Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • spyduck

    nagyúr

    válasz Jazz #8365 üzenetére

    Nem a hozzászólásokat hanem a cikket kellett volna elolvasni!
    lényeg:
    vagy 3gigát vagy 3,5 gigát fog látni! Ez függ a vga memóriájától meg a lapozófálj méretétől!

    de itt van bővebben:

    [OFF]Második egy érdekes ''paradoxon'', melyről egyre többet lehet olvasgatni a fórumokon. 4GB memóriával szerelt konfigurációkban a Windows (emlékezzünk: a 32 bites XP-ről van szó) kevesebbnek látja a valósnál, esetenként csak 3,5 vagy éppen 3 gigának.
    Mitől is van ez?

    Virtuális memóriacím

    Virtuális memóriáról már mindannyian hallottunk. De mi az a virtuális memóriacím? Nyílván köze van a virtuális memóriához, nem? Nos, igen is, meg nem is. Mindjárt látni fogjuk, hogy miről is van szó.
    A Windows XP egy úgynevezett virtuális memóriacím táblán keresztül éri el a memóriát. Közvetlenül soha nem képes - és ez így is van jól - bármiféle címet elérni, mindig virtuális memóriacímeken keresztül olvas és ír.
    Ebbe a virtuális táblába beletartozik minden memória, ami a számítógépen található, beleértve a fizikai memóriát, a virtuális memóriát , a videokártya memóriáját, és minden olyan eszköz, periféria memóriáját, melyen található valamennyi fizikai RAM. És itt jön a probléma. Ugyanis - a 32 bites operációs rendszer korlátaiból adódóan - csak egy ilyen virtuális memóriacím tábla létezik, és ebbe bele kell férnie az összes, a számítógépben található és használni kívánt memóriának is.
    Tehát van összesen 32 bitnyi memóriacímünk, melynek címei 0x00000000-0xFFFFFFFF-ig terjedhetnek.

    De nézzük meg, hogy hogyan is néz ez ki a valóságban.

    A képzeletbeli gépünkön 1GB fizikai memória, egy 128MB-s videokártya, és egyéb elhanyagolható méretű memóriát tartalmazó periféria található, melyeket az egyszerűség kedvéért nem részletezek. A virtuális memóriacím tábla így néz ki (angol elnevezéseket használok, mivel csak angol XP-t használok):

    Graphics Controller
    Memory Range E8000000-EFFFFFFF (ez épp 128MB)

    System Board
    Memory Range 00000000-3FFFFFFF (ez épp 1GB)

    Ezeket az értékeket könnyen leellenőrizhetjük a Hardverkezelőben, ha megnézzük az eszköz Resources fülét. A legtöbbször több részletben van lefoglalva az eszköznek a virtuális memóriacím, tehát valószínűleg több bejegyzést fogunk látni.

    Azt hiszem ezzel eddig nincs is probléma, rengeteg szabad virtuális memóriacímünk marad a bővítésre. De mi történik akkor, amikor a számítógépünkben valóban megtalálható 4GB fizikai memória, és mellette még egy 512MB memóriával rendelkező videokártya? Nos, vizsgáljuk meg.

    Windowsunk lefoglalja a virtuális táblából az 512MB területet a videokártyának (és persze minden más eszköznek is foglal, amennyiben szükséges), majd megpróbál 4GB-t lefoglalni a fizikai RAM-nak, de hoppá, itt jön a probléma, annyi már nincs. Mit tehet ilyenkor? Lefoglalja az összes maradék helyet, mely - ez esetben - 3,5GB.
    Tehát, annak ellenére, hogy gépünk fizikailag 4GB memóriát tartalmaz, csak 3,5GB lesz elérhető a rendszer számára, a maradék elvész. Ez nem ugyanaz, mintha a rendszer lefoglalna egy részt a fizikai memóriából a videokártyának, egyszerűen nem is tud róla, hogy létezik az a maradék memóriarész. Persze ez a mi szempontunkból lényegtelen.

    Ez az egész így néz ki:

    Graphics Controller
    Memory Range D0000000-EFFFFFFF (ez épp 512MB)

    System Board
    Memory Range 00000000-CFFFFFFF
    Memory Range F0000000-FFFFFFFF (a kettő együtt 3,5GB)

    Egyéb problémák

    Sajnos ennyivel nem fogjuk tudni megúszni. Az eddig ecsetelt problémánkon felül ha eddig nem is, de előbb-utóbb találkozni fogunk még egyel. Nevezetesen, hogy a Windows XP egyszerre maximum 2GB memóriát biztosít a felhasználói alkalmazásoknak. Tehát hiába van több mint 2GB fizikai memóriánk, alkalmazásunk csak 2GB-t használhat belőle. Ez egyelőre még nem különösebben nagy gond, de minek 3GB-t helyezni a gépünkbe, mikor a kedvenc játékunk amúgy is csak 2GB-t lát belőle? Nos, szerencsére erre van megoldás, bár csak a Professional verzióban működik. Létezik egy ún. /3GB kapcsoló, mellyel megmondhatjuk a rendszernek, hogy az alkalmazásoknak akár 3GB memóriát is engedélyezzen.
    A következőképpen szúrjuk be a kapcsolót a Boot.ini file-ba (példa):

    [boot loader]
    timeout=30
    default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
    [operating systems]
    multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT=''Windows XP Professional'' /3GB

    Végszó

    Tehát, mindent összefoglalva, hacsak nem irodai célokra használjuk gépünket, viszonylag kevés perifériával és videomemóriával, felesleges 4GB memóriát vásárolni a 32 bites XP-hez. Játékos kedvű felhasználók csúcsgépéhez bőven elég lehet a 3GB (2x1GB és 2x512MB egyszerre, hogy párban fussanak) egy 512MB-1GB-s videokártyával megspékelve addig, amíg át nem térnek egy modernebb operációs rendszerre.
    A végtelenségig nem húzhatjuk a 64 bites operációs rendszerekre való átállást, de addig is talán van még pár szűkös esztendőnk, hogy továbbra is kiaknázhassuk a már jól bevált Windows XP 32 bites operációs rendszerünket.
    [/OFF]

Új hozzászólás Aktív témák