- Milyen HASZNÁLT notebookot vegyek?
- Házimozi haladó szinten
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Everest / AIDA64 topik
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Milyen SSD-t vegyek?
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Hővezető paszták
- Fujifilm X
-
PROHARDVER!
A legtöbb kérdésre (igen, talán arra is amit éppen feltenni készülsz) már jó eséllyel megtalálható a válasz valahol a topikban. Mielőtt írnál, lapozz vagy tekerj kicsit visszább, és/vagy használd bátran a keresőt a kérdésed kulcsszavaival!
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Az RDNA 4 dizájnok egyszerűen még nincsenek kész. Meg olyan node-on jön, amilyet az AMD még nem használt.
-
hahakocka
őstag
Bejelentették amúgy a Red Dead Redemption remasztert PC-re, s abban is lesz már DLSS 3.7 és FSR 3.0. Most már minden remaster-remake-új játék megfogja talán ezeket kapni. Végén még én is rászokok
-
S_x96x_S
addikt
> Megérte dolgozni a 3.1-en, ha kb. senki se rakja bele a játékába.
Ezek nem azok?
https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fsr-3-1-now-available-fsr-3-available-and-upcoming-in-60/ba-p/692000
És valószínüleg az FSR 4.0 -val átfedésben lesz,
https://prohardver.hu/hir/amd_fidelityfx_super_resolution_4_0_ai_jon.html -
hahakocka
őstag
PumbA láthatóan ért az FSR -hez ! Mit gondoltok amúgy ahhoz, hogy az AMD csak azért tolta el a 8000 es szériát hogy ne kapja kárát a 7000 es széria mert annyira jó lett az új RDNA 4. Ez még csak pletyka persze.
Ui: Elég szelektívek egyesek , erős a kettős mérce az oldalon egyes alfórumokban de ez van. Aki valóban flame-el 2-3 másik fórumon és más honlap alfórumán is gyakran amúgy, megmarad, aki pl. velem, személyeskedik nem kap semmi büntit a másik meg igen na mindegy lezártam a dolgot. S minden kritika már flame s személyeskedés. Gondolom ez is amit most írok.... A 13 éves több ezres youtube oldalamon nem szoktam ilyen 'erős' ADMIN lenni.... Bárki hozzászólhat ha érvel és van értelmes kritikája. A durva dolgok más kérdés persze. A 103 interjúból 3 at töröltem le mert összeférhetetlen volt a 3 személy végül kb bármivel a viselkedésük negatív mértéke okán. De nem mindenért teszek tiltást.
-
KAMELOT
titán
Te játékfejlesztő vagy, hogy így vágod a FSR dolgokat?
Valami ilyet tudsz csinálni? Mr. Orákulum kicsit buherált! -
PuMbA
titán
Until Dawn és Red Dead Redemption 1 is FSR 3.0-ával jött / jön ki, ráadásul az előbbibe nem is működik
Megérte dolgozni a 3.1-en, ha kb. senki se rakja bele a játékába.
-
szmörlock007
aktív tag
Szerintem a kliens(pc, laptopok) cpu-kra azért nem csak filléreket költenek, mármint az amúgy elég kellemes piac, egészséges nyereséggel lehet versenyezni ott, és az elmúlt években a fő versenytárs (intel) csak csetlett-botlott. Bár lehet te kizárólag az asztali APU-kra gondoltál, ugye a laptopokba jutó APU-k ugye elég fontosak. A dGPU piac az, ahol már ugye kérdéses, hogy mennyire éri meg az AMD-nek a minimálisnál többet befektetni így, hogy egyre csak drágulnak a waferek és a fejlesztések, nagyobb piaci részesedést meg csak nagyon sok pénzzel lehetne lopni nvidiától, amit nyilván sokkal jövedelmezőbb inkább szerver AI vonalon elkölteni.
-
fLeSs
nagyúr
válasz
Komplikato #66083 üzenetére
Az AMD 2022-ben felvásárolta az Xilinxet $35B-ért, az sem volt piskóta (mintha mai áron az Intel 1/3-át vennék meg, az NV az ARM-ot $40B-ért akarta felvásárolni).
Az AMD-nél a fő vonal az Epyc + Instinct (+ FPGA: Alveo, Versal, Zinq a Xilinx megvásárlása óta) hármas.
Szóval el tudom képzelni, hogy az asztali Radeon GPU és APU fejlesztésekre csak aprópénz jut és jórészt a konzolpiaci szereplők támogatásával (főleg Sony) és miatt megy.
Biztosra persze nem tudjuk, csak a cég prioritásai alapján ez a logikus.
Az NV-nél viszont a GPU volt egészen 1-2 évvel ezelőttig a fő vonal. -
S_x96x_S
addikt
( Tinygrad / Geohot / RDNA programozás )
Valami pici ( ~ tiny ) elmozdulás azért történik.
2024szept26 - án a Tinygrad/Geohot Twittelt egy AMD GPU problémáról,
és láthatólag egyesek az AMD-nél foglalkoznak a problémával.Ami nagyon pici reménysugár ...
""""
Thank you to tiny corp for pointing out some problems running BERT training with Tinygrad on AMD GPUs in this Tweet. We had a few engineers at AMD take a look at the problem and they were quickly able to reproduce it.
...
What they found was an issue related to CWSR (compute wave save restore), ...While investigating this issue another potential problem was discovered in that Tinygrad is not setting the Control Stack size ....
The next ROCm release will include robustness improvements in KFD that will gracefully fail during user mode queue creation if the queue buffer pointers or sizes are missing or fail sanity checks. It will also prevent accidental unmapping or freeing of queue buffers while the queues exist ....
""""
https://gist.github.com/fxkamd/ecaaab72694696602b6f350edaab9d8d -
fLeSs
nagyúr
válasz
FLATRONW #66081 üzenetére
Ránéztem most az AMD R&D költségeire:
2017: $1.2B
2018: $1.4B
2019: $1.5B
2020: $2B
2021: $2.8B
2022: $5.5B
2023: $5.9B
2020-tól kezdett el felfutni, tehát amit addig csináltak azt aprópénzből hozták össze, ők ugye CPU-t és GPU-t is terveznek.
2019-ben jött ki az RDNA, aprópénzből.
2020/21-ben jött ki a RDNA2, aprópénzből.
2022/23-ban jött ki az RDNA3, ez architektúrálisan nem sokat változott az RDNA2-höz képest, még mindig aprópénzből.
Nekem olybá tűnik, hogy az AMD amióta majdnem csődbement (2014 környéke?) nem készített olyan játékos GPU-t, amibe igazán komoly összeget öltek volna bele, mert nem volt rá pénze.
2021 volt az első év amikor már lehetett volna rá pénze, ha úgy vesszük, hogy az RDNA3 az egy ráncfelvarrt RDNA2, akkor a ~2 éves fejlesztési ciklusba éppen belefér (2022/23 mínusz 2). De hát még erre sem költöttek szinte semmit a "megszokotton felül".
Az első olyan GPU amire elvileg már volt pénzük az az RDNA4. Az első hírek arról szóltak, hogy ennek a csúcsverziója vmi nagy sokchipletes cucc lett volna, de végül nem csinálják meg, ezért lesz csak középkategória. De ha igaz a pletyka, akkor ez volt az első olyan GPU (Navi41?) amibe már komoly pénzt kezdtek el beleölni.
Sztem az RDNA5 (UDNA5?) lesz az a generáció, aminél már kijöhet, hogy az AMD mit tud GPU téren ha van rá pénze.
Bár az NV-hez képest még mindig le vannak maradva, náluk 2023-ban $7.34B volt az R&D. -
FLATRONW
őstag
válasz
Alogonomus #66078 üzenetére
Az igazság az, hogy az 580-on kb. egy 10 százalékos tuning volt a 480-hoz képest, és még így is egálban van jelenleg az 1060 vele.
Az 1070 ellen pedig még az 590 is kevés volt.
Tehát itt sincs semmi "fine vine"-ról szó.
De itt a lényeg az lenne, hogy hiába volt kisebb és hasonló teljesítményű a jobb gyártástechnológiai miatt a gpu, de még így is jelentősen nagyobb volt a fogyasztása, ami eléggé bekorlátozta őket.
Az AMD-nek nagyon nem megy elsőre az új gyártástechnológia, míg az NV-nek általában igen.
És ezt bizonyítja az is amit írtam, hogy a 16 nm-es Pascal kb. egálban volt a 2 generációs 7nm-es 5700xt-vel minden szempontból (fogyasztás/teljesítmény).
-
Alogonomus
őstag
Kezdetben 2017/18 magasságában valóban egálban volt teljesítmény szempontjából az RX 580 és a GTX 1060. Aztán 2021 magasságában már - jelentős részben a DX11-es játékok helyett már DX12-es játékok terjedésének köszönhetően - érezhetően az RX 580 volt az erősebb, és főleg az új vagy rendszeresen karbantartott címekben.
-
válasz
Alogonomus #66078 üzenetére
A GTX 1060 az RX 480 nal indult, nem az 580 nal és nem teljesített alatta még a PH-n sem,1 évre rá jött az 580.. Az 1070 lényegesen gyosabb volt mint az RX 580 , nem volt a közelében késöbb sem, 50 % is volt köztük.
Amúgy szép idők voltak a VGA piacon, az utolsó normálisnak nevezhető év volt. -
Alogonomus
őstag
válasz
FLATRONW #66077 üzenetére
Azért:
- a 16 nm-es Pascal esetén a 200 mm²-es GP106-os GTX 1060 egyértelműen a 14 nm-es és 232 mm²-es Polaris20-as RX 580 alatt teljesített, míg a 314 mm²-es GP104-es GTX 1070 eleinte erősebb volt, ami 2020 környékén az új játékokban már inkább egál lett az AMD-féle "fine wine" effektus hatására.
- a 12 nm-es Turing esetén pedig a 445 mm²-es TU106-os RTX 2070 és az 545 mm²-es TU104-es RTX 2070S között volt teljesítményben a 7 nm-es és 251 mm²-es Navi10-es 5700 XT. Persze az RTX esetén az RT-magok is elfoglaltak jelentős területet, azért akkora a méretbeli különbség.Mindenesetre az AMD általában a modernebb node esetén cserébe kisebb chipméretből is érte el ugyanazt a teljesítményszintet.
-
FLATRONW
őstag
válasz
S_x96x_S #66053 üzenetére
Nem lenne meglepő.
Radeon 7, RX 5700 is már 7nm-en jött.
Ellenfélnek pedig ott volt a Pascal 16-on, a Turing pedig 12-őn.
És tudjuk, hogy mire voltak ez elég.
Harmadik nekifutásra már jó volt a 7nm a 6000-es sorozaton. Persze ezt egy kicsit árnyalja az NV 8nm-es Samsung "kisiklása". -
xtremist
őstag
válasz
Devid_81 #66070 üzenetére
Azért olyan hangos, mert idétlenül magasra van gyárilag véve a ventilátor fordulatszám, teljesen fölöslegesen. Egyik gyártóé sem forog ebből a szériából 1500 fölé, ez meg 2100-ig elmegy. Ha beállít az ember egy kicsit visszafogottabb profilt, pont ugyanolyan hangos és ugyanolyan hőmérsékletű, mint egy sapphire.
-
fLeSs
nagyúr
válasz
TESCO-Zsömle #66067 üzenetére
Tényleg.
De legalább gyorsabb.
-
Devid_81
félisten
válasz
huskydog17 #66069 üzenetére
Uh azt hittem ez egy csendes 3 ventis jo kis custom cucc
Tutira nem viselnem el a gepben ha olyan hangos -
huskydog17
addikt
Nem csoda, mert az XFX Merck 310-es a legszarabb custom design, rohadt hangos, ez a custom design kb. olyan, mint a zöldeknél a Gainward Ghost.
-
PuMbA
titán
AMD Radeon RX 7900 XT reaches an all-time low price of $629
MORE! Amúgy érdekes, hogy mint az RX6800 16GB esetén, szinte mindig az XFX-ek kerülnek olcsóságba. Vajon van valami megállapodásuk az AMD-vel.
-
PuMbA
titán
válasz
Petykemano #66055 üzenetére
Tényleg tök érdekes lenne, hogy ha az AMD csinálna egy NVIDIA-t és alacsonyabb fogyasztással jönne valahogy a legújabb gyártási technológiákkal
-
Petykemano
veterán
válasz
S_x96x_S #66053 üzenetére
Szerintem is meglepetés lenne.
De nem szokatlan.
Az AMD máskor is próbált úgy előnyt szerezni/lépést tartani, hogy kisebb lapkákkal fejlettebb gyártástechnológiát vesz alkalmazásba, Amivel jó kihozatalt tud elérni. Az nvidia általában mamut méretű lapkáit később szokta átvinni az új gyártástechnológiára.Melyik node is volt, ahol gyakorlatilag megfeleződik a reticle size limit?
-
S_x96x_S
addikt
a Samsung && AMD - bartel ( HBM3E <---> MI300X )
// ha te megveszed az én termékemet, akkor én is a tiédet. //
https://www.viva100.com/main/view.php?key=20241006010001012
(gépi fordítással, amiben lehetnek hibák.)
"""
Az a hír járja, hogy a Samsung Electronics nagy mennyiségben vásárolta meg az amerikai AMD grafikus feldolgozó egységeit (GPU), hogy felgyorsítsa a mesterséges intelligencia (AI) fejlesztését és bevezetését.
Az iparági források szerint a Samsung Electronics nemrégiben körülbelül 20 millió dollár (kb. 270 milliárd forint) értékben vásárolt AMD GPU-kat. Ez az első alkalom, hogy a Samsung az NVIDIA-n kívüli GPU-t vásárol, így nagy figyelmet keltett ez az ügy.
A Samsung Electronics által vásárolt termék az Instinct MI300X. Bár a vállalati szabályzat miatt a pontos ár nem erősíthető meg, figyelembe véve, hogy az MI300X piaci ára körülbelül 10 000 dollár darabonként, egyszerű számítással megállapítható, hogy a Samsung körülbelül 2000 darab AMD GPU-t vásárolt.
Jelenleg az NVIDIA H100 ára 30 000 és 40 000 dollár között mozog, ezért az MI300X-et költséghatékony chipként emlegetik.
Ez a termék tavaly év végén került piacra, és bár az NVIDIA chipjeihez képest valamivel gyengébb teljesítményt nyújt, ár szempontjából egyértelmű versenyképességgel rendelkezik.
Egy félvezetőipari forrás szerint „az MI300X-et kezdetben alacsonyabb teljesítményűnek értékelték az H100-hoz képest, de az AMD nemrég végzett saját tesztjei során az H100-hoz hasonló teljesítményt mutatott, és ennek következtében a Samsung érdeklődést mutatott.”
Jelenleg a chip mintákat a Samsung Electronics DX divíziójának fejlesztési részlegében, a Samsung Research-ben tesztelik.
Mindazonáltal, úgy tűnik, hogy a Samsung Electronicsnak még szüksége van némi időre, mielőtt ezt a chipet ténylegesen bevetné az AI fejlesztésében, mivel míg az NVIDIA chipek futtatásához szükséges infrastruktúra már kiépült, az AMD chipek esetében még nem áll rendelkezésre elegendő előkészület.
A Samsung Electronics egyik belső munkatársa elmondta: „Az AMD GPU-k egy része már megérkezett a Samsung Research-hez, de egyelőre még nem került felhasználásra. Időbe telik, amíg teljes mértékben bevetik az AI fejlesztésében.”
A piaci elemzők úgy vélik, hogy a Samsung Electronics a jövőben is folyamatosan vásárol majd AMD GPU-kat. Az év első felében a Samsung Electronics 3 milliárd dollár (kb. 4 ezer milliárd forint) értékben szállított HBM3E (5. generációs nagy sávszélességű memóriát) az AMD-nek, és ekkor megállapodtak, hogy a Samsung 1 ezer milliárd forint értékben vásárol AMD GPU-kat a HBM vásárlásának ellenértékeként. Mivel a megállapodott mennyiség nagy része még hátravan, a termékek beszerzése több évig is eltarthat.
A Samsung Electronics AMD chipvásárlásának hátterében a költséghatékonyság mellett az is áll, hogy az NVIDIA chipjeinek hiánya egyre súlyosabbá vált.
Az AI iránti növekvő kereslet miatt tavaly az NVIDIA chiphiánya fokozódott, és a Samsung Electronicsnál is hiány volt az AI chipekből. Még az H100 előző generációs A100 és V100 chipeket is felhasználták, de még így sem volt elegendő.
A Samsung egyik belső munkatársa elmondta: „Az A100 és H100 chipek használatához korán kellett beérkezni az irodába, hogy be tudjuk nyújtani a használati kérelmet. Tavaly év végén már növekedett a GPU-k száma, de a csapatoknak kiosztott chipek száma mindössze 16 volt.”
Egy félvezetőipari forrás hozzátette: „A Samsung Electronics és az AMD közötti kapcsolat már korábban is szoros volt, és úgy tűnik, hogy a jövőben tovább erősödik az együttműködés a két vállalat között.
”"""
( via https://x.com/harukaze5719/status/1843154047840538693 -
S_x96x_S
addikt
> Tehát drágább lesz, mint 4nm-en lett volna
legalábbis a gyártás ( ~ önköltség ); az ebből készülő termék nem biztos.
--------
Amúgy meglepő lenne,
hogyha fejlettebb gyártástechnológiát használna az AMD mint az nVidia.
úgyhogy egy kicsit még emésztem a hírt.Ha racionálisan nézem, akkor valami mobil ( Strix Halo - utód? ) lehet a fókusz.
-
S_x96x_S
addikt
AMD’s RX 8000 - TSMC 3nm -en
???
"According to Taiwan’s UDN, NVIDIA plans to mass-produce the RTX 50 series using TSMC’s 4nm, with a release expected by the end of this year. Additionally, AMD’s RX 8000 series will be mass-produced using TSMC’s 3nm, with an announcement expected in the first quarter of next year."
https://x.com/Jukanlosreve/status/1843123310076506437----
vagy elirás, vagy valami extrém meglepetés ..
https://money.udn.com/money/story/12926/8274450 -
válasz
Obliterátor #66049 üzenetére
Euro,-Dollár. Áfa, stb...
-
PuMbA
titán
Újabb csatlakozó:
AMD Radeon RX 7900 XTX now available for $819, its lowest price yet
Könnyen elképzelhető, hogy a 16GB-os 256bites RDNA4 magasabb áron fog nyitni, mint a 384bites 24GB VRAM-os 7900XTX
-
PuMbA
titán
válasz
Devid_81 #66043 üzenetére
Az AMD úgy fog szerezni több market share-t, hogy az RDNA2 és RDNA3 lesz olcsóbb, nem az RDNA4
Mint a tavalyi erős RDNA2 leakciózásnál, amikor 19%-on voltak a mostani 12% helyett: [link]
Na de komolyan. Ha tényleg pariban lesz az NVIDIA-val, de olcsóbban, akkor nem lesz gond az RDNA4-gyel sem.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Egyik új generációs fejlesztés sincs piacra kész állapotban. Nincsenek messze, de igazából ha be is mutatják őket idén, nagyon kis mennyiségről lesz csak szó.
A készleteknek pedig ehhez azért nem lesz köze, mert az új generáció drága lesz. Az AMD sem hozza majd olcsón az RDNA 4-et, csak az NV-hez viszonyítva lesz olcsó, de hozzájuk könnyű igazodni, mert az RTX 50 első körben 1000+ dolláros szintre jön. Így nyilván könnyű 1000 dollár alá árazni.
-
S_x96x_S
addikt
Új PRO GPU - a Microsoft felhőbe:
"AMD Introduces the Radeon PRO V710 to Microsoft Azure"
https://community.amd.com/t5/corporate/amd-introduces-the-radeon-pro-v710-to-microsoft-azure/ba-p/714541
"The AMD Radeon™ PRO V710's 54 Compute Units, along with 28GB of VRAM, 448 GB/s memory transfer rate, and 54MB of L3 AMD Infinity Cache™ technology, support small to medium ML inference workloads and small model training using open-source AMD ROCm™ software."---------------------
Name : AMD Radeon™ PRO V710
https://www.amd.com/en/products/accelerators/radeon-pro/amd-radeon-pro-v710.html
Family : Radeon PRO
Series : Radeon PRO V Series
Form Factor : Servers
Launch Date: 10/3/2024
GPU Architecture: AMD RDNA™ 3
Hardware Raytracing : Yes
Lithography: TSMC 5nm | 6nm FinFET
Ray Accelerators : 54
Stream Processors : 3456
Compute Units : 54
Peak Engine Clock : 2 GHz
Peak Half Precision (FP16) Performance : 55.3 TFLOPs
Peak Single Precision Matrix (FP32) Performance : 27.65 TFLOPs
Peak INT4 Performance : 110.59 TOPs
Peak INT8 Performance : 55.3 TOPs
Transistor Count : 28.1 Billion
Dedicated Memory Size : 28 GB
Dedicated Memory Type : GDDR6
AMD Infinity Cache Technology : 54 MB
Memory Interface : 224-bit
Peak Memory Bandwidth : 448 GB/s
Memory ECC Support : Yes
-
S_x96x_S
addikt
ZLUDA ( CUDA on non-NVIDIA GPUs ) - projektetet újra-élesztették;
mivel lett egy titkos támogatója és teljes fókusz a
"CUDA-based AI/ML software." -en van.
A fő fejlesztés AMD GPU-n történik, a Raytracing -et kiveszik a projektből és a Windows-támogatás is kisebb lesz.//spekuláció:Szerintem az is lehet, hogy az AMD, egy baráti cégen keresztül támogatja a projektet és úgy, hogy jogilag kevésbé lehessen támadni. és amúgy is - az AMD érdeke leginkább a projekt. //
"There is an unnamed organization that is sponsoring ZLUDA development moving forward but for now they want to be a "stealth" sponsor, so Andrzej Janik hasn't revealed the organization."
"ZLUDA's third life"
https://vosen.github.io/ZLUDA/blog/zludas-third-life/
""
GPU support:
The new ZLUDA will be built to support multiple GPU architectures. The mainline development will happen on AMD GPUs as that's what most of our users have. Still, I do realize there is lot of interest in other GPUs (e.g. Intel) and hopefully this will lead to more code contributions and new backends.
Pre-rollback ZLUDA stayed on ROCm 5 mainly because I did not want to re-test all the version-specific workarounds. Since we are starting with a clean slate, AMD backend will target ROCm 6.1+.More modest set of supported AMD GPUs:
We will only support RDNA1 and newer non-server AMD GPUs. Supporting pre-RDNA1 and server GPU architectures was an additional support burden and never worked as well as RDNA1+ GPUs due to the wavefront 64 configuration they use.
Note that this applies to the current architectures. AMD recently announced the merging of RDNA and CDNA into a single architecture (UDNA). I have high hopes for this new architecture and expect it to simplify porting CUDA → HIP and to bring ZLUDA to server GPUs.
""""ZLUDA Takes On Third Life: Open-Source Multi-GPU CUDA Implementation Focused On AI" https://www.phoronix.com/news/ZLUDA-Third-Life
+ https://github.com/vosen/ZLUDA -
válasz
Komplikato #66037 üzenetére
Lenne az AMD-nek egy új RV770 pillanata.
-
Busterftw
nagyúr
-
hahakocka
őstag
Gamer Meld : RX 8000 Is SO GOOD AMD’s SCARED To Release It!
Fura lenne ha annyira jó lenne hogy már a saját 7000 eseit is szívatná tényleg az AMD. -
Chiller
őstag
válasz
Devid_81 #66027 üzenetére
És itt nem csak arról van szó, hogy az AMD nyer apránként kevés profitot, de így piacot is szerezne, és az NV pedig konkrét pénzt vesztene, mert csökkenne az eladásuk.
Milyen jó is lesz ha még erre a már így is teljesen telített AMD piacra még ráöntik mondjuk 799-849 MSRP áron a navi 48-akat...
-
válasz
Devid_81 #66025 üzenetére
A kereskedelem nem ilyen egyszerű, a nagyker vagy kisker raktárban lévő termék nem mindig van még kifizetve. A nagy cégek "jegyre" gyártanak, azaz a nagyker megkapja és tárolja a terméket, a gyártó pedig csak az eladáskor kapja meg a szerződött eladási összeget/hányadot.
Ezért lehet az ajánlott fogyasztói árat lejjebb tolni globális szinten, vagy hétköznapi példával élve az összes élelmiszer boltban 20% Nutella akció egyidőben. Nem lesz rajta bukta.
Akkor van gond, ha a cégnek már nincs elég likvid tőkéje ezt a körbe-hitelezést tovább görgetni, lásd a mostani EK WaterBlocks balhé.A magyar törvények szerint amúgy sem lehet beszerzési ár alatt eladni terméket, ezért van az a balhé, hogy a lejárathoz közeli pékárút nem tudják odaadni rászorulóknak - amíg Löller bácsi nem talál ebben is bizniszt.
-
Devid_81
félisten
Persze mert lenyomja az arakat ha olcson adjak es az ujat sem tudjak utana emelt aron adni.
Csak nemtom hogy jobb a matek, olcson eladni bukoval es visszajon a nagy resze, vagy csak siman bezuzni es garantaltan nem jon vissza az ara?
Soha nem fogom ezt megerteni amugy, en inkabb keveset buknek mintsem nagyon sokat -
Raymond
titán
A 7800XT most 479eur-nal indul, de a hetvegen volt 449-es akcio is es talan 439 is de abban nem vagyok mar biztos mert nem emlekszek ra pontosan. A 7700XT volt 389-ert de az szerintem nem igazan jo ajanlat most se (ahogy szinte soha nem is volt) mert alig dragabban akkor mar inkabb a 7800XT.
Szerk: Sot, amig van a MF-nal XFX Radeon RX 6800 SWFT 319 Core Gaming 389-ert raktaron addig a 7700XT-nel vegkepp nem sok ertelme van.
-
Devid_81
félisten
Ezzel nekem csak az a bajom, hogy RDNA2 meg most is kaphato itt ott, erre RDNA4 release elott par hettel/honappal vegre elkezdik csokkenteni az arat az RDNA 3-nak, eredetileg ennyinek kellett volna lennie ezeknek amikor kiadtak.
Mar regesregen sokkal olcsobbnak kellene legyen az osszesnek, hacsak nem akarnak 3 generaciot egy idoben arulniEz igaz a masik oldalra is, sott ott megjobban, mert ott aztan arcsokkentes nem igen szokott tortenni, inkabb kiadnak egy ujabb termekek ami "jobban megeri".
-
PuMbA
titán
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
T.Peter #66019 üzenetére
A metszésvizsgálat csak hardveresen van implementálva, ez kell a teljesítményhez. És ehhez kell a hardverből a textúrázók mellé helyezett részegység.
Olvasd el, hogy mit írtam. Az ami hiányzik a PC-s API-ból helyettesíthető compute shaderrel. Nem azt mondom, hogy optimális, de működik. Csak hatékonyabb, ha erre van eredetileg szabva egy API, és ilyenje van a PS5-nek. Az egész egyébként hasonlít az Intel-féle MPLB-re. Ez adhatta az Epyc-nek az ötletet. Amikor az Intel prezentálta ezt pár éve, akkor is a meglévő hardvereken oldották meg, csak OpenCL API-n. De igazából az API nagyrészt mindegy, mert a compute shader is alternatíva. Megoldhatta volna az Intel is így. A compute shader azért hasznosabb, mert nem kell API interaoperability, szimplán használhatod a DXR-rel a metszésvizsgáló hardvert, ami van a GPU-kban, miközben számolsz az ALU-kkal olyat, amire nincs még megoldás az API-ban.
Ez tényleg egy nagyon ügyes megoldás, és kifejezetten hatékony, mert PS5-ön egész jól fut, miközben a minősége igen kellemes. Valszeg PC-re is jó lesz a sebesség, csak bonyolultabb, de ki tudja, lehet, hogy jövőre már érkezik olyan DXR verzió, amire rászabható.
-
T.Peter
őstag
-
Abu85
HÁZIGAZDA
A Megalights amúgy már olyan hardvert követel, ami tud metszésvizsgálatot végezni. Tehát nem olyan, amilyen a Lumen, hogy működik ilyen részegység nélkül. Viszont azt tudni, hogy a bejárás teljesen szoftveres. Ezért demonstrálták PS5-ön, mert annak van erre szabott API-ja. PC-n még nincs ilyen, de compute shaderrel itt is megoldható lesz, elvégre más is megoldotta már ezt PC-n.
Egyébként jelenleg vannak limitációi a Megalights-nak, de ötlet szintjén nem rossz, és lassan tényleg jöhet az új DXR, ami a konzolos RT API-khoz hasonló lesz, tehát a compute shader is elfelejthető. Ezek egyébként okos lépések az EPIC-től, mert az RT-t egyelőre masszívan hátrányosan érinti, hogy nem lehet rá tervezés szintjén építeni, de ha lesznek olyan eljárások, amelyek általánosan ugyanazt adják konzolon és PC-n, akkor az jelentősen növeli majd az RT minőségét, mert nem egy korlátozott pályatervezésre húzzák rá valahogy az RT-t, amitől utóbbi szintén korlátozott lesz. Ezt már nagyon jól bizonyította az Avatar, hogy ha nem kell kikapcsolni, akkor elég skálázni a részletességét, és úgy jobban lehet az RT-t a játékhoz szabni.
-
Az RTX az Nvidia gamerkártyáinak a nevezékében egy előtag,egy név.
A DXR a Microsoft által hozott Raytracing szabvány Windowsra.
Mind három gyártó kártyáin fut. Az nvidia dedikált hardverekkel gyorsítja azt a kártyáiban,akár az Intel.
A lumen mindegyik gyártó kártyáin fut ,van hardveres gyorsítása szintén.és az Epic motorjához tartozó szabvány.
Az Nvidia rengeteget fejlesztett mindegyik RT megoldásra,az Unrealt is kiemelten támogatja.Csak hogy tisztázzuk a hozzászólásod fals alapjait.
-
X2N
őstag
válasz
T.Peter #66015 üzenetére
Fejlesszék csak, jobb lesz mint az nvidia féle RTX. Mindezt a fortnitozó srácoknak köszönhetjük hogy van erre pénze az Epic-nek... Nem kell hozzá dedikált nvidia hardver és gyors is lesz...
nvidia mit is fejlesztett szoftveresen az RTX-en amióta kijött 6 éve? A bányászattal, DLSS-el többet foglalkoztak az utóbbi 6 évbe most meg az AI-al, az RTX-el összesen, a Remix nem fogja megváltani a világot...az se segít hogy kiadnak jövőre egy 2x gyorsabb kártyát. Ha ilyen ütembe növekszik a teljesítmény nem fogunk RT-vel játszani 10 év múlva se, az igények is növekednek...
-
T.Peter
őstag
válasz
Komplikato #66013 üzenetére
-
S_x96x_S
addikt
válasz
Chiller #66000 üzenetére
> Ezek a már létező, local LLM-et futtató modokról nincs infó,
> mennyi erőforrást használnak?
Az nvidia ACE - játékoknak ajánlott jelenlegi LLM-je a
"Nemotron-3 4.5B SLM 0.1.0" - INT4 -es
- ami kb 2.5GB ~minimal-nak mondott VRAM igényt jelent.
"State-of-the-art model built for on-device RTX PC inference.The model is available with INT4 quantization for minimal VRAM usage and supports role-play and RAG use cases."És hamarosan jön majd egy játék is : ‘Mecha BREAK’
https://blogs.nvidia.com/blog/ai-decoded-gamescom-ace-nemotron-instruct/Szerintem az SLM és az LLM-nél- ugyanannál a modellnél - a nagyobb méret a jobb.
mert az kevesebbet hallucinál.
Úgyhogy egy 8GB VRAM -nál mindennek cipőskanállal kell beleférnie a szűkös VRAM-ba.Úgyhogy ha az AMD - promótálni akarja a STRIX-HALO -t akkor keresnie kell egy hasonló játékot, aminél lehet állítani az LLM modell méretét és ezáltal a pontosságát
( 2.5Gb - 6GB - 16GB VRAM )
és akkor a Mobil RTX 4070 biztosan alul marad, mert az erre nem képes.
Ráadásul a STRIX-HALO -ban van NPU -is
( persze az újabb Intel CPU-kban is lesz NPU - de az AMD-nek biztos egyszerűbb beintegrálni a saját driverjébe a saját NPU-ját, mint az nvidiának az Intel NPU-t ) -
Komplikato
veterán
Az már nem a Lumen, hanem a Megalights.
És pöttyet többet tudott, mint átlag játékban a sima RT, legalább is a kvázi végtelen fényforrás, meg azokhoz leszámolt árnyékot még a PathTracing-gel feljavított játékok sem tudtak, nem lassan, hanem sehogy sem. Ráadásul a realtime techdemót (persze kamuzhattak, de értelme mi lenne?) egy mezei PS5-ön prezentálták. -
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
Lacccca87 #65998 üzenetére
Ezek nem elméleti dolgok, hiszen létező hardverekről van szó. Azért nem látod ezeket a játékokban, mert ugyanazt a regisztereket érik el. Értsd ezt úgy, hogy hiába van ott az extra hardver az Xe, az Ada és az RDNA 3 architektúrákban, ha mellettük szükség van a fő shader ALU-k használatára is, akkor ezekre vonatkozóan romlik a statikus-regiszterallokáció hatékonysága, és mindegyik hardver kevesebb konkurens wave-et tud betölteni. Ezért van az, hogy senki sem alkalmaz AI-t tartalomgenerálásra felskálázáshoz. Nagyon-nagymértékben lassítana a sebességen.
Ugyanakkor maguk az AI hardverek az újabb GPU-kban jól működnek, de csak akkor, ha a fő shader ALU-k mellettük nincsenek használva. Például valami LLM futtatásakor, és hasonló.
#66001 fLeSs : Alapvetően ez a probléma. Tehát jelenleg léteznek hardverek, amelyek multiprocesszoraiban van AI-ra és általános számításokra futószalag, de a regiszterméret csak az egyikre van rászabva, így hiába van mindkét részegység ott, ezek közösen nem használhatók úgy, hogy a wave-ek száma ne legyen sokkal alacsonyabb. És ennek nagy következményei vannak, kevés wave mellett nem lesz átlapolva a memóriaelérés, és a GPU malmozni fog.
Igen, de a CPU-nál ez más. A GPU-k esetében ez még ma is statikusan allokált, ami önmagában nem katasztrófa, mert a GPU-kra azért jellemző, hogy olyan shadereket futtatnak, amelyek jól érzik magukat ilyen jellegű allokációval, így nem lenne hasznos erőteljesebb dizájnt tervezni nagyobb tranzisztorköltséggel.
Ami nagyobb gond, hogy a GPU-k nagyon nem illenek AI feladathoz. Rakható beléjük ilyen részegység, de dedikálni erre regisztert nem túl szerencsés, mert ha nem használják az AI feldolgozókat a játékok, ahogy ma sem használják, akkor csak több lapkaterületet nem használnak. Tyúk-tojás probléma. Sokkal kedvezőbbek az AI-ra szabott specifikus részegységek, például az NPU-k, amelyek nagyságrendekkel hatékonyabbak AI-ra a GPU-knál. Nem viccből követeli direkten meg ezt a Microsoft, mert az élmény olyan dedikált hardverrel a legjobb, aminek az erőforrásai exkluzívak.
Önmagában egyébként ez nagyon jó, mert a felskálázókban így még masszív fejlődési potenciál van, hiszen a jelenlegi megoldások nagyon-nagyon limitáltak, és főleg az limitálja őket, hogy a GPU-k nagyon nem optimálisak AI-ra, így nem is tudják az AI-t jól használni ezeknél az eljárásoknál. Például a Microsoft AutoSR sem véletlenül fut az NPU-n. Működhetne GPU-n is, de nagyon rossz hatékonysággal, nagyon sokat esne a teljesítmény.
#66008 gejala : A DLSS-ből az élesítés gyári szinten kikerült, mert a fejlesztők panaszkodtak, hogy a gyári élesítő eléggé rossz minőségű. Mivel függetlenítették a futószalagot ettől, az újabb DLSS verziókkal bármilyen élesítő alkalmazható. Tehát a DLSS-ben ugyan már nincs élesítő, de mellé lehet implementálni egy alternatívát.
-
PuMbA
titán
Hurrá
40 perce az Unreal Engine 5.5 bejelentésben elmondták, hogy eljutottak oda, hogy a Lumen HW RT gyors és 60fps-sel fut (az eddigi dokumentációk alapján egyértelmű, hogy konzolokra értették) és ettől a verziótól kezdve alapértelmezetten lehet használni a projektekben, mert jobb minőséget fognak kapni, mint SW RT-vel. Ezek szerint amit nyáron olvashattunk az Unreal Roadmap-ban, hogy a HW RT sebességét SW RT szintre akarják hozni, megtörtént.
SW RT-nek vajon ezzel tényleg vége? Jó kérdés.
-
PuMbA
titán
A Hogwarts Legacy-ba mivel egy Unreal Engine 4-es nagyon sokáig fejlesztett régi játék, ezért még a 2.5-ös DLSS került, amibe még ott a kötelező élesítés. Ha kicseréled 2.5.1-es verzióra a DLSS dll fájlját, ahogy a TechPowerUp tette, amiben már nincs kötelező élesítés akkor látszik, hogy a 4K natív TAA kicsit élesebb, mint a 4K DLSS Quality: [link]
A játékban egyébként van egy külön élesítő beállítás, tehát teljesen személyre szabható az élesség. Mindenesetre a DLSS-t egyébként sem ilyen régi verziókból érdemes megítélni, hanem egy új játékból, ahol 3.5-ös vagy 3.7-es verzió van alapból.
-
PuMbA
titán
Egyrészt nem ugyanolyanok a felskálázók, tisztán látható a különbség közöttük, én is látom a saját gépemen. A felskálázási élesítés tetszés szerint állítható, ha valakinek nem tetszik ki is kapcsolhatja teljesen. Én általában így teszek.
Másrészt bevallásod szerint DLSS-t utoljára 2-3 éve a 2.5 előtt láttál a saját szemeddel, akkor volt utoljára NVIDIA kártyád, szóval így elég érdekes nyilatkoznod róla, hogy nem is tudod, hogy milyen a 3.5 vagy 3.7 a saját szemeddel
Én ezeket láttam.
-
Callisto
őstag
Fejlesztőként azért elmondom, hogy valamennyire AI még a DLSS első verzióinál volt használva, de ott is csak tréningelt adatokból dolgozott mivel a számításigény valóban kevés volt (és még az is) valós idejű generálásra.
Ugyanakkor a tenzor magok lehetővé teszik complexebb, nagyon jó minőségű felskálázó algoritmusok kifejlesztését, majd használatát. Ezek sok terhet vesznek le a GPU egyéb részegységeiről adott algoritmusoknál.
Valós AI tartalomgenerálás valóban nincs, mert ahhoz kevés a teljesítménye. Aki kíváncsi valós AI általi tartalomgenerálásra felskálázűshoz nézze meg a MadVR legjobb minőségre beállítva az AI skálázó engine-t. Anno 3080Ti-vel teszteltem és reggelire megette a kártyát. Tulajdonképpen slide showt csinál belőle pedig a GPU erejét használja mindenestől tenzort stb. is beleszámítva. Viszont az eredmény megdöbbentő, azonnal látszik, hogy mi a különbség valóban AI által generált tartalom és egy - akár előbb említett nagyon komplex skálázó - algo között.
Az NVidia érdeme, hogy a DLSS fejlesztése során, biztos vagyok benne, hogy - sok munkával egy rendkívül jó felskálázó algoritmust fejlesztettek ki amit nem csoda, hogy úgy őriznek mint az Unicum receptjét. -
fLeSs
nagyúr
regiszternyomás = kevesebb regiszter mint kéne...
(legalábbis grafika + AI számára, grafikához _vagy_ AI-hoz elég, de a kettőhöz együtt nem)
Btw erről jutott eszembe, hogy Intelnél készülődik egy APX kiterjesztés, amiben megduplázzák az x86-os regiszterek számát. Az egy nagy előrelépés lesz CPU fronton.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
A topikban az OFF és minden egyéb, nem a témához kapcsolódó hozzászólás gyártása TILOS!
MIELŐTT LINKELNÉL VAGY KÉRDEZNÉL, MINDIG OLVASS KICSIT VISSZA!!
A topik témája:
Az AMD éppen érkező, vagy jövőbeni új grafikus processzorainak kivesézése, lehetőleg minél inkább szakmai keretek között maradva. Architektúra, esélylatolgatás, érdekességek, spekulációk, stb.
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Filmvilág
- AliExpress tapasztalatok
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Milyen HASZNÁLT notebookot vegyek?
- Xbox Series X|S
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Nintendo Switch 2
- További aktív témák...
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy S25, Samsung Galaxy S25 Plus, Samsung Galaxy S25 Ultra
- Csere-Beszámítás!AMD Asztali számítógép PC Játékra! R5 5600/ RX 6700XT 12GB / 16GB DDR4 / 500GB SSD
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 12400F 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- ALIENWARE Area-51 R6 Threadripper Edition 1920X
- AKCIÓ! AMD Ryzen 5 2600 6 mag 12 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged