Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
btprg
senior tag
Nem halat kell adni, hanem halászni megtanítani.
Egyébként könnyű az első világból a kényelmes fotelból a számítógép előtt mindenféle sci-fi kutatásokról álmodozni, az uránbányából 12 óra munka után hazatérve a penészes 20m2-es lyukba lehet jobb ötleted is lenne, ami cél lehet az emberiség számára.
-
Mar vartam, mikor tunik fel az elso "kuldjunk inkabb kenyeret a penzbol afrikaba" szintu ember. Oszinten szolva tovabb tartott, mint vartam.
-
btprg
senior tag
válasz
Interceptor #75 üzenetére
Milyen gyakorlati jelentősége van az emberiség szempontjából az űrkutatásnak? Azon kívül hogy érdekes, és menő? A mélyszegénységben élő tömegek, a környezetpusztítás, a morális züllés ellen nem sok mindenre használható, ezekre komolyan senki nem akar megoldást, mert közvetlen anyagi haszna nincs belőle senkinek. Az űrkutatásból sokan jól megélnek, nem az emberiség nevében adják rá a pénzt, hanem érdekből.
"Az emberiség holt fogalom. És figyelje meg, tanácsnok úr, hogy minden szélhámos az emberiséget szereti. Aki önző, aki testvérének se ad egy falat kenyeret, aki alattomos, annak az emberiség az ideálja. Embereket akasztanak és gyilkolnak, de szeretik az emberiséget. Bepiszkolják családi szentélyeiket, kirúgják feleségeiket, nem törődnek apjukkal, anyjukkal, gyermekeikkel, de szeretik az emberiséget. Nincs is ennél kényelmesebb valami. Végre semmi se kötelez. Soha senki se jön elém, aki úgy mutatkozik be, hogy én az emberiség vagyok. Az emberiség nem kér enni, ruhát se kér, hanem tisztes távolban marad, a háttérben, dicsfénnyel fennkölt homlokán. Csak Péter és Pál van. Emberek vannak. Nincs emberiség." (Kosztolányi)
-
btprg
senior tag
A cikknél lévő hozzászólásokat olvasva olyan érzésem van, hogy az utóbbi néhány tíz év sci-fi filmjei meg számítógépes játékai már annyira beleették az emberek agyába magukat, hogy azt hiszik van bármi realitásuk és értelmük...
Mi a francot akarunk kolonizálni a legdurvább földi környezethez képest is élhetetlen égitesteket? Minek?
– Ha történik valami katasztrófa, akkor nem pusztuljon ki az ember. Egyelőre sokkal nagyobb eséllyel tesszük tönkre saját magunkat, mint bármilyen külső katasztrófa történjen. És még ezt se tudjuk megoldani, mert mindenkinek a saját kényelme, pénze a legfontosabb. Meg ha kipusztulunk, mégis kinek fogunk hiányozni?Akkor már nem fog fájni. Baromság.
– Ki a franc akarna odamenni? A visszaút még irreálisabb lenne mint az odajutás. Ki akarna egy one way ticket-et egy mostoha, mindentől és mindenkitől távol lévő sivár pokolba, ahol mindenért, ami itt a Földön csak úgy van, nagyon komolyan meg kell küzdeni, és 99% eséllyel rövid úton belül McDöglesz menü is lesz?
– Egy ilyen kolóniában, ha létre is jönne, nem lennének túl sokan. Elég lenne egy-két embernek bekattannia (nem lenne nehéz, mert az se lenne normális aki egyáltalán odamegy), és az egész több ezer milliárd talléros projektet be tudná dönteni, ott nem lenne katonaság, TEK vagy bármi, ami kiiktatja a pszichopatát mielőtt szétverné az egész bázist
– Nagyon sok nyersanyag van az űrben. Ha nem akarunk az űrben élni, az itteni földi élethez minek kéne még több nyersanyag, mint ami a Földön van? Hogy bár gyíkember még jobban gennyesre keresse magát valamin? Én nem érzem, hogy az itteni életemhez kéne űrből származó nyersanyag, minden úgy van kialakítva, hogy az itteni nyersanyagokat használjuk. És ahogy egy másik fórumozó említette is, a Föld szartig van nyersanyaggal, amit eddig nem volt gazdaságos/lehetséges kitermelni, de még mindig jóval olcsóbb lenne, mint az űrből hozni...Bónusz kérdés: kiszámolta már, hogy mennyi erőforrás lenne csak pár ezer embert eljuttatni a Marsra? Ebből hányszor lehetne "meggenerálozni" a Földet? Ki fogja ezt fizetni? Majd a milliárdosok öntik bele a pénzt, hogy pár proli odautazhasson? Biztos nem. Ha lenne is bármi realitása az egésznek, akkor is az lenne, hogy minket, normál embereket, zsigerelnének ki azért, hogy legyen erőforrás a pár milliárdos köcsögnek odautazni és "túlélni", ebből a többi x milliárd embernek mi is lenne a haszna? Meg amúgy egy milliárdos is minek menne oda, mikor itt milliárdos és mindene megvan, ott meg egy utolsó kiszolgáltatott senki lenne?
-
vicze
félisten
Konkrétan leírtam miért fejleszti a Starshipet, mert máshogy a Starlink projekt (ami valósan pénzt termelhet elvileg) nem megvalósítható illetve fenntartható gazdaságosan. Musk-nak nem számít, hogy van-e vagy lesz-e rá más teher, nyilván próbálja eladni másra is, az extra haszon.
Space Shuttle-nek a túlnyomó többségben mint minden NASA projektnek (Apollo után), az volt a problémája, hogy politikailag szét lett cincálva és a STS is csak nyomaiban lett azt, mint aminek Von Braun anno elképzelte. Ő már a Marsra ment volna a 90-es években.
Space Shuttle-t 90-es évek elején le kellett volna cserélni.Amúgy a Space Shuttle hasonlatot félreétetted, a működési elvre céloztam. Nem hatékony egy extra járműben vinni egy LEO-n túlra szánt eszközt. Ezért mondtam azt, hogy maga mint űrhajó a Starship nem tudja azt amit írtál, jelenleg nincs semmi olyan tervük, ami ebbe az irányba mutatna. Egyenlőre annyi biztos, hogy LEO-ba tud műholdat vinni, a többi meg CGI. A HLS megvalósítása is elég "érdekes" lesz.
De most akkor azt mondod, amit feljebb írtam, hogy meg kell építeni, hogy legyen rá teher... Te azt mondod, hogy lesz, én meg azt hogy nem. Kb. itt tartunk.
SuperHeavy pedig külön van, az nem a Starship, és a boostert magát hasznosabbnak találom, mint a Starshipet.
Szerk: Jucie-t elhalasztották.
-
Rive
veterán
Csak egy példa, FH eddigi legnagyobb payloadja 6T volt, és elvileg 60+-t tud...
Izé.
Az elvi LEO kapacitás az egy dolog, a konkrét, küldetésfüggő maximum viszont erősen függ a célba vett pályától meg a visszanyert részegységek számától is.
Minden további nélkül lehetséges, hogy azt a 'kihasználatlan' hat tonnát más gép csak sokkal nagyobb költségekkel (ha egyáltalán) tudta volna abszolválni. -
"Jelenleg, semmi se utal arra, hogy ehhez hozzá fog járulni."
Na most varj, most akkor Musk a penzert csinalja szerinted is, vagy pusztan jofejsegbol meg Mars rajongasbol fejleszti a starshipet?
Mert ha a penzert csinalja, akkor jelenleg minden arra utal, hogy hozza fog jarulni."Még arról sincs semmilyen konkrét elképzelés, hogy hogyan fog bármit is deployolni."
Nyilvan, meg ott tartunk, hogy dildo menni space, remeljuk nem pukkani darabokra..."Pontosan ezért volt a Space Shuttle is borzasztó ritkán használva bárminek a felvitelére, gyakorlatilag csak olyasmi ami nem fért bele másba."
Space shuttle azert nem volt hasznalva, mert iszonyatosan draga volt, tenyleg csak akkor erte meg hasznalni, ha nem volt mas valasztas. Cifu logout-os cikkei nagyon jok ilyen szempontbol is, szepen elmagyarazzak a space shuttle problemait. Tobb baja volt neki, mint ertelme... Raadasul az elerhetosege is kerdeses volt gyakorlatilag folyamatosan, netto szopas volt tervezni ra barmit, nagyon konnyen es gyorsan szalltak el az alapbol is brutalis koltsegek emiatt.
Koltsegek magancegnek:
Ursiklo: ~20k usd/kg
Falcon9: ~2.7k usd/kg
Starship: Elvileg a falcon9 ala akarjak vinni, de szamomra ez olyan igazi hiszem ha latom dolog, ha tippelni kene, azt mondanam, hogy (plane eleinte) dragabb lesz, mint a falcon9, legyen mondjuk 4k usd/kg. Az is az otode, mint az ursiklos kiloves volt."Csak egy példa, FH eddigi legnagyobb payloadja 6T volt, és elvileg 60+-t tud..."
Falcon Heavy-nek pont azert nincs sok ertelme, mert hiaba tud elvileg rohadt nagy tomeget felvinni, a meret pont ugyan akkora lehet, mint a sima falcon9-nel. Vastombot meg kovacsulloket meg pont senki nem akar felloni sehova."Szerk: Pl. Az ok, hogy csak a SuperHeavy-t használod, hogy felvidd a terhet, de a Starship tök feleselges hozzá, csak elvesz a hasznos teherből, és semmi haszna nincs."
Akkor ertem a felreertest:
SpaceX terminologiaban jelenleg minden, ami a SuperHeavy orrara megy, az Starship. Irgalmatlan retard nomenklatura, de ez van.
Szoval lesz Starship kombi, Starship kabrio, Starship kamion... Minden Starship.
Teljesen agyament a dolog, de gyakorlatilag ha csak a mostani femgyurut hasznalod, aztan darabokra robbantod a teher korul ugy csinalod a deployt, akkor is Starship. Agyrem, de... Jah, ez van.Amugy tiszta szivbol utalom ezt a hulye nevet, olyan igazi Musk-fele marketinghuzas, hogy Starship-nek hivunk egy ujrahasznalhato LEO teherurhajot.
Lenne barmi humorerzeke a csavonak, SpaceX Semi lenne a neve a tehervaltozatnak, aztan a talan egyszer megvalosulo szemelyvaltozatnak meg akarmi mas. Csak azzal nem tudna az egojat simogatni ez a narcisztikus barom... -
vicze
félisten
Jelenleg, semmi se utal arra, hogy ehhez hozzá fog járulni. Még arról sincs semmilyen konkrét elképzelés, hogy hogyan fog bármit is deployolni. Tudom nagyon jól hogy vannak random CGI-k, amiknek nincs semmilyen valóságalapja, ezért is változnak néha havonta...
Pontosan ezért volt a Space Shuttle is borzasztó ritkán használva bárminek a felvitelére, gyakorlatilag csak olyasmi ami nem fért bele másba. (Illetve volt olyan is, mikor ki volt adva, hogy azt kell használni, mert el kell adni valahogy...)
Mivel bárminek ami messzebb megy kell extra üzemanyag és meghajtás amúgy is semmi értelme felcipelni egy + rakétát csak azért, mert a gyakorlatban úgy kisebb súlyt tudsz felvinni, van egy csomó veszteséged. Tudom tudom jön az olcsó mantra... De ezt nem tudjuk csak mondják, és ettől nem lesz jobb a felhasználhatósági területe.
Csak egy példa, FH eddigi legnagyobb payloadja 6T volt, és elvileg 60+-t tud...Szerk: Pl. Az ok, hogy csak a SuperHeavy-t használod, hogy felvidd a terhet, de a Starship tök feleselges hozzá, csak elvesz a hasznos teherből, és semmi haszna nincs.
-
Rive
veterán
Az ISS jelenleg ~ 70kW hőt tud kisugározni, 156m2 felületű radiátorokon.
Csak ez ~ 30kW eletromos (100kW termikus) teljesítményt jelentene atomerőmű alapokon.
Senki nem mer bevallalni olyat, hogy futoanyagot lojon fel "remeljuk egyben feler" raketaval.
Ruszki és orosz részről is járt fent atomreaktor (mondjuk elég korlátozott sikerrel).
Ha elég távol röffentik be, akkor nem igazi gond. -
Ilyen 100kW meg stb teljesitmenyekrol nem igazan van ertelme beszelgetni az urben. Nem tudod huteni. Lehet viccesen hangzik, de igen, jelenleg EZ a fo visszatarto ero. Minden mas mar a jelenlegi technologiai szinten is megoldhato lenne, igaz baszott dragan, de starshippel meg aztan plane. A kerdes az, hogy hogy hutod? Hova, hogyan, milyen feluleten sugarzol el 10-50-100kW-nyi hot? MW nagysagrend meg olyan szinten van messze tolunk, hogy arra szavak nincsenek. A dologban a vicces, hogy ilyen szempontbol a Mars az pont jo otlet, mert ott van legkor, ami sokat segit akkor is, ha eleg vekonyka szegeny, de az urben ennyi hot, ilyen kibocsajtasokat egyelore nem igazan tudunk megoldani ugy, hogy az nem sokszorozza meg a tomeget.
Nuklearis eroforras az urben amugy felvet meg jopar kerdest, mindenfele biztonsagi, szabalyozasi, nemzetkozi egyezmenyes gondok vannak, stb. Senki nem mer bevallalni olyat, hogy futoanyagot lojon fel "remeljuk egyben feler" raketaval. Es ha felmerul az, hogy nuklearis eroforras, akkor minden mai raketa a "remeljuk egyben feler" kategoria.
Gyakorlatilag az a realis, hogy amit a napelem meg az uzemanyagcella tud adni, azzal kell gazdalkodni, abbol kell okosnak lenni es ennyi, barmi mas az nem realis, es valoszinuleg a kovetkezo (minimum) bo 2-3 evtizedben nem is lesz az.
-
Rive
veterán
...Jupiter, Plutó, Szaturnusz missziók...
Az efféle missziók magasabb szintre lépésének előfeltétele lenne a nagyobb/olcsóbb felbocsátási kapacitás
Az, hogy a szükséges deltaV igényelte tömeg után mennyi tömeg és energia marad műszerekre, ma mindent behatárol.
És mellesleg ezt az irányt is jelentősen lehetne fejleszteni, ha lenne LEO szerelési kapacitás
Valami standardizált 'busz' akár csak 100kW nukleáris energiaforrással és passzoló hajtóművel meg aztán huuuuuuuhaaaaaa
... és igen, ez is egy olyan dolog, hogy 'majd jönni fognak' -
consono
nagyúr
A hozzászólásod egész második felével egyet értek, tényleg el lehetne költeni sokkal hasznosabban a pénzt. Ellenben a Mars utazás meg "szexi", olyant nem csinált senki, el lehet adni a választópolgároknak. Mint ahogy a Holdra szállást is el lehetett adni annó... A realitás az, sajnos, hogy is meg úgy is csak aprópénz jut az űrkutatásra és nem azért, mert itt lent a Földön annyira rendbe akarnánk tenni a dolgokat...
-
vicze
félisten
válasz
Interceptor #75 üzenetére
"hidegháború után 40 évig kis túlzással egy helyben topogtunk."
Ez ugye rohadtul nem igaz. Csak nem öltek értelmetlenül pénzt olyasmibe, aminek 0 valós haszna van, és kutatási értéke is rettentően kicsi a beleölt erőforrásokhoz képest.
Pontosan ez a probléma egy mindenkori Mars misszióval is, hogy azonkívül, hogy elmondhatjuk, hogy ember szállt le, 0 valós haszna van. A szükséges technológia már rendelkezésre kell álljon hozzá nem ott vagy közben lesz kifejlesztve, mivel még egyszer és ez továbbra is ignorálva van, hogy évek odajutni és évek vissza... Ember odaküldése olyan mértékű erőforrás mennyiséget emészt fel, hogy semmi logikus indok nincs rá. Robotokkal sokszorosan hatékonyabban meg lehet tenni drasztikusan kisebb erőbefektetéssel.Jelenleg is csak is kizárólag azért megyünk a Holdra mert egy új "Spece Race" van USA és Kína között, különben nem történne meg. Az meg hogy megéri-e... Inkább a lassan ócskavas űrállomás kéne lecserélni egy modernre, aminek valós haszna lenne rövid és hosszútávon is, de inkább Holdra szállunk me...
A Holdra jutás töredék összegéből lett egy JWT megvalósítva, vagy Jupiter, Plutó, Szaturnusz missziók, aminek mérhetetlenül több kutatási értéke van, mint ember Marsra juttatásnak. Szerintem kevesen vannak akik annyira szorgalmaznák az űrkutatást mint én, és pont ezért nem látom értelmét olyan dolgokra pénzt kidobni és erőforrást pazarolni, mint a Marsra szállás. Valós kutatást kell csinálni, hajtóműveket fejleszteni és kisérletezni, draszikusan több szondát küldeni a bolygókhoz, nagyobb/több telekszkópot felküldeni, soroljam? Ez mind sokkal többet visz előre, mint egy puszta emberi hiúságból elpazarolt projekt. -
Rive
veterán
válasz
Interceptor #80 üzenetére
Elég sok néven futnak extrém hőmérsékletű hajtóanyagra építő elektromos hajtóművek de közös tulajdonság, hogy megfelelő tolóerőkhöz eszelős energiaigény társul.
-
consono
nagyúr
válasz
Interceptor #80 üzenetére
Gondolom az MPD-re gondolsz (Magnetoplasmadynamic thruster), nincsenek az alapokkal azzal sem gondok, már a 90-es években tesztelték az űrben is. Igazán a lítium, mint hajtóanyag a problémás, meg a több megawatt teljesítmény, amire ennek szüksége van...
-
Rive
veterán
RTG =/= atomerőmű. Az előbbi relative gyakori, a pár száz wattos tartományban : az utóbbira szinte kizárólag a szovjet idők egyes műholdjaiban volt példa, néhány kW-ig fölfele (elektromos teljesítmény mind a kettő)
Mars-utazáshoz értelmes teljesítményű ionhajtóműhöz a MW tartományt kellene célozni. Kanyarba se vagyunk ehhez még, sehol...
-
-
Rive
veterán
Az orbitális szerelőkapacitás meg nem tudom hogy jön ide...
Úgy, hogy totálisan esélytelen nagyméretű ionhajtóművekhez szükséges energiaforrásokat egy darabban fellövöldözni.
A szokásos ionhajtóműves ürszondák (a jelen felbocsátási kapacitás tetején) úgy 10kW teljesítményt tudnak, egy Mars-utazáshoz a MW tartományban kellene akár atomreaktor, akár napelemmező => orbitális szerelés nélkül halott ötlet.
-
consono
nagyúr
Nem az volt a kérdés, hogy az első mi lesz, hanem, hogy van e, lesz e gyorsabb
Ráadásul a meglevő technológiával is lehet növelni a teljesítményt (pl. a már emlegetett DART küldetés is ion hajtóművel volt hajtva, amit napelemekkel tápláltak). A VASIMR is lassan talán eljut oda, hogy teszteljék az űrben, megállapodás legalább is van róla. A Starlink műholdakon is ion/hall effect hajtómű dolgozik a pályakorrekcióknál, stb.
Az orbitális szerelőkapacitás meg nem tudom hogy jön ide... -
Interceptor
addikt
válasz
#56573440 #51 üzenetére
"Vincze1 nagyon jól leírta mi kell ahhoz hogy ez csak papíron működjön, olyan brutális fejlődési ugrás, amit eddig a föld nem látott az első elolenytol napjainkig összesen."
Ez így elég komolytalan
Mégis mit kellene tennie az emberiségnek hagyni az egész űrkutatást a pi..ába és várni a csodát? Végre van valami komolyabb mozgolódás és akarás, a hidegháború után 40 évig kis túlzással egy helyben topogtunk. -
Interceptor
addikt
"Amennyiben van technológiád Mars kolóniára, akkor a másik eset megakadályozására is van."
Nem feltétlen, attól is függ milyen veszély fenyeget."Mit nyersz egy Mars kolóniával? Még hosszútávon se sokat, azt kivéve hogy ott vagy."
Szerintem rengeteg technikai tudást szedünk fel ez idő alatt, ha egy ilyen kolóniát fenn tudsz tartani hosszútávon, már az óriási fejlődést jelent. Elősegíti, hogy később még távolabbra jussunk, és még komolyabb eredményeket érjünk el. A legnagyobb értelme talán az, hogy fejlődjünk, de ehhez megfelelő lépésekben kell haladni.
Otthon ülve malmozva biztos, hogy semmire sem jutunk. -
Rive
veterán
... új generációs ionhajtóművek,...
...olyan energiaforrást igényelnek (emberes) Marsutazáshoz, amik nem állnak rendelkezésre, se most, se a belátható jövőben.
Még úgy se, ha közben sikerülne valami komoly szerelőkapacitást összehozni orbitálison.Nyugi bele, az első (emberes) Mars-expedíciók a jó öreg kémiai rakétákkal mennek majd.
-
-
vicze
félisten
válasz
Gargouille #68 üzenetére
Nem tudom észrevetted-e, de oszoknak volt más problémája is... Mai napig egy 60-as évekből származó rakétát használnak...
Kína '96-ban kezdték orosz technológia vásárlásával és csak egy űrállomásig jutottak a looserek...
India költségevése még most is alig éri el az évi 1 milliárdot, örülnek ennek is nem kicsit.
Mielőtt hozod Japánt, őket több 2. VH után több megkötés is korlátozta rakéta fejlesztésben, amiket csak pár éve oldottak fel."A vagy eltalálja vagy nem-re, ha jól láttam a falconoknak 221 indításuk volt, ebből 219 sikeres. Szerintem eltalálja."
Aha... 182 kísérlet 173 sikeres, utolsó mellé 2021-ben."Kivéve a két hordozórakéta, meg az üzemanyagtartály, aminek a hátán ült"
Akkor ideje utánaolvasni... minden amit felsoroltál újrahasznosítottak. Sőt még mindíg teszik darabjaiban az SLS-hez..."A starship-nél ha jól tudom a tervek szerint nem lesz ilyen sem, kábé mint a repülők."
Álmok vs. valóság... -
Gargouille
őstag
"Csontsorvadás, izomsorvadás, van olyan izom, amit nem tudsz edzeni ilyen környezetben."
Ebben kétségtelenül igazad van és a sugárzásvédelem sem megoldott még teljesen az űrben (nagy energiájú részecskék). Én sem azt állítom, hogy holnap már mehetünk is, de azért ezek olyan dolgok, amikre valószínűleg lehet megoldást találni. A forgással létrehozott mesterséges gravitációtól kezdve (ami szintén nem tökéletes) van azért sok lehetőség, csak ugye ezeket nem tudjuk kipróbálni, amíg nincs egy elég nagy jármű hozzá.
-
Gargouille
őstag
"SpaceX már eladott kilövéseken kísérletezte ki 5év alatt, mondhatni elég olcsón így."
Nem csak a Spacex létezik az űriparban, hanem ott a világ összes más nemzete is, őket is értsük akkor bele. Ha jól értem az érvelésed, akkor senkinek sem volt 50 év alatt elég pénze (sem Kínának, sem az Oroszoknak sem Indiának), hogy elsők legyenek e téren, pedig nem kis presztízs lett volna az anyagi előnyökről nem is beszélve. Bár röhögve megcsinálhatták volna bármikor, hisz már készen volt a technológia, de nem csinálták mert csak. Ok.
"Nem mellesleg BO 1hónappal előzte őket, méghozzá, egy folyamatosan szabályozott meghajtóval és nem úgy mint SpaceX, hogy utolsó pillanatban begyújtja a hajtóművet és vagy eltalálja vagy nem."
Az 1 hónap és az 50 "éve készen van"... de oké, bár ne feledjük el, hogy a BO nem képes föld körüli pályára állítani semmit, tehát a pár perces "űrturizmuson" kívül (gyakorlatilag függőlegesen felrepül kb. 100km magasra) másra nem alkalmas. Leszállni leszáll valóban.
A vagy eltalálja vagy nem-re, ha jól láttam a falconoknak 221 indításuk volt, ebből 219 sikeres. Szerintem eltalálja.
"Az űr siklóról hallottál?
(Minden eleme újrahasznosítható volt.)"
Kivéve a két hordozórakéta, meg az üzemanyagtartály, aminek a hátán ült, no meg a küldetés után azért komolyabb karbantartást is végeztek rajtuk, de igen. A starship-nél ha jól tudom a tervek szerint nem lesz ilyen sem, kábé mint a repülők.
-
vicze
félisten
válasz
Németh Péter #65 üzenetére
Végsősoron akkor a FSH lanolását megpróbálják szimulálni(lebegtetni víz felett), itt a pontosság érdekes, mert mocsok kicsi a tolerancia a valós landoláshoz. Viszont a Staship-ét landolása nincs tervben (nem lesz benne elég üzemanyag?), jó az volt már tesztelve valamennyire.
-
vicze
félisten
válasz
Gargouille #61 üzenetére
"ISS-en fél éveket lehúznak az asztronauták súlytalanságban - igaz, a föld mágneses mezejének védelmében - és életben maradnak."
437.7 nap a rekord(pont a Marsi transzfer lehetősége volt vizsgálva) és alig tudott járni visszatéréskor. Csontsorvadás, izomsorvadás, van olyan izom, amit nem tudsz edzeni ilyen környezetben.
Pont az ilyenekről beszélek mikor azt mondom, hogy ignoráljátok a valóságot, és csak szépen ki van csipegetve ami épp tetszik. -
A SpaceX oldala szerint csak "vizi landolás" lesz, bele a tengerbe / óceánba.
https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-testVan egy kép is az oldalon, próbálom ide berakni, nem tudom mennyire látszik majd ...
-
Gargouille
őstag
Most már inkább nem rakom off-ba.
Ahogy látom itt a diskurzusban ott van a törésvonal, hogy néhányotok szerint teljes sci-fi és értelmetlen is ez az egész. Erre próbálok mondani pár gondolatot, amit javaslok megfontolásra.
Arról, hogy ez mennyire sci-fi vagy sem:
Ha mondjuk egy időgépről vagy teleportálásról lenne szó, akkor tökéletesen egyetértenék az állítással. De a jelenlegi - amúgy tényleg nagyratörő - tervek arról szólnak, hogy állandó holdi majd marsi emberi jelenlét.
Érdemes megvizsgálni, hogy elvben kivitelezhető-e a dolog az ismert fizikai törvények alapján? A válasz, hogy igen, elvileg minden körülményt (távolságot, energiaszükségletet, környezeti tényezőket stb.) ismerünk hozzá és ismerjük a fizikai azon törvényeit is, amelyek szükségesek a megvalósításhoz.
Aztán érdemes azt is megnézni, hogy van-e - legalább elméletben - olyan technológiánk, amivel megépíthető az ehhez szükséges űrhajó, tudjuk-e navigálni, megvannak-e azok az anyagok, amik szükségesek? Tulajdonképpen igen, technológiailag lényegében minden rendelkezésre áll vagy elérhető távolságban van ahhoz, hogy a közeljövőben reálisan megvalósítható legyen.
Aztán további része a képletnek, hogy vajon ha technikai és fizikai oldalról ezek adottak, akkor az ember biológiai és pszichikai értelemben képes lenne-e túlélni egy ilyen utat és / vagy életben maradni huzamosabban? Erre szerintem még nincs egyértelmű válaszunk, de azt tudjuk, hogy az ISS-en fél éveket lehúznak az asztronauták súlytalanságban - igaz, a föld mágneses mezejének védelmében - és életben maradnak. A holdon is jártak már többször - igaz rövid időre - de onnan is visszatértek épségben, jóval kezdetlegesebb technológiával. Vagyis ez joggal ad okot a bizakodásra, hogy ha a sugárzástól képesek vagyunk megvédeni az űrhajósokat és mesterségesen képesek vagyunk fenntartani az életkörülményeket, akkor valószínűleg ez a része is megoldható.
Szóval összegezve én azt gondolom, hogy ha nem is holnap fogunk a marson koktélozni egy felszín alatti bázison, de egyáltalán nem irreális az elképzelés abból a szempontból, hogy nincs olyan eleme egy ilyen utazásnak, ami ne állna rendelkezésre vagy ne lenne rá technológia / tudás, hogy hamarosan készen legyen. Éppen ezért én nem nevezném sci-fi -nek semmiképp, noha tényleg nagyratörő terv.
Minek megyünk oda?
Ennek - szerintem - egyelőre leginkább tudományos jelentősége van. Van rengeteg szonda, marsjáró, kis helikoipter stb. amiket már odaküldtünk és még fogunk is. De ezek mind csak nagyon limitáltan, a fizikai valóságnak csak egy-egy apró szegletét képesek vizsgálni. Egészen más minőség, ha emberi kutatókat tudunk odajuttatni, akik lényegesen komplexebb feladatokra képesek. Az ember kíváncsi, fel akarja fedezni a világot, ami körbeveszi.Azt is érdemes látni, hogy jelenleg nagyon korlátozott a tömeg, amit képesek vagyunk egyszerre feljuttatni, ez pedig nagyon bekorlátozza azt, hogy milyen műszereket helyezhetünk itt a közelben az űrbe. Ha ebben szintet tudunk lépni, az tudományos értelemben is roppantul kitágítja a lehetőségeket.
Hosszabb távon pedig, amikor már rendelkezésre áll a kipróbált technológia az ilyen nagyobb űrutazásokhoz, akkor már gazdasági vagy akár civilizációs szempontból túlélési lehetőségekkel is lehet számolni. De ehhez meg kell tenni az első, a második, a harmadik... sokadik lépést is.
-
vicze
félisten
válasz
Gargouille #53 üzenetére
"50 év alatt miért nem sikerült senkinek sem megcsinálni élesben?"
Még egyszer ez nem igaz."Miért nem épített a falcon előtt senki ilyen rakétákat "
Pénz.
SpaceX már eladott kilövéseken kísérletezte ki 5év alatt, mondhatni elég olcsón így.
Nem mellesleg BO 1hónappal előzte őket, méghozzá, egy folyamatosan szabályozott meghajtóval és nem úgy mint SpaceX, hogy utolsó pillanatban begyújtja a hajtóművet és vagy eltalálja vagy nem. (Merlin nem képes a tolóerő szabályozására, Raptor már erre lett fejlesztve.)"sokkal gazdaságosabb mint az egyszer használatos eszközök?"
Az űr siklóról hallottál?(Minden eleme újrahasznosítható volt.)
"És most miért akar mindenki ilyet építeni mégis, ha eddig nem akart?"
Tehát leírom, hogy a 70-es évek óta akartak, erre neked az jön le, hogy nem akart. Grat.."egészen eddig senki nem gondolta úgy, hogy ez működőképes lehet,"
Az egész Wiki link ennek mond ellent... -
consono
nagyúr
Az tiszta, hogy nagy az űr, az már a KSP-ben is lejött. Meg az is tiszta, hogy hogy kis erőhatások hosszú távon sokra mennek, különben az ionhajtóműnek se lenne értelme. Én abban nem értek egyet, hogy a DART közelebb áll a valós felhasználáshoz, mint a Marsi bázis. Szerintem mindegyik sci-fi még.
De ha már sci-fi (nem), ha nézted a Discovery Mars sorozatát pár éve, akkor láthattál megvalósítható Mars bázist, ami nem 50 év múlvai technológiára épít... -
Rive
veterán
válasz
#56573440 #51 üzenetére
Én egy nagyon erős skepticizmust képviselek, te meg nem.
Szerintem meg ha összejön a Starship (össze fog jönni, ha nem is feltétlen elsőre) akkor még lesz esélyem látni a Marsra lépést (ez lesz szerintem úgy 15-20 év múlva), és talán nem is csak az elsőt.
Én ennek örülök.
Akkor most optimista vagyok, vagy pesszimista
Vagy ez a "If you build it they will come..."?
A műholdépítést régóta korlátozza a megfelelő (olcsó) hordozórakéták hiánya.
Igen, jönni fognak.Attól pedig, hogy a teher sajátjuk, még lehet rajta bevétel
Bakker, a kocsidban is saját magadat viszed, mégis olcsóbb, mint taxival...
-
vicze
félisten
Azt az apróságot nem veszed figyelembe, hogy az a teher a sajátjuk, és nem másé, tehát nem bevétel, hanem kiadás. A jelenlegi fellövéseik több mint 60+%-ka saját rakomány, akkor ez hogyan is életképes? Starshipnél ez lehet, hogy 99%-k lenne, ahogy a Heavy-re se találnak rakományt.
Vagy ez a "If you build it they will come..."?
A konkurencia hiánya pont azt is mutatja, hogy a piaci kereslet problémás.
A BO ugyan úgy a saját rakományát lövi majd New Glennel elsősorban. -
Gargouille
őstag
"Tehát úgy próbálod beálíltnai, minth a lehetelent csinálta volna meg SpaceX, mikor ezt próbálják már megcsinálni igen régóta, működő prototípusokkal. Szerinted honnan jöttek a mérnökök, akik megcsinálták SpaceX-nél vagy BlueOrigin-nél?"
Kicsit gondold át azért te is, amit írsz. Ha ez - szerinted - már egy rég kiforrott technológia, régóta működő prototípusokkal, akkor 50 év alatt miért nem sikerült senkinek sem megcsinálni élesben? Miért nem épített a falcon előtt senki ilyen rakétákat ha ez már amúgy ennyire "készen volt" és sokkal gazdaságosabb mint az egyszer használatos eszközök? És most miért akar mindenki ilyet építeni mégis, ha eddig nem akart?
Nem azt állítottam, hogy a "lehetetlent csinálták" meg vagy csodát tettek, de kétségtelen, hogy egészen eddig senki nem gondolta úgy, hogy ez működőképes lehet, ergo valahol mégsem tartották "lehetségesnek" nagyban.
-
válasz
#56573440 #51 üzenetére
Akkor tenyleg nem ertunk egyet. Az, amit mi most ugy tenyleg technologianak hivunk, az elso igazi technologiai forradalom, amiota ugy tenyleg, igazan fejlodunk, az ~250 eve kezdodott. ~250 ev alatt jutottunk el az elso valamire valo gozmozdony-prototipustol odaig, hogy interneten vitazunk arrol, hogy mekkora ugrast tud adni hosszu tavon az uriparnak, ha ISS meretu, 150 tonnas terheket tudunk feljuttatni ujrafelhasznalhato raketaval egy inditasbol.
Es a technologia fejlodese nem igazan latszik lassulni, ha hosszu tavon nezzuk. Utobbi ket evtizedben is mennyi es mekkora valtozasok voltak mar. Akar uriparon belul is, pedig az a legbonyolultabb, legdragabb, legnyogvenyelosebb valami, amivel az emberiseg valaha probalkozott.
Elkepzelni nem tudjuk, mi lesz 50-100 ev mulva, ha igy folytatjuk.En igy latom a jovot, valoszinu ezert nem ertunk egyet.
ui.: Bar igy explicite nem irtad le, de abban egyetertunk, hogy a legnagyobb problemak jelenleg az energia eloallitasa es tarolasa teren vannak. Majdnem minden mas mar mai technologiakkal is megoldhato (igaz irgalmatlan penzekbol), de az energia eloallitasa es tarolasa... Hat, az egy rohadt nagy falat. Ott tenyleg szukseges valami igazan utos attores. Meglatjuk, mit hoz a jovo.
Szamomra a legoptimistabb forgatokonyv, amit realisnak latok az az, hogy meg az eletemben lesz holdbazis, folyamatos emberi jelenlettel (36 vagyok), es talan, talan van ra realis esely, hogy lassak embert a Marsra lepni. Aztan csengessek az apolonak, hogy peluscsere lesz.
Az meg, hogy irtjuk egymast... Meh, ez van. Irtani is fogjuk. Ez szvsz soha nem fog megvaltozni, igy vagyunk bedrotozva, igy fejlodtunk ki.
Nem tudom, hol hallottam mar azt a mondast, de szvsz igaz, hogy ha mindent elpusztitunk, es csak radioaktiv homok marad az egesz bolygobol, meg ket ember, akkor ez az utolso ket ember azon fog verekedni, hogy kinek van nagyobb meg szebb homokduneje. -
#56573440
törölt tag
Értelmeztem, sajnos nem azonos az álláspont. Én egy nagyon erős skepticizmust képviselek, te meg nem. És ezért nem érted a helyzetet. Ahogy a lányom is hiszi hogy balerina festő szülész nőgyógyász lesz ha felnő, úgy én tudom hogy lehet orvos, és hobbiból festhet és tancolhat is, de előbb meg kéne ugrani az iskola alkalmasságit, amihez hegyeket kell megmászni, mert a toketlen orvosok miatt évekig szar hallása volt, így sokat kell dolgozni a beszédén , és ez csak egy, a hegyekben előtte tornyosuló dolgok közül. Ez is egy ilyen dolog. Nem tartok kizártnak ilyen célokat. De nem ezekkel az eszközökkel, ezekkel a módszerekkel, nem ebben a környezetben. Vincze1 nagyon jól leírta mi kell ahhoz hogy ez csak papíron működjön, olyan brutális fejlődési ugrás, amit eddig a föld nem látott az első elolenytol napjainkig összesen. És ennek a nyoma sincs meg, bakker még mindig vélt sérelmek miatt írjuk egymást ha nem tűnt fel. Nyomorultul primitív lények vagyunk...
-
Tenyleg, mikor repul az elso Boeing urhajo, ami mar majd embereket is visz az ISS-re, haromszor annyi penzbol, mint amennyit a SpaceX kapott? 1 ev mulva, ha minden jol megy?
ui: Utananeztem, leghamarabb 2023 Julius, ennyi van megadva most.
ui2.: Hupsz, azt hittem, az. Blue Origin az egy rossz vicc, az eszembe se jutott. LEO-ig nem jutottak meg fel, aztan az is korlatlan penzeket eget el.
Legnagyobb eredmenyuk, hogy par percet tudnak tolteni eppenhogy a Karman-vonal felett. -
Pontosan igy!
Amit meg sokan lebecsulnek, az a MERET. Nem is feltetlenul (illetve nem csak) a tomeg a lenyeg. Jelenleg a maximalis meret az egyik legnagyobb korlatozo tenyezo abban, hogy mit tudunk felkuldeni, hova, mennyiert.
Nem azert origamizik napokon at arany aron a sok muhold meg szonda, mert a mernokok szerint az ugy fun, hanem mert nincs mas opcio. A starship raktere elmeletileg (ha minden marad igy, etcera) nagyobb, mint az egesz ISS minden hobelevanccal. Tehat, a szamok igazak, es mondjuk le akarnank valtani az ISS-t egy uj urallomasra, teljesen ujrahasznosithato modban maximum 3 kilovesbol meg is lenne egy azonos tomegu, de joval nagyobb urallomas azonos palyan. Eldobhatos modban ket kiloves is eleg lenne.Vagy... Uj Marsjarok, szondak, tavcsovek, akarmi. Nagyon le van itt irva a Starship csak azert mert nem lesz vele holnapra "Muh' spacecolony", pedig ha tenyleg sikerul megcsinalni, akar csak annyira ujrafelhasznalhatora, mint most a Falcon9, az egy uj korszakot jelent az urkutatasban. Meg akkor is, ha a szemelyzetet szallitani kepes verzioja soha a budos eletben nem keszul el.
-
Rive
veterán
Amúgy meg: a bezzeg-BO, amennyire a SpaceX versenytársának tartották, egész idő alatt nulla (!!!) orbitális rendszert tudott létrehozni. A SpaceX meg nemsokára a kétésfelediket (Falcon Heavy csak fél
) nyomja, és akkor a korai Falconokat nem számoltuk.
Asszem, ez eldőlt
Örültem volna amúgy a BO sikerének is, csak annyira túltolták a musk-haterek, hogy már az egyedül besavanyította az egészet
-
vicze
félisten
válasz
Gargouille #44 üzenetére
Tehát akkor a mondatot nem sikerült értelmezni...
"'70-es évek óta ez volt a cél, és 90-es évek elején megvoltak a prototípusok"Továbbra is ez volt az állításod:
"Pár éve az is ugyanilyen köznevetség tárgya volt, hogy egy rakéta egyben visszatérjen és leszálljon függőlegesen."
Tehát úgy próbálod beálíltnai, minth a lehetelent csinálta volna meg SpaceX, mikor ezt próbálják már megcsinálni igen régóta, működő prototípusokkal. Szerinted honnan jöttek a mérnökök, akik megcsinálták SpaceX-nél vagy BlueOrigin-nél? -
Rive
veterán
Még egyszer Falcon SH + Starship LEO-ig tud eljutni, és ott vége, üzemanyag nélkül nem tud továbbmenni.
Ha odáig észszerű költséggel és teherrel fel tud menni, akkor az pont elég ahhoz, hogy a az egész űrkutatás/ipar új lendületet kapjon.
Leírtam a Starship célját és miért építi, a többi porhintés.
A nagyméretű (nagy teherbírású) rakéták építéséhez kell teher, ami az építést gazdaságossá teszi. Jellemző példa a Saturn, ami nem jött volna létre a holdprogram nélkül: ellenpélda meg a Falcon Heavy, ami meg éveket várt, hogy összekalapáljanak neki nagy nehezen valami évi egy-két rakományt (sose érte volna meg, ha nem a Falcon 9 alapjaira építették volna).
Ehhez képest ha a Starshipnek van rendszeres rakománya, ami életben tartja az alatt az 5-10 év alatt amíg megszületnek rá a mindenmás rendszeres rakományok is: ez hatalmas dolog.
-
Gargouille
őstag
Jó, azt gondoltam, hogy valami értelmezhető dologról beszélsz, ezt tudtam eddig is. Csak tudod ezek olyan dolgok mint az atombombákkal hajtott űrhajók és társaik. Nyilván képzelet szintjén nagyon sok mindent kitaláltak már régesrég (mint Leonardo a helikoptert), de megépíteni működőképesen valamit az megint egy egészen más dolog.
-
Potencialisan. Igen. Azzal, hogy -ha minden jol megy- olcson, nagy tomegu es nagy kiterjedesu objektumok feljuttatasat teszi lehetove eloszor LEO-ra, aztan feljebb, aztan akar a holdra is. Pontosan ennyit jelent az, hogy potencialis katalizator.
Plusz... plusz rohadt sokat jelenthet a kutatasok felporgeteseben, ha nagyobb es nehezebb szondakat tudunk eljuttatni a naprendszerben, mint eddig.
-
vicze
félisten
Tehát akkor nem érted mi történt a DART során? Az elméletet tesztelték, hogy működik-e. Működött, egy 15kg-s tömeg eltérített egy 100m átmérőjű aszteroidát, jobban mint várták.
Tehát azt mondod, hogy az emberiségnek nagyobb esélye van a Marson önfenntartó kolóniát létrehozni, ahol se atmoszféra, se másneses mező, se más nagyon életet segítő körülmény, minthogy észrevesgyünk időben egy Föld felé közeledő objektumot és időben missziót indítsunk, hogy eltérítsük?
Még egyszer szeretném felhívni mindenki figyelmét, hogy az űr nagy, a távolságok hatalmasak és nagyon kis változtatásoknak nagyon nagy hatása van. Egy közeledő objektum nem a semmiből pattan elő és nem filmekben vagyunk.
-
válasz
#56573440 #38 üzenetére
Ha ertelmezted volna azt, amit leirtam, akkor latnad, hogy ezzel a hsz-el konkretan semmiben nem mondtal ellent annak, amit en irtam.
Csak valamiert annyira ra vagy allva arra, hogy szerinted mi ugy gondoljuk, hogy a starshippel onnfenntarto Mars kolonia lesz jovore, hogy akarhanyan, akarhogyan, akarhanyszor leirjuk, hogy nem, nem gondoljuk igy, akkor is ezen porogsz valamiert. Csak ha megdoglok se ertem, hogy miert... -
#56573440
törölt tag
Mint a példa mutatja egyikünk a realitás talaján próbál mozogni, a másikunk meg scifit ír. Tippelhetsz melyik user a melyik...
Dobálóztok itt ilyenekkel, hogy ez az első lépés hogy végtelen nyersanyagot hozzunk ide, meg milliós marsi kolóniát lehet építeni más szerint, holott ezek vágyálmok jelenleg, jövőbe merengő képzetek, beláthatatlan távolságú célok. Puszta ígéret semmi több
Amikhez a technológia nyomokban sincs meg. Nem azt mondom hogy nem lehet lépkedni errefele, de ez jelenleg nem realitás, és aki erről úgy beszél hogy ez az lesz, az hazudik. Még egyszer: tele vagyunk a földön is elérhetetlen nyersanyaggal, amikhez hozzá se tudunk szagolni annak ellenére hogy itt vannak a "sarkon" és egy laza sétagalopp műszakilag ahhoz képest amit vízionáltok. Az összes eddigi kutatás arra mutat, hogy az ember nem képes hosszabb ideig az űben, vagy akár a marson is létezni, mert a kb harmad annyi gravitáció és a kozmikus sugárzás rövid úton hazavágja a szervezetet a szarporodásnak meg szintén nem kedvez.Ez is olyan mint a fúzió, hogy oké, látjuk hogy működik mert reggel felkel este nyugszik ott van az égen, és egész jó elképzelésünk van róla hogy hogyan működik. Ettől még pl olyan szinteket kéne megugrani amire jelenleg nincs válaszunk, és nagyon nem biztos hogy ezt pénzzel és akarattal pusztán meg lehet oldani. Pl a baromi erős neutron sugárzással konkrétan nem tudunk mit kezdeni ami a reaktor anyagszerkezetét változtatja meg iszonyat gyorsan, erre építettek egy bazinagy tesztlabort, de sokkal előrébb nem jutottunk azóta se. Ez is ilyen.
Nem ismert és laborban vagy akár elméleti síkon se létezik olyan technológia amivel akárcsak egy hosszabb űrutazás során meg tudjuk védeni az emberi szervezetet a sugárzástól. Lehet azt mondani hogy ez az első lépés a multigalaktikus emberiség kialakulásához ahogy a tűz is az első lépés volt a hodraszálláshoz, de valljuk be kicsit több elképzelésünk van most az űrutazásról mint az ősembernek volt, és még mindig nagyon nem látszik semmi megoldás, amikor musk már úgy beszél a marsi útról hogy az micsoda mókás mozizás bulikázás, lesz közösségi terekkel meg mindennel. Lehet hogy ez az első lépés valami fele. A realitás meg az, hogy kb milliárdnyi lépésre jelenleg vonogatjuk a vállunkat mert a "cél" elképzelhetetlenül messze van, de úgy beszéltek róla mint egy reális alternatíva. -
vicze
félisten
De elolvastam és ismerem ezt a vágyálmot. Én is tökre szeretném, és egy tök szép elképzelés, de teljesen ignorálja a fizikai valóságot.
Olyan dolgokat hagytok figyelmen kívül, hogy Marsra eljutni a Starship valósan csak nagyon kis időablakokban tud. 5 évene van a 8hónapos utazási idő, a többiben, meg drasztikusan több, akár 2év. És ezeken csak marginálisan tudunk javítani, drasztikusan más meghajtás nélkül.
-
vicze
félisten
válasz
Gargouille #27 üzenetére
"Lehet az én ismereteim korlátosak "
Ez kimaradt... Let me Google it for you...
Tessék, nem teljes a wiki lista csak mondom. -
vicze
félisten
"Ez ugy mukodik, hogy ha valamihez nincs technologiank, akkor kifejlesztjuk."
Tehát ha nagyon akarod akkor lesz technológia, akkor akard nagyon az a fránya fúziót...Nem nem úgy működik.
Még egyszer Falcon SH + Starship LEO-ig tud eljutni, és ott vége, üzemanyag nélkül nem tud továbbmenni.
"emberiseg szamara univerzalisnak tekintheto haszna is?"
Ezt ugye nem gondolod komolyan, hogy bárki puszta jó szívből csinálja?Leírtam a Starship célját és miért építi, a többi porhintés.
A Holbázis tök szép és jó, ha úgy tekintünk rá mi az űrkutatás elősegítésére. Tovább menni viszont egészen addig nincs értelme, amíg nem tudunk nagyságrendekkel gyorsabban haladni, mert akkorák a távolságok, hogy gyakorlatilag értelmetlen emberek számára. A Starship ezen nem változtat semmit.
Még egyszer a jelenlegi technológiánkat hiába fejlesztünk akárhova, egyszerűen nem jutunk messzebb vele. Olyan áttörés kell, aminek a jelenlegihez semmi köze, és olyan mértékű amit tényleg még elképzelni se tudunk.
-
Straw
senior tag
-
consono
nagyúr
Pont a DART-ot emlegettem, tudom, hogy megcsinálta, szimuláltan, akkora aszteroidával, amit kinéztek a kísérletre. A másik meg: pontosan hány DART is áll készenlétben, hogy eltérítse az esetlegesen ütközőpályán érkező aszteroidát (aszteroidákat)? Mennyi időbe is telt a DART-nak elérni a kiszemelt aszteroidát és és ütközni?
-
vicze
félisten
válasz
Gargouille #27 üzenetére
"A NASA jelenleg 2 milliárd dollárért tud építeni egy egyszer használatos rakétát, ami képes eljutni a holdig."
Valószínűleg jóval több, a 2milliárd, csak egy random becslés.
De egsész pontosan semmit nem tudunk a Starship költségéről, csak a fantázia számokról, amit Musk mondogat, csak épp az üzemanyag drasztikusan többe kerül, mint amit ő mond 1 kilövésre, egy kicsit kéne gondolkodni csak...Azzal ugye tisztában vagy hogy Sharship csak LEO-ig tud eljutni és többszöri tankolásra van szükség, hogy a Holdig eljusson, Marsra pedig elméletileg csak a Holdról lenne képes eljutni?
"Az Artemis programnak is része a Starship"
Konkrétan leírtam...
2,5milliárd ingyen pénz Musk-nak. Már most 1,5év csúszásban vannak a fejlesztésben, így jelenleg kicsi a esélye, hogy Artemis 3-ra ('25 vége talán) elkészül. (Más kérdés, hogy általánosan kétlem, hogy lesz egyáltalán Artemis 3...) -
consono
nagyúr
-
De... Ez ugy mukodik, hogy ha valamihez nincs technologiank, akkor kifejlesztjuk. Nem ugy, hogy ma nincs technologiank, tehat nem csinalunk semmit, hatha holnap ugy ebredunk, hogy "Jeeeee, nezd mar, mit hozott a nyuszi, technologiat!"
A jelenlegi technologiaval persze, hogy semmi ertelme. A holdig alig birunk eljutni egy hosszu hetvegere, onfenntarto bazisban gondolkodni is nevetseges. Nem is tudom, hogy a Hold adottsagaival egyaltalan elmeletileg lehetseges-e egy teljesen onnfenntarto bazis, de a tippem az, hogy nem, nem az.
De ahhoz, hogy tovabb tudjunk lepni legalabb egy folyamatos jelenletig (ami ugye nagyon nem ugyanaz, mint az onnfenntarto), ahhoz is kell valami katalizator.
Ket dolog kell minden ilyenhez:
1) Az, hogy ertelme legyen, akar hosszutavon is
2) Az, hogy anyagilag megvalosithato legyenA starship, HA ugy fog mukodni, ahogy varjak tole, az elso katalizator lehet a masodik ponthoz.
Mondjuk az nyilvanvalo, hogy ez inkabb mellekhatas, mint kivant mukodes, de szerintem itt a topikban nincs olyan elvakult idiota Muskimado, mint amit belelatsz a dolgokba. Mindenki, aki kicsit is tud gondolkodni, latja, hogy elsosorban a penz es a hatalom erdekli a csavot, nyilvan a starship celja is ez. Csak mellesleg lehetoseget ad masra is.
Ezek a mas dolgok, amikre lehetoseget ad:
- Komolyabb, nagyobb, nehezebb szondak feljuttatasa, akar boven a Marson tul (blackrulz agya szetreccsen)
- Komolyabb urallomasok, akar magasabb palyan
- Ha lesz aki aldoz ra, folyamatos, vagy ahhoz kozeli jelenlet a holdon
- Emberes Mars-kuldetes, akar hosszabb tavon (tehat nem csak max egy het, hanem mondjuk par honap akar) bar ez inkabb csak egy amolyan erdekesseg, meg cirkusz a nepnek egyelore, de a holdrol indulva ezerszer realisabb, mint barmi mas.
- Es termeszetesen a trivialis, a qrvasok Fold koruli muhold, ami szarja Musknak a penzt. De ki nem szarja le, amig van a dolognak mas, emberiseg szamara univerzalisnak tekintheto haszna is?Az meg, hogy onfenntarto Mars bazis meg stb: Igen, sci-fi. De a fenti lepeseket meg kell tenni ahhoz, hogy akar csak addig eljussunk, hogy van ertelme komolyan gondolkodni a dolgon. Ez meg nem az. Nagyon nem. Ezek az elso lepesek, amiket meg kell tenni, kulonben nem sci-fi a dolog, hanem fantasy.
-
Gargouille
őstag
"Csodás urban legend, de semmi más. a '70-es évek óta ez volt a cél, és 90-es évek elején megvoltak a prototípusok, amik pénz miatt nem lettek továbbvíve. Szerencséten DreamCatcher ami talán idén szintén feljut, 80-as évek végéről származik...."
Lehet az én ismereteim korlátosak (szinte biztos), de mutatnál néhány prototípust a 70-es vagy a 80-as (vagy akár a 90-es) évekből?
"Musk hazugságaira értelmetlen építeni. 5milliárd van hazudva a HLS szerződésben, most tart a fejlesztés költsége ~4-nél.. Én 10-re saccoltam 3éve, lehet több lesz... "
Nem a fejlesztés, hanem a teher űrbe juttatásának kilogrammonkénti költsége lesz nagyon alacsony. A NASA jelenleg 2 milliárd dollárért tud építeni egy egyszer használatos rakétát, ami képes eljutni a holdig.
"Az egész Starshipnek a valósában 0 köze van ehhez, a Starship valós célja a Starlink V2 kiépítése, hogy nyereségbe fordítsa SpaceX-et és tőzsdére vigye, hogy pénzt csináljon belőle, ez a masterplan..."
Az Artemis programnak is része a Starship, ez lesz ugyanis a következő holdra szálláshoz használatos űrhajó.
-
vicze
félisten
"lehetne biztosítani az emberiség túlélését egy globális kataklizma esetén is"
Amennyiben van technológiád Mars kolóniára, akkor a másik eset megakadályozására is van. Továbbra is egy értelmetlen lázálom marketingelése semmi más. Mars Society egyik legnagyobb hülyesége amit terjesztenek.Önfenntartó kolóniához jelenleg nincs technológiánk, és még jóidig nem is lesz, egyik égitesten se.
Mit nyersz egy Mars kolóniával? Még hosszútávon se sokat, azt kivéve hogy ott vagy.
-
bjames
aktív tag
Igen, Musk is ezt hozza fel, vagyis hogy az emberiségnek előbb utóbb több bolygós fajjá kell válnia, ha valami katasztrófa történne a földdel, akkor az emberiségnek legyen esélye túlélni. Ehhez az első lépés lehet a starshippel építeni egy marsbázist, s aztán fejleszteni.
A mars szerintem alkalmasabb egy többmilliós civilizáció kiépítésére mint a hold, aszteorida, vagy- űrállomás. Egyrészt van némi légköre, és a gravitációja is közelibb a földéhez, amihez az emberi szervezet van szokva. -
válasz
#56573440 #23 üzenetére
Jezusom, neked tenyleg nem megy a gondolkodas 1-nel tovabb. Elso lepesek. Nem tudok segiteni rajta, ha nem erted, hogy mit jelent ez a kifejezes.
Ja, es kettonk kozul te voltal az, aki nem ervelt, hanem a semmibol nekem allt. En leirtam azt, hogy rohadt hosszu az ut, de nekem tetszik, hogy megtesszuk az elso lepeseket, legyenek azok barmilyen kezdetlegesek is. Erre jottel csillagkapuval meg mittudomen milyen agymenessel. Hanyagold a cuccot egy ideig, hatha kitisztul a fejed, mert most hatalmas bajok vannak.
Az meg aztan plane non-lus-ultra szintu primitivseg, hogy szerinted egy stilus csak akkor alpari, ha van benne karomkodas. Mondanam, hogy gondolkozz kicsit, de nemanak se mondom, hogy kiabaljon.
-
#56573440
törölt tag
Szerintem keresd ki az alpári stílust az értelmező kéziszótárban, mert teljesen más elképzelésed van róla mint úgy kb mindenki másnak a világon. De jó látni hogy én alpári vagyok egy b+ nélkül, de te megengeded magadnak ezt a stílust és személyeskedést... Ez is engem minősít gondolom
"Erre volt a valasz az, hogy az ur szarasig van nyersanyaggal meg eroforrassal. EZ az ertelme."
És ezt metánhajtású rakétával fogjuk begyűjteni... Nincs több kérdésem... Az megvan hogy jelenleg iszonyatos mennyiségű nyersanyaghoz konkrétan nem férünk hozzá mert azon a szinten vagyunk? Délisarkon mit is bányászunk? Egy marék 0/24-es kutatóállomás meg másik marék nyári van pedig ezen a bolygón van és nincs kozmikus sugárzás, normális a gravitáció, van légkör, jelentős mennyiségű cucc van lent az fix, tudnánk küldeni gépeket meg ami kell, kaját vizet, bárit. Aztán... Semmit se hordunk onnan ugye? Ugye. A marshoz képest ez konkrétan Bali nyáron koktéllal a kézben egy marék lenge fűszoknyás félmeztelen lánnyal. Ott a mélytengeri bányászat is. Az hogy áll? Kb sehogy, pedig ott hever a tengerfenéken lent brutális mennyiségű fém és egyéb finomság amiket csak fel kéne kapkodni... Itt meg azzal érvelünk hogy majd a marsról meg mégtávolabbról hordjuk majd ide a nyersanyagot, amikor a saját bolygónkon nem tudunk kitermelni dolgokat mert "mélyen" van vagy mert "hideg" van. Nem érzed a brutális abszurditást az egész mondandódban? Olyan mint amikor az 5 éves lányom festő balerina szülésznőgyógyász akar lenni egyszerre. Csak az cuki. Ez meg nem.
De köszönöm hogy bemutattad az alpári sítlust, bár nem hiszem hogy én valaha meg mertem e ütni ezt itt a ph-n majd 16 év alatt de azért sok mindent elmond rólad meg hogy miért gondolod úgy ahogy -
vicze
félisten
válasz
Gargouille #18 üzenetére
"Pár éve az is ugyanilyen köznevetség tárgya volt, hogy egy rakéta egyben visszatérjen és leszálljon függőlegesen."
Csodás urban legend, de semmi más. a '70-es évek óta ez volt a cél, és 90-es évek elején megvoltak a prototípusok, amik pénz miatt nem lettek továbbvíve. Szerencséten DreamCatcher ami talán idén szintén feljut, 80-as évek végéről származik...."(olcsón)"
Musk hazugságaira értelmetlen építeni. 5milliárd van hazudva a HLS szerződésben, most tart a fejlesztés költsége ~4-nél.. Én 10-re saccoltam 3éve, lehet több lesz...
A kilövésen kenti költségről meg akkor beszéljünk, ha eljut odáig, jelenleg a NASA-nak 1db holdraszállás 2,5milliárdba került."lényegesen leegyszerűsíti egy potenciális hold- vagy marsbázis megvalósítását"
Az egész Starshipnek a valósában 0 köze van ehhez, a Starship valós célja a Starlink V2 kiépítése, hogy nyereségbe fordítsa SpaceX-et és tőzsdére vigye, hogy pénzt csináljon belőle, ez a masterplan...
Értem, hogy szép scifi álmokat(meg CGI-t) jobban beveszi az ember gyomra, mint hogy a milliárdos még több pénzt akar csinálni... -
consono
nagyúr
válasz
#56573440 #20 üzenetére
Nem teljesen indokolatlan a Mars, mert lehetne biztosítani az emberiség túlélését egy globális kataklizma esetén is (lásd dínók kihalása). Persze erre a Hold is jó, de inkább több legyen, mint kevesebb. Meg lehet, hogy nem is a Mars a megoldás (mert messze van, kicsi, kicsi a gravitáció, stb.), hanem pár aszteroida, vagy egy halom orbitális állomás. Persze ez is még sci-fi kategória ma.
-
#56573440
törölt tag
válasz
Gargouille #18 üzenetére
"a starship viszont ebben a hónapban elindul"
Legyen úgy. Ettől még a kérdésemre nem válasz..."Pár éve az is ugyanilyen köznevetség tárgya volt, hogy egy rakéta egyben visszatérjen és leszálljon függőlegesen."
Pár éve is azt mondtam, hogy egy államilag agyonpénzelt szervezet nem fog gazdaságossági szempontokat figyelembe venni rakéták és gyorsító fokozatok tervezésekor. Egy magán cég igen. Még mindig nem válasz a kérdésemre.
"Ha ugyanerre a szintre eljut pár év alatt a starship is,"
Ha. Ha nem? Akkor ez nem is érv? Megint úgy kezdjük az egészet, hogy ha igaz a biblia akkor... Amikor így kezdesz egy érvelést onnantól nincs miről beszélgetni az a baj.
" rutinszerűen menjünk a holdra vagy akár a marsra"
Az a baj hogy a holdra még csak csak megértem hogy miért, mert kvázi közel van, mert mondjuk lehet elég jó eszközöket kitenni csillagászati, aszteroida figyelő, meg társai szinten, a h3 projekt miatt is lehet értelme, ha beüt a gáz azért haza lehet juttatni embereket... A mars jelenleg egy teljesen indokolatlan dolog, és azon túl hogy rohadt messze van, teljesen értéktelen, értelmetlen, és fölösleges oda humán missziót tenni a belátható jövőben. Ha beüt a sz@r akkor mindenki ott hal meg mert visszafele nem nagy az ablak...
Minek? De tényleg? Ne viccelj már a hol laknak majd a hódító űrhonfoglalók kérdésre is ilyen előreküldünk olyan robotokat amik cgi-ban léteznek csak, meg majd a föld alatt építünk másik ég cgi-ban se létező robotokkal bázist, meg... Segítek. A mélytengeri felderítések és térképezések elődleges mozgatórugója nem az hogy megnézzék milyen halak vannak lent, hanem rohadtul sok nyersanyag hever konkrétan a tengerfenéken amit "viszonylag" könnyen fel lehetne kapkodni, mondjuk úgy 1000 milliárdos nagyságrendben könnyebben mint beimportálni a marsról...
Az volt a kérdésem ha elolvastad amit írtam, hogy azon túl hogy szerintem a marsi kolónia tervei a vezérnek ugyanolyan lázálom mint sok más hasonló agymenése, marketinges szempontból értelmezhető csak, de ki mondta és miért meg minek hogy és azon is túl, mert annak aztán pláne rohadtul semmi értelme nincs jelenlegi tudásunk szerint. De megint oda jutottunk hogy vakon szajkózzátok hogy de nem láttad???? Leszáll. Nem lehetne ezen már túllendülni?... -
válasz
#56573440 #17 üzenetére
Jo, akkor beszelgessunk ilyen 20Iq-s alpari stilusban, ha csak ez megy, csak ez megy. Utoljara meg megprobalom, a sajat szinteden, aztan ha igy se jutok at a 40cm-nyi koponyadon, elengedem a temat.
Szoval, igeny alapjan, sajat szinteden/stilusodban a valasz, meg egyszer:Figyubogyi agyhenger, a kerdes arrol szolt, hogy mi ertelme egyaltalan a Marisg meg messzebbre menni. Mielott beleszolsz, ez a Te kerdesed volt. Bar azt nem tudom, hogy egyedul sikerult kigondolni, vagy osszehivtad a teljes haztartasi agycsapatot, hogy eljussatok idaig.
Erre volt a valasz az, hogy az ur szarasig van nyersanyaggal meg eroforrassal. EZ az ertelme. Igen, Qrvasokara lesz ez realitas. Viszont, es itt jon az, ami szet fogja robbantani a fejedben mind a negy so-so mukodo neuront: (Vegyel egy nagy levegot, mind a negy igenyli az oxigent, kevesebbel nem fogod megerteni.)
Ahhoz, hogy eljussunk odaig valaha, hogy ilyenrol beszelhessunk, meg kell tenni az elso lepeseket. Ezek azok. -
Gargouille
őstag
válasz
#56573440 #12 üzenetére
A gunyorosságod nem számítva a fúziós erőmű meg a világbéke és társai valóban inkább sci-fi kategória még, a starship viszont ebben a hónapban elindul. Pár éve az is ugyanilyen köznevetség tárgya volt, hogy egy rakéta egyben visszatérjen és leszálljon függőlegesen. Aztán most meg napi rutin lett belőle, hetente többször jönnek-mennek a falcon rakéták hiba nélkül.
Ha ugyanerre a szintre eljut pár év alatt a starship is, akkor valóban nem lesz túl sok akadálya annak, hogy rutinszerűen menjünk a holdra vagy akár a marsra. Mivel ez a rakéta hatalmas terheket fog tudni felvinni (olcsón), így lényegesen leegyszerűsíti egy potenciális hold- vagy marsbázis megvalósítását is. Ráadásul a Spacex sorozatgyártásra rendezkedik be, vagyis nem csak 1-2 ilyen rakétát épít, hanem 1000-es nagyságrendben tervezik gyártani. Jelenleg is már 8 vagy 9 db második fokozat van építés alatt, pedig ezek még csak prototípusok.
-
#56573440
törölt tag
"Le lehet ugatni ervek nelkul"
Te egy nagy HA-ra építetted a scifidet, nem érveltél, még a célra is azt mondtad hogy elvileg van olyan ami megéri, mit érveljek egy olyan dologra ami a fejedben létezik csak?"hanem ~50 ev mulva, akkor mar baromsag, amit mondok? "
A helyes válasz akkor a kérdésemre, hogy jelenleg elvi síkon sincs terítéken az egyébként is utópisztikus marsi célokon túl mutató "humánrakományos" projekt... Csak érdekelt hogy megint ki próbált licitálni muskira méghülyébb mégtávolabbi célokkal, de ezek szerint senki, csak a szokásos to the moon jellegű kötlői túlzás volt a hírben. -
vicze
félisten
Elsősorban technológiai probléma, "Az űr nagy. Tényleg nagy..." és lehet hogy ez az egyik legkisebb probléma.
Nyilván ott a felfedezés vágya, de valóságban azt robotok sokkal hatékonyabban és biztonságosabban megtehetik, mint az ember, eléggé felesleges ember életet kockáztatni, csak mert ért. Gazdaságilag is csak akkor van értelme Holdra menni, ha a He3 tényleg működne fúzióhoz, amit nem tudunk.Valósan csak az üzembiztos fúzió és energia problémáink megoldása után tudunk továbblépni.
-
vicze
félisten
És metán honnan terem a Holdon? Meg egyéb. Nem a ami életünkben lesz, illetve teljesen más technológiával. Mars is nagyobb eséllyel lesz elérve egy nukleáris hajtóművel, mint bármi mással. Pusztán az idő és a távolság miatt nagyon másnak nincs értelme. (Más kérdés, hogy mi értelme Marsra menni úgy általánosan.)
-
#56573440
törölt tag
ha meg találunk egy nagy kerek cuccot a föld alatt ilyen gyűrű formájút akkor már tudjuk hogyan kell felhívni Teal'c-et...
Várj ilyet én is tudok. Gyakorlatilag ha elérjük hogy so-so összefogjon a föld minden népe, és csinálunk egy faszányos fúziós erőművet, amit sorozatgyártani tudunk olcsón, akkor lecserélhetjük paks 1-et semmi perc alatt. Ennek is kb ekkora realitása van, elméleti síkon is maximum döcögős teóriák vannak marsi bázis szintjén amikhez képest a hyperloop valóban egy vákumban működő triviális hokiasztal semmi több. -
Holdrol/Marsrol indulva nagyon mas szamok jonnek ki, hogy mit lehet mennyi ido alatt mennyi uzemanyaggal elerni. Gyakorlatilag ha elerjuk, hogy legyen egy so-so oneallto bazis meg egy starship ereju, megbizhato, sorozatgyartott urhajo, megnyilik a naprendszer nagy resze az emberiseg elott. Ugy ertve, hogy az az irtozatos mennyisegu, gyakorlatilag kimerithetetlen eroforras elerhetove valik. A gazdasagossaga mas kerdes, de elvileg van olyan, ami megeri.
-
válasz
Gargouille #5 üzenetére
Ohhhh, ez rossz hir.
Mondjuk a masik oldalrol, gondolom igy biztonsagosabb letesztelni, mennyire pontosan ternek vissza. A tengerben +/- 50km nem oszt nem szoroz, szarazfoldon viszont mar okozhat gondot, ha a leszallohely helyett a szomszed faluba erkezik meg egy 80m-es vasdildo az urbol szabadesve. -
#56573440
törölt tag
"ezzel szállítana űrhajósokat és rakományt bolygókörüli pályára, a Holdra, a Marsra és messzebbre is"
Hogy a marsra azt értem vagyis nem de volt már róla szó csak arról nem hogy hova, miért minek, kit, meg úgy egyébként mi értelme lenne akárcak rövid távon is, de most ezen lendüljünk át. Messzebbre is? Hova ?Most én maradtam le vagy most már a Jupiter leigázásánál tartunk vagy épp hol ?
-
vicze
félisten
Nincs a terven, hogy bármi is leszálljon.
Starship biztos, hogy óceán fenék, ott az a kérdés, hogy a hőpajzs bírja-e vagy szétesik. A Superheavy landolást vagy megpróbálják vagy nem, majd kiderül. Annak az esélye, hogy az sikerül elsőre elég kicsi, igazából a próbálkozás is csak bónusz tapasztalat.
Még ha nem is sikerül már olyan kevés üzemanyag lesz benne, hogy túl nagy kárt elvileg nem okoz.Arra is elég kicsi a esély hogy maga a kilövés és a pályára állás nem sikerül, ebben elég nagy tapasztalta van már SpaceX-nek, de mivel teljesen új, így semmi se lehetetlen.
Hacsak Musk nem csinált megint valami baromságot(sürget), nem hiszem, hogy a mérnökök kockáztatnának egy nem elég biztos kilövést, mert ha indításkor felrobban az minimum +18hónap alsóhangon.
-
Gargouille
őstag
Ha már pukkanás, akkor inkább az indításkor vagy az azt követő 10-12km-es magasságig (max q) tartom inkább valószínűnek, mert ekkor kapja a legnagyobb terhelést a vas és ha valamilyen szerkezeti hiba van akkor az jó eséllyel ott megmutatkozik.
De landolni most eleve nem is fog sem a starship sem a booster, az utóbbi a mexikói öbölbe fog zuhanni, az előbbi meg Hawai körül pottyan a tengerbe, nem tervezik épségben visszahozni őket.
-
-
3L1T3
addikt
- Eléri a starship az űrt, és körbe is fog érni, leszállásnál pukk
- booster elvégzi hiba nélkül a fel és leszállástén ezt látom jelenleg.
Bár a legjobb az lenne, ha teljesen rámcáfolna és minden jól sülne el. De aki érti, követi az tudja, hogy ezekben a tesztekben benne van és nem is baj ha van pukk. Ebből tanulnak és tudnak meg rengeteg adatot.
-
Ki mire fogad? Mennyire lesz sikeres, meddig fog (f)eljutni?
En azt mondom, hogy 50-50, hogy eleri-e az urt, de 90%, hogy visszaterni/landolni mar nem sikerul ugy, hogy ne pukkanjon szet.
Talan a starshipnek van valami eselye, a boosternek szerintem kb semmi.Majd ugy az otodik tesztkilovesnel varom azt, hogy mindketto rendesen leszall, incidens nelkul, ugy, hogy minden tesztkriteriumot megfeleloen teljesitett.
Új hozzászólás Aktív témák
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- Formula-1
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Házimozi haladó szinten
- Az eddigi legjobb S26 Ultra renderkép
- 5.1, 7.1 és gamer fejhallgatók
- 3D nyomtatás
- Linux kezdőknek
- További aktív témák...
- AKCIÓ!!! DDR5 GAMER PC: Intel Core Ultra 7 265KF +RX 9070/9070 XT +16-64GB DDR5! GAR/SZÁMLA!
- AKCIÓ! GAMER PC: i5-14400F (10mag/16szál) +RTX 5050/5060/5060Ti/5070/5080 +16-64GB DDR4! GAR/SZÁMLA!
- iPhone 13 Pro 126GB Gold Független 89% Gyári Akku iOS 17.3.
- Dell OptiPlex 7050 Micro i5-7500 / 8GB RAM / 256GB M.2 SSD
- Kompakt Gamer PC - i5-4750 + R9 380 4GB + 8 GB RAM
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 7600X 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Sound Blaster AE-7 (B-Stock)
- HIBÁTLAN iPhone 13 Pro Max 256GB Gold -1 ÉV GARANCIA -Kártyafüggetlen, MS3758, 91% Akkumulátor
- Bomba ár! Dell Latitude 5500 - i5-8GEN I 16GB I 256SSD I HDMI I 15,6" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7700X 32/64GB RAM RX 9070 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: NetGo.hu Kft.
Város: Gödöllő