlani. -
Bensee
tag
Sziasztok!
Segítségre van szükségem!
Szeretnék itthonra beiktatni valami csengős cucckombóságot.
Milyen kapcsolóra és csengőre van szükségem?
Nem akarom a hálózatról táplálni, hanem inkább adnék neki 12 voltot.
Gondolom vannak ilyenek!
Azt szeretném tudni, hogy kivitelezhető-e viszonylag olcsón és egyszerűen?!?
Köszönöm a válaszokat! -
Kernel
nagyúr
válasz
darvinya #45210 üzenetére
Épp akkor volt a topikban egy másik történet is, a mosógépmotorról, az volt háromfázisú (meglepő módon, mivel épp egy mosógépről nem gondolná az ember).
De mielőtt válaszoltam, keresővel kilistáztam a másik fórumozó hozzászólásait, hogy a keveredést kizárjam. Ha megnézed, itt nincs arra utalás, amiből 3-fázisra lehetne következtetni.
Mindamellett, egy fázisra kötött kötött háromfázisú motor forgásiránya is változtatható.
-
Kernel
nagyúr
válasz
csabyka666 #45204 üzenetére
-
Kernel
nagyúr
Egyfázisú aszinkron motornál a segédfázistekercs végeinek felcserélésével lehetséges.
De azért saját érdekedben nem ártana tisztázni, amit korábban írtam, volt már olyan a történelemben, hogy valami füstölt, de még nem ment tönkre, illetve nem lett menetzárlatos.
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #45204 üzenetére
De igen befolyásol, mivel így nem tudja rendesen lehűteni, azért van hurok.
-
válasz
darvinya #45203 üzenetére
Persze, oda raktam vissza, ahol volt az eredeti, a műanyag takarólemezzel hozzácsavaroztam a hűtő "hátuljához". Az a baj, hogy ez az új kapilláriscső rövidebb, és nem tudok rá hurkot csinálni, mert épphogy elér, ahova kell neki, bár szerintem ez nem sokat befolyásol.
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #45202 üzenetére
Magára a hűtő felületre rakd, egy hurok érjen hozzá.
Nálam is így van. -
-
darvinya
titán
válasz
csabyka666 #45200 üzenetére
Kompresszorból ment el, de ez várható volt, mert már alig hűtőt.
A kapilláris cső közvetlenül a hűtő felületre van rakva nálam, és igen jegesedik(bár automatikusan van lelolvasztási funkció).
Új hozzászólás Aktív témák
- VGA hiba
- Opel topik
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) / Counter-Strike 2 (CS2)
- Ujjal lehet mutogatni a Huawei csúcsórájára
- Milyen légkondit a lakásba?
- BestBuy topik
- Megemeli a GPU-k árát az NVIDIA?
- Politika
- Elder Scrolls IV - Oblivion - Olvasd el az összefoglalót, mielőtt írsz!
- További aktív témák...
- Logitech g920 F1 kormánnyal
- Samsung Galaxy S25 Ultra 12/256GB titánszürke garanciával
- AKCIÓ! GAMER PC: Új i5-14400F (10mag/16szál) +Új RTX 5060 Ti +16-32GB DDR4! GAR/SZÁMLA! 50 FÉLE HÁZ!
- AKCIÓ! GAMER PC: Új i5-14400F (10 mag/16 szál) +RX 6800 16GB +16-32GB DDR4! GAR/SZÁMLA! 50 FÉLE HÁZ!
- Nagyon kedvező áron!Eladó Synology DS923+ Alza Gari 2027.10.23-ig
- LG 55G3 - 55" OLED evo - 4K 120Hz 0.1ms - MLA - 2000 Nits - NVIDIA G-Sync - AMD FreeSync - HDMI 2.1
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X3D 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 10600KF 16/32/64GB RAM RX 7600 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Csere-Beszámítás! Meta Quest 3 128GB Virtuális valóság szemüveg!
- Xiaomi Redmi 13C 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest