- Computex 2025: alulról karcolja a 15 GB/s-ot a Phison SSD-vezérlője
- Computex 2025: az űrben is megállja a helyét a Kingston Fury család
- Computex 2025: három új szerverprocesszort mutatott be az Intel
- Saját vezérlőpultot tervezett a Snadragon X IGP-jéhez a Qualcomm
- Computex 2025: VGA-dömping az Acernél
- Azonnali fotós kérdések órája
- ZIDOO médialejátszók
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Autós kamerák
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Házimozi belépő szinten
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Saját vezérlőpultot tervezett a Snadragon X IGP-jéhez a Qualcomm
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
Új hozzászólás Aktív témák
-
CharlieDrop
veterán
válasz
Doki16 #16916 üzenetére
Pedig hibás megközelítés.
Azért mert olyan nincs hogy ingyen.
Az emberek nem hajlandóak megnézni, hogy az ingyen töltök mennyibe is került nekik pontosan.
Persze ha spórolhatsz is, az nem baj, sőt jobb a lelkednek, de kiszámolni mit miért teljesen más értékrendszerrel már más képet fog mutatni.
Pláne mikor elkezditek téríteni a másik embert, én pl. nem azért vettem elektromosat városba, mert olcsóbb, nekem többet számít a kényelem. És mondhatnám simán azt is, hogy az egész tök ingyen van autóstul töltésestül (simán van ilyen nézőpontom), de nem áltatom magamat vele, és senki mást sem. -
Doki16
addikt
válasz
CharlieDrop #16914 üzenetére
Én 80%-ban pénzügyileg nézem. A buszos példád nem jó szerintem, mert pont azért van kocsim, hogy ne legyek időhöz és helyhez kötve. Én évekig töltöttem utcán a kocsimat amúgy, de rohadtul utáltam már a végére. Mondjuk sosem sétáltam annyit mint akkor
Autóval is lehet után még nézni, hogy azon belül melyikkel éri meg a legjobban közlekedni. Ha valaki állandóan németbe megy, neki a dízel való. De ha valaki minden nap megy 300-400 km-t, akkor ne a villany jobb, mert mindig fog tudni otthon tölteni. Nagyon sok nézőpont van. És több villanyautós emberrel beszéltem már aki azt se tudja kis túlzással, hogy mi hajtja a kocsiját, csak olcsó és pont ideális neki.Pl az én felhasználásomra nem létezik jobb a jármű a villanyautónál. Minden nap bölcsi/ovi utána munkába napi min 2*28km. Minden hónapban lazán beleszalad a kocsiba 2000 km. És kvázi ingyen megyek. Nagyon komoly összeget "spórolok" egy hagyományos benzineshez képest. Szoktam mondani, hogy csak pénzzel lehet pénzt spórolni. igen meg kellett venni a villanyautót, igen a napelemet is, igen ki kellett építeni a villanyhálózatot is hozzá. Bár ezeket is töredék áron csináltam, mert nem vagyok lusta utánajárni. Én annyiból csináltam a teljes 3*20 A-t és a töltő kiépítését mint egy fali töltő ára.
Nálam az EV nem szól másról mint a spórolásról/praktikumról. -
amargo
addikt
válasz
hunspikey #16910 üzenetére
Amúgy szerintem nem szúrtál el semmit, bár drágán töltenél kb 2x áron, viszont a dízel autók még mindig hosszútávon érik meg fogyasztásügyileg.
Ha az én benzinesemet néznénk, ami 8,5-9L eszik 100km autópályán, akkor már is nem olyan sarkos a példa. Ha azt veszem, hogy csak ezért az évi 2-3 utazásért kell fenntartanom egy másik autót, akkor miként alakulnak a számok?
-
Doki16
addikt
válasz
hunspikey #16910 üzenetére
Nem mindenhol ennyire drága a töltés, tehát meglehet úszni olcsóbban is. De lényegében jó a következtetésed. Villanyautóval nem érdemes állandóan hosszú távra menni. Az EV csak akkor éri meg igazán ha otthon tudja valaki tölteni. Feltölti otthon maxra, elmegy valahova, tölt a cél helyen és haza megy. Maximum így adja ki a matek.
De aztán lehet országúton is menni ahol egy Tesla pl elvan 12-13 kWh-val és 160 Ft körül van a SC töltés. Úgy már egyből jobbak a számok.
Viszont ha az a cél, hogy minél gyorsabban odaérj az úti célra autópályán akkor a dízel még mindig a legjobb megoldás. Mindenki a felhasználási szokásaira vegyen autót. -
hunspikey
őstag
Játszottam egy kicsit a számomra új A Better Route Planner siteon és viccből írogattam be neki úticélokat, hogy mi lenne, ha?
Beírtam pl hogy visszamegyünk felségemmel Grasse-ba - 1330 km táv, (Franciaország) ahol egyszer voltunk és hát megmondom őszintén felcsúszott a hajvonalam.
Azt látom ugyanis, hogy kb 0.8 - 0,9 EUR / kW az energia ára a töltőállomásokon, a leendő kis kocsimnak meg hát kb 20kWh kell ha normál tempóval megyek minden 100 kilóméterre, ami annyit tesz, hogy kb 80e HUF lennne az út csak oda. Ezért az ember kap kb 140 liter gázolajat amivel a dízel kocsi 2200 kilómétert megy az utazás tényleges 1330 kilómétere helyett, magyarul az lehetséges, hogy a villanyautóval sokkal de sokkal drágábban utaznék?!
Vagy valamit iszonyúan elszúrtam?
-
-
Tiédetis
senior tag
válasz
hdanesz #16901 üzenetére
oda-vissza 420, töltés nélkül nincs meg, inkább 3, mint 2.
Én néztem anno, de úgy felment az ára napok alatt, hogy nem tudtam megvenni. Lett KIA Soul. Átmeneti, második autó, a Laguna 3, dizel megmaradt hosszabb utakra.Aztán lett Opel Ampera-e, 64kwh akksival. Télen is 110-es pályatempóval, kb. 280-300km. ennél olcsóbban ilyen akkuval nem volt más.
Ajánlani tudom, nem sok probléma van vele. -
hdanesz
őstag
válasz
stickrs #16883 üzenetére
Köszi a választ. Láttam jobban felszerelt modelleket, de általában nincsenek ilyen jó állapotban mint ez vagy pedig többet futottak jóval.
És elég messze vannak tőlünk. Ha nem bőr az ülés, akkor nekem nem hiányozna az ülésfűtés. A bőr üléseket alapvetően nem kedvelem, mert még enyhébb időben is beleizzad az ember, amikor szövet ülésben még lazán elvan.
Köszi neked is Tiédetis. Naponta kb. 40-50km két város közt, illetve városon belül az araszolás/városozás. Pályára évente 3-4 alkalommal menne az autó, oda-vissza 420km kb.
Azt nem tudom, hogy a fura illat mennyire jellemző elektromos autókban? Olyan mint ha valami forró műanyag illat lenne vagy hasonló.
-
hunspikey
őstag
Igen velem és a beszélgetést szándékosan nem hoztam át ide, mert azt gondolom, hogy olyan jó az a kábel, hogy megérdemli, hogy a későbbi megtekintők elolvashassák, hogy mi mindent lehet kihozni belőle.
Itt viszont szeretném megköszönni a végtelen türelmed és kiemelni, hogy mennyire profin adod az infókat - tényleg ritka service manapság!
-
hunspikey
őstag
Mi 2018-ban lettünk BMW-s család előtte én audi A6-al jártam, nejem mercis volt.
A sztori úgy kezdődött, hogy feleségem C kupé mercije már 10 éves lett, eladtuk. Besétáltunk a merci szalonba, mert tetszett neki a GLC. És ott jött a shock hatás - tényleg minden recsegett a szalonban kiálított autóban illetve szuzuki szintű ajtó megoldások, műszerfal felület fogadott - nagyon nagy pofon volt. Az egyik barátunk ajánlott egy BMW flottát üzemeltető céget akik mondták hogy most érkezett egy hófehér 320xd GT kupé full extra, M paket. Megnéztük és a nejem már nem volt hajlandó hazamenni nélküle. Aztán én cseréltem az audit, mert az is 12 lett, hoztam a cégtől ahol dolgozom finnyázva eladásra egy sima egyszerű kis F31 318d-t, gondoltam jó lesz ez, olcsón adják, majd veszek belőle rendes audit
De mire Frankfurtból haza jöttem vele én úgy bele szerettem, hogy maradt. Most ugye ő is öreg lett, eladtam és rendeltem egy iX1-et, amit ki sem próbáltam, nem mentem ilyennel egy métert sem, mert olyan szinten ráéreztem arra hogy minden BMW ad nekem szubjektív módon valami megfogalmazhatatlan komfortot, hogy vakon simán lerendeltem - tutti jó lesz. A szalonban kívülről megnéztem egy sima x1 dízelt, nekem szép - ennyi elég is
-
Vesa
veterán
Akkor pontosítsunk...mert nálam az év vicce kategóriát súrolja pár kijelentésed.
Most eljátszom neked Shadowbullt.
Először is, ez pontosan melyik EQE volt? Limuzin vagy SUV?
Ha limo, akkor almát hasonlítottál körtével. Az Y egy felfújt lufi, direkt azzal a céllal, hogy tér legyen benne és pakolni lehessen bele a családot. Az EQE limuzinn viszont egy csepp alakú és erősen csapott seggű autó, üzletembereknek, nem pedig egy családi teherautó!Rugózás: A németeknél nem úgy megy mint Teslánál, hogy mindössze 2 féle csomag van és kész. A Mercedesnél önmagában a rugózásra vonatkozóan is 3 féle futómű rendelhető, ezek közül a sportfutómű értelemszerűen kemény (lehet, hogy ilyen volt alatta, és annál nem a kényelem a lényeg), a komfortfutómű már egy sokkal puhább és kényelmes verzió, a légrugós változatban pedig kb. nem érzed hogy út van alattad. A szintén rendelhető 4matic-ra, kormányozható hátsó kerékre, szenzoros úthibákat azonosító automatikus futóműéllító rendszerre, és egyéb "apróságokra" most ki sem térek. A Yuniper rugózását viszont nem dícséri még az egyébként maximálisan Teslafan úr sem.
Menetzaj: Talán egy korábban törött autóban ültél amit nem csináltak meg rendesen, vagy valami alap-alap modell volt, amiben még a dupla üvegezés sem volt benne (bár anélkül is az egyik legcsendesebb autó a piacon, ezt minden tesztben ki is emelik). Sok dolgot lehet mondani a Mercire joggal, de pont azt, hogy hangos és sz*r a futóműve, biztosan nem.
Felhasznált anyagok: Szintén felszereltség függő... Rendelhető bele sokféle anyag az Alcantarától a Nappa bőrig, tán még Kasmír is (bár lehet, hogy az csak az S-ben, nem tudom már fejből). Sajnos az ilyen ad-hoc összevetéseknek azért nincs sok értelme, mert a németeknél az extrázás egészen mást jelent, mint Tesláénál. Egy alap Mercedes, és egy full extrás között lehet 10-15Millió forint különbség (S-Classnál még sokkal több is), és egy egészen más dimenziós autót kapsz a drágább verzióval, hiába lesz mindkettőn azonos típusjelzés, közük nem lesz egymáshoz. Nem véletlenül kerestem hónapokig az autómat, mert egy német fapados prémiumnak nincs semmi értelme, de ezzel tisztában kell lenni.
A zongoralakkból ítélve alaptípusban ültél (vagy ha nem, akkor igénytelen tulajdonosa van). Oda kb. 8 féle anyag rendelhető, persze pénzért. Ezek németek...Pont ettől IS prémium! Te válogatod össze az anyagokat és a szineket ízlésed szerint, nem a gyártó mondja meg, hogy ez a kettő van és kész. Ha valaki zongoralakkot kért bele, az a tulaj igénytelenségét tükrözi! Kérhetett volna nemesfa berakást, carbonszálas anyagot, szálcsiszolt alumímiumot, meg mittudom én még mit is! Ebbe a hibába az állítólag hozzáértő tesztelők is rendre beleszaladnak. Ugyanarról az autóról láttam két tesztet, az egyik egy zongoralakkos alapverziót kapott, rögtön fel is hánytorgatta, hogy "szar merci, bezzeg régen", a másikban meg full Nappa bőrkárpit volt, kézzel varrott bőrborítású műszerfallal, fabetéttel. Ő meg arról áradozott, hogy micsoda anyagok és így kell ezt csinálni. Sajnos sokan nincsenek képben a német autókkal még mindig.
A kedvencem persze vályi, aki az OFFline autóhoz kezdett beszélni, aztán leszarozta a rendszert. Ugye ha értene hozzá, mert egyébként az autó extráinak a fele -köztük az összes online funkció- csak akkor működik, ha létre van hozva a profil, össze van kötve a kocsival és online kapcsolatban van a szerverrel. Ha értene hozzá... nem beszélt volna hülyeséget.
Elfogadom, hogy nem jön be neked, de jobb lenne valós problémákra hivatkozni. Mert mondjuk egy Ioniq 6-hoz mérni...még az alapverziót is az év vicce. A full extrás meg egy másik dimenziót képvisel, úgy kb. mindenben!
-
Vesa
veterán
válasz
hunspikey #16889 üzenetére
Nekem semmi nem recseg...20k km után sem! Ezt a hülyeáéget vályi kezdte terjeszteni, de vele sajnos megállt az idő 1989-ben a bálna mercinél. Illetőleg, gondolom felszereltség függő, pl. csak az AMG csomagban van bőrborítású műszerfal. A sima nem tudom milyen lehet.
-
WiZARD
addikt
Ha valaki Leafet venne
Jön a helyére Y.
-
válasz
CharlieDrop #16887 üzenetére
Egyrészt irtózatos szűk. Másrészt a saját MY-om jobban rugózik, csöndesebb, és SOKKAL jobb belül az anyaghasználat. Az EQE bazári, és nem csak a sok gomb miatt mondom, mert egy Ioniq6-ban is van rengeteg csellentyűcske, de ez a zongoralakk plusz ezüst színű plasztik kombó rémisztő.
De tényleg nagyon szűk, a Juniper Y és egyébként a Highland M3 is baromi tágasnak érződik hozzá képest, főleg a sokkal nagyobb ablakok miatt.
-
Na, ma ültem végre EQE350-ben. Hát, ez az autó a nyomába se ér egy Junipernek vagy akár egy Ioniq6-nak.
-
Tiédetis
senior tag
válasz
hdanesz #16881 üzenetére
Ioniq28 egy elég jól fogyasztó EV. Pályán 150km persze, kérdés mennyivel. Majd akinek van, volt, mond pontosabbat.
CCS igen, az már jobb. Hőszivattyú kevesebbet fogyaszt, de szoktak vele prolémák lenni.
Azt kellene tudni, hogy mire szeretnél venni, mennyit és hol autózol naponta. Mennyi a keret? Ezek után hamarább lehet hozzá keresni autót. -
stickrs
senior tag
válasz
hdanesz #16881 üzenetére
Vannak ettől jobbak is hasznaltauton, én mindenképp egy olyat keresnék amibe van ülésszellőztetés, ez egy full fapados amit küldtél, és nem is olcsóbb mint egy jól felszerelt. A modell maga jó, nekem semmi gondom nem volt vele. 150km attól függ mennyivel mész, 130al hosszabb utakon én mindig max 110km-nként töltöttem, 10-15%ot hagytam mindig, és 84%ig töltöttem kb.
-
Tiédetis
senior tag
válasz
mjani1172 #16880 üzenetére
"Nem szeretnék vitázni, de..."
Akkor ne vitázz"...ha valaki városban vezet, betartja a szabályokat, főleg a követési távolságra..."
2022-ben a balesetek 8%-a követési távolság helytelen megválasztása miatt történt."...tarts egy méterrel nagyobb követési távolságot..."
Na ne vicceljen márHa 1 méterrel nagyobbat tartok, jobbról és balról ketten beugranak abba az 1 méterre. De nekem nincs gondom a gumival. Ezen nem spórolok. Mondják, akinek jut majomra, fusson banánra is
Veterán autó: ne ezekre viszont általában mindenki jobban figyel, mert tudják, hogy kell neki 300m hogy megálljon 30-ról
Én használom a féket pl. Pedig lehetne anélkül is.
De nyilván mindenki olyat vesz, amit akar. Vagy futja. (mondaná kedvenc politikusunk)
De ez is OFF -
hdanesz
őstag
Sziasztok,
Korábban érdeklődtem már elektromos autóval kapcsolatban. Más topic-okban is lebeszéltek a Leaf-ről.
Most a Hyundai Ioniq 28kWh verzióját nézegetem.
Ezt a példányt hőszivattyúsnak írják. Az jót jelent ugye?
A CSS töltő is jobb mint a ChaDeMo?Bocs, de nem értek az elektromos autókhoz.
Mire érdemes figyelni a vásárlás előtt? Kicsit érdekes illat volt a kocsiban, amikor beültünk. Olyan meleg/forró műanyag illat...vagy nem tudom hogy magyarázzam.Ez a kocsi már egy élhető megoldás lenne. A hatótáv autópályán is lehet 150 környéke?
Van aki azt írja, hogy 250-et is kihoz belőle nyáron, városban. -
mjani1172
addikt
válasz
Tiédetis #16879 üzenetére
Szerintem kicsit túlliheged.
Nem szeretnék vitázni, de ha valaki városban vezet, betartja a szabályokat, főleg a követési távolságra, és a (akár relatív) gyorshajtásra gondolok nem okozhat gondot.
Ha úgy gondolod hogy szarabb a gumid mint a 2025- ös tesztgyőztes, hogy meglegyen a 30 centi amin itt megy a rugózás, tarts egy méterrel nagyobb követési távolságot.És marad 70 centi. Nekem volt veterán autóm (talán megint lesz is ) sokkal gyengébb fékekkel és gumival, mint egy mai autó, mégsem törtem össze, értelmesen mentem vele, mikor előhoztam.
Szerintem ha valaki állandóan úgy tud megállni, hogy vészfékezik, és csak 5 centi marad az előtte lévőtől, akkor az alkalmatlan a vezetésre, hiába vesz drágább gumit és kerámia fékeket.
Általában nem a szar fékekkel és gumikkal rendelkező mopedautók mennek neki a másiknak......
Ha meg kivédhetetlen dolog történik, mert megtörténhet, semmit sem ér a csúcs gumi.És akkor megtetézem az elektromos részével.Sokan úgy vezetnek EV-autót, hogy nem is használják a fékeket, ezért a vizsgán is gond van.Akkor mégis lehet finoman, szinte fék nélkül vezetni? Ha valaki így vezet, akkor nem hiszem, hogy feszegetné a gumi határait.
- LASSÚ TEMPÓNÁL VÁROSBAN-Ettől függetlenül persze mindenki azt vesz amit szeretne.
-
Tiédetis
senior tag
4 évig azt gondolom jó. Azon felül már sokat romlik az anyaga. Volt egy 5 éves henkukk gumim, futófelülete bőven jó, aztán állt 1,5 évet és bizony szétrepedezett az oldalfala, kuka. Amikor eladtam az autóval szóltam is, és mutattam is.
Gumin, féken spórolni: fene bánja ha más nics körülötte.... -
biga
őstag
Bizony van ilyen is. Csak azt mondom, hogy még egy 100+ éve csiszolgatott technologianal is elöfordulhatnak bakik, hat még olyanoknal, ami alig par évtizedre nyulik vissza.
Lehetne azt is csinalni, hogy piacra dobas elött honapokig/évekig tesztelik a technologiat, mi meg megvehetnénk csilliardokért évek mulva -
Vesa
veterán
válasz
Tiédetis #16875 üzenetére
Valamelyik TC MűhelyPRN videó alatt láttam még régebben, ahogy azon ment a vita, hogy a szervizes miért mondta a tulajdnak, hogy a 7éves, de még megfelelő barázdamélységű gumit le kell cserélnie. És akkor elkezdtekl ott szakérteni, hogy 10évig lehet egy gumi a kocsin, hacsak nincs jelzés alá kopva. Nem vagyok szakértője a témának, de emlékeim szerint, 3, max. 5 év, mert a gumi anyaga ennyit bír. Hiába jó a mélység, a tapadás már nem lesz jó az anyagfáradás miatt. Javítsatok ki, ha rosszul tudom.
Ezt csak azért írtam le, mert úgy tűnik, nem 3 évre tervez a többség egy gumival, hanem sokkal többre.
-
Tiédetis
senior tag
Soha nem értettem ezeket a biztonsági spórolásokat. Harmad-negyedvonali terméket venni? Talán virágágyásnak. Egy tesztből meg azt olvasol, amivel igazolni akarod a rossz döntésed. A gond az, hogy mások és saját életeddel játszol. Városban lassan megyek meg: Miért a másik nem, aki szintén araszol előtted? Aztán satut nyom, te meg azon a 30 centin már bele is rongyoltál. Lassabb haladás, de a követési távolság is szinte nulla. Vegyél jót, add el 2 év múlva és vegyél újat.
-
Vesa
veterán
válasz
moleculez #16871 üzenetére
Ez igaz, de akkor meg futod a rizikót azzal, hogy nem tudod előzőleg ki és hogyan használta az autót. EV-nél erre mai napig nincs egzakt mérési módszer, megnézik a SOH-t meg a cella feszeket, és ennyi. Ebből sem derül ki, mikor fog megmakkanni az akku. Vagy mondjuk volt visszahívás, kicserélték a pakkot, megveszed használtan de a cserélt akkuval, majd 2-3 év múlva kiderül, hogy azzal is gond van.
-
Vesa
veterán
Már hogy lenne kismiska? Az egy dolog, hogy költséges a javítása egy hibás szériás motornak, de legalább nem ég le miatta a házad. LG chem akkuk miatt is robbant már fel fél családiház is (bár az napelemes rendszerben üzemelt), ugyanez a cég volt felelős rengeteg Kona, és szinte az összes Jaguar I-Pace akkutűzveszély miatti visszahívásáért. Ahhoz képest, hogy hány éve van piacon az EV tech, már milliószámra hívtak vissza autókat akku problémák miatt, ezek között elsődlegesen a tűzveszély miatt.
Nyilván, mindenféle probléma van az autókkal (ugye pl. a Tesla is most "hívott vissza" 400k autót, ha kínát is belevesszük, akkor 1M felett, egy szervokormány hiba miatt), de azt legalább OTA javítják (más kérdés, hogy ott is hardverhibáról beszélnek mégis szoftveres javítást adtak ki), de attól legalább nem fog leégni a házad.
-
Vesa
veterán
Egyáltalán nincs rendben az ilyen problémakezelés, de abban is biztos vagyok, hogy ha így marad, akkor tömeges perek elé néz a gyártó!
Megjegyzem, nem egyedi, a Hyundai-nál is ez volt... tűzveszélyes akku, először szoftverfrissítés, aztán ha azt nem használ??? akkor, akkupakk csere.Annyit viszont jól lehet látni, hogy ez az egész EV téma egy nagy lutri, főleg az akkuk miatt, amit többségében a kínaiak gyártanak (bár volt már tömeges visszahívás LG és Samsung akkuk miatt is). Veszel egy autót, aztán izgulhatsz, hogy 1-2 éven belül mi derül ki pont arról a szériáról.
BYD, Audi, Hyundai, Kia, Jaguar, VW, Mercedes, Mini, lehetne sorolni még az akkuk/tűzveszély miatt visszahívott autókat. Audinál pl. a Magyarországi Samsung akkuk voltak sz*rok, ha jól emlékszem, érintette az e-tron és néhány PHEV típust is.
Kezdem azt gondolni, hogy nyugodtabban aludtam EV/PHEV nélkül.
-
amargo
addikt
válasz
CharlieDrop #16868 üzenetére
Mi volt az indok amiért nem lett / nem akartátok? Tényleg érdekel.
-
CharlieDrop
veterán
válasz
mjani1172 #16862 üzenetére
Akkor az én sztorim, úgy 12 éve, December, száraz idő, Szabadka, 2x2 sávos út, haladás kb. 50 km/h.
Én a külsőben, mellettem egy másik autó a belsőben, az én autómon Bridgestone téligumik.
Balról az út túloldaláról elindult keresztben egy kóbor kutya, nem vettem azonnal észre a másik autó miatt.
Amikor fékezett, akkor vettem észre mi a szitu, én hamarabb megálltam mint ő, kutyust nem ütöttük el. -
siti
őstag
válasz
Mauzes #16852 üzenetére
Városban, rövid távon is tud hiányozni az a 30cm fékút, amivel pont lezúzod az autó elejét.
Nem arra gondolok, hogy belemész az előtted lévőbe, mert szerintem ez a legritkább, hanem kihajtanak eléd és ha nem csúszól bele akkor csak anyázol, ha meg igen, akkor kék sárga papír, bosszankodás és nincs autód hetekig és lett egy törött autód.
Ezt el szoktam mondani mindenkinek, mert én ugyan féken spóroltam, (még egy nyarat kibír) a lámpa, lökhárító, motorháztető meg két bónusz bukása után nem érte meg. Végig ott volt bennem, hogy ezt simán ki lehetett volna fékezni, ha előbb fékezek (nem tudtam, mert nem látom a jövőt) vagy tapad ahogy kell. És mivel a hátulját kaptam el, még a hibás is én voltam.
Nem kell az extrém sport gumi, de kb 40-60e különbség van egy jó és gyenge garnitúra között és ha spórolni kell akkor miért a biztonságon? Pláne hogy több évre veszel gumit. -
madgie
titán
válasz
hunspikey #16864 üzenetére
Itt a négy évszakos is bonyolítja a döntést, bár másodvonalbeliből a Klebernél ott sem olvasok rosszat erről... én mindenesetre Pirelli négyévszakost rakattam a városi Zoéra is, bár amennyit megyünk vele a Tesla óta, bőven elég lett volna valami olcsóbb is.
A gumimérettel viszont spóroltam ötvenezret, 195/55 R16 a gyári, a 205/55 sokkal olcsóbb volt és így finomabb is picit a menetkomfort, ami amúgy hírhedten pocsék a Zoékban.
-
hunspikey
őstag
válasz
mjani1172 #16862 üzenetére
Ha tényleg csak város és max 70 akkor válassz a neves gyártók másodvonalbéli, de néha semmivel sem rosszabb brandjei közül. Pl néha a Barum a Contitól iszonyú remek, vagy a Goodyearhez tartozó Dunlop szerintem még jobb is, vagy a Fulda, de említhető jó példa a Michelin Kleberje is ha olcsó kell.
-
mjani1172
addikt
válasz
hunspikey #16861 üzenetére
csak városban használt, és évente bőven 10 ezer km alatt futó autóra vegyek-e prémium gumit sok pénzért, vagy pedig valami "gagyi" márkát olcsóért.
Olaszország, Toszkána, hazafelé út - light eső, autópálya 120-130-as tempó. Még a fosszilis korszakban réges rég
Ez szerinted ugyanaz?
Én azóta is megnézem a lassulási értékeket és a legrövidebb féktávú gumit veszem.
Na de ez tesztenként változik. És a tesztekben is külön van kis és nagy sebesség,egyenes és kanyar, száraz és nedves aszfalt, aztán hűvös és meleg,fékezés és indulás....
-
hunspikey
őstag
válasz
WiZARD #16860 üzenetére
Hát én erről tudnék mesélni - teljesen egy véleményen vagyok ugyanis - csakis a legjobbat!
Olaszország, Toszkána, hazafelé út - light eső, autópálya 120-130-as tempó. Még a fosszilis korszakban réges rég
Szépen megyünk, amikor feltűnik egy híd ami balra kanyarodik. Ez volt az a hülye időjárás amikor egyszerre süt majdnem szembő a nap, de közben szitál az eső.. A belső sávban mentem, ezért a bal oldali megemelt zaj/egyéb védőfal gyakorlatilag nem adott túl nagy látótávot. A bal kanyar egy alagútba vezetett és jött az olaszocs fricska- ezek akkor még nem ismerték az alagút szájának tetejére telepített Zöld nagy O jelet vagy a piros nagy X jelet - amit az osztrákok pl használnak évtizedek óta. És persze az alagút világítás is botrányosan gyatra volt.. Szépen megyünk amikor egy rossz érzés kapott el, hogy az alagút sávja nem jól rajzolódik ki, valami nem stimmel - és akkor jött a felismerés, hogy mindkét sáv dugig van autóval és állnak... Na ott volt konkrétan 130-ról satu, íven ráadásul, krattyogott minden is, és nem nagyon éreztem, hogy ki fogja adni. Végül amikor már ráordítottam az asszonyra, hogy csapd hátra magad, mert ez nem lesz meg, akkor befutott a kocsi az alagútba, ott szárazabb volt az aszfalt és pont annyival nőtt a tapadás, hogy kb nem kamuzok 10 centire álltunk meg az előttünk lévő kocsi előtt. Na ebben a pillanatban, amikor mi fellélegeztünk mellettünk jobbra sávban vágódott bele a barátunk a szintén álló sorba - neki kopott gumija volt valami gyergyó márkából. Ha nekem nem Conti van fent, már crash van - és papírozhatsz meg cumizhatsz az olasz rendőrökkel egy fél napot. Kinek kell ez? Én azóta is megnézem a lassulási értékeket és a legrövidebb féktávú gumit veszem.
-
WiZARD
addikt
válasz
Mauzes #16852 üzenetére
Én nem veszek gagyit.
Városban is azért bőven lehet 70-80 körül menni, de még 30al is el lehet ütni kiszaladó gyereket, vagy le lehet koccolni elsőbbséget meg nem adó parasztot. (és akkor önhibáról még nem beszéltünk, pedig az is benne lehet) Számíthat ha 1-2 méterrel rövidebb a fékút.Nissan Leaf 17" méretben egy szett Linglong 4 évszakos felszerelve ~100k. Hankook ~200k.
Ha 3 év élettartammal számolok, akkor került havi 2700 forintba a jobb gumi. Nekem ennyi spórolást nem ért meg a tudat, hogy lehetne nagyobb biztonságban is az autóban a család.Jah eladó a Leaf, ~4ezret futott 4évszakossal
-
biga
őstag
válasz
mjani1172 #16853 üzenetére
Arrol nem is szolva, mikor pl egy katyu vagy egy rosszabb padkazas utan egy épp csak kicsit elallitodott futomü miatt a gumikészlet megy a kukaba egy fél szezon utan!
Nekem az elmult par évben 2 ilyen is volt, mert késön észleltük a problémat. Azota kifejezetten kényes vagyok az ilyenekre. -
biga
őstag
válasz
amargo #16849 üzenetére
Nem azt mondtam, hogy nincs veszteség, én azt allitom, hogy e miatt nem feltétlenül éri meg 3 fazisra valtani.
Tételezzük fel, hogy a szamitasod helyes (amit én kicsit szkeptikusan kezelek, mert ez azt jelentené, hogy altalnosan 1/7-ed menne veszteségbe (14%) minden 100%-nyi töltésnél, amit én személy szerint sokallok). Ez erös kerekitéssel is azt jelenti (itteni atlag arral szamolok), hogy mondjuk minden 7. töltésnél elvesztek ~9-10€-t. Ez a kocsi teljes élettartama alatt (1500 ciklussal szamoltam) tehat nagyjabol 1900-2000€ körül lehet. Ennyi a te kalkulaciod és a felkerekités soran a maximum veszteség, amit realizalsz tehat a teljes élettartam alatt (nyilvan ezt több kocsival is teheted, én mint irtam ciklust szamoltam). Na ezzel allitom szembe az esetleges adminisztracios költségeket és a többlet szerelést, ami a 3 fazisra valtassal jar (nem szamolom a teljesitményuemeléssel jaro esetleges havi dij növekedést, mert azt lehet, hogy 1 fazisnal is meg kell csinalni).
Remélem nem szamoltam el valamit, de pont ezért irtam, hogy a potencialis megtrérülés pusztan e miatt gyakorlatilag a végtelenbe nyulik.
Persze ha amugy is felmerül a 3 fazis, akkor nyilvan mas a leanyzo fekvése#WIZARD: ja, igen, én is ugy tudom, hogy a németek is fetisizaljak a 3 fazist. Megjegyzem szerintem pl uj épitésnél manapsag én is azt mondanam, hogy eleve mindenkinek 3 fazis legyen szerelve, de a kérdés itt inkabb az volt, hogy ha nincs, akkor csak EV miatt érdemes-e meglépni.
-
mjani1172
addikt
válasz
Mauzes #16852 üzenetére
csak városban használt, és évente bőven 10 ezer km alatt futó autóra vegyek-e prémium gumit sok pénzért, vagy pedig valami "gagyi" márkát olcsóért.
Simán venném a gagyit. Semmi nem történhet ami indokolja ilyen felhasználás mellett a prémiumot. Semmi jelentősége nincs a ilyenkor a guminak, kb. mint a légellenállás, városban semmit sem számít.
Egyébként a prémium gumik sem jók, 2-3 éves gumik már bőven repedeznek, töredeznek.
Többet láttam már, elsőre hihetetlennek tűnt, de sajnos ez sem a régi.... -
Mauzes
addikt
Sziasztok! Némileg off topik kérdés, de van itt valaki, aki valami budget márkájú 4 évszakos gumit használ a (drága, mivel elektromos) autójára? Nekem van egy dilemmám, hogy egy csak városban használt, és évente bőven 10 ezer km alatt futó autóra vegyek-e prémium gumit sok pénzért, vagy pedig valami "gagyi" márkát olcsóért.
Véleményeket, meglátásokat szívesen veszek.
-
CharlieDrop
veterán
Q4/id.4 - iX3 - Ioniq5 - Model Y vonalon találkoztatok már valahol összehasonlító teszttel?
-
amargo
addikt
Ha több ideig töltesz, akkor több is lesz a töltési veszteséged.
Valamikor kiszámoltam (és persze lehet hibásan), hogy ha csak simán 12A töltőd a 3x16A ellenében, akkor minden 7. töltés csak simán eltűnik. Persze, aki havonta 1x tölti, annak ez mind1, de aki hetente 2-3x is, ott azért van már különbség. -
WiZARD
addikt
Most hallom Merci milyen pofátlanul kezelte a kigyulladós EQA/EQB akkuk helyzetét.
Visszahívás, software frissítés ami csökkenti az akku elérhető kapacitását és töltési sebességét.
Vevő meg bekaphatja, mert így csökkentett kapacitással is belefér az akku garancia kereteiben ígért 70%-ba.Jah persze van OTA a Mercinél is, de ezt software frissítést azért a szervizben csinálják
Shadowbull tuti meg tudná védeni a németeket, hogy ez így jó
-
biga
őstag
Nem, a miatt sem. Ha belegondolsz, mennyibe kerül (mind pénzügyileg, mind akar csak kibocsatasilag - csak hogy a "zöld" oldalat is figyelembe vegyük) pusztan ezért 3 fazisra atallni, akkor nagyon valoszinü, hogy a megtér'ülés valahol a végtelenben lenne
Tudom, hogy Mo-n eleve van némi eltérés ebben a kérdésben, de a 3 fazis nem gyakori a legtôbb orszagban otthoni nfelhasznaloknal. Nincs ra igény, de szûkség sem. Viszont siman köthetek be akar 15kVA (de egyes esetekben akar 15kVA) egy fazist is. Ez meg kb mindenre elég atlag felhasznaloknal.
En pl nyaraloban köttettem be 3 fazist elektromos kazan miatt, de még ez esetben is inkabb csak értetlenkedést kaptam a szolgaltatotol? hogy miért nem elég az egy fazis -
biker
nagyúr
válasz
mjani1172 #16842 üzenetére
30m-re 5x10mm2-et húznék, 3x32A-re
A SimpleEV elé is kell a FI relé, mert csak elektronikus védelmek vannak benne, így ugyanez a doboz kell elé.
Esetleg tennék bele egy 16A kismegszakítót is, hogy átmenetileg egy 230V aljzatot is rá lehessen tenni, utána meg a töltőt.
A SimpleEV olcsóbb mint a mobil 22kW töltő amire eddig gondoltál. sőt az terhelés megosztó üzemet is tud már.
Akkor normál 8M kiselosztó falon kívül, A tipusú kombi FI relé kismegszakítóval, T2+T3 túlfesz levezető, és egy 16A kismegszakító, ez mind levezetékelve 90e+áfa -
mjani1172
addikt
Ez egy üzemépület. Jelenleg amit vettem tőled 230 v-os Evse-vel töltöm a garázsban egy normál konnektorból, és ezzel jó elvagyok.
De ha ideér a villanyszerelő (tartozik, így kicsit lassabban) akkor az elosztótól húznék egy közvetlen kábelt, és kivezetném az épület külső falához, ez a távolság kb. 25-30 méter. A cégben 3*32 amper van.
Jelenleg elvagyok ezzel a mostani töltési teljesítménnyel,(230 volt 16 amper) és ezt szeretném biztonságosabbá tenni, úgy ahogy erről beszéltél. "Kell elé egy A tipusú FI relé és javasolt egy T2+T3 túlfesz védelem."
Viszont a kábelt (vezetéket) amit kihúzatok úgy méretezném, hogy ha nagyobb lesz az igény, akkor már ne kelljen ismét bujkálni a padláson, hanem csak vennék mondjuk egy ilyet: https://e-autotoltokabel.hu/product/simple-ev-22kw-fali-tolto/ és akkor már ne kelljen is újrakábelezni azt a 30 méter. Tehát most csak egy biztonságos 230 v -os aljzat lenne egyelőre használva, de legyen meg a lehetőség a 22 kw-os töltésre. -
biga
őstag
válasz
mjani1172 #16833 üzenetére
En csak ezért biztosan nem tennék be 3 fazist. Persze ha mar valakinek eleve van, vagy mas miatt kell, akkor miért ne. De magahoz az EV-hez igazabol teljesen felesleges. Nehéz elképzelni olyan scenariot, ahol otthoni töltésre ne lenne elég a max 7.4kvh töltés (1 fazis). Talan ha 80-100kwh körüli akkut kell minden nap 80+ %-ra töltened, akkor lehet, hogy mar nem tôltené fel egy éjszaka alatt
-
-
biker
nagyúr
válasz
mjani1172 #16833 üzenetére
"Laikusként azt hittem,:
-Túláram/túlfeszültség =Overvoltage protection
- Villámvédelem=Lighting Protection"Pontosan ezt jelenti, mármint a szavak jelentése ez a fordításban
Működésben nem ezt jelentiAz nem VÉDELEM hogy van egy elektronika, ami figyeli, hogy több áramot vesz-e fel, és ha igen, akkor kiírja, hogy túláram
Ez információ közlése, és ha ekkor kikapcsol, az sem védelem, mert ettől az egész feszültség alatt van.
És akkor sem működik, ha az áramkör nem kap tápot, mert 5V-ról megy, stb stbCsak ráírják. fogalmakkal való játék... neked mint laikus védelemnek tűnik, mert kiírja, meg pirosan villog, meg kikapcsol a töltő
szakembernek meg nem védelem, mert a szivárg áram védelem az ha aktiválódik, akkor az elvárt működés a hibás berendezés feszültségmentes állapotba (biztonságos állapot) hozása. Ez nem teljesül, semennyire sem.Az a linkelt termék egy általános dolog, minden egyedi kombóra kell ár, egy 3f kombi fi relé 30e a túlfesz meg 25e + áfa, + doboz, ha kell, de mekkora kell?
egy fázison meg a fele sem. pontos információkra tudok ajánlatot küldeniCharlieDrop: nem értem mire szeretnél kilyukadni?
-
mjani1172
addikt
Laikusként azt hittem,:
-Túláram/túlfeszültség =Overvoltage protection
- Villámvédelem=Lighting ProtectionKell elé egy A tipusú FI relé és javasolt egy T2+T3 túlfesz védelem.
Köszönöm, akkor ezeket berakatom Talán ez lehet ?
Most csak 230v van, jelenleg elég, de úgy tervezem, hogy úgy legyen kábelesen kialakítva, hogy ha igény van rá akkor veszek egy fali töltőt, már ne kelljen kábelezni, és 3 fázissal (22kW AC) is tölthető legyen.
Tudnál írni erre a felszereltségre árat? Jöhet ide is, szerintem másnak is hasznos. -
biker
nagyúr
válasz
mjani1172 #16831 üzenetére
Pont erről is beszélek itt: [link]
RCD: nincs benne, GFCI van benne (RCD = FI relé, galvanikus leválasztás, feszültség mentesít, GFCI = elektronikus védelem, nem választ le, csak pirosan világít de megbqsz közben)
Túláram/túlfeszültség VÉDELEM nincs benne, egy elektronikus figyelés és egy hibaüzenet nem védelem, hanem információ
Villámvédelem főleg nincs benne, jó esetben egy kis varisztor ami T3 védelem maximum
a többi meg alapértelmezés, IP védelem meg túlmelegedés védelemKell elé egy A tipusú FI relé és javasolt egy T2+T3 túlfesz védelem
-
válasz
FIREBLADE78 #16822 üzenetére
Az nem egy nagy táv. Szerintem arra akármelyik olcsóbb robogó jó, amelyik tud 45-50km/h-val menni.
Nekem a táv és sebesség miatt csak a drágábbak jöhetnek szóba, pl. ezeket a Citiwell-eket néztem: [link] de ami garantáltan tud 60km-t egyetlen töltéssel az majdnem 1 millió.
1 millióért nem elektromos járművet vennék...
-
Vesa
veterán
válasz
hunspikey #16813 üzenetére
"Van erre spéci autómentő vagy hogy van ez?"
Nem kell spéci...vagy a sima trailer, vagy van ilyen kis segédkerekes megoldás is. De nem fogsz ott maradni ha tervezel az út előtt. Az autó is szól időben, hogy talán tölteni kéne, a BMW gondolom ajánlatot is tesz közeli töltőre amit az aktuális hatótávval még el tudsz érni (bár konkrétan a BMW rendszerét nem ismerem, de ha a Merci tudja, akkor tuti tudja a BMW is). -
Vesa
veterán
válasz
WiZARD #16788 üzenetére
+1
Inkább egy rebdes fali töltő kell. Az EVSE inkább kockázatot jelent, mert sokan azt hiszik, hogy ez a normál töltési mód, a fali töltő pedig csak egy úri huncutság, egy extra. Aztán amikor kigyullad a konnektor, vagy leég a falban a vezeték (rosszabb esetben a ház), akkor jön a meglepetés. Vagy esetleg egy kis túlfesz, villám, aztán a kocsi invertere megy a kukába. -
Vesa
veterán
válasz
Doki16 #16771 üzenetére
"Nem értem, hogy 20 milliós autóba, hogyan nem fér bele egy nyomorult EVSE ami tudjuk, hogy előállítási költségben elég kevés pénz."
A manager nem így gondolkodik, érthető módon. Legyártanak mondjuk 1M autót, azon 1 EUR spórolás ugyebár 1M EUR spórolást jelent a cégnek. Így kell nézni. Egy EVSE nem 1 EUR, hanem sokkal több, tehát szorozd fel.
A 70milliós 7er BMW-ben, a csomagtartó felső lemezén nincs kárpit. Kiábrándító, de gondolom ezen is spórolnak párszázezer EUR-t. -
válasz
FIREBLADE78 #16822 üzenetére
A harmadik híd már 13 éve is meg volt tervezve mikor Szegedről pestre költöztünk, csak hát Szeged 13 éve nem kap rá pénzt
-
FIREBLADE78
addikt
válasz
Narxis #16812 üzenetére
Ez engem is érdekelne. 10-12 km-re fogok költözni Szegedtől és ugyanaz a helyzet itt,mint Pesten. Halott a bejárás miatt az összes út. Dugók. Legszebb,hogy újszeged felől kell bejönni ahol kettő híd van. Mindkettő úgy beáll 7-9 között mint az állat. Szánalmas,hogy nem lehet mégegy hidat ide tervezni. Ennél a projektnél is lehet bőven lopni. Nem is értem
Gondolkodom,hogy veszek valami robeszt és azzal csapatnám. A jogsim is van. -
FIREBLADE78
addikt
válasz
hunspikey #16808 üzenetére
Én össze vissza töltöm. Nehogy már ezen aggódjak egy közel 30m autón. Hagyjuk már. Használd. Számít,hogy x év után 99 vagy 95 % az akksi? Nem számít. Legszívesebben állandóan 100-ra tölteném,mert nincsen kedvem állandóan ezzel foglalkozni. Viszont ez ritkán jön össze mert otthon nem tudom tölteni még. Így általában 10-40% megy bele egy töltésnél, mikor mennyi.
-
cinemazealot
addikt
válasz
hunspikey #16813 üzenetére
Elsétálsz, visszajössz egy bérelt aggregátorral és töltesz rá egy kicsit.
-
Doki16
addikt
válasz
hunspikey #16813 üzenetére
Én amikor lemerültem nullára akkor kértem az első házból egy kis áramot
Mondjuk nekem 300 méterre merült le töltőtől.Leginkább tréler az első utcai töltőig a megoldás. Vagy még biker mesélte, hogy vannak olyan autómentők akik foglalkoznak lemerült autók mobiltöltésével. De ilyen nyilván nem alsóbögyörősvalagpusztán lesz fellelhető
Legvégső esetben, ha Readybe lehet még tenni a kocsit, akkor D-ben lehet vontatni, de csak saját felelőségre. Mert így kb annak minősül mintha egy lejtőn gurulna folyamatosan. -
-
hunspikey
őstag
Igazad van - hülye volt a szegély Claude - megtaláltam közben, 400-477V a rendszerfeszültség, csak úgy mint az i4 esetén.
Tényleg azt még megkérdezhetem, hogy mi van akkor ha véletlen tényleg nullára merül és ottmaradok valahol? Itt nem lehet kólás üvegből belöttyinteni 2 litert... Van erre spéci autómentő vagy hogy van ez?
-
Üdv!
Egyelőre csak tapogatózom, hogy havi 10-12 útra(30km oda és 30 vissza, sík aszfalt országúti terepen) mi lenne a gazdaságosabb választás? Van B kategóriás jogsim. Szerintem egy legalább 45 km/h-val közlekedni tudó elektromos robogó lenne jó de érdekelnének a vélemények. Használtan érdemes venni elektromos robogót? Keret az max. 5-600 ezer, afelett már akkor használt nem elektromos autóban gondolkodnék.
-
hunspikey
őstag
Csak annyit találtam az akksijáról én is hogy a CATL gyártotta, de hogy melyik verzió arról néma csend van, kivéve ha megkérdeztem az AI-t (Claude)
Ő szerinte, a CATL akksija folyadékhűtéses prizma cellás nikkel mangán kobalt akksi (NMC) ami 286 volton operál és 64.7kWh kapacitással rendelkezik. Ez a CATL 811-es NMC technológiája ahol a 811 a katód összetételére utal, 8 rész nikkel és egy-egy rész a többi. A cella hűtés/ fűtés lehet teljes és részleges a cellák egyedi degradációjának elkerülése érdekében. A kocsi előkondicionál ha úgy érzi tölteni kell (naviból látja hogy töltő felé halad) - a töltésvezérlő szoftver az i7-ből érkezett ez folytonos töltőáram görbét tud lépcsős helyett.
Még hablatyolt valami pirotechnikai szeparátorokról meg ilyen-olyan védelemről - de ez senkit nem érdekel szerintem...
Ennyit mondott az AI gyökér
Ezek alapján akkor ha jól értem csak a nullára merítés és úgy hagyás öli meg?
-
biker
nagyúr
válasz
madgie #16805 üzenetére
"a napelem inverternél már van túlfesz védelem"
khm, khm, ezt innen azért nézd végig, és menj ki ellenőrizni, hogy milyen sorrendben van a túlfesz levezető és a túláram védelem, mert lehet hogy csak a napelem invertered védi, semmi mást
-
madgie
titán
válasz
WiZARD #16801 üzenetére
1: egy fázisom van itthon. Nem lesz három, mert minden hasonló matek borul, ha szét kell farigcsálni a ház falát undorító módon a mérőállás miatt és/vagy földkábel, térkőbontás és hasonló sztorik.
2: a garázs a napelem inverterétől nem messze van, ott van 1f/25A, onnan nem volt bonyolult átjönni, bónuszban ott a túlfeszvédelem is.
3: nyilván megfelelő keresztmetszet, bekötés és védelem van a cucc mögött. Írtam is, hogy a dugalj sem egy vacak Schneider Asfora, meg kombinált ÁVK is ott volt a "kitben".
4: akárhogy számolom, a mérleg egyik oldalán pártízezer forint van, a másikon ennek a nagyon sokszorosa, 3-4 éve sem állt volna meg a matek egymillió alatt. Hát köszi,
ennyit nekem nem ér meg, hogy a mellem döngessem, hogy nekem ilyen meg olyan hiperszuper falitöltőm van.
5: ha egyszer unatkozom és lesz rá időm, felrakhatok egy kék ipari csatit meg valami egyszerűbb hordozható töltőt, amivel 25 amperig jól vagyok. Több akkor sem lehet, de a kiépítés költsége marginális, főleg mert nem nagy meló és tulajdonképpen én is meg tudom csinálni (egyrészt tényleg egyszerű, másrészt a sokadik szakmám villanyszerelő, csak megoldom azt, hogy kicseréljek egy ÁVK-t és átkössek egy csatlakozót...)Igazából én csak azt akarom itt a nagy szófosással jelezni, hogy semmi nem fekete-fehér, bizonyos esetekben sokkal egyszerűbb akár a gyári EVSE-vel tölteni. Nekem a munkám miatt sem gond a lassú töltés, ha egyik nap későn érek haza, akkor másnap nem megyek sehová, ráér magának tölteni a garázsban az autó. Két villanyautót töltünk így egy ideje, nem érzem korlátosnak.
-
biker
nagyúr
válasz
hunspikey #16803 üzenetére
Túl sokat olvasol, és belefutsz a rémhírekbe és urban legendekbe
a 20-80% töltést a 10-15éve elterjedt laptop és telefon akkuknál bevett szokás, autóknál engedd el.
legjobb ha minél szélesebb tartományban kihasználod, pl te példádban két naponta tele töltöd.
Minden mást megold az akku BMS-ecellákat kiegyensúlyozni (balanszolni) csak 100% után kezdi el
Az akku alul felül 3-4% tartalékkal bír, így amit te 0-100-nak látsz, az kb 4-96% eleve
A "tele töltve ne tárold" nem azt jelenti, hogy este teletöltöd s reggelre meghal az autó, hanem azt, hogy ha rendszeresen 100%-ra töltöd majd 3 hétre lerakod, mész 30km-t, teleötltöd, 3 hétre lerakod, akkor lehet hogy a 20. ilyen után már észrevehtően csökken az akku életesszenciája
sajnos sokszor leírtam, de bármikor le tudom: a sok, kevés, gyakran, mindig, néha, hosszan, röviden, meleg/langyos/forró szavakat nagyon sokan rosszul értelmezik, és jönnek a "megfogtam és nagyon meleg, lesz baja?" < nem lesz, mert ha meg tudtad fogni akkor az max langyos féle beszélgetések.Amit sajnos nem tudok, mert sehol nincs infó: milyen akku, de mivel nem reklámozzák nagy elánnal, hogy LiFePO lenne, ezért tutti nem az, marad az NMC kémia, annak leghalálosabb dolga a mélykisütés, vagyis ha 1-2% töltöttséggel lerakod, és otthagyod 3-4 hétre, hagyva hogy lemerüljön, akkor lehet hogy lesz egy dísztárgyad a garázsban. soha ne tárold üres közeli állapotban (tárolás hosszú távon, lásd fenti ömlengésem)
legjobb ha tárolod, akkor 60-805 töltöttségen teszed
De ha mész másnap, akkor nyugodtan töltsd 100%-ra, ott balanszol is, és nyugodtan merítsd akár 10% alá ha utána fel is töltöd mikor megálltál, mert akkor tudja hol az alja.LIFEPO esetén KELL(!) 100%-ra tölteni rendszeresen, ezen belül tökmindegy mit csinálsz, ha csak abba gondolsz, hogy vezetés közben minden fékezés egyben visszatöltés is, tehát tölt-kisüt-tölt-kisüt óránként 47x 30-60-100kW-al 5-10mp-ekre, te meg aggódsz hogy egy vagy két naponta tölts 11kW-al???
-
hunspikey
őstag
Visszaolvastam párszáz kommentet és találtam érdekes beszélgetést a töltés hogyanjáról.
Én sajnos nem tudom milyen akksi technológia van az iX1-ben, tudnátok nekem javasolni töltés rutint?
Ha én heti 5x 110 kilométert megyek pontosan 110 kmh tempóval, akkor nagyságrendileg 20 kwh kell majd ami kb 1/3 akku kapacitás.
Ezt hogy érdemes visszatölteni? Minden nap pl 33%-66% vagy hagyjam néha jobban lemerülni / töltsem néha 80% fölé is?
Mivel lehet vigyázni az akksira?
11kw-os töltés jobb mint a 22kw?
-
biker
nagyúr
válasz
WiZARD #16801 üzenetére
"Ha pedig villanyszerelőt kell hívni, hogy megfelelő keresztmetszetű kábel legyen, mellé megfelelő dugalj, ávk, túlfesz védelem legyen. Akkor árban nem lesz már nagyságrendbeli különbség attól hogy 1 fázis és schuko dugalj, vagy 3 fázis és 32A dugalj kerül fel."
rengetegszer elmondom, pont ugyanezt. a kábel kiépítés, a védelmek, a szükséges járulékos költségek ugyanazok egy dugalj és egy fali töltő esetén
Akkor nem jobb érzés mondjuk 150.000Ft-os kiépítésre egy 150-200ezres töltőt rakni, mint egy 5.000Ft-os dugaljat? nem lesz disszonáns érzésed, hogy egy szaros dugalj ennyiért, és még "extra funkciókat" sem kapok? -
WiZARD
addikt
válasz
madgie #16795 üzenetére
Ha veszel egy autót, és "adnak mellé" egy konnektoros EVSE-t, az nem ajándék, hanem az árban benne volt.
Most már nem kell megvenni kötelezően, külön választható, hogy megveszed-e BMW-nél 150k-ért, másnál se lesz nagyon olcsóbban.
Ennyiért akár egy 3 fázisú EVSE-t is lehet venni, kicsivel többért terhelés megosztóval.Lehet 16A-rel egy átlag garázsban, átlag konnektorról tölteni éveken keresztül. De én nem biztos hogy jól aludnék.
Ha pedig villanyszerelőt kell hívni, hogy megfelelő keresztmetszetű kábel legyen, mellé megfelelő dugalj, ávk, túlfesz védelem legyen. Akkor árban nem lesz már nagyságrendbeli különbség attól hogy 1 fázis és schuko dugalj, vagy 3 fázis és 32A dugalj kerül fel.Persze, lehet spórolni itt-ott 30-50-80ezer forintot a témán. De egy 10-20-30+ milliós autónál tényleg ezen fog múlni?
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Xiaomi AX3600 WiFi 6 AIoT Router
- MasterDeeJay: HDD működési idő rekord 29766 nap :)
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Politika
- Napelem
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Azonnali fotós kérdések órája
- ZIDOO médialejátszók
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- További aktív témák...
- Jo Nesbo: LEOPÁRD (nem olvasott)
- ALIENWARE Area-51 R6 Threadripper Edition 1920X
- Samsung Galaxy A25 5G / 8/256 GB / Gyárifüggetlen / 12hó Garancia
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7800X3D 32/64GB RAM RTX 5080 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- Samsung Galaxy A14 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest