- Azonnali informatikai kérdések órája
- Milyen videókártyát?
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Milyen monitort vegyek?
- Vezetékes FEJhallgatók
- Fájdalmasan gyenge kijelzőt válaszott a Switch 2-höz a Nintendo
- Milyen notebookot vegyek?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- RAM topik
- Azonnali alaplapos kérdések órája
Új hozzászólás Aktív témák
-
FeRkE
őstag
A KLIK-et ne keverjük ide, mert a Sulinetnek és a Sulinet fejlesztésének nem sok köze van hozzá.
Router cserére meg szükség van, mert az öreg 1711-ek nem csak hogy könnyebben tönkremennek és kevésbé megbízhatóak, mint az új Cisco 892FSP, hanem sávszélességben is max 10Mbit/s-t tudnak, tehát jelentős sávszélesség növelés csak úgy érhető el, ha először le lesz cserélve a végponti router.
Egyéb:
XP-k már nem aktiválódnak KMS szerveren keresztül, a Tisztaszoftvert kell keresni MAK kulcs miatt. -
Diopapa
addikt
Abszolút nem bántásból írom, de most egy teljesen működő rendszert lecserélnek x milliárdért egy szintén működő modernebbre, aminek haszna konkrétan teljesen ugyan annyi mint a mostaninak. Kicsit optimistább lennék, ha mellé egyből jönne valamilyen sávszél növelés is. No meg a rendszerben is jobban bíznék, ha nem állna itt egy hónapja egy gépem, amiben egy 15 ezer forintos alkatrészt kéne cserélni, de hiába sírok érte, a fenntartó nem hajlandó adni (konkrétan sz@rnak a fejemre). A nagy átalakítás előtt ezt a problémát fél nap alatt megoldottam volna, most pedig minden hónapokig tart. De lassan ott tartok, hogy nem is érdekel.
-
FeRkE
őstag
Igen, csak az NIIF nem teheti meg, hogy minden végponton megkeresse a legolcsóbb szolgáltatót és vele leszerződjön, már csak azért sem, mert a vonalakat nem közvetlen fizetjük, a szerződéseket sem mi kötjük. Minden az MVMNeten keresztül történik, csak olyan vonalat és olyan szolgáltatótól kérhetünk adott végpontra, amit ők jóváhagynak. Összesen van vagy 4 szolgáltató, akiktől vásárolják a vonalakat. Ha új létesítést szeretnénk kérni egy adott helyre, akkor alapból a 4Mbites ADSL-t kötik be...
-
Diopapa
addikt
-
#47990528
törölt tag
Csupán a helyi szerződések újrakötésével (pl. mai inviteles ADSL csomag) ugyanolyan ár mellett duplázható/triplázható lett volna a sávszél. 8 évvel, 6 évvel, 4 évvel ezelőtt. A hűségidők lejáratakor két évente kellett volna mindig a megfelelő jobb sávszélességű csomagot kiválasztani. Hangsúlyozom: ugyanazért a pénzért!
De nem. Megkötik a szerződést és 10 évig leszarják. Közben a világ elrobog mellettünk.
Arra tippelek, most megint ez lesz: lemegy a nagy hype, aztán 10 évig megint ugyanúgy lesz hagyva minden.
-
FeRkE
őstag
Tárhely alapból talán 1Gb, de több is megoldható, korábban volt kérdés, és azt mondták a vezetők, hogy rugalmasak vagyunk.
Kb. kiesés nélkül megoldható az átállás tudtommal, feltöltöd sftp-n az új honlapot, ha fenn van minden, szólsz, és átállítja kolléga a domaint, hogy a központi tárhelyről menjen az oldal ne a saját webszerverről.
Ha érdekel, akkor jelezz az ügyfélszolgálaton és felhív kolléga, aki ezzel foglalkozik, és felvilágosít a részletekről, én ebbe a részébe kevésbé látok bele.
-
Tonyk
veterán
Mekkora tárhely? Mysql és php támogatás kapunk?
Szerk. látom közben: van mysql és php is.Marad a kérdés: mekkora tárhely?
Illetve van-e lehetőség a költözés alatt, arra hogy addig az eredeti is működjön. Az én igazgatóm két percet nem bírt elviselni, ha van kimaradás. Vagy inkább hagyjam nyárra költözést? -
FeRkE
őstag
Van központi mailszerver és webszerver szolgáltatása a sulinetnek régóta, amióta az NIIF üzemelteti, fejlesztettek is rajta a korábbiakhoz képest. További info: Szolgáltatások
Nem is értem, akinek csak a sulinetes vonala van, miért helyben üzemelteti a webszerverét, mikor a központban legalább 1Gbit/s-es kapcsolaton van a gép ami kiszolgálja. -
Tonyk
veterán
"A hangsuly az uzemeltetesen volt..."
Az ismerős ugye, hogy "Szegény ember vízzel főz." ?
"belso halos szerverekhez"
A fentiek közül melyik volt kimondottan belső hálós ? Mikor többnyire -már ahol van- a DC-n van vpn, a proxy, de átjáró, ftp, még a web is! Dedikált szerverk. Azt hiszen néhány kolléga igencsak örülne neki, ha lennének ilyenre lehetőségek.
Én szerencsés helyzetben vagyok, van külön proxy és web szerverem is. A legtöbb helyen nemhogy normális szerver de még rendszergazda sincs (legszarabb fizetés, a biztosnági őrök meg a portások is többet keresnek náluk, az igazgatók spúrok, ha lehetett valahol eddig ezeken az álláshelyeken spóroltak). A számtechtanárokat meg hagyjuk - tisztelet a kivételnek!-, mondjuk nem is ez a feladatuk.
"data centre-ben van a helyuk"
Mondom krétára/táblafilcre sincs pénz! Ezt hozta ez az isteni központosítás. Minden fontos csak épp a gyerekek nem.
Nekünk pl. akkora a webhelyünk, hogy bele se menne az állam biztosított által adott 1 vagy 2GB-os tárhelybe. kénytelenek vagyunk helyből megoldani, és igen ekkora uppal. Ez van. -
Snoop-y
veterán
nekem ezt nem kell bemutatni
A hangsuly az uzemeltetesen volt... ( amugy meg belso halos szerverekhez nem feltetlenul kell net sot jobb is ha nincsenek kilogatva )
Amugy meg ha a fentiek adottak miert panaszkodnak a tanarok az elozo hozzaszolasokban, hogy a gyerekek mast csinalnak mint amit szabadna? Fb twitter, chat akarmi? Nem ezeket kellene elso korben tiltani? ( ha mar van proxy... meg AD es group policy )
A mail es webszervereknek data centre-ben van a helyuk. ( klasz lehet levelet letolteni rola 256kbit-el vagy bongeszni a suli oldalat )Hiaba van gigabit nalunk pl a munkahelyen a szerverek megsem helyben uzemelnek mondjuk ez inkabb a globalis eleres miatt van de ez mas teszta
-
Tonyk
veterán
"Amugy miert kell egy iskolanak egyaltalan uzemeltetni barmilyen server-t is"
Hinnye! Ezt ugye nem komolyan kérdezted?
Domain Controller(ek), Proxy, FTP, VPN, Mail, Webszerver ,csak hogy egy párat említsek a lényegesek közül.
Mailserver van központi.
"Hogy lehet egy mail server-t uzemeltetni 1mbit up al?
"
Lehet. Próbáld ki.
Pár iskolai rendszergazda csinálja, csak nem 1Mbit uppal hanem 256kilobittel.
Bár akkor már inkább központi mail, vagy a suliknak ingyen igénybevehető MS Office365.
Egyébként up nem csak szerverhez kell ám, hanem a sima netezéshez is!
-
-
Volu
tag
Na akkor bennfentesként néhány infó:
A sulinet mérhetetlen baromsága volt szerintem, hogy eddig egy falusi kis iskolának, és egy közel 1000 fős tanulólétszámmal rendelkező nagy iskolának is ugyanazt a hozzáférést adták. Ez a 4Mbit/1Mbit többségében nem is igaz, jó az 4/0.25-nek is. Ez a sávszélesség már a bevezetéskor is necces volt. Gondoljatok bele, hogy ezen a vonalon lógott az iskolai levelezőszerver, s innen ment az iskolai weboldal is. Ha sokan rászabadultak, gyakorlatilag timeout-tal elszállt egy weboldal lekérése. Ma már szinte minden közepes vagy nagy iskola rákényszerült, hogy alternatív szolgáltatást kössön azért, mert a napi működés lehetetlenül el a használhatatlanul lassú levelezés, vagy iskolaadminisztrációs szoftverek miatt (e-napló). Azokban az intézményekben, ahol lehetőség nyílt több tíz, vagy száz megabit feletti elérés bevezetésére, már sokan megtették. Ebben az új sulinet csak annyit tud majd változtatni, hogy azt a nagy sebességű vonalat az állam fogja finanszírozni, és nem a helyi KLIK költségvetését terheli. Ezeken a helyeken mára gyakorlatilag csak a KMS aktivációkra degradálódott a sulinetes hálózat, egyéb szerepe nem sok van. Azért lehet szidni a tanárokat, de 2014-re sokan eljutottak már oda, hogy az informatika használata kitört az informatikai óra keretei közül, és szerves részévé vált a mindennapos tanításnak, legyen bármilyen tárgyról is szó.
Egyetértek abban, hogy hatalmas különbségek lehetnek az intézmények között mind a hardverellátottság, mind az informatikai rendszer üzemeltetése tekintetében. Ahol korrektül működő hálózattal találkozom, ott a forráshiány miatt csakis a hosszú éveken (akár tizenéveken) át kitartó munkával apránként felépített rendszert üzemeltető lelkiismeretes rendszergazdának köszönhető ez. -
Nekomajin
aktív tag
Ez jó.
Én most egy egyetemi fenntartású középiskolában tanítok, ahol jelenleg a gépek ~30%-a azért használhatatlan, mert be sem bootol, a maradék meg azért, mert az XP meg az Office osztozik 4-500 mega RAM-on a sok gyorsindító meg frissítő klienssel, amik a rendszerrel együtt indulnak. De a kedvenceim mégis az őskori PS/2-tes egerek, amiket ha jópofaságból kihúzgálnak egymásnak, akkor lehet újrabootolni, cseppet sem akadályozva ezzel az órát.
Szóval az, hogy esetleg lassú a net, csak egy csepp a tengerben. -
akaido
addikt
-
akaido
addikt
Hja valóban, hogy ez ki is ment a fejemből!
Ez pont klappol a címadó cikkhez, hiszen a routercsere önmagában nem növeli a sebességet, avagy a béremelés nem = a fizetésemelkedéssel.Upo én is járok pénzt keresni, csak nem találok. Hogy ezek a népek hová rejtik a lóvét, és pont előlem pont most?
-
Nekomajin
aktív tag
Életszagú példa: Tervezz meg egy utazást Debrecenből Siófokra úgy, hogy az indulás reggel nyolc és kilenc közé essen! Ebben mondjuk van két MÁV meg egy BKV, ki kell számolni a menetidőt meg az utazás költségét. Egy ilyen feladat iskolától függően akár az egész osztályt is megfoghatja.
@akaido
Erről beszélek. -
akaido
addikt
válasz
Nekomajin #55 üzenetére
Egy ált. iskolában oktatok, így ott az adatbázisok már nem férnek bele a tananyagba(sok más se), ami hihetetlen komoly évi 36 óra. Ez utóbbi azonban teljesen sosem valósul meg, mert van elmaradt óra, ünnepség, tanári betegség, iskolai közös program, tehát legjobb esetben is 32 órával számolok.
Szerverünk nincs, egy hálózati megosztott mappába mentegetjük a cuccosokat XP op.rendszeren. Gyakori problem, hogy a komplett nyolcadikos mappa egyik nap az ötödikesek mappájába található fel, a hatodikosoké a hetedik c osztályéba, ugyanis évfolyam bejelentkezés van. A két gépterembe 250 körüli gyerek jár, így ha normálisnak hazudott módon szeretném megoldani, akkor legalább mindenkinek egyéni név + pwd bejelentkezéssel kellene belépni, ami ugye 250 körüli usert jelentene. Jövő évre megcsinálnám, de ennyit karban tartani sima xp profin elég körülményes. Valszeg már nem XP-n hanem valami más op.rendszeren(az xp ápr.8-án "kihal") kell majd a megoldást megtalálni, de nem nekem, mert ezért egy fillért nem kapok, hogy a hálózatot bármilyen módon macerálom, így enyi volt nem teszek keresztbe egy szalmaszálat sem tovább ingyé'. -
KINKY_007
aktív tag
Vannak itt rendszergazdák esetleg?
-
Nekomajin
aktív tag
Azért azt ne felejtsük el, hogy van a tananyagnak olyan része, legalábbis középiskolában, hogy levelezés, online adatbázisok használata. Oda azért nem árt a net. Persze ez viszonylag kevés óra a tantervben.
Meg aztán iskolája válogatja, hogy milyen a helyi hálózat. Ahol én tanítok, ott semmiféle írásvédettség nincs például a forrás meghajtón. A kölykök simán kitörölhetik a forrásfájlokat, aztán a fél óra azzal megy el, hogy a többi nyávog, hogy nincs ott a fájl, ami kéne. (Ez elméletben hiába orvosolható, az iskola felszereltsége és egyéb problémák miatt gyakorlatilag így marad még jó ideig.) Mennyivel egyszerűbb egy saját tárhelyre feltölteni, felírni a linket a táblára, aztán mindenki szépen letölti magának. Már csak azért is, mert akkor elkerülhetjük az otthon felejtett pendrive problémát is.
Manapság, mikor egy 4-5 fős háztartásba is több tíz megabites madzagot húznak be, nevetséges, hogy egy több száz fős intézmény 4-8 megabittel kell, hogy gazdálkodjon.
-
Tonyk
veterán
Ez még az a projekt volt (talán 2006-os), ahol sikerült 800.000Ft/darabáron beszerezni AP-ket a minisztériumnak? Ebből az összegből darabonként 150.000 volt a felszerelés (3 darab csavar és 2m UTP kábel, felszerelés darabonként kb 1.5 perc. Aláíratták velünk a számlát, akkor láttuk, hogy 150E-ért tették fel. Rákérdeztünk, a minisztériumból meg kirúgással fenyegették meg az igazgatót.) Mondom a szerelő gyereknek , hogy ide meg oda kéne feltenni. Erre, aszongya hogy nem úgy van az, ő csak oda rakja fel, ahol kiépített hálózat van.
Mondom akkor nem kértünk volna WIFI-t.
-
akaido
addikt
válasz
sarkanyolo2 #52 üzenetére
A titkosítás nem tudom mennyire volt erős, mert nem mi konfigoltuk a wifit. pl. azt sem tudtuk, hol vannak az álmennyezet alatt a wifi erőlködők, mivel a több épület miatt át kellett lőni egyikből a távolabbiba.
-
sarkanyolo2
őstag
Ez teljesen így van. Kábelcsatornával kellett volna gyakorolnunk, egyszerűen nem vehetnek! Nem adnak rá 2000 Ft-ot, hogy vegyünk pár métert.... A hulladékból végül is gyakorolgattunk, persze a csavart mindenki maga fizette!
(#51) akaido
Az szép, ha egy WPA2-PSK AES titkosítást egy általános iskolás feltör. Add meg a nevét, bele fektetek a srácba egy pár milliót, hosszú távon megérné mindkettőnknek. -
akaido
addikt
Még ha telne is, akkor sem így műxik már, hiszen a suli nem dönthet semmiféle az anyagi kiadásról, hanem a KLIK engedélye kell mindenhez.
Nálunk is a szokásosnak mondható felállás van érvényben: a közháló 4 mbps-a elosztva két 17 ill. 18 munkaállomásos gépteremre, meg a wifi is innen osztódik, plusz a tanári szobában is van két "masinosztraityelnij závod". ( A közhálós router csere már megvolt.) Gondolható, hogy ha mindkét gépteremben óra van - általában az osztott csoportok miatt így lőn- mekkora sebesség...öööö...lassúság tapasztalható. Plusz még volt némi tanulói wifi törés is(ált. isk! erre van ész mi)
, így az a kevéske sávszél is tovább osztódott mint az amőba. Elvileg a jövő tavasszal várható a 10 Mbps. Amennyiben most tudnánk csengetni cirka 4-5 ezret, akkor duplázhatnánk a 4 megabitet.
Ezen kívül évek óta van egy inviteles 15 Mbps körüli előfizu (most már KLIK engedéllyel működik), amin két tanterem, a könyvtár, és az irodai gépek (3 db) lógnak.Ez a kiépítettség.
Az info oktatásban elvileg nem kell net, még az általam erősen kultivált HTML progizáshoz sem. A szövszerhez beszúrandó képeket, médiákat(ha nagyon akarnám) össze lehet(ne) gyűjteni egy megosztott ClipArtnak nevezett mappába. Az ez irányú felhasználás netes volta mindössze "kényelmesebb". -
Tonyk
veterán
"Nem mintha nagyon tudnam mifolyik ott gyongyoson"
Nem hogy Gyöngyösön, hanem Magyarországon! Ugyanis ez a csoda (KLIK) az iskolák ura, fenntartója, vagy inkább réme immár lassan másfél éve. Mint ezt is csak azért hozták létre, hogy hatékonyabban lehessen zsetont kiszipolyozni
(ellopni)az intézményekből. -
Upo
addikt
Nálunk ma voltak cserélni, gyorsan bemértem utána, kemény 1M/0,2M a szpíd! Örülnék ha megnégyszereznék 4M-ra a vonalat, 13 géptermünk van 300+ géppel.
-
#81187072
törölt tag
"sajtónyilvános projektmérföldkő" :-)) Apám, én is tudok egy-két figurát, szó se róla, de most csak állok itt, mint akinek elvitte a cica az anyanyelvét...
-
Tonyk
veterán
Be fog az állni egy idő után úgy gondolom. Nálunk olyan szinten jól jönne legalább a 4mbit duplája, hogy a seggünket vernénk a földhöz. 17 teremben van interaktív tábla rendesen használják is őket (nem csak kivetítőnek
), de ha youtubeot akarja használni, amivel az óráját akarja színesíteni a tanár, az halál, ha a 4 számtech teremben óra van, pedig proxy, tartalomszűrés, stb.
-
Snoop-y
veterán
Szerintem a diakokban van a hiba. Egyszeruen lustak es pont.
Nemes egyszeruseggel abba kellene hagyni a langyos vizben valo onanizalast es nekiallni tanulni.
Ja hogy azt senki nem szeret? Hat akkor szivni fognak. Egy normalis multinacionalis vallalat eleteben mar nem eleg hogy tudod a szakmadat. Profi szinten kell/kellene tudni hasznalni az Office termekeket. Meglatni a kapcsolatot kulonbozo programok kozott. Hasznalni azt a hires multitaskingot ( ha mar annyira odavagyunk hogy egyszerre tudnak 88 face profillal paralell chatelni meg letolteni kozben a horrorloporno.com -rol )Aztan a legtobben sirva fakadnak mikor info vizsgan Access-ben ( amivel GUI-ban lehet SQL lekerdezeseket osszekattintgatni szoval eleg csak a logikat hasznalni nem kell egybol progmatosnak lenned ) le kell kerdezni egy tablabol adatokat.
Kell net az iskolakba de semmilyen social network oldalt nem engednek be.
Rengeteget lehet tanulni offline is. Bar lett volna az en idomben techlab vagy valami hasonlo -
Tonyk
veterán
-
FeRkE
őstag
-
FeRkE
őstag
Itt az a lényeg, hogy a régi kinn lévő 1711-ek 8-10 éves sz@rok, akár egy kis áramingadozástól is már rommonosak lesznek, sokszor újra kell írni a cookie táblájukat, mert elfelejtik. Új routerrel sokkal kevesebb a probléma, valamint megnyílik a lehetőség nagyobb sávszélesség biztosítására, mert a 1711-ek csak 10Mbit/s körül tudnak max.
-
válasz
aprokaroka87 #25 üzenetére
Én még az otthoni neveléshez sorolnám a problémamegoldási képességek kifejlődését. Ha egy egyszerű hibaüzenet hatására összeomlik a gyerek, akkor nem sokat tud tenni a tanár.
Nem lehet mindent áthárítani az iskolára. Főként a szülő dolga lenne felkészíteni a gyereket ezekre, de ha a szülő is ütni kezdi a gépet pl egy hibaüzenet hatására, illetve hasonlók, akkor nem fogja megtanulni a gyerek, hogy nem véletlenül jött fel az a hibaüzenet.
Nekem informatikailag analfabétának tekinthető szüleim voltak/vannak, mégis informatikus leszek elvileg. -
válasz
aprokaroka87 #23 üzenetére
Nem érdekli, de csak erre vették fel. Általában ez a története az informatika szakmára jelentkező tanulóknak.
Előkelő helyen szerepel még a "szeretek játszani" meg a "én akarom írni a következő codot"
Ofc, amint kiderül, hogy nem úgy megy, mint a filmekben, rögtön elszáll a lelkesedés.
Csodát ne várjon senki ilyen előzményekkel. -
Auratech
őstag
válasz
kameraman77 #13 üzenetére
Az "agyi felfogás"-ról alkotott véleményed nagyrészt helytálló, azt gondolom. Felületes, megosztott figyelem és az elérési utak gyors leválogatása történik memóriatérképek, hierarchikus kognitív sémák használata helyett.
Nekünk dekoncentráltnak tűnnek, akik gyors, szerintünk átgondolatlan döntések sorozatával próbálnak operálni. Nyargalnak és azt se tudják, mire kattintanak közben... erre épül egy webes reklám iparág is..
unalmas...unalmas...tettszik..ez olyan assembler-szerű
A média felprogramozza, mi tessék a népnek. Aztán azt adja eléjük, amit korábban elérési halmazként definiált.- A dolog akkor oldódik meg,amikor a net kiterjesztett memóriává válik. Most is úgy akar működni, csak a kapcsolódás közvetett, nem testhezálló..(interfész-adaptáció) A közvetlen információért cserébe a szellemi függetlenség megszűnik, a kreativitás elsatnyul. Extrém sporttá válik. -
A sávszél növelése azonban elengedhetetlen. Főként a 4m-le/256k-fel tükrében... Ez 2000-ben sem volt izmos...
Ma a felhasználói környezetek túlnyomó része webes-felhős, sávszél zabáló.
A sulinet 4mbitje intézményszintű webes szolgáltatásokra (KIR3, Magister, dinamikus weblapok, Google, Office365-re, munkamegosztásra... nem alkalmas. Az oprendszerek, programok frisítései alkalmilag befékeznek mindent. Négy után meg sok helyen villany leó..
Minden suliba szinkron gigabites kapcsolat kellene..miután Cat7-re cserélik a hálózati infrastruktúrát... -
válasz
aprokaroka87 #19 üzenetére
Nem lattam meg csoportot, ahol az ertelmesebb csapat ravette volna a gyengebb reszleget ilyesmire. Inkabb hagyjak a dolgot, mert ertelmetlennek tunik a probalkozas, heves az ellenallas. Nagyon jol nez ki leirva, hogy az okosabb, halado csoporttars felkarolja, raveszi a gyengebbet, hogy tanuljon, fejlodjon, csak epp ez a valosagban nem letezik.
-
bteebi
veterán
Ha jól emlékszem, akkor 1998-2000 körül az elég jó nevű gimnáziumunkban még egy darab, 56 kbit/s-es betárcsázós net volt szétosztva elég sok gépre. 1 kB/s feletti sebességet egész sokáig nem is láttam
. Rémálom volt bármit letölteni/megnézni, mert egy-egy oldal betöltése sokszor percekig tartott. Gyakran egy tanóra (45 perc) nem volt elég 1 megabájt letöltésére
. Aztán jött a váltás, talán ISDN-re. Megdöbbentő volt, hogy eleinte akár 20-30 kB/s-es sebességet is el lehetett érni 1-1 gépen
, és az oldalak már egész gyorsan betöltődtek
.
-
aprokaroka87
nagyúr
Nyilván egy jó képeséggű diákokból álló csoportnak hatalmas tudásbeli fölénye van.
Viszont ha van pl egy 10 fős csoport amiben van 5 gyengébb és 5 erösebb képeséggű diák és van egy olyan vezető a csoportban aki rátudja venni a csoport gyengébb tagjait hogy érdekelje őket amivel foglalkoznak.akkor nyert ügy.
Sok esetben az a baj hogy félnek/félünk megoldani akár egy szándékosan előidézett hibát.
Az Informatika pont egy olyan dolog ami rengeteg hiba lehetőség van...viszont ha pl a diák nem tudja megoldani egyedül....mert nem is érdekli hogy megoldja,akkor nem is tudja megoldani mert nincs meg az akaraterő.
Pedig az agyunk azt szereti hogy ha foglalkoztatva van. -
Tonyk
veterán
"Szerintem a digitális analfabetizmust nem laptoposztogatással lehet csökkenteni hanem az informatika órák visszaállításával legalább heti 2 órára"
Itt kezdődne valóban a dolog. Szánalmas amit az informatika oktatással csináltak az elmúlt pár év alatt.
Router: hibátlanul működő routert cseréltek. Sávszélesség bővítés nem megoldható. Marad a 4Mbit/256kbit 150 gépre. De van új routerünk!
-
válasz
aprokaroka87 #16 üzenetére
Nem a tanulas rovasara megy. Egyszeruen nem tanulnak, mert nem kell. A csaladi hatter is felelos ezert, egyertelmu. A szelektalas szukseges es hasznos, az osszevont, random osszetetelu csoportok oktatasa szerintem az egyik legnagyobb problema, amit nem is tudnak megfeleloen kezelni az esetek tobbsegeben.
-
válasz
kameraman77 #13 üzenetére
Persze. A tanárok majd alkotnak.. Véletlenül se az a probléma, hogy a nem megfelelő diákokat próbálják meg olyanra oktatni, amit soha nem fog megtanulni, de még köze se lesz hozzá? Próbálj meg úgy oktatni, hogy a csoport egyik fele csak a fb-ig terjedő ismeretekkel rendelkezik, a másik fele pedig már programozna... Nem csodálom, hogy a vége a "kapcsolok netet, csak kussoljatok" lesz.
Az oktatási célokra pedig hasznos lenne a normális internet, nem kevés yt videóval lehetne egyszerűsíteni, érdekesebbé tenni az órákat.
Epic(#14) sanzi89
A rendszergazdai tapasztalataidról tudnál részletesebben írni pár dolgot? [Akár privátban]
Érdekelne, hogy milyen rendszereket használnak általában, mik a problémák. -
kameraman77
tag
attól lesz jó az informatikai oktatás, hogy mekkora a net sebessége? Miért is kell informatika oktatáshoz egyáltalán net? Nem értem a hozzászólások egy részét, gondolom diákok írják, akik azt csinálják órán és a facebook akad.... Az, hogy infó órán lógsz a neten attól jó? A lényeg a hardveres alapok megismerése (is) lenne, meg a szoftverkörnyezet elsajátítása, illetve bevezetni a kétkezes gépírás és szövegszerkesztés oktatását, ami mára szerintem alap kellene hogy legyen, mint az angol és még egy nyelv tudása.
Az már más kérdés, hogy teljesen újra kellene értelmezni az egész oktatási struktúrát, értve itt az info és a többi tárgyat is, ugyanis az oktatási metódus messze elmarad a technikai fejlődés által kiváltott változások mögött. Míg mi annó newbie-ként ültünk be számgép szakkörre a c64-esek elég és gimiben is sorban álltunk a 286-osok mögött, hogy odaülhessünk és akkor is csak lestünk egymásra, mert még panelt sem tudtunk váltani a norton commanderben, addig egy mai fiatal bőven az alap felhasználói szint felett érkezik már sokszor az általános iskolába is - értve ezalatt az alapvető műveleteket. Tehát míg nekünk azt tanították, hogy parancssorban dos alatt hozzunk létre könyvtárstruktúrát, és másoljunk egy txt filet lemezre, addig ma a felmerülő hibaforrásokra kellene koncentrálni, és mélyebben beleásni a programok, felhasználói felületek működésébe, hogy ne csak unott arccal tologassák az egeret a diákok a padban.
A másik dolog, hogy megváltozott az agyi felfogás is. Mármint egy jól követhető és kimutatható változás állt be az utóbbi évtizedben a fiatalokban. Egyszerűen nem köti le őket az az ingerszegény környezet amit az iskola tud nyújtani az adott órákon - és most itt általánosítva, tehát nem csak az info, bár arra is érvényes. Hihetetlen erős váltással kerülnek már az általános iskolások is nap mint nap az iskolaterembe. Egy mai fiatal több szálon kommunikál, miközben zenét hallgat és legalább még 2-3 oldalt böngészik szabadidejében, ezért hozzászokott, átalakult az agya arra, hogy multiimpulzusok érjén, tehát hihetetlen lassulás éri, amikor beül egy órára és a tanár lassan a könyvből olvas fel, vagy a táblára ír.Míg az 50 feletti korosztály egy dologra tudott inkább koncentrálni, olyan közegben tanult is, sőt azt kell mondjam, hogy mi majdnem 40-esek is hasonló közegből jöttünk, csak nálunk már keveredett kissé a dolog, addig egy mai fiatal agya számára kell a többszálú terhelés, mert máskülönben bármely fordítottan hangzik is, nem tudja felvenni az óra ritmusát.
Tehát nem elég növelni a sávszélt, attól nem lesz jobb és mindenre kiterjedőbb az oktatás szinvonala, hanem olyan irányba kell elvinni, mely iránnyal nem találkozik a diák, kihívás elé állítja. Amikor középiskolában is azzal telik az első félév, hogy egeret tologatnak, meg paintben rajzolgatnak esetleg neteznek és internetes oldalakat nyitnak meg, akkor persze, hogy a diák unatkozik, nem fejlődik és utálja az egészet. Ha komolyabb dologra fognák, akkor is utálná.. de legalább fejlődne is.
-
jerry311
nagyúr
A routerek mindegyike képes Gbps-os sávszélesség kezelésére. Ezzel sok meghibásodásból fakadó leállástól mentesülnek majd a közoktatási intézmények a tervek szerint.
Egy hozzáértő (pl. cikkíró vagy akitől átvette az idézetet) magyarázza már el nekem, hogy a gigabites sávszélesség kezelésének képessége hogyan csökkenti a meghibásodások számát?
-
Auratech
őstag
válasz
Neurotoxin #9 üzenetére
Nálunk is kicserélték. A mostani dróton bemérve 20 mbit jöhet(ne) a mai modulációs technológiával.
Sajnos az új csodaruterben vannak olyan beállítások, amik miatt a sulinetes levelezés a régiből áthozott beállitásokkal nem megy hiba nélkül. Gyorsulás idáig nincs(Győr). Az iskolai hálózatok jó részének ráadásul már elöregedett jobbára cat4-es drótjait, csatijait sem lenne haszontalan lecsereberélni...Az etábla kiváló mozieszköz, jól használható lenne videókonferenciára a laptopokkal ha lenne 2 mbit feltöltés.
A "kiváló" felbontásnak köszönhetően az Apáczai progik és pld az iTools angol anyagainak apróbb szövegei jórészt olvashatatlanok... A promethan progi se semmi...
A mondjuk jobb lett volna hdmi csatis projektor és a samu 740-es laptopok vga csatijának rögzítetlensége is most kezdi megbosszulni magát. -
sarkanyolo2
őstag
Nálunk a középiskolába az egyik teremre 0,5 Mbit/s van adva 20 gépre és oszd be. Gratulálok!
-
"Ne én tanuljam meg a rendszert, ne kelljen egy programtelepítésen szenvednem, hanem a programozók tanulják meg az emberi gondolkodást!"
Pont fordítva gondolom, az informatika a logikusabb gondolkodásra vezet rá. Butítani a végtelenségig lehet, nem hiszem, hogy az a helyes út.
-
musculus
tag
"digitális analfabetizmust csökkenteni az informatika órák visszaállításával legalább heti 2 órára "
Nemrég kezembe akadt egy régi KRESZ-könyv, nagyon meglepő volt.
Különböző fizikai számításokat kértek, szerelési alapismereteket; olyan dolgokat, amiket ma már nem nagyon tudnánk használni. Annak idején úgy tűnik az autók javítgatása közelebb volt a kisemberhez, mint most. (emlékszem is apukákra, akik a lakótelepen vasárnap délelőttönként a wartburg/lada előtt hajladoztak homlokig olajosan - ezek hova tűntek azóta?)Hogy ezt miért írom le?
1. Mert amióta win8 van a gépemen, 3-4 hónapja, ma használtam először cmd-t!
Basszus... (na jó, ipconfig volt azért a UPC DNSének leállása közben, de az nem ér)2. Az Apple vezetésével, vagy legalábbis az Apple eredeti gondolatát követve az informatikai világ arrafelé mozdul el, hogy ne kelljen okj-s papír a számítógép kezeléséhez. Mondjuk hasonlítsuk össze a Windows 95 óta használt uninstall metódust az androidban használttal.
Tudom, hogy munkára használva a gépet hasznos, hogy nehezebb installálni/törölni, így a windows talán még bolondbiztosabbank is tűnik, de ez nem így van: kék halál, driverhiba, furcsa üzenetek, amiket a felhasználó csak elkattint, kihagyott frissítések, stb.Arra gondolok tehát, hogy az informatika-óraszámok emelése ideig-óráig segítene, de inkább az informatika populárisabbá, egyszerűbbé, emberszerűbbé válása csökkenti az analfabetizmust.
Ne én tanuljam meg a rendszert, ne kelljen egy programtelepítésen szenvednem, hanem a programozók tanulják meg az emberi gondolkodást! -
banhammer
veterán
Regi szep ketezres evek amikor az IRC tele volt a sulinetes gyerekekkel.
Most meg gondolom a facsen toljak.
De ettol meg nem lesznek szamitogep "zsenik". -
bon
őstag
Nálunk Pest megyében tavaly év végén emelték 4-ről 8mbit-re a net sebességét. De van mellete még 2x15mbit adsl is fizetve így már használható, hs nekiugranak 100-an. Az eszközök még a régiek, várom a cserét.
-
fi:zi'k
nagyúr
"Sajnálatát fejezte ki, hogy közben a projekt mögül elfogyott a pénz."
Vajon miért? -
Szerintem a digitális analfabetizmust nem laptoposztogatással lehet csökkenteni hanem az informatika órák visszaállításával legalább heti 2 órára és, hogy a tananyag élethű legyen ne pedig kattintgató droidokat neveljenek.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Csere-Beszámítás! Olcsó Számítógép PC Játékra! R5 1500X / RX 570 8GB / 16GB DDR4 / 250SSD + 2TB HDD
- Telefon felvásárlás!! Xiaomi Redmi Note 13, Xiaomi Redmi Note 13 Pro, Xiaomi Redmi Note 13 Pro+
- Samsung Galaxy A22 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T490 - i5-8GEN I 16GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- Telefon felváráslás!! iPhone 15/iPhone 15 Plus/iPhone 15 Pro/iPhone 15 Pro Max
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged