- Radeon RX 9060 XT: Ezt aztán jól meghúzták
- Atomenergiával dübörögnek tovább az Amazon adatközpontok, SMR-ek is jöhetnek
- Macron betiltatná az EU-ban a közösségi médiát a 15 év alattiaknak
- Az NVIDIA ipari AI-felhőt épít a németeknek, együtt az OpenAI és a Google
- Két új Ryzen közül választhatnak a kézikonzolok
- Házimozi belépő szinten
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- OLED TV topic
- Azonnali fotós kérdések órája
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Melyik tápegységet vegyem?
- Milyen processzort vegyek?
- Milyen notebookot vegyek?
- Radeon RX 9060 XT: Ezt aztán jól meghúzták
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
-
PROHARDVER!
Új hozzászólás Aktív témák
-
pipo112
őstag
válasz
SECTORnooB #5598 üzenetére
szokták szeretni házas topikban ajánlani is szokták szvsz nem rossz vétel
HSM: na erre is gyanakodtam hogy a szál kihasználást nem mutatja megfelelően a hw infó azt meg még valószínűnek tartom hogy öreg a játék és ennyi elég a vga-nak főleg ,hogy most optimális energia gazdálkodáson van a vga ,nem adaptívon ahol tegnap előtt és adaptívval min 20/30fps-el többet tolt szvsz jó lesz ez a konfig csak még ki kell ismerjem az meg még belefog telni egy -2hétbe meg egy csomó tesztelésbe
már megint több lesz a teszt progi a gépemen mint játék
-
SECTORnooB
addikt
Valakinek a topikba tapasztalata esetleg a Phanteks Eclipse P400 as házzal? Kinéztem magamnak ezt a házat mert a mostani Zalman Z3-ba nagyon putris vagyok a moduláris táp ellenéri is.
-
SECTORnooB
addikt
válasz
#45997568 #5596 üzenetére
Hát amúgy is egyértelmű, hogy az eddigi legjobb konfigod/ nekem is
mert azért downgrade-elni csak nem akarja a hardverparkot az ember
. De igen nagyon bejött eddig nekem is a rizsa, nagyon megérte váltanom, szerintem is még vannak problémák a driverrel de reménykedem javítják.
-
#45997568
törölt tag
válasz
SECTORnooB #5595 üzenetére
Mondtam en, kivanics leszek milyen lesz a termekcsalad mire teljesen kiforrja magat, nekem eddig ez a legjobb konfigom
Majd AMD kartyaval is meg akarom nezni mit produkal, van egy olyan sanda gyanum az NV driverja matat be sok helyen
-
SECTORnooB
addikt
Ma sikerült feltennem az Amdromédát és pár hete leteszteltem 4690k val 4.4Ghz-n most meg az 1600 assal alap frekin, hát ugyan nem pörgött anno 100% on a 4690k, 65% környékén de a különbség hatalmas, nincsenek mikrolagok a videókártya 100% pörög végig a processzor 20-35% között ingadozik, Érezhető már az, hogy nem csak BF1-be tudom kihasználni a 6/12 hanem például Andromédában is.
-
jedis
senior tag
vótmá ( amíg a PH-s meg nem jön ( ha jön )) ?
-
Cronerator
tag
Na öcsém Tomahawkja nem eszi a qvl-es 3200as ramot, csak 2933 megy, de az legalább hibátlanul.
Biosban minden más default, mondom neki nézzen hwinfóval hőmérsékletet egy cinebench után. 79 fokra felment azon a pár másodperc alatt. A Bios automatán 1,45V-ot adott.
3,8-on üzemel most 1,25V-tal.
Eddig mindketten elégedettek vagyunk a hatmagos rizsával. -
HSM
félisten
válasz
joysefke #5587 üzenetére
Ha már ilyen gyönyörűen levezetted ezt a témát, engedd meg, hogy gyorsan tegyek egy kis kiegészítést, hol jön be az SMT/ HT előnye/hátránya a képbe.
Szóval az előny ott jön be, hogy azáltal, hogy egyszerre két programszál elérhető az egyetlen fizikai processzormag számára, így a végrehajtás sajátosságai alapján válogathat össze magának egy ideális végrehajtási tervet. Pl. ha az adott ciklusban az egyik szál egész számokon dolgozik, és marad szabad lebegőpontos egység, és a másik szálban épp egy lebegőpontos művelet várakozik, akkor egyszerre tud haladni a program a két szállal. Ugyanez, ha az egyik szál éppen a memóriára várakozik, addig a másik teljes gőzzel dolgozhat. Ennél persze többről van szó, de első nekifutásra ez elég szemléletes. Ezzel lehet nyerni alkalmazástól függően ideális esetben 20-30%-ot magonként.Ugyanakkor a hátrány, ami miatt lassulhatnak a kevés szálon dolgozó alkalmazások, vagy laggolások léphetnek fel, az a következő. Ahogy írtad, az iőosztásos ütemező képes kezelni a prioritásokat. Ez SMT nélkül remekül működik. Ugyanakkor SMT-vel a hardver válogat a szálak között, tehát a programozó hiába teszi kritikussá (magas prioritásúvá) a program sebessége szempontjából legfontosabb szálat, nem biztos, hogy ezt meg fogja kapni. Ugyanis az adott szálon ténylegesen ő fog kapni minden erőforrást, azonban az ütemező a másik szálon feladatokat ütemezhet mellé, és onnantól a processzor azt is ütemezni fogja, prioritástól függetlenül, erőforrást és sebességet elvonva a kritikus száltól.
Pl. van egy egymagos rendszer, amin egyszerre elindítasz egy számításigényes videolejátszást, és egy tömörítést. Berakod a videólejátszást magas prioritásra, hiszen az nem von el annyira sok erőforrást, de fontos, hogy azonnal rendelkezésre álljon neki a processzor, amikor szükség van rá, a tömörítés meg elkészül, amikor elkészül, nem lényeges. Ez így remekül működni fog. Ugyanakkor, ha ez az egy magunk SMT/HT-s, akkor gondok lesznek. Ugyanis az egyik szálon fog magas prioritással dolgozni a videolejátszó, de az ütemező azt fogja látni, húdejó, itt egy üres szál, és oda fog kerülni kis prioritással a tömörítő. Viszont az a meglepő dolog fog történni, hogy így a videó akadozni fog. Ugyanis a hardver számára a két szál egyenlő, számára nincsenek prioritások, csak elvégzendő feladatok, és eszerint egyformán fog erőforrást biztosítani mindkét folyamatnak, felborítva az egyensúlyt, amit egyébként beállítottunk prioritást. Emiatt külön optimalizálást igényelnek az ilyen processzorok programozói oldalról az ideális működéshez."Hogy miért szereti a Windows processzormagról processzormagra átdobálni a futó szálat akkor is, amikor igazából nem kéne, azt nem értem. hogy utána miért kell a Task Managerben CPU-magokra lebontott kihasználtságot mutatni, azt sem értem. Mert nagyon zavaró és megtévesztő az biztos..."
Indokolt a léptetés, hardveres okokból. Mégpedig, hogy ne féloldalasan melegedjen a processzor. Ha el van osztva a használat, akkor egyenletesen fog melegedni, így az élettartama is lényegesen jobb lesz. Az, hogy utána a diagrammot úgy látod ahogy már a működés következménye, a diagram ugyanis azt mutatja, mennyire volt használatban az adott mag, és tényleg azt látod, ami történik. Csak nem árt tudni a működést, hogy értsd is, mit látsz.Általában amúgy a kiosztás az szokott lenni, hogy az egymás utáni két szál szokott egy maghoz tartozni.
Régen néhány Intel BIOS-ban volt bug, amikor ez nem így volt, újabb gondokat okozva néhány alkalmazásnak.
Ezt a mérést is azért tudtam ilyen egyszerűen megcsinálni [link], mert ismert számomra, hogy szépen kettesével vannak a maghoz tartozó szálak, így könnyű volt kapcsolgatni, mennyit használhasson a játék.Szval igen, így érdemes kiosztani, hogy egy CCX-en belül minden második szálhoz. De a melléütemezések elkerülés meleltt mégiscsak az SMT letiltása a biztos megoldás.
(#5588) pipo112: A GPU-használatot jól méri a HWiNFO, a max thread usage viszont nem mér jól, csak a max core usage-t mutatja, ugyanaz a megbízhatatlan ütemező által megkevert cucc, ami a sima feladatkezelőnek is baja. Annak a mezőnek kb. semmi értelme.
-
pipo112
őstag
Van egy sanszom amúgy,hogy hw infó nem mér megfelelően de majd kivesézem mert a cpu max kihasználás 55% volt a szálak terhelése 100% vga 85% na most ahogy néztem a vga koránt se úgy viselkedett mint korábban szerintem az is tekert 90 felett csak én huje nem indítottam gpu-z-t na mind 1 most indulok play it jegyekért holnap fel megyek a gyerekkel.
ja majd elfelejtettem kint van a 17.10es amd chipset driver én tegnap óta ezt használom
-
joysefke
veterán
Szoftveroldalról úgy néz ki a dolog, hogy egy futó program/alkalmazás a feladatkezelőben mint egy "processz" jelenik meg.
1,
Itt látod az (általad) elindított alkalmazásokat.Feladatkezelő -> Alkalmazások
2,
Megnézheted, hogy ez az alkalmazás milyen futó processzként van "számontartva"jobb klikk az alkalmazás nevén ->
Go to Process
(US Windowsom van, magyar winen nyilván magyarul valami hasonló)Infó:
Egy processz legalább egy programszálból áll, de a processz több programszálat is kreálhat (többmagos processzorok kihasználása vagy egyszerűen a UI fennakadások elkerülése végett). Ez az alkalmazásfejlesztőre van bízva.
Például ha van egy ablakos Windows programod, akkor célszerű lehet az ablaknak lenni egy fő szálnak, ami aszerint, hogy a felületen mit választasz ki (mit kell csinálni) dedikál munkát külön-külön dolgozó szálaknak, amelyek amikor végeznek, akkor az eredményt visszaadják a fő-szálnak, ami azt megjeleníti az alkalmazás ablakában. Ennek az az előnye, hogy a fő szál tulajdonképpen nincsen soha terhelés alatt, így az ablak mindig reszponzív tud(hat) maradni, akkor is ha az ablak igazából vár egy dolgozó szálra.
Ha a dolgozó elkészült, akkor azt a programszál akár ki is léphet.
3,
programszálak megtekintése:
Task manager-> View - Select columns (oszlopok kiválasztása) -> Threads (szálak )Itt megjeleneik egy oszlop, ami mutatja, hogy az alkalmazás mennyi szálat indított. Elég komoly számok fognak megjelenni
Nekem ebben a pillanatban 1317 programszál van elindítva a Windowsban.
Az hogy egy program indított kismillió szálat, még nem fogja azt jelenteni, hogy mindegyik egyszerre tud ezerrel tekerni, és egy sokmagos procit ki tudna maga az alkalmazás értelmesen használni.
Infó:
Programszálak vs "processzorszálak"Most tegyünk úgy, mintha nem létezne Hyperthreading (az csak bonyolítja a dolgokat, de valójában holt ugyanaz a koncepció) és egyetlen processzormag egyszerre egyetlen programszálat tudna végrehajtani.
A program végrehajtása a programszálak (thread) végrehajtásával történik, tehát a programszál amelynek éppen dolga van, az valamelyik (az ütemező által kiválasztott) processzormagon fut, annak teljesítményét (órajelciklusok) és erőforrásait (regiszterek) osztatlanul élvezi. Tehát egyetlen programszál egyszerre egyetlen magon fog futni. Az elérhető legnagyobb CPU teljesítmény amit egyetlen programszál meg tud kapni (bármikor) az egyetlen mag teljesítménye. A programszálon múlik, hogy ezt a teljesítményt maximálisan kihasználja, de a korlát akkor is él: egy programszál nem fér egyszerre több CPU-teljesítményhez hozzá, mint a proci maximális egymagos teljesítménye.
Ha a programozó azt szeretné (és hajlandó is érte tenni) hogy az alkalmazás több teljesítményhez férjen hozzá, mint egyetlen processzormag teljesítménye, akkor kénytelen az alkalmazásban több dolgozó-programszálat létrehozni, ezek a programszálak egyenként hozzá fognak férni (maximum) egy-egy processzormaghoz és annak teljesítményéhez. A probléma itt alapvetően a programozó vállán van, mert valahogyan az alkalmazás által megoldandó feladatot el kell tudnia több szál között osztania, hogy azok együtt tudjanak működni. Ez nem egyszerű...
Az, hogy valamelyik alkalmazás (mondjuk Firefox) indított 80 szálat, még nem jelenti azt, hogy amikor tényleges CPU-intenzív munka van, akkor majd egynél több szál fog ezek közül érdemben tekerni. A legtöbb szál csak alszik és speciális feladata van.
Infó:
Az összes modern asztali oprendszer időosztásos ütemezéssel működik, az ütemezés teljes mértékben az oprendszer ütemezőjének a feladata/felelőssége.Általában több programszál van mint processzormag, ezek közül elég sok programszál gondolhatja azt, hogy őneki éppen dolga van és futni szeretne, tehát kell egy felsőbb hatalom, aki eldönti, hogy mikor ki futhat és végső soron felel azért, hogy a rendszer mindig reszponzív maradjon, akkor is, ha bármelyik program minden erőforrást magának akarna és felel a többé kevésbé igazságos erőforrás elosztásért.
Ez az oprendszer ütemezője. Az összes modern desktop oprendszer időosztásos. Ez azt jelenti, hogy a processzormagok idejét az ütemező rövid időszeletekre (timeslice) osztja, ez mondjuk olyan 20ms lehet. Tehát egyetlen másodpercbe 50db időszeletet fér bele (egyetlen magon). Ha a te procid 8 magos, akkor egyetlen másodpercben 50x8= 200 időszeleted van, ennyivel tud az ütemező gazdálkodni. Az időszelet az ütemezés legkisebb egysége.
Az ütemező a szálakat prioritás és egyéb szempontok szerint (melyik thread milyen régóta vár) rangsorolja és az éppen futni akaró threadek között ez alapján dönt, hogy melyik mikor kap 1-1 időszeletet. Ha egy egyprocesszormagos rendszeren 2db thread akar futni, akkor az ütemező pld. megcsinálhatja azt, hogy egyszer az egyik thread kapja meg a magot egy időszelet erejéig, másszor a másik kapja meg egy időszelet idejéig és így váltogatják egymást 20ms-ként. Te azt látod, hogy mindkét program/thread fut szépen, mert olyan gyorsan történik a váltás, hogy nem veszed észre, hogy az egyetlen processzormagon mindig csak egy thread fut, a másik pedig várakozik.
Egy nyolcmagos processzoron ahol nyolcnál több szál akar futni ugyanez történik meg: az ütemező 20ms-ként dönt arról, hogy melyik futni akaró thread melyik processzormagot kapja meg. Azok a threadek amelyek alszanak, azok nyilván nem versengenek a processzorért.
Ha van egy egyszálas programod (SuperPI) ami egyetlen threadből áll, és folyamatosan futni akar, neked meg van egy többmagos géped, a thread folyamatosan kéri hogy kapjon egy processzormagot (egy szál <-> egy mag egyidőben). Annak a threadnek egy időosztásos rendszerben _majdnem_ mindegy, hogy a thread folyamatosan ugyanazon a processzormagon fut, vagy 20ms-ként az ütemező ugráltatja egyik magról a másikra. Addig amíg folyamatosan kapja az időszeleteket, addig nem éri hátrány és képes lesz egy processzormag erejét fullosan kihasználni.
Hogy miért szereti a Windows processzormagról processzormagra átdobálni a futó szálat akkor is, amikor igazából nem kéne, azt nem értem. hogy utána miért kell a Task Managerben CPU-magokra lebontott kihasználtságot mutatni, azt sem értem. Mert nagyon zavaró és megtévesztő az biztos...
Az smt off viszont emlékeim szerint 10%-ot dobott rajta. Majd ezt az affinitásos dolgot rálövöm a wow-ra, hátha segít valamit,
Érdemes lenne úgy csinálni, hogy megnézed valahol (nem tudom hol van dokumentálva, BIOS függő is lehet), hogy a processzor egyes fizikai magjai hogyan jelennek meg a BIOS-ban/ Windows taskmanagerben.
Ha affinitással rendelsz hozzá a WoW-hoz vagy egyéb progihoz magokat, akkor érdemes lenne úgy csinálni, hogy az affinitásban az alkalmazás számára engedélyezett magok ugyanazon a CCX-en belül legyenek mind (4+0 leosztás). Memóriaintenzív kevés (de egynél több) szálas programokban ennek kéne legyen előnye egy 2+2 leosztáshoz képest.
-
HSM
félisten
válasz
pipo112 #5583 üzenetére
Szerintem elég is neki, amennyire processzor elég lehet. Sajnos ha a játék nem partner a szálak kihasználásában, akkor semmivel nem vagy vele előrébb, mint egy erősebb i5-el.
Nekem is itt van a bika régi hatmagos Intel, és atom CPU-limitem van Starcraft 2-ben, max 16% CPU használattal. Elég vicces. Ja, és 55 fokos közben a 290X, a GPU-Load meg mint olyan, közben értelmezhetetlen...
-
BeZol
őstag
válasz
joysefke #5559 üzenetére
Abból indultam ki, hogy 5820k-nál akárhányszor néztem, mindig a 7. számú szál pörgött 100%-on, mint ahogy a stalkerre és társaira is írtátok h ezt és ezt a szálat tolja csak. Nem tudtam, hogy így eloszthatja (ha valami mondjuk 1szálat támogat, hogyan képes 2 szálból összelegózni az 1szálat
). Szóval ez nekem új, és látom már jöttök a benchmarkokkal, amiknél ez nem probléma, de lehet hogy a játéknak probléma
Néztem anno, 2mag smt off-ig is lementem, ugyanúgy ment a wow, mint 4+0, 2+2, vagy akárhogy volt, szóval CCX nem játszik. Az smt off viszont emlékeim szerint 10%-ot dobott rajta. Majd ezt az affinitásos dolgot rálövöm a wow-ra, hátha segít valamit, mert most hiába futjuk a köröket, adott egy 15%-kal erősebb videókártya, egy ipc-ben lehelettel erősebb proci, és láthatóan/érezhetően rosszabb a helyzet még smt off-fal is 3.9ghz-en, mint amilyen az 5820k-val 3.8ghz-en és a gyengébb gtx 970-essel volt, és 75%-os szálkihasználtságot is csak 3200mhz-es ramokkal látok, egyébként 60-65% csak. (majd lövök erről is képet)
Lehet, hogy nvidia driver lesz akkor a ludas (vagy a blizzardnak kéne a wow-ot felkészíteni a ryzenre), majd szombaton v. vasárnap megnézem javítható-e a helyzet, lemegyek 2magigOtt már nem lesz mit rendezkednie smt off-fal
-
-
pipo112
őstag
valószínű ez lesz mert alapon van a vga és így is marad benne erő 15% ,pedig azt hittem hogy a ryzen 1600 simán elég lesz az 1070-nek 1080p-ben bár azért még finom hangolok azt majd meg látom meg ez csak egy játék ami ráadásul nem mai gyerek de majd rá lesek egy witcher 3-al meg dragonage inq-re ott mit muzsikál a vga
-
pipo112
őstag
nem bosszankodok rajta igazából annak is örülök hogy ilyen frekin megy a ram ezért nem is bántom tovább !!
köszi neked is meg apa11-nek is !
a másik előbb néztem egy bf3 at tuti hogy a régi win nem szerette még a ryzent mert most a max fps ek már 120/130 volt ami teljesen jó 100 alá nagyon be se estem talán egyszer kétszer 90/95re szvsz a min fps is rendben van így már érezhető a ryzen ereje bár hw infóval monitoroztam azért a szálakat be terheli 100%ra de a vga is tekert 85%on valszeg így alapon kicsit sok neki az 1070 de az is lehet hogy drs el feltolom a felbontásom 1440p-re állandóra azt úgy fogom használni -
apa111
aktív tag
válasz
pipo112 #5574 üzenetére
Ne kenödj el tökéletes a 2933 is ,és ha meg nézed nagyon sok emberkének ennyivel megy STABILAN .Ha valakinek megy 3200 plusz amiket látsz a yotubon vagy bármilyen tesztelő oldalon lehet ,hogy még nem futott bele olyan progiba vagy játékba amiben hibázik 3200. Nekem is elindul a gép 3200 egy csomó progival tesztel le fút és jön egy egyszerü böngésző vagy éppen most irok neked és hibát ir a böngésző nem tudok egy hsz elküldeni ,de még játéknál a Doom se szereti nekem 3200-ön .2933 egész nap mehet a gép nincsennek ilyen problémák . Továbbra is azt mondom mindenkinek nyár elött nem lesz javitva ez a dolog.
-
pipo112
őstag
igen ezt én is néztem a corsair oldalán , de én az msi alaplapom qvl listájából választottam az a lista szerint ez a ram megy 3200at az alaplapomban (elméletileg és az msi szerint) nálam gyakorlatban meg nem , de kihangsúlyozom nem is igazán érdekel az a plusz 270 Mhz mert sokat már nem hozna szvsz jelentéktelen így nem is erőlködök a beállításán mert a 2933 megy pöcre stabilan
-
HSM
félisten
válasz
pipo112 #5574 üzenetére
"de ezek mind tesztelt memóriák amik tudják a 3200-at"
Ugyan azt nem írtad, pontosan milyen memória, de a korábbi képedig alapján 3200-as Corsair LPX, ott pedig a terméklapon a kompatibilitásnál ez szerepel: "Intel 100 Series platform"[link].
Tehát igen, ezek tesztelt memóriák, amik Intel 100-as platformban tudják a ráírt paramétereket (hiszen abban tesztelték), azaz 3200Mhz és C14 vagy C16 időzítés. Nem túl meglepő, hogy a Ryzen platformban, ami jobban kihasználja a memória sávszélességét, nem biztos, hogy ugyanezen paraméterek mellett stabil marad.Kb. reális a 2933Mhz, amit elértél vele.
-
joysefke
veterán
Stalker + Win10 + Athlon II X4 640 esetében nem dobálja, hanem fixen az első magot terheli. De nagyon.
Nekem fizikai gépen "csak" Win7 van, nem Win10, de feltételezem, hogy mind a kettő nagyjából ugyanúgy működik. Virtualizálva van 10-em, de azt meg nincs értelme megnézni, mert a virtualizáció belerondít a dolgokba.
Ha a Stalker fixen csak az első magot terheli, akkor az nyilván nem azért van, mert a Windows gondolt egyet és magától kitalálta, hogy márpedig csak az első magon fogja futtatni a játékot, hanem azért mert valószínűleg a Stalker fejlesztője a játék kódjában vagy a beállításokban valahol jelzi a windowsnak, hogy a játékhoz tartozó processz márpedig csak az első magon futhat (Windowsban az első magnak "0" a száma) és kész, ezzel az alkalmazásfejlesztő felülbírálja a Windows ütemezőjének alapértelmezett működését.
Ezt CPU-affinitásnak nevezik, és azt adja meg, hogy a processz melyik magokon futhasson (és melyeken ne)
Ezt Te is megteheted egyébként manuálisan. Pld. fogod a SuperPI-t vagy bármilyen programot (a Stalkert ne, mert az alapján amit elmondtál bele van fixen kódolva, hogy a nullás magon kell futnia) elindítasz, majd
1, a Task Managerben megkeresed a processzt
2, kiválasztod, jobb klikk rajta,Set Affinity
3, beállítod, hogy melyik processzormagokon futhassonHa ezt megteszed pld. a SuperPI-vel, akkor a grafikon amit fönt raktam be úgy módosul, hogy az első processzormag fog 100%-on tekerni, a többi pedig az alap 1-2%-os idle kihasználtságon (számos Windows folyamat van ami néha-néha felébred)
Ha fognám ezt a gagyesztán SzuperPI-t és az affinitásban beállítanám, hogy az első két processzormagon futhasson csak, akkor a feladatkezelő azt mutatná, hogy az első két mag kb 50-50%-ra van terhelve (nem fogja pontosan 50-50% ban szétkenni a SzuperPI processzoridejét a két mag között, de a két mag együttes terheltsége mindig 100% lesz (ez két magra vetítve 50%-os kihasználtság, tehát együtt végeznek annyi munkát mint az előző képen az első mag végzett) a maradék magok meg malmoznak.
Látszik, hogy azáltal, hogy megadtam, melyik magokon futhat a SzuperPI, vizuálisan nagyon sokat változott a Task Manager grafikon, de a SzuperPI valójában semmivel nem lett gyorsabb, mindig ugyanannyi idő alatt végez (értsd: hibahatáron belül)
-
pipo112
őstag
-
nkmedve
őstag
Futottam egy kört a Call of Pripyat-al, de olyan sokkal okosabb nem lettem mivel úgy tűnik korlátozza az FPS-t 60-ra (vsync kikapcsolva). A CPU limit érdekében levettem a felbontást minimumra (800x600) a többi beállitást pedig maximumra raktam (DX11). Igy a CPU használat valahogy igy alakult:
Core 1: 60-80%
Core 2: 20%
Core 3-8: 0%
Az FPS a limit miatt folyamatosan 60 volt, amúgy szép simán futott a játék.Rendszer: R7 1700 3.8GHz (SMT kikapcsolva), GTX970, Win 10
Mivel a fenti teszt nem sokat mutatott, igy kipróbáltam ezt a benchmark-ot is: [link]
Az eredmények:
- 800x600
- 1920x1080Ami érdekes az a CPU használat (látszik a képeken is az Afterburner ablakban), a benchmark az összes magot képes kihasználni, mig a rendes játék csak 1-2-t. (igy a bench nem tűnik igazán reprezentativnak).
-
HSM
félisten
válasz
pipo112 #5571 üzenetére
"arra meg nem is nagyon akarok reagálni hogy függ a memória minőségétől hát f@szom ugyan az a típus akkor mi van vazze"
Nem véletlen van ugyanabból a típusból is millió revízió, akár különböző csipekkel... De azonos csipekkel sem biztos, hogy mindegyik ugyanannyit fog tudni. Ahogy pl. 1700-as prociból is lesz, aminek vége 3900-on, és lesz, ami 4100-on is elketyeg. -
pipo112
őstag
hi!
first. üdv az új tesztelőknek és grat a szép csomagokhoz !
na tegnap újra rántottam a winfost 99,999% hogy anomáliák okozója az fx-hez szokott rendszer volt .
alapon cb eredmények single/ multi
egyenlőre ennyi ja meg van új cpu-z amiben a bench át lett alakítva itt single kapok 371/2 pontot multi 3100p
nos eddig minden fut flottul! a ramjaim még most az új bios-al se akar menni 3200Mhz-n de a 2933Mhz megy simán , ezzel kapcsolatban írtam msi-nek hogy mi van mert sz@r van a pitébenidézem őket :igen teszteltük az általam vásárolt ramokat és náluk ment 3200mhz-n de ez függ attol is hogy milyen minőségű a memória és milyen cpu van mellette . azt hogy esetleg milyen időzítéssel vagy milyen cpu-val hajlandó menni 3200-on na ezt nem árulta el a szaki
arra meg nem is nagyon akarok reagálni hogy függ a memória minőségétől hát f@szom ugyan az a típus akkor mi van vazze
.
ezzel rá is hagyom a dolgot nem szenvedek 270 mhz-ért az már valószínű amúgy se hozna sokat a konyhára majd esetleg fórumokon tájékozódok .
oc még nem próbáltam ismerkedem csak de lehet megnézek majd egy egészséges 3,7/3,8at a stock kúlerrel bár nem tom melyik lenne a jobb bios oc vagy ez a ryzen master -
IstvánLászló
őstag
válasz
Cronerator #5557 üzenetére
Grat a csomaghoz és a tesztet.
-
HSM
félisten
Néhány megjegyzés.
Második bekezdésedre. Legjobb tudomásom szerint szó sincs "lejelentett" hasznos munkáról, a processzor oldaláról minden utasítás, amit végrehajt hasznos, hiszen szükséges a feladata elvégzéséhez. Az OS pedig tudja, hogy éppen dolgozik-e a processzor, hiszen ha elvégezte az utasítását, akkor az üresjárati taskot kezdi futtatni (vagy elküldi aludni), innentől pedig architektúra függetlenül tudja, hány %-ban volt használva a CPU. Ez nem függ igazából az órajeltől sem.
A harmadik bekezdésedben koncepcionális hiba van. Játékok esetén tipikus, hogy double buffer V-sync nélkül olyan gyorsan fut, amilyen gyorsan csak a rendszer lehetővé teszi, tehát vagy a GPU, vagy a platform el nem fogy alóla. Tehát 100% CPU kihasználtságnál egészen biztosan lesznek még várakozó utasítások, de ez mégsem fog igazából semmi értelmeset mutatni.
(#5559) joysefke: Te is.
Így már tuti át fog menni az üzenet.
-
-
Cronerator
tag
válasz
#45997568 #5564 üzenetére
Elvileg az is viszi a ramokat 3200-on. Benne van a qvlben. Az én Giga g5-ömnél csak a 3000-es van benn a qvlben, de simán viszi a 3200-ast. Délután, meló után majd megizzasztom őket. Ami még feltűnt, hogy idle a fogyasztásom 140 wattról 85-re esett. (3,6-ra húzott Xeon 5672 volt)
-
Cathulhu
addikt
Az új chipset driverben mostmár hivatalosan is alapbeállítás a ryzen balanced windowsban. Fentebb akik alacsony kihasználtságról írtatok, próbáltátok ezt a sémát?
-
#45997568
törölt tag
válasz
Cronerator #5557 üzenetére
Az a Tomahawk mar csak a neve miatt is tetszik, grat hozza
-
-
RVR400
veterán
Én csak olvasni járok ide, de már párszor meg lett beszélve, hogy a korai tesztek alapból kisebb eredményeket hoztak. Továbbá Nvidia kártyákkal rendre olyan eredmények születnek, hogy ahol AMD kártyával közel azonos a teljesítmény, ott nV kártyával 15%-kal alacsonyabb eredmény születik a Ryzennél szembeállított Intel mellett.
Persze azóta változhatott a helyzet, de nekem gyanús, hogy ha már nem is korai a teszt, de az nV driverstiklije még bejátszik.
-
apa111
aktív tag
válasz
Cronerator #5557 üzenetére
Gratula
És mindjárt kettővel
-
joysefke
veterán
Ugye tisztában vagy vele, hogy a Windows ütemező a szálakat -az összeset- másodpercenként nagyon sokszor átdobja egyik magról a másikra, hogy hőtermelés szempontjából nagyjából egyformán legyenek terhelve a processzormagok.
A feladatkezelő ennek megfelelően az összes mag/ HT-szál kihasználtságára írni fog valami 0-100 közötti értéket, akkor is, ha a rendszerben összesen 1 darab 1-szálas program teker maxon.
Ha elindítok egy SuperPI-t, ami ugye egy egy szálas program és azon az egyetlen szálon bármekkora egyszálas teljesítményt ki tud használni, akkor a négymagos i5-processzormonon a Windows ütemező néhány-tíz milliszekundumonként ezt az egy programszálat végig fogja pakolgatni az elérhető magokon, hogy a hőtermelés nagyjából kiegyenlített maradjon.
A feladatkezelőben a teljesítmény fülön pedig azt fogom látni, hogy a processzormagok különböző mértékben, de mind terhelve vannak. A feladatkezelőben pedig ha átváltok a futó processzekre, akkor azt fogom látni, hogy a SuperPI 25% CPU-t eszik. Ebből az ember naívan arra következtetne, hogy négy szálon fut és nem használja ki sem a processzor maximális egyszálas sem a maximális négyszálas (multithread) teljesítményét.
DE EZ HAMIS: Egyetlen szálon fut és ott kihasználja a maximális egyszálas teljesítményt, mert mindig amelyik processzormagon fut (néhány 10 ms erejéig) ott maxon fog futni arra a néhány 10ms-ra, 100%-ra terhelve az aktuális processzormagot, majd a Windows ütemező szépen átrakja másik magra és azt fogja terhelni 100%-on és így tovább.
Az egyszerű "rápillantok a feladatkezelő grafikonjára" dolognál sokkal szofisztikáltabb módszerre van szükség ahhoz, hogy érdemi következtetéseket tudj levonni egy játék CPU-limitességéről. Faszságnak tartom azt amit a Feladatkezelő CPU illetve magkihasználás néven jelent, de ez van...
3.8ghz-re húzott ryzen 3200mhz-es ramokkal 75% körüli szálkihasználtság mellett fog hozni x fps-t.
Ez Intelből nagyon durván kb. 3.4ghz-es 2xxx, 3.2ghz 3xxx, 3ghz 4xxx, 2.85ghz 6-7xxx proci szintje lehet.már írták: ilyen nincs, hogy "szálkihasználtság".
Programszálak vannak, amelyek különböző mértékben tekerik azt a processzormagot amelyen éppen futnak. Ha bármelyik szálnak több processzorsebességre van szüksége, mint ami rendelkezésre áll, akkor abból az lesz, hogy a GPU terheltsége 100% alá esik, és a többi programszál is elkezd várakozgatni arra a szálra amelynek a CPU éhségét éppen nem lehet kielégíteni....
3.8ghz-re húzott ryzen 3200mhz-es ramokkal 75% körüli szálkihasználtság mellett fog hozni x fps-t.
Ez Intelből nagyon durván kb. 3.4ghz-es 2xxx, 3.2ghz 3xxx, 3ghz 4xxx, 2.85ghz 6-7xxx proci szintje lehet.Simán lehet, hogy némely játék nem fekszik a RyZEN architektúrának, esetleg ez a 2xCCX felépítés tesz be és emiatt nem hozza a RyZEN azt, amit az egyszálas teljesítménye illetve a magok/szálak száma alapján kéne. Reméljük, hogy idővel ezen programok (főleg) száma csökkenni fog.
Mindenesetre én úgy látom, ha min-FPS grafikont néz az ember, akkor egyből vidámabb a kép a RyZEN számára..
-
Ruuwa
tag
A kihasználtság nem egyenlő a terheléssel.
Pongyolán fogalmazva előbbi azt fejezi ki, hogy az órajel szerinti ciklusok hány százalékában végzett valamilyen műveletet a processzor. Magyarul, ha egy processzor 2GHz-en jár, és 1 milliárd ciklusban végez munkát, akkor a kihasználtság 50%. Viszont hogy mi számít hasznos munkának (integer, lebegőpontos, regiszter move, load, store, I/O művelet, etc), mit jelent le a rendszer hasznos munkának, az teljesen architektúra és utasítás függő. Több magról és dinamikusan változó órajelekről nem is beszélve. Éppen ezért nem szerencsés két külön architektúra, különböző órajelen vett kihasználtságát kontextus nélkül egymás mellé tenni. Főleg nem egyenlőség jelet tenni a két érték közé.
Ahogy a kihasználtság, úgy a terhelés sem pillanatnyi érték. Ismét csak pongyolán fogalmazva a terhelés azt mutatja meg, hogy az eltelt időszakban átlagosan hány folyamat futott a CPU-n vagy várakozott futásra készen. Magyarul ha a terhelés átlagos értéke 1,4 volt, akkor ezen időszak alatt átlagosan 40%-al volt túlterhelve a processzor, tehát biztosan volt olyan pillanat, amikor egy vagy több folyamatnak várakoznia kellett felszabaduló erőforrásra. Ez azt is jelenti, hogy egyszerre lehet 80% a kihasználtság és 2,5 a terhelés: 1 folyamat futott, 1,5 várakozott. Amikor elindul például az AIDA stresszteszt, akkor nem 100%-ra terheli a processzort. A kihasználtság lesz 100%, a terhelés meg legalább 3-4-5, vagy ha úgy tetszik 300%.
Ha jól tudom az összes népszerű monitorozó alkalmazás (AIDA, HWInfo, MSI AB, windows feladatkezelő, stb) a kihasználtságot jelzi ki, nem a terhelést. Mindezzel oda akarok kilyukadni, hogy nem érdemes sokat rugózni egy Intel és egy AMD processzor ugyan azon program futása során mért kihasználtsági értékeinek összehasonlításán. Jelzés értékű lehet, de semmiképpen sem mérvadó. Illetve csak szeretném tisztába tenni kicsit a fogalmakat.
-
Cronerator
tag
Végre én is beléptem a Ryzen klubba hivatalosan.
Magamnak egy Giga Gaming 5, öcsémnek meg egy MSI Tomahawk lett.
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX (Red/White)
Ryzen r5 1600.
Nekem a memória megy pöccre 3200-on, a proci meg jelenleg 3800-on 1,25V-tal. A Dark Rock 3 lefogatót igényeltem a mai napon, addig a gyárival kell beérnem. Windowst nem raktam újra, csak előtte lepucoltam szinte mindent az eszközkezelőből nehogy gebasz legyen.
Gyorsan futtattam egy cinebenchet:
Öcsém prociját majd holnap tweakelem be. -
HSM
félisten
Nincs olyan, hogy logikai vagy fizikai szál. Egy magnak két egyenrangú logikai szála van, akár HT, akár SMT esetén. Ha SMT-vel rosszul megy, annak az az oka, hogy valami más is azt a magot használná a másik szálon keresztül.
Igen, ez így van, SMT-vel, az ütemezőnek is tudnia kell a működésről, de az ütemező tehetetlen, ha a játékba (rosszul) bele van drótozva, hogy melyik szálon mit csináljon. Pontosan ugyanez van a HT-val is.
(#5555) nkmedve: Igazából bármilyen többmagú processzoron értelmetlen, mert egy négymagoson 25%-ot látsz, miközben egymagon 100%-on megy, és az a program ha meggebed se fog tudni egy fokkal se gyorsabban menni, miközben azt látni, hogy 25% csak, és az ember azt hinné, alszik a processzor.
HT erre rátesz egy lapáttal, hogy megkeveri az arnyokat is a logikai szálakka, pl. 6 magos procit 6 szálon fullra terhelve 50%-ot mutat, miközben valójában a proci innentől már csak az SMT/HT-vel elérhető még +20-30%-ot gyorsulhat, közelsem 50%-ot. (Természetesen a hatás akármilyen terhelésen él, nem kell 50%-ra terhelni hozzá.) Így tehát már "kilogikázni" sem lehet a legtöbbször, mi történhetett a háttérben.
Most pl. lőttem poénból egy egyszálas Prime95 benchről egy erőforrásfigyelős képet. Ez a program ugye így pontosan 1 magot terhel le (pontosabban azt is egy logikai szálon) pontosan 100%-ra. Ehhez képest az erőforrás figyelőn mit látunk?
Összeollóztam kicsiben, hogy látszódjon minden szál, és nagyban is, hogy látszódjon, még véletlenül sem látszik, hogy maxra kiterhelődne akár egyetlen mag/szál is. Itt is csak az a 75% körüli max, amit a dombok elérnek. (Honnan ismerős ez nekem...)
Hát erről utólag ember legyen a talpán, aki megmondja, hogy mi is történik... Nem lehet, nyilván, ezekkel az eszközökkel.
Más, komolyabb eszközökkel amúgy bizonyos esetekben lehet értelmes következtetéseket levonni, de sokszor azokkal sem egyszerű. Pl. tudhatjuk, ha kilistázzuk a processeit, hogy igen, egy processz szépen kimaxolta ~8%-on, amit egy szálon ki lehet, látszik is, hogy 4Ghz-es processzoron durván 4Ghz-nyi processzor clockot evett meg. -
nkmedve
őstag
"3.8ghz-re húzott ryzen 3200mhz-es ramokkal 75% körüli szálkihasználtság mellett fog hozni x fps-t.
Ez Intelből nagyon durván kb. 3.4ghz-es 2xxx, 3.2ghz 3xxx, 3ghz 4xxx, 2.85ghz 6-7xxx proci szintje lehet."Ez pontosan melyik játékra igaz? Mert biztos nem általánosságban. Ha így lenne, akkor a Ryzen egy első generációs Nehalem IPC-jével bírna, ami messze nem így van (sokkal inkább Broadwell szint). Az, hogy néhány játékban ilyen nagy előnye van az Intel-eknek attól még nem lesz ez általános. A helyzet inkább az, hogy az R7-nek van egy átlag kb. 10-15% elmaradása a Kaby-tól játékokban (R5 is hasonló), úgy hogy a Kaby több mint 10%-kal magasabb órajelen jár (itt vannak %-ok néhány oldaltól begyüjtve).
Összességében véve azért messze nincs arról szó, hogy a Ryzen mellé nem lehet erős VGA-t tenni, mert nem tudja kihajtani.Abba a Mankind Divided DX12 tesztbe szerintem beszólt a gyenge NV driver is, ami jelenleg kb. katasztrófiálisan működik Ryzen-en (gondolom az NV valami DX 12 feature-öket emulál CPU-n, erősen Intel-re optimalizálva). Ahogy nézem a linkelt Legitreviews tesztben arra mentek, hogy azokat a játékokat gyüjtsék össze, amelyek az átlagnál jóval gyengébben mennek Ryzen-en (kivéve a Ghost Recon Wildlands), talán csak a Far Cry Primal-t és a Blizzard játékokat felejteték ki.
A másik, hogy egy új arhitektúrás SMT-s procinál a kihasználtságot nézni szerintem értelmetlen. Az, hogy neked azt mutatja, hogy 1 szálat terhel 75%-ban, az egyáltalán nem biztos, hogy úgy is van. Szerintem ott simán megy az egyik mag 100%-on csak rosszul mér a progi.
-
Tengo
aktív tag
Hiába mondod, hogy nem igazán mikor ezt tapasztalatból mondom, hogy így van. Ott van kapásból a path of exile, ingyenesen letöltheted nézd meg. Fő folyamatszálnak a 14-es szálat használja ami logikai, és olyan szinten visszafogja a teljesítményt, hogy SMT-t kikapcsolva 60%-al nő az FPS, és az FPS droppok is megszűnnek. Ezek mind olyan dolgok amit vagy az ütemezőnek kell a szálakat megkülönböztetnie és jól elosztania, vagy a játéknak kell felismernie a processzor topológiáját.
-
HSM
félisten
Nem egészen. Az, hogy a logikai, vagy a fizikai szálakat kezdi feltölteni az ütemező leginkább az energiagazdálkodási sémán múlik.
Energiatakarékosan igyekszik a magokat kikapcsolva tartani, és amíg lehet a logikai szálakat egytől egyig kihasználni, teljesítménycentrikuson viszont igyekszik előbb a fizikai magoknak munkát adni. Persze, ettől függetlenül sokszor mégis kerül munka a logikai szálakra, és máris bedöcöghet a játékod.... Ryzen-nél passz, hogy hogy van, ott ugye van mégegy változó, a lekapcsolható CCX külön L3-al. A tuti, ha kikapcsolod az SMT-t, és teljesítménycentrikusra rakod az energiagazdálkodási sémát.
Amúgy Wow/SC2 és egyéb kevés szálat, de azt annál inkább fogyasztó játékokban én tuti megpróbálnám azt is, mit szól hozzá, ha az egyik CCX-et komplett lekapcsolod. Onnantól a procinak nem kell szinkronizálni a CCX-ek között, ami javíthat a teljesítményén.
Elmenteném BIOS-profilnak, és utána csak pár kattintás, hogy induljon. -
Tengo
aktív tag
válasz
SECTORnooB #5548 üzenetére
Nekem ref hűtővel megy 3.9-en. Csak feszültség kérdése. Általánosan a spire olyan 1.35V-ig képes lekezelni a processzort, a 6 és 4 magosokat 1.4v-ig.
-
Tengo
aktív tag
Az alacsony kihasználtság szerintem is vagy mérési hiba, vag az okozza, hogy az adott program a logikai szálakat akarja terhelni elsősorban. Több játékban tapasztaltam, hogy a logikai szálakkal kezdik a skálázást és amiatt voltak frame droppok, meg úgy általában is magasabb frametimeok. Emiatt okoz sok esetben sebességnövekedést az SMT kikapcsolása.
-
HSM
félisten
Te magad írtad, hogy az 5820K-n is leesett az FPS 3,8Ghz-en "Az 5820k-val sosem esett le annyira az fps 4.4ghz mellett (3.8ghz-en igen, 4.2ghz-en már érzésre nem)", a Ryzen pedig durván ugyanezt az IPC-t tudja, tehát nem meglepő, hogy ezen az órajelen azon is leesik az FPS.
A quad-channel semmi szín alatt sem lehet hátrány, és ott a 2133MHz-nek sincs nagy jelentősége, mert a sávszélessége úgy is bődületes, a késleltetése pedig lehet jó kis órajelen is. Lásd pl. 2400MHz ramokkal: [link], eléggé megy.
A 75%-os kihasználás szvsz mérési hiba, mint írtam, nem igazán valószínű, hogy az lenne a gond. Ellenben az annál inkább, hogy az 5820K-t 4,4Ghz-en járattad, ami 12% előny, és erre jön rá, hogy arra még minden jobban is optimalizált. Lásd előző hsz-em. Ha ez tényleg 75%-on döcögne, 3Ghz Haswell szinten, azt azért eléggé megéreznéd.
Ennél sokkal jobban.
(#5543) BeZol: Egyetlen ponttal ment kevesebbet az i5 4690K-m egyszálon 4,4Ghz-en.
Reális eredmény.
Sajnos németül elég keveset értek, de StarCraft 2 nálam is simábban fut HT nélkül. Mondjuk így is úgy is kevés kicsit neki a procim. (17% max load, 100% CPU limit, éljen a kétszálon dolgozó motor.) Mondjuk én se fogok emiatt váltani, az szent.
[link]
-
Tengo
aktív tag
válasz
SECTORnooB #5544 üzenetére
Semmi bajuk nincs
Nem kell mindenre ráizgulni.
-
#45997568
törölt tag
válasz
SECTORnooB #5544 üzenetére
Elfaradtak az edzesben
-
SECTORnooB
addikt
Sziasztok! Miért van az hogy kicsit ferdék a kondik?
[link] -
BeZol
őstag
176-ot tudott 4.4ghz-en 1szálra az 5820k-m, ami a 2133mhz-es ramok miatt azt hiszem enyhén kevesebb volt mint másoknak, a ryzenem 158at tud 3.9ghz-en.
Itt írdogálnak wow-ról németül: [link]
Kb. starcraft 2 szitunak írják le, majd máskor jobban utánanézek. SMT off elvileg +20% fps.
-
BeZol
őstag
Áh, sima 2133mhz-es volt benne, a quad-channel pedig elvileg hátrány játékokban a dual-channelhez képest.
Hát most így néztem anno, így mérem majd a ryzennel is. Ryzennél van 10-15% gyorsulás a gyorsabb rammal, ezt már kiveséztük, kivesézték mások is, és magam is mértem. Az 5820k már nincs nálam, ebből a képből kell kiindulnom.
Wow és cs:go mellé egyértelmű visszalépés számomra a 8magos nem 100%-os szálakon futó ryzen, de csak azért, mert nem terveztem, hogy jobb esetben 75% körül fog tekerni 1szálon, mert ha 100%-on tekernének a használt szálak, akkor nem lenne wow-ban minimum fps-es probléma, hanem hozná az 5820k szinjét, igaz az ment 4.4ghz-en is, ez meg most 3.9ghz-ig szereti.
Most a 4ghz-es tervem még megvalósulhat a jövőben (de igazából a 3.9ghz sem para), ez a 75%-os terheltségi szint pedig jó kérdés h miből kifolyólag történhet (és ez már a 3200mhz-es ramok miatt ilyen magas), és ezzel bizony nem számoltam, mert ez így 3ghz alatti haswell/skylake/kaby lake szint, 2133mhz-es ramokkal még ennyi sincs.Szóval ez a szálkihasználtság érezhetően fáj nekem wow-ban, ugyanakkor biztos nem vettem volna már 4magos i5-i7-est, de akár maradhattam volna az 5820k-val is (csak csábító volt az olcsó 8mag, és tartós időtálló gépet akartam, ez pedig olcsóbbra jött ki újonnan).
Tehát nem teljes az öröm per pillanat, de nem bosszankodok miatta, mert minden más játékban előbb fogy el az 1060-asom (főleg 1440p-ben), a proci itt nem piszkít bele a képbe, a wow-ot pedig már hetek óta heti 2xer ha tolom, és ugye azért sem lett G4560-as gép csak a wow-ra rákoncentrálva, hogy ha esetleg mással játszanék a jövőben, akkor legyen proci hozzá, és ne kelljen egyből kukázni az egészet. Ez a nyár végeztével már biztos így is lesz (nyár elejéig van wow előfizum, nyáron nyaralok, őszre szerintem már nem fizetek be), úgyhogy nem para a ryzen, csak most fáj picikét. -
HSM
félisten
De ilyen nincs, hogy 75%-os szálkihasználás...
Hacsak nem a program van alaposan elszúrva szálkezelés ügyileg. Normálisan megírt programnál legalább egy szál mindig ki fogja tudni használni egy mag teljes teljesítményét.
Ha a memória sebesség lenne neki kevés, akkor is 100% CPU használatot látnál egy magon, csak praktikusan azon "dolgozna" az idő egy részében, hogy várna az adatra.
Amúgy abban igazad van, ez csak matek. Induljunk ki a Cinebench egyszálú eredményéből, az elég reális, kb. 155 pont 4Ghz-en. Intelen el lehet érni a 200-at is. Kapásból +30%, mindkét rendszernél a praktikusan elérhető felső korlátjánál. Plusz Intelen nem lehet bünti az optimalizálatlanságokból (pl. CCX kommunikáció, Nv driver, stb) az még egy tényező, szóval végüli kijöhet 50% előny, de hosszú távon inkább a 30%-os IPC/sebesség előnyt tartanám csak reálisnak egy alaposan megtuningolt Intel rendszeren olyan programokban, amik kevés szálat használnak.
Amúgy próbáltad kikapcsolni az SMT-t játékok alatt? Intelnél sok "FPS-kiesés"-t okozott, míg nem voltak specifikusan optimalizálva rá a játékok, anno az i7-920-asom évekig HT OFF-on ment emiatt.... A kevés szálon futó dolgok a mai napig jobban futnak a hatmagosomon is ha kikapcsolom....
-
BeZol
őstag
Ezzel nem arra akartam kilyukadni, hogy vacak a ryzen, csak el kell ismerni, hogy vannak olyan kevésbé optimalizált játékok, amiknél vmi miatt 60-70% környékén, gyorsabb memóriákkal kicsit magasabban pörög az a pár szál amit használ a játék, a többi szál pedig nem csinál semmit és tekézik
Az ilyen játékoknak kell az, amit az intel összehozott, hogy magas ipc mellett magas órajel, és van pár játék, ahol még hoz a konyhára az i7 hyper-threadingje az i5-höz képest, és mivel a K jelzésűek simán mennek 4.6ghz-en (vagy deliddelve akár 5.3ghz-en is), ezért felléphet az a szituáció, hogy:3.8ghz-re húzott ryzen 3200mhz-es ramokkal 75% körüli szálkihasználtság mellett fog hozni x fps-t.
Ez Intelből nagyon durván kb. 3.4ghz-es 2xxx, 3.2ghz 3xxx, 3ghz 4xxx, 2.85ghz 6-7xxx proci szintje lehet.Innentől kezdve ez tiszta matek. A 4.5-4.7ghz-re húzott i5-i7-esek korában ez bő +50% extra fps-t jelenthet.
És van ahol majdnem jelent is...108 kontra 151 fps
Van még sok hasonló, és ez i7-7700K stock, ami "csak" 4.3ghz ilyenkor, tehát további +10% kisajtolható lenne, deliddelve 15% felett, a ryzen pedig itt már 4ghz (ami nem éppen gyakori!), és 2933mhz-es ramokkal megy, tehát már megvan az extra 10-15% fps-többletből vmennyi itt is.
Ezek mind újabb játékok, amik szerintem 4szálat kihasználnak mindannyian, de aki jobban bele akar mászni, annak itt a link.
Tehát ez a múlt és a jelen. Most vagy nem veszünk erős vga-t a ryzen mellé (wow-os esetben gtx 1060 is sok, hát még 1080p-ben!), vagy feltoljuk a felbontást is a részletességgel együtt a lehető legnagyobbra az ilyen játékokhoz.
A jövő pedig remélhetőleg az, hogy fixálnak amit csak lehet (kérdés mi a probléma ugye), és teljes potenciállal tudnak majd pörögni a ryzenek szálai játékok alatt is, de még ekkor is jön a probléma, hogy egyelőre 4ghz-nél hello szia (6-8-10magos intelek is csak 4.4ghz-ig jutnak vizezve!), úgyhogy a játékfejlesztőknek is rá kell gyúrni arra h még több szálat vegyenek kezelésbe, és ténylegesen legyen értelme 6-8maggal a 12-16szálnak. Tekintve, hogy milyen olcsón kapni most ezek a ryzen procikat nemcsak a 6-8magos intelekhez képest, hanem a 4magosokhoz képest is, így ezeket a fentebb sorolt "hibákat" többségében le lehet nyelni, csak ezek szerint ez eddig nem mindenkinek volt tiszta, pedig már darabkákban le lett írva a fórumba.
Jó lenne ha végre valaki összerántana egy topic összefoglalót is, mert kb. 2 naponta futjuk ugyanazokat a köröket mert a frissen beugró emberkék 99%-a nem ismeri a keresőt (pár kérdés kb. ugyanaz folyton), bár ezeknek még a topicösszefoglaló sem segítene...
Amint megoldják, hogy 100%-on pörögjenek a szálak játékokban, kapásból enyhén haswell ipc felett leszünk, ez rengeteg fps-kiesést orvosolna, ez most a fő-fő problémaforrása a játékokbeli gyengélkedésnek. A legújabbakban ez nem para mert 90+ fps-nél lép fel ilyesmi, ellenben a nagyon kevés szálat használóknál jobban előjön, és nekem wow-ban ez minimum fps-ben a már kevésbé elfogadható 50 fps alatti minimumot jelenti nagyobb raidharcokban (nem néztem mennyi, de ha valami g-sync mellett érzékelhetően darabos, ott az nem smakk!).
-
Leon77
őstag
msi Ab mellé ajánlom hw infot és vele egy riva tuner servert. Mindent monitorozhatsz osd-n és nem kell alt-tabolni. Ráadásul msi ab beépített videó felvevő funkcióval van ellátva(default f9 csak engedélyezni kell, meg beállítani a cél mappát és a minőséget, ja f12 screenshot) és így utólag visszanézve a játékmenetet az osd adatokkal egész jó képet kapsz mindenről, ami csak érdekel (fps, hőfokok, cpu usage, magonként is akár, minden, amit csak msi ab és hw info tud)
-
HSM
félisten
Azt amúgy tegyük hozzá, hogy 99%, hogy ezen a procin is egy szálat ugyanúgy kimaxol, nehezen lehetne máshogy. Hogy nem látod a feladatkezelőben, az a windóz ütemező dolga.
Amúgy ennyire egyszál-függő programnál az 5820K-nál a gyorsabb memória is előny lehetett, gyanús is, hogy írod, hogy a memóriával együtt nőtt a sebesség.
-
BeZol
őstag
válasz
pipo112 #5519 üzenetére
Hát nekem csak a teljesítménycentrikus profillal muzsikál minden tökéletesen, az amd ryzen balanced nem vált be. (akadozgat a gép, aztán egyszer csak eldobja az SSD-t és húzhatom ki a kábeleit majd tehetem be újra, mert biosban sem látni)
MSI Afterburner menjen a háttérben (állítsd be rajta, hogy cpu usage és gpu usage legyen csak), és 2-3 perc játék után alt-tabolva nézz rá mit mutat a gpu-nál.
A procikihasználtságot én úgy szoktam nézni, hogy feladatkezelőben a procis résznél a bővített nézetben látni a magok terheléseit, és egyből levágni, hány szálat használt és azokat mennyire (még ha be is zavar pár egyéb dolog).Ugye BF3 nem mai játék, simán lehet, hogy 60-70% közöttig terheli csak a szálakat, mert nem érzékeli rendesen h ryzen proci van alatta, általában ez okozza a kevesebb fps-t egy intel procihoz képest.
Nálam konkrét példa a wow. Elvileg 2 szálig dolgozik, de én inkább csak 1et látok most is, meg az 5820k-val is 1nek láttam, és míg az 5820k-val 1 szálat 100%-on pörgetett és érezhető fps többletet hozott, ha 3.8ghz helyett 4.4ghz-en járattam (akkor is 100%-on volt a használt 1szál, de az órajeltöbblet hozta az extra fps-eket), addig a ryzen-nel 60-70% körül tekernek a szálak, ezen javít kb. 10-15%-ot az, hogy 2133mhz helyett 3200mhz-en megy a ram, és pontosan ez a 10-15% az, amennyivel több fps-t mérnek a memóriás teszteken a gyorsabb ramokkal ott, ahol cpu limites szituáció van.Elég nyilvánvaló, hogy vagy a játékokat, és/vagy a vga drivereket, és/vagy a windowst optimalizálni kell ryzen procikra. Attól függően, hogy hol a hiba a gépezetben, aszerint orvosolható a régebbi játékoknál ez az fps kiesés, az újabb játékokat pedig valószínűleg már ennek megfelelően készítik el.
Szerintem pontosan ez a helyzet bf3 alatt is, teker 5 szálad 60-70%-os kihasználtsággal, emiatt a gpu sem feltétlen teker 100%-on, és emiatt nincs annyi fps-ed mint amennyi egy intellel lehetne, ami ráadásul nem hal el 4ghz környékén. Nekem wow alatt 60-80% körül teker a 3gb-os 1060-as 1440p-ben (ami már eleve gpu intenzívebb szitu, kb +30% extra terhelés lehet 1080p-hez képest), tehát a 3.9ghz-es procim 3200mhz-es ramokkal 75% körüli 1szálas kihasználtsága alapján egy 2.9-3ghz-es intel szinten megy per pillanat, tehát még egy 3.5GHz-es G4560-assal is több fps-em lehetne (és akkor az extra 20% miatt már 100%-on tekerne a vga is), a korábbi 4.4ghz-es 5820k-mmal pedig közel +50% fps-em volt. Ez persze nem teljesen igaz, mert csak akkor lenne lehetséges, ha a videókártya is erősebb ennyivel (előző gtx 970-esem 4.4ghz mellett is lenézett néhol 80%-os kihasználtságra, de egyébként végig 100%-on pörgött, ez az 1060-as pedig +15% kakaó lehet, tehát az a +50% extra órajelteljesítmény minimum fps-nél számít leginkább), tehát a gyakorlatban 1 dolog zavar csak. Az 5820k-val sosem esett le annyira az fps 4.4ghz mellett (3.8ghz-en igen, 4.2ghz-en már érzésre nem), hogy darabosnak érezzem a képet (tehát 50fps alá tutira nem ment), ellenben a ryzennel raideken már érzem, hogy darabossá válik néhol a kép. HA megoldanák, hogy 100%-on pörögjön itt is a használt szál, akkor elviekben pont semmi probléma nem lenne, mert egy lehelettel jobb az ipc mint a haswell-nek volt, amíg viszont ez nem lesz fixálva, addig cumi van. Mostani cpu-szál-kihasználtság alapján gtx 1050/1050Ti-nél erősebb kártyát butaság venni wow mellé, mert a 3gb-os 1060-asomat nem hajtja ki, sőt egy 20ezer Ft-nál olcsóbb G4560-as procival még több fps is lenne, ami ipc-ben gyorsabb is mint a haswell, tehát 3.8ghz-es haswellel felérne
Na most várom a screenshotokat és cáfolj meg.
Ilyen képet csiholj össze, és majd ha újra a gépem elé kerülök, elkészítem ugyanott ugyanezt a snittet, csak már a ryzennel. (csak olyan ritkán ülök mostanság a gép elé, gyors ledarálom a küldiket és mindig elfelejtem ezt):
Tehát a képen láthatod a korábbi 6magos 5820k-s gépemet, hogy 85% fölé nem ment a gtx 970-esem kihasználtsága, és 4.4ghz mellett a 7. szál 100%on tekert, közben pedig a teljes procihasználat csak 14% körüli, és azt hiszem 58-69fps között mozgott itt a játék.
-
-
nandi74
csendes tag
Sziasztok,
Remélem holnap végre nekem is összeáll a konfigom.
Amik már itt vannak: MSI Tomahawk Arctic B350 (a tegnapi nap érkezett hozzá új bios)
2x8GB Corsair LPX 3200MHz ( a QVL-en szerepel, bár ugye ez sajnos nem garancia semmire.)
Holnap hozza a futár az 1600-os procit. A képmegjelenítésért egy Sapphire Pulse RX580 8GB fog felelni.
Ebben a konfigban fogok először NVMe SSD-t használni. (960 EVO 250GB)
Ha összeáll a gép, akkor teszek fel képeket és természetesen megosztom a tapasztalatokat is.
Remélem nem lesz semmi komoly szívás!
Már nagyon várom a holnap délutánt. -
jovás
senior tag
Köszönöm
Épp most kaptam az sms-t, hogy megérkezett a memória amit rendeltem (Corsair 2x8GB DDR4 3000MHz Vengeance LPX Red CMK16GX4M2B3000C15R memória 12+24 hó gar.) Tudom hogy nem az igazi, de nem sokkal volt drágább mint egy 2133-as, és idővel remélem megjön rá a támogatottság is -
apa111
aktív tag
Neked és mindenki másnak akinak ASUS PRIME b350 lapja van nem változott a helyzet 0609 biossal a memória 3200 el indúl mint a többi biossal aztán szokásos tesztek játékok memória teszt futtatása és úgyanazoknál vérzik el a memória mint eddig nálam a consair 3200 memóriával.a procinak 1,45v ad. A régi biost vissza raktam 0515 1,4 v a procinak 4ghz mellett 2933 mhz memória stabilan
-
Honzi
senior tag
Na nekem is végre megjött minden.
Később szerelés. -
HSM
félisten
válasz
pipo112 #5509 üzenetére
Amúgy továbbra is idevalónak tartom, hogy én mikor legutóbb megnéztem, szigorúan 5 szálon végzett érdemi munkát a BF4 Multi. [link]
Nálam se hajtja ki a 12 szálat, pedig nincs mindig maxon a 290X-sem. Namost nálad egy duplaolyan erős GPU van, ehhez képest a hatmagos Ryzen csak kb. 30%-al erősebb, mint az ős-hatmagosom 4Ghz-re rántva.
-
Ryzen 5 1400 Review: AMD R5 1400 vs. Intel i5-7400 és vs i3 7530K és G4650 is.
OC-val nem rossz vétel...
-
pipo112
őstag
válasz
Cathulhu #5518 üzenetére
ilyet nem írtak én alapból flash-eltem az 1.3-ra buggal nem találkoztam vagy vettem észre inkább. remélem én is hogy javítanak mást is ami nem jó nem csak a ramot de bízom benne hogy ezzel már menni fog 3200-on a ramom ami ráadásul szerepek is a qvl ben 3200 on tesztelve
Omli: fent van ráadásul azt is használom de az idegesít hogy ezzel meg folyamat 90%-on tekeri a procit mert eredetileg ez van beállítva az energia sémában ráadásul miután fel pattintottam az chipset drivert meg ezt a profilt kevesebbet kapok single core-ra cpu-zben mint előtte kb egy 80-100 ponttal
hogy a pecsába tudják ezt így össze hozni a szakik
-
Omli85
őstag
válasz
#45997568 #5516 üzenetére
Saber után nálam egyértelmű volt, hogy valami hasonló alternatívát keresek nincs is bajom a minőséggel meg a kivitelezéssel. A többit meg majd kikalapálják bár ettől függetlenül azért kicsit elkurvultak a gyártók maradjunk annyiban
.
pippo: Ryzen energiaprofil win alá fel van telepítve? Amúgy sanszos lehet jót tenne a rendszernek egy friss win telepítés.
-
#45997568
törölt tag
Hat, nalunk csak ROG lapok vannak most, meg vagyok veluk elegedve (AM4 es Z170-es). Most nem feltetlenul akarom hogy gyorsan sokat adjanak ki, a jelenlegi BIOS-okkal is jol elvagyok, inkabb legyen stabil es uzembiztos, jojjenek 2-3 hetente, minthogy kinyirjak vele a lapokat. Utalnam szetszedni a vizet ezert es szerelgetni a lapot.
pippo: nezd meg mas jatekok alatt is, elegge vicces lenne ha nem hajtana ki a proci a vga-t
-
szente
addikt
válasz
pipo112 #5514 üzenetére
Szerintem próbáld meg újra húzni a rendszert. A Win CU nekem is csinál furcsa dolgokat. Időnként be akad a játék 1-2 mp-re, mint amikor elfogy a memória és ürít (16GB alatt nem kéne csinálnia). Játékból kilépve néha invertálódnak a színek, csak újraindítás után áll vissza, stb.
-
pipo112
őstag
a szerver nagyjából mind 1 mert nálam se volt full de b@ssza a csőröm miért nem teker 100%on a vga qrvára nem értem , az fps érték még nem is izgat csak az hogy most úgy néz ki az egész mintha nem tudná kihajtani a proci a vga-t pedig ez azért szerintem nem valószínű szvsz valami gebasz van a rendszeremben valahol .
-
Omli85
őstag
válasz
#45997568 #5511 üzenetére
Jah nem panaszkodásnak szántam csak azé lehetnének aktívabbak, mondjuk inkább adjanak ki egy normális biost havonta kéthavonta ha komolyabb update van mintsem hetente valamit ami félig meddig jó
.
Bár azért prémium termékhez prémium support dukálna de ez a mai világban annyira nem divat...
(#5509) pipo112 : Teljesítményben kb egál a 480 meg a 390 annyi még, hogy nálam a ram 3200-on megy de a GPU az fekszik 100%-on kb folyamatosan ahogy néztem. Igaz nem 64-es szerver volt csak 48-as nem volt caspianból fullos 64-es szerver.
-
pipo112
őstag
új bios msi x370 g-pro carbon hoz improved memory compatibility [link]
-
#45997568
törölt tag
Majusban jon a kovetkezo patch. Rendszer stabilitas teren nem lattam gondot, egyedul a RAM support hianyossaga ami szembetuno, bar az overclock.net forumon eleg sok visszajelzes jon es a mernokok is eleg konstruktivak ott.
Amugy a BF eleg jol hasznalja a magokat/szalakat, errol beszeltem korabban
-
Omli85
őstag
Sry dupla
TPU Ryzen alaplapos bios frissítős összefoglalós.
TPU's Ryzen BIOS Digest Issue #1: ASRock and ASUS issue updates
Asus azért nem kapkodja el a C6H-hoz nem jött frissítés lassan 1 hónapja a teszt béta cuccokat nem számolom mert azok messze nem tökéletesek
. Mondjuk lassan azért jöhetne az új agesa-s bios... meg mondjuk a natív 3200-as ram supportnak is tudnék örülni :].
-
#45185024
törölt tag
id Software discusses Ryzen
ID beépítette a Doomba a Ryzen támogatást.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 9900KF 8 mag 16 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- AMD Ryzen 5 5500 - Új, 3 év garancia - Eladó!
- Ryzen 5 5600X 1 év gari
- Intel Core i7-13700KF - 16-Core 3.4GHz LGA1700 Box
- Intel Core i9-14900K 24-Core 3.2GHz LGA1700 oem(36M Cache, up to 6.00 GHz) Processzor! BeszámítOK
- Samsung Galaxy A13 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Telefon felváráslás!! iPhone 15/iPhone 15 Plus/iPhone 15 Pro/iPhone 15 Pro Max
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad L380 - i5-8GEN I 8GB I 256SSD I 13,3" FHD / MT I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- AKCIÓ! GIGABYTE GA-Z170X-UD3 Z170 chipset alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Akciós Windows 10 pro + Office 2019 professional plus csomag AZONNALI SZÁLLÍTÁS
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged