Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Downsampling

    senior tag

    válasz Teasüti #115745 üzenetére

    Repülője válogatja... (mivel majdnem teljesen az életem részévé vált korábban a repülés - elkezdtem a pilótaképzést, de betegség miatt nem folytathattam - így jelenleg csak a kispadról tapasztalom a repüléssel kapcsolatos mindenféle dolgot - sokszor tévhiteket és alaptalan szóbeszédekre felülő butaságokat. Szóval, mivel van hozzá némi közöm, pontosan tudom, mik milyen zajok forrásai egy repülőút során. Itt, ahol élek, kb. 3 kilométerre van tőlünk az Edinburgh-i reptér futópályájának egyik vége, így mindennaposan tudom tesztelni magam: nem kell felnéznem az égre, hogy tudjam, milyen gép száll éppen fel - Airbus, Boeing, sőt, ezen belül a típusok, de főleg az életkoruk az, amit 95 százalékos pontosságal megmondok)

    Manapság szinte mindegy, hogy a Wizzair Airbus-a az alany, vagy a Ryanair B737-ese, ahogy régebben is, csupán 3-4 hajtóműtípus szolgál mindegyik gépen, márkától függetlenül. Az újabbak csendesebbek (pár százalékkal), és kevésbé sivítanak, ellenben mélyebb, morgó hangjuk van (a jóval magasabb kétáramúság miatt, a hidegkör nagyobb szerepet kap, lényegében úgy működnek ezek a hajtóművek, mint a légcsavaros gépek - némi túlzással, az üzemanyagfogyasztás csökkentése miatt).

    Ellenben ez a mély, morgó hang az, ami nagyon zavaró utazás közben, még ha halkabbak is ezek a gépek, mint mondjuk a 20 évvel ezelőtti konstrukciók. Sajnos nem annyival halkabbak, illetve a zaj egy olyan tartományban esik, ami a legtöbb embernek elfogadhatóbb (főleg kintről, pl. városban élve hallgatva őket), ugyanakkor a mély morgás lényegében kioltja a fejesek (fülesek) mély hangjait. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy valamelyik fapadoson ül az ember, vagy mondjuk a Qatar biznisz osztályán, pontosan ugyanannyi a hangszigetelés (nem sok, mert egyszerűen nem lehet több).

Új hozzászólás Aktív témák