Új hozzászólás Aktív témák
-
Interceptor
addikt
"Ez valami Muski BS? Mihez kell adat? Ahhoz hogy 3 perccel felrobbanás után vegyék észre, hogy nincs Starship? Hol volt a sok adat?"
Jó hát ez csak terelőduma nem érv."A hosszú távú célokkal egy kicsit el vagy valószínűleg tévedve időben. A bázis talán 20+év, de inkább 30."
Szerintem ne jósolgass, mert nincs értelme.Részemről itt fejeztem be a "beszélgetést", ezt az arrogáns, lekezelő és egoista majd én megmondom hogy van az mindenki más h..e stílust már nincs kedvem tovább olvasni.
-
Interceptor
addikt
Köszi, szórakoztató és tanulságos is volt a videó ment is a like, de...
Nem hiszem, hogy a NASA hibát követne el, hogy a jelenlegi koncepcióra szavazott.
Űrállomást akarnak építeni a hold körül és egy állandó bázist is rajta, ehhez sok tonnát(alkatrészek, komplett modulok, több ember) rendszeresen oda kell tudni vinni, ehhez már kevés lenne az Apollo technikája és túl drága is szerintem.
Apolló elsődleges célja az volt, hogy embert juttasson a holdra ami sikerült is, az Artemis program már egy másik szintet képvisel.
Orion is addig lesz használatban amíg nem tudja teljes mértékben kiváltani a Starship. -
vicze
félisten
"ha HLS miatt csúszik a Holdra szállás akkor az csakis a NASA hibája, nem SpaceX-é"
Asszem ez a videó elég jól demonstrálja mit érzek az egész SLS dömtések kapcsán. -
Interceptor
addikt
Nem akarok már ezen vitatkozni, mert nem látom értelmét. Viszont itt egy korábbi idézet, hogy ők mit gondolnak erről:
A SpaceX a Starship fejlesztésénél egy iteratív és inkrementális megközelítést alkalmaz, ami gyakori, és gyakran destruktív, prototípus járművek tesztrepüléseit foglalja magában. Ez azt jelenti, hogy a SpaceX folyamatosan épít rakétaprototípusokat, amelyeket tesztel, majd a tesztek eredményei alapján továbbfejleszt és finomít. Elon Musk, a SpaceX vezérigazgatója egyszerűen fogalmazta meg ezt a folyamatot: "Sok rakéta építése lehetővé teszi a közelítő értékek alkalmazását."
A technológiai fejlődés a különböző iterációk számának és az iterációk közötti fejlődés szorzataként értelmezhető. -
Interceptor
addikt
"Továbbra is érvek nélküli üres szöveg, és toporzékolás, hogy igenis siker volt"
Leírtam miért volt siker, ez egy megfelelő érvelés volt részemről.
Ellenben te csak nyomod itt a szomorú emotokat és próbálsz mindenbe belekötni. Ez a tudásszinted."Mondjuk azt már nem tudod leírni, hogy mitől irreális elvárás, hogy egy rakéta alp funkció működjenek."
Egy teljesen új fejlesztésnél/konstrukciónál miért kellene, hogy könnyen menjen az általad említett alap funkciók megvalósítása?"Azt se értem, hogy a szétválás, milyen formában siker mikor mind a két fokozat megsemmisült esélyesen a következtében"
Nem tudom te direkt vagy troll? Sikerült a szétvállás a második fokozat tovább tudott repülni, nem maradt egybe a két fokozat vagy robbant fel a folyamat közben az egész. Magán a szétválláson volt a hangsúly, ez volt a célja a SpaceX-nek, hogy ez sikerüljön.
A hogy ez vagy valami más okozta a későbbi problémákat arra még nincs hivatalos magyarázat."Sóhaj, és akkor.."
Nem, persze fogalmam sem volt róla...
Mindkettőnek szüksége van egymásra, de SpaceX nélkül a NASA jelenleg mire menne egy ilyen kaliberű projekttel? Kivel valósítaná azt meg? Akkor fejtsd ki légyszíves kivel mással tudna együttműködni talán a Blu originnel?Valamit tegyél hozzá, ne csak sóhajtozz meg vagdalkozz.
"Eleve ott kezdődik, hogy NASA pénze nélkül nem létezne SpaceX már elég rég."
Ebbe ne legyél olyan biztos."De még azzal se vagy tisztában, hogy a "NASA" nem gyárt és nem tervez semmit a 70évek óta, pár X projektet kivéve(azok is nagyrészt katonai beszállítók), minden az ég világon cégeknek van kiszervezve a politikai nyomásra és okokból. Azóta szállnak el a költségek mert senkinek sincs érdekében azokat csökkenteni."
Ne néz már ennyire sütinek. Nem értem erre a következtetésre hogyan sikerült egyáltalán jutnod, mikor végig a NASA és a SpaceX együttműködéséről volt szó. Újra kérdezem akkor a SpaceX-en kívül kivel tudna egy ekkora projektet megvalósítani?
-
Interceptor
addikt
"Szerintem nézz szét a indiaiaknál vagy a kínaiaknál."
Igen, írtam a kínaiak kivétel.
"Ezt felesleges mantrázni. Egy teszt volt..."
Írtam, hogy mi volt a második teszttől az alapvető elvárás az teljesült, siker volt.
"A cél 250km vol..."
A világűrbe kijutott a második fokozat, hivatalosan is, egy olyan prototípus ami merőben új technika és most a repült a teljes rendszer másodszor. Teljesen mindegy mi volt az eredeti magasság, az elsődleges cél az volt amit írtam, hogy a fokozat szétválásig eljussanak, minden más csak plusz volt... Majd legközelebb talán sikerül az is amit írtál, akkor már gondolom az lesz az egyik fő elvárásuk.
"Pontosan miben?
Az a nagy ugrás, hogy beindulnak a hajtóművek és nem pusztítja el a kilövőállást, és végre sikerült normálisan önmegsemmisíteni? Rakhatjuk a lécet a béka segge alá, végül is csak egy 5000 tonnás ballisztikus rakétáról van szó, elég nagy pusztítási potenciállal, ha korlátozatlanul lezuhan."Amúgy nem értem miért kell játszanod a fogalmatlant, a világ legjobbjai dolgoznak ott, nekik magyarázd az okosságaidat. Olyan elvárásaid vannak ami ebben a fejlesztési stádiumban irreális.
"Meg presze jön az "ott van már a kövezhető". Aha tehát ha ugyanazt fellövik akkor hol az iterative process?"
Ágyúgolyóból lövik ki vagy hogy érted?
Mert szerinted pont ugyanaz fog repülni harmadjára is?"Sokadszorra, nem azokat az elemeket kérem számon, ami valósan újítás lenne, a leszállás, hanem egy rakétakilövés alap dolgait, mint a kilövés, szétvallás pályára állás. Ha ezek nem működnek, miről beszélünk egyáltalán?"
Mert te úgy gondolod egy falcon 9 vagy egy starship fokozatszétválása pont ugyanolyan nehézségű feladat? Na látod itt a baj."Ugye ő már '22-ben Marsra szállt."
ja csak tudod ő nem égetett el annyi dollármilliót feleslegesen mint amit az orion projektre eddig elszórtak a 13 év alatt. De azért rugózzál még ezen, csak értelme nincs."Értem "bezzeg mások"...
Elég harmatgyenge érve ugye."
Ha nem értenéd a lényeget, most már a NASA és SpaceX közös programjáról beszélünk a holdra szállás kapcsán. Szóval igenis érvelhetek ezzel(főleg hogy korábban védted őket ahogy tudtad meg most a politikát okolod egyedül) és hasonlítgathatom a két projektet ki mennyi időt és pénzt szórt el eddig."Az SLS egy kongresszus és kormány által irányított(rángatott) program"
Igen, SpaceX nélkül ugye semmit sem tudna megvalósítani a NASA, vagy még 100 év lenne és mérhetetlen mennyiségű pénz." De ugyebár nem láttuk 2x felrobbanni se..."
Nem csak a 600 év halasztást láttuk.
Nem mondom hogy nem siették el az első tesztet, az FAA / FWS miatt ami nagyrészt jogos volt, de a SpaceX fejlesztési módszere egyszerűen gyorsabb, és egyre gyorsabb lesz innentől a fejlesztési folyamat. -
Interceptor
addikt
"Az a legfőbb probléma, hogy ezek borzasztó alap dolgnak kéne legyen egy cég számára aki 200 rakétát landolt már."
Ez egy új irány és fejlesztés a ship minden egyes eleme új és kísérleti fázisban van, szóval nem gondolom, hogy igazad van ebben.
Hány év alatt jutott el oda a spaceX mindenestül ahol most tart? Mennyit fejlődött ez időszak alatt a NASA vagy bárki más?
Esetleg a kínaiakat lehetne még dicsérni, mert ők is igen komoly ütemben haladtak, bár azt inkább ne firtassuk, hogy mi kellett ehhez.
A starship projektnél minden újnak számít beleértve a teljes infrastruktúrát is, ne várjunk csodát egy korai fázisban járó prototípustól
Ez volt a második repülési teszt a komplett rendszerrel.
A spaceX elmondta mik a lényegi elvárásaik a második tesztrepüléstől, a fő cél az volt, hogy odáig jussanak el, hogy a szétválás sikerüljön, ez meg is valósult.
Szóval igen ez egy sikeres teszt volt, hogy a ship még feljutott a világűrbe közel 150km magasra és elérte a 24ezer km/h-ás sebességet, az már ezen felül volt.
Óriásit ugrottak előre az első indítás óta, ismerve a rendszer komplexitását és hogy mennyit mindent változtattak azóta, rengeteg ismeretlen változó van még, nem gondoltam volna, hogy idáig eljutnak most.
2025 év végi holdra szállásról meg ne álmodjon senki, 2027 ha nagyon optimista akarok lenni, de inkább 2030.
Ami inkább botrányos, hogy ezer évet csúszott és feleslegesen sok pénzt emésztett fel, a már kiforrottnak számító technika az SLS. Az artemis 1 brutális csúszása az amibe inkább bele lehetett volna kötnöd.
Nagy jelentősége most már nincs nincs, de elég valószínű, hogy a 2024 év végi artemis 2 indításból sem lesz semmi mert vannak még problémák ott is, és ez nem kifejezetten függ a spaceX-től. -
Jester01
veterán
Ha csak annyi a probléma, hogy a starship beindítása nagyon visszalökte a boostert arra azért egyszerű a megoldás: nem kell 50%-ra visszavenni a 3 hajtóművet vagy nem kell annyit lekapcsolni. Maga a manőver ugyanolyan mint a falcon9-nél, ha ott nincs gond az üzemanyag ellátással akkor szerintem itt sem lesz lehetetlen.
Már ott sorakoznak a további prototípusok, ha nem kell annyit várni a hatóságokra akkor remélhetőleg pikk-pakk megy a következő. A fél éves szünet nem kedvez a spacex fejlesztési filozófiának.
-
vicze
félisten
Scott Manley elemzése elég jó eséllyel megint helyes mint legutóbb.
A hőpajzs leválása alapvető probléma, de a hajtóművek újra indítása és az egész manőver is eléggé kérdőjeles.
-
Rive
veterán
..más cégek nem kockáztatják azt hogy elveszítsék az irányítást egy 5000 tonnás robbanóanyaggal megtöltött ballisztikus rakéta felett, és bevállalhatónak tartják, hogy 40+ mp-ig ne működjön az önmegsemmisítő rendszer...
Ezt senki (pláne a repülést engedélyező hatóságok) nem tartják elfogadhatónak és Musk&SpaceX (nagyon helyesen...) valszeg eléggé meg lesz b@szva az ügylet miatt (is), de a folyó kontextusban ez speciel szimpla maszatolás.
-
Gargouille
őstag
Alma a körtével. Ha az SLS-ből is egyszerre 7-8 továbbfejlesztett példány épülne közben úgy, hogy még azon is túl továbbiak építését is elkezdték már és ezekből csak az elsőnek a tesztkilövését láttuk volna, akkor teljesen oké ha a tengerbe zuhan.
Egy kész terméket akarsz összehasonlítani egy félkész, még tervezés alatt álló prototípussal. Ha érted, hogy a Spacex másképp fejleszt mint a NASA (erre utaltál), akkor nyilván érted a különbséget.
-
Interceptor
addikt
Nem írtad így konkrétan le, de cinikusan utaltál rá.
Nem szerintem volt jobb kilőni hanem a SpaceX szerint, ez azért nagy különbség.
Nyilván sokkal kompetensebbek a témában mint itt a fórumon bármelyikünk hiszen ők benne vannak a sűrűjében.
A te véleményed így nézve nem sokat ér, hogy szerinted mit és hogyan kellett volna csinálniuk, egyszerűen nincs elég adatod hozzá, hogy ezt helyesen meg tudd ítélni.
Itt le is zártam ezt az értelmetlen vitát. -
Interceptor
addikt
"Az egésszel kapcsolatban az az érzésem, hogy kilőtték mert ki kellett lőni PR miatt, mert már túl nagyok a csúszások, és valami eredmény kellett."
Nyilván abba nem gondoltál bele, hogy amellett, hogy a Starship még bőven tesztfázisban van, muszáj volt adatokat szerezni, hogyan építsék tovább a starship és booster későbbi verzióit, ezért is volt fontos, hogy minél előbb megtörténjen az első "orbitális" teszt kilövés.
Ha ezt nem teszik, még több időt bukhatnak, ha rossz utat erőltetnek egy egy fejlesztésnél a megfelelő adatok hiánya miatt. Így is már ott állnak talonban a starshipek és boosterek különféle verziói. Most biztos több használható új adattal rendelkeznek, hogy min kellene változtatni a következő kilövésig. -
Interceptor
addikt
Várjuk ki végét, ki mivel és mennyit fog csúszni, nem kell előre temetni a dolgokat, csak mert SZERINTED az első orbitális tesztkilövés nem volt sikeres.
Artemis 1 "csak" 5 évet csúszott különféle politikai és technikai okok miattEgy régi technológiát kellett felhasználjanak, ellenben a starship egy teljesen új projekt amilyen korábban még soha nem volt(legalábbis idáig senki nem jutott el vele).
A Starship még tesztelés alatt áll már csak ezért sem korrekt összehasonlítani egy kiforrott technológiával. -
Interceptor
addikt
Neked valami Space-x fóbiád van, olvasom a hozzászólásaid és mindig csak a burkolt fikázás megy.
"Egyetlen dolog ami hiányzik az a Starship"
Még rengeteg minden hiányzik mindkét oldalról. Az se biztos, hogy elindul az Artemis 2 2024-ben(főleg ha figyelembe vesszük mekkora csúszások voltak mire eljutottak az artemis 1 kilövéséig), az sem biztos, hogy élve visszajönnek az űrhajósok, remgeteg dolgot kellene a második repülésig megoldani. Hagyjuk már ezt, hogy csak a Starship hiányzik, ez így nagyon komolytalan. -
Jester01
veterán
Mivel a falconba nem fér bele, a "sokkal egyszerűbb megoldás" egy nagyobb orrkúp (fairing) lenne a falcon heavy-re de annyira bíztak a starshipben, hogy ennek a fejlesztésével nem foglalkoztak. Most pedig itt vannak szorult helyzetben. Nem azt mondom, hogy üzemszerűen dobálják el a starshipeket de szerintem most megpróbálják ugyanezt a teszt repülést az S25-el és amíg annak az eredményét analizálják (már ha lesz mit) addig felküldik az S27-et starlinkkel megtömve (S26-ról időközben azt olvastam nincs benne a PEZ dispenser szóval nem vihet starlinket).
Az, hogy mi értelme a Hold kerülésnek az vitatható de ugye bejelentették a dear moon projektet és biztos lesz előtte egy üres főpróba is (mint ahogy az orion/sls esetén is volt).
-
dabadab
titán
Egy pillanatra én se értettem, de a japán kereskedelmi Hakuro-R holdraszállásáról volt szó, ami feljebb volt linkelve: a landolás pillanatában megszűnt vele a kapcsolat, azóta a CEO úgy nyilatkozott, hogy valószínűleg végül sikertelen volt a landolás, de semmit nem tudnak még.
Mondjuk ez offtopic, bár egy Falcon-9 vitte a motyót a holdig.
-
Jester01
veterán
Igen, az elején úgyse sikerülne újrafelhasználni a starshipet és eldobhatós módban sok starlink ráfér. Márpedig ég a ház, kell felküldeni a starlink v2.0 műholdakat minél előbb, minél többet. Azon "csak" 6 raptor van a rakéta meg "olcsó" acél tehát megérheti. Lásd még spacex weboldal: "250 metric tonnes expendable" illetve Elon tweet: "Expendable upper stage may or may not fly, but it is an option". Tudomásom szerint az S26 és S27 nem rendelkezik se csempével se szárnyakkal (vagy minek is hívjuk azokat).
HLS-t majd meg kell tankolni, igen, de a fejlesztéshez most hirtelen nem kritikus a hőpajzs. Egy Hold kerülős első teszthez valószínűleg nem kell teletankolni ha nincs le és felszállás. Ahhoz elég, hogy ne akadjon meg a fejlesztés és a NASA se aggódjon.
-
opr
nagyúr
Nekem is ez az erzesem, plane miota elmondtak, hogy amugy mar honapok ota epitik azt az acel-lofaszt, ami a beton helyere ment volna eredetileg, csak nem lett kesz idoben, ugyhogy kilottek igy. Erosen wtf a dolog szamomra is.
Azzal is egyetertek, hogy a super heavy landolas meg a starship hopajzs a legfontosabbak, viszont azt se kell lebecsulni, hogy meg igy, serulten is kibirta a max-q-t a raketa, plusz biztos van nekik telemetria szarasig.
Szoval nem volt ez haszontalan vegulis, de tovabbra se ertem, miert nem lehetett meg 1-2 honappal eltolni az inditast a normalisan felkeszitett inditoallassal. Valszeg igazad van, es siman turelmetlenek voltak. Rohejes, de nekem sincs jobb otletem. -
opr
nagyúr
Ha belegondolunk, hogy meg igy is meddig felment, az nagyon durva, az nagyon jot jelent redundancia/szerkezeti integritas szempontbol. Illetve nyilvan tanultak ebbol is sokat, mert azert a telemetria ment ezerrel. De azt nem lehet tudni, hogy maga a booster/heavy meg a starship milyen keszultsegi szinten van, meddig/hogyan jutott volna normalis foldi infrastruktura mellett.
De amugy igen, most megtanultuk, hogy ha kiloves kozben hozzab@szol bo 2 tonnanyi betontormeleket egy raketahoz, az nem jo.
-
opr
nagyúr
Itt a kerdes szerintem az, hogy siman egy csatorna, ami valahova oldalra elvezeti a raketa seggebol kijovo foldi poklot + irgalmatlan mennyisegu viz (a'la Saturn5, Shuttle, stb) vajon megoldana-e a dolgot, vagy annyira eros a cucc, hogy meg ez is keves neki, es valami radikalis cucc kell ala.
Ha elobbi, akkor azt ha nem is 2-3 honap alatt, de szvsz kb fel ev alatt meg lehet oldani.
Ha utobbi, akkor meg az egesz koncepcio szarban van. -
vicze
félisten
Wikin már 8 kiesett hajtóműről írnak...
"Starship's maiden orbital launch attempt also mark the most thrust ever produced by a rocket. However, because SpaceX has intentionally minimized the launch protection infrastructure (such as not installing a water deluge system or a flame diverter), the rocket has caused severe damage to the spaceport and surrounding infrastructures. The underlying concrete ground that is under the launch mount and the rocket was completely blown off, leading debris to shower the spaceport and dust to fly to outside the launch exclusion zone. "
Utolsó mondat eléggé szívás, mert esélyes hogy még részletesebb lesz az FAA vizsgálat és tovább fog tartani + a köv teszthez tuti követelni fognak extra biztonsági intézkedéseket. -
vicze
félisten
Most így visszanézve, a 2 nagyobb lángcsóva MaxQ előtt 1-1 meghajtó felrobbanása volt.
1:17-nél látszik, hogy 6 van kiesve és 5-öt mutat a grafikon. Mind a két robbanás magával vitt egy másik meghajtót is, az egyik ami "visszajött" az valójában ki volt esve, szóval tuti hogy 6 esett ki, így pedig lehet, hogy nem volt elég a tolóerő, hogy megfelelő magasságba vigye a szétválasztáshoz, ezért nem történt meg, a flipp meg nem a Starshippel van tervezve, így az totál kibillentette a tervezet pályából és elkezdet kontrollálatlanul pörögni.
Szóval egész egyszerűen lehet, hogy túl sok hajtómű esett ki és ezért nem tudták elérni a kellő magasságot. -
bryant56
aktív tag
Szerintem nem kell átbillenjen a szétváláshoz. A hivatalos Launch Guide-ba is úgy van, hogy 'egyenesen' felmegy, majd szétválnak és, csak utána fordul át az első fokozat.
Mint, ahogy a Falcon 9-nál is csinálják. -
opr
nagyúr
Szokott olyan lenni, hogy nem jo, meg olyat, hogy nem kapcsol ki idoben az elso fokozat/nem indul be idoben a masodik es megint osszeutkoznek, meg olyan, hogy van separation, de kozben megserul/nem indul be valami, stb. Szoval ilyen szempontbol igen.
Olyan viszont, hogy elvileg separation, gyakorlatilag meg olyan szinten nem, hogy egyutt keringoznek es ossze vannak allva, mint a beton, az azert nem tul gyakori. De ha tevedek, johet ellenpelda. -
Interceptor
addikt
Pedig az utóbbi években mióta megjelentek a magán cégek, komoly lendületet kapott az űripar.
Az összes általad felsoroltakon is folyamatosan dolgoznak, és zajlanak különféle küldetések is, de az emberes küldetések is fontosak a jövőre nézve, ezeket is el kell kezdenünk, ha az is a cél, hogy a távoli jövőben máshol is megvessük a lábunkat. Kezdésnek ehhez tökéletes lesz az emberes Hold, később a Mars küldetések is.
Amúgy ha egy fejlettebb és nagyobb űrállomást szeretnél a régi helyett, ahhoz pont olyan eszközökre van szükség mint a Starship, de a Holdra szállásban is komoly szerephez jut, nem véletlen támogatja a Nasa is a projektet. -
Rive
veterán
Csak egy példa, FH eddigi legnagyobb payloadja 6T volt, és elvileg 60+-t tud...
Izé.
Az elvi LEO kapacitás az egy dolog, a konkrét, küldetésfüggő maximum viszont erősen függ a célba vett pályától meg a visszanyert részegységek számától is.
Minden további nélkül lehetséges, hogy azt a 'kihasználatlan' hat tonnát más gép csak sokkal nagyobb költségekkel (ha egyáltalán) tudta volna abszolválni. -
opr
nagyúr
"Jelenleg, semmi se utal arra, hogy ehhez hozzá fog járulni."
Na most varj, most akkor Musk a penzert csinalja szerinted is, vagy pusztan jofejsegbol meg Mars rajongasbol fejleszti a starshipet?
Mert ha a penzert csinalja, akkor jelenleg minden arra utal, hogy hozza fog jarulni."Még arról sincs semmilyen konkrét elképzelés, hogy hogyan fog bármit is deployolni."
Nyilvan, meg ott tartunk, hogy dildo menni space, remeljuk nem pukkani darabokra..."Pontosan ezért volt a Space Shuttle is borzasztó ritkán használva bárminek a felvitelére, gyakorlatilag csak olyasmi ami nem fért bele másba."
Space shuttle azert nem volt hasznalva, mert iszonyatosan draga volt, tenyleg csak akkor erte meg hasznalni, ha nem volt mas valasztas. Cifu logout-os cikkei nagyon jok ilyen szempontbol is, szepen elmagyarazzak a space shuttle problemait. Tobb baja volt neki, mint ertelme... Raadasul az elerhetosege is kerdeses volt gyakorlatilag folyamatosan, netto szopas volt tervezni ra barmit, nagyon konnyen es gyorsan szalltak el az alapbol is brutalis koltsegek emiatt.
Koltsegek magancegnek:
Ursiklo: ~20k usd/kg
Falcon9: ~2.7k usd/kg
Starship: Elvileg a falcon9 ala akarjak vinni, de szamomra ez olyan igazi hiszem ha latom dolog, ha tippelni kene, azt mondanam, hogy (plane eleinte) dragabb lesz, mint a falcon9, legyen mondjuk 4k usd/kg. Az is az otode, mint az ursiklos kiloves volt."Csak egy példa, FH eddigi legnagyobb payloadja 6T volt, és elvileg 60+-t tud..."
Falcon Heavy-nek pont azert nincs sok ertelme, mert hiaba tud elvileg rohadt nagy tomeget felvinni, a meret pont ugyan akkora lehet, mint a sima falcon9-nel. Vastombot meg kovacsulloket meg pont senki nem akar felloni sehova."Szerk: Pl. Az ok, hogy csak a SuperHeavy-t használod, hogy felvidd a terhet, de a Starship tök feleselges hozzá, csak elvesz a hasznos teherből, és semmi haszna nincs."
Akkor ertem a felreertest:
SpaceX terminologiaban jelenleg minden, ami a SuperHeavy orrara megy, az Starship. Irgalmatlan retard nomenklatura, de ez van.
Szoval lesz Starship kombi, Starship kabrio, Starship kamion... Minden Starship.
Teljesen agyament a dolog, de gyakorlatilag ha csak a mostani femgyurut hasznalod, aztan darabokra robbantod a teher korul ugy csinalod a deployt, akkor is Starship. Agyrem, de... Jah, ez van.Amugy tiszta szivbol utalom ezt a hulye nevet, olyan igazi Musk-fele marketinghuzas, hogy Starship-nek hivunk egy ujrahasznalhato LEO teherurhajot.
Lenne barmi humorerzeke a csavonak, SpaceX Semi lenne a neve a tehervaltozatnak, aztan a talan egyszer megvalosulo szemelyvaltozatnak meg akarmi mas. Csak azzal nem tudna az egojat simogatni ez a narcisztikus barom... -
Rive
veterán
...Jupiter, Plutó, Szaturnusz missziók...
Az efféle missziók magasabb szintre lépésének előfeltétele lenne a nagyobb/olcsóbb felbocsátási kapacitás
Az, hogy a szükséges deltaV igényelte tömeg után mennyi tömeg és energia marad műszerekre, ma mindent behatárol.
És mellesleg ezt az irányt is jelentősen lehetne fejleszteni, ha lenne LEO szerelési kapacitás
Valami standardizált 'busz' akár csak 100kW nukleáris energiaforrással és passzoló hajtóművel meg aztán huuuuuuuhaaaaaa
... és igen, ez is egy olyan dolog, hogy 'majd jönni fognak' -
consono
nagyúr
A hozzászólásod egész második felével egyet értek, tényleg el lehetne költeni sokkal hasznosabban a pénzt. Ellenben a Mars utazás meg "szexi", olyant nem csinált senki, el lehet adni a választópolgároknak. Mint ahogy a Holdra szállást is el lehetett adni annó... A realitás az, sajnos, hogy is meg úgy is csak aprópénz jut az űrkutatásra és nem azért, mert itt lent a Földön annyira rendbe akarnánk tenni a dolgokat...
-
Interceptor
addikt
"Amennyiben van technológiád Mars kolóniára, akkor a másik eset megakadályozására is van."
Nem feltétlen, attól is függ milyen veszély fenyeget."Mit nyersz egy Mars kolóniával? Még hosszútávon se sokat, azt kivéve hogy ott vagy."
Szerintem rengeteg technikai tudást szedünk fel ez idő alatt, ha egy ilyen kolóniát fenn tudsz tartani hosszútávon, már az óriási fejlődést jelent. Elősegíti, hogy később még távolabbra jussunk, és még komolyabb eredményeket érjünk el. A legnagyobb értelme talán az, hogy fejlődjünk, de ehhez megfelelő lépésekben kell haladni.
Otthon ülve malmozva biztos, hogy semmire sem jutunk. -
Gargouille
őstag
"Csontsorvadás, izomsorvadás, van olyan izom, amit nem tudsz edzeni ilyen környezetben."
Ebben kétségtelenül igazad van és a sugárzásvédelem sem megoldott még teljesen az űrben (nagy energiájú részecskék). Én sem azt állítom, hogy holnap már mehetünk is, de azért ezek olyan dolgok, amikre valószínűleg lehet megoldást találni. A forgással létrehozott mesterséges gravitációtól kezdve (ami szintén nem tökéletes) van azért sok lehetőség, csak ugye ezeket nem tudjuk kipróbálni, amíg nincs egy elég nagy jármű hozzá.
-
Gargouille
őstag
"SpaceX már eladott kilövéseken kísérletezte ki 5év alatt, mondhatni elég olcsón így."
Nem csak a Spacex létezik az űriparban, hanem ott a világ összes más nemzete is, őket is értsük akkor bele. Ha jól értem az érvelésed, akkor senkinek sem volt 50 év alatt elég pénze (sem Kínának, sem az Oroszoknak sem Indiának), hogy elsők legyenek e téren, pedig nem kis presztízs lett volna az anyagi előnyökről nem is beszélve. Bár röhögve megcsinálhatták volna bármikor, hisz már készen volt a technológia, de nem csinálták mert csak. Ok.
"Nem mellesleg BO 1hónappal előzte őket, méghozzá, egy folyamatosan szabályozott meghajtóval és nem úgy mint SpaceX, hogy utolsó pillanatban begyújtja a hajtóművet és vagy eltalálja vagy nem."
Az 1 hónap és az 50 "éve készen van"... de oké, bár ne feledjük el, hogy a BO nem képes föld körüli pályára állítani semmit, tehát a pár perces "űrturizmuson" kívül (gyakorlatilag függőlegesen felrepül kb. 100km magasra) másra nem alkalmas. Leszállni leszáll valóban.
A vagy eltalálja vagy nem-re, ha jól láttam a falconoknak 221 indításuk volt, ebből 219 sikeres. Szerintem eltalálja.
"Az űr siklóról hallottál?
(Minden eleme újrahasznosítható volt.)"
Kivéve a két hordozórakéta, meg az üzemanyagtartály, aminek a hátán ült, no meg a küldetés után azért komolyabb karbantartást is végeztek rajtuk, de igen. A starship-nél ha jól tudom a tervek szerint nem lesz ilyen sem, kábé mint a repülők.
-
consono
nagyúr
Az tiszta, hogy nagy az űr, az már a KSP-ben is lejött. Meg az is tiszta, hogy hogy kis erőhatások hosszú távon sokra mennek, különben az ionhajtóműnek se lenne értelme. Én abban nem értek egyet, hogy a DART közelebb áll a valós felhasználáshoz, mint a Marsi bázis. Szerintem mindegyik sci-fi még.
De ha már sci-fi (nem), ha nézted a Discovery Mars sorozatát pár éve, akkor láthattál megvalósítható Mars bázist, ami nem 50 év múlvai technológiára épít... -
Gargouille
őstag
"Tehát úgy próbálod beálíltnai, minth a lehetelent csinálta volna meg SpaceX, mikor ezt próbálják már megcsinálni igen régóta, működő prototípusokkal. Szerinted honnan jöttek a mérnökök, akik megcsinálták SpaceX-nél vagy BlueOrigin-nél?"
Kicsit gondold át azért te is, amit írsz. Ha ez - szerinted - már egy rég kiforrott technológia, régóta működő prototípusokkal, akkor 50 év alatt miért nem sikerült senkinek sem megcsinálni élesben? Miért nem épített a falcon előtt senki ilyen rakétákat ha ez már amúgy ennyire "készen volt" és sokkal gazdaságosabb mint az egyszer használatos eszközök? És most miért akar mindenki ilyet építeni mégis, ha eddig nem akart?
Nem azt állítottam, hogy a "lehetetlent csinálták" meg vagy csodát tettek, de kétségtelen, hogy egészen eddig senki nem gondolta úgy, hogy ez működőképes lehet, ergo valahol mégsem tartották "lehetségesnek" nagyban.
-
Rive
veterán
Még egyszer Falcon SH + Starship LEO-ig tud eljutni, és ott vége, üzemanyag nélkül nem tud továbbmenni.
Ha odáig észszerű költséggel és teherrel fel tud menni, akkor az pont elég ahhoz, hogy a az egész űrkutatás/ipar új lendületet kapjon.
Leírtam a Starship célját és miért építi, a többi porhintés.
A nagyméretű (nagy teherbírású) rakéták építéséhez kell teher, ami az építést gazdaságossá teszi. Jellemző példa a Saturn, ami nem jött volna létre a holdprogram nélkül: ellenpélda meg a Falcon Heavy, ami meg éveket várt, hogy összekalapáljanak neki nagy nehezen valami évi egy-két rakományt (sose érte volna meg, ha nem a Falcon 9 alapjaira építették volna).
Ehhez képest ha a Starshipnek van rendszeres rakománya, ami életben tartja az alatt az 5-10 év alatt amíg megszületnek rá a mindenmás rendszeres rakományok is: ez hatalmas dolog.
-
Gargouille
őstag
Jó, azt gondoltam, hogy valami értelmezhető dologról beszélsz, ezt tudtam eddig is. Csak tudod ezek olyan dolgok mint az atombombákkal hajtott űrhajók és társaik. Nyilván képzelet szintjén nagyon sok mindent kitaláltak már régesrég (mint Leonardo a helikoptert), de megépíteni működőképesen valamit az megint egy egészen más dolog.
-
opr
nagyúr
Potencialisan. Igen. Azzal, hogy -ha minden jol megy- olcson, nagy tomegu es nagy kiterjedesu objektumok feljuttatasat teszi lehetove eloszor LEO-ra, aztan feljebb, aztan akar a holdra is. Pontosan ennyit jelent az, hogy potencialis katalizator.
Plusz... plusz rohadt sokat jelenthet a kutatasok felporgeteseben, ha nagyobb es nehezebb szondakat tudunk eljuttatni a naprendszerben, mint eddig.
-
Straw
senior tag
-
consono
nagyúr
Pont a DART-ot emlegettem, tudom, hogy megcsinálta, szimuláltan, akkora aszteroidával, amit kinéztek a kísérletre. A másik meg: pontosan hány DART is áll készenlétben, hogy eltérítse az esetlegesen ütközőpályán érkező aszteroidát (aszteroidákat)? Mennyi időbe is telt a DART-nak elérni a kiszemelt aszteroidát és és ütközni?
-
consono
nagyúr
-
opr
nagyúr
De... Ez ugy mukodik, hogy ha valamihez nincs technologiank, akkor kifejlesztjuk. Nem ugy, hogy ma nincs technologiank, tehat nem csinalunk semmit, hatha holnap ugy ebredunk, hogy "Jeeeee, nezd mar, mit hozott a nyuszi, technologiat!"
A jelenlegi technologiaval persze, hogy semmi ertelme. A holdig alig birunk eljutni egy hosszu hetvegere, onfenntarto bazisban gondolkodni is nevetseges. Nem is tudom, hogy a Hold adottsagaival egyaltalan elmeletileg lehetseges-e egy teljesen onnfenntarto bazis, de a tippem az, hogy nem, nem az.
De ahhoz, hogy tovabb tudjunk lepni legalabb egy folyamatos jelenletig (ami ugye nagyon nem ugyanaz, mint az onnfenntarto), ahhoz is kell valami katalizator.
Ket dolog kell minden ilyenhez:
1) Az, hogy ertelme legyen, akar hosszutavon is
2) Az, hogy anyagilag megvalosithato legyenA starship, HA ugy fog mukodni, ahogy varjak tole, az elso katalizator lehet a masodik ponthoz.
Mondjuk az nyilvanvalo, hogy ez inkabb mellekhatas, mint kivant mukodes, de szerintem itt a topikban nincs olyan elvakult idiota Muskimado, mint amit belelatsz a dolgokba. Mindenki, aki kicsit is tud gondolkodni, latja, hogy elsosorban a penz es a hatalom erdekli a csavot, nyilvan a starship celja is ez. Csak mellesleg lehetoseget ad masra is.
Ezek a mas dolgok, amikre lehetoseget ad:
- Komolyabb, nagyobb, nehezebb szondak feljuttatasa, akar boven a Marson tul (blackrulz agya szetreccsen)
- Komolyabb urallomasok, akar magasabb palyan
- Ha lesz aki aldoz ra, folyamatos, vagy ahhoz kozeli jelenlet a holdon
- Emberes Mars-kuldetes, akar hosszabb tavon (tehat nem csak max egy het, hanem mondjuk par honap akar) bar ez inkabb csak egy amolyan erdekesseg, meg cirkusz a nepnek egyelore, de a holdrol indulva ezerszer realisabb, mint barmi mas.
- Es termeszetesen a trivialis, a qrvasok Fold koruli muhold, ami szarja Musknak a penzt. De ki nem szarja le, amig van a dolognak mas, emberiseg szamara univerzalisnak tekintheto haszna is?Az meg, hogy onfenntarto Mars bazis meg stb: Igen, sci-fi. De a fenti lepeseket meg kell tenni ahhoz, hogy akar csak addig eljussunk, hogy van ertelme komolyan gondolkodni a dolgon. Ez meg nem az. Nagyon nem. Ezek az elso lepesek, amiket meg kell tenni, kulonben nem sci-fi a dolog, hanem fantasy.
-
Gargouille
őstag
"Csodás urban legend, de semmi más. a '70-es évek óta ez volt a cél, és 90-es évek elején megvoltak a prototípusok, amik pénz miatt nem lettek továbbvíve. Szerencséten DreamCatcher ami talán idén szintén feljut, 80-as évek végéről származik...."
Lehet az én ismereteim korlátosak (szinte biztos), de mutatnál néhány prototípust a 70-es vagy a 80-as (vagy akár a 90-es) évekből?
"Musk hazugságaira értelmetlen építeni. 5milliárd van hazudva a HLS szerződésben, most tart a fejlesztés költsége ~4-nél.. Én 10-re saccoltam 3éve, lehet több lesz... "
Nem a fejlesztés, hanem a teher űrbe juttatásának kilogrammonkénti költsége lesz nagyon alacsony. A NASA jelenleg 2 milliárd dollárért tud építeni egy egyszer használatos rakétát, ami képes eljutni a holdig.
"Az egész Starshipnek a valósában 0 köze van ehhez, a Starship valós célja a Starlink V2 kiépítése, hogy nyereségbe fordítsa SpaceX-et és tőzsdére vigye, hogy pénzt csináljon belőle, ez a masterplan..."
Az Artemis programnak is része a Starship, ez lesz ugyanis a következő holdra szálláshoz használatos űrhajó.
Új hozzászólás Aktív témák
- Nvidia Quadro P400/ P600/ P620/ P1000/ T400/ T600/ T1000 - Low profile (LP) + RTX A2000 6/12Gb
- Apple Watch SE 2 44mm, Újszerű, 1 Év Garanciával
- Lenovo ThinkPad X270 (15) - i5-7300U, 16GB, 512GB SSD, 12" FULL HD
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A16, Samsung Galaxy A26, Samsung Galaxy A36, Samsung Galaxy A56
- Telefon felvásárlás!! Honor 400 Lite, Honor 400, Honor 400 Pro
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest