- Vezetékes FEJhallgatók
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Milyen RAM-ot vegyek?
- Egy helyre gyűjti az eltérő áruházak játékait a Microsoft
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Bakelit, Vinyl lemezjatszó
- Gaming notebook topik
- 5.1, 7.1 és gamer fejhallgatók
Új hozzászólás Aktív témák
-
BonFire
veterán
„Én az egyetemi kurzosok valamilyen szintű átvételét el tudom képzelni. Itt lehetne választani tárgyakat, mondjuk emelt és alap szinten és lenne kötelező és választható. Kötelező lenne matek, irodalom, töri, informatika, tesi.”
Csakhogy nem egyetemről van szó, hanem általános iskoláról. Az általános ismereteket kell megtanítani elsősorban. Ha meg már válogatni lehet, akkor minek van egyáltalán kötelező? És ha már kell hogy legyen kötelező, miért pont az általad felsorolt tárgyak? Jó, oké, a matematika (nem a számtan), a kutatási módszerek leíró nyelve, tehát nélkülözhetetlen. Csak éppen általános iskolában nem matematikát tanítanak, csak számtant. Az informatikával dettó ugyanaz a probléma, viszont szükséges lenne. De az irodalom, a történelem és a testnevelés miért kéne, hogy kötelező legyen? A történelem minek? Az irodalom minek? Fentebb kettővel le lett írva, hogy nem az anyanyelvét tanítják a gyereknek irodalom címszóval, hanem pár emberke életrajzát. Ének-zene tanítás alatt megint csak Bach meg Dvorák életrajzát tanítják, nem a műveit. Rajzórán nem rajzolni tanítanak, hanem megtanítják, milyen a barokk, a román, a klasszicista, meg a reneszánsz építészeti stílus. WTF? Nem csak az informatika van nagyon elkanyarodva a gyökerektől, hanem majdnem minden tantárgy. Emlékszem: általános iskolában meg kellett tanulni biológia címszóval, hogy „faj, fajta, nemzet, család, osztály, rend, egyszikű, kétszikű, egylaki, kétlaki…”, és a vetélkedőben a felnőtt ember nem tudja, hogy a pingvin az madár, és azt hiszi, hogy Afrikában tigrisek és leopárdok élnek. 16 évesen meg olyan kérdéseket ír a gyakorikérdésekre, hogy teherbe eshetett-e tőle a barátnője, ha a nadrágjába élvezett. Ezek szerint eredményes volt a biológia óra?
Testnevelés órán miért nem tanítják meg a gyerekeket biciklizni meg úszni? Ja, hogy nincs rá keret! Meg könnyebb 45 percen keresztül körbe-körbe rohangáltatni a gyereket, mint az igáslovat cél nélkül.
A magyar nyelvet sem nyelvtanórán sajátítja el az ember. Látva az internetes fórumokon a legjobban képzett, egyetemet, főiskolát végzettek botrányos írását, azon csodálkozom, hogy nem vágták el már érettségin, aki így ír! Ha valaki életében nem vesz önszántából a kezébe egy könyvet, hogy szórakozzon, kikapcsolódjon, művelődjön, az olvasást nem tartja hasznos időtöltésnek, az nem fogja megtanulni az anyanyelvét, és nem fog megérteni egy összetett mondatot. Az iskolának az lenne a szerepe, hogy felkeltse a gyermek természetes kíváncsiságát, és segítse azt kielégíteni. De az mire jó, hogy beseggeltet Xcsillió évszámot, hogy ez a király ekkor és ekkor uralkodott, ekkor született, ekkor és ekkor nősült, ekkor és ekkor halt meg. Ja, arra már nem tér ki a történelemóra, hogy nem minden Károly magyar király volt, meg minden László. Ha igazán autentikusan akarna tanítani, akkor azt tanítaná, hogy 8. Henry volt a fejlevagdosós uralkodó. Egész kiskoromban meg voltam kergülve az idióta magyarosított nevek miatt. Nem bírtam felfogni, hogyhogy minden országban magyar volt az uralkodó! Elérte a célját a történelem oktatás? Frászkarikát. Utálom, mint a szaromat. Betiltanám az egészet, már csak azért is, mert cirka 10-15 évenként teljesen megváltoztatják, és homlokegyenest az ellenkezőjét tanítják, mint amit tanítottak eddig.
És ha már történelem, meg világtörténelem, akkor hol van belőle mondjuk kompletten Afrika? Meg Ausztrália, meg Ázsia? Az mindig ki van felejtve, max a lábjegyzetben van megemlítve. Szelektív történelem? Akkor én úgy szelektálok, hogy kihagyom kompletten.
Hogy megmondjam az őszintét, én az iskolában az égvilágon semmit sem tanultam. Sem az írást, sem az olvasást. A többi meg csak szimplán nem érdekel. Amiből élek, azt sem iskolában tanultam. Az iskola csak arra való, hogy legyen a gyereknek 12-16 éve eldönteni, miből akar majd megélni, ha felnő. Gyermekmegőrző, semmi más. Ha azt akarod, hogy a fiad ne maradjon bunkó, akkor tanítsd te magad, mert az iskola nem fogja.
-
Nekomajin
aktív tag
Nem igazán utópisztikus. Lenne tétje az egésznek, mivel habár év közben mondjuk nem lenne dolgozat, de lehetne vizsgázni vagy ha mondjuk az nem is lenne akkor is ott az érettségi. Attól, hogy lazább az óra menete nem biztos, hogy nem tanulnának. Ha van a tanár iránt elég tisztelet vagy szigor az órán, akkor megtanulja magától. Persze ez megint más kérdés.
Hidd el, hogy ez így nem működőképes! Álomvilágban élsz, ha tényleg azt gondolod, hogy amit leírtál, működne. A gyerekek nagy része bármi mást csinálna tanulás helyett. Azért, mert még gyerek, és nem érti, hogy neki attól jó lesz, hogy tanul. Focizni/számítógépezni viszont szeret, ezért azt csinálná. A kisebbik részük meg tanulna tisztességesen 1-2 órára, amit szeret, ami érdekli, a többire meg ugyanúgy tojna, mint a többség.
Ez nem azért van, mert "ezek a mai gyerekek", meg nem azért, mert rosszak vagy buták, hanem azért, mert gyerekek. Nem látják be azt, hogy napról napra történő tanulás nagyságrendekkel hatékonyabb, mint a kampányszerű, dolgozatok/vizsgák előtti tanulás. Ezért muszáj rendszeresen számonkérni őket, mert különben nem tanulnak.Arról nem is beszélve, hogy minél több jegye van a gyereknek, annál jobb. Képzeld magad abba a helyzetbe, hogy egész évben nem kell felelned meg dolgozatot írnod, csak év végén van egy vizsga. Tegyük fel, hogy tisztességesen tanulsz rá, tudod is az anyagot, de de a vizsga napjára megbetegszel, vagy történik valami a környezetedben, ami elvonja a figyelmedet, vagy csak simán ideges vagy, ezért leblokkolsz. Tisztességesen tanultál, de csak egy kettest tudsz produkálni. Örülnél neki? Nem hiszem. Sokkal jobb az, ha rendszeresen számonkérnek, mert akkor ha becsúszik néhány rossz jegy, még mindig ki tudod javítani.
Abban igazad van, hogy nem szép dolog egy napra időzíteni az összes dolgozatot, de ez nem a rendszer hibája, hanem a tanáré, az emberé. Ahhoz még szakembernek se kell lenni, hogy valaki belássa, hogy az nem csak a gyereknek, de neki is rossz, ha túlterheli a diákokat.
Szerintem ott nem olyan jellegű. Jártam itthon fakultációra és szakköre és megfelelő tanár és diákok nélkül semmit ér. Továbbá ott az órák során kreditet is kapsz (háziért, órákért) majdnem mint az egyetemen. Legalábbis wikin ez áll.
Szerintem ilyen kérdésben csak akkor alkoss véleményt, ha tapasztalatod is van róla, nem csak olvastál valamit a Wikin. A kreditrendszernek is van rengeteg előnye meg hátránya, ahogy a jelenlegi magyar közoktatásnak is. Ha annyira jó lenne, mint ahogy te hiszed, akkor már mindenhol úgy csinálnák.
-
" Azzal van a baj, hogy nincs tekintettel rám mint tanulóra amikor tisztában van vele, hogy másnap írunk 3 dolgozatot és akkor is odarakja az övét."
Ez tényleg szemét dolog. Viszont ez később sem lesz másként, legkésőb a leendő munkahelyeden, ha kifogsz egy jobbféle főnököt/cégtulajt... :S"Nem igazán utópisztikus. Lenne tétje az egésznek, mivel habár év közben mondjuk nem lenne dolgozat, de lehetne vizsgázni "
Akkor az olyan lenne, mint most
Egyetemen már így van. Az eredménye az, hogy miután kreditrendszer van, nem tanulnak az emberek, és év végén el sem mennek vizsgázni, mert jaj, erre most nem tudok felkészülni...
Ahol meg csak írásbeli vizsga van (jártam ilyen helyre :S ) ott meg az emberek fogalmazási készségei kezdtek mélyrepülésbe. -
Nekomajin
aktív tag
Én nem sokallom az órák számát inkább a módszertant és a struktúrát nem helyeslem. Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy. Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?
Úgy, hogy odafigyelsz az órán, leírod, amit a tanár mond, délután meg megcsinálod a házifeladatot, és tanulsz a számonkérésekre. Ennyire egyszerű.Én inkább arra céloztam, hogy nem annyira alaposan kéne tanulni és az elvárásokat lejebb vinni. Vagy mivel egyes tárgyak más-más szakmánál fontosak felosztani őket egy olyan kurzusra ahol többet tanulnak belőle és egy olyanra ahol kevesebbet vagy felületesebben.
Ennél lejjebb már hová akarod vinni? Így is egy csomó funkcionális analfabéta kerül ki az iskolákból.Én azzal mentem végig általános iskolán, hogy odafigyeltem az órán és ott megjegyeztem az anyagot. Nyugodtan lehetne interaktívan alkalmazni ezt, tehát végigmenni az anyagon és bemutatni eszközök segítségével szemléletesen, anélkül hogy nyomást gyakorolnál a tanulóra azzal az elvárással, hogy vissza kell adnia mindezt.
Nagyon szép utópisztikus elgondolásaid vannak, de biztos lehetsz benne, hogy a gyakorlatban ez nem működne. Abban a pillanatban, hogy nem kérnék számon az anyagot, a gyerekek egyszerűen nem tanulnának.#36 Narxis: Az én felvetésem már erre irányul a kurzusokkal. A diákok felvehetik azokat a tárgyakat amik érdeklik őket és hasznosak nekik azaz szakosodhatnak. Az USA-ban van középiskolában lehetőség szakköröket is felvenni ahol különféle egyéb dolgokat mint újságírás is elsajátíthatnak.
Uhm, szerintem ez nálunk is így van. Fakultációnak meg érettségi/felvételi felkészítőnek meg szakkörnek hívják. -
bimbiri
tag
"Ilyen kisérleti tananyagokat kéne alkalmazni 1-1 iskolában és ha sikeres kiterjeszteni vagy az alkalmazható részeit átvenni. De még ilyet sem csinálnak. Csak a ragaszkodjunk az eddigihez megy."
Alternatív pedagógiai irányzatok a teljesség igénye nélkül
- Montessori-iskola
- Waldorf- iskola
- Dewey és Killpatrik féle projektmódszer
- Dalton-terv
- Jenaterv-iskola
- Freinet iskolaezen pedagógiák eszközei, módszerei megjelentek a többségi oktatásban is. De vannak speciális alternatív pedagógiai programú iskolák. Csak keresni kell őket. Ha azok lennének az általánosak, akkor azok hátrányait ismernénk, és a mostani rendszert vágynánk.
"Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy."
Joggal várja el. Tanuló vagy, tanulni mentél oda. A te döntésed (szüleid döntése) volt. Ha rossz a döntés, akkor erről nem a pedagógus tehet. Elég demagógnak hangzik, de a szabad iskolaválasztás joga a gyerek és a szülők kezébe adja a döntés felelősségét.
"Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?"
Tanulj meg tanulni! Ez is egy tudományág, a maga szakirodalmával. Elvileg (és gyakorlatilag is) az általános iskola megtanít tanulni, legalábbis lerakja az alapjait. És senki sem mondja, hogy mindent jól tanulj meg! Teljesíts mindenből egy minimum szintet, és amihez kedved/érzéked van, abból hozd ki a maximumot. Egyre kevesebb értéke lesz a bizonyítványnak és egyre nagyobb a megszerzett tudásnak. -
SkyS1gn
félisten
" Én nem pazarolnám az időt a költők életpályájának kikérdezésére verseinek
megtanulására. Próbálnám talán valahogy máshogy megtanítani vagy rögzíteni."Én már régóta peczegetem ezt, történelem ugyanez.. Minek megtanulni többszáz évvel ezelötti történéseket? A fontosabbakat megértem még de inkább a közelmúltra kellene koncentrálni történelemben, a többiben meg olyan tananyagokra ami tényleg fontos és hasznos lehet a továbbiakban!
Én mint leendő földmérő sokkal jobbnak találnám olyan tanagyagok/tantárgyak elsöbbségben részesítését ami hasznos és elengedhetetlen a szakmához.A témához visszatérve amúgy szerintem eléggé elavult az egész rendszer, informatika tanárok nagy része bagózik a teendőire (hatalmas respect a kivételnek) és az adatok amikkel foglalkoznak/tanítanak már több mint 10 évesek akár, hát legalább azokat frissítsék...
Abba meg bele sem kezdek hogy rengeteg tanár átmehetne valami kivizsgáláson hogy mégis belássák hogy rohadtul nem tudnak tanítani és ők mutassanak példát, hogyne -.-
-
wednesday
őstag
"Én inkább olyasmire gondoltam,hogy tanultam bioszt amiből kb 80%-ra nem emlékszem. Irodalomból feleltem írók és költők életrajzából, de már semmit sem tudok belőle."
Szerintem ez nem akkora probléma. Ez azért van így, mert így működik az agyunk (nagyon is jól működik), szelektál, a ritkábban használt és ismételt dolgok hátrébb kerülnek. És ez nem csak az általános- és középiskolánál van így. Így van az egyetemen (na főleg ott), a munkahelyeken, az egész életünket végigkíséri. Pontosan azért, hogy ne az legyen a vége, hogy "leolvadjon" mint egy reaktor.
Nézzük a felsőoktatást például. Soha nem tudnék sikeresen levizsgázni az előző félév tananyagából, áttekintés nélkül. Akik tárgyat vettek fel újra sikertelen vizsga után, néha kérdezgettek...és főleg az volt a válasz (ha csak nem valami emlékezetes dologról volt szó), hogy "hmmm, nem nagyon emlékszem már". És nem azért, mert olyanról volt szó, amit csak vizsga előtt 1 nappal, a rövid távú memóriába bedobtam és mákomra azt is kérdezték. Hanem olyannál, aminél tudom, hogy sok időt szántam rá. És ilyenkor a "bukdácsoló" már jobban tudja az anyagot (mert ismét foglalkozik vele) mint, akik már rég túl vannak rajta.
Egyébként sose felejtünk el semmit teljesen. Nincs "törlés" parancs. Csak nagyon hátra kerül, az agyunk "padlásán" vannak ezek a dolgok egy "eldugott zugban porosodnak". Azért is írtam, hogy, ha újra felidézzük, áttekintjük, foglalkozunk ezzel, az már egyáltalán nem olyan, mintha nulláról kezdenénk.
Az életben ez nem érint hátrányosan minket, hiszen a hétköznapi dolgoknál, a munkahelyen a gyakran használt ismereteink vannak előtérben. És pontosan ezért "felejtünk", hogy ez zavartalan lehessen.
Néha én is anyáztam, hogy minek kell ilyen dolgokat tudnom, mikor a "padlásra kerülés" lesz a sorsa, valószínűleg örök időkre. Foglalkozhatnék inkább mással, könnyebben menne az egész tanulás. Azt nem tagadom, hogy szükség van célirányos és használható, GYAKORLATI tudást IS átadó (M.O.-on ennek eléggé híján vagyunk) oktatásra.
De volt egy olyan érzés is, hogy na mégse ingyen adják a diplomát, vagy az érettségit, szakmát stb. Valahol ez akaraterő, figyelem összpontosító és kitartás tréning is volt, sőt sokszor inkább az volt egy agytorna (Na itt sokan el tudnak vérezni, akik nem gondolják komolyan a dolgokat és valahol őket ezzel szelektálják). Le kell ülni, foglalkozni vele - még ha "marhaságnak" is tartom - erőt venni és csinálni, beosztani a rendelkezésre álló időt, hozzáigazítani az életvitelhez. Mert az életben nagyon sok dologgal kell foglalkozni, amivel nem akarunk igazából.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Motorola Razr 60 Ultra - ez a kagyló könnyen megfő
- Bittorrent topik
- Honor Magic7 Pro - kifinomult, költséges képalkotás
- Milyen autót vegyek?
- Steam, GOG, Epic Store, Humble Store, Xbox PC Game Pass, Origin Access, uPlay+, Apple Arcade felhasználók barátságos izgulós topikja
- Yettel topik
- Erős specifikáció, kompakt formában
- Vezetékes FEJhallgatók
- DOOM - The Dark Ages
- További aktív témák...
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 14400F 32/64GB DDR5 RTX 5060Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- SAMSUNG DDR4 REG ECC 32GB 2666MHz RDIMM szerver RAM modulok, nettó 15740Ft+ÁFA, 1 év gar., több db
- AKCIÓ! ASROCK H310CM i5 9600K 32GB DDR4 500GB SSD RTX 3050 8GB DeepCool Tesseract SW 500W
- Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 7600X 32/64GB RAM RX 9070 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged