- Milyen TV-t vegyek?
- Kezdő fotósok digitális fényképei
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- ROG Xbox Ally X: Összefogás
- SSD kibeszélő
- Meghalt a Windows 10, éljen a Windows 10!
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- TCL LCD és LED TV-k
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ha belegondolunk, hogy meg igy is meddig felment, az nagyon durva, az nagyon jot jelent redundancia/szerkezeti integritas szempontbol. Illetve nyilvan tanultak ebbol is sokat, mert azert a telemetria ment ezerrel. De azt nem lehet tudni, hogy maga a booster/heavy meg a starship milyen keszultsegi szinten van, meddig/hogyan jutott volna normalis foldi infrastruktura mellett.
De amugy igen, most megtanultuk, hogy ha kiloves kozben hozzab@szol bo 2 tonnanyi betontormeleket egy raketahoz, az nem jo.
-
vicze
félisten
válasz
Donki Hóte #196 üzenetére
"hordozórakétát a Mexikói öbölbe irányították..."
Nem irányították, teljesen elvesztették a kontrolt úgy 1perc körül. Onnantól a rakéta probálta kompenzálni a kieső hajtóműveket, de a kiesett vezérlés miatt már nem tudta és az egész csak kontrollálatlan zuhanás volt 2:40-től, miután önmegsemmisítették.A PR nyilván azt mond amit akar, meg mindenki azt mond pártállástól függően amit akar.
Gyakorlatban a kilövő állás "hiányosságai" miatt nem tudjuk milyen készültségi állapotban van, és mik a valós képességei.
-
Rive
veterán
Úgy van.
Több tapasztalat van ugyan azóta, hogy 'véglegesítették' a Falcon9-et (az első stabil verzióját), de egy új nehézrakéta + infrastruktúra nem szokott egy repülésből megmenni, pláne a Musk féle rapid 'törjük össze és tanuljunk belőle' metódussal.Én max. azon csodálkozom, hogy milyen rövid határidőre ígérték a következő repülést.
Annyi idő alatt a beton se szilárdul meg
Ennek a madárnak csak az engedélyezése került több, mint egy évbe, az új madár + új kilövőállás csoda lesz, ha egy éven belül repülni fog. -
válasz
Donki Hóte #196 üzenetére
Nem utolag mondjak ezt, eleve is ezt mondtak. Az, hogy van egy reszletes repulesi terv arra a nagyon valoszinutlen esetre, hogy esetleg minden elsore jol mukodik es minden osszejon, az egy teljesen mas kerdes. Nyilvan lennie kell egy ilyennek, olyat nem mondhatsz, hogy fellovom a picsaba, 'szt majd lesz valami, ha fel is er, mert arra soha nem kapnal engedelyt.
Ez igazabol a teljes nemzetkozi sajto hibaja, hogy ilyen balfaszul kommunikalja ezt az egeszet.
A valosag az, hogy meg az is meglepne mindenkit, aki tajekozottabb ebben a temakorben (meg abban, ahogy a SpaceX mukodik), ha a kovetkezo 3 hasonlo tesztkilovesen minden rendben menne.
Es akkor meg nem beszeltunk landolasrol, bar a booster/superheavy-t ha minden faszan megy, 2-3 kiloves mulva lehet megprobaljak landolni. kb 100%, hogy nem fog sikerulni.Az, hogy fel is megy, jol is mukodik, vissza is jon (es ott, ahol kene neki) es landol is... Haaaaaaat, az szerintem egy minimum 10 kiloves utan lesz eloszor, es meg akkor felteteleztuk, hogy nem kell radikalisan valtoztatni semmin, mert amugy az otlet jo, de ezzel kapcsolatban eros ketsegeim vannak, szvsz a chopstick dolgot el kell engedniuk, boven tul sok dolognak kell nagyon jol mennie, hogy az mukodjon.
-
Ez fura, hogy utólag azt mondják, hogy már az sikernek számít, hogy elemelkedik a rakéta az indítóállásról.
Eredetileg ugyanis ez volt a terv:
A jelenlegi teszten azonban nem fog szabályos orbitális pályára állni a Föld körül az eszköz, csak a bolygó nagy részét kerüli meg. A Starship legfeljebb 234 kilométeres magasságba emelkedik, a kilövés után 90 perccel pedig Hawaii partjainál fog az óceánba csapódni. Ezzel szemben a hordozórakétát a Mexikói-öbölbe irányítják, nem messze a kilövőállástól.
Persze az bejött, hogy a hordozórakétát a Mexikói öbölbe irányították... -
Jester01
veterán
Addig is ma délután 15:40-kor egy adag starlink és elvileg csütörtökre virradóra pedig falcon heavy
-
Rive
veterán
Ugyanaz a pozició, másik kamera
Kicsit durva, ahogy elkapja a járgányt -
vicze
félisten
Akkor van egy eddig a "sokszor"-ból.
2020 ősz(szept-nov.) helyett 2020 március.
Mondjuk tekintsünk el a 2017-es teasertől, ahol '19-'20 volt megadva.Többi a sokszorból?
Mindjárt átmegyünk Apple fajta "courage"-be, milyen bátor hogy újra és újra az emberek pofájába hazudik. Lehet mások azért nem teszik mert rendelkeznek ilyen gerinc nevű szervvel... -
Noukoum
veterán
2019 Q1: Az első Tesla Model Y kiszállításokat 2020 végére ígérte, 2020 márciusában már megtörtént.
De kétségtelen hogy jellemzően késik valamennyit, de megcsinálja. Ezzel szemben mások nem is mernek ígérni, de ha ígérnek se lesz belőle semmi (ettől még ugyanúgy jogos a kritika vele szembe
).
-
-
-
vicze
félisten
A floridai helyszín az a Kenedy space center 39A, a Saturn V és a Shuttle kilovő állása.
Ott már meg van a teljes infrastruktúra, nem kell semmit csináljanak.
Ja és a talajvíz alatt azt értsusk, hogy konkrétan az Golf öböl, mivel kvázi egy homok zátonyra van építve az egész a Rio Grande torkolatában.
-
Itt a kerdes szerintem az, hogy siman egy csatorna, ami valahova oldalra elvezeti a raketa seggebol kijovo foldi poklot + irgalmatlan mennyisegu viz (a'la Saturn5, Shuttle, stb) vajon megoldana-e a dolgot, vagy annyira eros a cucc, hogy meg ez is keves neki, es valami radikalis cucc kell ala.
Ha elobbi, akkor azt ha nem is 2-3 honap alatt, de szvsz kb fel ev alatt meg lehet oldani.
Ha utobbi, akkor meg az egesz koncepcio szarban van. -
vicze
félisten
Na ez elég jó tényállás.
Gyakorlatilag kvázi csak mák, hogy nem robbant fel a startkor a törmelék miatt. Az se egyértelmű, hogy hogyan megoldható az egész, mert kb. az egész kilövőállást át kell építeni és radikálisan átalakítani, ami nem 2-3 hónap lesz. Máskülönben nem fog változni az eredmény. És leginkább a hely szűke miatt problémás az egész.
Sőt elég esélyes, hogy az FAA meg fogja követelni, mert a törmelék és a zaj okozta szennyezés is nagyobb volt jelentősen, mint amit a környezeti hatásvizsgálatban mondtak.
Továbbra is iszonyat szar helyen van ez a bázis.... -
Gargouille
őstag
A bázis megrongálódásához: A vízelárasztásos rendszert még nem építették be, ami eleve magában hordozta, hogy lesznek károk. Mondjuk ezt mindenki tudta előre, a csőrendszer már ott van pár hete az indítási területen, de már nem álltak neki az átalakításnak, gondolom az tovább késleltette volna az első indítást és nem akarták húzni az időt.
Ami viszont furább, hogy az indításkor nem láttam beindulni azt a vizes rendszert sem, ami viszont már rég be van építve a platformba és ami víz és nitrogén gáz keveréket permetez a hajtóművek alá és elvileg hűti a gázcsóvát picit, meg kiszorítja az egyéb gázokat, hogy ne gyűlhessenek fel a hajtómű alatt (ha jól emlékszem az egyik első hajtóműtesztnél pont ebből volt robbanás). Ennek a rendszernek azt hiszem 30 másodperccel gyújtás előtt már indulnia kellett volna, de nem láttam, hogy bekapcsolták volna.
-
Jester01
veterán
Na igen, anélkül meg nem lesz TVC mivel nem tudják mozgatni a hajtóműveket, legalábbis egy részüket mert elvileg két HPU van.
Egyébként azért az is beszédes, hogy eleve olyan grafikával készültek ami a raptorok állapotát mutatta.
De hogy pozitívum is legyen: a szerkezeti szilárdságra nem lehet panasz. Az rendben, hogy a Max Q-t kibírta, hiszen az végül is elvárás, na de hogy ilyen durva terhelést is elviselt ráadásul egyben is maradt az szép.
Nem tudom a hatósági engedélyekkel eddig mi volt pontosan a helyzet de különösen így utólag érdemes lett volna a boostert önmagában tesztelni egy-két alacsony magasságú repüléssel szerintem.
-
Lehet, passz. Itt mar akkora erok dolgoznak, hogy oszinten szolva felfogni se nagyon tudom. Marmint, ertem en a szamokat, de akkor is, ez mar tul van azon, amit "el tudok kepzelni". De hala egnek ott sokkal okosabb emberek vannak, mint en, biztos vagyok benne, hogy megoldjak, viszont abban is kozel teljesen biztos vagyok, hogy egy darabig (~idenre) ez ennyi volt. Annyi mindenen kell javitani, hogy csoda lesz, ha jovore ujra tudjak probalni. Plusz az FAA is be fog koszonni a fentebb emlitett okok utan.
-
ddekany
veterán
Egyébként nekem az is furcsa volt, hogy hírtelen besárgul a lán a vége felé. Arra gondoltam, hogy az oxigén ellátással (az aránnyal) gond volt ott már. De hát persze mit tudom én... De ha igen, tehát tökéletlen az égés, az is rakás tolóerőt elvesz.
-
vicze
félisten
Legújabb elméletek alapján a kilövő állás darabja rongálták meg a hajtóműveket, és akkor pusztán ezért nem sikerült továbblépni.
Amúgy rengeteg gépet az építkezéshez otthagytak ami mind kvázi el lett ppusztítva.
Tök olyan mintha nem számítottak volna erre a puszításra, amit nem igazán értek... -
vicze
félisten
Ezen elég jól látszik, hogy ez bizony hajtómű probléma volt, és nagyon gyorsan elvesztették a kontrollt valójában, megingás. Tehát max. 3db hajtómű eshet ki, minden további végső soron azt jelenti, hogy sikertelen a kilövés.
A Raptor megbízhatóságán így sokat kell még javítani. -
válasz
Donki Hóte #156 üzenetére
Mert a teszt sikeres volt. Mar azzal, hogy elemelkedett az inditoallasrol elertek a legfontosabbat, amit akartak. Azt, hogy siekeresen tulelte a Max-Q-t, az meg mar hab a tortan. Szvsz jobban teljesitett a cucc, mint barki varta. Es meg egy fasza kis robbanast is lathattak.
-
-
vicze
félisten
Wikin már 8 kiesett hajtóműről írnak...
"Starship's maiden orbital launch attempt also mark the most thrust ever produced by a rocket. However, because SpaceX has intentionally minimized the launch protection infrastructure (such as not installing a water deluge system or a flame diverter), the rocket has caused severe damage to the spaceport and surrounding infrastructures. The underlying concrete ground that is under the launch mount and the rocket was completely blown off, leading debris to shower the spaceport and dust to fly to outside the launch exclusion zone. "
Utolsó mondat eléggé szívás, mert esélyes hogy még részletesebb lesz az FAA vizsgálat és tovább fog tartani + a köv teszthez tuti követelni fognak extra biztonsági intézkedéseket. -
vicze
félisten
Most így visszanézve, a 2 nagyobb lángcsóva MaxQ előtt 1-1 meghajtó felrobbanása volt.
1:17-nél látszik, hogy 6 van kiesve és 5-öt mutat a grafikon. Mind a két robbanás magával vitt egy másik meghajtót is, az egyik ami "visszajött" az valójában ki volt esve, szóval tuti hogy 6 esett ki, így pedig lehet, hogy nem volt elég a tolóerő, hogy megfelelő magasságba vigye a szétválasztáshoz, ezért nem történt meg, a flipp meg nem a Starshippel van tervezve, így az totál kibillentette a tervezet pályából és elkezdet kontrollálatlanul pörögni.
Szóval egész egyszerűen lehet, hogy túl sok hajtómű esett ki és ezért nem tudták elérni a kellő magasságot. -
bryant56
aktív tag
Itt jól látszik, ahogy egy csomó törmelék repked össze vissza a felszállásnál.
Nem tudom miért nem használtak vizet, ahogy mindenki más is teszi.
Ez tipikusan egy hülye ötlet, amivel Elon szokott előállni, mint ahogy az indító toronnyal akarják, majd elkapni az első fokozatot. -
-
ddekany
veterán
Hát ez valami brutális volt... Már mikor indult, hatalmas feltépett cafatok repkedtek fel a rakéta mellett, aztán záporoztak le a környéken. Tán már ott lesérül-e ez-az alul. Nem tűnt túl óvatosnak az a start, na.
Aztán felszálás után nem sokkal kapásból egy jó kis robbanás egyik hajtóműnél. Csak meredt a szemem, hogy követi-e egy RUD, de nem, mászott tovább felfelé, buldog módjára. Bár a lángnyelv elég hamar igen kócosan nézett ki, formában és színben is. Aztán a két fokozat közti kamera mutatta, hogy fúj be az oxigén (talán az)... hááát őőő...
Aztán az a keringő amit levágott... jó sokat vártak az önmegsemmisítővel, gondolták had táncoljon egy utolsót, úgy is az oceánba esik. Akkor már csak-azért-is alapon egy szeparációs is nyomhattak voltna.
-
bryant56
aktív tag
Szerintem nem kell átbillenjen a szétváláshoz. A hivatalos Launch Guide-ba is úgy van, hogy 'egyenesen' felmegy, majd szétválnak és, csak utána fordul át az első fokozat.
Mint, ahogy a Falcon 9-nál is csinálják. -
vicze
félisten
Amúgy 2:52-kor kellett volna megtörténjen a szétválás.
2:49-kor kellett volna legyen a cut off, de elég egyértelműen mennek tovább a hajtóművel és dől tovább, ekkor kezdett el kontrollálatlanul pörögni.Az viszont nagyon nem értem, hogy miért kell átbillenjen a szétváláshoz, az rohadt veszélyessé és bonyolulttá teszi.
-
vicze
félisten
Először repültek.
A Merlin egy 10éve használt kiforrott hajtómű, ez meg teljesen új, úgy hogy gyakorlatilag évente újraépítik.
Az is elég esélyes, hogy olyanokat raktak rá,a miknek nem voltak biztosak a működésében, mert úgyis tudták, sülyésztőben végzi, így nem volt kockázata.Majd pár hónap múlva meglátjuk mekkorát tudnak ugrani. Illetve, hogy mit jelent, hogy ilyen kevés célt sikerült elérni.
-
válasz
Jester01 #137 üzenetére
En se ertettem, de a videoban mar stage separation-rol beszeltek mielott elkezdett imbolyogni. ~30km nem tunik eleg magasnak hozza, hogy akkor legyen a stage separation, de lehet, hogy ennel a konstrukcional ez igy van.
Amugy az, hogy nem ment minden raptor a superheavy aljan, azt tudja valaki, hogy direkt volt, vagy hiba?
-
Jester01
veterán
Addig el sem jutott, még bőven alacsonyan volt hozzá és ment is az első fokozat. Ezzel együtt én is ezt mondtam, hogy ilyen hibára nem számítottam, hogy pont az egyenesen repülés ne sikerülne.
Mindenféle információ nélkül hasra ütve azt tippelem, hogy a megsérült hajtóművek károsíthatták a hidraulikát ami a TVC-hez kell ezért nem tudták irányítani. De az újabb generációs raptor már elektromos lesz.
Sokadik visszajátszásra mintha az egyik oldalon lenne egy lángcsóva ami nagyon oldalra mutat, lehet, hogy azt nem tudták kompenzálni.
-
Szokott olyan lenni, hogy nem jo, meg olyat, hogy nem kapcsol ki idoben az elso fokozat/nem indul be idoben a masodik es megint osszeutkoznek, meg olyan, hogy van separation, de kozben megserul/nem indul be valami, stb. Szoval ilyen szempontbol igen.
Olyan viszont, hogy elvileg separation, gyakorlatilag meg olyan szinten nem, hogy egyutt keringoznek es ossze vannak allva, mint a beton, az azert nem tul gyakori. De ha tevedek, johet ellenpelda. -
vicze
félisten
Hát túl sok minden nem sikerült összességében.
Legalább a kilövés ok volt félig meddig.5 Raptor hallt meg, 3 el se indult 2 megsült(1 kialudt és elindult újra), még ott is sokat kell javítani a megbízhatóságon.
Még nem mondták, de elég esélyes, hogy felrobbantották, mert nem történt meg a szétválasztás.
-
Nnnnna, Mari vagy nem Mari?
-
consono
nagyúr
Még 10 perc
-
vicze
félisten
14:45 a stream kezdete. Valószínűleg 15:30 a kilövés.
-
consono
nagyúr
Csütörtökre tervezik a következő próbálkozást.
-
vicze
félisten
Next try Szerda...
-
consono
nagyúr
Hát, úgy néz ki nem lesz ma kilövés....
-
Érdekes, visszaszámlálás azt mondja, hogy 40p múlva kilövés. Azt hittem, később lesz.
-
Már csak néhány perc.
-
ddekany
veterán
"Meg ha kipusztulunk, mégis kinek fogunk hiányozni?
Akkor már nem fog fájni. Baromság."
Tehát lényegében azt mondod, hogy nincs értelme a földön kívül is élni a biztonság kedvéért, akkor sem, ha ez elérhető lenne (jelenleg nyilván nem az), mert nem gond, ha mindenki meghal. OK. De viszont azt is mondod, hogy, leegyszerűsítve, szemét rongyrázás az űrkutatás, mert máshol meg szegénységben szenvednek. Szóval végül is akkor... mi a cél? Hogy a földön jól érezze magát egyszerre minél több ember, de az nem számít, ha mind kipusztul? Vagy... hogy minél kevesebb szenvedő ember legyen? OK, akkor a legjobb megoldás, ha mind végzünk magunkkal. (Belegondolva, dolgozunk rajta, csak valamiért egy igen komplikált úton...)
-
Na úgy néz ki, nem kell tovább várni, megvan az engedély, hétfőn indul a buli
-
Interceptor
addikt
"Milyen gyakorlati jelentősége van az emberiség szempontjából az űrkutatásnak?"
Leginkább technológiai, nem beszélve arról, hogy több ehhez kapcsolódó terület is fejlődik párhuzamosan, amik pedig hatással lehetnek az emberek életére akár pozitív értelemben is.
A többség kíváncsi és érdekli az ismeretlen, meg van olyan is aki csak megkérdőjelez mindent ami egy kicsit is előremutató.
A technológiai fejlődés előbb utóbb megoldja azokat a problémákat amiket írsz, de majd jönnek helyettük másfélék. -
Interceptor
addikt
Pedig az utóbbi években mióta megjelentek a magán cégek, komoly lendületet kapott az űripar.
Az összes általad felsoroltakon is folyamatosan dolgoznak, és zajlanak különféle küldetések is, de az emberes küldetések is fontosak a jövőre nézve, ezeket is el kell kezdenünk, ha az is a cél, hogy a távoli jövőben máshol is megvessük a lábunkat. Kezdésnek ehhez tökéletes lesz az emberes Hold, később a Mars küldetések is.
Amúgy ha egy fejlettebb és nagyobb űrállomást szeretnél a régi helyett, ahhoz pont olyan eszközökre van szükség mint a Starship, de a Holdra szállásban is komoly szerephez jut, nem véletlen támogatja a Nasa is a projektet. -
Hat, akkor hajra. Nyilvan annyival vagy felettunk, hogy nem is ertem, miert allsz szoba ilyen alavalo nepekkel. Menjel nyugodtan, aztan tanitsd halaszni a nepet Afrikaban. Mivel moralisan ennyivel felettunk allsz, gondolom az egyetlen problema az utazasi koltseg. Beszalljunk a repjegybe?
Új hozzászólás Aktív témák
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Vallás
- Villanyszerelés
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Milyen TV-t vegyek?
- Kezdő fotósok digitális fényképei
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Huawei Watch GT 6 és GT 6 Pro duplateszt
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- További aktív témák...
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i7 14700KF 32/64GB RAM RTX 5090 32GB GAMER PC termékbeszámítással
- 2 db (130 / 131) - Lenovo Legion Pro 7 (16IRX9H) - Intel Core i9-14900HX, RTX 4080
- Számlás!Steam,EA,Epic és egyébb játékok Pc-re vagy XBox!
- Dell Precision 3571 4G LTE i7-12700H 32GB 1000GB FHD RTX A1000 4GB 1 év teljeskörű garancia
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 128GB Starlight -1 ÉV GARANCIA -Kártyafüggetlen, MS3613
Állásajánlatok
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest