- Intel Core Ultra 3, Core Ultra 5, Ultra 7, Ultra 9 "Arrow Lake" LGA 1851
- Apple notebookok
- Vezetékes FÜLhallgatók
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Kompakt vízhűtés
- OLED TV topic
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
Új hozzászólás Aktív témák
-
nkmedve
őstag
Konkrétan a magyar oktatás pénzügyi részéről nem tudok sokat nyilatkozni, mert nem Magyarországon jártam egyetemre, hanem Kolozsváron.
Itt az én időmben volt felvételi és rengeteg államilag támogatott helyet meghidettek, emiatt nem volt annyira jellemző amit irsz. Én pont azt éreztem, hogy minél inkább próbálták megtartani az embereket. Logikus is volt, mert az egyetemnek az lett volna az érdeke, hogy legalább az államilag támogatott (tandijmentes) helyek el legyenek foglalva, sőt gondolom az se zavarta volna őket, hogyha valaki még tandijat is fizet ezen felül. -
nkmedve
őstag
Talán megfelelő egyetemet kéne választani... de végsősoron semmi sem kötelező.
(#57) dabadab: Nem tudom pontosan mire gondolsz, miért jó az egy egyetemnek, hogy elveszti a diákjai felét akik azelőtt tandijat fizettek? Saját példa, harmadévre annyira kevesen maradtunk, hogy nem telt be az összes tandijmentes hely. Ez miért lett volna jó az egyetemnek?
[ Szerkesztve ]
-
nkmedve
őstag
Nagyon sokat tudhattál meg az egyetemi oktatásról 2 hónap alatt
Amúgy az első 1 év általában csak bevezető, és állóképesség-teszt. Aki nem elég kitartó, az kiesik, ez igy van kitalálva. Persze ettől még lehet sikeres ember az életben, de nem való egyetemre. Nálunk is kb. az emberek felétől el kellett búcsúzni az első évben (pedig volt felvételi, tehát nem is vettek fel minden jött-mentet).[ Szerkesztve ]
-
nkmedve
őstag
"Egyreszt jo esellyel igen, masreszt ami akkor lesz, az a C# es a hasonlo nyelvek tovabbfejlesztese lesz."
Pont erről beszélek, hogy nem magát a nyelvet kell tanitani, hanem az elveket ami alapján működnek, és amit lehetőleg az utódok majd továbbvisznek. A nyelvet csak a szemléltetésre kell használni.
Hogy világos legyen, én nem mondtam, hogy C fejlesztőket kell képezni az egyetemeken, hanem hogy vannak szakirányok ahova hasznos ha van az embernek egy minimális alapja belőle, tehát úgy mint 1. év 1. féléves tárgy látom értelmét, később lehet C#-ot tanulni 3.5 éven keresztül, ha valakinek arra van szüksége. Persze aki indulásból C# fejlesztő akar lenni, annak fölösleges, de nem hiszem hogy az egyetem elején ezt bárki el tudja dönteni azelőtt, hogy használta volna a nyelvet valaha.
Pl. ahol nekem jól jött az az egy félévnyi C:
- Néhány régebbi Mac projekt a munkám során (modern programozás ide vagy oda, nem mindig dolgozik az ember modern projekteken, sok helyen van még C kód)
- Mikrokontrollerek programozása egyetem és praktika alatt, ami amolyan hobbi is volt egybenMegjegyzem, hogy mi egyetem alatt használtunk Assembly-t, C-t, C++-t, Java-t, C#-ot, F#-ot és még talán más nyelveket is amikre már nem is emlékszem. A lényeg viszont nem az volt, hogy most egy nyelvet megtanuljunk tökéletesen, hanem hogy ezekkel legyenek szemléltetve bizonyos témák: struktúrált, OO, funkcionális programozás, VM, managed/unmanaged kód, metaprogramozás, kompilátorok, stb.
Amellett tanultunk 7 féle matek tárgyat, adatbázisokat, analóg/digitális áramkoröket, képfeldolgozást, 3D grafikát, UI dizájnt, MI-t, stb. Ez érdekes módon mind belefért a 4 évbe. Persze egyikből sem lettünk specialisták, de nem hiszem, hogy ez lenne a lényeg az alapképzés végén, aki az akart lenni az tanult tovább még két évet, koncentrálva egy-két specifikus dologra. Még igy is ez az alaptudás nekem elég volt eddig néhány lényeges dologra:
- Munkagyakorlat alatt mikrokontrollerekkel dolgoztam (terveztem egy nyákot, és leprogramoztam a mikrokontrollert rajta), fizetést is kaptam érte. Kellett oda Assembly, C tudás, és alap elektro ismeretek.
- A diplomamunkámat FPGA alapú képfeldolgozásból csináltam, amihez kellett némi C++ ismeret is. Pénzt kerestem vele, és nem utolsó sorban imádtam rajta dolgozni.
- Kb. azonnal kaptam munkát külfüldi cégnél, ahol C++ és ObjC-ben programozok (néha Java, C# is becsúszik), képfeldolgozással, 3D grafikával kapcsolatos projekteken. Nagyon változatos munkáim vannak, úgyhogy nem unatkozom egyáltalán. Bár alapvetően C++ fejlesztő vagyok, nem riadok vissza semmi mástól sem, legyen az C#, Java, Javascript, HTML, PHP, Python (legutóbbihoz még nem volt szerencsém, de simán lehet a jövőben)
Ha mondjuk 4 évig C#-ot tanitanak nekem (vagy esetleg Delphit, amire a liceumi anyag alapján számithattam), akkor ezek közül kb. egyik sem jött volna össze, de cserébe expert lehetnék belole és dolgozhatnék egy itthoni cégnél kevesebb pénzért dögunalmas projekteken.Ezekkel csak azt akarom mondani, hogy nem kell idejekorán túlspecializálni a diákot, jobb neki időt hagyni hogy döntse el mit akar kezdeni magával. Lehet hogy végül teljesen másban leli örömét mint amit liceum végén gondolt (én is elég nagy változáson mentem át az egyetem évei alatt). Nem utolsó sorban igy marad alternativája is. Nekem pl. az FPGA még mindig a szivem csücske, nem kizárt hogy a jövben fogok még azzal is foglalkozni.
(#44) Catman: egyetértek
[ Szerkesztve ]
-
nkmedve
őstag
A C-s dolgot alapvetően a szintaxisról irtam, természetesen a C#, mint a C++ is eléggé eltér a C-től, de nem hiszem, hogy jó ötlet lenne egyből C#-al kezdeni a programozást egy licisnél, vagy első éves egyetemistánál. Szerintem kell egy minimális alap C-ből (és esetleg C++-ból), és azután már könnyebben fog menni a C#, ObjC, Java, stb. tanulása.
Nekem a C# oktatásával az a fő bajom, hogy mindig valamilyen .NET technológikkal együtt kell használni (én pl. ASP.NET-tel karöltve találkoztam vele először egyetem alatt). Nem hiszem hogy bárkinek jó lenne hosszabb távon, hogy kizárólag MS technológiákat tanuljon, és erre specializálódjon anélkül hogy legalább minimális ismerete legyen másról is (nincs bajom a Microsofttal, de fejlesztőként egy cég termékeire feltenni az egész karrieredet szerintem butaság). Pont ilyen alapon nem hiszem, hogy pl. az ObjectiveC tanitására is különösebben energiát kéne forditani addig amig nem kell dolgozz vele. Persze lehet mindkettőből adni egy alapot a diáknak, de ne legyen az hogy 4 évig csak erről tanul, és amikor végez, már lehet nem is lesz rá szüksége.
A gondolkodásmódról még annyit, hogy szerintem az info egyetemek fő feladata az kell legyen (az alapképzés közben legalábbis), hogy megmutassák a dikoknak hogy hogyan tanuljanak új dolgokat hatékonyan, és hogy nem jó nekik ha leragadnak egy dolognál (jelen esetben nyelvnél, API verzióknál, stb.). Ezt is lehet egyfajta gondolkodásmódnak tekinteni.
A C# most lehet támogatott, de az lesz majd 5-10 év mulva is? Ugyan igy az OpenGL 4, DX11, stb. jelenleg elterjedt, de biztos hogy néhány év mulva érkező verziók kicsit is fognak hasonlitani ezekre? Persze lehet OpenGL 4 specialistákat képezni egyetem alatt, de amig ezek az emberek végeznek, addigra már kijön az OpenGL 5 ami lehet hogy teljesen más módon fog működni, mint a 4.
Az egyetem hosszú távra kell tudást adjon az embereknek, nem aszerint hogy most 2014-ben éppen mi az elterjedt. -
nkmedve
őstag
Még egy hosszabb szösszenet, és be is fejezem az off-ot
Szerintem kéne tisztázni, hogy miről is beszélünk. Én az egyetemi alapképzésről (Informatika, Számitógépek szakok keretein belül) beszéltem ahol néhány évig nem specializálódik senki, mindenki ugyan azt a hasznos vagy haszontalan anyagot tanulja amit az egyetem eléje tesz, majd ezek alapján specializálódik később, pl mesterképzés folyamán (az természetesen már nem alaptudásról szól, amint a neve is mondja).
Tehát akkor milyen tölteléktárgyakkról beszélünk? Ami neked tölteléktárgy arra más éppen szakosodhat később. Pl én részemről utáltam a megosztott rendszerekkel kapcsolatos összes kurzust, de elismerem hogy másnak nagyon is fontos lehet ha ebbe az irányba menne tovább. Én inkább a szoftveres/hardveres képfeldolgozás, 3D grafika irányba akartam menni, és az egyetem erre adott is megfelelő képzést, még úgy is, hogy végig kellett szenvedjek 2 félévnyi osztott rendszereket. Természetesen az ilyen számomra fölösleges tárgyakból az osztályzásom is olyan volt amilyen.Persze lehetne inditani személyre szabott szakokat is ahol úgy az alapképzésben, mint a mesterképzésben csak azt tanulod amit te akarsz, de akkor készülj fel, hogy a mostani tandij 10szeresét fogod kifizetni. Ha pedig esetlegesen nem lesz kereslet arra a szakmára amit választottál, akkor majd mész szépen a mekibe, vagy vissza az iskolapadba jó pénzért.
"Akkor tessék szíves lenni ezekkel az alapokkal versenyezni."
Erre már irtam, hogy a cégek a frissen végzettek között általban nem DX12, OpenGL4.4 specialistákat keresnek, hanem olyan embereket akiknek van megfelelő alapjuk 3D grafikából és esetleg más dolgokból ami szükséges lehet a cégnek a későbbiekben. Ha van megfelelő alap, akkor a cég azt majd fejleszti (nem hiába van a junior-senior programozói fizetések között legalább 2-3szoros különbség).
Szerintem félreértetted az "alaptudás" koncepcióját a mondandómban. Az alaptudás nem azt jelenti, hogy felsorolod milyen GPU-k voltak eddig a gépedben, és azt hiszed, hogy akkor majd szépen felvesznek téged játékfejlesztőnek. Az alap szerintem ott kezdődik, hogy ha odaraknak akkor néhány nap alatt össze tudsz dobni egy kissebb grafikai demót (juniorként a lényeg hogy meg tudd csinálni, nem az hogy milyen API verziót használsz)."A második diplománál is kell meg a harmadiknál is meg a századiknál is kell, mert a történet az kell. Tudod mihez kell?"
Hát rám aztán senki nem erőszakolt semmi ilyesmit, egy technikai jellegű szakon semmi keresnivalója szerintem sem. Persze voltak tárgyak ahol mondjuk a bevezető tartalmazott rövid történelmi leirást, de ezt soha senki nem kérte hogy megtanuljuk, csak puszta érdekességképpen volt ott (esetleg volt belőle 1-2 slide a kurzuson).
(#32) bitblueduck
Én a fokozatosság elvét vallom, úgyhogy nem hagynám ki a strukturált C programozás oktatását sem (nálunk pl. az egyetemen voltak teljesen kezdő programozók, nekik jól jött az az egy db. C kurzus), de természetesen nem állnék meg ott. Lehet egy félév C, aztán C++, majd C++11. Amint irtam a nyelv önmagában nem sokat ér, a nyelvvel együtt valami más tudásra is szert kell tenni (pl. C++-al együtt lehet tanulni az OO paradigmákat).
A gcc használatával egyetértek, mostmár simán legyen az az alap mindenhol, mi is használtuk azt is néhány tárgynál. Azt nem mondtam hogy most is TurboC-t kéne használni mindenhol, Isten ments azt irtam, hogy ezelőtt majd 10 évvel még használtuk egyik laboron, és nem érzem hogy bármit is vesztettem volna vele.Az OpenGL esetében is a fokozatosságot alkalmaznám. Lehet egy félév általános 3D grafika (ahol a kölök megtanulja az alapokat objektumokról, fényekről, texturákról, stb.) ez alatt használhat OGL 1.1-et, annak az alapjai szinte semmi idő alatt megtanulható. Második félévben lehet tovább menni, árnyalók, VBO, stb. és akkor már lehet valami újabb OGL verziót (3.0+) használni. Tehát ismét csak nem maga az OpenGL verzió ismerete kéne legyen a lényeg hanem maga a tudás és tapasztalat amit a diák ezáltal szerez. Amikor én tanultam hasonló dolgokat akkor még nem létezett OGL 3.0, úgyhogy szépen használtuk az 1.1 - 1.5-t.
Azt még hozzátenném, hogy nem lesz mindenkiből játékmotor-fejlesztő. Én is dolgozom 3D grafikával, de nagyon ritkán kellett eddig OpenGL/DX kóddal matassak, mivel a projektek nagy részében valami már meglévő motort használunk. Aki tényleg grafikai motort akar irni annak szüksége lesz ilyen irányú képzésre (ahol használhatják a legújabb OpenGL és DX verziókat), de ez nem tartozik az egyetemi alapképzés hatáskörébe.
[ Szerkesztve ]
-
nkmedve
őstag
válasz PandaMonium #21 üzenetére
Én tanultam Javat, C#-ot és C++-t is, a fél évnyi TurboC után. A sirás elfogott volna, ha egyből ezekkel kellett volna kezdeni. Aki C-t tud annak nem nagy dolog beletanulni a többibe szerintem. Persze pluszban el kell sajátitani az OO elveket és egyéb dolgokat, de annak már nem sok köze van magához a nyelvhez, arra külön kurzosok voltak nálunk.
Szerintem iskolában-egyetemen a nyelvek megtanulása teljesen másodlagos kell legyen, mindössze eszközök kell legyenek a megfelelő gondolkodásmód és alapvető tudás elsajátitására.
Szerintem a C egy olyan nyelv amivel el lehet kezdeni a tanulást mert egy halom más nyelvnek az alapja (+ megtanulsz vele memóriát kezelni ami bár egyesek szerint már idejétmult dolog, de én ezzel nem értek egyet és szerencsére sokan mások sem). Persze nem szabad leragadni 1db nyelvnél, sosem lehet tudni hogy a diák éppen melyikkel fogja keresni a pénzét 5 év mulva.Ugyan ez igaz a DX-OpenGL verziókra is. Az egyetemen megtanitjțk neked az alapvető dolgokat, megvilágitás, transzformációk, modellek, stb. és ezeket szemléltekik a legegyszerűbb API-val (kb. OGL 1.1) majd te megtanulod azt amire szükséged lesz ahhoz hogy Cryengine-t fejlessz. Most nekem hiába tanitottak volna OpenGL 4.4-et (amire valoszinüleg elmenne a 4 év és csomó más dolgot nem tanulnék meg miatta) és aztán nézhetek ki a fejemből ha én végül DX11-ben, vagy OpenGL 2.0-ban kell dolgozzak.
(#25) priti: Nem tudom nálatok hogy volt, de mi egy halom dologból megtanultuk az alapot, aminek az volt az eredménye, hogy amikor kijöttünk az egyetemről, akkor kb 5-ször több tipusú munkalehetőség közül választhattunk, mint azok akik a másik egyetemre jártak és Java-t tanultak 3-4 évig. Persze azt nem kétlem, hogy az aki 4 évig egy dolgot tanult, az jobban tudta az adott témát, de másban viszont teljesen analfabéta volt.
Szóval van ahol csak duma az alapok oktatása, máshol viszont nem. Egy jó technikai egyetemen az alapoktatás keretein belül az alapokat tanitják és ez igy van rendjén. A diák majd specializálódik vagy a munkahelyén, vagy a mesterképzés alatt. Nem hiába vannak a különböző szintek (junior-mid-senior) a cégeknél, a junior arra van, hogy ők megtanitanak téged arra amire szükséged lesz a munkád során, te csak egy alapot viszel oda.[ Szerkesztve ]
-
nkmedve
őstag
Szerintem nem értitek az oktatás lényegét. Egyik egyetemen/iskolában sem azt fogják neked megtanitani, hogy 2015-ben hogy fogsz te Cryengine-t fejleszteni Mantle-re, vagy DX12-re (ha ezt tanitanák akkor 2016-ban már lehet éhen is halnál).
Mindenhol csak egy alapot tanitanak, egy gondolkodásmódot, és abból kiindulva kell majd tovább fejlődni.
Amúgy én 2005-ben használtam TurboC-t egyetemen, 2004-ben pedig TurboPascal-t a középiskolában. Szerintem mindkettőre szükség volt akkor és ott, ahhoz hogy most C++11-et használhassak eredményesen (többek között OpenGL és DX projekteken is).
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest