Hirdetés
- Szénszál és réz találkozik az Inno3D egyslotos RTX VGA-in
- Vezetékmentes és kompakt gaming klaviatúra a Cherry Xtrfy védjegyével
- Cserélhető filtereket biztosít az Elgato legfrissebb, 4K-s webkamerája
- A YouTube-ot is betiltják a gyereknél az ausztrálok
- Gyilkosságban és öncsonkításban akart segíteni a ChatGPT
- Milyen TV-t vegyek?
- Házimozi belépő szinten
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Milyen processzort vegyek?
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Milyen széket vegyek?
Hirdetés
Talpon vagyunk, köszönjük a sok biztatást! Ha segíteni szeretnél, boldogan ajánljuk Előfizetéseinket!
-
PROHARDVER!
A topikban az apróhirdetés, csere-bere, és hirdetés linkelés tilos. Hardveraprón a megfelelő kategóriában van erre lehetőség Hardverapró/Drón
Társtopik - Quadkopterek, felső tagozat
Drón, multikopter, quadcopter, hexacopter.. számos kifejezéssel találkozhatnak a hobbi távirányítós repülés rajongói. De pontosan melyik mit jelent, és melyiket érdemes beszerezni?
Új hozzászólás Aktív témák
-
válasz
Busterftw #73399 üzenetére
Felszerelheted bármire ami elbírja, de a kamera képét nem fogod látni a távirányítón/FPV szemüvegen. Mindenképpen kamerás drón kell szerintem.
Én a nyáron ezért vettem GoPro Karma drónt, mert a Hero 5-6-7 sorozattal kompatibilis. Most kettő van két Hero 7-tel, eladósorban. A Hero-k képe tényleg szebb, mint pl. az Air 2s vagy a Mavic 2-é.
-
Busterftw
nagyúr
Sziasztok, adott egy GoPro10, erdekelne milyen dron opciok vannak amikre ra lehet szerelni? Elso dronnak nyilvan egyszerubb lenne egy beepitett kameras, de gondoltam ha mar van egy jo kamera, megneznem mi a dron felhozatal.
Nem profi felhasznalas lenne a cel.
-
kriszbon
őstag
Sziasztok!
Véletlenül nem található valakinél minimOSD panel törött gépben vagy akárhol?
Kíváncsi lennék arra is, létezik-e még működő XK X251, mármint aki itt a fórumozók közül vett anno.
Most már nagyon sajnálom hogy eladtam azt a kis gépet. -
trialboj
őstag
Hali, most vettem egy freewell nd szettet a mini 3 ra, erre megjelent a 4, az érdekelne hogy a kamera ugyan akkora maradt-e, lehet rajta használni ezt a szűrő szettet? köszi
BTW milyen okosság van arra hogy állapítsam meg, milyen ndvel küldjem fel? Annyira nem egyértelmű, tagnap tűző napon 64 el filmeztem, és ok volt, néha még isot is kellett emelnem, de akkor mire való az 1000-es?
Szűrő cserénél kis pompával fújkálni kell hogy ne maradjon por a lencse alatt?köszi
-
-
vape1
csendes tag
válasz
SeniorTilla #73391 üzenetére
Köszi, ez lenne a terv. Bár most meg hiába kötöm usb-c kábellel a mini2 távirányítót a PC-re, ugyan megjeleníti mint C5 eszköz, de a joy tesztelés nem mutat semmit.
-
-
-
vape1
csendes tag
Van olyan szimulátor program, amit lehet DJI Mini 2 vezérlőjével, vagy esetleg PS4 kontrollerrel használni? Vagy esetleg ami használható telefonos érintőképernyős vezérléssel?
Jó volna kicsit begyakorolni a vezérlést, de sajnos csak ritkán fogok kijutni olyan területre, ahol lehetne reptetni. -
twine
veterán
Valamikor csak földet kell, hogy érjen a drónod,,így vagy úgy. Gondolom az esetek többségében szeretnéd ha ez melletted történne...ez az egyszerűbb módja a kiderítesnek.
Azt is tapasztalatból mondom, hogy bár papíron több km távolságra tudnak repülni ezek a gépek a transmittertol, mégis jó ha van visual contact a géppel...
Nem csak azért mert így szabályos reptetni(!) ,hanem azért mert ez tényleg egy hasznos szabály....
Tehát valahol a környéken meglátnak...Ezen kívül pedig létezik erre már technológia ,ami megmondja merre van a transmitter,,,de olyan is ami kirúgja alolad az irányítást,,, itt jó esetben a géped hazatér ha így van beállítva, rossz esetben lebeg, leszáll vagy lezuhan...
Persze ilyen technika nem.minden bokorban van ehhez nagyon csúnya rossz "gyereknek" kell lenned ,hogy, il,én történjen veled... Csak jelzem, hogy van, létezik ilyen
Mindez volt az ilyesztgetős része...
A gyakorlatban, ha van egy szemét nagy földterületed ahol repülsz, és nem 500m-en vagy hackelt géppel meg magasabban repülsz, szóval ha nem ezt csinálod a kutya nem foglalkozik (egyelőre) veled -
twine
veterán
Szia!
Kérdésedre a direkt válasz az, hogy működik "az eszköz" "regisztrációs dolog" nélkül is, mint ahogyan pld. egy autó vagy motor is működik jogosítvány, és forgalmi engedély nélkül.......Csaaaak, legalább egy sikositót dobj be a táskába mielőtt ilyesmit csinálsz, hogy ha elkapnak, ne fájjon annyira
Szerk;
De ha valóban hobbi célra gondolkodsz, szerintem nem utána ennek "a regisztrációs dolognak",,, nem kell hozzá annyi energia mint egy Jogi Egyetemhez, és az én szvsz. Minden hobbiba szokták az emberek időt, energiát, pénzt rakni...nem is keveset...legyen az origami, vagy kisvasút építés...akár horgászat....
Könnyebb ,és nyugodtabb lesz a hobbid -
Sziasztok!
Gondolkodom egy kamerás drónon, pusztán hobbi célra. Ez a regisztrációs dolog kötelező, vagy lehet használni nélküle is/működik-e nélküle az eszköz?
Közönöm szépen!
-
Sziasztok! Akit érdekel Tiny Whoop versenyzés látogasson el szeptember 30-án az Óbudai Egyetemre. Várunk nézőket, érdeklődőket a hobbi iránt, illetve kezdő, veterán, profi FPV pilótákat egyaránt. Ha ismerkedsz az FPV-vel ahhoz is tökéletes. Nézőként a kijelzőn tudod nyomon követni a versenyzők által látott képet. De ha beszállsz a versenybe akár nyereményt is kapsz.
Link az eseményhez az alábbi képre kattintva.
-
Isti015
újonc
Üdv!
Kaptam egy DJI Mini 2 SE drónt. Korábban(évekkel ezelőtt) sokat drónoztam Phantom 2-vel, tehát nem újdonság a dolog. Ami viszont azóta változott az a jogszabály.
Mivel már régen drónoztam ezért természetesen jogsim sincs hozzá.
Falun lakok, reptér nagyon messze tőlem stb...
Az lenne a kérdésem, mi van ha jogsi nélkül reptetem a drónt? A DJI app küld valami jelet valakinek(pozíciókkal együtt), hogy én éppen drónt reptetek? -
Sirandrish
legenda
válasz
mézespálinka #73378 üzenetére
DJI Mini 1-2 SE. Én az alá nem adnám. Ezek már mindent tudnak ami egy hobbidrónosnak kellhet, gyakorlatilag hülyebiztosak, könnyen és stabilan repülnek (35km/h-s szélig, felette már odafigyelős), és a kamerája is rendben van...és még árban sem olyan durva, főleg a használt veziók.
-
Celtis
veterán
válasz
mézespálinka #73378 üzenetére
Mit jelent a használható?
YT-on nézz teszteket és minta felvételeket a szóbajöhető típusokról. -
mézespálinka
senior tag
Sziasztok!
Érdeklődni szeretnék, hogy mi a legolcsóbb drón, aminek használható a kamerája? (Nem munkára, esküvőre, stb kellene csak szórakozni tanulgatni, a drón egy helyben "állna", a célpont mozogna, amit videóz). Kínai rendelés nem gond. Egyéb dolog (motor, gyro, stb) csak annyira számít, hogy például ha X összegért van ajánlott akkor abból az X összegből a legjöbbat hozzuk ki. Bármilyen tippet szívesen fogadok.
-
Mentolka
senior tag
Köszönöm!
Valójában eddig ezért nem próbáltam a drón témát. Beleugranék, de csak hobbi szinten - járok motorral túrázni, és nagyszerű felvételeket lehetne készíteni, gondoltam... -
ecaddsell
aktív tag
válasz
Mentolka #73371 üzenetére
- Egy drón adatai közt fel van sorolva, hogy milyen messzire képes repülni? Illetve, hogy a távirányítóval milyen távolságig képes komunikálni?
Ezeket az adatokat komoly fenntartással kell kezelni mert ideális körülményeket feltételez (nincs zavaró jel a közelben, folyamatosan akadálymentes rálátás stb).
Egyébként minden kicsit is komoly cucc küld telemetria adatot, ahol akku szint, jelszint stb. megvan, sőt sok esetben becslés is a maradék időre.
Minden normálisan tervezett cucc esetén a videón hamarabb veszed észre, hogy túl messze vagy mint a telemetriát vagy az irányítást elvesztenéd.
Egyébként meg VLOS-ban kell szabályosan menni aminél a játékokat leszámítva nincs hatótáv para... -
Celtis
veterán
válasz
Mentolka #73371 üzenetére
Szia,
Igen, leírják a hatótávot, de az bizonytalan mint a kutya vacsorája. Vagy több vagy kevesebb, akár jóval kevesebb is lehet adott körülmények között. De egyáltalán nem kell aggódni emiatt.
Pl. a Mavic Mini egyrészt figyelmeztet, ha romlik a kapcsolat, aztán a videó kapcsolat szakadozik mielőtt a vezérlés elmenne. Ha meg is szakad a kapcsolat, a GPS alapján a drón visszamegy a felszállás helyére az előre megadott magasságon.
Az akku töltöttségét folyamatosan látod. A pillanatnyi távolságot figyelembe véve figyelmeztet amikor ideje visszafordulni, sőt magától meg is teszi. -
Mentolka
senior tag
Sziasztok,
Nagyon kezdő kérdésem lehet? Hatótáv para
- Egy drón adatai közt fel van sorolva, hogy milyen messzire képes repülni? Illetve, hogy a távirányítóval milyen távolságig képes komunikálni? Jelzi a korlátot valami, vagy a szememre kell hagyatkozni?
- Mi van, ha ezen a távolságon kívülre kerül?
- Mi van, ha repülés közben hamarosan lemerül az akku? Jelzi ezt valami, vagy mérjem az időt? -
ArthurShelby
addikt
válasz
Grillo #73369 üzenetére
Hali!
Valakinek van tapasztalata skydio-val?
Jól látom, hogy már iszonyat nehéz hozzájutni?
A webshopban sincsenek, megszűnt amazonon is. Olyat találtam (contact sales), hogy add meg előre minden adatod, és akkor utána beszélünk veled. -
Schaf
tag
válasz
Grillo #73367 üzenetére
Több részből áll a kérdés, és mivel nem vagyok jogász, nem vállalkoznék a teljes bizonyossággal jó válasz megadására, de nézzük a feltételeket:
785/2004/EK RENDELET:
Fogalommeghatározások:
....
„kereskedelmi tevékenység”: ellenszolgáltatás fejében végzett tevékenység.Azaz ha bármilyen ellenszolgáltatást kapsz, vagy kaptál a repülésért, vagy a drón jogi személyé, akkor ez gazdasági/lereskedelmi tevékenységre használt drón, aminél mellékes, hogy éppen ott és éppen akkor mire használod.
Amennyiben a saját privát drónoddal készítesz képeket, amiket ingyen adsz valakinek és az illető is ingyen, nem gazdasági célból használja fel, akkor elvileg nem lenne szükség biztosításra.
Ezzel együtt pár 10 EUR egy évre nem a világvége. -
Grillo
őstag
Kérdés a témában. Adott egy állami múzeum, mint üzembentartó. A drónnal tudományos céllal repülök. De az eredményét lehetséges, hogy felhasználják a jogszabály szerint a múzeum által végzendő szolgáltatáshoz, amihez szolgáltatási szerződés kötődik. Van biztosítás a Mini 3 Pro-n, de valóban kötelező-e ilyen esetben (ha pl. csak a tudományos doksiba rakok be 3 fotót, amihez nem kötődik pénz)?
-
Schaf
tag
válasz
Joker88 #73363 üzenetére
Otthon az udvaron még 7 napra 9e Ft-ért eseti légteret is kell igényelni 30 nappal a repülés előtt.
Tehát jobban jártok, ha előbb mégis inkább vizsga, aztán ha értitek a feltételeket vesztek drónt.
A repülés nem jog, hanem lehetőség és szabályai vannak, sokszor nem is egyszerűek.
-
Schaf
tag
Na szóval.
250g alatti UAS esetében HOBBY cél esetén nem kell biztosítást kötni.
Ugyancsak nem kell jogsi és nincs 16 éves alsó korhatár sem az ilyen eszközök esetében, regisztráció és MDS használat viszont kötelező ebben az esetben is.
Amennyiben az UAS művelet gazdasági célú (pl. az UAS regisztrátora jogi személy, vagy pénzért, más juttatásért repülsz, esetleg a felvételeket értékesíted, stb), viszont nem hogy biztosítás kell 0g-tól, de nem is elég a magyar jogszabályban lefektetett összeg, hanem az EU jogszabálynak megfelelően 750.000 SDR (kb 1 millió EUR) fedezetű biztosítás kell.
... és nem. Nem fogok jogszabályt idézgetni. Vagy elhiszi nekem a kérdező, vagy nem. 😎😎
Az meg aki magyar biztosítóval szerződik erre, meg is érdemli.
-
.mf
veterán
válasz
Joker88 #73363 üzenetére
"mint laikus, próbáltam utánanézni, de nemigazán tudtam választ keresni.. "
Azt látom, hogy nemigazán tudtál választ keresni
pedig pont ez a rész sok helyen le van írva kristálytisztán, pl. legter.hu-n is.
120 g alatt, kamera nélkül = játék, amire nem kell semmi regisztráció, biztosítás vagy akármi. De ha már kamera van rajta, akkor az már nem játék, még akkor is, ha 120 g alatti. Kamerával, 250 g-ig C0, akkor kell regisztráció.
-
Joker88
őstag
mint laikus, próbáltam utánanézni, de nemigazán tudtam választ keresni..
Olyan kérdésem lenne, hogy rokonnak, huszonvalahány éves, van egy szobai mini 'drónja' és egy szobai RC helikoptere..
Gondoltam, közelgő születésnapjára meglepném valami kezdő/haladó kültéri drónnal, hiszen a bentiekkel elég ügyes irányítás szempontjából.
Melyik típushoz nem kell ez az emlegetett engedély/jogosítvány,stb. ? nem megy tömegbe,rendezvényre, otthon udvaron használná..
vagy létezik ebben a kategóriában valami fényképezős/videós drón?
Vagy esetleg, a jogi szabályozások miatt felejtsem el a kültéri drónt ? -
El Joe
tag
válasz
vandor01 #73359 üzenetére
Nálam elérték, hogy a szabályokat csak egyfajta iránymutatásnak tekintem és - az esetleges következmények tudatában - csak a számomra logikusnak és relevánsokat tartom be.
Ne legyünk álszentek, vallási és politikai hovatartozás nélkül is egyszerű józan paraszti ésszel belátható, hogy ez az “ellehetetlenítő” drón tv, az oknyomozó politikai újságírást volt hivatott megregulázni. Ergo, szív mindenki.
A gdpr meg a másik fele (sajnos munkaköri ártalom gyanánt nap mint nap találkozom vele)…cc:Spec. : nem (csak) neked céloztam, de meguntam, hogy idézd be! Ne azt! Ezt! stb., amikor kb 2 kattal meg lehet találni. Téged meg felültettek a hullámvasútra és magadtól mentél még 2 kört
Peace! -
Spec
őstag
válasz
El Joe #73358 üzenetére
Részemről nincs probléma, csak nem értettem miért nekem céloztad a kissé kioktató hangvételű megjegyzésed, amikor én már eleve is ezt állítottam, és konkrétan ezzel kezdtem a kérdésem, hogy pont ugyanezt a részt beidéztem, amit te is.
A többiek erőltetik azt, hogy márpedig kell a 250 gramm alatti drónokra is biztosítás ha van rajta kamera.
Ezért kértem, hogy akkor idézzék azt a részt a jogszabályból, ami ezt mondja ki. De nincs ilyen rész, úgyhogy nem is tudják idézni. Ergo 250 gramm alatti drónra nem kötelező a felelősség biztosítás. -
vandor01
senior tag
válasz
El Joe #73358 üzenetére
arrol mar nem is beszelve hogy kerekparral rollerral kimehetsz a kozlekedesbe minden nelkul se jogsi se bizti se regeles egy filller kifizetese nelkul... DE potencialissan nagyobb baleset es veszelyforras mint egy 80grammos telo egy nagy varosi parkban mindentol es mindenkitol tavol tobbszaz meterre kozlekedestol de csak 100m hatotavval "felszerelve" mindennel
jogsi, reg, kamcsi, legterengedely, APpos bejelentkezes.... sok sok tizezres leperkalasa utan..... NA ez a DURVA! lenne ha az a 15% is 100%-osan betartana a torvenyt....
-
El Joe
tag
Azért tettem be a táblázatokat, mert ebben a témában jól szemléltetik a jogszabályi előírásokat. (Bocs ha megbántottam valakit, akinek nem egyértelmű a jogi szövegezés.)
az már másik kérdés, hogy egy kisebb kocsi kötelezőjét kell kifizetni a drónra, de hát akinek van pénze majomra…
-
Spec
őstag
válasz
El Joe #73356 üzenetére
Én ugyanezeket idéztem be korábban, olvass vissza kicsit. Én is ugyanezt állítottam eddig is, hogy 250 gramm alatt nem kell biztosítás. A többiek győzködnek, hogy márpedig mindenre kell. Azért kértem, hogy idézzék be azt a jogszabályi előírást, ami ezt mondja, de nem idézik, mert nincs is mit
Nincs ilyen előírás. Az van amit én is és te is beidéztünk. Abban pedig csak 250 grammtól van biztosítás, és függetlenül attól, hogy van-e kamera vagy sem.
Az alább betett táblázatok csak ugyanezt erősítik meg. -
El Joe
tag
“A pilóta nélküli légijárművek légiközlekedési tevékenységének szerződésen kívüli kárainak felelősségbiztosítási összeghatárai9
2/A. § A 2. §-ban foglaltaktól eltérően, ha a légiközlekedési tevékenységet pilóta nélküli légijárművel végzik, a 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben a pilóta nélküli légijárművekkel harmadik személynek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításnak a pilóta nélküli légijármű maximális felszálló tömegétől függően legalább a következő összeghatárokig kell fedezetet nyújtania biztosítási eseményenként és biztosítási időszakonként:
a) a legalább 0,25 kg, de legfeljebb 4 kg maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási eseményenként legalább 3 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 6 000 000 Ft;
b) a 4 kg-ot meghaladó, de a 20 kg-ot el nem érő maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási eseményenként legalább 5 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 10 000 000 Ft.”Szerintem mindent beidéztünk neked a témában, és ha csak ugyan annyi energiát fektettél volna a keresésre, mint az értetlenkedésre, már régen túl lennénk ezen.
Amennyiben még most sem érted, akkor szerintem ezt a drónozást engedd el, mert az aerodinamika vagy a meteorológia még összetettebb lesz és ott tényleg nem lehet vitatkozni a tényekkel.
(no offense) -
.mf
veterán
Hali!
Szeretnék visszatérni a drónozásba (a hőskorban tizenéve volt egy játék drónom, tehát nem 0-ról indulok, de már rég nem reptettem).
Az év elején terveztem egy DJI Mini 3 Prot venni és azzal utazni Jordániába, de aztán kiderült, hogy ott elég szigorúan veszik a tiltást, így elnapoltam a dolgot.
Egy hónap múlva viszont valószínűleg mennék Izlandra, ott már szabad, és a táj is nagyon adja.Izland azonban elég szeles, nem tudom, hogy a Mini 3 Pro hogyan bírná, ne inkább egy használt Air 2S-t vegyek-e, ami szélben stabilabb. További előnye, hogy jobb az akadálykerülése, és az általában van használtan is, olcsóbban - a Mini3P új ára sajnos magasan ragadt, használtan ritkán van. A Mini3P azonban könnyebb (sokszor megyek bringás vagy gyalog túrára, ez is az lesz), és C0.
Ha C0-s Mini3P helyett Air2S-t veszek, akkor a regisztráció + biztosításon felül van más változás?
Köszi!
-
Crus
őstag
válasz
Celtis #73345 üzenetére
Igen, van ott egy rubrika, hogy kijelented, hogy 250g alatti és nem végzel vele ker. tevékenységet + kihúzod a kötvény számához írandó részt. Jó eséllyel még most, 2023-ban is át fog csúszni.
De. Ha BÁRMI gebasz van, vagy egy tudálékosabb yard/vadász/erdész rád szál és feljelent, vagy papírfétise van, peres ügy lesz belőle, akkor mindjárt fordul a kocka és kilóg a lóláb, hogy mégis kellett volna rá minden is és veszíteni fogsz garantáltan.
Szokásos átgondolatlan, életszerűtlen magyar szabályozás, ami mögött igazából az van, hogy a Neres lovagokat ne zargasd... főleg, ha Hadházynak hívnak -.- -
Celtis
veterán
Érdekes. Amikor a Mavic Minimet regisztráltam anno, akkor sem kellett biztosítás. A biztosítás rovatba beírtam, hogy 250g alatti (most már tudom, hogy az MTOM valójában több) ezért nincs biztosítás. Elfogadták.
Most megnéztem az első néhány Google találatot (Generali mydrone biztosítás és legter.hu) azokon csak a 250g a határ, a Groupamanál a 250g és nem játék. -
Crus
őstag
"Amennyiben az UAS 250 grammnál kisebb, abban az esetben kell biztosítást kötni, ha az nem játéknak minősül és/vagy adatrögzítővel felszerelt (pl. kamerával)."
"A hatályos jogszabályok alapján az alábbiakat érdemes figyelembe venni kis drónok esetén:
A hatóságnál regisztrálni kell minden 120 grammnál nagyobb maximális felszállótömegű pilóta nélküli légi járművet, illetve a 120 grammnál kisebb, nem játéknak minősülő és/vagy adatrögzítővel felszerelt (pl. kamerával) pilóta nélküli légi járműveket is (pl. DJI Tello). Minden regisztrált UAS-ra biztosítást kell kötni."
-
Spec
őstag
"Az egyik rendelet ellenben arról regél, hogy felelősségbiztosítást kötelező kötni minden regisztrált UAS-ra."
Na éppen ezt mondom az eleje óta, hogy lehet, hogy van más jogszabály, amiről lehet én nem tudok, úgyhogy légyszi idézd be a pontos jogszabályt, és a vonatkozó részt had' tájékozódjak én is. Érdekel, hogy melyik az az "egyik rendelet".
-
Crus
őstag
Az egyik rendelet ellenben arról regél, hogy felelősségbiztosítást kötelező kötni minden regisztrált UAS-ra. Már pedig, ha van rajta kamera regisztrálni kell! Ha regisztrálva van, kell rá a biztosítás. Ilyen egyszerű.
Amúgy kevés olyan komolyan vehető szakmabelit találsz ebben az országban, aki ne támogatná azt a nyavalyás 13k kifizetését, mert ha éppen egy 40 milliós BMW szélvédőjébe csapódik bele, akkor mindjárt értelmét nyeri ez a szabályozás is.
De amíg a hazai drónosok mindössze kb. 15%-a regisztált csak be és össze-vissza reptet, addig azt kell mondjam, hogy várom a további szigorítást. Elkél.
-
Spec
őstag
válasz
Sirandrish #73339 üzenetére
Srácok, most komolyan csináljátok ezt? Nem, nem mondtam neki, hogy 250 gramm alatti, DE KAMERA VAN RAJTA. És ő se monda egy szóval se, hogy na de ha kamera van rajta akkor kell ám.
Olvassátok már el azt a tetves jogszabályt, amit belinkeltem, szó szerint idéztem. Egy büdös szó nem esik benne arról, hogy van-e kamera vagy nincs. A felelősségbiztosítás szempontjából teljesen irrelelváns a kamera. Egy repülő tárgy esetében a potenciális kárt és annak mértékét a tömeg és a sebesség, vagyis a kinetikus energia határozza meg.
Attól nem fog nagyobbat ütni rajtad, mert van rajta kamera, és ezt a jogalkotó is tudja. A jogszabályban csak súlykategória van, 250 gramm feletti, és 4 kg feletti. 250 gramm alatt nincs. Ez ennyire egyszerű. De holnap megint felhívom őket, és külön rákérdezek, hogy de tuti akkor se kell, ha KAMERA VAN RAJTA. Majd közlöm a válasz -
-
Spec
őstag
Szerintem feleslegesen kerülgetjük itt a forró kását...
"És mivel kell üzembentartói, ahol meg kell adnod a biztosítási kötvény számát."
Igen, ezért kérdeztem, mert ezt viszont a törvény nem írja elpő kötelezően. Azt írja, hogy:
"d) – amennyiben azt jogszabály előírja – a kötelező felelősségbiztosítási kötvény számát,"És itt ez a kérdés lényege, hogy melyik ez a jogszabály pontosan, ami előírja ezt 250 gramm alatti drónokra? Én nem tudok ilyet, de persze nem kizárt hogy létezik. Erre irányul a kérdésem.
Hiába van rajt az adatlapon, ha nem vagyok rá köteles megkötni, akkor megadni se lehetek köteles, ezért kérdeztem, hogy ilyen esetben kihagyjató-e? Az meg nem indok, hogy azért mert azadatlapon meg kell adni. Csak azért mert rákerült egy adatlapra még nem válik valami kötelezővé, csak ha valóban jogszabály előírja.
De hogy pontot tegyünk az ügy végére felhívtam a Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztály ügyfélszolgáltatát, és megerősítették, hogy 250 gramm alatti drónra NEM kell felelősségbiztosítást kötni.
Annyit mondtak, hogy az űrlapon X-eljem ki a helyét, és ennyi. A regisztráció benyújtható egyszerre a drón regisztrációval, és látni fogják, hogy nem éri el a 250 grammot, és simán elfogadják. Szóval ennyi.
-
Crus
őstag
Ahogy írtam: Jogszabályi előírás arra van, hogy MINDEN gépre kell amin van kamera:
- jogsi
- nyilvántartásba vétel
- üzembentartóiÉs mivel kell üzembentartói, ahol meg kell adnod a biztosítási kötvény számát......
(Teljesen lényegtelen, hogy hány gramm, ha van rajta adatrögzítő eszköz.)Az, hogy ez mennyire életszerű és élhető, az egy más kérdés. Az én 249g-os gépemmel ha nekirepülök a mellkasomnak 50km/h-val csak röhögni fogok... de ha a szememnek repülnék neki, az már nem lenne annyira vicces, ahogy a tiéddel sem.
A tiéd is tud halálos balesetet okozni, ha pl. pont egy autóra pottyan rá mondjuk 100 méter magasból, a sofőr meg elrántja a kormányt és ráhúzza a szembejövőre.
~1.100 Ft havonta az semmi, ellenben nem kell parázva kimenned. Mert ha arra jár egy erdész/vadász akik kötekedő gck általában, rögtön be tudod a pofájukat fogni a 4 papíroddal. Simán rád hívja a rendőrt és ilyen esetben rohadtul nem mindegy, hogy fullra be vagy védve, vagy csak 85%-ban.
-
Spec
őstag
Azért ez így nem ennyire fekete/fehér. No meg én szóbeszédekre, elmondásokra nem alapozok. Van-e rá jogszabályi előírás, vagy sem? Ez az ami számít. Én nem találtam, de nem zárom ki, hogy létezik, ezért is kértem a segítségeteket. Ha van, akkor viszont érdekelne a konkrét jogszabályi hely, ami ezt előírja 250 gramm alatti súlyú drónok esetében is.
Amúgy meg a felelősség biztosítás lényege - ahogy te is írod - akkor van ha kárt okozol a drónnal, lezuhan, vagy nekicsapódik valaminek. Éppen ezért húzták meg a határt 250 grammban, mert egy olyan súlyú gép már tud károsodást okozni. Akár személyi sérülést, vagy vagyoni kárt is. De gy 80 grammos gép pille könnyű, ha teljes sebességgel nekivágódik valaminek, vagy valakinek akkor se fog benne kárt okozni, inkább csak saját magában esik kár. -
Crus
őstag
Nálam ez úgy van meg az olvasottak alapján, hogy minden is kell rá, ha van rajta kamera, akkor is, ha csak 80g.
Na most ha kell üzembentartói is, mert van rajta kamera, azt csak úgy tudod igényelni, ha megadod a biztosítási kötvény számát. Ergo.....
Amúgy én megértem, hogy ennyire szigorú a szabályozás. Amíg nem volt, itt a környéken is boldog boldogtalan össze-vissza reptette és addig nincs is akkora gond amíg repteti, akkor van a gond, amikor balfax és leesik.
-
Spec
őstag
Igen, ezt értem. Viszont egyrészt a 13k is pénz, tehát indokoltalnaul nem fizetném ki, főleg úgy hogy már eleve baromságnak tartom az egészet egy 80 grammos kis mikro drón esetében. De mivel van rajta kamera, így azt montam ok, a vizsgát meg a regisztrációt elvégzem, ez még belefér. Bár mondom, ezt is hatalmas túlzásnak érzem.
Amúgy meg jogkövető ember vagyok, de csak azt a jogot igyekszem követni, ami van is, tehát ami nincs előírva, azt azért nem erőltetném. Ilyet meg sehol nem láttam leírva, hogy "amin van kamera" arra kell biztosítás, de ha valaki be tudja idézni a konkrét előírást, akkor azt szívesen venném. -
Spec
őstag
Visszautalva a korábbi posztomra, jelenleg ott tartok a folyamatban, hogy sikeresen letettem a drón vizsgát. Most regisztrálnám a kis TELLO-mat, és magamat is a rendszerbe, mint UAS üzembentartó. No de...
Az üzembentartói regisztrációnál az alkalmazandó űrlap kéri a kötelező felelősségbiztosítás kötvény számát.
A 39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról az alábbit tartlamazza:
"A pilóta nélküli légijárművek légiközlekedési tevékenységének szerződésen kívüli kárainak felelősségbiztosítási összeghatárai
2/A. § A 2. §-ban foglaltaktól eltérően, ha a légiközlekedési tevékenységet pilóta nélküli légijárművel végzik, a 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben a pilóta nélküli légijárművekkel harmadik személynek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításnak a pilóta nélküli légijármű maximális felszálló tömegétől függően legalább a következő összeghatárokig kell fedezetet nyújtania biztosítási eseményenként és biztosítási időszakonként:
a) a legalább 0,25 kg, de legfeljebb 4 kg maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási eseményenként legalább 3 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 6 000 000 Ft;
b) a 4 kg-ot meghaladó, de a 20 kg-ot el nem érő maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási eseményenként legalább 5 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 10 000 000 Ft."Vagyis az én értelmezésemben 0,25 kg (250 gramm) alatt nem is írja elő a rendelet a kötelező felelősségbiztosítást.
A TELLO csak 80 grammos, meg se közelíti a 250 gramm súlyhatárt, úghogy elvileg nem kell rá biztosítás, vagy rosszul értelmezek valamit?
Egyébként a törvény így foglamaz pontosan:
"(7) Az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet 14. cikk (5) bekezdésében meghatározott pilóta nélküli légijármű-rendszer üzembentartóinak nyilvántartása tartalmazza
a) a természetes személy üzembentartó esetén az üzembentartó természetes személyazonosító adatait, valamint lakcímét,
b) a jogi személy üzembentartó esetén a jogi személy nevét, adószámát, székhelyét,
c) az üzembentartó e-mail-címét, telefonszámát, jogi személy esetén a kapcsolattartó e-mail-címét és telefonszámát,
d) – amennyiben azt jogszabály előírja – a kötelező felelősségbiztosítási kötvény számát,
e) a légiközlekedési hatóság által generált nyilvántartási számot, valamint
f) az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet 14. cikk (2) bekezdés e) és f) pontja szerinti nyilatkozatokat."
Vagyis ha nem írja elő, akkor nem kell. Ez alapján simán csak hagyjam ki az űrlapon? -
Crus
őstag
Van itt Autel Evo Nano+ tulaj?
-
Boonen007
őstag
Sziasztok!
Olaszorszagi nyaralasunk okán elgondolkodtam azon, hogy egy olyan dront kene venni amit lehet is használni egy egy szebb helyen. Lehetséges ez ott, komolyabb vizsgák stb nélkül? -
Szancsó
aktív tag
válasz
Markizmark #73325 üzenetére
-
Szancsó
aktív tag
válasz
Markizmark #73323 üzenetére
Szerintem akkor a logging device az ne Serial port legyen: SD -s gépem még nem volt, belső memóriánál nekem ott "onboard flash" kell.
De ha csak az van, akkor gondolom a ports fülön ki kell legyen választva a Peripherals oszlopban az egyiknél a Blackbox logging. A FAT32 elvileg jó neki, más tippem nekem nincs. -
Crus
őstag
170k pár boltban az Autel EVO Nano + Premium Bundle drón. Be is rántottam.
116k csak a drón, de szerintem a fenti bundle jobb vétel... +2 akksit is tartalmaz, aminek önmagában az értéke 40.000 Ft, és akkor még ott a 2 extra garnitúra propeller + hordtáska, amiket úgyis utólag venne az ember.
-
Peaceliker
addikt
válasz
Markizmark #73320 üzenetére
Nekem is ev800 volt és szerettem. Aztán bele néztem egy fs ba (dom v3) és egy más világ. Kisebb a kép, mégis jobb érzés. Szemem sem terheli annyira és szem mozgatás nélkül belátom az egészet. Aztán váltottam hd3 ra, hogy minek, azt már nem tudom, de azóta sem bánom.
Amúgy ev200 is jó (ev100 nagyon kevés) . De nézd meg specben, szerintem dominator v3 már jó, hd2 túl sok, homályos a kép széle, nézelődni kell benne, nem kell akkora FOV (nekem).
De nézz bele, anélkül ne vegyél. -
Markizmark
addikt
Sziasztok!
FPV szemüvegből melyik ad jó élményt a nem vödör szemüvegek közül?
Nekem EV800D van, ami elég jó mozi élményt ad, de lehet kéne egy szemüveg kategória is.
Mekkora FOV az ami már jó?
Nem szeretnék olyat, mintha monitort néznék a szoba másik sarkából. -
Markizmark
addikt
válasz
Peaceliker #73318 üzenetére
Köszi, én is remélem hogy erről van szó.
-
Peaceliker
addikt
válasz
Markizmark #73317 üzenetére
én úgy értem, hogy amíg akku rajta van ne vedd ki az sd kártyát
-
Markizmark
addikt
Sziasztok
Megjött a kis mobula 7 hd-m, de valamit nem értek jól.
Aszondja:
Mobula7 HD 1S coming with black box , please be careful to insert the TF SD Card , and don’t pull it out while install the battery.Most akkor mikor ne tegyem be vagy kis az sd-t? Amikor akku rajta van vagy amikor nincs ?
-
nimmrody
tag
válasz
Sirandrish #73306 üzenetére
Köszi szépen végül egy Grupamás biztosítás lett. Online a neten gyorsan meg lehet kötni évi 15 ezer ft. Köszi a választ.
-
cd334
tag
válasz
vandor01 #73312 üzenetére
Az fpvgarage.eu én is ajánlom, nagyon segítőkész emberek vannak ott. Megnézheted náluk a távokat szemüvegeket, hogy melyik jön be neked. Hívd fel őket nyugodtan.
Én a 3" felöl indultam neki az FPV-nek annó, de mint kezdő sikerült egy nagyon bika gépet összerakni és valahogy nem sikerült összebarátkoznunk. Aztán elkezdtem whoopozni és kisimult a világ. De ez tényleg egyéni, hogy ki mivel érzi jól magát.
Vannak épített whoopjaim és BNF gépeim is minden aspektusát élvezem a hobbinak. Szerelés pedig a hobbival jár, akármivel is kezded.
Protokoll:
Nekem volt crossfire(nagyon nem jött be), de nekem az ExpressLRS jött be(whoopoknál már lassan ez a default). Sokat fejlődött.
Nekem is 4in1 távom van külső ELRS modullal, így nagyon sok protokollt le tudok fedni. -
vandor01
senior tag
mivel nem vagyunk egyformak
egy 5collos `tank`kal is meglehet tanulni.....
olyan vazzal es alkatreszekbol ami birja a kikepzest
teny es valo kis pocskoszoruvel tobb a lehetoseg a problemamentes repulesreprotokol....
ha ujra kezdenem az epitest akkor ELRS helyett inkabb TBS Crossfiret valasztanam...
de mivel minden gepemen Xm+ van.... marad az FrSky vagy 4in1 modul -
vandor01
senior tag
válasz
moondustcoco #73309 üzenetére
bele okoskodom en is
eloszor... valaszolok arra amit kerdeztel....
a TAV ELRS -el nem kompatibilis a receiverrel Xm+
ma mar tobbfajta protokol fut egyutt jol kell valasztani!
a kamera aksi motor felejtos....mivel en epito vagyok megertem ha epiteni szeretnel
https://rotorbuilds.com/profile/17938DE
az epites nem mindenkinek valo!
ha nullarol kezded akkor az eredmeny bizonytalan foleg a hatarideje
ha most elkezded?
megjon minden....
minden passzol....
mindennek a minosege ok...
sikeresen osszerakod....
szoval az optimalis repules talan 1 honap mulva...TALAN????
de nem kizart a december sem...aksit kinabol rendelni? nem kizart a 2 honapos utazasa mire landol nalad....
ha most kezdenem keszen vennek gepet
repulesre belove lehet menni torni zuzni1. hasznalt az FB-rol vagy mashonnet pl kwadmarketrol
2. ujat uzletbol.
nezz szet az FPV garage honlapjan ha van zseton meg akarat?
akkor jovo hetvegen mar repulhetsz!
van naluk minden tav szemcsi aksi tolto propeller egyeb alkatresz
ma mar van ami itt occobb mint kinabol pl propeller ja es gyorsabb!!Vasarlaskor az mar mas kerdes hogy mi legyen a koncepcio?
ertsd? milyen TAV milyen szemcsi kicsi vagy nagy gep etc etc
lenne meg sok sok okossag... de nem vagyunk egyformak
ami egyiknek okossag az a masiknak falrahanyt borso..... -
cd334
tag
válasz
moondustcoco #73309 üzenetére
Illetve első gépnek lehet nem egy 5" gépet néznék, hanem egy whoopot. Ha kinn akarsz repülni akkor egy 85mm 2S vagy 75mm 1S konfig jó lehet. Ezekkel viszonylag könyenbben lehet tanulni, kevésbé veszélyesek, ha mégis töröd olcsóbb az alkatrész és olcsóbb az akksi is.
Whoopot is építhetsz, de a BetaFPV gépek elég jó ár érték arányban kaphatóak.Távban és protokollban inkább már az ExpressLRS ajánlanám mit az Frsky-t.
-
Peaceliker
addikt
válasz
moondustcoco #73309 üzenetére
Nagyon sokan abba hagyják, így vannak jó deal-ek. Én is most adtam el egész whoop részlegem, valaki meg pont kezdte a témát, így jó áron lett egy masszív csomagja
-
moondustcoco
friss újonc
válasz
Peaceliker #73308 üzenetére
Köszii
akkor lehet szétnézek az rtf, bnf gépek között -
Peaceliker
addikt
válasz
moondustcoco #73307 üzenetére
Akkut, motort, kamerát engedd el szerintem.
Amúgy elég faja gépeket adnak mostanság bagóért itthon...tuti építeni akarsz inkább? Minőségi cuccokból olcsóbban van sokszor gép eladó -
Sirandrish
legenda
válasz
nimmrody #73305 üzenetére
Mikor én kötöttem, én felkerestem egy ilyen biztosítással foglalkozó emberkét, aki össze is dobott nekem 3 ajánlatot (3különböző banktól), és mind ilyen 12-14K között mozgott..
Volt Allianz meg Groupama, meg még valami...már elfelejtettem, de én az Allianzt választottam.Ha gondolod, és ráér hétvégéig, visszakeresem neked a csákó mailjét, aztán megkérdeheted tőle
-
nimmrody
tag
Sziasztok!
DJI Mini 2 típushoz kötnék biztosítást.
Az érdekelne ár érték arányban melyik az a biztosító amelyik korrekt és nem arany árban dolgozik és lehet is erre a modellre éves biztosítást kötni. 10-20e ft között gondolnám.. ha van ilyen. Köszönöm
-
Spec
őstag
válasz
Sirandrish #73302 üzenetére
Na, hát éppen ezért kérdeztem én is, mert így rohadtul nem egyértelmű a dolog.
Egyébként a Tello egyértelműen nem játék. A gép leírásában van az alábbi rész:
Megnéztem a konkrét EU-s szabályozást, az sajnos nem adatrögzítést említ, hanem egyértelműen kamerát / szenzort.
És mivel nem játék, és van benne kamera, ezért elvileg "Open A1"-be esik, és kell hozzá "Drone operator registration" és "Complete the training and complete the exam". És minimum 16 éves kor felett lehet használni.
Viszont az Open kategóriára én azt találtam, hogy magát a drónt nem kell regisztrálni.
"Do I need to register my drone?
Unless they are certified, drones do not need to be registered, but you, as drone operator/owner, must register yourself."
Most akkor kell, vagy sem? -
Sirandrish
legenda
Hát a drónozás jogszabályai elég keszekuszák, amire a Magyar állam rátesz még vagy 45 lapáttal, de hogy csak a leglényegesebbel tisztába légy így bemásolok ide valamit, és kiemelek pár mondatot ami válasz lehet a kérdésedre..
....
JÁTÉK
A pilóta nélküli légijárművek között is vannak olyan eszközök, amelyek a játék kategóriába tartoznak. Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet, amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti maximális felszálló tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni.
...
NEM JÁTÉK A DRÓNOD
Abban az esetben, ha a játékokra vonatkozó feltételek közül csak az egyiknek nem felel meg a dobozod tartalma, akkor pilóta nélküli légijárműről beszélünk. Itt már nem számít, hogy van-e rajta kamera vagy, hogy milyen távolságra tud elrepülni tőled. Ami viszont továbbra is számít, az az MTOM, azaz a maximális felszálló tömeg.120 grammnál nagyobb, de 250 grammnál kisebb MTOM esetén a következő feladatok várnak rád:Nyilvántartásba kell vetetned az UA-dNyilvántartásba kell vetetned magad, mint UAS-üzembentartóTávpilóta vizsgát nem kell tennedNincs minimum életkorhoz kötve a műveletek végrehajtása, de 16 éves kor alatt szülői hozzájárulás kell
120 grammnál nagyobb, de 250 grammnál kisebb MTOM esetén a következő feladatok várnak rád:
Nyilvántartásba kell vetetned az UA-d
Nyilvántartásba kell vetetned magad, mint UAS-üzembentartó
Távpilóta vizsgát nem kell tenned
Nincs minimum életkorhoz kötve a műveletek végrehajtása, de 16 éves kor alatt szülői hozzájárulás kell
Szóval a súlya miatt meg a wifi miatt játék lenne, de kamera van rajta ami miatt már nem az. Ezek a szabályok viszont csak a 120grammnál nagyobb gépkere vonatkoznak, ami miatt ugye elvileg a Tellora nem...de ott a kamera....
Egy érdekes cikk részletei a DroneHungary oldalról...
Ő azért vágja a témát..
"Tudtátok, hogy létezik Pilótanélküli játék légijármű? Nos igen, ez a fogalom létezik Magyarországon, aminek vannak feltételei is, hogy ezt valami megkapja. Az első és talán a legfontosabb, hogy nem rendelkezik adatrögzítő eszközzel, ez egy érdekes megfogalmazás, mert nem azt mondják, hogy kamerával. Itt van egy érdekes jogi hézag, mert sok olyan eszköz van amin a kamera csak az irányítás miatt van rajta, de nem képes rögzíteni. Rengeteg ilyen kicsi drón létezik, pl a SYMA drónok nagyrésze, de ilyen pl a DJI Tello is. Ilyen drónok esetén egy applikáció segítségével tudjuk irányítani a drónt, viszont ott már tudunk képet vagy videót is rögzíteni, szóval kitudja, hogy ezeket pontosan hova sorolja a törvény."
És még neki sincs halvány lila gőze se hogy a Tello akkor most konkrétan mi
Sok sikert -
Spec
őstag
válasz
Sirandrish #73300 üzenetére
Köszi a válaszokat! Ez elég viccesen hangzik, erre a kis drónra vonatkozóan... Főleg, hogy úgy is ajánlják, hogy kiváló kezdő drón gyerekeknek. Eléggé ellentmondásos, mert a doboza szerint 14+ os, vagyis nem is gyerekjáték ez alapján. Ha jól tudom a drón vizsgához is 16. betöltött életév kell, szóval gyerek elvileg nem is használhatja. Akkor hogy lehet ajánlott kezdő drón gyereknek? Na mind1...
Akkor ha jól értem, mivel ez az EU-s szabályozás alapján 250 gramm alatti "Open" kategória, azon belül is A1, így magát az eszközt nem kell regisztrálni, bejelenteni, csak nekem kellene egy drón vizsgát letenni hozzá?
És mi van ha leragasztom a kameráját? Akkor is kell?
Új hozzászólás Aktív témák
Egyéb, hasonló témájú topikok:
● Quadkopterek, felső tagozat
● Fimi drónok
● DJI topic
- Digitális Állampolgárság Program DÁP
- Milyen TV-t vegyek?
- Íme az új Android Auto!
- Házimozi belépő szinten
- Miért álltak az oldalak egy hétig, mi történt?
- Futás, futópályák
- BestBuy topik
- Kerékpárosok, bringások ide!
- PROHARDVER! feedback: bugok, problémák, ötletek
- Háztartási gépek
- További aktív témák...
- Azonnali készpénzes GAMER / üzleti notebook felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! I7 6700K / RTX 2060 6GB / 32GB DDR4 / 500 SSD
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A12/Samsung Galaxy A22/Samsung Galaxy A32/Samsung Galaxy A52
- Új Dell 14 Inspiron 5435 FHD+ Ryzen7 7730U 4.5Ghz 16GB 512GB SSD Radeon RX Vega 8 Win11 Garancia
- ÚJ Asus TUF Gaming F17 FX707 - 17.3"FHD IPS 144Hz - i7-13620H - 16GB - 1TB - RTX 4060 -3 év garancia