- Csendben leállította a Deep Link fejlesztését az Intel
- Már Vulkan API-val is működik a Smooth Motion képgenerálás
- Driftelős és lövöldözős hangulatú lett az új Arc meghajtó
- Ollós klaviatúrával és az eddigi legkisebb Basilisk egérrel jelentkezett a Razer
- Viszonylag kompakt léghűtésekkel gyarapította kínálatát az Arctic
- Milyen processzort vegyek?
- CPU léghűtés kibeszélő
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Fujifilm X
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Milyen videókártyát?
- Adatmentés - HDD - SSD - Flash
-
PROHARDVER!
Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.
Új hozzászólás Aktív témák
-
kiskornel
addikt
válasz
Frigetrus #7798 üzenetére
Héj! Van egy csavarás a dologban. A perspektíva térérzetet jelent. NÉZZ bele a kukkerba egy halszem objektívnél, és egy telével. Ha ua. a térérzeted becsokizok. Az a gond, hogy a 180°-os látószöget ugyanakkora kivágásra (vetitett területre) paszírozza össze a fényképezőgép, mint a 20°-osat. Így csak is akkor, és csak is akkor lesz a végterméken (a kinyomtatott képen) ugyanaz a térérzet, ha a gyújtótávnak megfelelően, ugyanúgy távolról/közelről szemléljük a képet.
Vagyis a torzítás a leképzés során keletkezik. Nézzük pl. a halszem obit, ami 180°-ot vetít az érzékelőre. Az abból készült képnél kizárólag akkor kapnád vissza a látottakat, ha a kinyomtatott kép síkját egy gömbfelületre paszíroznád rá, majd a gömb középpontjából néznél a képre. De mivel mi sík képeket nézünk (és gondolom neked sem görbített a monitorod képe) a visszanézett kép torzulást szenved.Tehát! Ha szabad szemmel nézzük a térérzetet, akkor minden szó igaz, amit leírtak, de mi az átnézeti keresőn keresztül szemléljük a világot, majd később a kinyomtatott/monitor képén, ami bizony torzulást fog szenvedni.
A gond ott van az elmélettel, hogy a fényképező leképzése nem teljesen ua. mintha egy kivágott négyzet alakú sablonnal kitakarnád a látómeződ széleit."Továbbá te kijelentetted, hogy 50mm-es re nem jellemző.
Középformátumon például az már nagylátó" - ha nincs odaírva, akkor kisfilmes formátumra vonatkozik. Nézd meg a kompakt gépekre ráírt gyújtótávokat. A kis Fujimon 36-360mm van és nincs odaírva hogy középformátumú, meg ekvivalens. (azt hiszem a valós 6-60mm).Te ma nagyon kötekedős kedvedben vagy. És nagyon precíz akarsz lenni.
megjegyzés: A fent említett dolgok csak ebben az univerzumban működnek, a 3D térben, feltételezve, hogy nincs térgörbítés, stb...
-
Frigetrus
aktív tag
válasz
kiskornel #7796 üzenetére
A perspektivikus torzítás is attól függ.
Ha azzal a nagylátó obival messzebbről fotózol egy témát, majd abba belenagyítasz, akkor pontosan megkapod azt a perspektívát, amit egy olyan gyújtótávolságú objektívvel érnél el, mint a belenagyítás mértéke.
Ha viszont közelebb mész annyira, hogy megkapd az előző belenagyítással megfeleltethető képszöget akkor az a nagylátó obi azért fogja torzítani a tárgyad mert közel mentél.
A perspektivikus torzítás valamilyen szinten relatív, hisz mihez képest nevezzük annak. Attól is függ, hogy egy tárgyat milyen közelről/messziről nézünk.
Továbbá arról volt szó, hogy felvetődött, hogy a 35mm-es mennyire torzít... Kérdés, hogy mit, és milyen távolságból?
Továbbá te kijelentetted, hogy 50mm-es re nem jellemző.
Középformátumon például az már nagylátó, tehát ha adott témát ugyan olyan képkivágással akarunk fotózni mint egy kisfilmessel, akkor közelebb kell mennünk ez esetén, tehát a másikhoz képest torzítani fog."széles látószögű objektívvel közelebb kell menni, melynek során a pespektíva megváltozik (a tárgytávolság is)." Pont azért fog megváltozni mert közelebb mentél.
Idéznék Rabi Miklós egyik írásából: "A perspektíva megváltoztatásához a tárgytávolságot kell megváltoztatnunk. (Azonos helyről fotózva egy tárgyat 20mm-es, vagy 200mm-es objektívvel, teljesen azonos képet kapunk róla. A különbség csupán annyi, hogy a 20mm-es objektívvel készült képen a tárgy kisebb lesz, így több látszik majd a környezetéből is. - Rabi Miklós)"
Tökéletesen igaza van. -
Wyll
őstag
válasz
Frigetrus #7794 üzenetére
Egy obi típust/modellt kaphatok?
Ami jó ehhez a géphez (Sony Alfa 330), és általánosságban jónak mondják.
Mert egy kezdőnek úgyis mindegy még, csak legyen valamin gyakorolni, ami azért nem a legszarabb obi, de nem is a csúcs kell még...
Mert az a baj, hogy sem én, sem a csaj nem tudunk mit kezdeni itt a nagy bölcsességekkelSzóval valami konkrét tipp kéne
-
kiskornel
addikt
válasz
Frigetrus #7786 üzenetére
"Ezt még egyszer át kéne gondolni. A perspektíva csak és kizárólag a tárgytávolságtól függ." -
Nem a perspektíváról beszéltem! A perspektívikus torzításról. Ami a normál objektívhez(alapobjektív - ami kb. azt a perspektívát adja, mint amit szabad szemmel látunk) képéhez képesti torzulást jelenti.
Most adtál egy pofont a légynek. Amit írtál az triviális, igaz. Mind a két állítás. DE. Ugyanazon fényképészeti cél eléréséhez (ugyanazon képkivágás) a széles látószögű objektívvel közelebb kell menni, melynek során a pespektíva megváltozik (a tárgytávolság is).
-
Frigetrus
aktív tag
Ez mind nagyon szép és jó hogy "szerinted", de sajnos ezek nagyjából pontos meghatározások.
Így terjedt el, ekvivalens 50 alatt nagylátó, ekv. 50 a normál látószög, fölötte pedig a tele tartomány.
Fényerőről meg annyit, hogy nem az szabja meg, hogy mi kerül a képre, klaszikus mellportrénál a képkivágás, és a megfelelő perspektíva a lényeg, amit tele tartománnyal egyszerűbb megoldani.
A fényerő csak másodlagos, stúdióban világítani kell, sötét helyen pedig ahol csak a környezeti fényre vagy hagyatkozva, oda kell a nagy fényerő, de nyilván olyan tele obi is van, csak a pénztárca szab határt. Vagy iso növelés a megoldás, stb...
Viszont egy rosszul megválasztott perspektíva és képkivágás teljesen tönkre teszi a képet.Ja, és mi az a "középtartomány"???
-
Frigetrus
aktív tag
Igen, jó fényerő kell hozzá, amiben egyik általad linkelt obi sem jó sajna, de ne aggódj, azt egyik márkánál sem lehet olcsón megúszni, súlyos százezrekbe kerülnek az igazán fényerős tele zoom-ok.
A második általad linkelt teljesen kiesik a körből, mert azt írja, hogy csak manuális fókusz van, ami sporteseményen felejtős.
Amúgy meg lehet oldani napos rendezvényen egy ilyen olcsóbb obival is. Sötétben már kevés lesz, oda kell a fényerős obi, és magas iso. Persze próbálkozni azért lehet.
Amúgy Sonyban nem vagyok otthon, ezért mást nem tudok ajánlani, majd talán valaki. -
fi:zi'k
nagyúr
Sziasztok,
Gasztrofotózáshoz milyen tartományú objektív szükségeltetik?
-
máyköl
veterán
válasz
Frigetrus #7790 üzenetére
Hát nálam még APS-c -n sem tele az 50mm.
75mm szvsz nem kistele. Az egy középtartomány.
Szerintem a kistele olyan 100-120mm -től kezdődik.
Hát én a sigma 70-300 -al portrézék utoljára, elég gyenge fényereje kell, az pedig kell portrénál. Portréra talán 50-85mm a legjobb, APS-c -n. -
Wyll
őstag
Ezt a portré dolgot nem kell ám olyan nagyon komolyan venni.
Lehet, hogy inkább úgy kellett volna megfogalmaznom, hogy egy igényesebb általános objektív kéne, mondjuk olyan max 80.000Ft-ig (vagy 200EUR, ugyanis Frao. lesz a vétel helyszíne), ami nem volna rossz, ha néha sportesemények fotózásakor sem vérzik el teljesen. (Ehhez pl jó fényerő kell, nem?) -
Frigetrus
aktív tag
Portréhoz leggyakrabban pont hogy a kistele és középtele tartomány a jó, ekvivalens 85mm-től szokták ajánlani felfelé.
Amúgy részben ellent is mondasz magadnak mert APS-c-n az 50mm pont kistele lesz már, igaz az még csak 75 mm ekvivalens.
Érdemes 85 fölé menni ekvivalensben. Én portrézáskor általában "fizikai 100mm" fölé megyek, ekvivalensben ez nyilván jóval több. -
máyköl
veterán
Hát portréhoz nem igazán jó a teleobjektív.
Sportra már inkább...Sigma 70-300 -am van nekem is, Canonban. Eleinte jó, de nem egy profi objektív. Rajzolhatna szebben is, IS nem ártana, autófókusz elég gyengécske. De kezdetnek megteszi.
A következő telém egy 70-200 L lesz, ha meg lesz rá a pénzem.Nem vagyok otthon Sony objektívekben, de valami fényerős 50mm körüli objektív lenne jó portréra.
-
Wyll
őstag
Sziasztok!
Egy kedves hölgyismerősöm szeretne a Sony Alfa 330-as vázához objektívet venni. A cél igényesebb hobbi fotózás, ugyanis később még az is lehet, hogy rendesen is fotózással szeretne foglalkozni, ha minden összejönne ehhez. A jelenlegi téma elképzelések: sport, portré, ill. általános lennének. De ezt nem kell szigorúan venni, igazából még nagyon az elején tart a dolog, még simán alakulhat.
Mit ajánlotok, ami passzol ehhez a géphez? (Használt is lehet, ha jó állapotban van.)
Van két tipp is már, ezekről mi a véleményetek:
- SAL-75-300
- SIGMA APO 75-300 -
Frigetrus
aktív tag
válasz
jancsi90 #7780 üzenetére
50-es fiexl az a baj, hogy APS-c kicsit kényelmetlen, mert pont olyan tartomány, amivel portrét még nem az igazi készíteni, de bárhova máshova, például beltérbe már túl szűk.
APS-c-re 35mm-est érdemes venni szerintem, és akkor az adja a normál látószöget.
35 f1.8 egy kíválló objektív, nagyszerű rajzolattal, jó árral és jó fényerővel.
Nyilván portrézáshoz még kevesebb mint az 50-es, de ez csak akkor igaz ha klasszikus mellképet akarnál csinálni, ott ahol a modell környezetéből is mutatni akarsz, oda teljesen jó a 35-ös.
A torzításról meg írtam az előző hsz-emben. Ha másféle torzításra gondolsz, az más tészta. -
válasz
jancsi90 #7784 üzenetére
Attól függ, milyen az obi és az adapter, erősen kétlem.
A canon obi nikon gépre témával az AF-en kívül még egy komoly bajom van: ezek az adatperek tartalmaznak lencséket, uis a nikon tüköraknája a legmélyebb és canon obival nem lehetne nik vázon távolra fókuszálni (=elég közel hozni a lencsét a szenzorhoz).Esetleg ebayről (UK, DE) vadássz le egy AFS 1.4/50-et. f/2 után jó azis.
-
kiskornel
addikt
válasz
jancsi90 #7780 üzenetére
"Amúgy kicsit meglepett, hogy a 35mm 1.8as annyira torzít."
Perspektívikus torzítás! Az természetes. Az 50mm-es obi az egyetlen, ami nem rendelkezik vele. Az összes többi gyújtótáv torzít. Ha egy széles látószögű obival fényképezel közelre, akkor a közeli dolgokat nagyobbnak mutatja, míg a távoli dolgok még kisebbek lesznek a képen, ahhoz képest, mint amit szabad szemmel látsz.
Ezt a cikket találtam róla. Így már megértheted, miért nem ajánljuk a 35mm-es obit portrézásra.
-
Jól meg kell nézni a képeket, és ha az eladó megbízhatónak tűnik, csak nyugodtan. Nekem eddig jó tapasztalataim voltak (és egy halom $-t spóroltam az új árakhoz képest)
#7780: a D3100-hoz esetleg lőhetsz egy sigma 2.8/17-50 HSM-et, az szépen rajzol 50mm-en. Bár 1 baj van vele: 3x annyiba kerül, mint az 1.8/50
-
jancsi90
tag
Köszönöm a válaszokat, imádom a ph fórumát, hamar választ kap az ember.
Nos nekem mindenképp afs obi kell mert jelenleg D60-om van és úgy néz ki, hogy D3,1k-ra váltok csupán az isóért és a vidiért.
Ami elérhető árban van még az a 35mm f1.8as nikon obi. Az 5Omm 1.4es nikon obit nem dicsérik és megnéztem használtan is és egy csomó volt amit nagyon újszerű állapotban árultak tehát első alkalomtól nem válik be. A másik választás a Sigma lenne, az hihetetlen élességet produkál csak kicsit drága. Nem szeretem a Nikonnak ezt a fókuszmotoros taktikáját. Még azon is gondolkodtam, hogy eladom az összes Nikon cuccomat és veszek használtan egy 45OD canont és 5Omm 1.8as fixet meg egy vakut és akkor: 'A gép forog, s az alkotó pihen', csak akkor megint kéne egy tele... stb... s rettegjek az error99től. Szóval nem hinném, hogy rá tudjam magam venni a D9Ore a videó végett, HD mániakus vagyok s ez visszahúz. Na meg d3,1k mellé sem egy 5Omm 1.8ast mert a szemem aztán káprázni kezd, annyit kell lessem az élességet. Viszont vidinél jól jön. Szóval hiába kérdezek, magamnak válaszoltam. Bár lehet úgy lesz, hogy veszek d3,1kát és egy 5Omm 1.8as fixet s majd 3 év múlva a vázat lecserélem.
Elnézést az esetleges érthetetlenségért.
Amúgy kicsit meglepett, hogy a 35mm 1.8as annyira torzít.
Na bye -
válasz
jancsi90 #7773 üzenetére
A 35-ös egészen biztosan túl rövid portréra. Egyrészt bele kell mászni vele a modell arcába, másrészt már torzít.
Az 1.8/50es a nikon egyik legjobb üvege és egyáltalán nem drága. Ebayról 100€ körül tudsz használtat beszerezni. (jaigen, nincs benne AF-s motor, D90/D7000 kell az autofókuszhoz)
Az újabbik (drágábbik) tamron 2.8/17-50-es használhatónak tűnik, a régebbi elég komoly CA-t produkált.
Az is kérdés, milyen portrékat szeretnél: egész/félalakos vagy arc. Mert arcportréhoz inkább 85mm dukál, itt a megfizethető darab a manuális Samyang (walimex, rokinon...) 1.4/85, amit 300€ körül szórnak a német ebayen.
-
jancsi90
tag
Melyik jobb portrézásra? 5Omm vagy 35mm.
Af-s obira van szükségem így a 35mm 1.8 előnyben van az ára végett. Szerintetek jó választás? -
válasz
t72killer #7771 üzenetére
Lejárt a szerk idő, elfelejtettem beszúrni: ITT nézzétek meg a mélységélesség-ábrán, ahogy mozog a fókusz a blende függvényében. Ok, lehet az is, hogy elállították a gépet 2 kép között, de nekem gyanús...
PS, #7770-re: énis az 1.4-es, 2es fényerők miatt venném. f/6.3-ra, 8ra tökéletes a kitobi is.
-
válasz
rumos14 #7770 üzenetére
Hmm, lehet, hogy a te példányod nem volt ilyen extrém, a DPR-on is írják páran, hogy náluk nem ilyen erős a jelenség. Ráadásul, ha f/2-es fotózás alkalmával teljesen nyitva fókuszálsz, azzal az teszt alapján jót teszel a képsarkok élességének.
Kb ez az egyetlen eset, amikor a LV fókuszálás hibázhat, lévén egyedül a blende változik meg fókuszálás és expó között.
Én kinéztem magamnak egy chippelt példányt, kíváncsi leszek, mennyire működik majd a fókuszvisszajelzés. A chipbe már be lehet programozni az ilyen huncutságokat, hisz az tudja, mennyi lesz a végső blende.
-
válasz
rumos14 #7764 üzenetére
Egy nagyon érdekes postot találtam a 85-ös Samyang fókuszálásáról.
Röviden a lényeg, hogy az obinak elég komoly fókuszsík eltolódása van a blende függvényében (!), ergo f/4-nél nyitottabb rekeszeknél azon a rekeszen kell fókuszálni, amelyiken fotózni is akarunk.
Sajnos az obinak görbült a fókuszsíkja, így ezt is bele kell venni a számításokba (a kolléga f/2.8-on történő fókuszálást javasolt ha az f/4es fotókon egyenletes minőséget akarunk, ill f/1.4-en fókuszálást, ha a sarkokból akarjuk kihozni a maxot) -
krisi047
senior tag
Köszönöm a segítségeteket. Azt viszont még megkérdezném, hogy Nikon rendszeren is lehet használni ilyen szettet? Most állok DSLR vásárlás előtt, Nikon D90 és Canon 50D között fogok dönteni valószínűleg. Eddig a D90 vezet nálam, ezért a kérdés. Azt olvastam, hogy M42-es obik nem működnek végtelen állásban a Nikonnál, ami portrénál, illetve makrónál nem jelent gondot, így nálam sem. Jól olvastam?
-
-
-
-
válasz
rumos14 #7759 üzenetére
Hosszabb fókusznak már van 4/300-as teleobim meg egy távcsövem, viszont nagyobb objektumokra (tejútrészlet, egy-egy komolyabb üstökös) már túl szűk a 4/300 látómezeje.
A filmes korszakban erre a feladatra 2.8/135-ös körüli obikat használtak - DX vázon ebbe a tartományba pont passzol a kis 85-ös.
Minél nagyobb a kihasználható fényerő, annál jobb. f/1.4-nél esetleg van esélyem rá, hogy sima fotóállványról használható képeket csináljak 4sec körüli expóidővel (hosszabb bemozdulna a föld forgása miatt). Sajnos az 1.4/50es nikkorom (AFD) katasztrofálisan asztigmatikus képet adott f/1.4-f/2-n, ugyhogy megváltam tőle. A samyangtól láttam már 1-2 asztrofotót, és pontszerűnek tűntek a csillagok a kép sarkában.
-
-
csakb
őstag
válasz
krisi047 #7753 üzenetére
"Illetve nem tudja valaki esetleg, hogy..."
Itt a setupja:
http://www.flickr.com/photos/opoterser/2545298333/in/set-72157600033219132/
Harmonika + telekonverter + fordító + 2.8/28 Takumar, vagy Pentax 1.7/50. Tulajdonképpen filléres cuccok.
-
krisi047
senior tag
Üdv! Érdekelne, hogy Nikon vázakhoz vajon van-e a Canon 70-200/f4-hez hasonló bestbuy teleobjektív? Hasonló átfogással, hasonló képminőséggel. Ha esetleg nincs, milyen árfekvéstől érdemes ilyen minőséget várni?
Illetve nem tudja valaki esetleg, hogy Thomas Shahan milyen objektívet használ egész pontosan?
-
Van valakinek tapasztalata a Samyang (walimex, rokinon, stb) 1.4/85-ös és 2.8/14-es obikkal? piszokolcsón adják őket a német ebayen, és a tesztekben szépen szerepelnek.
Nagylátó fronton (nikon gépre) nem is tudom, van-e megfizethető alternatíva a 2.8/14-esre, a 2.8/14 nikkor kb 6x annyiba kerül, ráadásul nem jobb...
#7751, "A Sigma EX-ek jó optikák a 100 ezres kategóriában. " Hja, csak meg ne szívja vele az ember, ld #7739
-
Petzval
senior tag
válasz
Robb202 #7749 üzenetére
A Sigma EX-ek jó optikák a 100 ezres kategóriában. Ha ennél jobbat akarsz akkor az ára is nőni fog akár a többszörösére.Nem a fény erőssége hanem a színösszetétele határozza meg hogy milyen színeket kapsz. Az erőssége persze szintén kell hisz így lehet rövíd záridővel dolgozni és ami tárgyfotózásnál még lényegesebb rekeszelni a nagyobb MÉ eléréséért.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Milyen processzort vegyek?
- CPU léghűtés kibeszélő
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Fujifilm X
- Apple Watch Ultra - első nekifutás
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Filmvilág
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Moderátort keresek a fórumhoz!
- További aktív témák...
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G6 - i7-8GEN I 16GB I 512GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Samsung Galaxy A20e 32GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Jogtiszta Microsoft Windows / Office / Stb.
- AKCIÓ! Gigabyte X570 AMD R9 5900X 32GB DDR4 1TB SSD RX 6750XT 12GB Zalman Z1 Plus CM 750W
- LG OLED Televíziók: ÁRZUHANÁS -30%
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest