Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • AMDFan

    addikt

    válasz shalafi66 #30650 üzenetére

    Értem amit mondassz, nem tudok vitatkozni vele, mivel ilyen szinten nem értek hozzá, de ezzel gyakorlatilag azt is mondod, hogy a hangfalgyártók által kiadott hangfalak, köztük jó nevűnek tartott stúdió gyártók is mondjuk 90%-ban teljesen rossz koncepcióval épített hangfalakat árulnak. Te például tudnál javasolni olyan hangszóró párosítást amit két útban meg lehet építeni úgy hogy elérd vele a 35Hz körüli alsó frekvenciákat?

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz AMDFan #30649 üzenetére

    Hja, vakvágányon haladtam. Valóban, már az elején nem Vas-re mondtad a 0,44-et, hanem gyári ajánlott doboztérfogatra, csak közben elfelejtettem.

  • shalafi66

    veterán

    válasz AMDFan #30651 üzenetére

    Mekkora hangnyomás mellett? :) Milyen helyiségben? Nyilván környezettel együtt nem annyira nehéz, ahogy a te példád is mutatja. 60Hz-es alsó határból, lehet, hogy van olyan pont, ahol 20 lesz nálad. :) Meg gyakran mondogatom, hogy kisebb helyiségekben általában jobb (egyenletesebb lesz) egy alacsonyabb jóságú felüláteresztő szűrő jellegű mélytartomány, mint a tiéd.

    "90%-ban teljesen rossz koncepcióval épített hangfalakat árulnak"
    Nem tudom, hogy ez pontosabban mire vonatkozik. Előfordulnak hibák. Hja. Túlterhelnek, képességeiken túl használnak hangszórókat néha. Persze. De ez mondjuk valamilyen szinten követelmény is egy gyártónál, egyébként hogy mennének tönkre, és én mikor javítanék hangszórót... :)

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • AMDFan

    addikt

    válasz shalafi66 #30653 üzenetére

    "Nem tudom, hogy ez pontosabban mire vonatkozik. Előfordulnak hibák. "

    Például arra, hogy fel tudnék sorolni szerintem pár olyan 8" + 1" kiépítésű kétutas hangfalat ahol 1,5-2Khz között kereszteznek 25mm-es magasat 20 centis méllyel. És nem a belépő szintű hangfalak között.

    "Mekkora hangnyomás mellett? :) Milyen helyiségben?"

    Mondjuk tudja a 90dB SPL-t, 25nm-es helyiségben.

    [ Szerkesztve ]

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30647 üzenetére

    Ezt a hangszóró alátétezést kicsit bővebben is megbeszélhetnénk.
    Több netes írásban is olvastam szükségességét, elcsatolás miatt, meghogy szinte úsztatni kell a hangszórót. Ok... de mennyire?
    Ha a csavarokat meghúzom, akkor szinte fixen áll, nincs semmiféle elcsatolás, ha engedek rajtuk, akkor meg úgy érzem lötyög és egy 20cm-s mélyhangjai azért keményen megmozgatják.
    Végül meghúztam a csavarokat,...

    Egyébként némely hsz-hez gyárilag adnak kör-gyűrű-szivacsot, van amihez meg nem. Persze vettem szalagot, de azt igen nehéz bejátszani egy 13 cm-s perem alá. Ennek meg az első oldalán van (???): Link: KV-8

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30655 üzenetére

    Ez se mindig ökölszabály szerint működik - bár szerintem igen, szerintem mindig használható ökölszabály, hogy minél jobban legyen elcsatolva a hangszóró a doboztesttől, de vannak olyan hangdobozok is, amiket úgy terveznek, hogy a közvetlen kapcsolat révén kihasználják a hangszóró és a doboztest együttrezgését, mint ahogy a hangszerek is rezgések erősítésére épülnek, csak okosan kell hangolni.
    A csavarokat muszáj a lehető legjobban meghúzni, hogy a hangszóró minél mozdítatlanabbul álljon, ne rezgesse önmagát. Fixen kell állnia a hangszórónak, nem rezgetheti magát ez axióma - nagyon kevés kivételt terveznek ez alól. A hangszóró úsztatása valószínűleg nem a legjobb hasonlat, mert azt hiheti belőle valaki, hogy nem kell "gránitszilárdságúan" rögzíteni a hangszórót. A csavarokon át persze, összeköttetésben van a hangszóró a doboztesttel, de ettől még nagyon hatékonyan hallható, hogy mennyire van elcsatolva valamilyen csillapító anyaggal. Érdemes lehet többmindennel kísérletezni, szilárd anyagok is érdekesek lehetnek, és persze, adott hangdoboz esetén tetszhet valakinek úgy is a hangolás, hogy nincs elcsatolás, közvetlen a kapcsolat.
    Főleg magassugárzóknál és elég sokszor középsugárzóknál is szoktak kifejezetten olyan megoldásokat alkalmazni, hogy a nagy doboztesttől elválasztva, külön doboztestbe vagy lapkára ültetik a hangszórót. Ilyet te is láttál sokat, talán az a TL Tube-od is ilyesmi célt szolgál.
    Én sok kísérletezés után jelenleg ott tartok, hogy egészen vastag polár anyagból tettem csíkokat a hangszóróperem alá (vastag sálat vágtam fel csíkokra), és irdatlanul megszorítottam a csavarokat, még irdatlanabbul, mintha közvetlenül feküdne a hangszóróperem az előlapon - utóbbi esetben is jó irdatlanul megszorítani, de akkor kisebb szorítás is elég lehet, hiszen úgyis eleve szilárdan fekszenek egymáson. Az ilyen vastag szövet alátét puhábbá, lágyabbá, simábbá, visszahúzódóbbá, nyugodtabbá teszi a hangot, de csak akkor nem omlik szét, ha irdatlanul meg vannak húzva a csavarok.
    Szóval, próba-szerencse, hehe.

    Szerk.: Ha elöl van ilyesmi, az persze nem az elcsatolás miatt van.

    [ Szerkesztve ]

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30656 üzenetére

    OK, köszi! Nekem a polifoam a legkézenfekvőbb alátnek, de lehet gumi jobb lenne, olyat amit könnyű kivágni és nem 0-ra nyomódik össze.

    A másik nem tisztázott kérdés számomra a hangszórók külön légtérbe zárása.
    Az persze ok, amikor külön zárt légteret tervezek a mélynek és középnek mert kiszámolom "ideális" zért dobozra, de számtalan példát látok, hogy a reflex dobozokban egy légtérben vannak.

    Én is csináltam ilyet és amikor mértem a mélyet a közép kikötve volt, mégis rezget. Nyilván a belső hangnyomás hatására.
    És ekkor arra gondoltam küzdők itt a hangváltókkal, és közeben a mélynyomó levegővel rezgeti a közepet (lehet a magasat is, ha nem "elégé" zárt) ami szinte biztosan károsan hat a tiszta-torzítatlan megszólalásra.
    Nem kéne minden hangszórót elszeparálni?

    És melyik magas teljesen zárt hátulról? DX25 az? DT-300? SB26ADC?
    (még mindig nem jött meg a DX25, de már írták hogy hamarosan postára adják... ejhhhh.. készleten volt.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30657 üzenetére

    "Nem kéne minden hangszórót elszeparálni?"

    Dehogynem.

    "És melyik magas teljesen zárt hátulról?"

    Az, amelyiket elszeparáltad egy külön kalitkába.

  • shalafi66

    veterán

    válasz szazbolha #30655 üzenetére

    Ez az elcsatolás dolog teljesen hülyeség. :) A hangszórót mindig fixen kell rögzíteni.

    A kosár alatt csillapítani nem kell, tömítésnek legjobbak a teljesen összenyomható habok, vagy a beragasztás (csak utóbbi nem bontható).

    (#30657) szazbolha
    Azonos légtérben csak azonos tartományban üzemelő, egyforma hangszórók lehetnek. Ennyi.

    Ezeket nem kell túlgondolkodni.

    Minden magashangszóró légmentesen zárt. Ha nem, az hiba. Önmagában ezért, nincs szükség külön zárt dobozrészre, elválasztásra. Más szempontból lehet az ötlet megfontolandó.

    Írtam már neked, hogy két-három hét mire megérkezik.

    [ Szerkesztve ]

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • szazbolha

    addikt

    válasz shalafi66 #30659 üzenetére

    Hát... az eddigi gyakorlatomban minden hangszóró jól illeszkedett az előlaphoz vagy a süllyesztékbe. De nem vetem el a szigetelő gondolatát, mert kifújhatnak, akkor is ha nem látom/hallom.

    Ragasztás. Kezdetben ragasztottam a prototípus hangdobozokat. De ez olyan erős kötés volt, hogy akadályozta az újrahasznosítást, mert szétszedéskor levált az MDF fényes felülelete. Most vagy nem ragasztok vagy gyenge és jól bontható barkács ragasztóval ami térkitöltő is. Lehet ez jó lenne a hangszórók alá? vagy inkább szilikon fbs? Az is oldható valamennyire.
    Illetve lehet kapni öntapadós habot(?), de az megint nem teljesen összenyomható.

    Tudom szerinted, nem kéne a belső falakra semmit sem ragasztani mert nincs értelme azon a ponton. Én mégis megtettem... na az sem jön le, kivéve, ha barkács ragasztós, kicsit vakargatni kell utólag.
    Vettem tűző gépet majd azzal is kipróbálom.
    Kártolt gyapjúval nem töltöm fel az egész dobozt, és ahol nincs, ott úgy érzem cseng-bong a doboz fala, az oldalfalra ragasztott anyag ezt a hatást tompítja.
    Egyébként szinte minden tervben, szinte minden bontott gyári hangfalban látni oldalfalra ragasztott csillapítót.
    Bithument, gyapjút... egyebeket,.

  • shalafi66

    veterán

    válasz szazbolha #30660 üzenetére

    Tömíteni kötelező, szemmel nem látod, hogy illeszkedik-e vagy nem. Ez maximum mérhető.

    A doboz oldallapjaira mást kell ragasztani, nem rezisztív csillapítóanyagot. Egyértelmű.

    :) Az érzések nem túl megbízható információforrások. És mint általában, mindenki másolja a másikat. :) Anélkül, hogy tudná mit csinál.

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • shalafi66

    veterán

    válasz AMDFan #30654 üzenetére

    :) Ez biztosan így van, sok tönkrement dóm magashangszórót látok. De pl. a 830000-es dóm közel kétszer akkora terhelhetőségű, mint az átlag, azt mondjuk lehet alacsonyabb frekvenciákon használni. És olyat is láttam már, hogy papíron, számokkkal-betűkkel, megadtak egy valahogyan kiszámolt elektromos keresztezési frekvenciát, ami a valóságban pl. magasabb volt (nem mérték meg).

    Szerintem arra nem annyira rossz a megoldás, amit találtál. Bár pontosan nem tudjuk, hogy milyen a tiéd, csak sejtések vannak az adatlapból, és más példányok méréséből. De azért a +7dB (5W) biztosan megy neki.
    Vagy a 90dB-t, mint érzékenységet, @1W érted? És mellé 35Hz alsó határfrekvenciát a helyiség kiemelései néllkül? Mert akkor 30 centis mélyközép átmérő alatt nem lehet megúszni. Abból meg már nem lesz kétutas. Vagy csak nagyon nehezen.

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30657 üzenetére

    Még annyit ehhez, hogy persze mindent ki kell próbálni, hátha éppen az jön be, de nem valószínű, hogy az említett gumi vagy polifoam sikeres lesz. A gumi rezgős hajlamú, a polifoam meg kicsit túl... hogy is mondjam, sprőd. Nem igazán jó szó a sprőd, de jobb nem jut eszembe. És hát a hifiben általában jobban szeretjük a természetes anyagokat. Filc-nemez jellegű dolgokat mindenképpen próbálj ki a szóbakerültek mellett.

    A magassugárzók belső szeparációja kapcsán ugyebár nem arról van szó, hogy közvetlenül a membránra rájutnának a belső levegőrezgések, hanem hogy a teste átveszi a rezgéseket, és ez eljut a membránhoz is, márpedig ilyen pici amplitúdójú rezgésekre ugyebár nagyon hat bármely kicsi rezgés. Ha nem akarsz külön kamrát csinálni neki, az is "elterjedt" megoldás, hogy a hangszórót hátulról lenyomják egy léccel, ami takar is, de legfőképpen rezgéscsökkent. Egyszerű és sokat segít.

  • Mikisys

    őstag

    válasz shalafi66 #30645 üzenetére

    Nem tankönyvi az a hangváltó, legalábbis a mi tankönyveinkben még hasonló sincs.
    Jó az a számítás, többször bevált nekem és a mérések is igazolták.
    De, ha tudsz jobbat, akkor azt szívesen olvasnám, csinálnám.

    Üdv!

  • shalafi66

    veterán

    válasz #71562240 #30663 üzenetére

    :D Az. Majd biztos átrezeg a 2 centi mágnesen-vason. Elképesztő viccesek néha a HiFi ideológiák.

    (#30664) Mikisys
    Dehogy is nem. Bw 2nd. Írtam, hogy mi a jobb. :)

    [ Szerkesztve ]

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • shalafi66

    veterán

    válasz York #30666 üzenetére

    Ezek a magashangszórók nem szoktak valami jók lenni, a közepet és a mélyet már javították, cserélték a membránszélt rajta, viszont nem túl igényesen. Eredeti állapotában sem egy kifejezetten jó hangsugárzó, de így, 42 000,-et adni érte, hát szerintem nem jó üzlet.

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • Mikisys

    őstag

    válasz shalafi66 #30645 üzenetére

    Szóval, ezt a hozzászólásod nem értem, (a többit sem mindig) - nyilván bennem van a hiba.
    Le kellene modellezni, nyilván - ha lesz hangszóró, meg doboz, meg hangváltó, akkor majd lehet. Mérni is kell majd.
    A "tankönyvi szűrőkarakterek" - ? egyébként nem tankönyvi mint írtam. Kezdeti elhanyagolás? Nem jó a 12dB/oktáv? Nem jó a Butterworth-féle szűrő? - Ugyan miért nem?
    Nem elég annyi, hogy adott hangszórókhoz kell, adott frekvenciára méretezett váltót számítani? Elméleti szinten, mert nincs még hangszóró, de lehet, hogy nem is lesz, mert elmegy a kedvem az egésztől.
    A hanyagolás másképp fog alakulni.

    Üdv!

  • Mikisys

    őstag

    válasz shalafi66 #30665 üzenetére

    Hol írtad, hogy mi a jobb, mert nem találom, biztos már nem jól látok. :F

  • shalafi66

    veterán

    válasz civicfan #30671 üzenetére

    Nem jók. Melyiket nézted ki?

    (#30670) Mikisys
    A modellezés jobb.

    (#30669) Mikisys
    Egy elektromos Bw karakter persze hogy nem jó, az elmélet szerint sem. Nincs olyan hangszóró, amihez pont jó lenne. Ezeket nagyon sokszor végigvettük számtalan fórumban, itt is. A Subvoice-os weblap is leírja az alap váltómodellezést.
    Ha van hangszóród, akkor persze pontosabb lesz, mert meg tudod mérni a saját dobozában, ami nagyon fontos.

    [ Szerkesztve ]

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • szazbolha

    addikt

    válasz szazbolha #30592 üzenetére

    Az SBA-761 projektet hangdobozának méreteit előterveztem, majd miután megérkeztek a hangszórók, azokat megmértem és doboz méreteit módosítottam kicsit, figyelembe véve a faanyagnak választott ragasztott bűkk "polc" méreteit.
    Doboz terv előlap nélkül: [link] Befoglaló méretek 100x30x27,6
    Mélyhangszóró / közép-magas hsz zárt térrészek térfogata 30L és 20L.
    Mivel 27-28cm-re növekedett a mélység ezért a mélyhangszóró térrészébe is került egy állóhullám elleni hátfal elem, lezérva egy 10x25 cm-s részt alul.

    Még szükséges az előlap megtervezése (hangszórók elhelyezése) az akkusztikai csillapító anyag és hangváltó tervezése.

    Az előlap tervezésénél 3 fő szempont volt. Esztétikai megjelenés, diffrakció csökkentése és interferencia csökkentése az azonos tartományban sugárzó hangszórók között azaz a keresztezési frekvenciák környékén.
    Az interferencia csökkentést elég egyszerűen elintéztem azzal az ökölszabállyal hogy a magas és közép hangszóró minél közelebb kerüljön egymáshoz. Jó lenne törekedni arra, hogy a tengelytávok ne haladják meg a keresztezési frekvencia hullámhosszának felét. Csakhogy még nem tudom mennyi lesz a keresztezési frekvencia.
    A terv szerint 2-3Khz között. A rosszabbik lehetőség a 3Khz, mert ennek hullámhossza 11,4 cm a fele 5,7cm. Ez egy lehetetlen feladat, mert a közép hsz. sugara eleve 8,5 cm. A mély - közép viszonylatban 400Hz-re 86 cm és ennek fele 43 cm adódik.
    Ez elvileg teljesíthető, ha a hangszórók pereme 3-4 cm-re van egymástól.

  • szazbolha

    addikt

    válasz szazbolha #30673 üzenetére

    Az SBA-761 projektet előlap tervezésnél megakadtam, amikor a diffrakció csökkentéshez értem, leginkább azért mert nem tudom mekkora hatása lehet a hallható hangra, ha egyáltalán nem foglalkozom ezzel a problémával.
    A diffrakció főleg a közép-magas tartományt érinti, az éleknél keletkezik egy másodlagos "hangforrás" ami károsan hat a tiszta hangképre. Számtalan DIY tervet és drága gyári hangfal dizájnt átnéztem, de ez a leírás segített a legtöbbet, mert összehasonlításokat és méréseket tartalmaz: [link]
    A diffrakció csökkentést segíti az aszimetrikusan elhelyezett hangszóró, az élek levágása 20-30 fokos szögben, a pontos besüllyesztés, élek kerekítése és a waveguide megoldás is.

    A saját előlapterveim 3 utas, 3 hangszórós rendszerre, diffrakció vs esztétika vs házilag elkészíthetőség szempontokból.

    A fő probléma a mély SB23 átmérője, amely meghatározta a doboz minimális szélességét: 256mm (220mm belső + 2x18mm) Ezért nem tudok az 1. variácónak megfelelő szép karcsú dobozt faragni, mint ez (ennél nem párhuzamosak az oldalak, lehet ez lenne a megoldás, de nagyon sok munka lenne, bár az állohullám problémát is kezelné egyik írányból.):

    1. variáció
    A gömb formától eltekintve ez lenne a legjobb megoldás diffrakció csökkentés szempontjából, de nehéz elkészíteni, többszörös előlap rétegzés kéne, és az elfogadható szintű megjelenés sem biztos, hogy jól sikerül.

    2. variáció
    Az 1-es csökkentett verziója kevesebb munkával, vágással.

    3. variáció
    Az SB accusticnak van egy kitje: féloldalas vágás miatt könnyebb elkészíteni mint az 1. variációt. Láttam "élőben" és nem volt túl szép. A vágás + eltolás akár többet is csökkenthet a diffrakciós hatáson, mint az 1. verzió, de ezt mérni kéne-

    4. variáció
    Ezt a legkönnyebb en elkészíthető, esztétikailag rendben, de kérdéses, hogy ilyen kismértékű eltolás mennyivel gyengébb hatású mint az élek leferagása.

    5. variáció
    Klasszikus vonali elhelyezés, de waveguiddal, amelynek hatása 2,5Khz-es kiemeléssel is jár. Szerintem ez lenne a legjobb esztétikai szempontból

    6. variáció
    Mint az 5. de eltolással kombinálva. "hátha" tovább gyengíti a diffrakciós hatást, miközben megmarad a kívánatos/nemkívánatos kiemelés és nem annyira szép mint az 5.

    ----
    Jelenleg a 3. és 6. között vacillálok, könnyű elkészíteni közepes hatás várható. Ha az elvileg legjobb 1-est választanám, akkor az előlapnak is MDF-ből kéne lennie, mert a bükk keményfát házi módszerekkel így levágni biztos nem tudom.
    A méretek miatt 3x18mm előlap kéne. ez a megoldás növelné a belső térfogatott és rengeteg plussz munkát okozna a 2. és 3. előlaprétegben belső vágások miatt.

  • tubeamp93

    csendes tag

    válasz szazbolha #30674 üzenetére

    A 3.-as variáció szerintem jó lehet, ha együtt tudsz élni egy ilyen kinézettel. :)
    De amúgy jó az 1-es 2-es is. Igazából itt már nem lesznek akkora különbségek ezek között.

  • shalafi66

    veterán

    válasz tubeamp93 #30675 üzenetére

    Veréb + ágyú. 1-2dB-nél kisebb hibákkal eleve nem foglalkozunk, ebből a szempontból. :) És a keskeny előlap sem biztos, hogy olyan jó.

    12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30673 üzenetére

    Korábban azt mondtad, hogy szereted a mély dobozt, most mégis méreteztél egy sekélyet - nyilván beszabályozta, hogy mekkora légteret akartál, az előlap meg szélesebb kénytelen lenni, mint remélted. De lehetne nagyobb az a légtér, főleg, hogy a dobozkamra majdnem felét elvetted a mélytől (én meredekebbre állítanám a mély- és középkamrát elválasztó idomot). Én mély dobozt terveznék, akkor is, ha nem akarnám csökkenteni az egyméteres magasságát (nem akarnám). Az enyémen kb. 2/3 a szélesség-mélység aránya, te is az olyasmit szereted elvileg.

    Két hangszóró esetében is szeretnék úgy tervezni, hogy a csipogó kerüljön alulra, de ha háromutast terveznék, biztos, hogy D'Appolito rendezném el, akkor is, ha nem egyformák a felül és alul lévő hangszórók, és akkor is, ha nem egyforma távolságra vannak a hangszórók a csipogótól, hanem a mély lejjebb van (legyen is lejjebb, szerintem).

    Ha a középsugárzó van a hangdoboz felső részében, akkor persze nem lehet olyan látványosan gérvágni az éleket, de azért én úgy csinálnám - és ha nem közvetlen a plafonnál van a hangszóró, hanem kicsit lejjebb, akkor azért a gérvágást is meg lehet látványosra csinálni - én így tennék. A hangdoboz alján is megcsinálnám a gérvágást, ott persze csak oldalt, az alján nem is szokás, mert a talapzat legyen minél kiterjedtebb a stabil alátámasztáshoz.

    Ha a megfelelő helyeken a gérvágás axióma (az legyen!), akkor abba valószínűleg már nem feccölnék energiát, hogy diffrakcióügyileg oldalra eltoljam a közepet-magasat, de ha te megteszed, nyilván tükörszimmetrikusan teszed - akár még szép is lehet, ha jól sikerül.

    Tehát én feltehetőleg az 1.-es változatot választanám, mélyebb dobozzal, D'Appolito elrendezéssel, a mélysugárzót a doboz alja felé közelíteném valamelyest, a közepet se tenném teljesen a plafonhoz, és alul is gérvágnám a dobozt, de ott csak oldalt, ahogy a fényképen is van.

    Állóhullámcsökkentő belső merevítésnek elég jól adja magát a nyolcas alakban kivágott panel, ilyet a középsugárzó kamrájába is tennék, a mély kamrájába kettőt is, a hangszóró alá és fölé - ha egyet, akkor alá.

    A belső éleket mindenhol "befedném" néhány centi oldalhosszúságú háromszögléccel. A belső falakra mindenhol tennék csillapítást, a légtér tömése igény és mérések szerint, például üveggyapottal.

    És hát ugye kell majd a doboz alá "állvány"/alátétlap - tüskékkel-alátétekkel.

    Én a helyemben így.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    A keresztváltást tekintve.

    Én az elsőrendű szűrés híve vagyok, szeretem, ha minél kevesebb alkatrész gyakja meg a hangjel útját, főleg szűrőalkatrész, amelyektől eleve kiemelten irtózunk. Az elsőrendű szűrés az elvi fázisviszonyokat se borzasztja össze vészesen, tehát nem fontos azon gondolkoznunk, hogy 180 fokban kössük-e egymáshoz a hangszórókat, mehet minden pólus a helyére. Szerintem nem baj, hogy ilyenkor a keresztezési tartomány viszonylag kiterjedtebb, tehát, hogy szélesebb sávban dolgozik egymásra a két találkozó hangszóró. Én ezt inkább jónak tartom, egyenletesebb lesz az átmenet a találkozó hangszórók eltérő hangkarakterei között. Kevésbé érezni, hogy "na itt lépett be a magassugárzó". Az persze fontos, hogy ne legyen cikkcakkos a frekvenciagörbe, de ez jelen esetben egyébként is viszonylag próba-szerencse, akárhányszoros meredekséggel szűrünk.

    Ha másodrendűen váltanék, valószínűleg inkább Csebisov karakterisztikával tenném, esetleg L-R. Hajlandó vagyok feladni fázisegyenletességet a frekvenciaegyenletesség javára, és ha nem tud teljesen egyenletes lenni a frekvenciamenet a keresztváltási frekvenciánál, akkor nekem inkább lapáj legyen, semmiképpen se domb - ez alkalmasint egy kicsit ellentmondhat annak, hogy Csebisov karakterisztikát mondtam, ami tehát a Csebisov +1 dB-es változata. De mivel elsőrendűen váltanék, az nálam mindenképpen Solen-split karakterisztika, semmiképp se Butterworth. Magas és (mély)közép találkozásánál szeretem még a Solen-split számolt értékhez képest is kicsit távolítani egymástól hangszórókat, lásd inkább kicsit lapály legyen a keresztfrekvenciánál. A mély és a közép találkozásánál ellenben nem feltétlen zavar, ha a mély esetleg egy kicsit tovább felmászik frekvenciában, mint ahogy az elvileg ildomos lenne, már csak azért is, mert az elvileg ildomos számítások eredménye sokszor a mélyhangszóró hirtelen, meredek lelappadása szokott lenni a keresztfrekvencia alatti oktáv alatt. Tehát háromutasnál a mélyhangszórót esetleg kicsit feljebb engedem, mint amennyit az elvi számítás mond, és az esetedben egy 300Hz-es keresztfrekvencia elég jó adja magát - ahhoz képest engedném a mélyhangszórót esetleg egy kicsit feljebb.

    Nálam az elsőrendű szűrés miatt tehát csak soros kondik és tekercsek lennének, a magashoz Jantzen Superior Z-szintű, a középhez olcsóbb, de jó fóliakondi (esetleg már van megfelelő értékű a fiókodban), a középhez AWG 16-os légmagos fóliatekercs, a mélyhez minél böhömebb (tehát a Jantzen készletéből 1,8-as) vezetékvastagságú H-magos dróttekercs - szintén Jantzenekből kulturált áron magas minőségben meg tudnád venni, ha hagynád magadnak az értelmes pénzkeretrugalmasságot. Érzékenységszintezéshez pedig L-pad a magashoz és a középhez - vagy az L-pad párhuzamos ága. Ha tehát a hangszórók impedanciaviszonyai megengedik, mindenképpen tennék párhuzamos ellenállást a magashoz és a középhez is, persze viszonylag nagyértékűt, hogy ne söntölje agyon az amúgy is alacsony impedanciaminimumokat, ellenben söntölje a hangszórók átviteli szélein levő impedanciamaximumokat. Ezzel segítem a szűrés meredekségét is, ami az általad választott középsugárzó miatt különösen fontos, amelynek ugyebár nem engedném a keresztfrekvenciáját 2kHz fölé, és hát annak persze jót tenne meredekebb szűrés. Sajnos az L-pad párhuzamos ága persze szűri a magasak tetejét is egy kicsit, aminek senki se örül - ezzel én kényszerűen megalkuszom.
    Én úgy szintezném ezeket a hangszórókat - illetve általában is -, hogy a mélyektől enyhén lejtsen a hangnyomás a magasak felé. Ízléskérdés.

    Én a helyemben így.

  • Mikisys

    őstag

    válasz szazbolha #30674 üzenetére

    Én az 5-ös verziót építeném meg, de a felső két hangszórónak, a közép- és magasnak a tartólapját 75fokban döntötten csinálnám, kissé fölfelé sugározva, - ha már állódoboz készül.
    Így nem kell az a kiegészítő akármi sem. A hátlap felé pedig a szuperderékszöget céloznám meg, azaz, 93fokos legyen az előlap csatlakozása a két oldallaphoz és a tető- valamint az alja ehhez idomulna. (Lehet fűrészelni!) :) Tessék lerajzolni és mérni!

    Üdv!

  • Mikisys

    őstag

    válasz shalafi66 #30672 üzenetére

    LR2, azaz Linkwitz-Riley másodrendű hangváltó már szimpatikusabb?
    Általában jobban szeretem a hardveres mérést, a szoftveres modellezés nem igazán tetszik, nincs megfelelő program sem hozzá.

    Üdv!

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30677 üzenetére

    Köszönöm az észrevételeket.
    A méreteket, azaz a térfogatot az határozta meg, hogy zárt doboz legyen, és a Qtc 0,71 vagy picivel felette legyen mély esetén, a középnél meg inkább alatta. Így jött ki a 30 és 20 liter
    A szélesség minimumát az SB23 adta, lehet nem kellett volna ragaszkodni a korábban bevált belső 22cm-hez és a külméretet felengedhetem volna 30 cm-re is, de akkor egy ormótlan előlap keletkezik. Így sem karcsú.
    A méreteket továbbá az állóhullámok "modellezése" is befolyásolta, bár most hogy van 2 oldalon nem párhuzamos felület, lehet ezt is el kellet volna engedni.
    A szélesség/mélység aránynál az 1,21 és 1,61-et céloztam eredetileg, de rájöttem, hogy ha állóhullám felől közelítek akkor ezek nem olyan fontosak.
    Végül 276/220=1,25 lett.
    -
    A doboz magasságnál szempont, hogy fülmagasságban legyen a magas sugárzó, vagy a közép és magas közös "tömegpontja", én sem mennék 95-100 cm alá.
    Ha a térfogatok adottak a T/S számításból, nem értem miért kéne mélyebb doboz. 30 cm még jól elhelyezhető egy szobában, a 40 cm már nem annyira és mit csinálok a +33% térfogattal? Már így is van 2 lezárt térrész, amitől tartok hiába tömöm ki saját hangja lesz.
    .
    D'Appolito elrendezésről (MTM) itt a fórumon többen is lebeszéltek. Készítettem ilyen prototipusokat és kicsit gyengébben szóltak mint az aszimmetrikusan elhelyezett TMM sorrend. Ráadásul most csak 1 közepem van és ha erőlteném a D'Appolito-t 3 külöböző hangszóróval, akkor nem lehetne aszimmetrikus oldalra tolt elhelyezés.
    OK gérvágás, de ha középen a kicsi csipogó akkor hogy? Van ere valami minta?
    .
    Amúgy az miért jó ha a közép van felül és alatta a csipogó?
    .
    "Állóhullámcsökkentő belső merevítésnek elég jól adja magát a nyolcas alakban kivágott panel,"
    Ezt hogy kell elképzelni? 90 fokban egy térelválasztó amin két körkimetszés van különböző átmérővel?

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30677 üzenetére

    A keresztváltást tekintve. - Bár még nem tartok ott, de jópár prototípust építettem.

    Eleinte én is az elsőrendűt preferáltam, épp azért amiket leírtál, nem is lenne ezzel gond, ha a közép hangszóró szépen "lecsengene" 3Khz és felette, ezzel segítené a váltót, de nem ez a helyzet, hanem 5Khz-en már nem "használható" és 6DB-el feljebb jár mint 1Khz alatt: [link]

    Lehet hülyeség meg pazarlás, de minden hangszóróhoz szeretnék Zobel tagot és csak ezután elé a szűrő részt. Ok, lehet elsőrendűvel is érdemes kipróbálni, de akkor is kell valamit kezdeni a közép hangszóró SB17MFC35 4-5Khz feletti részével. Kivéve ha nem hallom ki.
    .
    "Solen-split karakterisztika, semmiképp se Butterworth."
    Miért? Én sem értem. Miért jó ha van egy kis lapály pont abban a tartományban ami nekem fontos és úgy gondolom inkább kiemelném. (1-3 Khz között)
    .
    "az esetedben egy 300Hz-es keresztfrekvencia elég jó adja magát - ahhoz képest engedném a mélyhangszórót esetleg egy kicsit feljebb."
    Ok, ezt értem és elfogadom, de így meg 300 Hz környékén keletkezik egy enyhe kiemelés. Lehet 1 Db-t nem hallunk ki, de itt meg a nekem fontos tartomány (mostani elképzelésem szerint) a 200Hz alatti lenne, különben minek a 3 utas, elég lenne egy kétutas is ami 80Hz-ig megy le nem 50-ig.
    .
    "az általad választott középsugárzó miatt különösen fontos, amelynek ugyebár nem engedném a keresztfrekvenciáját 2kHz fölé, és hát annak persze jót tenne meredekebb szűrés."
    Én is ezt gondolom, hogy nem fog elsőrendűvel menni.

  • szazbolha

    addikt

    válasz perempe #30681 üzenetére

    Köszi, ez érdekes anyag.
    Nálam csak az szólt a D'Appolito elrendezés, mellet hogy 2 közép nagyobb felülettel sugároz. Szerintem ez kellemes a fülnek a középfrekiken is. Természetesebb lesz az emberi beszéd vagy ének mint 1 hsz. kisebb felülettel.

  • civicfan

    tag

    válasz shalafi66 #30672 üzenetére

    A Ciare cw161n és a cw162 néztem! Ajtóba menne, és elég volna max kb 1000hz-ig szólnia! De nem tudom hogy milyen mélyre megy le ajtóban (kb30liter), és torzít-e?

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30680 üzenetére

    Nem drámaian fontos, hogy mélyebb legyen a doboz - illetve nem is fontos, ha valakinek nem fontos. Nekem fontos, és eredetileg neked is fontos volt mint elv a mély doboz. Ezért utaltam rá, hogy a mélyhangszóró elbírna nagyobb térfogatot is, ha mélyíteni akarnád a dobozt - ki hogy számol, részben ízléskérdés, ezt korábban is írtam, amikor AMDFan dobozáról beszéltünk. Írtam, hogy én "elvileg" inkább az adott hangszóró Vas-e felé szeretem vinni a hangszóró kontrolláltsága és mélyátvitele közötti térfogatkompromisszumot. Persze sokmindentől függ, hogy mennyire engednék adott hangszóróhoz létrehozott térfogatot a Vas felé. Szóval ez a mélység kérdés nem drámai tétel, te 30 litert akarsz adni a mélynek, le van tárgyalva - arra természetesen én is utaltam az előbbiben, hogy mélyíteni csak nagyobb térfogat mentén tudhatnád a dobozt, mivel a magasságából nem akarunk engedni. Ennek a böhöm SB23-nak a 0,33 Qts-ével, 23Hz Fs-ével és 95 liter Vas-ével én úgy adnék 60 liternyi zártdobozt, mint a pinty, és akkor még mindig bőven kontrollált maradna, és elvileg egy oktávval mélyebbre menne.

    -.-.-.-.-.-.-.-
    Nekem azért jó, ha alul van a csipogó (sajnos a kéthangszórósak közül viszonylag kevés ilyet gyártottak), mert úgy a hangdoboz téralkotása jobban képes hasonlítani a pontszerű hangforráshoz, ami a virtigli hifisták boldogságának kék madara - lásd ugyebár koncentrikus duál (sőt, triál) hangszórók, és mert úgy középsávhangsúlyosabb a hangkép, mintha betennék 3-4 Ohm ellenállást a csipogó elé. Ha (leg)felül van a csipogó, akkor az valamennyire külön életet él a függőleges tengely mentén. Ha nem legfelül van, akkor egységesebb a színpad a függőleges tengely mentén, pontszerűbb a hangforrás. Nekem a D'Appolito elv is elsősorban emiatt fontos, és persze az a bónusz se mindegy, hogy vízszintesen is kiegyenlítettebb az iránykarakterisztikája a D'Appolito-nak - ha jól van csinálva. El tudom képzelni, sőt, valószínűsítem, hogy az ilyen próbálkozásaid, amikre te azt mondod, hogy gyengébben szóltak, én azt mondanám hogy jobban szólnak.
    A beszerzett hangszórókészlettel is megvalósítható az oldalra eltolás, a D'Appolito ezt nem akadályozza, vannak is olyan gyári hangdobozok is.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-
    A tervezett mintájú "lekerekítést" azaz gérvágást, ha középen van a csipogó, akkor úgy lehet kb. optimálisan megcsinálni, hogy a csipogónál levő élszakaszokon is van külön neki szóló felülettörés, tehát az egy újabb "ornamentikai" elem.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-
    Jól képzelted el, de nem kell, hogy a nyolcasnak különbözőek legyenek a kör- - vagy méginkább ellipszoid - kimetszései, bár éppenséggel az is érdekes lehet, hogy ha különbözőek.

    [ Szerkesztve ]

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30677 üzenetére

    "Állóhullámcsökkentő belső merevítésnek elég jól adja magát a nyolcas alakban kivágott panel,"

    Melyik lenne jobb? 1 vagy 2? Eddig én a 3-ast vágtam sarok lekeríkítéssal.
    És volt ahol a hangszóró tengelyének magasságában helyeztem el, kicsit más kivágásokkal.

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30685 üzenetére

    "Ennek a böhöm SB23-nak a 0,33 Qts-ével, 23Hz Fs-ével és 95 liter Vas-ével én úgy adnék 60 liternyi zártdobozt."
    .
    Ezzel az a gondom, hogy több féle kalkulátor és modellező progi is a 30 liter környékét javasolja 0,707 Qtc-re. Ha felnyomom 60 literre a térfogatot akkor a Qtc bőven 0,6 alá esik, ami nem javasolt zárt dobozoknál. Ha 50-re modellezem akkor kb 0,6. (3,3 + 0,2 vezeték impedanciával számolva)
    100-500 Hz között nagyjából lineáris az impedancia menete.
    .
    Nincs tapasztalatom, nem tudom megítélni, csak a modellező programokra tudok hagyatkozni meg amit doboz építésről olvastam.
    Talán úgy tudnám kipróbálni a 30 vs 50 liter hangzását ha a mélyet és közepet nem választom le és teljes doboz térfogattal is letesztelem a hangját.

    Ha beválik a térfogat növelés a mélyszekcióban, akkor 40cm-re cserélem az oldalakat, az elválasztó mehet feljebb és a mélynek lesz 51 liter térfogata.
    Ha az előlapot is megnövelem 30cm-re, akkor elérem a 60 litert.
    Vagy ha azt akarom hogy karcsú maradjon az előlap, akkor 120 cm magas lesz a hangfal, de az meg kissé magas.... esztétikai szempontból.
    25x40*120cm... nekem kicsit nagynak tűnik, de a tömzsi 30x40x100 is.
    Nehéz ügy....

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30686 üzenetére

    Elvileg az 1-es lenne a legjobb, általában a gyakorlatban is.

    Szerintem ne gondolkodj 120cm-esre növelésen, a 100cm elég kényelmes - ne feledd, kell még alá talp, tüske, az még emel rajta.
    Ha a jelenlegi dobozterv mellett megcsinálsz egy olyan kísérletet, hogy a 30 litert összehasonlítod az 50-nel, és netán jobban tetszene az 50liter, attól még nem kell szátberhelni egy már kész hangdoboz falait, elég lenne a középsugárzót sokkal kisebb kalitkába rakni. A középsugárzónak elég egy-két liter bőven, függetlenül attól, hogy mit számolsz ki rá úgy, mintha mélyközépsugárzó lenne. Akkor kéne neki 20 liter, ha mély és középsugárzó lenne, középsugárzónak elég egy kis kalitka. Csodálkoztam is, hogy adtál neki húsz litert - nem szokás, persze nem is tilos - nem véletlenül mondtam rögtön, hogy én azt a kamrát kisebbíteném. Elég egy kis kalitka, együtt a magassal.

    Ha további térfogatnyereség a cél, és teszel bele két-három olyan "nyolcasos" idomot, azok bőven kiváltják a hátsó sarkoknál lévő terelőidomokat, és így felszabadítható az a két kis kamra. Nem egy nagy nyereség, de valami, és persze az se "baj", ha úgy marad.

    De persze, mint mondtam, az se baj, ha maradsz a 30 literen, ízlés kérdés, hogy kinek melyik hangolás tetszik jobban, te már jól elvoltál az itt készülőnél sokkal-sokkal mélyhiányosabb dobozzal is a viszonylagos szépenszólása kedvéért.

    És ugye arról most nem is beszéltünk, hogy ha feltesszük, hogy a gyári adatai nagyjából igazak, a mélyhangszóró viszonylag elbírna reflexdobozt is - az megint egy húzd meg-ereszd meg polémia, hogy zárt vagy reflex doboz-e a jobb. A TL témához már nyilván nem akarsz visszatérni, az tényleg nehéz ügy, de a reflex témához még akár vissza is lehetne térni. A zárt középkalitka mellett azt a 27 Fs-ű mélyhangszórót megtámogatni egy 30Hz körüli hangolású reflexcsővel, hát, az már lenne valami, annak a zenekarnak lenne talapzata, ami ugyebár nem árt, amikor nagyzenekart, operát, hard rockot... hallgat az ember. De ez is csak ötletelés, nem drámai fontosságú.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30682 üzenetére

    "de minden hangszóróhoz szeretnék Zobel tagot és csak ezután elé a szűrő részt. Ok, lehet elsőrendűvel is érdemes kipróbálni, de akkor is kell valamit kezdeni a közép hangszóró SB17MFC35 4-5Khz feletti részével."

    Én ahogy mondtam, L-padet, vagy legalábbis párhuzamos ellenállást tennék a középhez és a magashoz. Egyengeti a frekvenciamenetet és segíti a szűrés meredekségét valamelyest. Ezáltal talán elég lenne az elsőrendű szűrés a közép tetejéhez is, 2kHz keresztfrekvencia mellett. Próba-szerencse, de ha biztosra akarsz menni, akkor oda persze legalább másodrendű meredekséget tervezel. Nehéz ügy, mert igazából a hallgatási élmény dönti el, hogy azok a feltüremkedések ott a 4-10kHz között mennyire lennének fülsértőek, ha csak elsőrendűen szűrnél, 2kHz-től - plusz a reménybeli párhuzamos ellenállás szűrő szerepe. A mélyhez meg én soha semmit se tennék a kényszerű aluláteresztő tekercsen kívül, amelyet ugyebár minél böhömebbre vennék vezetékvastagságilag. Hogy minél kevésbé gátoljam a testességben.

    "Miért jó ha van egy kis lapály pont abban a tartományban ami nekem fontos és úgy gondolom inkább kiemelném. (1-3 Khz között)"

    Nem jó a lapály, de nekem inkább lapály mint dombocska, ha választani kell. Nem akarom megadni az esélyt dombocskának. Az biztos, hogy ki nem emelném, kb. ott kezdődik a prezensztartomány, márpedig én biztos, hogy nem szeretem, ha a prezensztartománynál kiemelés van - lapályocska lehet. Nekem nem kell transzparens tér, nekem nem kell "álrészletezés" (láttad a szó emlegetését a fejhallgatóserősítős topikban), nekem nem kell a hangfelvételek hibáit a pofámba toló karakter, én a zsöllye 10-20-ik sorában hallgatom ugyebár a hangversenyt - ezt már beszéltük a kultúra topikban. Én így szeretem. Ha te jól tudod, hogy neked más a szándékod, akkor annak felelj meg, aszerint számolj.

    "Ok, ezt értem és elfogadom, de így meg 300 Hz környékén keletkezik egy enyhe kiemelés."

    Mondtam, hogy valószínűleg nem keletkezik ott kiemelés, hanem valószínűleg inkább egyenletesebb lesz úgy az átmenet a 100-150-300Hz között. Valószínűleg. Az ilyesféle hangdobozoknak szokott lenni egy valamekkora csúcsa 80-150Hz környékén, ami ha tényleg van, akkor a kiemelés szélén nagyon meredeken szokott lecsökkenni, és akkor 300Hz környékére jut egy gödör vagy mélyföld. Ez persze leginkább a reflexeknél szokott így lenni, de azért a zártaknál is megesik. Amit mondok, az tendencia, sok kivétellel, tehát ez is próba-szerencse, sajnos ezt sem előre biztonsággal megjósolni, hogy hogyan alakul ott a frekvenciamenet tankönyvi számolás esetén. Merthogy nem tudjuk előre, hogy mennyire jelentkezik a 100Hz körüli "szokásos" túllövés, és hogyan alakulnak a találkozó hangszórók interferenciái miatti esetleges cikk-cakkok. Amit mondtam a mély egy kicsit feljebb engedéséről, az mondjuk 100Hz-nyi lenne a tankönyvi 300Hz-hez képest. Láttad, Tigris írogatott a gyári Cantonjáról, annak a felsőmély-alsóközép körüli nem elég szép, egyúttal gerjedős-szerű szólását, miután Tigris kínlódott a mélysugárzók visszafojtásával, végül éppen ellenkezőleg oldottuk meg, hogy a mélyet nagyjából egy egész oktávval(!!!) feljebb engedtük a tankönyvi 300Hz-hez számolt (egyébként másodrendű) szűréshez képest, tehát kb. mintha 600Hz-nél lenne a váltása. És elkezdett jóval szebben szólni. De nem egy abszolút értelmű kiemelést okoztunk ezzel 300Hz-nél, hanem a 150Hz-nél levő meredek lapályt töltöttük ki, enyhére lankásítva - a meglévő és kezelhetetlen (mármint például lyukszűrővel vagy tömítéssel kezelhető, de egyiket se akartuk) 100Hz körüli kiemelést lankásabban engedtük le, így az ahhoz képest a 200-300Hz körül volt relatív mélyföldet töltöttük fel, fokozatosan hagytuk letöppedni a hangnyomást a felsőközép felé. Sajnos, néha kutyaharapást szőrével gyógyít az ember, nem mindig a műszaki elvi korrektség szerint. És ízléskérdés, de bármely ízlésnek szebben szól így az adott hangdoboz. És próba-szerencse, mert nem tudjuk előre, hogy a tankönyvileg kiszámolt dobozodnak és keresztváltódnak végül mennyire is lesz "pontos" a frekvenciamenete ott a felsőmélynél és alsóközépnél. Tendenciák vannak - és bőséges kivételek. Ezért vetettem fel ötletként egy esetleges óvatos, 100Hz-nyi feljebbengedését a mélynek - bajt nem okozna.

    Mivelhogy most egy mélyerős-mélyremenős dobozt akarsz létrehozni, lásd az előbbi dödögésemet a reflex-elv körül. Előnyök-hátrányok vannak bőven.

    [ Szerkesztve ]

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30689 üzenetére

    Köszönöm a részletes hozzászólást.
    De hogy ne tévedjünk el az eredeti céltól ami nem ez volt "mélyerős-mélyremenős dobozt akarsz létrehozni", idézem a többször linkelt általam megfogalmazott célt az SBA-761 projekttel kapcsolatban.
    -
    "Cél: egy tiszta-részletező közép-magas tartománnyal és jó színpadképpel rendelkező padlón álló, közepes méretű , átlagos érzékenységű hangsugárzó pár építése"

  • #71562240

    törölt tag

    válasz szazbolha #30690 üzenetére

    Az eredeti céltól való eltévedés innen jött:

    "de itt meg a nekem fontos tartomány (mostani elképzelésem szerint) a 200Hz alatti lenne, különben minek a 3 utas, elég lenne egy kétutas is ami 80Hz-ig megy le nem 50-ig."

  • szazbolha

    addikt

    válasz #71562240 #30691 üzenetére

    Biztos pontatlanul fogalmaztam.....
    A "de itt" kitétel nem a teljes projektre vonatkozott, hanem arra amit az idézet részt megelőzően írtam. A hangváltó alsó töréspontjáról folyt a diskurzus és nem a projekt teljes egészéről.

    Továbbá az 50 Hz sem utal arra amit te gondoltál, az én értelmezésemben.
    De lehet az 50 Hz már a "mélyerős-mélyremenős dobozt " jelenti szakmai körökben.

  • topaz45

    tag

    Sziasztok!
    Sziasztok!
    Ilyen hangfalakba milyen hangszóró készletet ajánlanátok?
    Sonus Faber Cremona
    Mert a bele való nagyon drága.
    köszi

    [ Szerkesztve ]

    Üdv. topaz45

  • szazbolha

    addikt

    válasz topaz45 #30693 üzenetére

    Szereztél egy ilyen dobozt valahonnan? ha szabad kérdezni mennyi volt?
    Ha nem akarsz faragni rajta, akkor a beépítési méretek behatárolnak.

    [ Szerkesztve ]

  • troll81

    addikt

    Sziasztok
    Ha azonos hossz és keresztmetszet mellett csökken a port felülete akkor felfelé mozdul a hangolasi frekvencia? :R

  • Mikisys

    őstag

    válasz Mikisys #30679 üzenetére

    Hardveres és szoftveres mérésekhez mit ajánlotok, milyen műszereket?
    Mivel "shalafi66" láthatóan nincs pár napig, akkor itt punnyad a társalgás és a társaság?
    Szóval amiket írkálok, abban azért van némi tanulság, ha más nem, akkor az, hogy így semmiképpen se csináld. De remélem, építő beírásaim gazdára találnak egyesek fülében.
    (Reménytelen.)

    Üdv!

  • AMDFan

    addikt

    válasz Mikisys #30696 üzenetére

    Én most egy UMIK-1-et használok mérőmikrofonnak, és REW-et szoftvernek. Az eredmények nagyon meggyőzőek :)

  • szazbolha

    addikt

    válasz Mikisys #30696 üzenetére

    UMM-6 -al rendelkezem. Arta ingyenes része. Házi hangfal építéshez szerintem elég., Mivel kihasználatlan, pár napra kölcsönözhetem. (hátha megérkezik a DX25)

  • Mikisys

    őstag

    válasz szazbolha #30698 üzenetére

    Köszönöm, de nem kell. Vannak műszereim, több is és többféle is.
    Inkább az érdekelne, hogy ismeri-e valaki az RTA-168A mérőrendszert, amit számítógéphez lehet csatlakoztatni és így menthető a mérés eredménye, egyszerűen. Sokoldalú a használhatósága és az árát talán megérné.
    -
    Átálltam az SB16PFCR25-8 kerek-verzióra, az könnyebben kezelhető, a lóverseny-pálya alakú, SB15SFCR helyett. Hangváltó marad 12dB/okt. LR-2 tipus, Fc=2600Hz.

    Üdv!

  • AMDFan

    addikt

    válasz Mikisys #30699 üzenetére

    Ez kb. ugyanaz mint az UMIK-1 amit használok. Az is USB-n számítógéphez csatlakoztatható és REW-ben tudod menteni/analizálni a méréseket.

Új hozzászólás Aktív témák