- Fával feldobott, kébelrejtő Lancool ház tűnt fel a Lian Li portfóliójában
- Futtasd helyben a Qwen3-at: ingyenes nagy nyelvi modellek az Alibaba konyhájából
- Színes, szemkímélő E Ink monitor jött a BOOX gondozásában
- Pokoli lövölde pörgetné meg a GeForce-ok eladását
- 8 GHz felett ketyeg a G.Skill legfrissebb, 128 GB-os memóriacsomagja
- 3D nyomtatás
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Dell notebook topic
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Milyen alaplapot vegyek?
- Intel Core Ultra 3, Core Ultra 5, Ultra 7, Ultra 9 "Arrow Lake" LGA 1851
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
Új hozzászólás Aktív témák
-
L.Edit
tag
Amíg az egymást követő frameken egymásba rajzolódik egy mozgó objektum körvonala, tehát kellően kicsi az elmozdulás a frame számhoz képest, addig "a mozgást" folytonosnak látod és mindegy hány ms-ig rajzolja ki ugyan azt az állapotot a kijelzőre, mert az agyad 2-3 összefüggő változásból, már meg tudja az irányt és a sebességet jósolni, és készen is vagyunk.
Ez egészen addig működik, amíg nem egy olyan kontrasztos ábra mozog, ami hordoz is magában információt, amibe hosszabb ideig bele akarna kapaszkodni, hogy értelmezze azt. És amíg az meg nem tud történni, nem jön ki az áhított információ addig a szem mozgásának kordinációjával folyamatosan élesen akarja tartani a képét.
Na ebben az állapotban válik értelmezhetővé az a probléma, hogy a sample&hold kijelzőn csak arrébb ugrál a kép és ezért, annak mozgása közben, az érzékelhető felbontásuk (mozgásfelbontás) jóval alacsonyabb mint állókép esetén.Amúgy az agynak nincs szüksége másra, csak az éles körvonalakra, ahhoz hogy nagy pontossággal azonosítani tudja hogy mi mozog, ami a vonalon belül van ahhoz csak az érzékelés későbbi szakaszában jut el, amikor már az éles látás területre került és már kellő sebeséggel képes követni azt a szem.
Nekem az a tapasztalatom, hogy puty puty közben, a perifériás látás viszi el a balhé 90%-át és nem nagyon kell a szemgolyót elmozgatni képernyő közepéről, mert ami pioritásban a következőnek ítélek, azt úgy is berántom a képernyő közepére, lekövetem. Ami közben meg a periférián megmozdul arról sem maradok le, és ha szükséges ki tudom emelni annyira, szinte az éles kép mellé, hogy ténylegesen nincs szükség rá.. A perifériás látásnak viszont rendesen odabaszna a folyamatos villogás így aztán ez no way.
-
PuMbA
titán
Én azt olvastam, hogy az a baj, hogy a sample and hold kijelzőkön nem elég folyamatos a mozgás, hanem darabos, ugyanis két képkocka között ugyanott marad az objektum, az agyad pedig mozgást várna el. Az OLED ebben nem másabb, mint az LCD. 24 képkocka esetén hiába vált két képkocka között gyorsabban az OLED, azután ugyanúgy 41 milliszekundumig az a képkocka álló lesz a következőig. A valóságban nincs háttérfény villogtatás, de azért nem látjuk az elmosódást, mert a képkockaszám "végtelen".
A villogtatással megszakítjuk a vizuális információ folyamot a kijelzőkön, így az agyunk sem várja el a folyamatos mozgást és ezzel lesz megkerülve a probléma. Maga az elmosódás ugye csak az agyunkba keletkezik. Ha már nem bírunk követni valamit, például a szemünk előtti gyors kézmozgatásunkat, akkor az agyunk elmossa.
-
sb
veterán
Ezt k*vára nem értettem régen sem és most sem. Mármint elolvastam a cikkeket, méréseket és értem miről írnak, de nekem logikailag ellentmondásban van a dolog.
Ha gyors a kijelző és nem marad ott a pixel, nincs utánhúzás akkor abból fizikailag nem lesz homályos kép az éleshez képest. Ezt az OLED tudja egy lassabb response time-al rendelkező kijelzőhöz képest.
De aztán jön ez a mozgásfelbontás ami elég misztikus dolog: nem mosódik el a kép a kijelzőn a fentiek alapján állóképhez képest, de mégsem látod annyira élesnek mozgásban, több részlet veszik el. Erre van vmi homályos magyarázat, hogy a szem máshogy érzékel (követi a mozgó tárgyat, stb...) ezért a ki-be kapcsolt képet máshogy érzékeli.
De ha így is van, még mindig nem világos, hogy ha nem kijelzőt bámulunk akkor ki kapcsolja le/fel a villanyt?Ha senki, akkor ott is ugyanúgy érzékeli a szem a mozgó tárgyat ami szvsz nem mozog "gyorsabban" mint az OLED 2-3 ezredmásodperces válaszideje. (a szem felbontóképessége a mozgó tárgyak sebességéhez képest)
Az a megoldás, hogy élesebb lesz a kijelzőn mozgó izé, mintha élőben látnám?
Vagy csak nem elég a 2ms sebesség ha has helyett kiszámolom rendesen? -
L.Edit
tag
Amit írtam véleményt, azt a -FreaK- által beszúrt videó alapján írtam, ami tegnap már megnéztem párszor.
Nekem (az agyamnak) az ULMB2-es kép 3d hatása elég fura, mintha a "rosszabb minőségű" képet könnyebb lenne térben elhelyezni, emezt jóval hosszabb ideig kell nézni, hogy összeálljon merre tart a figura, mert elterelik a figyelmet a túl színes részletek, amik így térben előrébb vannak. Mint pl.: a testtartás vagy a fej ami azt az értékes információt hordozza, hogy mi fog történni, kvázi a mozgás irányát sebességét adja vissza.
-
PuMbA
titán
A cikkben lévő videó szerint ezekre a problémákra találták megoldást. A panelen belüli helyzetétől függően a pixeleket különböző overdrive-val hajtják meg (Vertical Dependent Overdrive), hogy egyszerre legyen meg a végleges színpozíciójuk és csak ekkor kapcsolják be a háttérvilágítást. A videóban az hangzik el, hogy a monitor alsóbb részein lévő pixeleket erősebben hajtják meg. A végeredményt meg kell nézni, de -FreaK- által beszúrt videó alapján egyelőre jónak néz ki
-
L.Edit
tag
Ha már villogtatunk, tehát kötünk egy igen komoly kompromisszumot*, akkor tökre elvárnám, hogy "backlit ON" közben a végleges színpozíciójukba állt pixeleket, éles és kontrasztos objektumot tegyen elém. És ehhez, legalább olyan gyors pixelek kellenek, amik "backlit OFF" intervallum alatt (Itt ez 2msec) át tudnak állni.
Ezzel a buta smearing-gel együtt ez egy félmegoldás, ami jó indulattal arra elég, hogy pörgetik vele ezeknek az IPS monitoroknak az eladását. De a valódi csoda váratni fog magára, amíg ezt, egy a feladatra tényleg alkalmas panel technológiával össze nem eresztik.*A villogtatással annyi a gond, hogy mozgás, animáció onnantól darabossá válik, hiába a 360fps. Csökken az immerzió, amit amúgy nagyon sok idő-energia elérni.
Másik, egy lehetséges mellékhatása, amit az okoz, hogy a monitor hálózati tápjának igen nagy mértékű (50% feletti), terhelésváltozást jelent. Ami - akár hallható - zajban is megnyilvánulhat. De a képfeldolgozásáért felelős rész is handicap-el indul, gyengébb lesz az elérhető általános képminőség a zajosabb/kevésbé stabil nyers tápfeszültség miatt. -
-
-FreaK-
veterán
240Hz OLED vs. 360Hz TN Dyac+ vs. 360Hz ULMB2 IPS vs. 500Hz nemtudommi:
New ULMB 2 vs 500Hz – Fastest Gaming Monitor?
Az ULMB2 nyer, simán. -
PuMbA
titán
Itt szét kell választani 2 dolgot. Attól, hogy OLED-en azonnali a válaszidő, azaz nincs utánhúzás, a mozgásfelbontása (tehát a mozgásban lévő objektumok részletessége) még ugyanolyan kevés, mint egy LCD-é
Ez minden sample and hold működésen alapuló kijelző tulajdonsága. Ennek leküzdésére muszáj a villogtatás.
-
Cathulhu
addikt
na ezek se normalisak
-
PuMbA
titán
válasz
Dr. Akula #12 üzenetére
Megtörténhet LCD-vel is. Én is úgy tudtam, hogy a CRT TV bántja a szemet, de pár éve utána néztem és ez csak egy vidéki pletyka. Ma majdnem kétszer annyi gyereknek van távolra látási problémája, mint 1970-ben: Why so many people need glasses now. Az ok, hogy kevesebbet vannak kint a szabad levegőn és sokat bent egy szobában, ahol nem tudnak távolra nézni és a szemük elgyengül.
-
PuMbA
titán
válasz
Dr. Akula #10 üzenetére
Akit zavar, annak ez tényleg probléma, de az emberek többségének nem. A telefonok nagyon nagy része villog, mint a karácsonyfa még ma is, mivel PWM-esek. Például az iPhone 12 OLED kijelzője 226Hz-en: [link] Az iPhone 14 OLED kijelzője pedig 60Hz-en: [link]
A szemnek egyébként nem okoz gondot, tehát a látásod nem romlik ettől. Ültem sokat CRT TV és monitor előtt gyerek koromban, de nem ment tropára a szemem.
-
AsakuraDave
őstag
Azért a videóban a prezentálás nekem nagyon gyanús... Maga a kis 2d-s kép szimplán egy elmosott rosszabb minőség míg a másik monitoron egy magasabb felbontású megy, egyik se húz maga után "Motion blurt" meg a háttér mindkettőn ugyanolyan éles. Ez elég nagy parasztvakításnak tűnik nekem...
Sőt ha lestoppolgatod a videót, a háttér ULMB nélkül tökéletes, míg ULMB-vel tiszta artifact.
-
Televan74
nagyúr
Ma Magyarországon egy megvásárolható termék támogatja ezt a technológiát, az is 620.000Ft -ért. Mily csodásan fog terjedni ez a technológia.
-
reméljük kijön a támogatás a többi 100,144 stb Hz monitorra is.
-
PuMbA
titán
Ahhoz, hogy újra elérjük a CRT TV-k és monitorok mozgás közbeni tiszta, minden részletet megmutató képét, muszáj ezt csinálni
Villogásmentes sample and hold kijelzőkkel (LCD, OLED) sajnos ez lehetetlen, kivéve ha lenne egy 1000Hz-re képes példány, aminek a válaszideje is lehetővé tenne ennyi képkocka egybefolyás mentes megjelenítését.
aginor: Az OLED nem villog. Ezért van az, hogy kiába gyors a válaszidő, a mozgásfelbontása elmarad egy plazma vagy CRT megjelenítőhöz képest.
-
beef
őstag
Tök jó, hogy keressük a PWM mentes monitorokat, erre feature lett
Új hozzászólás Aktív témák
ph Két meglévő és két érkező kijelző támogatja majd a rendszert.
- AKCIÓ! Lenovo ThinkVision L24i-10 24 FHD 60Hz 4ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- FÓLIÁS! LG UltraWide 34WP75CP-B VA Monitor! 3440x1440 / 160Hz / 1ms / FreeSync
- MSI: Optix AG321COR. 2k
- Samsung Odyssey G4 S25BG400EU IPS Monitor! 25" fHD / 240Hz / 1ms / G-Sync /
- FÓLIÁS LG UltraGear 27GN800P-B IPS Monitor! 2560x1440 / 144Hz / 1ms / G-Sync
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest