Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Miklós315

    aktív tag

    válasz kolja58 #29965 üzenetére

    Azért ne essünk túl a lovon...

    efezusi zsinat
    "Nesztoriosz az antiochiai isk. hasonlatát véve alapul (mely szerint az ember-Jézusban úgy lakik az Ige, mint tp-ában) azt tanította, hogy Szűz Máriát csak a Krisztotokosz, 'Krisztusszülő' cím illeti meg, mert ő csak az ember Jézust szülte e világra. Cirill ezzel szemben az alexandriai isk. képét véve alapul (mely szerint az Ige úgy átjárja Jézust, mint a tűz az izzó szenet) azt hirdette, hogy Mária a megtestesült Igét szülte világra, ezért a Theotokosz, 'Istenszülő' név illeti meg. Cirill figyelt föl elsőként Nesztoriosz tévedésére, és 429: szokásos húsvéti körlevelében fölhívta az afrikai pp-ök és szerz-ek figyelmét e tévedésre, elítélte Nesztorioszt, majd I. Celesztin p. döntését kérte. Celesztin 430: zsin-ot tartott Rómában és elfogadta Cirill véleményét, aki ezután levelet írt Nesztoriosznak, s 12 pontba foglalva tévedéseit fölszólította, hogy vonja vissza tanait. Nesztoriosz erre 12 pontban válaszolt, elsőként tagadva az Istenszülő név jogosultságát. II. Theodosius ezért 430. XI. 19: K és Ny minden pp-ét zsin-ra hívta Efezusba 431 pünkösdjére. - A zsin-ot, bár az antiochiai pp-ök még nem érkeztek meg, 431. VI. 22: Cirill nyitotta meg mint a p. képviselője. Jóllehet Nesztoriosz a városban tartózkodott, háromszori fölszólításra sem jelent meg; közben a nép annyira ellene fordult, hogy a cs-tól kellett testőröket kérnie. A megnyitó ülésen fölolvasták Cirill írását a →hüposztatikus egységről, s ismertették Nesztoriosz 20 tévedését. A jelenlevő 198 pp. egyhangúlag Cirill tanítását fogadta el, s valamennyien aláírták a Nesztorioszt elítélő és kiközösítő okmányt. Az éjszakába nyúló ülés végén a nép fáklyás ünnepi menetben kísérte szállásukra az atyákat. - Az antiochiaiak távollétében megnyitott zsin. miatt tiltakozott Candidis, az ~ cs. biztosa. Tiltakozása, Nesztoriosz levele és a zsin. atyák jelentése szinte egyszerre került a cs. elé. Közben VI. 26/27: megérkeztek az antiochiai pátr. és pp-ei, s azonnal ellenzsin-ot nyitottak Nesztoriosz védelmére. Elítélték és kiközösítették Cirillt és az efezusi pp-öt, Memnont, mert őt tették felelőssé a történtekért, majd ezt jelentették a cs-nak. Theodosius e nézeteltérés láttán az eddig történteket érvénytelennek nyilvánította és újból kezdette a zsin-ot. - Az ~ 2. szakasza VII. 10-31: tartott. VII. 10: megérkezett a 3 p. legátus. VII. 16: elítélték az antiochiai pátr-t és követőit, majd VII. 31: 6 kánonba foglalva mondtak ítéletet Nesztoriosz tanai fölött. Ám a nesztoriánusok elfogták Cirillt a zsin. cs-hoz írott leveleivel együtt, s a cs-t Nesztoriosz pártjára állították. A cs. jóváhagyta ugyan Nesztoriosz letételét, de megfosztotta hivatalától Cirillt és Memnont, s mindkettőt bezáratta. A felek 8-8 képviselőjét magához kérette, hogy ő döntsön személyesen. Közben belátta Cirill igazát, s a képviselőket nem fogadta, sőt megtiltotta, hogy jelenlétében beszéljenek Nesztorioszról, akit előbb Antiochiába, majd Felső-Egyiptomba száműzött. - Cirill teljes győzelmet aratott, s a hüposztatikus egység tanát ált. elfogadták."

    A trichotomizmus tévtant korábban már érintettük. Az, hogy "akkor még a szellem nem volt abortálva azaz a test-lélek-szellem világkép természetes volt." max. arra igaz, hogy létezett mint nézet, de a hivatalos (ortodox) kereszténység nem vallotta. Amit az antropozófia keresztény tanításként hirdet, mind valamely eretnek nézetből, illetve marginális szektából ered (nesztorianizmus, apollinarizmus, esszénusok, stb.), illetve erős a zoroasztrizmus hatás is.

    ""közeleg az Isten Országa" (jól esett leírni) szinonimaként használtam a szellemi világosság eljövetelére."
    A Biblia alapján a kereszténység nem valami megvilágosodás szinonimájaként tanítja, hanem a Teremtő Isten (Krisztus) végítéletét, Krisztus második eljövetelével kapcsolatban. A Biblia nem utal a kozmosz reinkarnációs ciklusaira, hanem lineáris üdvtörténetet hirdet a Teremtéstől a Végítéletig.


    "A zsidó nép hordozta magában azt a lehetőséget, hogy a vér útján ki alakulhasson egy olyan emberi test amelyik hordozhatja az ÉNt (nem az ént), azaz a kozmosz ÉNjét.
    Ennek az ÉNnek egy szikrája került a Golgotai misztérium tettével minden ember énjébe. (ott csücsül a tiédben is) Még egy szál. Az előző kultúrák (hindu-perzsa-egyiptomi) beavatottjai megtestesültek a zsidó nép vérvonalában, hogy pont akkor és pont ott elő legyen készítve a vérvonal az ÉN befogadására."
    Spekulatív narratíva (a Biblia erről nem tesz említést).
    Másfelől panteizmus.
    Harmadrészt se füle, se farka annak, hogy a kozmosz mindennel egy (de csak kicsit és nem mindig), de azért mégis kell kiválasztottak fizikai fejlődése ahhoz, hogy a kozmosz egyesülhessen ezek közül is csupán néhányakkal, miközben a cél az, hogy minden(ki) olyan szintre fejlődjön, hogy minden(ki) egyesüljön a mindennel...
    Negyedrészt, ez talán egy bajszos osztrák fülébe is eljuthatott...

Új hozzászólás Aktív témák