Aktív témák

  • Rover623

    félisten

    válasz Declare #156 üzenetére

    Ez a topic viszont már közelebb van a problémához:[link]...:DD

  • Oliverda

    félisten

    válasz Rover623 #154 üzenetére

    A héten megjött az ''L'' alakú csati az optikai kábelhez. :DD

    [link]

    Köszönet Rover623nak! :R

  • Declare

    őstag

    Ugyan a topic nem pont ez, de azért hátha valki tud segíteni.

    Házimozi hangrendszert szeretnék beszerezni, tv, dvd lejátszó már van, tehát csak a hang része hiányzik.
    A célhelyiség egy kb 6*7m es nappali.

    Szóval mindenkinek megköszönném, aki tud adni tanácsot, milyen márkát érdemes, milyen méretű hangfalak jók ( mert láttam már ilyen egész aprócskákat is, amiben őszintén szólva nem nagyon bízok)... túlzásokba nem szeretnék esni, ezért kb olyan 100ezer körülig lenne jó a dolog, de minden véleményt várok azért :) .

    Előre is köszi.

  • thaler2

    senior tag

    válasz Rover623 #154 üzenetére

    Igen tudom, azért kérdeztem hátha valakinek van valami.... :) Elsőnek a típusa McVoice :DDD Nem gondoltam komolyan, csak megkérdeztem:) HK-nál lejjebb nem adom ;)
    privát üzi is ment.

    [Szerkesztve]

  • Rover623

    félisten

    válasz thaler2 #153 üzenetére

    Nem gondolod komolyan...:DDD
    Az elsőnek még a típusára sincs tippem...:(
    A másodikról (többek között) itt volt szó:[link]...;)
    Te nyitottad a topicot...;]


    [Szerkesztve]

  • thaler2

    senior tag

    Na erről valaki vélemény, tapasztalat?[link]

    és a másik: [link]

  • Rover623

    félisten

    válasz Petyka3 #151 üzenetére

    5.1-es erősítőnél kizárt...egyszerűen nincs elég végfok...:DDD
    7.1-esnél már lehet...a frontoknak 2x2 végfok +3 a centernek és a két hátsónak, az pont 7...:C

  • Petyka3

    aktív tag

    válasz Rover623 #150 üzenetére

    Ez egy kimeritő válasz volt... :R
    Természetesen elképzelhető olyan erősítő, aminél átkonfigurálható hogy sztereo üzemmódban a nem használt hátsó csatornák erősítőit ugyanazokkal a jelekkel hajtsa meg mint a frontokét és így kettős erősítésre is alkalmas lehet a rendszer.
    Ebben az esetben azonban nem használható többcsatornás hangvisszaadásra...

    Pontosan erről van szó,csak arról nincsen sajna fogalmam,hogy tényleg csak sztereó jelnél műkődik a bi-amp funkció,vagy mozizásnál is? :F

  • Rover623

    félisten

    válasz Petyka3 #148 üzenetére

    Nos...

    Alapfelállás: 1 végfok >> 1 komplett hangfal

    A hangfal többféle lehet...
    - ''egy utas''...egyetlen szélessávú hangszóró...vagy több, sorosan, párhuzamosan vagy kombináltan kötve a nagyobb hangerő kedvéért. Egy vagy két hangszóróval olcsó ''HiFi'' vagy PC körüli megoldás, sok hangszóróval régebben tér- vagy teremhangosítás...
    Az erősítő felé viszonylag egyszerű, könnyű terhelés...szóba sem jön a kettős erősítés.
    A közhiedelemmel ellentétben ez a megoldás is szólhat jól! Főleg PC-k mellé szánt 2.1-es rendszerekben előszeretettel alkalmazzák az egy hangszórós dobozokat...hiszen olcsón előállítható. A hangfal hasznos frekvenciatartománya szinte magától kialakul: az általában kisméretű (max. 8-10cm)-es hangszóró az igazán mély frekvenciákat nem tudja lesugározni, ezt a szubláda teszi meg helyette...
    Gyártható azonban igazán jó minőségű audiofil szélessávú hangszóró is, de ez roppant ritka és drága!

    - ''több utas''...min. 2 hangszóró. Az egyik közvetlenül terheli az erősítő kimenetét, a másik (vagy a többiek) pedig ezzel párhuzamosan vannak kötve, de a klasszikus értelemben vett keresztváltó (hangváltó) helyett mindösszesen egyetlen sorba kötött kondenzátorral vannak leválasztva a fő (mély) sugárzóról. A kondenzátor értékének helyes megválasztásával elérhető hogy az utána kötött hangszóró ne kapja meg az alacsonyfrekvenciás jelet, a magasabb frekvenciákat pedig a mélysugárzó a felépítéséből adódóan nem tudja kiköhögni. Máris kész az ideális hangfal...minden hangszóró a neki ''fekvő'' tartományban zenél...:C
    Persze nem ilyen egyszerű a dolog. A ''keresztváltási'' frekvencia egy ilyen esetben nem határozható meg egyértelműen...az impedanciaviszonyok időnként roppant kellemetlenek az erősítő szempontjából. Nem lehet fázis és futásidőkorrekciókat megvalósítani a hangszórók között.
    Előnye a nagy hatásfok, és az hogy a hangszórók preciz válogatásával, hangolásával igen szép és tiszta hangkép érhető el, hiszen a hangszórókon kívül szinte semmilyen alkatrész nem zavar be...:C
    Ha viszont csak a spórolás okán terveznek így egy hangfalat, akkor siralmas lesz az eredmény...és sajnos ez a gyakoribb...:(
    Jellemzően ilyen felépítésűek a 2-3-4:Y utas autóhangszórók és a kommersz mikro-mini hifi rendszerek, valamint a PC-s házimozi sugárzók...ezeknél sincs lehetőség a kettős erősítésre...nem készítik fel őket erre: egyetlen pár csatlakozón keresztül várják a muzsikát.
    Házilagos módszerekkel megoldható de sok haszna nincsen, általában a felhasznált anyagok minősége olyan sokat ront a hangon, hogy nem éri meg a befektetett munka.
    Vannak kivételek itt is: van néhány cég, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a tiszta hangzásra, a jó impulzusátvitelre...a ''gyors'' hangzásra. Ez a felépítés pedig kedvez a tranziens jelek átvitelének, nincsenek felesleges rezgőkörök amik elkenhetnék őket.
    Élvezet ilyen hangfalakon pengetett hangszereket, ütős hangszereket hallgatni...:C
    Ezek között már előfordulnak olyanok, amiket felkészítettek a kettős erősítésre.


    - ''több utas'' rendszer...min. 2 hangszóró és ''igazi'' keresztváltó. Ebben a rendszerben az egyes hangszórók a bejövő jelből csak a nekik ''szóló'' sávot kapják meg. Esetenként igen bonyolult szűrőáramkörökön keresztül, impedanciaillesztő kapcsolásokon át, fázistoló tagok közbeiktatásával.
    Nagyon jó és nagyon rossz hangfalakat lehet így alkotni...:DDD
    Egy jó keresztváltóval ki lehet korrigálni az egyes hangszórók frekvenciaátviteli fogyatékosságait, össze lehet hangolni az eltérő érzékenységű hangszórókat (pl. a nyomókamrás magassugárzók sokkal érzékenyebbek a hagyományos dinamikus hangszóróknál), el lehet érni hogy a több hangszóróból valóban egy időben induljon el a hallgató füle felé a hang (bár szerencsére erről egyre inkább leszoknak a gyártók, inkább bonyolult módon megtörve a hangfal előlapját fizikailag tologatják el egymáshoz képest a hangszórókat:C), stb.
    Természetesen egy ilyen bonyolult áramkörcsomag komoly veszteségeket jelent, és elég nehéz terhelés egy végfoknak.

    És itt jön be a képbe a kettős erősítés!!!!

    Sok hangfalat felkészítenek arra hogy a betáplálás kettéválasztható (általában függetlenül attól hogy hány utas, hány hangszórós a rendszer, a szétválasztás úgy történik hogy az egyik ág a mélysugárzó(k) a másik pedig az összes többi, ami ''fölötte'' van).
    Ilyenkor két erősítővel meghajtva a hangfalat minőségibb hangélményhez juthatunk, hiszen az erősítők egyszerűbb, könyebben kezelhető kevésbé komplex terhelést kapnak, és az áramkörök egymásrahatása is csökken...ergo kevesebb torzítás ''zavar be'' a hangzásba.
    A két erősítőnek azonban ugyanazt a hanganyagot kell szolgáltatnia!!!!
    Tehát pl. két sztereo erősítővel lehet ilyet csinálni: az egyik a két hangfal mélyszekcióját a másik pedig a magasakat hajtja meg. A két erősítőt ugyanarra a jelforrásra kell kötni, párhuzamosan. A gyakorlatban azonban elterjedtebb megoldás az, amikor a kimenetre csak az egyik erősítő van rákötve (main, ''fő'' erősítő), a másik végfok pedig a főerősítő szabályozott (tehát a hangerőszabályzó állásától függő) vonalkimenetére van kötve. Ebben az esetben a második végfok lehet egyszerűbb kivitel is.
    Vannak olyan erősítők is amelyek alapból fel vannak készítve a kettős erősítésre. Ezek általában többcsatornás erősítők, vagy olyan végfokok amelyeket multiroom szolgáltatásokra terveztek, tehát több végfok van bennük mint amennyit az általuk kezelt hangformátumok megkövetelnek.
    Pl. vannak erősítők amelyeknél az frontsugárzókból nem csak egy párat lehet bekötni, hanem kettőt. Általában A-B jelöléssel szokták illetni őket.
    Értelme az lenne hogy igényes zenehallgatásra (főleg sztereo) más hangfalakat ''illik'' használni és más jellegűeket a házimozi jellegű zajongáshoz.
    Tehát vagy A, vagy B.
    Bizonyos erősítők lehetővé teszik hogy A és B is egyszerre szóljon, tehát akár két külön helységben is szólhat a ''dance'' vagy nagyobb helységet hangosíthatunk be velük.
    Az igazán komoly erősítők esetén ezt külön-külön végfokok végzik...ezek alkalmasak a kettős erősítésre!
    A mezei erősítőknél simán párhuzamosan kapcsolják a két hangfalat, komoly terhelésnek kitéve a végfokot...jó eset ha leírják, hogy ilyenkor ne használjunk 4-6 Ohm-osnál alacsonyabb impedanciájú hangfalakat...:U
    Tehát a kettős erősítés: két végfok ugyanazt a jelet nyomja a hangfalra...az egyik a mélyet, a másik a magasat...leegyszerűsítve.

    A háttérsugárzók jele nem használható fel ilyen célra, hiszen a többcsatornás hangvisszadásnak pont az a lényege hogy ''hátul'' más szól mint ''elől''...tehát a hátsó sugárzókat hajtó erősítők teljesen más hangot adnak ki mint az elsők...komoly hangzavar lenne belőle, ha a frontsugárzók mélyeiből a frontra szánt hangok jönnének ki, miközben a magassugárzóikból a hátsó sugárzókra szánt háttérzajok csipognának...:Y

    Természetesen elképzelhető olyan erősítő, aminél átkonfigurálható hogy sztereo üzemmódban a nem használt hátsó csatornák erősítőit ugyanazokkal a jelekkel hajtsa meg mint a frontokét és így kettős erősítésre is alkalmas lehet a rendszer.
    Ebben az esetben azonban nem használható többcsatornás hangvisszaadásra...

    P.S.:
    Remélem világos...:B
    Ha nem, mentségemre szóljon, hogy erről a témáról kisebbfajta könyvet lehet írni, elég nehéz egy oldalban összefoglalni...:(


    [Szerkesztve]

  • Rover623

    félisten

    válasz Petyka3 #148 üzenetére

    Marantz és Denon ehhez túl finom...yamaha és Pio hasonlóan ''kemények''...
    De ezt nem lehet így eldönteni...lehetőleg meg kell hallgatni a párosításokat...
    Én a Denon-t (karakterében hasonlít a régi Technics-ekre és a Technics+Jamo régen jó páros volt) vagy a Yamahát javaslom...

    A kettős erősítés pedig nem egészen erről szól...:DDD
    Most elmék, oszt rendberakom a házam táját, de 1 óra múlva visszagyüvök, és belebonyolódok...:DD

  • Petyka3

    aktív tag

    válasz Rover623 #147 üzenetére

    Köszi a választ.Mélyládának nincsen helye ezért néztem ilyen brutál hagfalakat.Már csak erőlködőt nem tudom mi passzolna hozzá:
    Pio vsx 915,Marantz SR4600,Denon avr 1906,Yamaha rxv 657 - ezek valamelyikére gondoltam... :F
    A kettős erősítésnek van-e értelme?-gondolok itt a surrond back csatornák átirányítására a frontokra.


    [Szerkesztve]

  • Rover623

    félisten

    válasz Petyka3 #146 üzenetére

    általában a Jamo hagfalak milyen minőséget képviselnek?
    Sokfélét...:DDD
    Az olcsók: alacsonyat...
    A közepes árfekvésűek: elfogadhatót...
    A termékskála csúcsán levők: magasat, kifinomultat...
    :))
    Az S-708 a középső kategóriába tartozik (a Jamo-n belül)...vájtfülűek kivételével szinte mindenkinek megfelelnek, komoly hangerőt szolgáltató, ''bulizós'' ládák...komolyzenére nem ajánlanám...:DD

  • Petyka3

    aktív tag

    A Jamo S-708-ról tud vki nyilatkozni milyen a hangja? ill.általában a Jamo hagfalak milyen minőséget képviselnek? :F

  • orkester

    őstag

    válasz Lui76 #144 üzenetére

    Azt hittem hangosabban fog szólni. Ezt konkrétan nem tudnám leírni, mert ezt inkább tapasztalni kell. Meg azért függ beltértől, meg a hangfaltól is ami esetemben frontban 2db álló Sony hivatalosan max. 140Wos hangfal. A gond szerintem azzal is lehet az előző hsz-t olvasva, hogy 8ohmosak. A lényeg, hogy kicsit jobban fel kell csavarni a hangerőt ahhoz, hogy jól szóljon. De ennek ellenére meg vagyok vele elégedve.

  • Lui76

    őstag

    válasz orkester #133 üzenetére

    mit jelent hogy nagyobb teljesítményre számítottál ?
    Mekkora teljesítményű a két front hangfalad?

    Agonizálok én is vmi erősítő megoldáson...
    Most még ott tartok hogy a tetőteret burkolom, abból lesz a ''mozi'' szoba

  • orkester

    őstag

    válasz Rover623 #142 üzenetére

    Részletesen kifejtetted.:) Ezt én is köszönöm! :R

  • Rover623

    félisten

    válasz Petyka3 #138 üzenetére

    Vki mondja már el nekem ez mit jelent: 4-8 Ohm impedancia
    Semmit...;]

    Az impedancia váltóáramú ellenállás...és mivel a hangszóróban található alkatrészek viselkedése erősen frekvenciafüggő, az impedancia is frekifüggő...tehát nem lehet egyetlen számmal megadni...vagy ha mégis, akkor meg kellene adni hogy milyen frekvenciához tartozik az az egyetlen érték, ha nem adják meg, akkor feltételezzük hogy 1kHz-re vonatkozik.
    A gyakorlatban a hangfalakban található rengeteg alkatrész (hangszóró, hangváltó(k), levegő, lyuk, stb.) valamint a végfok és a hangfal egymásra gyakorolt hatására erősen ingadozó az impedancia...
    Egy két utas basszreflex ládánál akár pár tized Ohm-ra is leeshet és felszökhet akár 100 Ohm-ig is...nem véletlen hogy ritka (és drága) a szépen szóló erősítő/hangfal...:C

    A gyakorlatban azt kellene hogy jelentse egy hangfal esetében a 4-6-8-15 Ohm, hogy a hangfal üzemi tartományában az impedancia nem esik lényegesen (ált. 20%) a megadott érték alá...de leesik...:P
    Más cégek/gyártók/csoportok úgy ''gondolják'', a megadott érték az üzemi tartomány átlaga...:U

    Egy biztos: a magasabb feltüntetett érték általában magasabb valós átlagos impedanciát jelent.

    Az erősítőknél is gázos a dolog: az lenne az okos dolog, ha azt tüntetnék fel, mi az a legkisebb impedancia, amit az erősítő kimenete el tud viselni...
    De mivel ezek igen kicsi értékek, csak zavarba hoznák a felhasználókat, ezért biztonsági játékot játszanak: a hangfalaknál bevett értékeket tüntetik fel...:DDD

    Nagy gond úgy sem lehet...ha a hangfal (feltüntetett, átlagos, minimális, akármilyen) impedanciája magasabb mint amire az erősítőt tervezték/optimalizálták (pl. erősítő = 4 Ohm, hangláda = 8 Ohm), akkor csökken az erősítő leadott teljesítménye, nem fog ''akkorát szólni'', ill. bizonyos esetekben csökken a basszus, ''súlytalan'' lesz a hang...

    Ha fordított a helyzet (pl. erősítő = 8 Ohm, hangláda = 4 Ohm), akkor a végfok közelebb lesz átlagban a rövidzárhoz, jobban melegszik, hangerőcsúcsoknál pedig megbicsaklik (clippel)...
    Extrém szar esetben rövidzárat érzékel (nagyon ritka)...de egy normális erősítőnek ezt el kell viselnie...a melegedést is...szokás hővédelmet építeni egy rendes erőlködőbe...:P

    Persze ha nem fontos, ne forszírozzuk a dolgot...4 Ohm-os erősítőre ne kössünk egy ''lyukba'' párhuzamosan kötött 4 Ohm-os hangszórókat a házibuli kedvéért (8 Ohm-osra értelemszerűen ne dugjunk egy helyre 2db 8 Ohm-osat párhuzamosan)...
    Ellenben a 8 Ohm-ra tervezett erőlködőkre (főleg a házimozi erősítőkre) nyugodtan rá lehet akasztani a manapság divatos 6 Ohm-os zajongókat...semmi baja nem lesz tőle egyiknek sem...az erősítőt persze hagyjuk szellőzni...:DDD

    4 vagy 6 Ohm-os erősítőre manapság gyakorlatilag ráköthetünk akármit...persze a 8 Ohm-ot kerüljük, mert nem fognak mozogni az ablakok...:C

    Érdemes átnézni az erősítők kézikönyvét is: bizonyos erősítők rendelkeznek olyan funkcióval (kapcsoló a gép seggén, menüpont, jumper a PCB-n) amivel állítani lehet a kimenet ''tűrésén''...


    [Szerkesztve]

  • orkester

    őstag

    válasz Petyka3 #140 üzenetére

    Én valahogy így tudom...ezek szerint nem túl pontosan... :B

Aktív témák