- OLED TV topic
- Apple asztali gépek
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Bluetooth hangszórók
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Steam Deck
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- Futtasd helyben a Qwen3-at: ingyenes nagy nyelvi modellek az Alibaba konyhájából
- Milyen monitort vegyek?
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
Új hozzászólás Aktív témák
-
rudi
nagyúr
válasz
Menthirist #48 üzenetére
Láttunk olyan kísérletet is, hogy egy tesztalany hetekig hordott állandó jelleggel olyan szemüveget, ami fejreállította a látását. Eleinte járni, enni sem tudott a viszgálat végén viszont már pingpongozott, biciklizett, főzött gond nélkül, az agya kvázi helyretette a dolgokat. Ugyanez igaz a fejlett helikopterpilótákra, akik egyik szemmel navigálnak, másikkal céloznak, idővel akármit megtanul/megszokik az ember. A Rift esetében viszont egyértelműen az a cél, hogy zökkenőmentes legyen az átállás a normál érzéki világból. Kíváncsi leszek, hogy ezt az érzékszervek becsapásával vagy a megkerülésükkel csinálják-e meg hamarabb.
-
SellSword
csendes tag
Érdekes lesz az első pár olyan eset, amikor valaki ennek segítségével kilopja a felhasználó íriszének a mintáját. Nem mintha rengetegen használnának írisz szkennert beléptetésre, de azért nem tartom lehetetlennek, hogy sikerüljön.
Lehet, hogy hajmeresztőnek tartjátok, de felmerült bennem még egy hacking gondolat: meg lehet-e vakítani valakit ezzel a cuccal? Kihozható-e epilepszia a segítségével?
Amiket felsoroltam ártalmas dolgok (fantáziálgatás), viszont elsőre nem tűnnek lehetetlennek számomra.
-
Amúgy kihagytunk még egy aspektust, mégpedig a szem és az agy alkalmazkodóképessége (bár ez lehet hogy csak folyamatos használat esetén működik). Amikor ugyanis legutóbb megvettem a szemüvegem, a szemész egy másik fajta lencsét ajánlott (nem tudom, talán másik fajta hordósságot említett). Felvettem, és bántóan éles volt minden. Mondtam neki, de azt mondta majd megszokom rövid úton, és így is lett. Eleinte kissé fájdította a fejem, mára már viszont hozzászoktam, és elképesztően élesen látok vele. Viszont ha most leveszem, rosszabbul látok mint eddig, bár az is javul egy kis idő múlva, meg amúgyis szemüveges vagyok már vagy 20 éve, szóval tudom hogy nem látok élesen nélküle
Szóval azért az agy szerintem elég tág határokon belül tud idomulni látás téren is, csak szokni kell. Erre pedig a 10 perces teszt vagy az egy órás bérelt szemüveg nem feltétlen elég. -
rudi
nagyúr
válasz
Menthirist #44 üzenetére
Én már olyan régen foglalkozom technológiával és tesztelek, hogy a whow-effektust le tudom választani a technikai megvalósítás részleteitől
Még úgy is, hogy nekem a Sim House kiváló szimulátorával is módomban állt kipróbálni, ami szerintem 10-es szorzót ad hozzá a "puszta" Rift élményéhez. Ettől eltekintve persze szerintem is brutális és látványos, amit a Rift nyújt már mostani állapotában is.
-
emzeperix
tag
"Viszont elveszett egy számukra fontos funkció: az új megjelenítési mód miatt már nem látni külső monitoron, hogy merre néz, mit lát a szemüveg viselője, ami a bemutatókat így kevésbé látványossá teszi."
Miért kellett ennek a funkciónak elvesznie?
"több százezer forintos költséggel évek alatt kifejlesztett rendszer"
Itt valami elírás van.
-
neilszab
őstag
Ez sajnos így van, sem a szemeink elhelyezkedése, sem a szemgolyónk nem egyformák, és a teljesen tökéletes eredményhez valószínűleg mindenkinek külön egyénileg kéne gyártani Rift-et, akárcsak szemüveget.
Vannak ugyan benne hardveres és szoftveres állítási lehetőségek is a finomhangolásra, de nyilván van akinek mázlija lesz, van akinek meg kevésbé, hogy menyire passzol az egyéni paramétereihez a tömeg gyártott Rift.Akinek meg rossz a szeme, az egy külön csavar, mert akkor szemüvegben, vagy kontakt lencsében kell használnia, ami tovább bolondíthat a képleten. Sajnos ez már tényleg az optikus szakma mélységeit érinti, ahhoz meg egyáltalán nem értek, így inkább nem is firtatom
, inkább csak helyeselek
Viszont biztos lesznek mod-ok, upgrade-ek... van aki már egyénre gyártott lencséket árul a Rift-hez... lehet be kéne szállnia a buliba az Ofotért-nek...
-
Viszont a temérdek beszámolót elolvasva, lehet hogy inkább te voltál a kivétel, mint mások
Csak mert a cikket olvasva nekem úgy jött le hogy általános hibákról írsz, amik viszont másoknál nem (feltűnően) jött elő, tehát elégedettebb volt az átlag beszámolóíró, mint te
Vagy annak tűnt legalábbis
Mindegy, az biztos hogy jó ha egy ilyen eszköz lehetőleg testreszabható, elvégre ebben mindenkinek fontos hogy pontosan legyen beállítva a rendszer (nem csak optikailag, hanem kalibráció szinten is, szoftverben is), illetve kíváncsi leszek mit csinálnak majd a szemüvegesek számára (ez az A és B lencse szerintem kevés lenne egy nemzetközi debütáláshoz, pláne hogy ennyire megemelték a minőségi szintet máshol). Egy jó megoldással viszont instant elővásárlás lesz (sőt ha nem annyira tökéletes, részemről várhatóan akkor is)
-
rudi
nagyúr
Ebben abszolút nincs objektív igazad, szubjektív igazad lehet. Lehet, hogy szubjektíven te olyan jónak látod az éleslátási szögtartományodban mint a normál környezetet, de én szubjektíven biztosan nem. Nekem fixen előre nézve is életlen volt olyan területen, ahol az agyam a 3x éves látási tapasztalatok alapján éles képet várt. Tegnap konzultáltam szemorvossal, szerinte azért lehet ez így, mert a lencse nem elég jó, illetve nincs olyan, hogy univerzálisan beilleszted és mindenkinek jó lesz egy optikai leképező rendszer.
A dolog lényege, hogy a szemüvegekbe használt mára eléggé kiforrott lencséknek van egy optikai középpontja, annak környékén egy négyzetcentiméternél kisebb területen torzítanak a specifikációjuk szerint. Valós példával élve csak ezen a pici részen torzít 2 dioptriát a 2 dioptriás szemüveg. Amikor a szemüveget csinálják a szakszerű látszerészek, akkor előre nézve, pontosan a szembogaradra, az éleslátási területedre illesztik a lencse optikai középpontját. Ha ez az illesztés csak 2-3 millimétert félrecsúszik (rosszul jelölte be a látszerész), akkor nem lesz jó a szemüveg. Akinek erős, 4-5 dioptria fölötti és elég széles szemüvege van, az kipróbálhatja ezt az effektust úgy, hogy oldalra pillant (tehát oldalra fordítja a szemgolyója középső, éles látási zónáját) a szemüvegében, nagy valószínűséggel ott már nem lesz éles, amit lát, mert a lencse már nem a specifikált dioptriájának megfelelően torzít a szélén.
És akkor térjünk vissza a Rifthez, hogy hol vannak a problémaforrások a doki szerint. Alapvető, hogy fix a két lencse fizikai távolsága, ergo vízszintes tengelyen több millimétert veszíthetsz. A Rift súlya és sokrétű rögzítése miatt nem tuti a függőleges irány pontos személyre állítása sem. A harmadik faktor pedig az, hogy nem tudjuk pontosan, hogy a Rift lencséi milyen messze vannak a szemtől, ha ez nagyobb mint az átlagos szemüvegnél akkor sokkal kisebb látószög tartományt fed le a lencse "éles" része. És van még egy faktor, amit én tennék hozzá, nem tudhatjuk, hogy milyen minőségű lencsét és milyen szakértelemmel csiszoltak bele a konkrét Rift modellekbe, ha a kijelzőnél sem vették a fáradságot a telefon érintőpaneljének leszedésére. Persze, azért valószínű, hogy profi csiszológéppel korrekt, széria szemüveglencséket tettek be, mert másképp nem igazán kivitelezhető a dolog.
Mindezeket összefoglalva, a szemész doki pontosan azokat a jellegzetességeket vázolta fel, amiket én tapasztaltam (nem elég széles tartományban éles), de mondta azt is, hogy akinek történetesen pont jó a beépített lencse szemtávolsága, mélyebben/kijjebb ülnek a szemei az arcában, annak nem kell ezt tapasztalnia.
-
neilszab
őstag
Hát nem tudom... egy belépő szintű TV áráért cserébe olyan látványt és élményt kapsz, ami nem hogy 3 monitoron, de 30 monitoron, vagy egy IMAX moziban sem lehet utánozni. Röviden, tömören: beszarás!
(A saját tapasztalatokon felül voltam már Rift-es rendezvényen, ahol láttam az emberek reakciót, szerintem nem túlzok
)
Szóval ezért az élményért és árért cserébe én hajlandó vagyok a fejemet mozgatni a szemem helyett... de csak addig, amíg nem készülsz el a saját fejlesztésű freshnel lencsés 8K OLED kontaktlencséddel, mert azt is várom!
-
neilszab
őstag
A kép szoftveres torzítása + a lencse fizikai torzítása együtt adja ki a térbeli élményt, ha nem lenne rájuk ebben a formában szükség, nyilván nem lennének így benne.
Illetve ha lenne rá reális mód, hogy jelen technológiával a csak szemedet mozgatva is mindig éles képet kapjál, akkor nyilván úgy csinálnák...
-
Jack@l
veterán
A lencse jelenlétével semmi baj nincs, nem értem hogy jött ez ki a mondanivalómból, a lencse és a kép direkt torzítása a baj a széleken.
@D1Rect: nem értettél meg, a developer az developer, 1 percig tart neki beregisztrálni, meg kb másik 1 perc ha esetleg felhívnak, vagy írnak egy emailt a céges fiókodra... A probléma az hogy az összes pistike rányomult, emiatt a developerek szívnak valamennyire, max a következő szállítmányból kapnak először.
Igazából az egész dk1-dk2 koncepció egy nagy próbaértékesítés/lehúzás, mert értelmét veszti a végleges verzió megjelenésével. -
Nyilván sokkal jobb lenne, ha a 2 fél egymás közötti hitelesítéssel lenne elfoglalva ahelyett. Így akár napokat is lehetne spórolni ahhoz képest, hogy mindenkit érkezési sorrendben szolgálnak ki.
De úgy legalább tuti ki lenne szúrva az egyéni fejlesztőkkel.Értem én, hogy valamibe feltétlenül muszáj belekötni, de akkor inkább csüngj a felbontáson, vagy a késleltetésen.
-
JoinR
őstag
Azért annyira nem vészes ez az élesség téma, amit pl ki tudsz olvasni középen, azt szélen is ki fogod tudni olvasni. Kb. annyi, hogy a screen door effect-et nem veszed észre a széleken, meg van egy kis chromatic aberration.
-
Shodan
őstag
Végre értelmet nyernek a telefonokba lévő mega felbontások.
-
neilszab
őstag
A Rift-ben jelenleg egyenesen lehet csak nézni, oda van belőve a teret "rádgörbítő" lencse fókuszpontja, a többi terület a periférikus látásodnak van, ahol amúgy sem látsz élesen. (próbáld ki, szúrj ki egy szót itt a hsz-ben és nézd meg szemmozgatás nélkül hány környező szót tudsz még elolvasni... ) Ha nézegetni akarsz jobbra/balra, akkor mindig a fejed kell mozgatni, ilyen egyszerű,
Lehet ezen fanyalogni, hogy jajj ez milyen már, de többek között ezért kerül a cucc 350 dolcsiba 3500 helyett..
-
Borisz76
nagyúr
-
JoinR
őstag
"Természetesen a kisebb kijelző használatával a VR szemüveg mérete és súlya is csökkent, bár továbbra sem egy sikkes, könnyű divatcucc."
A DK2 jóval nehezebb a DK1-nél a kisebb kijelző ellenére.
Szerencsére a fejlesztők elég gyorsan reagáltak erre, a SimHouse számára fontos autószimulátorok szinte napokkal a DK2 megjelenése után már támogatták az új verziót.
Konkrétan egyetlen szimulátor működik natív DK2-támogatással, az a cikkben említett LFS. Mindegyik másikhoz külső (és drága) szoftverrel kell küzdeni inkább kevesebb, mint több sikerrel. A R3E-nek van még kipróbálható változata, amit még alpha állapotúnak se mondanék.
Gyerekcipőben van még, bár az élmény páratlan így is. Mondjuk kicsit elszomorít a napi 3-4 BSOD amit az SDK okoz..
-
válasz
Döglött Róka #22 üzenetére
-
bbTamas77
aktív tag
Ennek még nagyon sokat fejlődnie kéne.
-
Jack@l
veterán
Most szépíthetjük akárhogyan a nevét, ha egy weboldalról bárki megvehet valamit, bizony az forgalomban van. Nem kell hozzá se fejlesztőnek lenned, se cégnek, aki vr-el vagy játékfejlesztésssel foglalkozik. Amcsi pistikék hetekkel azelőtt pityeregnek fórumon, hogy nincs a játékhoz dk2 támogatás, mint ahogy a cég megkapná az saját dev kit-jét.
-
Auratech
őstag
-
-
M@trixfan
addikt
Már a DK2 is ennyire jó, a CB prototípus elképesztően jó lehet. Elnézést, hogy ismétlem magam több helyen , csak már nem tudom hová mit írtam le. Elképzelhetőnek tartok a végleges verzióban egy legalább egy irány mentén hajlított 4K kijelzőt. A hajlítás tisztább geometriai leképzést tenne lehetővé. A gepigény szerintem a virtuális világ felbontása alapján fog skálázódni. Lehet ez jobb út mint natív felbontáson sokkal gyérebb látványvilágot renderelni. Ezt ki kell tesztelni hogy néz ki. Az fps-ből nem lehet engedni a szimuláció érzete miatt. Persze a natív felbontásban való renderelés az ideális, de el lehet választani a valós pixelrácstól a renderelt világ felbontását felskálázással. A PS4 kapcsán gondolkodtam el ezen, hogy ott aztán miből szednének ki 1440p@75fps teljesítményt.
-
.mf
veterán
válasz
Menthirist #14 üzenetére
Szerintem nem az a vicces benne, hogy a panelt onnan szedték, hanem az, hogy még az előlapot is rajta hagyták...
-
Viszont jogos... 350 dollárért hogy teszel tesztelhető cuccot a fejlesztők kezébe? Ha olyan kijelző van benne, amiből naponta (vagy óránként
) tízezreket gyártanak. Drágább leállni és újra elindulni, mint gyártani fölösbe
Szóval szvsz nagyon jó ötlet volt, mert így alacsonyan tudták tartani az árakat már kezdetben is... Aztán most hogy tele a zseb meg van befolyás és piaci súly (legalábbis névben), már lehet szólni a Samsungnak hogy gyártson már le mondjuk 50 ezer darab custom deltoid alakú kijelzőt
Ha ezzel a dk1 idejében állnak oda, amikor a dk2-őt tervezték, alighanem elküldték volna őket a francba, vagy legalábbis marha drága lett volna custom kijelzőt gyártani (így is az amúgy) -
.mf
veterán
Gondolom ez nem nekem akart válasz lenni?
Az, hogy csak kis része éles, nekem is fura, mert az FPV-szemüvegeknél nem panaszkodnak erre annyira.
A tűéleshez azért nagyobb felbontás kell.Jack@l: milyen forgalom? Ez még mindig csak egy devkit fejlesztőknek, jövő nyárig nem kerül forgalomba.
Jim Tonic: na ja, a mobilból kioperált kijelzőn én is felnevettem
-
válasz
Menthirist #11 üzenetére
Várhatóan az optikának kellene ahhoz mozognia hogy éles maradjon minden amerre csak nézel. Vagy a látóidegedre kötik a kábelt
-
válasz
Döglött Róka #9 üzenetére
Már a Crescent bay is marha könnyű. Nem hinném hogy egy aktív 3d szemüveg méretére kellene csökkenteni, pláne hogy számos más dolognak is meg kell hogy feleljen (teljes fénykizárás, adott esetben szemüveg vagy azt helyettesítő optikának hely, szenzorok, stb). Szóval szerintem pont hogy otthon nem gond, ha nem 1 centi vastag az egész cucc (mobil terepen már hasznosabb ha kicsi). Lényeg hogy ne legyen túlságosan nehéz, és lehetőleg ne, vagy kevés kábel lógjon belőle (kábel nélkül szvsz oda a low latency)
@ Auratech: nem olyan biztos. Ugye a lencse egy sík képet próbál gömbfelületre feszíteni, ezért kell torzított képet előállítani. Megfelelő lencsével lehet hogy meg lehetne oldani hogy ha oldalra nézel, akkor úgy változzon a torzító algoritmus, hogy máshova kerüljön az éles és nem éles rész (sőt Abrash-ék is mondták hogy majd a későbbiekben mindenképp "szemeznek" a szemkövetéssel
), de ettől még a kijelző maga nem lesz nagy felbontású. Legalábbis ilyen méretben (a note 3 5.7") 3100 dpi-s ppi-s képet csinálni (8k x 8k per szem, hogy éles legyen a panel is). Most a note3 386 ppi-t ér el.
-
Döglött Róka
veterán
válasz
Menthirist #7 üzenetére
Szvsz ez az egesz OR otthoni hasznalatra addig zsakutsza, amig egy mai aktiv 3D szemuveg meretet el nem eri.
-
Amikor még ezt tervezték, akkor még nem vették meg őket Facebookék. Azóta, különösen hogy a Samsunggal is van szerződésük, már írták hogy NEM note 4 kijelző van benne (ettől persze a felbontás lehet ugyanakkora, és ugyanúgy amoled). Az Oculus Connecten Abrash elmondta hogy ez a szúnyoghálós dolog kb szemenként 8k x 8k felbontásig azért látható marad (az pedig hogy egy 15 360 x 8 640-es képernyőt kihajtsunk 100 fps-sel, nem holnap lesz). A szem felbontóképességét ilyen lencsékkel valahova 16k x 24k-ra tette, PER SZEM.
Szóval ahogy el is mondta Abrash, ez az OR még csak az első lépcsőfok egy termékesített vr hosszas fejlődési területének elején. Viszont már a DK2-ről is nagyon sokan elismerően szólnak, hát még a Crescent Bay-ről. Itt a PH-n mindig visszafogodtabban fogalmaznak ezzel kapcsolatban, a PC Gamer-en és egyéb helyeken gyakorlatilag el voltak ájulva a CB-től, több oldalon írták hogy a CB-nél gyakrabban voltak olyan pillanatok, amikor emlékeztetnie kellett az embernek magát arra hogy nem a valóságot látja. Viszont ehhez az oculus fórumokat olvasva a megfelelő programot is meg kell találni. Vannak olyanok, amiket bizonyos emberek agya azonnal elfogad, másoké ellenkezik, megint más játéknál pedig fordítva van. Szóval lehet hogy valaki teljesen bele tudja élni magát egy Elite Dangerous-ba vele, más nem, ugyanakkor más meg lehet pont egy Unreal csodánál fogja ugyanezt átélni.
Én mindenesetre nagyon várom, noha természetesen nem arra számítok hogy Battlefield 6 grafikát tudjak 4k-ban ultrán tolni rajta 120 fps-sel a 7950-esemen
-
Az a Samsung Note3 kicsit mellbevágó. Ez a projekt tényleg ennyire pénzszűkében van, hogy nem tudnak OEM kijelzőt venni hozzá?
-
.mf
veterán
"a böszme lencséket szerintem soha nem lehet majd olyan gyorsan mozgatni, meg eleve rángatná is az ember felyét."
Nem feltétlenül kell böszme lencserendszer: Fresnel
Az FPV-s repüléshez használt DIY "VR-szemüvegek" kartonpapír vastagságú, ollóval vágható műanyag lencse-lapokat használnak, egy szemüvegbe való darab lehet vagy pár gramm...
De ha hagyományos lencséket is használnak, az se lesz vészesen nehéz: működésében ez olyan, mint egy erősebb olvasószemüveg lencséi, az se nehéz. Néhány objektívben nagyobb és nehezebb lencsetagokat mozgatnak hosszabb úton másodperc-töredékek alatt.
A "felyét" meg ejnye -
Komplikato
veterán
-
mzso
veterán
"Korábban – minden bizonnyal a kisebb felbontás miatt – nemigen tűnt fel nekünk, hogy a kép csak középen, egy meglehetősen kis tartományban éles. Ezzel alapvetően nem is lenne baj, hiszen az emberi látás is csak egy szűk, vízszintesen nagyjából 4 fokos tartományban éles, de a Rift esetében ez a szög nekünk kisebbnek tűnt. Persze tudni kell, hogy szemünk még akkor is finom mozgást (pásztázást) végez, amikor úgy gondoljuk, hogy egy kis területre koncentrálunk. Ennek kezelése újabb kihívás elé állítja a virtuális valóság megjelenítőket, de valószínűleg a jövőben valami szemgolyófigyeléssel megoldják majd."
Szerintem ez így nem helyes, valami baj lehet az optikával/beállítással. Egy ilyen oculus félének mindenhol élesnek kéne lennie. Szemkövetés nélkül ez alapkövetelmény.
A szemkövetés meg messze nem egy egyszerű probléma, a böszme lencséket szerintem soha nem lehet majd olyan gyorsan mozgatni, meg eleve rángatná is az ember felyét. Úgyhogy a vetített fényt lehet csak mozgatni, viszont még valami lehetséges megoldásról sem hallottam.
(De ha valaha megoldják akkor a felbontással sem lesz baj, Csak a középen kell nagy felbontás, egyéb helyen lehet elmosódott, talán egy sima fullHD felbontás is verni tudná így a szem felbontását) -
elefant
őstag
fude irigy vagyok
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ph Kipróbáltuk a VR sisak második fejlesztői változatát, a DK2-t. Óriási a fejlődés, de még van min javítani.
- Utolsó darab - 1M helyett - MacBook Pro Retina 14 M4 - 10C CPU / 10C GPU / 24 GB RAM / 1 TB - MAGYAR
- Eladó XD Design Bobby Hero Spring, Yellow laptoptáska
- Samsung Galaxy S25 Ultra 12/256 GB titánszürke 3 év garanciával
- Sony A7III + 28-70mm FE 3.5-5.6 Zoom objektív
- Eladó egy használt MSI RTX 3060 Ti Gaming X 8GB LHR videókártya
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X270 - i5-6G I 8GB I 256GB SSD I 12,5" FHD I HDMI I Cam I W10 I Garancia!
- Eladnád a telefonod? KÉSZPÉNZES OKOSTELEFON FELVÁSÁRLÁS azonnali fizetéssel!
- www.LicencAruhaz.hu OLCSÓ & LEGÁLIS SZOFTVEREK 0-24 KÉZBESÍTÉSSEL - Windows - Office - ÖRÖK GARANCIA
- BESZÁMÍTÁS! ASROCK H310CM i5 8500 16GB DDR4 960GB SSD RX 5700XT 8GB Rampage SHIVA Zalman 600W
- TAVASZI BOMBA AKCIÓK! STEAM, UBISOFT CONNECT, EA APP, XBOX EREDETI KULCSOK 100% GARANCIA
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest