Hirdetés
- Milyen videókártyát?
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- Milyen TV-t vegyek?
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Biztosan lesz Xiaomi Pad 8
- Apple MacBook
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Új hozzászólás Aktív témák
-
Rive
veterán
Valaki megcsinálta a matekot is
Szép röpte, és ~ ugyanaz az érzés, mint amikor az első Falcon leszállásokat próbálták: meglesz ez, előbb-utóbb - de a matek szerint ez így még nem lett volna elég orbitálisra, a robbanásoktól függetlenül se. -
Rive
veterán
..más cégek nem kockáztatják azt hogy elveszítsék az irányítást egy 5000 tonnás robbanóanyaggal megtöltött ballisztikus rakéta felett, és bevállalhatónak tartják, hogy 40+ mp-ig ne működjön az önmegsemmisítő rendszer...
Ezt senki (pláne a repülést engedélyező hatóságok) nem tartják elfogadhatónak és Musk&SpaceX (nagyon helyesen...) valszeg eléggé meg lesz b@szva az ügylet miatt (is), de a folyó kontextusban ez speciel szimpla maszatolás.
-
Rive
veterán
egy teszt célja az, hogy kiderüljön, hogy amit csináltunk, az jó-e.
Nem feltétlenül. Úgy általában egy rakat tesztet azért csinálnak (rakat DUT-t raknak totálkárra) csak azért, hogy kiderüljön, mik a cucc (vagy akár csak egyes részegységek) tényleges határai.
Tesztelés müfajban a 'teljes siker' és a 'teljes kudarc' között még egy hatalmas felderitetlen terület tátong.
-
Rive
veterán
Nem mond az eleget, hogy 33 hajtóművet még sosem tudtak egyszerre elindítani?
Nem
engines on Booster 7 were built over a long period of time, so each engine was a little bit of a unique item.
Szerintem ennek a 'tesztrepülésnek' a másodlagos funkciója a szeméttől való látványos megszabadulás volt -
Rive
veterán
Úgy van.
Több tapasztalat van ugyan azóta, hogy 'véglegesítették' a Falcon9-et (az első stabil verzióját), de egy új nehézrakéta + infrastruktúra nem szokott egy repülésből megmenni, pláne a Musk féle rapid 'törjük össze és tanuljunk belőle' metódussal.Én max. azon csodálkozom, hogy milyen rövid határidőre ígérték a következő repülést.
Annyi idő alatt a beton se szilárdul meg
Ennek a madárnak csak az engedélyezése került több, mint egy évbe, az új madár + új kilövőállás csoda lesz, ha egy éven belül repülni fog. -
Rive
veterán
Ugyanaz a pozició, másik kamera
Kicsit durva, ahogy elkapja a járgányt -
Rive
veterán
Csak egy példa, FH eddigi legnagyobb payloadja 6T volt, és elvileg 60+-t tud...
Izé.
Az elvi LEO kapacitás az egy dolog, a konkrét, küldetésfüggő maximum viszont erősen függ a célba vett pályától meg a visszanyert részegységek számától is.
Minden további nélkül lehetséges, hogy azt a 'kihasználatlan' hat tonnát más gép csak sokkal nagyobb költségekkel (ha egyáltalán) tudta volna abszolválni. -
Rive
veterán
Az ISS jelenleg ~ 70kW hőt tud kisugározni, 156m2 felületű radiátorokon.
Csak ez ~ 30kW eletromos (100kW termikus) teljesítményt jelentene atomerőmű alapokon.
Senki nem mer bevallalni olyat, hogy futoanyagot lojon fel "remeljuk egyben feler" raketaval.
Ruszki és orosz részről is járt fent atomreaktor (mondjuk elég korlátozott sikerrel).
Ha elég távol röffentik be, akkor nem igazi gond. -
Rive
veterán
...Jupiter, Plutó, Szaturnusz missziók...
Az efféle missziók magasabb szintre lépésének előfeltétele lenne a nagyobb/olcsóbb felbocsátási kapacitás
Az, hogy a szükséges deltaV igényelte tömeg után mennyi tömeg és energia marad műszerekre, ma mindent behatárol.
És mellesleg ezt az irányt is jelentősen lehetne fejleszteni, ha lenne LEO szerelési kapacitás
Valami standardizált 'busz' akár csak 100kW nukleáris energiaforrással és passzoló hajtóművel meg aztán huuuuuuuhaaaaaa
... és igen, ez is egy olyan dolog, hogy 'majd jönni fognak' -
Rive
veterán
válasz
Interceptor #80 üzenetére
Elég sok néven futnak extrém hőmérsékletű hajtóanyagra építő elektromos hajtóművek de közös tulajdonság, hogy megfelelő tolóerőkhöz eszelős energiaigény társul.
-
Rive
veterán
RTG =/= atomerőmű. Az előbbi relative gyakori, a pár száz wattos tartományban : az utóbbira szinte kizárólag a szovjet idők egyes műholdjaiban volt példa, néhány kW-ig fölfele (elektromos teljesítmény mind a kettő)
Mars-utazáshoz értelmes teljesítményű ionhajtóműhöz a MW tartományt kellene célozni. Kanyarba se vagyunk ehhez még, sehol...
-
Rive
veterán
Az orbitális szerelőkapacitás meg nem tudom hogy jön ide...
Úgy, hogy totálisan esélytelen nagyméretű ionhajtóművekhez szükséges energiaforrásokat egy darabban fellövöldözni.
A szokásos ionhajtóműves ürszondák (a jelen felbocsátási kapacitás tetején) úgy 10kW teljesítményt tudnak, egy Mars-utazáshoz a MW tartományban kellene akár atomreaktor, akár napelemmező => orbitális szerelés nélkül halott ötlet.
-
Rive
veterán
... új generációs ionhajtóművek,...
...olyan energiaforrást igényelnek (emberes) Marsutazáshoz, amik nem állnak rendelkezésre, se most, se a belátható jövőben.
Még úgy se, ha közben sikerülne valami komoly szerelőkapacitást összehozni orbitálison.Nyugi bele, az első (emberes) Mars-expedíciók a jó öreg kémiai rakétákkal mennek majd.
-
Rive
veterán
válasz
#56573440 #51 üzenetére
Én egy nagyon erős skepticizmust képviselek, te meg nem.
Szerintem meg ha összejön a Starship (össze fog jönni, ha nem is feltétlen elsőre) akkor még lesz esélyem látni a Marsra lépést (ez lesz szerintem úgy 15-20 év múlva), és talán nem is csak az elsőt.
Én ennek örülök.
Akkor most optimista vagyok, vagy pesszimista
Vagy ez a "If you build it they will come..."?
A műholdépítést régóta korlátozza a megfelelő (olcsó) hordozórakéták hiánya.
Igen, jönni fognak.Attól pedig, hogy a teher sajátjuk, még lehet rajta bevétel
Bakker, a kocsidban is saját magadat viszed, mégis olcsóbb, mint taxival...
-
Rive
veterán
Amúgy meg: a bezzeg-BO, amennyire a SpaceX versenytársának tartották, egész idő alatt nulla (!!!) orbitális rendszert tudott létrehozni. A SpaceX meg nemsokára a kétésfelediket (Falcon Heavy csak fél
) nyomja, és akkor a korai Falconokat nem számoltuk.
Asszem, ez eldőlt
Örültem volna amúgy a BO sikerének is, csak annyira túltolták a musk-haterek, hogy már az egyedül besavanyította az egészet
-
Rive
veterán
Még egyszer Falcon SH + Starship LEO-ig tud eljutni, és ott vége, üzemanyag nélkül nem tud továbbmenni.
Ha odáig észszerű költséggel és teherrel fel tud menni, akkor az pont elég ahhoz, hogy a az egész űrkutatás/ipar új lendületet kapjon.
Leírtam a Starship célját és miért építi, a többi porhintés.
A nagyméretű (nagy teherbírású) rakéták építéséhez kell teher, ami az építést gazdaságossá teszi. Jellemző példa a Saturn, ami nem jött volna létre a holdprogram nélkül: ellenpélda meg a Falcon Heavy, ami meg éveket várt, hogy összekalapáljanak neki nagy nehezen valami évi egy-két rakományt (sose érte volna meg, ha nem a Falcon 9 alapjaira építették volna).
Ehhez képest ha a Starshipnek van rendszeres rakománya, ami életben tartja az alatt az 5-10 év alatt amíg megszületnek rá a mindenmás rendszeres rakományok is: ez hatalmas dolog.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Thinkpad P16 Gen2 16" FHD+ IPS i7-13850HX RTX 1000 Ada 32GB 1TB NVMe gar
- P14s Gen5 14" FHD+ IPS Ryzen 7 PRO 8840HS Radeon 780M 16GB 512GB magyar vbill ujjlolv IR kam ga
- új iPhone Air 256GB space black asztrofekete független Apple 1 év garancia
- Apple Watch Series 9 45mm GPS
- újszerű iPhone 16 Pro 128GB black titanium fekete titán független Apple 2 év garancia
- Samsung 990 PRO 2TB Heatsink MÉG GARIS
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X260 - i5-6G I 8GB I 256GB SSD I 12,5" HD I HDMI I CAM I W10 I Gari!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14400F 32/64GB RAM RX 9060 XT 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- GYÖNYÖRŰ iPhone 11 64GB Purple -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3167, 100% Akkumulátor
- BESZÁMÍTÁS! 64GB (2x32) G.Skill Trident Z RGB 4000MHz DDR4 memória garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest