- Tajvani mintára alakíthatná át a chipgyártást Dél-Korea
- MoDT alaplapok 16-magos CPU-val, a Minisforum gondozásában
- Bemutatkozik az ASUS új, belépőszintű gaming notebookja, a V16
- Költséghatékonyságra törekszik a Patriot legújabb, PCI Express 4.0-s SSD-je
- Játékok futtatásán segít a legújabb GeForce driver gyorsjavítása
- MediaTek alapokon dolgozik a Honor Pad V9 is
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Philips LCD és LED TV-k
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Milyen egeret válasszak?
- TCL LCD és LED TV-k
- Milyen TV-t vegyek?
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz Dr. Romano #1335 üzenetére
A belső ellenállás mellet nyilván függ még az adott akku kapacitásától is !
Egy 2000mAh-ásnak az 500mA töltőáram egy közepes töltésnek (gyorsított töltés) felel meg, én így szoktam leginkább tölteni, így kisebb a melegedés és biztosabb a jó feltöltődés, és az akkut sem károsítom vele jelentősen.
Olyan 3-3,5 óra után már használható az akksi, ha muszály, de azért még jó vele várni vagy 6-8 órát, hogy a csepptöltéssel teljesen feltöltődjön.
Rendszerint este beteszem és egy ájszaka alatt lemegy az egész.Egy 1000-vagy 700-as akkunak viszont az 500, vagy pláne 700mA töltés már gyors töltésnek számít, amit nem is mindegyik bír és nem is tesz nekik jót, a feszültségük hamarabb felszökik a kelleténél, és kevésbé garantált a megfelelő töltöttség.
Egy 2500-2700-asnak viszont mehet a 700mA is (feltéve ha valós a ráírt kapacitás).
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Próbált már valaki LiFePO4 akku cellákból épített telepet ?
Tényleg olyan hosszú ideig, sok cikluson át bírja, mint amit írnak róla (élettartam: 3000 ciklis fölött) ?
Én azon gondolkodom, hogy nem ólom akkut használok, hanem ilyen Li akkut !
4 cellából tudok építeni egy 12,8V-os telepet és 10Ah-ás cellékból már olyan 22Ft körül ki lehet hozni egy csomagot.
Igaz, a 10Ah nagyon vékony, egy 4-5A fogyasztó eszközt legfeljebb 2 órán át képes üzemeltetni, szemben pl. egy 60Ah-és, olmos, munka akkuval, ami kb. 7 órán át, de ez elvileg nagyon sokszor újra tölthető, legalább 10szer többszőr és mivel akár folyamatos 3C kisütő áramra is képes, feltételezem, hogy kisebb árammal terhelve később fog leeseni a kapocs feszültsége a minimumra, így hatákonyabban lehet kihasználni a benne tárolt töltést !
Tölteni pedig szontén nagy árammal lehet, folyamatos 2C-vel, így a nepelemem max. 2,5A-re messze nem sok, amolyan gyógytöltés neki.A kezelése se nagyon problémás, csak be kell állítani a töltőn a max. megengedett cella feszültséget, illetve manuálisan, vagy elektronikusan figyelni kell a minimum feszültség értéket, és ott lekapcsolni az akkut, így nem mehet tönkre idő előtt !
Ráadásul tudtommal ez a típusú Li akku a leg kevésbé érzékeny a kezelésre a környezeti körülményekre.Van esetleg még valami, amire fogyelni kell, ami buktatója lehet a dolgonak ?
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Sokat olvastam a különféle célú akkuk felépítéséről, ez alapján a ciklikus használatra szánt munka akkuk a hagyományos Pb-Sn ötvözetűek, csak vastagabb lemezzel készülnek, mint a normál indító akkuk.
Gondolom, a vastagabb lemez azért szükséges, hogy jobban bírják a folyamatos, nagy kisütőáramokat, de a ciklikusságot nem befolyásolja.Ez alapján, kicsi kisütő és töltő áramok esetében a hagyományos, Sn-Pb ötvözetű indító akkuk alkalmasak lennenének ciklikus használatra !
A Ca-Ca ötvözetűek, azok nem alkalmasak ciklikusra, de a Ca-Pb a leírás alapján úgy tűnt, hogy igen !
Tud valaki érdemben hozzászolni a dologhoz ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Van egy fél Ca (Ca-Pb - Sn-Pb), 45A-ás, autó indító akkum.
Napelemhez használom tároló akkunak és laptopot üzemeltetek róla egy DC-DC táppal.
Nyár elején vettem az akkut vadi újként és mostanára oda jutott, hogy a kisebbik fogyasztású lapotpot (10W)még bírja, de a nagyobb fogyasztásút (30-45W), teljes töltés után is csak kb. egy órán át bírja !
Az akkut maximum 10,5V fesz határig merítem, terheléstől függetlenül.
A legtöbb esetben 20-30%-nál nem volt jobban lemerítve.Mikor kimerült, töltőt rákapcsolva, ami 3,6A-rel kezdi a töltést, pár másodpercen belül felugrik a feszültségre 14V-ra, amire a töltő már átkapcsol alacsonyabb áramú töltésbe.
Csak a töltés többszöri újraindításával tudom elérni, hogy annyi áramot vegyen fel az akku, hogy a töltő az első fázisban, constans 3,6A-rel töltse !Új korában kimerülten, olyan 12,4V körülről indult felfelé az akku feszültsége, minden áramot elnyelt, de már a 3. töltés után gyorsabban emelkedett a feszültsége, és hamarabb töltött lett, kevesebb áramot vett fel és kevesebb ideig is bírta a terhelést !
Mondjuk 2 vagy 3szor rövid időre lemerült 8-9V-ra , mikor nem vettem észre időben a jelzést, de azonnal töltőre tettem.
A napelem max. 2,4A-rel tölti az akkut és max. 14,4V max. fesz. határral.
Mikor kiválasztottanm ezt az akkut, azt írták róla, hogy a Ca ötvözetű lemez miatt alacsony az akku belső korróziója, asszem szulfátosodásra is kevésbé hajlamos, a hagyományos, Antimon ötvözetű, másik lemez miatt pedig fokozottabb a ciklus állósága, tehát elvileg azt is viszonylag jól kellene viselnie !
Kérdés, hogy mi ártott meg neki, a ciklikus használat, vagy pedig az alacsony töltőáram, kisütőáram ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Li-ion akkura, konkrétan laptop akkura tud e valaki valami módszert amivel esetleg, legalább részben lehetséges regenerálni a már állásban előregedett cellákat ??
A problémám az, hogy van egy laptopom, aminek az akkuja jó ha az eredeti kapacitásának a 10%-át tudja.
Az akkut kevésszer merítettem le teljesen ritkán használtam csak akkuról a masinát, viszont mindíg benne volt a gépben, így többségében teljesen feltöltött állapotban volt.
A masina 2006 novemberi, az eredeti akku van benne.Próbálkoztam olyannal, hogy betettem az akkut a fagyasztóba, majd kiolvasztottam és betettem tölteni, hátha ennél is használ, mind a kadmium és fémhidrid akkuknál.
Aztán azt csináltam, hogy többszőr készenléten hagytam éjszakára a gépet, de nem volt töltőre táve, tehát akkuról ment, viszint ekkor csak nagyon kicsi áramot vesz fel a gép.
Ezért is hagytam akkuról menni, számítva arra, hogy azt még bírni fogja. A töltőjének a hatásfoka mondjuk olyan 75, max. 80% lehet, így ha kicsi fogyasztás mellett bedugva hagyom, akkor sokkal több lesz magának a töltőnek a fogyasztása, mint az általa ellátott szerkezetenek.
Ez a hosszabb távú, kis mértékű fogyaztás úgy tűnt, jót tesz az akkunak, mert meglepődve tapasztaltam, hogy feltöltés után egyre hoszabb ideig volt képes megint működtetni a gépet.
Olyan 20-25%-ra kúszhatott a kapacitása, mert az korábbi 10-15 perc helyett 25-30 percig bírta.
Ez egy darabig így volt, aztán megint hanyatlani kezdett, most szerintem olyan 5% lehet a kapacitása és már végig sem bírja vele a éjszakát a gép készenlétben sem.Szóval van esetleg még valami lehetőség, amit megpróbálhatok ?
Végülis ennek az akkupakknak már mindegy, rontani már nem lehet rajta.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Akkor ott az akkuk lehetnek már nagyon gyengék, nem a géped nagy fogyasztású, mert ennél azért még a régebbi digi gépek is sokkal többet bírtak egy adag akkuval.
Nem semmi, hogy nem rég jelent meg a nagyközönség számára a LiFePO technika és máris lehet kapni elem méretben is !
Úgy tudom, hogy az az előnye, amiért elektromos autókban is ezt a Li-akku fajtát használják, hogy nem annyira érzékeny a töltés-kisütésre, mint a többi Li, hatalmas áramokat képes egyszerre leadni, hamar utántölthető és nincs memória effektusa.
Nagy akku formában (12-30Ah) szívesen vennék ilyet napelemes rendszerhez, ólom akku helyett, bár valszeg még igen magas az ára.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Megadtad mindkét választ magadnak !
Terhelve úgyis esik a feszültsége és a friss töltés utáni feszültség az magasabb, mint a már beállt (1-2 nap után mérhető) üresjárási kapocsfeszültség.
Szerintem nem lesz vele semmi gond !
És mivel csak egy cella, nem kettő sorba kötve, nem lesz gond a több cella különböző mértékű elhasználódása és a gyártásból adódó kicsi különbségekből is, így minden bizonnyal ezzel a cellával fogod a leghosszabb ideig használni a gépedet !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Kalandor #1202 üzenetére
AAA akkuban kizárt a 1000-1100mA-nál nagyob kapacitás, amit így reklámoznak, az mind hatalmas átvágás !
Olyan mint AA akkuban a 3000mA feletti értékek.
Még a 2700mAh is olyan, hogy könnyen lehet kevesebbet érsz vele, mint egy jófajta 2000mAh-ással, esetleg még a 2400-2500-asok lehetnek reálisak.Nekem van két garnitura (8db.) AA 2700-asom is, sosem teljesítettek a legjobban, esetleg teljesen friss töltésnél tudtak picivel többet a kisebb kapacitásúaknál. De az önkisülésük egészen biztosan sokkal nagyobb volt, jóval hamarabb váltak használhatatlanná a fényképezőgépnek.
IPC töltővel mérve is 2000-2300 körül teljesítettek a 2700-esek, többiek szintén hasonlóan, egyedül a 1700-es akkujaim voltak kicsit lejjebb, viszont magukhoz képest nagyon jól, 1800-1900 és azok bírják a legjobban a fényképezőmet.
Tehát a nagy kapacitás nem minden !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz germinator66 #1198 üzenetére
Nekem van egy akkus borotvám, NiMH beépített akkuval szerelve.
Mindíg úgy használtam, hogy hajtottam ameddig még vágott, majd ha már nagyon gyenge volt, akkor hagytam kicsit, hagy működjön magában, amíg még az elektronika nem kapcsolja le (sőt még utána is párszor visszakapcsoltam), utána töltés a megadott ideig, a saját töltőjével !
Most olyan 8 éves körül van, heti kb. 2-3 használattal és még mindíg bírja, bár mostmár érződik rajta, hogy gyengébben és rövidebb ideig teker.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ha van még bennük áram, akkor merítéssel érdemes kezdeni, majd töltés és mégegyszer, merítés-töltés.
Ha már nincs, vagy kevés, akkor egy kis áram injekció neki, mondjuk kettő-három darab sorba kötött másik akkuról, az a jó, ha kap vagy 10A-t, de csak másodperces impulzuok formájában, vagy 1-2 percig. Ez elvileg szétbombázza a cellában kialakult, zárlatot okozó tűkristályokat, majd ezután kell neki egy rendes töltés, majd egy merítés és töltés.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz foregonahun #1188 üzenetére
Szevasz
Egy hosszabb állás után, csak 2-3 szori ciklusra érik el az akkuk újra a max. kapacitásukat, már amenyi még megmaradt abból, tehát szerintem mindösszesen ezért volt gyenge elsőre és emlekedett meg másodjára.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
válasz HollyBoni #1172 üzenetére
Ha 150W fényteljesítmény kell, akkor megoldhatod a dolgot teljesítmény LEDekkel is !
Kaphatóak LED reflektorok is, ami egy adott területet igen jól világít meg, akár a halogén reflektorok és a fogyasztása töredéke annak.
A 150W fényteljesítmény olyan 20-30W-os teljesítmény LEDnek felel meg, tehát az csak 20-30W-ot eszik meg ugyanannyi idő alatt az akkuból, úgy sokkal kisebb akkut is elég ugyanannyi világításhoz (12V-12Ah, vagy 20Ah)Ha nagyobb összeget tudsz rászánni, akkor használhatsz NiMH góliát akkukból összeszerelt csomagot is !
Ez ugyan sokkal dárágbb, mint egy ólom-savas akku, de nagyobb is az áramsűrűsége, könnyebb is, és tolerájla a teljes kisütést (az ólmosak nem igazán szeretik).Vagy pedig vehetsz Lítium akkut is (pl. lítium-vas-foszfát), ezek ugyan még drágábbak, de még sokkal nagyobb az áramsűrűségük és még könnyebbek.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Mr.Pear #1167 üzenetére
Szerintem kár tölteni vele az időt, ha a két gyárilag kivezetett csatlakozója között mérsz 1,5-2V-ot, akkor, egyéb trükkel pedig többet, akkor abban az akkuban valami megsérült és kuka, bármit is csinálsz vele, mert az úgy már nem fog rendesen működni !
Ha mindenképpen ksíérleteznio akarsz, akkor szerezzél egy másik lemerült, de ép akkut és azzal próbálkozz, de mondom, hogy deszulfátor nélkül nem sokra fogsz menni egyikkel sem.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
válasz Mr.Pear #1158 üzenetére
Igen a desulfatort értem alatta !
Az van, hogy jó, hogy valamennyit most produkál az akkud, de valszeg azért pezseg, mert már a jelen állapotban, ezzel az elektrolittal "tele van", vagyis nem igen tud többet felvenni, másrészt igencsak cella zárlatos, ami szintén pezsgést, majd lemerülést okoz.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Mr.Pear #1147 üzenetére
A nagy csatlakozóknál nem kellene kifolyjon, legfeljebb ha már felvágtad !
A savas ólom akkuba nem csak ioncserélt víz kell, hanem rendes elektrolit, vagyis megfeleően hígított (1,28g/dm3 sűrűségű) kénsav oldat !
Ebben valszeg az összes sav beépült már ólom szulfát formájában, így nincsen benne elektrolit !
Híg kénsavval, vagy boltban (esetleg még) kapható akkumulátor savval töltsd fel, ha nem fész a sav össze-vissza folyásától, és hogy mindent kilyukaszt.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Mr.Pear #1124 üzenetére
Az hogy ízzót közbekötsz (sorosan) az akku és töltő közé és az nem világít, de amúgy töltővel mérsz feszültséget az akkunk, mindkettő azt jelzi, hogy gyak. 0A- az áramfelvétele, teljesen halott !
Csak az akku regenerátor kapcsolásokkal van bármi értelme is próbálkozni, semmi mással !
Ezek a kapcsolások nagy frekvenciával kapcsolgatnak az akkura kicsit terhelést, majd nagy feszültségű és áramerejű töltőimpulzust, ami enyhén döglött, vagy döglődő akku esetében még szétbombázhatja, megbonthatja a masszív, reakciót gátló, lemezekre lerakódott ólom-szulfát réteget, és ezután már újra lesz szabad lemez felület és reakció az akkuban, újra fog áramot felvenni és természetesen ledani is, fel lehet tölteni egy normál töltővel.
Az esetedben viszont ennek is a csodával határos az esélye, de persze próbálkozhatsz, ha van kedved és időd rá, tanulságnak jó lesz !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Mr.Pear #1119 üzenetére
Mármint mi ingázik 0,03-0,05 között, a fesz, vagy az átfolyt áramerő ?
Bár szinte mindegy, mert így is-úgy is gyak semmi, szóval sokkal inkább nevezhető szigetelőnek, mint vezetőnek.
Lehet az elektrolittal is baj, a kiszáradás, bár ha felitatott elektrolitu (amit feltételezek) és teljesen zártak a cellák, akkor erről nem lehet beszélni,
szerintem sokkal inkább totál elszulfátosodott, emiatt szigetel, nem vesz fel semmit és nem is ad semmit, mert nincs benne semmi reakció !Minden bizonnyal semmit sem lehet már vele kezdeni, csak megívelni,
de ha sok időd és kitartásod van, akkor próbálkozhatsz egy akku regenerátor, deszulfátor áramkörrel, persze abből is csak olynnal, ami nem az akkuból veszi az energiát, hanem külön tápról, merthogy az akkuban nincs semmi !
És hátha csodát látsz !Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
A "közönséges", alkáli mangán tartós elem is vagy 5-7 évig őrzi a töltését, tehát nem merül le egyhamar a polcon állva sem !
A Lítium elemek pedig 10-15 évig örzik töltésüket használaton kívül !!
Szóval egyáltalán nem lebecsülendők, szemben az akkukkal, amiknél a legjobbak is legfeljebb 1 évig örzik töltésük nagyobb réészét.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Az említett márkákat nem ismerem.
Nagyon kicsi fogyasztású, rövid ideig működtetett készülékekbe (pl. távirányító) nem érdemes akkut tenni, oda az alkáli-mangán, vagy tartós elem, vagy akár a lítium a legjobb megoldás !
Önkisülésük alig van, kapacitásuk nagy, így igen hosszan képesek áramot szolgáltatni !Ha az egeret gyakran használod és "sokat" fogyaszt (mondjuk 100mA körül, akkor ott már érdemes akkut használni.
De ha sokat hasznűlod, akkor valszeg elég egy közönséges akku is, mivel 1-2 hét időtartamra még az is elég jól örzi a töltöttségét.Ha csak 20-50 milliampert fogyasztana, és napi 2-3 órát van használva, akkor érdemes alacsony önkisülésű akkuba beruházni.
A legtöbb mai akku bíraj a 2-3 órás, gyorsított töltést, az szerintem elfogadható kompromisszum.
Ennek fényében mérlegelj.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
A Voltcraft IPC-1L töltő az mindenképpen jó választás !
Az igazán gyorstölthető elemek biztosan nem hosszú ideig örzik a töltöttségüket, azt inkább modellezéshez ajánlanám, RC járgányokba.
Az a kérdés, hogy az egered mennyit eszik, és mennyit használod, ha 3-4 hétig is eltart egy töltés, akkor már lehet érdemes gondolkodni valami alacsony önkisülésű akkuban, pl. az Eneloopban, vagy ehhes hasonlóban, már több márka is gyárt ilyet.
A 3-4 a határa a normál akkuknak a töltöttség megörzésben.A töltésüket hosszan megtartó akkuk rendszerint nem a legnagyobb kapacitásúak, viszont a kicsi önkisülés miatt így is többet lehet belőlük kihasználni.
Ezek viszont rendszerint nem is gyorstölthetőek, a leggyosabb szerintem a 2-3 óra töltés.De szerintem ennél nem is igazán érdemes gyorsabban tölteni az akkukat, mert az már jelentősen rövidíti az élettartamukat.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz kameraman77 #1101 üzenetére
Úgy van, ahogy And kolléga is mondta !
Annyit tennék hozzá, hogy a gépben, ha van is valós akku kisütés funkció, nem csak egyszerűen az alacsony fesz. lekapcsolás, akkor is ugye csak sorosan tudja végezni a kisütést, ez viszont hosszabb távon erősíti az akkuk közötti különbségeket, ezt pedig csak a cellánkénti kisütéssel lehet elkerülni, ill. korrigálni némileg.
Tehát ha igazán jót akarsz az akkuidnak, akkor mindenképpen egy kisütési funkcióval is rendelkező procid töltőt javaslok, mint pl. a már sokat emlegetett Voltcraft IPC-1L is !
Itt tudsz közepes erősségű töltőáramot is beállítani és ki is tudod sütni a cellákat a megfelelő szintig, mindezt persze cellánként !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Az önkisülés felerősödése, felgyorsulása az irodalmak szerint a cellában a fokozott kristályképződés eredménye, melyek a szeparátor anyag pórusain áttörve zárlatot okoznak a két elektród között !
Ezek rendszerint mélykisüléskor keletkeznek (túltöltéskor is valszeg), ezért is kerülendő, illetve idővel, ahogy a cella lassan használaton kívül kimerül, lassan nőni kezdenek a kristályok, viszont ha ezek már a töltés hatására sem tünnek el, akkor a cella zárlatos lesz és a megszerzett töltését is pillanatok alatt elveszti !
Ez következhet abból is, hogy már végelgyengulésben kimult a cell, de egyéb okból is.
Azt is írják az irodalmak, hogy lehet próbálkozni több módszerrel is ezeket a kristályokat széttörni, szétbombázni.
1. 10A körüli árammal tized másodperces impulzusok alkalmazásával (1 perc) szét lehet roncsolni a kristályokat, majd utána már normál töltéssel fel lehet tölteni és tartani is fogja, ha sikerült a műtét.2. a cella alja élének kalapáccsal való megütögetése, a cellát egy kemény felszínre, függőlegesen letéve, ezzel elvileg össze lehet törtni a kristályokat, vagy legalább is megroppantani, és után aszintén normál töltéssel feltölteni.
Próbálkoztam már mindkettővel, volt aminél használt, és volt amelyik akkut végleg tönkretettem vele, mert több, mint 10A-t eresztettem rá és valami eléghetett, megszakadt benne.
A zárlatos cellák elvileg sokkal jobban kell melegedjenek is töltéskor, mint a jók, mivel az energia egy (jó) része hőtermelésre fordítódik a zárlat miatt.
Sok sikert hozzá !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz juhasz406 #1096 üzenetére
Mivel 2-3 óra az újratöltése a leírás szerint így minden bizonnyal valami töltőáramkör van benne, tehát nem gond a 16V, mert az áramkör szabályozza az akkukra jutó áramot és feszültséget.
Amúgy jókat ír ezekről az akkukról az adatlap, kifejezetten ajánla olyan helyekre, haol a tartósság és megbízhatóság nagyon fontos.Az nagyon jó érték, ha csak 10 év után kezdenek el gyengülni, ezt is azt bizonyítja, hogy a töltőmechanizmusukkal nincsen semmi gond.
Persze az is számít, hogy 10 év alatt hányszor lett teljesen lemerítve, elvileg 500 ciklus az élettartama.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz juhasz406 #1092 üzenetére
Gondolom, van benne valami töltő elektronika amit biztosítja az akkuknak a megfelelő töltőfeszültséget a magasabb feszültségből.
Mint írva van, 12V-ról is tölthető a lámpa, tehát biztosan van benne valami szabályozó, aminek egy minimmum és maximum érték között mindegy, hogy mekkora feszültséget adsz, biztosítja az akkuk számára szükségeset.
Az akkuknak egyébként 6V körül van a töltési végfeszültségük, a töltőnek pedig még ennél is magasabb, kb. 6,5V-ot kell biztosítania nekik, hogy a töltés teljes egészében végbe tudjon menni !Pl. egy LM317-es integrált feszültség stabilizátor a 6,5V-ot, 37V-tól 9V-ig bármilyen feszültségről tudja biztosítani.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz brobi69 #1076 üzenetére
Szevasz
Azért nem egészen így fogalmaznék, inkább számold ki, szorozdd be a ráírt kapacitást 1,4-gyel, akkor megkapod azt az értéket, amennyi körül kellene legyen, annál valszeg a többség kicsit kevesebb lesz, de 200-300mAh eltérés még belefér, mármint a beletöltött értéknél !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
válasz brobi69 #1062 üzenetére
Ha arra gondolsz, hogy szimpla töltés végén jóval magasabb Ah értéket ír ki az egyes akkukra, mint ami azoknak a névleges kapacitásuk, az nem csoda, mivel 1,4-1,6x többet kell bele tölteni mint a névleges értéke, szóval ezzel számolj !
De az is lehet, hogy nem érzékelte a töltő a feltöltött állapotot és tovább töltötte, amit már le is írt asszem itt valaki, hogy ebben az esetben a szükségesnél több energia már nem tud elraktározódni kémiai energia formájában, hanem hővé alakul, viszont a tultöltés folyamán károsodhatnak is az akkuk, tehát ez nem jó állapot !Az IPC-nél, de valszeg más töltőnél sem szabad rátölteni a nemrég töltött, vagy alig merített akkukra, mert nagy az esélye, hogy nem fog működni a töltött állapot felismerése, hanem tultölti az akkukat !!
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Nekem van egy garnitúra ilyenem.
Kapacitásuk még egyész jó van, de a terhelést nem bírják, tehát a pillanatnyi áramleadásuk az töredéke, mint amennyi kéne legyen.De kisebb, és fesz. értékre nem túl kényes fogyasztóba, mint pl. egy LEDes lámpába még kiválóak, és még 3 hónap után is működnek.
Treníroztam őket én is, hiába, azok már nem lesznek jobbak.
Az enyémek vaészeg párszor túltöltést kaptak !
Akkus korszakom kezdetén még egyszerű előtét ellenálláson keresztül töltöttem őket egy adapterről és néha elfelejtettem időben levenni őket, műsrészt, ha nem felejtettem el, ekkor is lehet, néha a 16 óra is túl sok volt, mert pl. nem volt teljesen kimerüólve így hamarabb feltöltődött és ekkor is túltöltést kapott már.
Kb. 10 tölté után elérte ez az állapotot, azóta már nem sokat változott.
De ennyit még mindíg tud (kb. 6 év után)Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Kicsit gagyinak tűnik, de hát ki tudja...
Meg kell nézni, nincs e a cimkéja alatt egy másik !!
Az már komoly baj és rendszerint károsodáshoz vezet, ha egy cella átpolarizálódik, ha azonnal nem ment tönkre (nem lett zárlatos, nem folyt el), akkor is már csak csökkent kapacitással és valszeg rövid ideig fog működni.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Fogalmam sincs, nem csináltam ezirányú kísérleteket, de a fellelhető irodalmak szerint nem jó kisütve tárolni az akkukat !
A fémhidrideket, kadmiumokat, ólom-savas akkukat teljesen feltöltve javasolják, a Li akkukat, legalábbis a Li-iont (de lehet a többit is) fél kapaciátásra töltve érdemes tárolni, mert akkor sokkal kisebb az önkisülése (évi 4% körül), ami ennél a típusnál végérvényes kapacitás csökkenést jelent, sőt, ha hűtve, 4 fok körül tartjuk, akkor még kisebb (évi 2% körül) !De a többi akkura és az elemekre is általában igaz, hogy hűtve kisebb az önkisülésük.
Ennek ellenére nekem 4db. régi kadmium akkum, vagy 2-3 évig kisütve volt tárolva, mivel azt sem tudtam, hogy hová tettem, aztán mikor megleltem, simán fel tudtam tölteni és működtek rendesen.
Ettől függetlenül nem tartom jónak a kisütve tárolást.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Az akkuknál az sem jó, ha nem töltöd fel eléggé, egyrészt mert kisebb kapacitás áll rendelkezésedre, másrészt mert nem használ az akkunak sem, bár az NiMH-nek papír szerint nincsen memória effektusuk, azért a gyakorlatban ezeknek is van.
De az sem jó, ha többet próbálsz bele tölteni, mint amennyit éppen felvesz, mert az meg már károsítja a cellák szerkezetét, egyrészt mert a felesleges energiától, amit már nem tud kémiai reakcióban hasznosítani, hő formájában szabadul meg, másrészt, mert olyan nem kívánatos folyamatok zajlanak, amik hosszabb távon kárososdást okoznak a cella szerkezetében (vissza nem alakítható kémiai folyamatok) !
Ugyanez érvényes a cellák javasolt minimum értékénél tovább való kisütésére, mélykisütésére is, ekkor is vissza nem fordítható kémiai folyamatok indulnak be.A Li akkuk szélsőségesen érzékenyek erre a munka tartományra, ezen túl haladva nem csak hogy tönkremennek, hanem veszélyesekké is válnak, mert robbanákonyak lesznek !
Itt erről ugyan nincsen szó, de ugyanúgy megvan ez a munka tarzomány.Tehát legjobb, ha valami áramkör érzékeli mind a minimum (fogyasztó esetében), és mind a maximum (töltő esetében) feszültséget is, hogy a kémiai reakció csak a reverzibilis, visszafordítható tartományban maradjon !
Ha pedig nagyon kevés árammal, nagyon lassan megy a töltés, akkor pedig a töltés közbeni veszteségek miatt alig, vagy nem lesz érdemi töltés, szintén nem úgy, nem ideális intenzitással zajlik a kémiai reakció a cellában, mint ahogyan kellene !
Tehát legjobb esetben nem töltődik fel vele rendesen a cella hosszú idő alatt sem, roszabbik esetben károsodik is közben !Töltési módok:
Standard/normál töltés: a cella kapacitásának (mAh) a tizede (mA-ben) (0,1C)
Csepptöltés/fenntartó töltés: a cella kapacitásának a hoszada, harmincada (0,05-0,033C)Gyorsított töltés: kb. a cella kapacitásának max. kb. a feléig (0,1-0,3C)
Gyors tötés: kb. a cella kapacitásának fele, vagy teljes értékével (0,5-1C)A standard/normál töltési mód 10 óra időtartamra értendő, de mivel töltés közben vannak veszteségek is (a kémiai reakciók során, és a cella belső ellenállásából származó hőfejlődés miatt) így valamivel több töltést kell bevinni, mint amennyi matematikailag szükséges lenne, így 14-16 órára adódik a tényleges töltési idő, én inkább a 14 órát javaslom, hogy biztosan ne legyen túltöltés !
Ennek megfelelően a bármilyen áramerővel való töléshez kiszmolható a töltési idő.A cella kapacitásának tizede alatti töltési intenzitás (pl. 20-ad) az eddigiekből látható, hogy már leginkább csak töltöttség fenntartásra, a cella max. kapacitásának megörzésére alkalmas, nem normál töltésre.
Elvileg egy 20-ad kapacitással zajló csepptöltés már akármeddig rajta maradhat az akkun, hogy mindíg friss, fitt legyen a cella, de szerintem pár óránál hosszabb távon már ez is károsítja a cellát, ha mással nem, azzal, hogy passziválja az elektródok felületét, ami után már kisebb felületen, kisebb intenzitással fog zajlani a kémiai rekació, melynek eredményeként visszanyerjük a töltést áram formájában a cellából, így végeredményben folyamatosan csökken a cellák kapacitása, nő a belső ellenállásuk, ami egy érték fölött használhatatlanná teszi ezen cellákat !!
Szóval legjobb a cellákat töltés végével kivenni a töltőből !
De ha hosszabb időn keresztül fitten akarjuk tartani a cellát, mivel bármikor kellehetnek, időnkénti rátöltést alkalmaznék, mint fenntartó töltést, persze áramkör által, ellenörzötten.
A másik lehetőség egy dinamikus csepptöltés lehetne, ami azt jelentené, hogy a töltő a cellából periodikusan fogyaszt kicsit, majd visszatölti, a veszteségek figyelembe vételével !
Ekkor bizotsan aktívak maradnak a lemez felületek, csak az e kérdés, hogy a fémhidrid cellák memória effektusának kialakulását ez mennyiben fokozná, mivel sok cuikluson keresztül nincsen rendesen kisütve.Savas ólom akkuknál ez a módszer úgy tudom, jól működik !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz bb.bocs #1031 üzenetére
Pl. ez: [link]
De innen [link] válogathatsz pl. igényed és pénztárcádnak megfelelően !
Azért nézdd meg a jelenlegi kettő töltődet, hogy nincs e valamelyiknek időzített lekapcsolása, akkor használható, csak sok időbe telik vele a töltés.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz bb.bocs #1029 üzenetére
Ez sem jobb ez előzőnél, inkább vegyél egy rendes, mai akkukhoz valót !
Igaz, hogy mindkét régid kicsi árammal tölt, de azért így sem szeretik a cellák, ha sokkal tovább hagyod benne, mint a 14-16 óra, ezt tapasztaltam, jobb egy automata lekapcsolós !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Danny-L #1022 üzenetére
Ha csak simán elem kinézetű AAA pálcikák voltak benne, akkor mérget merek venni rá, hogy nem Li, mivel, asszem ugyan létezik, de nem jellemző, hogy elem formában legyen Li akku, inkább spéci csomgban, a védő áramkörrel együtt vannak !
Egyébként azért rendszerint valahol elvétve csak rajta szokott lenni, hogy milyen a kémiája.Tehát nyugodtan vehetsz bele NiMh akkukat (700-850mAh) !
NiCd-t kevésbé ajánlom, márha egyáltalán van AAA méretben.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz v.attis #1004 üzenetére
Nagyon egyszerű a megoldás !
Az akkukat a bekapcsolás előtt kell beletenni, majd bedugni és míg az adott program nem aktiválódik (8 másodperc tán), az alatt kell beállítani a kívánt programot és a kívánt áramerősséget és szépen állítja egyszerre mindegyiket !!
Én mindíg így csinálom, nincs gond !Más a helyzet, ha eltérő áramokat akarsz beállítani, mondjuk ezért mert az egyik cellával már végzett a töltő, és másikat akarsz helyette betenni, de a többinél még megy az adott program !
Ilyenkor talán volt, hogy sikerült beállítanom, de lehet csak alap áram értékkel és programmal, vagy eltolta a többi beállítását is, és újrakezdte az újonnan beállított programot az összes cellánál, nem csak az adottnál !Szóval szépen ki kell tapasztalni, be kell gyakorolni !!
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Köszi szépen az információkat !!!
Akkor ha jól értem, akkor töltéskor csak az áramfigyelő ellenállásokon folyik keresztül az áram és azokon esik egy kis feszültség, kisütéskor pedig mindkettőn, de nyilván a kisűtő ellenálláson esik a jóval nagyobb feszültség és keletkezik a több munka, több hő, mivel annak az ellenállása sokkal több a másiknál.
Azt viszont nem teljesen értem, amit írsz, hogy számításod alapján 239mA-t fogyaszt a kisütő ellenállás, ami valóban közel áll a 250-hez, de akkor csak egy érték lenne ??
Én úgy képzelem el, ha kapcsolóüzemben állítja itt is be a kisütő áramot, hogy az ellenálláson direktben, szaggatás nélkül 350mA nyleődik el, a 250 és 100mA-es beállításhoz pedig már szaggatja és megfelelően változtatja a kitöltési tényezőt, hogy átlagban meg legyen a két alacsonyabb érték !?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz v.attis #1002 üzenetére
Kiváncsiam várom majd a fejleményeket !!
Nekem nem igazán vált be a frissítés funkció, mert többszőr azt játszotta, hogy valamiért leállt a cuiklus az egyik párosnál és a végén kisebb kapacitást írt ki, mint előtte a teszt üzemmóddal megmérve !!
Nekem az vált be, hogy kétszer végig futtatom rajta a teszt üzemmódot és másodikra rendszerint lényegesen nagyobb kapacitást mér, többet nem is zajgatom mostmár az akkukat, ennyi frissítés elég !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Igen, végül is igazad van, valóban nem egy nagy teljesítmény ami elnyelődik, mert igen alacsony a feszültség.
Ha meg tényleg sok kis ellenálláson nyelődik el, akkor pedig tényleg eloszlik a terhelés és nem érezhető kézzel a hőkülömbség.Régebben készítettem saját magam AA akku töltőt, amiben kisütést is terveztem.
Maga a töltése nem működött rendesen, mert közöz tápról tápláltam és befolyásolták egymás feszültségét a cellák az érzékelésben, de a kisütő része az jól működött.
Ott egyszerű bipolár tranyó volt a kapcsoló elem, és egy darab fél, vagy 1w-os ellenálláson emésztettem el az akku energiáját, ami olyan 90-100mA volt.
Visszaemlékezve enyhén melegedett az ellenállás, de persze itt koncentrálva volt az a kevés hő, ezért lehetett valamelyest érezni, de a kisütő áram is igen csekély volt.
Ebből indultam ki az IPC-nél is, hogy akkor csak érezhető kellene legyen, pláne mivel akár 350mA is lehet, de eloszlatva tényleg legfeljebb egy-két fokot emelhet a készülék egészén, ami kézzel nem igazán érzékelhető, legfeljebb műszerrel.Köszi, mégegyszer, most is okosabb lettem valamivel !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Az IPC kisütésén már én is gondolkodtam, én is arra gondoltam, hogy valami tranyó-terhelő ellenállás párossal történik ez.
Azon csodálkozom mindösszesen, hogy kisütés közben semmiféle melegedése nincsen a töltőnek, pedig hát azt az energiát, amit kivesz, elnyel az akkuból, azt tennie kell valahova, és nyilván nem fény, hanem hő formájában szabadul fel, tehát valami melegedésnek csak kellene lennie, de semmi !ha kapcsolóüzemű áramkör végzi ezt, akkor is valahova kell kerüljön az akkuból elfogyasztott energia, addig rendben van, hogy nem a tranyó eszi meg, mert a FETnek kicsi az ellenállása a bipolár tranyókhoz képest, de akkor meg a terhelő ellenállásnak kéne megennie és hő formájában leadnia azt !
Négy akkut egyszerre merítve pedig már csak kellene valami hőfejlődés tapasztalható legyen !!Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Biztos paranoiásnak tartotok már, de megint csak furcsa dolgokat csinált az én IPC-1L töltőm !!
Betettem kettő darab 850mAh-ás, Energizer NiMH akkut tölteni a Dischrage programra, az első és a harmadik töltő rekeszbe.
Szépen együtt kezdtek el merülni, mindkettőnek azonosan csökkent a feszültsége, elég egyofrmának tűntek.
Később néztem őket, a harmadik rekeszben levő már fel volt töltve, kb. 11xx mAh-a töltés kellett ehhez, ez rendben is lenne.
A másikat vészont meglepődve néztem (1. rekesz), hogy csak pár milliamperóra van benne és összesen 7 percet töltötte !!!Ezt az akkut újra indítottam, elkezdte meríteni, de a jelzett kicsi kapacitás ellenére nem hírtelen, csak lassan merült, majd feltöltés után megint csak ugyanilyen keveset jelzett rá és nem töltötte tovább.
Áttettem a 3. rekeszbe és újra indítottam a programot, ott a másik cellához hasonlóan ezt is nagyjából rendesen feltöltötte.Még próbálgatom majd ezt az első cellát, de korábban is az első két cellánál volt probléma, azok működése állt le frissítés közben többszőr is.
Mindenesetre nem tudom mire véljem ezt.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Hannibal Bac #905 üzenetére
Te, olvastad a tipic címét ???
Ez a téma hogy jön ide ??
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Az LM2678T-3.3-as típusom van, még régen vettem, egy töltőnek akartam tápellátáskánt használni, ahol max. kb. 3A-t kellett volna szolgáltatnia.
Akkor 2,2A-nél nem tudtam belőle többet kihúzni.
A tőled kapott kondikkal és induktivitásokkal is csak ennyire volt képes.
(100mikro-35V 5db és 47mikrohenry, talán 800mA-es induktivitások, szintén 4, vagy 5 darab, a fólia csíkokat becineztem és drótszálakat is forrasztottam rá, hogy minél kisebb legyen az ellenállása és a saját induktivitása)Azóta szerteztem több amperes induktivitásokat (3, 5 és 8A), próbálgattam az előbb említett kondi teleppel és egyéb, PC tápból, alaplapból kiszedett LOW ESR kondikkal is, így sikerült feltornászni 3A-ig a stabailizált tartományt !
Tettem a kimenetre 1500mikrós, 2200 mikrós-10V-os, és 4700mikrós-6,3V-os kondit is, jelenleg ezzel adja a legtöbbet.
A bemeneten is volt többféle kondi, most 2x1000mikró-35V-os kondi van.Nagyobb kapacitású kerámia kondival nem próbálkoztam, ezt azért írom, mert az általad linkel MPS gyártmány adatlapja ezt írja, de a LM-é asszem csak elektrolitot, nyilván abból inkább a LOW ESR-t.
Az igaz, hogy a fólia rajza nem olyan, mint ami az adatlapban van javasolva, de úgy igyekeztem csinálni, hogy a föld hurok is minél kevésbé alakuljon ki és minél vastagabbak, kisebb ellenállásúak legyenek a vezető csíkok, minden föld pontot az IC föld lábához lehető legközelebb forrasztottam, a kondikat is beleértve, a kimeneti oldalnak külön fólia csíkja van, az pedig kettő, rövid, sokeres, sodrott vezetékdarabon keresztül van az IC föld lábához közel forrasztva.
Lehet, hogy ez még mindíg kevés, a kapcsolás kiépítésében rejlik a hiba, bár azért kicsit kédelkedek az IC kapcsoló FETjének képességében is, hogy egyáltalán képes e leadni a leg ideálisabb körülmények között is azt az 5A-t !
Tudom, én mindíg hitetlen vagyok csak már annyit próbálkoztam vele.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Esetleg valami kapcsolóüzemű táp IC ?
Bár amit ismerek, 5A-es, a kapcsoló FETeket is integráltan, magában foglaló táp IC-t, abból nem sikerült semmilyen kondival és semmilyen kapacitással 3A-nél többet kiszedni stabil feszültség mellett, bár már 3A-nél is van vagy 150mV esése.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Igen, ezek jogos felvetések és érvek, tanultam a beszélgetésünkből, jobban figyelek mostmár, hogy feltöltött akkut ne töltsek újra !
A ferfressel az a problémám, hogy X ciklus után ugye leáll a két szélső cella további molesztálása, de miután ez megtörtént, mindíg kisütést jelez, tehát úgy tűnik, hogy nem töltés közben jelentkezik a hiba, pedig erős melegdés akkor van, tehát akkor lenne indok arra, hogy túlmelegedés miatt lekapcsoljon.
Így ezt még továbbra sem értem, hogy miért áll meg a folyamat, még ha nem is ront az akkukon !
Egyelőre nem használom a funkciót.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
"[I]Mindenki másnak rendben működik az IPC-1L-je ??"
Az volt már, hogy sz@rból (mármint vacak vagy túltöltött cellából) nem lehet várat építeni?Addig rendben van, hogy az akkuimat nem tegnap vettem, pár évesek, az előéletük is bizonyára nem mentes hibás használattól, de ettől még nem várom ezt, hogy abszolút üzemképtelenek legyenek, pláne azok, amik az IPC-ben való tesztelgetés előtt, ha nem is újkoruknak megfelelő, de még kielégítő módon működtek !
Ezen akkuk esetében asszem joggal várhattam volna, hogy beteszem egy frissítésre és jobb állapotban veszem ki őket, mint voltak előtte, e helyett sokkal rosszabbul viselkednek !
Ezek az Ansmann E akkuk, amik az eneloophoz hasonlóan hosszabb ideig őrzik a töltésüket a normálhoz képest.
Valamikor 3 hónap tárolás után is még jó sok képet lehetett velük készíteni, mire kimerültek és telit jelzett rájuk a gép, mikor használni kezdtem, most 3 nap után töltéssel, piros jelzéssel indított a gép velük és kb. 10-12 kocka után ki is kapcsolt !!
Szóval nekem úgy tűni, mitha valami még jobban elromlott volna azekben az akkukban, ahelyett, hogy jobb kondicióba kerültek volna !
Ezen felül kicsit gúnyosnak, és sznobnak érzékelem ezen soraidat, ennél lényegesen kultúráltabb, visszafogott, komoly, mértéktartó, segítőkész embernek ismertelek meg még valamikor 2005 körül, mikor kezdtem fórumozni és kérdezgetni a hobbi elektronika topicban, a megnyilvánulásaid akkor ezt tükrözték, ne vedd át a mai sznob stílust !A töltés közbeni feszültségre írtam, hogy relatív, nem sokat mondó, csak kicsit soknak tünt és melegnek az akkuk, bár a korábbi kijelzés nálküli, de szintén -DV-s töltőben is legalább ennyire melegdtek, sőt, mivel az papírja szerint 1,7A-rel töltőtte őket.
Ott persze feszültség értéket nem tudok.Túltöltés ?
Jogos lehet a felvetés, én is gonsdoltam rá, pont az említett tapasztalatok alapján, hogy mintha kicsit túl sokáig gyötörné töltéskor az akkukat, mintha nem érzékelné a -DV változást és már csak időzítésre kapcsolna ki !?
Viszont úgy vélekdetem, hogy mindegy hogy feltöltött, vagy reészben, egészben kimerült akkukat teszek be akkor, amikor töltéssel kezdi a műsort a töltő, mert arra van neki az -DV érzékelési képessége, hogy érzékelje, hogy töltött az akku és ne töltse túl, azért vettem ilyen töltőt, és nem mezei módon, ellenálláson keresztül töltöt az akkukat !!
Vagy nincs igazam, mert annyira megbízhatatlan ez a módszer, hiszen biztonsági időzítéssel is fel szokták szerelni a töltőket, nyilván azért, ha nem "venné észre", mikor töltődött fel az akku !De rendben, erre figyelek, hogy nem frissen töltött akkura eresszek rá újabb töltést, sajnos tultöltés miatt már mentek tönkre akkuim, csak azt még egszerű ellenálláson keresztül töltögettem és eidőnként elfelejtettem időben lekapcsolni, másrészt töltés előtt nem voltak kisütve, ki tudja, hogy mennyi töltés maradt bennük, tehát kellett e egyáltalán nekik a 14-16 óra 1/10-ed kapacitással, vagy sem !
A test módból is feltöltött akku jön ki egyébként, tehát ha többször tesztre teszem őket, az is jelenthet problémát, nem csak a refresh utáni teszt, részben ezért is, mostmár inkább csak a discharge funkcióval treníroztatom 1-2 szer a gyengébb cellákat.
Az érdekes egyébként még az, hogy a citrom akkuk közül az egyik gyengébb volt, mint a többi, azt vagy kétszer-háromszor treníroztattam és adtam neki egy kis áram injekciót 12V-os zselés akkuból, 55W-os ízzón keresztül, impulzudsokban, vagy 1 percig és most ez a legerősebb akku a töltő szerint és a fényképezőből is ezt vettem ki a leg magasabb feszültséggel, ezt sütötte ki még ez után a töltő a leg hosszabban és ez vette fel a legtöbb áramot is töltéskor.
A konklúzó számomra mindenképpen az, hogy vigyázni kell ezzel a IPC-vel is, mert lehet, hoyg rosszabbat teszek az akkukal a spéci funcióival, és lginkább a discharge funkciót használjam, azzal árthatok a leg kevesebbet, sőt, az még talán használ is az akkunak, ha mikor ráérek azzal töltöm fel és inkább csak 500mA-t adok az akkuknak, a 700 már megárthat esetenként (bár korábbi töltő 1700-ával a citrom akkuknak sok töltésen keresztül semmi bajuk nem volt).
Köszi az észrevételeket és üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Az 1,18V-ot a fényképezőm szempontjából, gyakorlati tapasztalatból mondtam, hogy kimerült, mivel hasonló feszültségekkel szoktam kivenni belőle az akkukat, csak a vadi új, még teljesen jó, erejük teljében levő akkuk produkáltak ennél jobbat, amiket olyan 1,14V körüli üresjárási feszültséggel vettem ki !
A fényképezőm minden bizonnyal elég nagy fogyasztású, kell neki áram rendesen, tehát rendes feszültségesések alakulhatnak ki az akkuk kapcsain üzem közben, azt nyilván nem tudhatom, hogy milyen feszültség van az áramkörébe kódolva, mint minium fesz. ami alatt már azt mondja, hogy azzal már nem tud biztonságosan működni !
Ha üzem közben folyamatosan mérném a feszültséget, akkor nagyjából meg tudnám állapítani a vég feszültséget, én 1,1V-ra tippelek, de mindenképpen valahol 1 és 1,1V között lehet.Minden esetre minél gyengébb az akku, minél kisebb a kapacitása, minél nagyobb a belső ellenállása, annál nagyobb lesz a feszültségesés és annál hamarabb fogaj terhelten elérni a minimum feszt, az utána mérhető üresjárási feszültsége pedig annál magasabb lesz, a benne maradt töltéssel együtt (az össz töltéséhez képest).
Kétségtelen, hogy már nem frissen töltött, pár napos, egy hetes állás után az akkukon 1,30-1,28V-os üresjárási feszültséget lehet mérni, ehhez képest az általam merülőnek titulált akku még teljesen töltött, relatív a dolog, én a leg magasabb feszültségű pédányhoz viszonyítottam a feszültséget, mivel egyszerre és egyformán voltak négyen töltve és egyszerre, egyformán használva a gépben !
A túlmelegedés miatti leállás kérdése egy nagyon jó kérdés, mivel valóban mindíg párban tapasztalom ezt a leállást az IPC-ben és mindíg két egymás melletti szélső cellánál teszi ezt, áramszünet kizárva, mert akkor mindegyik cellánál jelentkeznek, de akkorsem így, hanem programot váltva, az alap, töltés programon hajtaná az összes akkut, jól mondom ugye !?
Tehát a túlmelegedés miatti leállás egy jogos felvetés és ok lehet, csak az az érdekes, hogy ezt nem töltéskor teszi, hanem kisütéskor (legalábbis ezt jelzi) áll meg, amikor nem melegednek különösebben az akkuk !A kérdés az, hogy ha töltés közben túlmelegednek az akkuk, akkor csak felfüggeszti a töltést, de lehülés után folytatja, vagy ekkor átvált azonnal kisütésbe ??
Gondolom, nem, de ez a része nem világos, de mostmár legalább van egy lehetséges ok, hogy miért áll meg !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Igen, nálam az a baj, hogy hogy teljesen megáll a folyamat, sem a kapacitás számlálás nem folytatódik, sem a feszültség nem csökken 1 óra alatt sem.
További megfigyelésem, és problémám, hogy a refresh funkcióval frissített akkuim, igaz, hogy pár tíz milliamperről felmentek 2,X Ah-ára, de a gépbe betéve pár kocka után már ki is kapcsolt a gép vele !!
Ezek 2700-es akkuk voltak.
De ugyanígy jártam a 2100-es akkukkal, valamivel több kép után (kb. 15) ki is kapcsolt a gép, hogy "battery exhausted".
Ma reggel megmértem a 2100-as akkukat, gondoltam, hogy hiába jött vissza a kapacításuk, de a belső ellenállásuk már magas és azon nem tudott javítani a töltő, ezért kapcsolt hamar ki a gép, mert túl nagy a feszültségesés, de valójában még nincsenek kimerülve az akkuk !
Az üresjárati feszültségek alapján egy töltött (1,34V), kettő merülőben (1,28-1,26V) és egy kimerült (1,18V), tehát nem elsősorban a belső ellenállás növekedése miatt nem viszi a gépet, henem, valóban elvesztette a kapacitását, csak nem tudom, hogy hol, mivel a kimerültre írta a töltő a legmagasabb kapacitást 2040mAh-át !Az önkisülésük nött meg vajon valami ok miatt az akkuknak és ez a probléma, vagy a töltővel van probléma ?
Mielőtt treníroztam az akkukat, a 2100-es akkuk 1-2 hónapig nagyjából őrizték a töltésüket, legalábbis még ment velük a gép, ha nem is sok kockát !Netán a töltő tönkre tette az akkukat ??
Ami furcsa nekem a töltőben, hogy nem egy akkunál felment a töltés közbeni feszültség 1,52V-ig is, és jó melegek voltak, tudom ez elvileg nem mond semmit, de azért csak egy kicsit gyanúsan magas feszültség !
Netán esetleg nem tudja rendesen megállapítani a teli állapotot és tultölti az akkukat ?Másik probléma, hogy az 1700-es akkuim közül a leggyengébbet betettem frissíteni, már 2 szer és utána tesztre és egyre kisebb kapacitást jelez rá ki a folyamat végén !
734mAh, 5XXmAh, 4XXmAh !Nem javulnia kellene ??
Mindenki másnak rendben működik az IPC-1L-je ??
Vajon nem azért fele árú az IPC-1L az IPC-1-hez képest, mert rosszabb, vagy csak az alacsonyabb töltőáram miatt ??Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Még egy észrevételem és kérdésem van az IPCvel kapcsolatban !
"Refresh" módban már többszőr tette azt, hogy megy egy darabig a kisütés-töltés, majd valamiért leáll a kisütés egy-két akkunál, nem csökken tovább a feszültsége sem és nem számolja tovább az amperórát sem, de nem is tölti és továbbra is "discharge"-ot ír ki !!
Ez miért van ?
Ha kihúzom a töltőt és újra indítom a programot, akkor megy megint.
"Test" módban nem csionlt ilyet, ott rendesen lefut a program és kiírja a lemért kapaciátst.
Továbbá továbbra is megvan az, hogy a test módban lemért kapacitáshoz képest több akku esetében rendre kisebb kapacitást ír ki refresh módban !
Mit csinál másképp, rosszabbul, pedig éppenhogy nőnie kellene, még ha kicsit is a kapacitásnak !
(4db 1700-2700-as akku van benne és 250-500mA opcióban megy a refresh)Más is tapasztalt már ilyet, vagy csak az enyémben van valami hiba ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Legújabb tapasztalataim az IPC-vel:
Betettem a 4 darab 2600mAh-ás 3-4 éves Ansmann AA akkuimat frissiteni (refresh), mindegyiknek két számjegyű kapacitása volt a "test" módban lemérve, mAh-ában (30-60mAh).
Örömmel láttam, hogy mindegyik akku 2,2-2,3Ah-ára kúszott fel !!!
Nem csak a nagy kapacitásnak örülök, hanem annak is, hogy kb. 100mAh-án belül vannak, tehát elég egyenletesek, ez nagyon jó, mivel a 4-et együtt használom, akár a gépben, akár a vakuban vannak.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz zsolt19900 #879 üzenetére
Én vagy két éve vettem Unirossban AAA akkut és meglepően nagyon jól szuperálnak, igaz, nem kell nagy áramot leadjanak, egy LEDes lámpában vannak, viszont annak ellenére, hogy csak normál, mezei NiMH és nem alacsony önkisülésű (LSD) akkuk 3 hónapig simán üzemképesek maradnak (persze egyszerre nem sokat használom, csak vésztartalék, erre igazából inkább nehány alkáli elem kellene) !
De ha ennyit szánsz rá, akkor én is Eneloopot javaslok.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Vajon miért van az, hogy az IPC töltőnél adott akku esetében kisebb kapacitást írt ki a "refresh" funkció végén, mint előtte a "test" funkcióban, holott fordítva várnám ???
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Az a kontroller szerintem nem vesz fel olyan áramcsúcsokat, mint a telefon, a működéséből adódóan, ezért bírhatja abban jobban az akku.
Ha az akkuk kapacitása nem is csökkent lényegesen, a belső ellenállásuk megnőhetett, és az ilyen cellák pillanatnyi áramszolgáltatás képessége csökkent, ami miatt a fogyasztás beli áram csúcsoknál olyan mértékű lesz a feszültség esés, nogy a készülék úgy itéli meg, hogy az akku kimerült !A telkefonnál pedig megteheted, hogy nem ülteted mindíg bele a bölcsőjébe (elvégre nem muszály azt állandóan benne tartani), csak amikor már merül, így valamivel többet használsz az akku kapacitásából és lassabban fog kialakulni a memória effektus, sőt, ha netalán, náha van lehetőséged teljesen hagyni kimerülni a telefonban az akkukat, majd a bölcsőbe téve azt rendesen feltöltened, akkor nem vagy csak kevéssé alakul ki memória effektus és hosszútávon használahtó lesz a telefon és az akkuk !
Én NiCd akkura forrasztottam 100W-os pillanatpákával vezetéket, de úgy, hogy nagyon rövid ideig melegítettem, éépen, hogy fogjon valamit a cin rajta, aztán hozzányomtam egy nagy darab hideg fémhez, hogy minél gyorsabban húljön le, illetve az alján kívül a többi része ne melegedjen tovább, az sok éve volt, és még azóta is működnek az akkuk, sőt, az egyik még túl is teljesíti a kapacitását !
NiMH esetében viszont már nem biztos, hogy megtenném ezt, szerintem azok sokkal érzékenyebbek, inkább én is forrfüleset javaslok, ha nem sokkal drágább, ha igen, akkor veszel olcsóbb NiMH cellát, és az említett módon forrasztassz rá drót darabot (csonkot), amihez már kényelmesen tudsz további drótot, egyebet forrasztani.
Sok sikert hozzá !Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Lemértem műszerrel is, azzal is 550mha van benne.
Ezt pontosan hogyan kivitelezted ??
IPC, vagy hasonló, akku kapacitást mérő töltővel, vagy egy multiméterrel ??
Utóbbi esetben biztosan nem kapacitást mértél, max. pillanatnyi áramleadást.Előszőr is azt kell tudni, hogy akkor ezek miféle cellák, gondolom, valóban akkuk és nem tölthető elemek voltak !
Ha akku, akkor NiMH, vagy NiCd ?
550mAh-ás kapacitás és régi kontrukció esetén inkább az NiCd valószínű.Szóval ha tudsz, akkor olvass le valamit, leginkább mindent a cellákról, aztán írd meg, utána talán több segítséggel szolgálhatunk a számodra !
A 3000-esek pedig szintén mifélék, amiket rákötöttél, hogy-hogy csak negyed töltést mutat rá a készülék, frissen töltöttek, vagy csak valamikor régebben fel voltak töltve ?
Milyen méretűek, hogy 3000mAh-a a kapacitásuk ?Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Vajon miért van az, hogy 4db együtt használt akkuból kettő viszonylag nagy kapacitással rendelkezik, kettő viszont nagyon gyenge ??
Van valami használatból fakadó oka, vagy véletlen, gyengébb példányok ??Mostmár a többedik pakkban figyelem ezt meg, az előzőleg említett Ansmann 2700-es akkuk közül kettő 2,1Ah, kettő pedig 2XX mAh, 4-en együtt voltak használva !!
Netán a gyengébb pédányokat a soros használat miatt az erősebbek túlmerítik, vagy átpolarizálódásra kényszerítik és ezen fokozott terhelés miatt ezek hamar tönkre mennek ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Újabb eredmények:
Ansmann 2200mAh-ás akkuk (6-7 éves, fényképező már alig megy velük): 18XX mAh
(egész jó)Ellenben Ansmann 2700-as (vagy 3 évesek, rendes töltővel voltak töltve): 2XX mAh !!!
Kiváncsi leszek, frissítéssel visszajön e a kapacitásukból valami !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Pontosan !
Ebből nem is következtettem egyébre, mint arra, hogy eleve kisebb a belső ellenállása, mint a többi cellámnak és hogy ez nem is nőtt meg az idők során, minden viszontagság, mostoha kezelés ellenére, nem úgy mint sok más cellánál (elsősorban fémhidridek).A cella többi paraméterére, állapotára inkább a meglévő, most mérhető kapacitásból következtetek, ezért mondom, hogy ezek nagyszerű cellák.
A mérést valóban multiméterrel szoktam végezni, bizonyára sok hibája van ennek a mérésmódnak, de azért nagyjából szerintem összehasonlíthatók az egyes cellák esetén mért értékek egymással (ugyanazon műszerrel mérve).
És nagyon szépen lehet látni ebből a mérésből, amit már itt korábban írtál is, hogy a nagyobb kapacitású cellák belső ellenállása rendszerint nagyobb a kisebbekénél, ezt fémhidrid és kadmium esetében is így tapasztaltam.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Annyi észrevételem van még a töltővel kapcsolatban, hogy a 700mA-es töltéssel az eddigi akkuk mind eléggé melegedtek (1700 és 2100mAh-ás), így inkább 500mA-rel fogom tölteni őket a továbbiakban.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Tegnap teszteltem a még megmaradt NiCd parkom nagy részét és meglepetésben volt részem !
Vana 4 darab régi 500mAh-ás akkum (valami Fif jelzésű, német származású), kb. 20 évesek lehetnek és még mindíg működnek !!
Jelenleg csak kettőt találtam meg belőlük, azokat teszteltem.
Az egyikre csak 132mAh-át írt ki a töltő, de amásikra 534mAh-át, vagyis több mint a névlegeset, nem is kevéssel !!!Ezek az akkuk évekig álltak kisütve, nem használtam őket, azt sem tudtam, hol vannak, az aljukra már korábban vezetéket is forrasztottam (forrfülesként használtam), minden bizonnyal voltak már túltöltve is, mivel az eredeti töltő, az semmilyen lekapcsolással nem rendelkezett és én is töltöttem őket egyszerű ellenálláson keresztül egy tápról, amit nem mindíg időben kapcsoltam le, és voltak már nagy terhelésnek is kitéve, stb.
Ezek a cellák jelenleg is 20A fölötti pillanatnyi áram leadással rendelkeznek, míg a pár éve vett Ansmann 1100mAh-ás cadmiumok azok kezdettől fogva nem tudtak többet 14A-nál (a kapacitásuk valamivel tényleg több volt) !
Ezeket becsülöm, abszolút márkátlanok, de fantasztikusan teljesítenek !!!
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Most futtattam le a töltőben a teszt üzemmódot 4 darab Ansmann, 2100mAh-ás, eneloop megfelelő akkuval (amit már egy jó ideje nem lehet kapni a boltokban).
3 darab akku 1800-1900mAh, egy pedig 734mAh a töltő szerint.
Az érdekes, hogy ennek ellenére eddig egész jól muzsikált a 4 akku együtt, mivel nekem 4 darab kell a fényképezőbe egyszerre.A tegnap futtatott Varták is felemásak, csak nem ennyire, ott mindegyik bőven elmarad az elvileges kapacitásától, kettő jobb, kettő rosszabb.
Ezeket is és az 1 darab Ansmannt is megpróbálom regeneráéni, de számomra elég gyanús, hogy az Ansmann az gyártási hiábs lehet, mert hatalmas az eltérés, akkor meg nem szémíthatok sok változásra, de azért kipróbálom.Eddig tetszik a töltő !
Ha valakinek sok egyforma akkuja van, akkor remelkül tudja vele párosítani a közel azonos kapacitású példányokat !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz stellaz1 #835 üzenetére
Szevasz
Igen, minden további nélkül ki lehet sütni a NiMH akkukat, sőt azoknak is jót tesz, mert hiába mondják hogy nincsen memória effektusa, ha nem merítjük le rendesen, akkor bizony romlik és csökken a kapacitása !
0,9V a kimerített cella feszültség, már terheléssel együtt mérve, ez tudtommal mindkét akku fajtára egyaránt érvényes.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
No, én is beruháztam egy IPC-1L-be, most próbálgatom !
Kicsit bonyolultnak tűnik nekem elsőre a programozása, beállítási, kijelzési lehetőségei, de majd bizonyára letisztul.
Az áramerő beállítás elsőre nem akart menni, de aztán már összejött.
Most tesztelek benne 4db. 1700mAh-ás Varta akkut, ezek eddig nagyon jól funkvionáltak, de már egy ideje nem voltak használva.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
válasz stellaz1 #815 üzenetére
Biztosan a lámpában kell legyen a zárlat, az akkuk magukban biztosan nem kezdenek felforrni és az erős hírtelen hevülés is masszív zárlatra utal !!!
Nézz utána !És valszeg akkut is kell cserélned, ha már folynak is akkor azoknak annyi.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz stellaz1 #812 üzenetére
Szevasz
Hibrid autóknál inkább Li akkuk vannak, mintsem NiMH, szerintem.
Ha mégsem, akkor nem tudom miért csak félig süti ki, ezek ciklikusan szeretnek működni, nem szeretik a rátöltést, szenben az ólomsavas akkukkal, melyek valóban nem szeretik a tulzott kisütést !
Olyanníira, hogy a normál indító akkuk csak 50% körülig bírják a rendszeres kisütést, a spéci ciklikus akkuk bírják csak a 80-90%-os kisütést, de csak korlátoltan, azok is igazán csak 60%-ig hosszúéletűek.Bicikli lámpába nagy kapacitású, normál NiMH akkut javaslok, mivel a LEDek nem különösebben érzékenyek a feszültségesésre, hírtele, nagy áramot nem igányelnek és ha napi használatban vannak, akkor hamar lemerítik az akkukat, így arra sincsen szükség, hogy hónapokig tárolja a töltést !
2500-2700mAh-ás normál akkut szerezz !
Azt nem tudom, hogy az adott töltőnél miért írták, hogy NiMH-nál ne használd a kisütést, nem hiszem, hogy a kadmiumot akkora árammal süsse ki, hogy azt ne bírja a fémhidrid.
Ezen túl a fémhidridek is a rendes lemerítést szeretik, szóval szerintem bátran lehet használni.1000mA a 2000mAh feletti akksiknál már elmegy, nem mondom, hogy ideális, de már belefér.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest