Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VoidXs

    nagyúr

    válasz denesdr #177945 üzenetére

    Amikor még nem volt elég teljesítmény érdemi szimulációra egy mezei PC-n, hogy jól legyenek hangolva a dobozok, addig csak a legnagyobb gyártók legnagyobb volumenű darabjainál tehették meg, hogy egy szuperszámítógépen kiszámolják, melyik doboz milyen hangot eredményez, ezért van az, hogy pro darabokon kívül a 2000 előtti refis szubok lényegében vállalhatatlanok. A budapesti IMAX is zárt ládákkal nyitott 2008-ban, annyira jót raktak össze belőlük anno. Persze, a mostani nyitottak köröket vernek rájuk, de akkoriban az volt a csúcs. A kalibráció is olyan gyerekcipőben járt, hogy egy refis sub pontos hangolása gyakran elvitt két processzorcsatornát, így lehetett csak a hangolási pont alatti és feletti részt fázisban összehozni.

    Mára bárki tud végeselem módszert futtatni egy belépő GPU-n ingyen is, jobb darabokon már teljesen valós időben, így a DIY refis ládák is kimagasló minőséget érnek el, a driverhez és hangolási frekvenciához igazítva a lehető legjobbat. A zártak technológiája nem változott, mert ugyanazzal az egy paraméterrel lehet csak játszani, a legszűkebb kerülettel, ott pedig nem nagy kihívás optimumot találni akár brute force módon is. Ennek az lett a hatása, hogy rövid időn belül, mire mindenki piacra dobta a jó refis darabjait, a zártak az összes létező metrikában elavulttá váltak, kizárólag magas kategóriában teljesítenek kompetitíven. És magas kategória alatt nem a picit drágább boltiakat értem, hanem a nagy mennyiségben összehangolt és DSP-vel korrigált rendszereket, mint amit mandju épített. 4 darab minőségi zárt láda együttes lecsengése 25 ms körül lehet (minden extra láda növeli az osztót, és a legjobb zártak önálló lecsengése úgy 100 ms), ami már a legjobb reflexesekét közelíti (nekik 20-22). Viszont amikor az SVS csodáiról beszélünk, ott már inkább a 200-at súroljuk, ez a kerülendő kategória.

    A seggdugasz méretű bolti darabok egytől egyig selejtek, pont ezért: olyan kicsik, hogy ugyanaz a kompresszió sokkal nagyobb ellenerőként jelentkezik, ami egy negatív waveshaper, és durva DSP nélkül rátelepszik a hangra. A jelenlegi kínálatban nem tudok olyan zárt ládát mondani 1.5 millió forint alatt, amit egy LSR310S vagy S10.4 ne enne meg reggelire hangminőségben, gyorsaságban, vagy torzításban, maximum az extrém teljesítményű darabok hangerőben picit többet tudnak.

    1-2 darab sub esetén, vagyis ha nincs dedikált moziszobánk vagy értelmesen beállított manuális DSP-nk, választani kell. Ha az a cél, hogy a mélyek hallhatóak legyenek, ne pedig hidegen pofán vágjanak, akkor a zárt a jó választás, ellenkező esetben a reflexes, ezért ajánlott mozira. PC-vel vagy szivaccsal megoldható, hogy egy reflexes hangja zárt legyen (az objektív jobból bármikor lehet rosszabb), viszont fordítva nem. Ilyen módszerre "piaci" (mozis) proci 2012 óta képes (Dolby CP850), előtte minden moziba telepítettek gyors és lassú subokat is, mert egy jó rendszer csak így tudja mindkét hangképet.

    TL;DR: Ha nem számít a pénz és megvan a hozzáértés, nem számít a típus, zárttal még könnyebb is dolgozni. Ha viszont van 50x50x50 centi helyed egy subnak, akkor zártból esélytelen versenyképes hangot kihozni. A legjobb ismert DSP-vel sem, mert fizikai a korlát. Ezért félrevezető kezdőknek ilyet ajánlani, és ezzel volt probléma a topikban. A nem elfogult mozisok többsége a refis hangot szereti, ezért statisztikai alapon is ezt az ajánlatot szoktam újaknak tenni.

    [ Szerkesztve ]

    W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?

Új hozzászólás Aktív témák