- Azonnali informatikai kérdések órája
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- 80% vs. 100% – Tönkreteszed az aksit, ha mindig feltöltöd? – Tech Percek #6
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- Projektor topic
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Hobby elektronika
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
-
PROHARDVER!
Sziasztok kedves otthon barkácsolók!
A közelmúltban felmerült ötletek, reakciók alapján úgy éreztem, itt az ideje egy topik összefoglaló készítésének. Ugyanakkor a nyitó hozzászólás erre tökéletesen megfelel, így ezek után következzenek a topiknyitó fórumtársunk szavai:
Új hozzászólás Aktív témák
-
Inhouse
őstag
válasz
Inhouse #75679 üzenetére
Közben voltam szakboltban és kértem tanácsot OSB lap, vakolt kerítés tetejére ragasztáshoz. A srác a kezembe nyomott egy doboz Valmor alapozót és már fizettem volna, amikor az éppen ott tartózkodó üzletkötő elkezdett beleszólni, hogy az nem lesz jó. A zsákos csemperagasztót elvetette és egyébként se lesz jó, mert az OSB öntőforma leválasztó anyag maradványai miatt nem fog ragadni. Mondjuk a fele használt, jó érdes OSB lesz, de a frissnél lehet... Mossam le lakkbenzinnel.
A ragasztó habot mondták, amit én nem igazán akartam a Tytan habból okulva. De aztán eszembe jutott az ablakpárkányos ragasztó, hogy olyan kell. Nem tudták, hogy melyik az. Aztán elértem már itthonról az ablakost és meg van, Soudabond szerelési ragasztó. Ezt vettem, ő azt mondta, hogy nem kell semmi az OSB-re, csak a fal legyen lealapozózva.
Aztán közben még beszéltem valakivel erről és azt mondta, hogy csiszoljam fel a ragasztandó oldalát az OSB-nek...óóó...és tényleg, lejön aminek le kell és még érdes is lesz. Szóval egyelőre itt tartok, de a hétvégi esős idő miatt nem tudtam belekezdeni se. Viszont a verébdeszkázás készen van.A szabinak vége
, most már nem itthon gürizek a házon napi 9-10 órát, hanem az irodában 8-at. Jól kipihentem magam...ja, nem.
Innentől maradnak a hétvégék a nagyobb munkákra, mert este fél 6-kor már nem igazán lehet hozzákezdeni semmihez.
Erre most meg szembejön ez az adalék (Harzo-B)...amivel elvileg akár a zsákos csemperagasztóval is mehetett volna? -
lemmy71
őstag
válasz
Barret001 #75830 üzenetére
Én nem szórakozok vele annyit, satuba fogom a féltengelyt, kalapács smoljával betámasztok a csuklónak és egy másik kalapáccsal leütöm, egy sima rugós gyűrű fogja csak
De flexel levágni ilyetinkább nem is mondok semmit. Ha már így áll hozzá valaki, akkor felesleges a gumiharanggal küzdeni, inkább tekerje be zöld-sárgával
-
imibogyo
veterán
Csak úgy bedobom. Amikor hazaértem melóból a fiaim azzal vártak, hogy márpedig csinálnunk kell egy Creep-ört, mert anélkül nem élet az élet. A festés még hátra van, az is az ő feladatuk lesz. Munkamegosztásként az 5 éves fiam fúrta elő a lyukakat a kis Bosch géppel, mert csak azt bírta el, a 7 éves a nagyobbik 20V-os géppel csavarozott, apa pedig a moderátor valamint az alapanyagellátó szerepét töltötte be...
-
darvinya
titán
válasz
Bile Demon #75843 üzenetére
Mondhatni igen, de a tripod tok sem visel el mindent,mert kijebb lévő tengely már más szögben fekszik be.
Ekkor már a tripod tok falba akad, s húzza magával.
Nem lehet mm-es holtjáték, mert akkor, akkora késés és kopogás lenne, hogy senki nem viselné el.Amúgy ezt a fém perem/tokot lehet megnyomni. (Fehér nyíl és 19:56 -kor)
-
Barret001
addikt
válasz
Bile Demon #75843 üzenetére
Túlhúzásnál mire gondoltok? Összeroppantjátok a kerékcsapágyat?
Nekem is kattog,(halkan) Kerékcsapágy. Kanyarban változik a hang,attól függ,melyik irányban "támaszt" a csapágy.Egyenes úton is van hallható hangja. -
Bile Demon
őstag
válasz
darvinya #75842 üzenetére
Értem, szóval túlhúzásnál deformálódhat.
Ennél a belső csukló ilyen tripod tűgörgős csapágyas felépítés.
Itt látható (de nyilván ismered): [link]Szóval ez felveszi a tengelyirányú mozgást, kanyarban / berugózáskor, ha túl is lenne húzva, előbb ugrik szét a belső csukló (amit csak a gumiharang fog össze), minthogy kihúzódjon a váltóból. Egyébként van érzésre kb. 1mm tengelyirányú kotyogása a tengelynek és picit mozog a belső csukló külső része a váltóban is.
-
darvinya
titán
válasz
Bile Demon #75840 üzenetére
Pár mm is elég, hogy kijöjjön.
Váltóban, csak egy gyűrű van, ami erősebb rántásra enged.
Nálam.is pont ez volt, miután b… szerelő a gumi harangot cserélték, aztán légkulccsal úgy meg húzta, hogy élesebb kanyarodáskor kiugrott, és hallható kattogó hang lett.
Persze hiába elenkező kormány mozdulat, csak az erőteljesebbnél ugrott vissza helyére.
Azért tudta meghúzni, ennyire, mert kardáncsukló házát megnyomta a túlhúzással.
Ez olyan, mint egy harang, s tengelyen lévő burkolatot felgyűri.
Kutyacsont és stab.rúd szilent vizsgálatánál pont ezt hagyják ki.
Azaz a vízszintes mozgást, aminél egyik sem lehet.Inhouse
Ezzel a szerszámmal lehet a gumi harang élettartamát csökkenteni.
Ugyanis a jó fajta g.harang nemcsak gumi, hanem erősítet szálas gumi.
Ami nem enged ekkora nyúlást, csak szálak szakadásával.
Utána.már a legkisebb kavics is kiszakítja. -
Satyricon
addikt
válasz
Bile Demon #75825 üzenetére
Bocs, nem olvastam el a hsz-eket, de tapasztalatból mondom Neked, hogy nem feltétlenül a korong vastagsága a lényeg, hanem a technika, és a korong márkája.
Dolgoztam már olcsó gagyi, boltból vásárolt, és piaci koronggal, amik sokkal gyorsabban fogytak el, mint a minőségi korong. Ezek kalap sz*rt sem érnek! Ja és van, hogy szétszállnak használat közben. Nekem a legjobban bevált korong márka, a Berner. 1-1,5mm-es vastagságúakat szokott keresztfaterom adni(valahonnan szerzi brutál olcsón) és amiket néha én adok a korongnak, az csúcs! Beleengedem néha fába, acélba, hajlik néha össze-vissza a korong, de egyszer se pattant még el, és nagyon lassan kopik. Ha jól emlékszem, akkor pont ezt használom:Ajánlom figyelmedbe/figyelmetekbe, ennél jobbat ritkán találni!
-
Bile Demon
őstag
válasz
darvinya #75836 üzenetére
Féltengelyt annyira túl lehet húzni, hogy annyival kijjebb jön, hogy ki akar húzódni a váltóból? Nem tudom elképzelni, hogy ennél a kocsinál ilyet lehetne, akkor a csukló belülről nekiszorulna az agynak (van ott ilyen profilos porvédő gyűrű + tömítés, ami a csapágyat védi) + a kerékcsapágy rég szétment volna.
Épp ma nézegettem amúgy a csavart -hogy milyen mély gépi dugókulcs fog kelleni hozzá- egyforma a két oldal a sasszeg ugyanúgy van elhajtva rajta. A gumiharangokon a bilincsek egyforma gyári kivitelűek. Minden jel arra utal, hogy még a gyári szerelés mindkét oldal.
A szerelő nem jelezte, hogy bármi probléma lenne a stabilizátor gömbcsukló gumival. Vagy bármi mással. Fater kocsijánál tavaly tök jól diagnosztizálta, hogy kivan a kutyacsont, ki is cserélte, nem lett jó, mondtam cserélje ki akkor a másik oldalt is, akkor lett hibátlan. Azt is mondta, hogy a kormány rúd gömbfej gumi kivan, de nem éri meg cserélni, csak akkor, ha az egész alkatrész ki lesz...
Ebből gondolom, hogy megnézi, ami meg kell.Kép alapján erre mondod, hogy döglődik?
Egyébként úgy mentem oda a szerelőhöz, hogy van egy koppanó hang, amit akkor hallani, mindig, amikor pl. a garázs helyemről lassan nyugodtan a vízszintes padlón kitolatok jobbra 90 fokban, valahol felúton egy koppanás, amikor elindulok előre egyenesen, akkor egy másik (olyasmi, mint a hajtáslánc holtjátékából adódó koppanás azt is hallani, de ez sokkal hangosabb). Úthibákon NEM kopog! Amikor határozottan fékezek akkor is koppan EGYET (kinyomott kuplungnál és üresben fékezve is), amikor gázt adok akkor koppan mégegyet átlalában csak akkor koppan gázdásnál, ha előtte fékezésnél is koppant
. Ha behúzom a kéziféket és felvltva 1-ben aztán R-ben félig felengedem a kuplungot, hogy terhelődjenek a
motortartó bakok, akkor nem koppan, csak a hajtálánc összezáródást hallani, de az halkabb. Szlalomozásnál jól reagál a kocsi, nem érezni, hogy le akar esni az útról, hangja sincs.Mivel a kocsiból úgy hallani, hogy hátulról jön a hang, a hátsó stabpálcákat és stabrúd szilenteket cseréltem.
A pálcákon a gömbcsuklóknak semmi bajuk nem volt, de azért lecseréltem. A szilentek már kissé ki voltak tágulva + a stabrúd is láthatóan elvékonyodott azon a részen.
Semmi nem változott ezután, se jobb se rosszabb nem lett.Ezután mentem a szerelőhöz, hogy diagnosztizáljon, amit kifizetek, aztán a többit megdumáljuk. A szerelő is hallotta, de fogalma sincs micsoda, azért hagytam ott nála máskor, hogy aknáról megnézi.
Aztán visszakaptam a kocsit:
-minden egyben van hátul, de
-nem biztos, hogy jó stabrúd szilentet tettem bele, hiába új, lehet, hogy rossz az átmérője, szedjem szét mérjem le a rudat, a leg valószínűbb, hogy ott a gond
-méressem meg a lengéscsillapítót, hátha olyan rossz már, hogy látszik a mérésen
-a küszöböt behorpasztotta, jövőhéten viszem lakatoshoz (nem volt rozsdás azon a részen, nem szakadt be, benyomódott és a szétnyílt a két lemez találkozásánál, egyszerűen szerintem valami krokodilemelőn rángathatta a hátulját)
-a féltengely gumiharang olyan lett, amilyen -
Inhouse
őstag
-
Ha a levegős szögbelövő ereszti a levegőt, hátul, ahogy egyébként is kijönne lövések közben, akkor hol lehet a hiba? Eleinte egy-két lövés után abbahagyta, de mostmár nem, és idegesítő, hogy emiatt folyamatosan bekapcsol a kompresszor, mikor nem kellene neki. Lehetséges, hogy kiváló minőségű megmunkálás (Parkside cucc) miatt egy sorja megsértette valamelyik O gyűrűt? Bonyolult egy ilyen cucc belülről? Youtube alapján nem, de hátha szedett már szét közületek valaki ilyesmit...
-
Inhouse
őstag
válasz
Bile Demon #75835 üzenetére
Van féltengely gumiharang cserélő szerszám, az a lényege, hogy kifeszíti a gumit (nem minddel működik, de kapható hozzá való univerzális, ami ezt is kibírja) és csak rá kell tolni. Kapható szabható bilincs is, akkorára vágod, amekkorára akarod és egy szerszámmal megszorítod. Ha érdekel, adok telefonszámot, postázunk is.
Gumiharang cserélő szerszám
Univerzális bilincskészlet
Még lehet, hogy a két szerszámmal is olcsóbb lesz, mint a féltengely levágással...
Egy csúszóssá tett kúppal tolták fel régen, ahhoz kellett erő. -
darvinya
titán
válasz
Bile Demon #75835 üzenetére
Féltengelyt szokták túlhúzni a kerékagyban, ekkor pl: bal futóműnél, éles jobbra kanyarodáskor kerregő hangot ad.
Mert a féltengelyt kihúzza a váltóból.
Néz meg a kerékagy anyát jó helyen van.
Ha nem, akkor keményfa, vagy réz hengerrel üsd a váltó felé a tengelyt.
Amúgy az a futó műves nem látta, hogy stabilizátor gömbcsukó gumiai döglődik?
S legtöbbször a stab.rúd felfogató szilent tágul ki, ekkor fura kopogó hangot ad a futómű.
Általában már kisebb göröngynél, de kanyarodás közbeni göröngynél erősebb a hang.
Fél tengely gumi harang cseréhez, az kerék agy gömbcsukló kell kiszedni az agyból, után kiemelni az agyat.
Persze előtte lazítani kell a féltengely (fentebb). -
Bile Demon
őstag
válasz
darvinya #75833 üzenetére
+többiek
Egyrészt balra kanyarodáskor régóta tompa ütemes kopogó hangot hallani, főleg elinduláskor, amikor bemelegedett javul/megszűnik. Ez van vagy 6-7 éve / 20-30e km óta. Szerelő és mások tanácsára nem cseréltem, de az új csukló megvan. Egyébként nem vagyok benne biztos, hogy féltengelycsukló hang és abban sem, hogy melyik oldal. Akikkel nézettem "nem hallják". Azt mondják, ha nagy baj van, és mielőtt széthullik, hallani fogom tutira. Igaz nem is nyomták neki úgy, ahogy én szoktam kifordulni...
Úgyhogy évek óra együtt élek a jelenséggel.
Most júliusban egyéb okból vittem futómű / motortartó bak átnézésre szerelőhöz a kocsit -nem talált semmit- baromi szűkszavú volt kb annyit tudtam meg, hogy -minden nagyon egyben van a futóműben- , pénzt se kért, azt mondta, hogy maaajd akkor, ha csinált is valamit.
Kb. 2 héttel utána vettem észre, hogy zsíros a gumiharang külseje és teledobálta friss tiszta zsírral a kerékjáratot és a felnit belülről... van egy precíz 2cm-es vágás (az amúgy máshol még csak kirepedezést se mutató) jobb csukló gumiharangon a belső hajlatban.
A vágásról nincs képem, pont ennek a túloldalán van, de teljesen összezár alapból, nem feszül és nem akar szétnyílni...
A külső csukló ennél a típusú féltengelynél - 25-30 éves Toyota - nagyon nehezen üthető le, konzultáltam olyannal, aki ezen már túl van, nagy satu és kalapács + kitartás is kell hozzá, ő is úgy kezdte, hogy majd "ráeljetem egy csőre és lejön", hát nem jött.
A "snap ring" nem szeret összemenni, mert valamit félreterveztek. El kell törnie/nyíródnia, hogy lejöjjön.Pl.: [link]
Aki lehúzó szerszámmal próbálta, a végén már az 1000Nm ütvecsavarozóval hajtva előbb tört ketté a szerszám, minthogy lejött volna (és megnyúlt a menet).
Két (három) dolgon gondolkodtam:
1. kiszerelem a tengelyt és belső csukló csillagját leszedem (zéger), a középső súlyt leszedem és után cserélhető a külső gumiharang. Ettől ugye a hang nem fog megszűnni + macera hogy 5db bilincset kell cserélni.2. csak az agyból húzom ki és a kocsi mellett a külső csuklót megpróbálom lehúzni célszerszámmal, ha nem megy, akkor flexxel levágom a golyó kosarat, vagy körbe az egészet.
3. elnapolom a cserét, nyomok bele zsírt és körbe zöldsárga. de nem hinném , hogy kibír két kerékcserét sűrűbben pedig nem szívesen foglalkoznék vele.
-
Nem akarom elkiabálni, de úgy látszik, megcsinálták a dokumentum nézegetőt, egyelőre szépen megnyit mindent mindenhonnnan.
-
darvinya
titán
válasz
Bile Demon #75825 üzenetére
Konkrétan mi a gondod?
Mert ugye a féltengelyt ki kell húzni/ütni az agyakból.
Magát a csuklók zéger gyűrűvel vannak rögzítve.
Gondolom nem rövidíteni, vagy hosszabbítani akarod. -
imibogyo
veterán
válasz
Bile Demon #75825 üzenetére
Ha nem nyomod neki, akkor a vékony korong a tökéletes. Én biztosan azzal vágnám. Ha hagyod, hogy a korong dolgozzon és nem nyomod neki, akkor egy koronggal is el lehet vágni 2-4 ilyet is. Én múlt hónapban kb. 40-50 vágást végeztem egy koronggal betonvasakon (8, 10 és 12 mm-eseken) és a végén még kb. fele megvolt a korongnak, pedig azért haladósan csináltam mert közben a betonozással is kellett haladni.
-
lemmy71
őstag
válasz
Bile Demon #75825 üzenetére
Azt csak le kell ütni, minek flexelnéd
Vagy magát a csuklót akarod elvágni, mert ahhoz jó az 1,6 -os, csak ne nyomd mint hülyegyerek a csengőt. Amúgy az ilyet 230 -as nagy flexel illik vágni -
Barret001
addikt
válasz
Bile Demon #75825 üzenetére
Miért akarod levágni? 1 korong sem fog elfogyni.Csak a vékony,1,6mm-es a nyerő!
A vastag korongoknak letelt... -
#21346560
törölt tag
-
Bile Demon
őstag
Féltengelycsuklót kellene leflexezni a tengelyről. (Ez a B terv. Az A terv a csukló lehúzó szerszám).
Melyik vastagságú flexkorong a legjobb ilyen célra? Eddig ilyen vékony 1-1.6mm-t használtam csak "precízkedni" - fogyott gyorsan, most nem az a lényeg, hogy pontos legyen a vágás, hanem, hogy haladós és minél kevesebb koronggal megússzam.
A 115mm-es gépet használnám.
Kb. hány koronggal számoljak az alábbi méretű, japán acél anyagú csukló esetén?
-
Quenmorr
tag
válasz
hegegabi80 #75774 üzenetére
-
Grave_444
nagyúr
válasz
Barret001 #75800 üzenetére
Suliba adtam el 25db-ot ebből, 1,5 éven belül 7db jött vissza gariba.
Szerintem ez elég rossz arány.M.2 hűtésről csak annyit nekem ez van. [link]
Simán 15 fokot nyerek vele, ennél komolyabbra általános felhasználásra nincs szükség.
Persze a nagyobb bordás biztos még jobb, ilyen ár mellett felesleges kókányolni. -
lemmy71
őstag
Tavaly írtam hogy a beállt a kis EEE PC 1005HA -nak az SSD -je, most volt egy kis időm foglalkozni vele
A sok családi fotó miatt sajnáltam ami rajta volt, amúgy már csak porfogóként üzemelt. Az SSD ben csak a kis zöld és piros led világított, bekapcsolás után folyamatos pirosra váltott és gép nem is látta a meghajtót. Most a szétszedett ssd -t betettem a fagyasztóba egy napra -27C fokra, utána kint a szabadban hagytam visszamelegedni és ezután betettem egy jénai tálban a 200C fokra előremelegített sütőbe. 25 - 30 perc "sütés" után kivettem, amikor vissza hűlt olyan 40 - 50 fokra betettem gépbe.
(ha éhes vagy akkor érdemes betenni mellé egy fagyasztott pizzát is 🍕)
Tökéletesen látja a gép, simán fut az op rendszer is (egyedül a bios -ba kellett belepiszkálnom)
Szóval aki ilyen problémába ütközik és nem akar horror összeget fizetni adatmentő cégeknek, azoknak ez megér egy próbát. Persze ez zsákba macska, gondolom nálam valami forrasztási hiba lehetett amit nagyítóval sem lehetett látni. Ahogy olvasgattam ezeknek az ocz - nek a vezérlő chip a gyenge pontjuk. -
Satyricon
addikt
válasz
Gyarmati_ #75763 üzenetére
Végül is ennél a fekete gépnél maradtam, amit ajánlottál, köszi! Néztem róla magyar videokat, van fenn youtubeon 1-2, és engem nagyon meggyőzött! Csak az a fekete szín... Hát b*sszák már meg... Bármibe jól néz ki a fekete, de ebbe nem! Mindegy, majd sötétbe használom csak, a rajta lévő lámpával, vagy behunyott szemmel, Eszmeralda üzemmódba
Köszi még egyszer, hogy ajánlottad
------------------------------------
szerk.:
#75816Runo: Húúú, régen nagyon sokat szórakoztam hűtésekkel, főleg a 8800 GTX-em hűtését tuningoltam sokat! Két gyári ventit tettem a kártyára, csináltam hozzájuk burkolatot, méghozzá olyan átlátszó műanyag golyóból, amikbe játékok/plüssmacik szoktak lenni, ilyen 200 Ft-os tekerős játékautomatásról van szó. Két felé pattintottam a golyót, az aljukra izzó tűvel kiolvasztottam egy kb. 5cm-es lyukat, hogy a venti majd innen szívja a levegőt, és az egészet ráapplikáltam a venti köré. Magyarán a fél gömbbe volt benne a vga gyári ventije. Sajnos képet nem tudok róla mutatni, mert akkor nem csináltamElég futurisztikus kinézete volt az egész kártyának, de a hatásfokára már sajnos nem emlékszem. MInden esetre a gyáritól jobb volt, az biztos!
Jaa, és a lényeg: Még a venti alá vágtam apám láthatósági mellényéből egy darabot. Ez azért kellett, mert ha az UV fény megvilágította a ventit, akkor az olyan hatást keltett, mintha a venti világítana rikító zöldbe Természetesen apám is örült a szétvagdalt láthatósági mellényének
-
lemmy71
őstag
válasz
Satyricon #75815 üzenetére
Ne is mond
azok a az AM2 -s keretek főleg az asrock -nál valami rideg bakelitből voltak, egy istenért sem lehetett visszaragasztani
Nekem is letörte a toronyhűtő és egy darab kötöző dróttal orvosoltam
Gondolom az is rásegített törésre amikor online spinerezés közben resetelt a gép, én meg reflexből belerúgtam
-
Dani_kp
addikt
Ha már mindenki nosztalgikus hangulatban van előtúrom én is a régi gpu-s hűtés moddingomat, hátha meg vannak még azok a képek.
-
Ciccuka
veterán
válasz
hegegabi80 #75774 üzenetére
-
F.E.K..
senior tag
válasz
razorbenke92 #75803 üzenetére
Hát ez az, ennyire meg nem szeretném megfaragni a céges eszközt. (privát felhasználásra beraktam egy m.2-es ssd is pluszban, arra sikerült megfelelő hűtőt találni, de erre nem.
Majd nyaranta igyekszem legyezni ha éppen használni kell legfeljebb
(végül is mentetni mentődik olykor, a fő munka meg az asztali gépeken zajlik úgyis. Csak fura, hogy ennyire melegszik...)@cinemazealot Érdekes, főleg az a rész tetszett, ahol 32c-t mérve is "túlmelegedett" a gép... (de kétségtelenül kreatív, bár az elég gond, hogy egy eszközt így készítenek el eleve...)
-
válasz
F.E.K.. #75793 üzenetére
Az a baj, hogy bármilyen hűtőlap, vagy borda a *hűtés* hatékonyságát növeli a hűtőközeggel érintkező felület növelésével, és a hőátadás javításával.
Attól, hogy bármit ráraksz, ami hűtőbordának tűnik és befér, még nem fog lehűlni, maximum lassabban melegszik fel a kis bezárt üregében. Valódi eredményhez a légáramlást kéne fokozni, vagy esetleg olyan hűtőlapot tenni, ami kinyúlik a zárt részből. Ez utóbbiak valódi gányolásért kiáltanak.
-
cinemazealot
addikt
válasz
F.E.K.. #75793 üzenetére
Nem biztos, hogy megfelel az elképzeléseidnek, de DIY Perks egy DSLR kamerát hűtött le a hő géptestből történő kivezetésével.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest