- A Solidigm elhagyja a végfelhasználókat célzó SSD-k piacát
- Kvantumpontos OLED monitorokkal bővült az ASUS ROG-os portfóliója
- A GravaStar egyedi megjelenésű fémegerei is beléptek az ultrakönnyű szegmensbe
- 520 Hz-es monitorok duója az ASRock védjegyével
- CL 30 alá mennek a G.Skill hamarosan debütáló RAM-jai
- AMD FX
- OLED TV topic
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Soundbar, soundplate, hangprojektor
- ZIDOO médialejátszók
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
Új hozzászólás Aktív témák
-
dabadab
titán
válasz Tigerclaw #68 üzenetére
"mert a leendő munkaadónak nincs se ideje, se pénze hogy betanítsa a friss diplomás (nincs tapasztalatom és semmihez sem értek igazán) jelentkezőket."
Nem tudom, en csak es kizarolag olyan cegeket lattam, ahol az uj embereket (fuggetlenul attol, hogy palyakezdok vagy evtizedes tapasztalattal rendelkezo fejlesztok voltak) be kellett tanitani, mert a ceg sajat rendszeret ertelemszeruen nem ismerhettek es az a nagyobb falat - azokon a helyeken, amiket lattam, egy ev minimum kellett ahhoz, hogy egy uj ember nagyjabol beletanuljon a dolgokba. Emellett az, hogy megtanulja a C#-t, ha addig csak Javaval vagy C++-szal talalkozott, vagy megtanulja a Qt-t, ha addig csak STL-t hasznalt, az mar nem tetel.
DRM is theft
-
Tigerclaw
nagyúr
válasz #06658560 #79 üzenetére
Minden nyelvet nem lehet megtanítani és akkor már inkább néhány frissebbet komolyabb szinten, mint sokat érintőlegesen, amiknek a fele haszontalan és igen biztos van aki pl. még dbase-t használ SQL nélkül, de a többség nem és inkább legyél versenyképes 10-ből 8 cégnél, mint a maradék kettőnél.
[ Szerkesztve ]
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
félisten
Tőlem meg sem kérdezték, hogy mi a végzettségem.
A CV-be is csak azt írtam bele, amihez értek, nem hagyományos CV-t írtam.
Inkább a linkedin profilomat hiányolták a mostani helyen, de ezen is túlestünk hamar.
Kaptam viszont jó kemény próbafeladatot.[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
strogov
senior tag
válasz Tigerclaw #68 üzenetére
Udacity, Coursera, stb. De ez csak akkor számít ha külföldön akarsz dolgozni, vagy nagyon érdekel egy téma. Magyarország papír ország. Itt munkahelyen csak a papír számít. "Tesztelünk", "elbeszélgetünk" állás interjún csak duma. Ha nincs jó papírod akkor nem hívnak be. Kollégám elvégzett egy stanford-i kurzust. Google mérnök vizsgáztatta. Kutyát nem érdekelte szobán kívül, mert nem diploma, nem lehet beírni pályázatba. A sztori végét nem nehéz kitalálni.
Egyébként mindkettőn nagyon jó oktatók vannak. Kurzus közben szívesen válaszolnak a kérdésekre. Sok az olyan kurzus ami egy-egy egyetemen megy, és itt be lehet csatlakozni.
-
proci985
MODERÁTOR
azert a ketto nagyon nem egy kategoria: alapvetoen a programozas gyakorlati tudas, tehat ha csak papiron programozik valaki egy kurzuson, akkor szvsz a kurzus nem er semmit. abban viszont egyetertek, hogy eleget kell kodolniuk ahhoz, hogy kezseg szinten tudjanak kodot irni. jellemzoen szvsz kezdoknel 7.5 kredit negyed even keresztul heti 20 raforditott oraval szamolva erre eleg.
szorzotabla teljesen mas, ott nincs link/compile error pl, meg a kornyezet nem zavarhat be (szinkronizalt home directory visual studioval / eclipsevel tud erdekes dolgokat csinalni). a szorzotabla meg siman az agyunkun fut. plusz en pl a zarojeleket egyszerre szoktam kirakni, ami papiron elegge maceras.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
proci985
MODERÁTOR
jo, igaz. de ez igy remekul illusztralja, hogy mennyire semmit nem ert, hogy papiron kellett rajta programoznom, aztan meg le is szigorlatoztam belole meg Magyarorszagon.
8086nak szvsz tobb ertelme volt, de vegeredmenyben papiron programozasnak szerintem sok ertelme nincs. illetve talan annyi, hogy vizsgan azzal lehet szurni, hogy par koncepciot tenyeleg megertettek-e.
Reggie0: en nem latom amit leirtal, es szerintem picit jobb ralatasom van a temara. programozni papiron felesleges, sose fog elofordulni a gyakorlatban, az ember ujja se jegyzi meg. illetve oke, vizsgan checkolni, hogy mennyi segitseget kapott a diak es ha az ember whiteboardon magyaraz valami kod alaput, akkor kell. de pl C++/Javanal amikor ott az IDE es eszmeletlenul sokat segit (pl scope errorokat pillanatok alatt ki lehet szurni, ami kezdo OO kurzusokon elegge visszatero problema), akkor mi a fenenek ne hasznalna az ember? ne abbol indulj ki, hogy volt a turbo C / borland C, esetleg milyen kellemes volt *NIX alatt a cc.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
PandaMonium
őstag
Kezd nagyon kisiklani a topik, de ehhez gyönyörű összefoglaláshoz még annyit hozzátennék, hogy kedvencem mikor sajnáltatják magukat, hogy nekik a nyári szünet alatt minden szerdán be kell járni munkába. Hát, hogy meg ne sirassam őket, szegények. Egyszer kivinné őket faterom a határba nyáron, hogy tessék, lehet 10 órát dolgozni a 40 fokban, fele se jönne vissza élve.
What I cannot create, I do not understand
-
priti
addikt
Színvonal? A másik kedvencem.
Biztosan emlékszel, hogy nem is olyan régen indult a közoktatásban olyan, hogy 6 meg 8 osztályos gimi. Felvételivel kiválasztották a kimagaslóan jó képességű kitűnő tanulókat még az általánosban és azóta eltelt sok-sok év és tudod mi történt? Leérettségiztek ezek az osztályok, ezek a válogatott gyerekek. Tudod milyen érettségi átlaggal? Pontosan ugyanolyan szintre mentek le, mint azok a gimis osztályok, akiket minden szűrés nélkül "soroztak" össze. Gyönyörűen lementek ugyanoda.
Gyorsan elmondták, hogy az egyik általánosban más az ötös, mint a másikban és ez az oka és azóta olyan kuss van róla... hühűűű
De a matek szigorlaton meg kell vágni továbbra is mindenkit, hogy legyen színvonal, mert attól lesz színvonal, hogy szűrünk. Pont mint a közoktatásban. Isten tudja ötösre, én tudom négyesre és '87-ben volt egy tanársegédem, na az tudta hármasra te meg fiam már megint itt vagy és kettest szeretnél?
Minek? Ki kell ezeket a farok embereket tenni az oktatásból. Nem kell mindenkinek tanítani. Sírunk, hogy kevés a mérnök, miközben tele az összes egyetem ilyen sgekkel. Nem lesz jobb semmi se tőlük se az erősebb szűréstől.
Magyarországon úgy beszélünk színvonalról, hogy a tanárok teljesítményét nem lehet mérni. Vagy a gyerek adottsága, vagy a szorgalma az oka, vagy a felszerelés az oka, vagy a gyerek családi háttere az oka, miközben a legnagyobb farok, akinek nyíltan derogál tanítani kirobbanthatatlan az oktatásból és veri a mellét a saját tudására, pedig a diákjaiéra kéne. Az teljesítmény, hogy 100 emberből 97-et megbuktatok? Ez nem oktatás. Ez annak a mérése, hogy képes vagy e az önképzésre vagy van e pénzed különtanárra. Még az oktatás sincs meg te meg magas színvonalú felsőoktatásról beszélsz.
Mit, miért nem lehet. Ez nagyon megy a pedagógusoknak.
Magyarázat az van, hogy miért nem kell változtatni semmin. Nagyon mély szakmai arról, hogy ez ezért nem jó, az meg azért nem jó és végsősoron mindent remekül csinálnak a tanárok. Minden így jó, ahogy van, csak sokkal többet kéne nekik fizetni kevesebb munkáért.Hardverlesen
-
Tigerclaw
nagyúr
Én inkább elit szakember-képzésnek mondanám és ha náluk gyorsabban, sokkal magasabb tudásszintet érhetsz el, ami ráadásul valódi a leendő munkahelyen azonnal hasznosítható tudást takar, akkor sokan inkább azt fogják keresni, mint azt hogy 4-5 évig ellegyenek a langyosban, és a papírjuk csak arra lesz jó, hogy regisztráljanak a munkaügyi kirendeltségen, mert a leendő munkaadónak nincs se ideje, se pénze hogy betanítsa a friss diplomás (nincs tapasztalatom és semmihez sem értek igazán) jelentkezőket.
Egyébként nem mondom hogy van ilyen iskola, mert a legtöbb cég aki különböző pénzes tanfolyamokat szervez, szintén csak arra megy rá nálunk, hogy leadja az anyagot és felvegye a pénzt.
Sok szakterületen nem kötelező a diploma, így azok a területek nyitottak egy esetleges elit szakember képzés felé.
Ennek pont azért lehetne helye mert nálunk (tisztelet a kevés kívételnek) nem magas színvonalú a felsőoktatás. Elavult módszerek, elavult tantárgyak, alacsonyan képzett és/vagy kiégett oktatók, lusta motiváció nélküli diákok. Nagyjából ez ma itthon a felsőoktatás (persze vannak kívételek, de ez a mainstream)
[ Szerkesztve ]
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Reggie0
félisten
A papiron ASM arra jo, hogy megtanulj lehetoleg hibatlanul dolgozni es gondold vegig a program mukodeset. Ennek hianya miatt van az, hogy manapsag egyre kisebb kodreszletet suru modositassal es ujraforditassal csiszolnak, majdhogynem karakterenkent vegigprobalva az osszes kombinaciot, hatha kijon a jo megoldas.
-
Tigerclaw
nagyúr
Nálunk a felsőoktatás mindig azt nézi, hogy épp milyen a finanszírozási rendszer azon az éven. Volt idő amikor tényleg úgy ment, hogy sokat felvenni aztén minél többet kiszórni még az első félévben, de lehetőleg még hamarabb. Sajnos nálunk a felsőoktatás reformja sose fog olyan szintre lemenni, amennyire szükség lenne rá, így itthon marad az a színvonal ami van.
Kíváncsi lennék hogy mi történne ha elindulna pár nagyon komoly 1-2 éves képzést nyújtó valódi szakembert képző iskola, akik csak arra koncentrálnának, hogy az illető azon a szakterületen igazi ász legyen. Nem mindegy hogy valaki azt mondja hogy neki papírja van arról hogy tud valamit, vagy azt tudja mondani, hogy nézze meg, ez, ez és ez az én munkám az interneten, ezt ezt és ezt a mobil alkalmazást, játékot én írtam.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
dabadab
titán
A Z80 nem gep, hanem mikroprocesszor. Mondjuk lehet, hogy a 6502 meg jobb lenne, mert joval atlathatobb.
(#63) nkmedve:
"Itt az én időmben volt felvételi és rengeteg államilag támogatott helyet meghidettek, emiatt nem volt annyira jellemző amit irsz"Az en idomben is volt felveteli es csak allamilag tamogatott hely volt, aztan megis ez volt. A felvetelin is atjutott tul sok ember, az meg, hogy tandijat szednek vagy allami fejkvotat kapnak, ebbol a szempontbol mindegy.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nkmedve
őstag
Konkrétan a magyar oktatás pénzügyi részéről nem tudok sokat nyilatkozni, mert nem Magyarországon jártam egyetemre, hanem Kolozsváron.
Itt az én időmben volt felvételi és rengeteg államilag támogatott helyet meghidettek, emiatt nem volt annyira jellemző amit irsz. Én pont azt éreztem, hogy minél inkább próbálták megtartani az embereket. Logikus is volt, mert az egyetemnek az lett volna az érdeke, hogy legalább az államilag támogatott (tandijmentes) helyek el legyenek foglalva, sőt gondolom az se zavarta volna őket, hogyha valaki még tandijat is fizet ezen felül. -
proci985
MODERÁTOR
"Persze el lehetne kepzelni egy olyan curriculumot is, ahol a Z80 assemblertol jutnak el a fiatalok a template metaprogramminghoz"
attol ovjon meg minket az eg. harom olyan gepet lattam eletemben, mindharmat muzeumokban. papiron ASMnek meg nulla ertelme van, mert egy darab fecni nem ad feedbacket. egyebkent meg harom ev alatt vegig lehet menni proceduralis C++tol es lowlevel Ctol model driven developmentig jol megvalasztva a fokuszt, legalabbis nekem a BSC szinte teljesen lefedte a vertikalis skalat. de ebbe toltelektargy meg nemi extra alapozas nem fer bele.
python egyebkent erdekes, bar szerintem az picit tul script. igazabol meg php lenne erdekes mert tenyleg konnyu benne kodolni, mas kerdes hogy emiatt a php programozokrol vannak olyan velemenyek, hogy csak osszedobjak a kodot. cserebe javahoz kepest is faek egyszerusegu es pillanatok alatt van az embernek sikerelmenye. kinezetre meg azert valamit emlekeztet a C#/java/C++ harmasra, illetve a scriptnyelvekre is. viszont erre c++al kezdunk, php jellemzoen elsoev vegi / masod / harmadeves anyag programtol fuggoen.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
Catman
aktív tag
Egy dologban igazad van: az egyetemen nagyon keves olyan dolgot tanitanak, amit utana a munkaeropiacon kozvetlenul tudsz hasznositani. Illetve ugy mondanam, hogy amit tanitanak, az nagyon keves, ha te mellette onszorgalombol nem foglalkozol az friss technologiakkal, akkor nehez lesz munkat talalni (bar sok helyen keresnek meg ma is egyszeru C/C++ tudast)
Amit az egyetemen kapsz, az az informatikanak/programozasnak egy reszletes attekintese, aminek a birtokaban kesobb barmilyen terulethez hozza tudsz szolni, es szukseg eseten el tudsz benne melyedni.
-
dabadab
titán
"miért jó az egy egyetemnek, hogy elveszti a diákjai felét akik azelőtt tandijat fizettek?"
Az egyetemnek az a jo, hogy sokkal tobb diakot vesznek fel, mint amennyire kapacitasuk van, aztan gyorsan kiszorjak oket, igy aztan kapnak ertuk penzt es helyet se foglalnak.
DRM is theft
-
nkmedve
őstag
Talán megfelelő egyetemet kéne választani... de végsősoron semmi sem kötelező.
(#57) dabadab: Nem tudom pontosan mire gondolsz, miért jó az egy egyetemnek, hogy elveszti a diákjai felét akik azelőtt tandijat fizettek? Saját példa, harmadévre annyira kevesen maradtunk, hogy nem telt be az összes tandijmentes hely. Ez miért lett volna jó az egyetemnek?
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"Amúgy az első 1 év általában csak bevezető, és állóképesség-teszt. Aki nem elég kitartó, az kiesik, ez igy van kitalálva."
Ize, hagyjuk mar az ilyen bullshitet, az nem allokepesseg-teszt, hanem trukkozes a penzekkel.
A mai magyar felsooktatasban az, hogy a diak mit tanul, egeszen sokadrangu problema, alapvetoen a kutyat sem erdekli.
DRM is theft
-
pakriksz
őstag
Hát igen elég sokat ahhoz hogy tudjam hogy nincs értelme időt és energiát fektetni bele.
"Amúgy az első 1 év általában csak bevezető, és állóképesség-teszt." ezt a szerepet a felvételinek kéne betöltenie, nem elpazaroltatni az emberrel 1 évet(de persze ez nem érdeke a felsőoktatásnak, hanem az hogy minél több ideig minél több fejpénz járjon a tanulókért...) . Habár a beszámolókból látom hogy az azután következő években sem tanítanak hasznosabbakat, maximum kisebb tempóval.
Nálunk meg a csapat fele az első hét után lépett én még adtam pár esélyt mondván "ennyire xar nem lehet ezt nem hiszem el".
Egyébként a tölteléktantárgyak célja is kizárólag az, hogy elhúzzák az oktatást, így több állami támogatást beszedve. A magyar felsőoktatás úgy működik ahogy a gazdája, az állam: pazarló, korrupt, nem hatékony, haverok mutyi hanta, jó indikátorai ezeknek a mostanában gyakori egyetemi/hök botrányok. De ez így is marad amig "ingyen"(állami pénzen) lehet tanulni.[ Szerkesztve ]
Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"
-
pakriksz
őstag
Van egy olyan mondás, hogy "aki tudja csinálja, aki nem tudja tanítja" ez a magyar oktatásra minden szintjére különösen igaz.
"Az oktatas megtanit arra is, hogyan viseld el, es vegezd el a kevesbe erdekes feladatokat is." Jajjj.... ezt nem tanítani kell... ez egyszerű szorgalom/lustaság kérdése... én is csinálom azt a feladatot amit rohadtul unok és nem akarok, mert kell, de azt soha ami teljességgel értelmetlen. Ezért is hagytam a felsőoktatást 2 hónap után, mert felébredtem az álomvilágból, és rájöttem hogy itt max egy papírom lesz, hasznos tudás semmi, azt magamtól/melóban tudok szerezni.
Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"
-
bencze
senior tag
Ezzel mi a baj? Anno én is azért suliztam tovább, mert minden más alternatíva rosszul hangzott. Hidd el semmi elképzelésem nem volt milyen lesz diplomásként, sőt, még odáig sem gondolkodtam.
Aztán helyrerázódtak a dolgok... úgy 25 éves koromban kezdett benőni a fejem légya.-= QFR mx blue / HPE87 mx brown / QFR mx red / Poker 2 mx blue / Poker 3 mx clear / Leopold FC660M mx silent red=-
-
nkmedve
őstag
Nagyon sokat tudhattál meg az egyetemi oktatásról 2 hónap alatt
Amúgy az első 1 év általában csak bevezető, és állóképesség-teszt. Aki nem elég kitartó, az kiesik, ez igy van kitalálva. Persze ettől még lehet sikeres ember az életben, de nem való egyetemre. Nálunk is kb. az emberek felétől el kellett búcsúzni az első évben (pedig volt felvételi, tehát nem is vettek fel minden jött-mentet).[ Szerkesztve ]
-
Tigerclaw
nagyúr
Szerintem az alapot, meg a gondolkodásmódot a középiskolában meg kellene tanítani, főleg ha azt veszem hogy ma már szinte általános iskola első osztályától van valamilyen fajta informatikai oktatás. Mit tanítanak 12 évig a diáknak informatikából? A közép iskolába nyugodtan beleférhetne legalább a műszaki középiskolák esetében néhány alapnyelv, de saját véleményem szerint az alapot ugyanúgy le lehet adni egy C++ vagy C# nyelvvel, mint turbo pascallal, vagy basic-el. Aki meg informatika szakra, netalán valami programozó szakra jelentkezik felsőoktatásba, ne ott kelljen már neki megtanítani, hogy mi az a változó, konstans vagy ciklus. A főiskola nem arra kell hogy szolgáljon, hogy a középiskolai hiányosságokat pótolja. Mit főiskolán tanultunk talán 9 különböző nyelvet, de a többségét csak érintőlegesen ami pont arra volt jó, hogy épp csak beleszagoljon az ember. Szerintem igenis a legmodernebb nyelveket és legmodernebb fejlesztőkörnyezeteket kellene tanítani és csak néhányat. Legyen benne némi webközeli nyelv, adatbázis-kezelés és valamelyik objektumorientált hagyományos fejlesztőeszköz, de ezt a keveset magas szinten kellene leadni és számonkérni. Szerintem ha valaki lediplomázik programozóként, elvárhatja hogy a tudásával azonnal elhelyezkedhessen programozóként, ha nem is azonnal játékfejlesztőként. Emellé opcionálisan felvehetne játékfejlesztést, vagy épp mobil alkalmazás fejlesztést.
Meg kell érteni, hogy ma már olyan méretű tudás halmozódott fel, hogy ha mindig a kovakőtől kezdődik a tanítás, akkor 40-50 éves lesz az ember mire utoléri a fejlődést és onnan kellene neki is hozzátenni valamit a tudományhoz.
Szerintem a felsőoktatásban már sokkal jobban tagolni kellene a tananyagot és mindenkinek csak kevés tárgyat leadni sokkal magasabb színvonalon. A töltelék tantárgyakat meg száműzni, vagy óraszámban redukálni amennyire csak lehet.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Catman
aktív tag
Attol, hogy valaki fejlesztokent nem jo, tanarkent meg lehet jo. Mint minden munkanal, a tanarok kozott is vannak jok, es kevesbe jok. Jo politikust ellenben meg nem lattam...
A lenti hozzaszolasombol viszont kihagytam egy fontos reszt. Az oktatas megtanit arra is, hogyan viseld el, es vegezd el a kevesbe erdekes feladatokat is. Ugyanis keves szerencses embertol eltekintve az eletben nem mindig csak kedvere valo feladatot kap az ember...
-
pakriksz
őstag
Ez így van, lásd a legtöbb egyetemi oktatót Nincs tudásuk, nem is zsenik, még is boldogulnak. De mondhatnám a politikusokat is.
[ Szerkesztve ]
Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"
-
pakriksz
őstag
Ezt a szemléletet ad, gondolkodni tanít, stb bullshitet nekem is szajkózták az egyetemen, amikor a teljesen értelmetlen tantárgyak szükségességéről kérdeztem (pl számtech történelem (ki mikor mit talált fel), erősáramú elektronika, olyan matek ami használhatatlan számtechben, algoritmus elmélet (sok hibás algoritmussal)). Aztán nem kérdeztem tovább, ott hagytam a francba 2 hónap után... nehogy már leüljek tanulni ilyen tölteléket, inkább hasznosabban töltöm el az időt.
Azóta programfejlesztőként dolgozom, és valahogy nem hiányoztak a tölteléktantárgyak, pedig sokféle célú programot csináltam már. Akinek a szemléletet és a gondolkodást ehhez tanítani kell, az keressen más szakmát...[ Szerkesztve ]
Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"
-
dabadab
titán
"Pont erről beszélek, hogy nem magát a nyelvet kell tanitani, hanem az elveket ami alapján működnek"
Na jo, de hogyan tanitasz C-ben template-eket? Introspectiont? Design patterneket? Sehogy.
A C egyebkent oktatonyelvnek nagyon rossz valasztas, mivel egy csomo hardverkozeli dolog abszolut megkerulhetetlen benne, ami a kezdoket leginkabb csak osszezavarja. Strukturalt programnyelvnek tul assembler, assemblernek meg tul strukturalt
DRM is theft
-
nkmedve
őstag
"Egyreszt jo esellyel igen, masreszt ami akkor lesz, az a C# es a hasonlo nyelvek tovabbfejlesztese lesz."
Pont erről beszélek, hogy nem magát a nyelvet kell tanitani, hanem az elveket ami alapján működnek, és amit lehetőleg az utódok majd továbbvisznek. A nyelvet csak a szemléltetésre kell használni.
Hogy világos legyen, én nem mondtam, hogy C fejlesztőket kell képezni az egyetemeken, hanem hogy vannak szakirányok ahova hasznos ha van az embernek egy minimális alapja belőle, tehát úgy mint 1. év 1. féléves tárgy látom értelmét, később lehet C#-ot tanulni 3.5 éven keresztül, ha valakinek arra van szüksége. Persze aki indulásból C# fejlesztő akar lenni, annak fölösleges, de nem hiszem hogy az egyetem elején ezt bárki el tudja dönteni azelőtt, hogy használta volna a nyelvet valaha.
Pl. ahol nekem jól jött az az egy félévnyi C:
- Néhány régebbi Mac projekt a munkám során (modern programozás ide vagy oda, nem mindig dolgozik az ember modern projekteken, sok helyen van még C kód)
- Mikrokontrollerek programozása egyetem és praktika alatt, ami amolyan hobbi is volt egybenMegjegyzem, hogy mi egyetem alatt használtunk Assembly-t, C-t, C++-t, Java-t, C#-ot, F#-ot és még talán más nyelveket is amikre már nem is emlékszem. A lényeg viszont nem az volt, hogy most egy nyelvet megtanuljunk tökéletesen, hanem hogy ezekkel legyenek szemléltetve bizonyos témák: struktúrált, OO, funkcionális programozás, VM, managed/unmanaged kód, metaprogramozás, kompilátorok, stb.
Amellett tanultunk 7 féle matek tárgyat, adatbázisokat, analóg/digitális áramkoröket, képfeldolgozást, 3D grafikát, UI dizájnt, MI-t, stb. Ez érdekes módon mind belefért a 4 évbe. Persze egyikből sem lettünk specialisták, de nem hiszem, hogy ez lenne a lényeg az alapképzés végén, aki az akart lenni az tanult tovább még két évet, koncentrálva egy-két specifikus dologra. Még igy is ez az alaptudás nekem elég volt eddig néhány lényeges dologra:
- Munkagyakorlat alatt mikrokontrollerekkel dolgoztam (terveztem egy nyákot, és leprogramoztam a mikrokontrollert rajta), fizetést is kaptam érte. Kellett oda Assembly, C tudás, és alap elektro ismeretek.
- A diplomamunkámat FPGA alapú képfeldolgozásból csináltam, amihez kellett némi C++ ismeret is. Pénzt kerestem vele, és nem utolsó sorban imádtam rajta dolgozni.
- Kb. azonnal kaptam munkát külfüldi cégnél, ahol C++ és ObjC-ben programozok (néha Java, C# is becsúszik), képfeldolgozással, 3D grafikával kapcsolatos projekteken. Nagyon változatos munkáim vannak, úgyhogy nem unatkozom egyáltalán. Bár alapvetően C++ fejlesztő vagyok, nem riadok vissza semmi mástól sem, legyen az C#, Java, Javascript, HTML, PHP, Python (legutóbbihoz még nem volt szerencsém, de simán lehet a jövőben)
Ha mondjuk 4 évig C#-ot tanitanak nekem (vagy esetleg Delphit, amire a liceumi anyag alapján számithattam), akkor ezek közül kb. egyik sem jött volna össze, de cserébe expert lehetnék belole és dolgozhatnék egy itthoni cégnél kevesebb pénzért dögunalmas projekteken.Ezekkel csak azt akarom mondani, hogy nem kell idejekorán túlspecializálni a diákot, jobb neki időt hagyni hogy döntse el mit akar kezdeni magával. Lehet hogy végül teljesen másban leli örömét mint amit liceum végén gondolt (én is elég nagy változáson mentem át az egyetem évei alatt). Nem utolsó sorban igy marad alternativája is. Nekem pl. az FPGA még mindig a szivem csücske, nem kizárt hogy a jövben fogok még azzal is foglalkozni.
(#44) Catman: egyetértek
[ Szerkesztve ]
-
Catman
aktív tag
Ugy latom, nehanyan tenyleg nagyon nem ertik az oktatas lenyeget. Az egyetemen nem (illetve nemcsak) azt fogjak neked megtanitani, amit majd a munkad hasznalni fogsz. Megtanitanak egy alapot, amire kesobb jo esellyel barmilyen tudas felepitheto majd.
Csak hogy a programnyelveknel maradjunk: egyetemi oktatas keretein belul tokeletesen megfelel elso felevben a C, majd kesobb a C++. A C-vel megtanulod a proceduralis nyelvek alapjait (amik mellesleg az OO nyelvek alapjai is egyben), C++-szal pedig megtanulod az OO nyelvek alapjait. Ezek minden nyelv eseten ugyanazok, a tobbi csak sallang, amit ha erdekel/szukseged van ra, majd ugyis megtanulsz. Most C# a meno, de semmi sem garantalja, hogy 5-10 mulva ugyanez lesz a helyzet...
Ugyanez igaz a grafikara, halozatokra, barmilyen egyeb teruletre. Hulyeseg azt varni, hogy mindenbol rogton a legmodernebbet oktassak. Ha igy lenne, akkor gyakorlatilag informatikai betanitott munkasok kerulnenek ki az egyetemekrol. Ami egy egyetemet vegzett embert megkulonboztet egy betanitott munkastol, az az, hogy az egyetemet vegzett ember ismeri a szakmaja alapjait, tortenetet, lehetosegeit, igy akkor sem esik ketsegbe, ha egy teljesen ismeretlen helyzettel talalja szemben magat...
-
strogov
senior tag
"aki a szülei nélkül enni sem tud egy hétig"
Ez az oktatás problémáinak a kulcsmondata. A cégek azt várják, hogy aki elvégzi az iskolát az használható ember legyen. De az iskolák nagyrészt olyan ember anyagot kapnak akik életképtelenek. Csoporttársam középiskolában tanít. Amikor megkapja az elsősöket akkor fél éve azzal megy el, hogy olvasni tanítja őket. Ezután jön az, hogy értsék amit elolvasnak. És középiskolában tőle érettségizett szakembereknek kell kikerülni, akiknek egy része folytatja a felsőoktatásban. És azok akiket 4 évvel korábban olvasni tanított villamosmérnök szakokon röhögnek a gimnazistákon akik még náluk is életképtelenebbek. A diákok 95%-a azért megy főiskolára mert felveszik a keretszámok miatt, és így 3+ évvel kitolhatja a "nem kell gondoskodni magamról" időszakot ... és megvan az önigazolás.
A maradék 5% meg nem sír hanem dolgozik. A főiskola nem óvoda, hogy fogják a kezed. Aki csak megúszni akarja az tényleg csak az elavult anyagokat látja ... de a főiskola nem (csak) a kreditekről szólna. -
dabadab
titán
"A C-s dolgot alapvetően a szintaxisról irtam"
Annak mi koze barmihez, de tenyleg? A nyelvek szintaxisa, mint olyan, majdhogynem abszolut lenyegtelen.
"Szerintem kell egy minimális alap C-ből (és esetleg C++-ból), és azután már könnyebben fog menni a C#, ObjC, Java, stb. tanulása."
Igazabol a C kb. semmilyen alapot nem ad a modern nyelvekhez, amit az assembler ne adna. Persze el lehetne kepzelni egy olyan curriculumot is, ahol a Z80 assemblertol jutnak el a fiatalok a template metaprogramminghoz, de mondjuk ez nem nagyon fer bele egy oteves egyetemi kepzesbe es azt allitani, hogy a C barmi komoly alapot ad a modern programozashoz kb olyan, mintha a Budapest - Munchen vonatutnal leszallnal a vonatrol Hegyeshalomnal, hogy onnan mar gyalog is kozel van
"A C# most lehet támogatott, de az lesz majd 5-10 év mulva is?"
Egyreszt jo esellyel igen, masreszt ami akkor lesz, az a C# es a hasonlo nyelvek tovabbfejlesztese lesz.
Abban igazad van, hogy a C# a MS-hoz van kotve es ez nem jo, ugyanakkor a jelenleg hasznalt mainstream OO nyelvek kozul ez a legjobb.DRM is theft
-
nkmedve
őstag
A C-s dolgot alapvetően a szintaxisról irtam, természetesen a C#, mint a C++ is eléggé eltér a C-től, de nem hiszem, hogy jó ötlet lenne egyből C#-al kezdeni a programozást egy licisnél, vagy első éves egyetemistánál. Szerintem kell egy minimális alap C-ből (és esetleg C++-ból), és azután már könnyebben fog menni a C#, ObjC, Java, stb. tanulása.
Nekem a C# oktatásával az a fő bajom, hogy mindig valamilyen .NET technológikkal együtt kell használni (én pl. ASP.NET-tel karöltve találkoztam vele először egyetem alatt). Nem hiszem hogy bárkinek jó lenne hosszabb távon, hogy kizárólag MS technológiákat tanuljon, és erre specializálódjon anélkül hogy legalább minimális ismerete legyen másról is (nincs bajom a Microsofttal, de fejlesztőként egy cég termékeire feltenni az egész karrieredet szerintem butaság). Pont ilyen alapon nem hiszem, hogy pl. az ObjectiveC tanitására is különösebben energiát kéne forditani addig amig nem kell dolgozz vele. Persze lehet mindkettőből adni egy alapot a diáknak, de ne legyen az hogy 4 évig csak erről tanul, és amikor végez, már lehet nem is lesz rá szüksége.
A gondolkodásmódról még annyit, hogy szerintem az info egyetemek fő feladata az kell legyen (az alapképzés közben legalábbis), hogy megmutassák a dikoknak hogy hogyan tanuljanak új dolgokat hatékonyan, és hogy nem jó nekik ha leragadnak egy dolognál (jelen esetben nyelvnél, API verzióknál, stb.). Ezt is lehet egyfajta gondolkodásmódnak tekinteni.
A C# most lehet támogatott, de az lesz majd 5-10 év mulva is? Ugyan igy az OpenGL 4, DX11, stb. jelenleg elterjedt, de biztos hogy néhány év mulva érkező verziók kicsit is fognak hasonlitani ezekre? Persze lehet OpenGL 4 specialistákat képezni egyetem alatt, de amig ezek az emberek végeznek, addigra már kijön az OpenGL 5 ami lehet hogy teljesen más módon fog működni, mint a 4.
Az egyetem hosszú távra kell tudást adjon az embereknek, nem aszerint hogy most 2014-ben éppen mi az elterjedt. -
dabadab
titán
Elso nyelvnek szerintem manapsag a Python a legjobb. (Eleg megnezni egy hello world-ot es hogy annak hany szazalekat fogjak megerteni a diakok mondjuk az elso oran - Pythonnal ez kb 100%, C++-nal joval kevesebb (argc, argv, exit level - ezek a mai windowsos fiataloknak fogalmuk sincs ilyenekrol , meg namespace (az std::cout-hoz) )).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
proci985
MODERÁTOR
nem ez volt a lenyeg. a lenyeg az, hogy a 10+ nyelvet amin tudnak programot irni el lehet erni orai keretek kozott is. vannak olyan kepzesek, ahol elso felev vegere tul vannak 15 kredit C++on (aminek a nagyreszet beadasokra kaptak), a kezdetektol az OOP/event based megoldasokon at a design patternek hasznalataig. elso ev pedig egy 15 kredites 10-12 fos projekttel vegzodik. szerintem ez sokkal hatekonyabb programfejlesztok kepzesere. plusz a diakok szamara egyertelmu, hogy minden kurzus kozelebb viszi oket a celjukhoz, toltelekekre pedig nincs ido.
dabadab: errol van szo, Cben szinte semmi nincs beepitve. *NIX programozoknak, embedded programozoknak kell, de lassan a gepeszmerkokoknek tobb Cje van itt, mint a programozoknak. elso nyelvnek meg szerintem C++ sokkal jobb Cnel.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
dabadab
titán
"Mindenhol csak egy alapot tanitanak, egy gondolkodásmódot, és abból kiindulva kell majd tovább fejlődni."
Legalabbis ez az elmelet. Sajnos a tapasztalataim alapjan a gyakorlat ettol eleg messze van.
"Aki C-t tud annak nem nagy dolog beletanulni a többibe szerintem."
Hat akkor ennyit a gondolkodasmodrol. A C meg a C# kozott van majdnem fel evszazadnyi gondolkodasmod-valtozas meg egy rakat absztrakcios szint, amiket fontos megerteni (azt is, hogy milyen problemat oldanak meg, azt is, hogy az a problema miert problema, sot, advanced usereknel azt is, hogy hogyan oldjak meg).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
tbs
addikt
Első féléves diverzifikáció a gimiből kiesett, "dejóhogy ide legalább felvettek" 90% számára, aki a szülei nélkül enni sem tud egy hétig..? Miről beszélünk..? Persze vannak lúzerek , akik már célirányosan kerülnek ilyen helyre, de az a ritkább...
Tökre egyetértek mékMedve kartáccsal, hogy a "módszer" sokkal fontosabb. Egy igazi programozó bármilyen nyelven tud szart írni.
-
proci985
MODERÁTOR
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
kulfoldon se annyira elterjedt azert, legalabbis kepzes szinten.
gyakorlatban game programming es tradicionalis software engineering/computer science kozott annyi a kulonbseg leegyszerusitve, hogy game programmingnal a fizika, az ai es a grafika kurzusok jatekspecifikus felhasznalasra mennek ra. temaben egyebkent van egy rahedli konyv, bar jellemzoen nemi matematikai alap kell a megertesukhoz (analizis leginkabb). de ezek mindenki szamara elerhetoek.
nkmedve: erre van megoldas, diverzifikalni kell elso felevtol. avagy 200fos evfolyam helyett kell inditani 6x35fot, elso felevtol celiranyos felhasznalasra ramenve. ugy mar BSCvel is siman el lehet helyezkedni. aztan aki kutatni akar, az meg gyorstalpaloval a gyakorlati tudasra ra tudja epiteni a szukseges extra elmeletet az MA alatt.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
nkmedve
őstag
Még egy hosszabb szösszenet, és be is fejezem az off-ot
Szerintem kéne tisztázni, hogy miről is beszélünk. Én az egyetemi alapképzésről (Informatika, Számitógépek szakok keretein belül) beszéltem ahol néhány évig nem specializálódik senki, mindenki ugyan azt a hasznos vagy haszontalan anyagot tanulja amit az egyetem eléje tesz, majd ezek alapján specializálódik később, pl mesterképzés folyamán (az természetesen már nem alaptudásról szól, amint a neve is mondja).
Tehát akkor milyen tölteléktárgyakkról beszélünk? Ami neked tölteléktárgy arra más éppen szakosodhat később. Pl én részemről utáltam a megosztott rendszerekkel kapcsolatos összes kurzust, de elismerem hogy másnak nagyon is fontos lehet ha ebbe az irányba menne tovább. Én inkább a szoftveres/hardveres képfeldolgozás, 3D grafika irányba akartam menni, és az egyetem erre adott is megfelelő képzést, még úgy is, hogy végig kellett szenvedjek 2 félévnyi osztott rendszereket. Természetesen az ilyen számomra fölösleges tárgyakból az osztályzásom is olyan volt amilyen.Persze lehetne inditani személyre szabott szakokat is ahol úgy az alapképzésben, mint a mesterképzésben csak azt tanulod amit te akarsz, de akkor készülj fel, hogy a mostani tandij 10szeresét fogod kifizetni. Ha pedig esetlegesen nem lesz kereslet arra a szakmára amit választottál, akkor majd mész szépen a mekibe, vagy vissza az iskolapadba jó pénzért.
"Akkor tessék szíves lenni ezekkel az alapokkal versenyezni."
Erre már irtam, hogy a cégek a frissen végzettek között általban nem DX12, OpenGL4.4 specialistákat keresnek, hanem olyan embereket akiknek van megfelelő alapjuk 3D grafikából és esetleg más dolgokból ami szükséges lehet a cégnek a későbbiekben. Ha van megfelelő alap, akkor a cég azt majd fejleszti (nem hiába van a junior-senior programozói fizetések között legalább 2-3szoros különbség).
Szerintem félreértetted az "alaptudás" koncepcióját a mondandómban. Az alaptudás nem azt jelenti, hogy felsorolod milyen GPU-k voltak eddig a gépedben, és azt hiszed, hogy akkor majd szépen felvesznek téged játékfejlesztőnek. Az alap szerintem ott kezdődik, hogy ha odaraknak akkor néhány nap alatt össze tudsz dobni egy kissebb grafikai demót (juniorként a lényeg hogy meg tudd csinálni, nem az hogy milyen API verziót használsz)."A második diplománál is kell meg a harmadiknál is meg a századiknál is kell, mert a történet az kell. Tudod mihez kell?"
Hát rám aztán senki nem erőszakolt semmi ilyesmit, egy technikai jellegű szakon semmi keresnivalója szerintem sem. Persze voltak tárgyak ahol mondjuk a bevezető tartalmazott rövid történelmi leirást, de ezt soha senki nem kérte hogy megtanuljuk, csak puszta érdekességképpen volt ott (esetleg volt belőle 1-2 slide a kurzuson).
(#32) bitblueduck
Én a fokozatosság elvét vallom, úgyhogy nem hagynám ki a strukturált C programozás oktatását sem (nálunk pl. az egyetemen voltak teljesen kezdő programozók, nekik jól jött az az egy db. C kurzus), de természetesen nem állnék meg ott. Lehet egy félév C, aztán C++, majd C++11. Amint irtam a nyelv önmagában nem sokat ér, a nyelvvel együtt valami más tudásra is szert kell tenni (pl. C++-al együtt lehet tanulni az OO paradigmákat).
A gcc használatával egyetértek, mostmár simán legyen az az alap mindenhol, mi is használtuk azt is néhány tárgynál. Azt nem mondtam hogy most is TurboC-t kéne használni mindenhol, Isten ments azt irtam, hogy ezelőtt majd 10 évvel még használtuk egyik laboron, és nem érzem hogy bármit is vesztettem volna vele.Az OpenGL esetében is a fokozatosságot alkalmaznám. Lehet egy félév általános 3D grafika (ahol a kölök megtanulja az alapokat objektumokról, fényekről, texturákról, stb.) ez alatt használhat OGL 1.1-et, annak az alapjai szinte semmi idő alatt megtanulható. Második félévben lehet tovább menni, árnyalók, VBO, stb. és akkor már lehet valami újabb OGL verziót (3.0+) használni. Tehát ismét csak nem maga az OpenGL verzió ismerete kéne legyen a lényeg hanem maga a tudás és tapasztalat amit a diák ezáltal szerez. Amikor én tanultam hasonló dolgokat akkor még nem létezett OGL 3.0, úgyhogy szépen használtuk az 1.1 - 1.5-t.
Azt még hozzátenném, hogy nem lesz mindenkiből játékmotor-fejlesztő. Én is dolgozom 3D grafikával, de nagyon ritkán kellett eddig OpenGL/DX kóddal matassak, mivel a projektek nagy részében valami már meglévő motort használunk. Aki tényleg grafikai motort akar irni annak szüksége lesz ilyen irányú képzésre (ahol használhatják a legújabb OpenGL és DX verziókat), de ez nem tartozik az egyetemi alapképzés hatáskörébe.
[ Szerkesztve ]
-
Vico87
tag
Azért egy OGL4.x-nek jóval magasabb a belépési küszöbe, mint egy OGL1.1-nek. Ha a gyerek még éppen csak ismerkedik a grafikával, akkor elsőre jóval nehezebb kirakni egyetlen háromszöget OGL4.x-ben, mint 1.1-ben.
A fejlesztőeszközök szintén kevésbé jók OGL-re, mint D3D10+ API-ra. Egy ideje ES2-t programozok iOS-re, miután évekig D3D10/11-et szoktam meg. A debuggolás erősen láncfűrésszel maszturbálás a modern D3D világhoz képest (PIX, Visual Studio 2012+, AMD/NV toolok), úgy, hogy az almának az Instruments-e kimondottan jó az ES mezőnyben.
A driverek sincsenek mindig a helyzet magaslatán, főleg kicsit régebbi GPU-knál Linuxon. Ráadásul OSX-en 10.9-től van OGL4.1 (igen, 4.2/4.3/4.4 nincs!), előtte legfeljebb 3.3 van, bugos leakelő Intel driverekkel.
Jó lenne egy fasza OpenGL, de még kell meló bőven, hogy teljes-körűen használható legyen. Jó kezdeményezés pl. a GLSL reference compiler, mert pár hónapja még az sem volt.
-
priti
addikt
Akkor tessék szíves lenni ezekkel az alapokkal versenyezni. Ezeket az alapokat felsorolni és majd ha választom és jelentkezem és kifizetem, akkor tessék szíves lenni ezeket az alapokat átadni és ne valami kamu marketingdumát nyomni, mert ez egy piaci termék és nem választási kampány. Nem iskolát meg vallást választok, hanem tananyagot. Egyetlen tölteléktárgy oktatásával meg lehet ölni egy egész szakot szerintem. Nincs nagyobb kínzás, mint amikor olyasmit kell tanulnom, ami egyáltalán, de tényleg egy icipicit sem érdekel és minden egyes alkalommal, amikor iskolarendszerű képzésben találom magam azzal szembesülök, hogy kínoznak valami címeres faxsággal és meghalok bele, mert gyűlölöm. Mindent elkövetnek, hogy gyűlöljem képezni magam, de azért közben meg lehetőleg fizessek érte én is, ne csak az állam. Egy szakmailag senki által el nem ismert kreditrendszer eredményeképpen ott találom magam valami Isten átka történeten, mert az kell. Nem, nem lényeg, hogy filozófiatörténet vagy gazdaságtörténet, mert igazából teljesen mindegy is, hogy milyen történet, mert a történet az kell. A második diplománál is kell meg a harmadiknál is meg a századiknál is kell, mert a történet az kell. Tudod mihez kell? A gondolkodásmódhoz. Szerintem tutira ahhoz kell. és ha kifogynánk a történetekből, akkor jöhet a "Bevezetés a semmi köze a szakhoz alapjaiba" című tárgy minden félévben és akkor ne gyűlöld a 10. félévet.
Hardverlesen
-
bitblueduck
senior tag
Szerintem nincs igazad. Nem kell K&R C-t tanulni, hogy C++11-el folyatasd, mert a '78-as C nem alapja a 2011-es C++-nak. Sőt elég kártékony beidegződéseket vihetsz tovább.
Most a C-t kicserélheted nyugodtan OpenGL 1.5-el, a C++11-et OpenGL 4.4-re.
Amúgy, hogy kicsit ON topic is legyen az OGL-re durva csapás volt az, hogy ragaszkodtak a legacy-hoz, nem merték megcsinálni azt, amit a MS a DX9-DX10 váltásnál. Ilyenekkel volt tele a net.
Ja és én bizony felejteném a TurboC-t mert az alapokhoz jó, de valyon van-e bármi amiben a legújabb gcc-vel szemben előnye lenne.An open mind is like a fortress with its gates unbarred and unguarded.
-
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
Itt a PE-n van egy tárgy 3D-s játékfejlesztés néven, UDK-ben megy a fejlesztés, azaz Unreal Engine 3.
Thinkpad P16 eladó: 16(24) mag(szál), 96 GB RAM! | Make Asia Great Again!
-
VaniliásRönk
nagyúr
Az AMD, az Intel és az nVidia közös előadásokat tart? Itt van a világvége a nyakunkon?
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
cipofuzo87
tag
BME-n van több játékfejlesztős tárgy is
-
nkmedve
őstag
válasz PandaMonium #21 üzenetére
Én tanultam Javat, C#-ot és C++-t is, a fél évnyi TurboC után. A sirás elfogott volna, ha egyből ezekkel kellett volna kezdeni. Aki C-t tud annak nem nagy dolog beletanulni a többibe szerintem. Persze pluszban el kell sajátitani az OO elveket és egyéb dolgokat, de annak már nem sok köze van magához a nyelvhez, arra külön kurzosok voltak nálunk.
Szerintem iskolában-egyetemen a nyelvek megtanulása teljesen másodlagos kell legyen, mindössze eszközök kell legyenek a megfelelő gondolkodásmód és alapvető tudás elsajátitására.
Szerintem a C egy olyan nyelv amivel el lehet kezdeni a tanulást mert egy halom más nyelvnek az alapja (+ megtanulsz vele memóriát kezelni ami bár egyesek szerint már idejétmult dolog, de én ezzel nem értek egyet és szerencsére sokan mások sem). Persze nem szabad leragadni 1db nyelvnél, sosem lehet tudni hogy a diák éppen melyikkel fogja keresni a pénzét 5 év mulva.Ugyan ez igaz a DX-OpenGL verziókra is. Az egyetemen megtanitjțk neked az alapvető dolgokat, megvilágitás, transzformációk, modellek, stb. és ezeket szemléltekik a legegyszerűbb API-val (kb. OGL 1.1) majd te megtanulod azt amire szükséged lesz ahhoz hogy Cryengine-t fejlessz. Most nekem hiába tanitottak volna OpenGL 4.4-et (amire valoszinüleg elmenne a 4 év és csomó más dolgot nem tanulnék meg miatta) és aztán nézhetek ki a fejemből ha én végül DX11-ben, vagy OpenGL 2.0-ban kell dolgozzak.
(#25) priti: Nem tudom nálatok hogy volt, de mi egy halom dologból megtanultuk az alapot, aminek az volt az eredménye, hogy amikor kijöttünk az egyetemről, akkor kb 5-ször több tipusú munkalehetőség közül választhattunk, mint azok akik a másik egyetemre jártak és Java-t tanultak 3-4 évig. Persze azt nem kétlem, hogy az aki 4 évig egy dolgot tanult, az jobban tudta az adott témát, de másban viszont teljesen analfabéta volt.
Szóval van ahol csak duma az alapok oktatása, máshol viszont nem. Egy jó technikai egyetemen az alapoktatás keretein belül az alapokat tanitják és ez igy van rendjén. A diák majd specializálódik vagy a munkahelyén, vagy a mesterképzés alatt. Nem hiába vannak a különböző szintek (junior-mid-senior) a cégeknél, a junior arra van, hogy ők megtanitanak téged arra amire szükséged lesz a munkád során, te csak egy alapot viszel oda.[ Szerkesztve ]
-
priti
addikt
Alapot tanítanak, meg gondolkodásmódot. Ez egy süket duma. Valamit ki kell találni persze, mert valamit mondani kell erre, de mi az, hogy gondolkodásmód? Fogjuk már ezt meg valahogy. Annyi féle gondolkodásmód van, mint ahány féle szakot indítanak? pff
Ha mindenhol szakirányú diplomát kérnek, akkor meg mi is marad, ha lejön belőle a gondolkodásmód? Az alap? A szakirány. Picit, de csak icipicit sarkítva tehát ha a jó választ karikázom be bizonyítva, hogy tudom, hogy ki tervezte a lyukkártyás szövőgépet, akkor én rendelkezem azzal az alappal, amivel tutira nem rendelkezik az, aki mondjuk kommunikáció szakon végez és ettől lesz nekem nyertes a gondolkodásmódom, mert az én gondolkodásmódom attól lesz végsősoron más, hogy egy vén farok 2 órát dumál nekem a szövőgép működéséről ahelyett, hogy a tananyaggal foglalkozna.
Szerintem ettől egyedül annak a vén faroknak lesz állása, aki csak arról tud 2 órát pofázni, hogy hogyan működött annó a lyukkártyás szövőgép, mert azt érti egyedül. Ezért dumál arról, pedig senki nem kérdezte. A valós tananyagot meg nem hogy tanítani nem tudja, nem is érti. Bele se kezd. A lyukkártyás szövőgépből buktatni viszont tud, ha rájön hogy le sem sz@rod, pedig magasról lesajnálod a 10. perc után, de úgy kell tenned mintha marhára érdekelne, mert ettől lesz nyertes a gondolkodásmódod.
És leül a magát felhőkig emelő pedagógus és teljes átéléssel előadja a süket dumáját, amin napokig járt az esze, mert valahogy meg kell indokolnia, hogy jön ide a lyukkártyás szövőgép és hogy milyen qrva fontos megértened a lyukkártyás szövőgép működését, de az övéhez hasonló érvekkel és összefüggésekkel parallel elmagyarázom neked bármikor, hogy a joghurt, amit a szünetben megettél pontosan ilyen fontos és legalább annyira meghatározó és hidd el nekem, hogy azt bizony meg kell enned, ha pl. informatikus akarsz lenni.[ Szerkesztve ]
Hardverlesen
-
nevleges
újonc
BME közlekedésmérnök: 1. félév paszkál, 2. félév delfi
a fejlesztőkörnyezet meg a múlt évezredből való
de ez lenne a legkisebb gond amúgy[ Szerkesztve ]
-
félisten
válasz Feketelaszlo #22 üzenetére
Természetesen nem az a baj, hogy ilyet tanultunk, hanem azt, hogy mást nem nagyon, pedig marha kiváncsi lettem volna hogy működnek a modernebb berendezések. Sajnos ezeket a suli elvégzése után magamtól kellett megtanulnom. Nem baj, hogy tanulni kell suli után is, sőt természetes, csak nem az alap dolgokkal akartam húzni az időmet a suli és egy sikeres állásinterjú között...
mod: A legdurvább az, hogy a 4 év alatt egyetlen egy áramkör tervezési feladatunk volt.
(#16) Johnny Cage: Nem tudom, nekem csak a villamosmérnök képzéssel kapcsolatban vanak tapasztalataim.
[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
PandaMonium
őstag
A programozás logikáját modern nyelvekkel (Python 3, Java 1.7+, C# vagy esetleg a bátrabbaknak C++) is el lehet sajátítani, nem kell ehhez olyan nyelven oktatni ami után ha a gyakorlatban is használni akarnak sajátítsanak el egy teljesen új nyelvet mert a régi már ezer éve kihalóban van és kicsit sem piacképes.
Nem kell, hogy atomfizikát oktassanak, elég ha az alapokat (bár a főiskolán/egyetemen már elvárható volna a közép/felső szint) tanítják meg de legalább akkor használható tudást adjanak át.What I cannot create, I do not understand
-
nkmedve
őstag
Szerintem nem értitek az oktatás lényegét. Egyik egyetemen/iskolában sem azt fogják neked megtanitani, hogy 2015-ben hogy fogsz te Cryengine-t fejleszteni Mantle-re, vagy DX12-re (ha ezt tanitanák akkor 2016-ban már lehet éhen is halnál).
Mindenhol csak egy alapot tanitanak, egy gondolkodásmódot, és abból kiindulva kell majd tovább fejlődni.
Amúgy én 2005-ben használtam TurboC-t egyetemen, 2004-ben pedig TurboPascal-t a középiskolában. Szerintem mindkettőre szükség volt akkor és ott, ahhoz hogy most C++11-et használhassak eredményesen (többek között OpenGL és DX projekteken is). -
PandaMonium
őstag
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
Nem, nagyon is jól tudod sajnos.
De nem, hogy csak játékfejlesztést nem oktatnak még modern OpenGL-t (3.1+) és Direct3D -t sem.
Sőt, a programozási nyelvek oktatási színvonala is egy röhej, 3 éve "tanítanak" nálunk programozást VB -ben és C# -ban és olyan adatstruktúrákról mint pl. a dictionary-k, vagy list-ek még szó sem esett, kb. az osztály fele azt sem tudja mi az a for ciklus.
Ha nem magamtól tanultam volna meg mindent amit tudok lehet kb. én is itt tartanék ha az oktatási rendszerünkön múlna.What I cannot create, I do not understand
-
arn
félisten
válasz bitblueduck #4 üzenetére
a szechenyin 2000 kozepen meg turboct oktattak ehhez kepest...? ha abbol elnek meg, amit ott oktattak, asszem nem lenne mit enni.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
Goblin12
őstag
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
Mi számít játéknak?
-
#44630784
törölt tag
Szvsz azért izgultak rá a gyártók az OpenGL-re, mert érzik a trendet, hogy a windows alapú játékpiacnak lassan lealkonyul, vele együtt pedig a DirecX-nek is, így ha nem nevelik át időben a programozókat egy független szabványra, akkor pár éven belül komoly visszaesés lehet hardver eladásban is, ha nem készül megfelelő tartalom.
-
#44630784
törölt tag
Egy biológus haverom mesélte, hogy gyakorlatilag tudománytörténetből kellett vizsgázniuk, mert 80-as években gyártott teszteket írtak. Konkrétan volt olyan kérdés, aminél a teszt kitalálásakor még az A válasz volt a jó, mára meg kiderült, hogy a C a jó, de nekik továbbra is az A választ kellett bekarikázni, mert a tanár el se olvasta a kérdést, csak kinézte a megoldást a táblázatból.
-
vinibali
őstag
válasz bitblueduck #4 üzenetére
ha csak a képekből indulok ki, technikai tudás nélkül, jól látom, hogy a DX-szel ellenben itt a többmagosítás erősen működik?
BIOS/UEFI írás, helyreállítás, törlés, mentés! https://www.bvinarz.org/bios-iras/
-
veterán
válasz Kozmonauta #11 üzenetére
Se itt sem ott nem probléma, ész van aki rendelkezik vele az kikupálja magát abból amiből akarja Én nem rendelkezem vele
-
félisten
válasz Kozmonauta #9 üzenetére
Máshol ugyanez zajlik.
Haverom Berlinben végzett szintén villamosmérnökként, és egy szép tágas lakás áráért kapta ugyanezt a színvonalat, annyi különbséggel, hogy mi krétával irtuk fel az elavult dolgokat a táblára, ők meg iPad-del.
A tananyag kb. azonos szinvonalú, csak másban sz*r.
Ők modern dolgokat tanultak szánalmasan felületesen gugliból letölthető tananyag alapján, nálunk meg az elavult dolgokat eléggé szigorúan vették.Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
veterán
egyetértek, opengl 1.1, merészebbeknek max 2 volt anno nálunk is miskolcon.
[ Szerkesztve ]
Star Citizen FAQ http://starcitizen.hu/star-citizen-faq-az-ujaknak/ (Mielőtt kérdeznél)
-
félisten
válasz bitblueduck #4 üzenetére
Bp-en meg egyik főiskolán villamosmérnök szakon olyan áramköri kapcsolásokat tanultunk méréstechnikán, amit csak csövekkel lehet megépíteni, tranyókkal nem. 2008-ban. Ilyenekkel ment el kb 3-4 félév.
[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
#06658560
törölt tag
Nem érdekel a játék oldala, de CAD-re sem ártana valami fejlesztés.
-
bitblueduck
senior tag
az oktatás zömében nem tért át a modern OpenGL funkciókra
ha már oktatás akkor felsőoktatásban is lehetne OGL4+-t használni. Ezúton is üdvözlöm a szegedi egyetemet a kb ma is oktatott '97-es tananyaggal együtt (erről tudok nyilatkozni, mert ott voltam )
Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy kb 1 félév anyaga el is menne dx11-ben 1 háromszög kirajzolására ha nagyjából érteni is akarod mire van az a 200 sor mire megmozdul... nemtudom OGL-ben mennyire van így ez.
Én azért a dx11-es/ogl4+-os háromszögre szavaznék, mint a dx5?/ogl1.1-es pörgő helikopterre.An open mind is like a fortress with its gates unbarred and unguarded.
-
veterán
amíg jobb, színvonalasabb, szebb és gyorsabb játékokat kapok, addig látjuk szeretettel
Star Citizen FAQ http://starcitizen.hu/star-citizen-faq-az-ujaknak/ (Mielőtt kérdeznél)
-
bencze
senior tag
Már jó ideje nem tűnik mainstreamnek, de jó lenne egy kis - os független - konkurrencia a directx-nek...
-= QFR mx blue / HPE87 mx brown / QFR mx red / Poker 2 mx blue / Poker 3 mx clear / Leopold FC660M mx silent red=-
-
Tankblock
aktív tag
Nagyon helyes, fejlődjön csak.
Release the Beast....
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest