Hirdetés
- Pánik a memóriapiacon
- TCL LCD és LED TV-k
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Ezzel jobban keresel, mint az arannyal
- Soundbar, soundplate, hangprojektor
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Milyen Blu-ray írót?
Új hozzászólás Aktív témák
-
kolja58
senior tag
válasz
juhi11
#30331
üzenetére
Hátra léptem (több mint) három lépés.
(feltételezve, de el nem fogadva, hogy Argosnak igaza van)
Jön egy "nullás újonc" és a itteni közösséghez "idevág" valamit amiről előre feltételezhető, hogy a többségnek (feltételezzük, hogy ez csak 50%+1, de ez már a többség statisztikailag) "torkán akad".
Mielőtt az ominózus vélemény megíródna ránéz az adatlapra. Nem lát sem egy helyiséget és egy nevet (mindkettő akár kamu is lehetne). Ő, (becsületére váljon) ezt a két mezőt az adatlapján kitöltötte. És "elegedte" a már kitörni készülő "véleményét".
Feltételezem a történtek ebből a szemszögből is megközelíthetők.A blogban "felvázolt" témában nem nyilvánítok véleményt. (aki ismer az úgy is "ismeri")
-
Ide írok, mert ahova először írtam, oda nem kellett volna, és ide lettem irányítva; mint utólag szégyenkezve látom, teljesen jogosan.
Úgyhogy ezért nyilvánosan bocsánatot kérek!
Sajnos nem olvastam el az ÁSZF-et, hanem mindig csak reflexből lekattintottam az alsó sávot.
Rosszul tettem.Amikor pedig én is azt gondoltam, hogy írok, akkor csak a publikáló felület körül nézegettem szét, van-e valamilyen szabály, hogy ki mikor hova mit írhat, és mivel nem vettem ilyet észre, ezért mások példája alapján próbáltam következtetni.
Mint kiderült, tévesen.
Úgyhogy ezúton is "mea culpa"!Mivel az admin lezárta azt a felületet, ide írok pár kommentet.
Nem tudom, eljut-e a címzettekhez, de elképzelhetőnek tartom.Egyrészről engem nem zavart @Argos velős reakciója.
Szíve joga, hogy neki mi tetszik és mi nem, ahogy az is, hogy ennek ad-e hangot, és ha igen, milyen formában.
Abban meg tudom érteni, hogy ez az írásom geilebbnek vagy negédesebbnek tűnhet, mintha egy technikai szakdokumentációt írtam volna, ez a téma miatt is ilyen.Azon azonban őszintén csodálkoznék, ha akárki is az írásom lényegi részével nem értene egyet, akár bármilyen módon hívő, akár egyáltalán nem.
Hiszen ha valaki hisz Istenben, akkor miért lenne jó, ha ez a valaki csak kérne ettől az Istentől, amikor kell neki valami, és amúgy meg csak "átnézne rajta"?!
Elképzelésem szerint ezt még egy ateista sem tartaná helyesnek, még akár a Nagy Spagettiszörnnyel kapcsolatban sem, még akkor sem, ha ő csak kívülről fogalmaz meg erről véleményt.
Abban azonban nem értek vele egyet (már ha valóban azt akarta kifejezni), hogy "Vallásszabadság > Szólásszabadság".
Szerintem éppen a szólásszabadság a nagyobb, és ez bizony azt jelenti, hogy bárki nyugodtan mondhat bármit az én vallásomra, maximum lehet, hogy az sértő dolog és emberileg nem illendő, de azért megteheti.Ezért is nem veszem rossz néven @Argos smiley-ját, mert nemcsak hogy joga van hozzá, de én szeretném is, hogy meg is maradjon ez a joga mindig.
(Arra meg valószínűleg csak dühében utalhatott, hogy mennyire teátrális vagy elegáns az írásom, hiszen saját bevallása szerint stílusról nem vitázik.
Ahogy azt sem veszem rossz néven tőle, hogy "nullás újoncnak" tart, annak elenére, hogy e lapcsoport indulásától kezdve a (csöndes) olvasójuk vagyok, bár még valóban csak most regisztráltam, hogy ezt az írásomat én is közreadjam mások példáin felbátorodva, de ráadásul szenioritásra hivatkozva állítani bármit az írásomról vagy a beírásom jogosultságáról még érvelési hiba is lenne, amit nem feltételeznék róla.
)Ettől függetlenül elég sok nem vallásos ember hasonló érzületeinek elég sok "vallásos" ember viselkedése is az oka.
És sajnos ebben még azok is nem egyszer vastagon ludasak, akik az adott vallás hivatásos képviselői is, és legalább nekik "munkaköri kötelességük" lenne nem megbotránkoztatni másokat.Én az írásommal nem a nem vallásosak ilyen ellenérzéseit szerettem volna erősíteni, hanem épp ellenkezőleg, a magukat vallásosnak tartóknak szerettem volna felhívni a figyelmüket egy olyan félreértésre, amely miatt is émelyeghet még jobban egyes nem vallásosak gyomra (szerintem teljesen érthető módon is).
Azzal is nagyobb részt egyetértek, amiket @Fred23 írt, miszerint az utóbbi időben elég kényszerítő módon mintegy "államvallássá" tették a kereszténységet.
Bár azzal a részével nem tudok egyetérteni, miszerint ez valóban kereszténység lenne, mert ez inkább épp azzal ellentétes, amolyan "álkereszténység".
Sajnos.
De még ha valódi és rendes kereszténység lenne is, akkor is nagyon csúnya dolog ráerőltetni másokra ezt, különösen így.
És még különösebben olyanok által, akik ezt így művelik.
(De ebbe az irányba inkább bele sem megyek jobban.)Ezek alapján @Hieronymus-szal is nagyban egyet tudok érteni, csak annyi eltéréssel, hogy én sajnos nem vagyok meggyőződve, hogy a vallásgyakorlók mind rendes emberek lennének.
Mivel vallásgyakorlónak tartom magam (bár talán közelebb állna a valósághoz, ha kihagynám belőle a "kor"-t...
), elég sok ellenpéldát láttam például templomokban.
Ahogy szerencsére sok ellenpéldát láttam templomba nem járók között is.
Egyik legkedvesebb példám egy barátom, aki meg van győződve róla, hogy ő ateista, miközben pontosan úgy él és viselkedik, ahogyan egy jó kereszténynek kellene.
Ez is azt mutatja, hogy az, hogy valaki vallásos vagy nem, az nem tudja megmutatni azt, hogy ez az adott valaki rendesebb ember-e.
Csak annyit mond róla a vallásossága, hogy elvileg tudnia kellene, hogyan kéne rendes emberként viselkednie.
És éppen ezért még fájóbb, ha ilyen, vallásos ember viselkedik csúnyábban, mivel ő saját magáról azt állítja, hogy ő tudja, hogyan kellene rendesebb emberként élnie.
Emiatt is sokkal szomorúbb, ha még ennek ellenére sem úgy él.De abban bíztam, hogy talán egy kicsikét az írásom is segíthet felnyitni az ilyen módon vallásos emberek szemét, hátha egy kicsit szeretetteljesebben tudnak kifelé fordulni.
Nemcsak a többi ember felé, hanem még az általu(n)k Istenként tisztelt valakihez is.
Legalább Karácsonykor...
-
kolja58
senior tag
válasz
zolivissza
#30329
üzenetére
Talán nem kellene beretválkoznom?
Mi hiányzik [link] innen? Ebből a matematikából? -
kolja58
senior tag
„Az emberi élet egyenlő értékű, tekintet nélkül nemzetiségre, fajra, nemre vagy vallásra."
( nem jelölök meg forrást)
Vajon még mielőtt bárki a vélemény nyilvánítás útvesztőjében elindulna, tegye-e a fenti gondolatot megszólalása előtti középpontba? Azaz tudatosítva, hogy ez a kijelentés a békés együttélés egyik lényeges megfogalmazása, legyen ez az előfeltétele mondandójának. Lehetséges ez? És ha már egyenlő értékű, mi is az értéke? Mondjuk EUR-ban kifejezve. Egy fő + vagy - ennyi meg ennyi EUR. Lehetséges-e így spekulálni vallástól függetlenül (vagy függve)? -
Attila2011
aktív tag
válasz
kolja58
#30326
üzenetére
Én téged semmiről nem akartalak meggyőzni, általában következetesen nem reagálok soha egyetlen hozzászólásodra sem. Két másik fórumtárssal beszélgettem a témában, csak te reagáltál direktbe a hozzászólásomra, s túl bunkónak tartottam volna, ha nem válaszolok.
De hidd el, semmiről se akarlak meggyőzni. -
kolja58
senior tag
válasz
Attila2011
#30325
üzenetére
[link] (forrás:semjenzsolt.hu)
...Ebben az időszakban szerveztek nemzetközi egyházi csúcstalálkozót Magyarországon, rendezték a vitákat az Apostoli Szentszékkel, visszaállították a hitoktatás állami finanszírozását, megállapodást kötöttek a történelmi egyházakkal, rendezték a közfeladatokat ellátó egyházi intézmények államiakkal egyenlő finanszírozását. Szerepe volt abban, hogy a Bizánci Szent Szinódus I. István királyt az ortodox kereszténység számára is szentnek ismerte el, amit a magyar egyházpolitika legnagyobb sikerének tart, hiszen az 1054-es egyházszakadás óta István király az egyetlen közös szentje a keleti és nyugati kereszténységnek. ...
Én itt nem találok "Zsolti bácsi"-ra utaló jeleket. Egy hit"buzgó" életrajzot olvasok. Csak mélységes rosszindulattal lehet őt ocsmányságokkal hírbe hozni.
Egyik interjúja az : Igen is szólnunk kell! (2000). Nem kellett hozzá pszichológiai végzettség, hogy a támadásra, (zsolti bácsi hírbehozásra) hogyan fog reagálni. Egyesek szerint felvette az "inget", azaz az övé. De ő csak hű volt az igen is szólnunk kell!-hez.
Ez egy egyéni vélemény amihez jogom van. Remélem ahhoz is "jogom" van, hogy ezen a fórumon közzé tegyem. Tiszteletben tartom ha valakinek más véleménye van. De megkérem, hogy ne akarjon a sajátjáról bármilyen módon meggyőzni.
Köszönöm.
-
kolja58
senior tag
válasz
Attila2011
#30323
üzenetére
Attila te milyen felekezetű vagy? Vagy ha ez nem tartozik rám, akkor így teszem fel. Azonos felekezetű vagy Semjén Zsolttal vagy Rétvári Bencével?
-
Attila2011
aktív tag
-
MageRG
addikt
válasz
Attila2011
#30320
üzenetére
Egy templomkerti rendezvényen én sem látom annyira a problémát.
Itt a templomban volt a rendezvény (nyilván hideg van), ami gyertyagyújtás után misében folytatódott.
A politikus úgy vélem nem agitált, de egy olyan személyről van szó, aki egy országos jelentőségű ügyben többször, bizonyíthatóan hazudott, most is bujkál a felelősség elől.
És tőle hallhattunk egy "ájtatos" beszédet. Mit mondjak, az álszent enyhe kifejezés.
Nem tudom a plébános mennyire tud erről, vagy hogyan rendezi el a saját lelkiismeretével. -
Attila2011
aktív tag
válasz
BE4GLE
#30319
üzenetére
Nálunk az augusztus 20 ünnepség mindig közös, s a templomban, illetve templomkertben van tartva, ahol egy rövid beszédet mond a polgármester is. Nincs benne semmi politikai célzás vagy bármi. De hallottam olyan esetet is, ami már a plébános számára is nagyon kényelmetlen volt. Elsővel nincs bajom, utóbbival érthetően van.
-
BE4GLE
aktív tag
válasz
Attila2011
#30318
üzenetére
"Ha agitálni megy oda, akkor semmi keresnivalója ott..."
Mondjuk az ilyen közszereplésnek sokszor az a célja, hogy a politikus demonstrálja: én is egy vagyok közületek. Szóval ilyen szempontból talán jogos a kérdés. Ha te lennél a plébános, aki erről dönt, neked nem ez lenne az első gondolatod? Na meg téged nem zavarna, ha pl. a templom, ahova jársz, egy olyan politikust engedne beszélni, akit amúgy messzire elkerülnél?
-
Attila2011
aktív tag
válasz
MageRG
#30316
üzenetére
Ha adott település vezetője és például közös adventi/karácsonyi ünnepséget tartanak, akkor nincs vele különösebb gond, amíg nem pártpolitikai témájú a beszéd. Ha agitálni megy oda, akkor semmi keresnivalója ott, s azok közé tartozik, akiket Jézus ostorral kergetett ki a templom udvarából is.
Általában a plébános hagyja jóvá.
A ciki az lehet, ha megállapodnak abban, hogy ünnepi beszédet mond és ennek ellenére pártpolitikába megy át. -
BE4GLE
aktív tag
válasz
MageRG
#30316
üzenetére
Az egyháznak e tekintetben autonómiája van. Gondolom adott esetben a plébános dönt ilyesmiről. Nekem tök mindegy. Ha épp nincs kampány időszak, és a beszéd tartalma sem olyan, akkor felőlem beszéljen. Az én szemszögemből a katolikus templom egy amolyan "Jézus rajongói klub". És ha a politikus is "klubtag", dumáljon nyugodtan. Miért? Téged zavar?
-
MageRG
addikt
Szerintetek mennyire van rendben hogy templomban, adventi rendezvény bevezetőjeként politikus mondjon beszédet?
És ezt ki hagyja jóvá? (Katolikus templom.) -
kolja58
senior tag
Advent 3. vasárnapja – Gaudete-vasárnap [link] (forrás: palferi.hu)
Evangélium (Mt 11,2-11)
Abban az időben: Amikor a börtönben raboskodó János Jézus tetteiről hallott, elküldte hozzá tanítványait, hogy kérdezzék meg tőle: „Te vagy-e az, akinek el kell jönnie, vagy valaki mást várjunk?” Jézus igy válaszolt nekik: „Menjetek, és adjátok tudtul Jánosnak mindazt, amit láttok és hallotok: a vakok látnak, a sánták járnak, a halottak feltámadnak, a szegényeknek pedig hirdetik az örömhírt. Boldog az, aki nem botránkozik meg bennem!” Mikor elmentek, Jézus így kezdett beszélni Jánosról a tömegnek: „Mit akartatok látni, amikor kimentetek a pusztába? Talán széltől lengetett nádszálat? Vagy miért mentetek ki? Hogy finom ruhába öltözött embert lássatok? Akik finom ruhában járnak, azok királyi palotában laknak! Vagy miért mentetek ki? Hogy prófétát lássatok? Igen, mondom nektek: még prófétánál is nagyobbat! Ő az, akiről ezt írták: Íme, elküldöm követemet színed előtt, hogy elkészítse az utat teelőtted. Bizony, mondom nektek: Asszonyok szülöttei között nem támadt nagyobb Keresztelő Jánosnál! De még őnála is nagyobb az, aki a legkisebb a mennyek országában.
Bele "hergelődtem" a politikába és ha már a tanulmányaim során kifejlődött egy önálló-probléma megoldó, megoldást kereső gondolkodásom, akkor a véleményem nem rejtem a véka alá gondoltam. Érdekes tapasztalatokat szereztem. Miért írtam ezt ide?
Mert felüdülés volt számomra Pál Ferenc Evangélium magyarázata (természetesen mindig az aktuális részé). Nekem józan és mégis hittel teli. Magaménak érzem és nincs szükségem hittől (Krisztustól) eltérő kérdésekre, magyarázkodásokra. (Akinek nincs hite ne fáradjon, töltse mással szabad idejét).
-
Miklós315
senior tag
-
kolja58
senior tag
Advent 1. vasárnapja [link] (forrás: palferi.hu)
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Amikor az Emberfia eljön, ugyanaz történik, mint Noé napjaiban. A vízözön előtti napokban az emberek ettek, ittak, nősültek és férjhez mentek –, egészen addig a napig, amikor Noé beszállt a bárkába. Semmit sem sejtettek mindaddig, míg be nem következett a katasztrófa, és a víz el nem sodorta mindannyiukat. Így lesz ez akkor is, amikor az Emberfia eljön. Ha akkor ketten lesznek kint a mezőn, az egyiket fölveszik, a másikat otthagyják. ...
Advent 2. vasárnapja [link] forrás:ua.)
Abban az időben: Keresztelő János megjelent Judea pusztájában, és így tanított: „Térjetek meg, elközelgett a mennyek országa!” Ő volt az, akiről Izajás próféta ezt mondta: A pusztában kiáltónak szava: Készítsétek elő az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit! János öltözéke teveszőrből készült, és bőrövet viselt a derekán. Sáska és vadméz volt az étele. Kivonult hozzá Jeruzsálem, egész Judea és a Jordán vidéke. Megvallották bűneiket, és ő megkeresztelte őket a Jordán folyóban. Amikor látta, hogy sok farizeus és szadduceus is jön hozzá megkeresztelkedni, így szólt hozzájuk: „Viperák fajzata! Ki indított benneteket arra, hogy meneküljetek a közelgő harag elől? Teremjétek hát a bűnbánat méltó gyümölcsét! És ne higgyétek, hogy közben azt gondolhatjátok: A mi atyánk Ábrahám! Mert mondom nektek: Isten ezekből a kövekből is tud Ábrahámnak fiakat támasztani. A fejszét ráhelyezték már a fák gyökerére: Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, mely jó gyümölcsöt nem terem!...Számomra különleges élmény minden egyes Evangélium-i rész Pál Ferenc által adott magyarázata. Talán másnak is az lehet. Ezért tettem ide. Hiány pótlásként, a Karácsony felé vezető úton.

Ha valakinek hasonló szívhez szóló története van, ne fogja vissza magát. -
kolja58
senior tag
válasz
zolivissza
#30311
üzenetére
mindenki szeret mindenkit
Boldog Karácsonyt, ja még van egy kis idő a kívánságra. -
-
kolja58
senior tag
válasz
zolivissza
#30307
üzenetére
Betartanád ezt magadra nézve!
-
kolja58
senior tag
Jó napszakot "kedves" fórumtársaim. Így kezdődik a Boldog Karácsonyelő.
-
MageRG
addikt
Újabb érdekesség, hogy az USA-ban hogy fonódik össze a vallásos identitás a politikaival:
Az Oklahomai Egyetem egyik diákja megbukott, nem fogadták el az esszét, amit beadott.
De ő arra hivatkozott, hogy azért, mert hátrányosan megkülönböztették a vallásos nézetei miatt (amerikai "evangélikál").
Az esszéjében a teljes érvelését a Bibliára és vallásos dogmákra alapozta, amit a tanára nem fogadott el (0 pont).
A feladat: nemi sztereotípiák és azok hatása a középiskolások mentális egészségére.Érdekes mellékzönge: a diák írásában gyakorlatilag azt az eszmét, hogy valaki más nemet választhat mint aminek született, démoninak minősítette. A tanára pedig transz.
A tanár szerint a beadott írás nem a feladattal foglalkozott.A dolog akkor lett igazán durva, amikor a Turning Point USA (Charlie Kirk alapítványa) is beállt az ideológiai bokszmeccsbe. (Az X-en páros lábbal a tanárba.)
Ha a diák jogi lépéseket tesz, segíteni fogják (még nem találtam hogy lenne bármi). Egyelőre az egyetem saját vizsgálata zajlik.
A tanárt szabadságra küldte az egyetem.forrás
Ebben vannak linkek is a lefotózott esszére.
Azóta Wikipedia cikke is van az ügynek (valszeg nem sokáig). -
meg különben is; mindenki szeret mindenkit
-
BE4GLE
aktív tag

"Ez az ember soha nem adja föl?!"
Te vagy, aki túldramatizálta. Ezzel kényelmesen elkerülve a választ. A jelzők sem rád vonatkoztak. Ezek nem a személyedet érintő kritikák. Az valóban személyedet érintő kritika, hogy hagytad az egészet lógni a levegőben, miután felhoztad. Nem én fogytam ki az érvekből. Te nem reagáltál se az én kérdéseimre sem MageRG kérdéseire.
Ezt az alsóbb rendűséget te látod ebbe az egészbe bele, mintha valami kisebbségi komplexusod lenne. (Na, így néz ki egy személyes jelző. Látod a különbséget?)
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30304
üzenetére
Hol borítottam rád az asztalt? Csak felálltam.. Kérlek ne dramatizálj!
Nem érzem magam alsóbbrendűnek, hanem egyenrangúnak. És a hozzászólásaimban ehhez is tartottam magam végig. Miközben te nem érvekkel, hanem jelzőkkel degradáltál. Sajnálom, ha nem érzed a különbséget... tényleg sajnálom. Rengeteg emberrel beszéltem már sokmindenről, így a hitemről is... kölcsönös tisztelettel. És előfordult, hogy nem értettünk egyet, de ettől még megmaradt a tisztelet.
Ha ez nincs, akkor én nem koptatom a billentyűzetet, ehhez öreg vagyok. Így felálltam, és most tényleg felállok, te pedig azt csinálsz az asztallal, amit csak akarsz. -
BE4GLE
aktív tag
válasz
MageRG
#30303
üzenetére
Én ezt még azzal kiegészíteném, hogy attól, hogy valaki kritikát fogalmaz meg azokkal a dolgokkal szemben, amikre a másik fél alapozza a gondolatait, még nem tekinti a másik felet alsóbb rendűnek. Sőt még ha személyes kritikáról is lenne szó, akkor sem feltéltétlenül áll fenn ilyen helyzet. Az valóban igaz, hogy ilyenkor az egyik fél úgy gondolja, hogy a másik fél rosszul gondol valamit. De ettől még nem alakul ki alá-fölé rendelt viszony.
Az, hogy a kolléga ezt az alá-fölé rendeltséget látja bele a - nem csak a velem, de más ateistákkal is - folytatott beszélgetésekbe nekem inkább azt sugallja, hogy saját magát érzi alsóbb rendűnek. Talán olyan konzisztenciát és ésszerűséget vár el a hitétől, amit az nem tud megadni. És nyomasztja, ha valaki erre rámutat. Te is és én is megkértük, hogy ha már fontosnak érezte leszögezni, hogy vannak konzervatív becslések, ugyan legyen már szíves kifejteni, hogy azok mitől konzervatívak. És ugyan miért kellene abba az irányba hajlanunk. Erre ahelyett, hogy ezt kifejtette volna, inkább rám borította asztalt.
-
MageRG
addikt
Bocs, de kívülállónak tényleg olyan amit a vallás csinál, mintha indokokat kellene keresni saját magunk meggyőzésére (vö: konfirmáció).
Lásd még: "X még nem cáfolja a hitem", de olyat nagyon ritkán hallani hogy "Y, bár mellette szól, más magyarázatokat jobban alátámaszt". -
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30300
üzenetére
Utoljára szólok, mert láthatóan nem érted, hogy mivel emeled magad a vitában magasabb szintre a vitapartnerednél és így mivel tekinted másodrendűnek a másikat. Az okait nem fogom feszegetni, de tény.
Jelzőid: Kétes forrás
Mesterséges megerősítésigék:
bedobtad; kerülgeted; duzzogás, nem godoltad át, mit jelent;modatok:
Mindig elmosojodok, amikor a hívő ember a vele ellentétes álláspontot is valamiféle hitnek próbálja beállítani,arra akarok rámutatni, hogy amit hiszel, és amit a józan ész diktál, az két külön dolog.
A konzervatívnak van egy olyan jelentése is, hogy a régi rendet dédelgető, azaz maradi. Úgy stimmel.
Ne érts félre. 56 évem alatt túl soik ilyen magát magasra hrlyező, a másikat egy kicsit lesajnáló emberrel találkoztam. És nincs türelmem ahhoz, hogy olyan emberrel vitázzak, akit nem érdekel igazából, amit mondok, mert meg van a véleménye már ezelőtt is...
Szép hétvégét! -
MageRG
addikt
Bocs, nem a téged vagy a hited akarjuk (legalábbis én biztos nem) inzultálni.
Csak tudod, az ilyen megrögzött ateisták bogara az, hogy ha állítunk valamit, az a rendelkezésre álló tényekkel összhangban legyen.
Te nyugodtan hiheted azt pl. hogy evangéliumok korábban keletkeztek, mert ezt diktálja a hited vagy a vallásod.
De ha intellektuálisan őszinték akarunk lenni, akkor azt is el kell ismerni hogy a jelenleg rendelkezésre álló bizonyítékok inkább más irányba mutatnak.A kedvedért kikerestem a régi hozzászólásom. Hátha így jobban érthető mire gondoltam a művek korával és környezetével kapcsolatban.
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30296
üzenetére
Nem tudom hova az a személyeskedés, már több hozzászólásodban csak arról írsz, hogy én milyen vagyok szerinted. Ennek szerinted van értelme? Milyen mellszélességről beszélsz? Én teljes életemmel állok itt a hitemben, Istennel val kapcsolatomban. Nekem nem kell a mellemet döngetnem, és bizonygatnom, hogy ki vagyok.
Mit kellene kifejtenem? Azt, hogy a nem konzervetzív tudósok mesének tartották Aj városának ostrtomát, és magának a városnak a létében is kételkedtek? Majd jött a régészet, és mi a csoda, megtalálták az elveszettnek hitt város romjait. És a komnzervetív tudósok elmosoLYodtak...
A régészet és a történelemtudomány már csak ilyen. De persze csak azok a tudósoknál nincs így, akikre te hivatkozol. Ők mindent tökéletesen tudnak. Aki mást állít, az maradi.
Nem mondom, hogy mindenben a konzervetív álláspont az igaz, de szerintem nem elegáns ezt ignorálni, és érvek helyet még ha poénnak is szántad, csupán negatív jelzőkkel illetni.
Köszönöm a lehetőséget, hogy vitázhatta veled, de nem szándékozom ebbe a játszmázásba bentragadni. -
MageRG
addikt
Persze hogy van más becslés is.
De a korábbi dátumoknak mi az alapja?
Kik azok, akik ezt állítják? És miért nevezzük ezt "konzervatív becslésnek"?
Konzervatívot mérsékelt, szélsőségektől mentes, hagyományos, bizonyított módszereket használó értelemben szokták használni.
Számoknál úgy is vehető, hogy szándékosan a bizonyítandó hipotézisnek kedvezőtlenebb intervallumot/szélsőértéket választják.
Ha a hipotézis az, hogy az evangéliumok pontos leírásai megtörtént eseményeknek, akkor egy konszenzusnál korábbi datálás mitől lesz "konzervatív"? -
BE4GLE
aktív tag
"konzervatív becslések"
Többször is használtad ezt a kifejezést. Általában óvatosságot sejtet. Mit jelent ez esetben az óvatosság? És miért kellene a konzervatív becslést preferálnunk. Van egy lehetséges intervallumunk. Ennek vagy az eleje vagy a vége, vagy valami köztes értéke a helyes. Az óvatosság nem vezet e részrehajláshoz, és téves konklúzióhoz?
Pl. Jézus kivégzésénél logikusan felnőttek lehettek jelen. És ha eltelt negyven év a leírás és az esemény között, akkor igencsak megcsappant azok száma, akik leírhatták, vagy meg lehetett volna kérdezni. (Na meg emlékeztek is rá.)
És én nem szándékozom felnyitni a szemed. Öreg vagyok én már ehhez. Kizárólag arra akarok rámutatni, hogy amit hiszel, és amit a józan ész diktál, az két külön dolog.
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30286
üzenetére
János evangéliumból töredék amelynek keletkezését 100. körülre teszik a tudósok már másolat, és azt jelzi, hogy Egyiptomban már meg volt található. Konzervatív becslés alapján kb 80 körül születhetett. Az egyéb iratok szerint János, a legfiatalabb tanítvány a századforuló környékén halt meg... azért nem volt akkor sem lehetetlen 80-90 évig élni. A Márk evangéliumról a konszenzus 65-70, de konzervatív becslések 46-50-re datálják. És ez nem aztz jelenti, hogy akkor fogalmazták meg, hanem azt, hogy akkor rendezték össze a már meglévő anyagot egy, szerves egésszé... De ennek a vitának természetesen nem sok értelme van. Én nem próbálom senkire ráeröltetni a hitemet, miközben ki vagyok annak téve, hogy mások "felnyissák a szemem". Ez elég érdekes misszió. A hitemben bizonyosságom van. Jézus Krsztussal személyes kapcsolatom. A Szentlélek által kapok készséget a gyülekezeti szolgálatomra. Alapvetően elég nehéz a nyitott szemem tovább nyitogatni...
-
BE4GLE
aktív tag
válasz
MageRG
#30281
üzenetére
"Ráadásul 30-40 évvel az esemény után."
Én itt tapasztaltam némi szórást azt illetően, hogy a szöveg egyes részeit melyik történész hova datálja. Van 60-70 éves becslés is, és János evangéliuma esetében száz éves is. De annyit konzisztensen látok, hogy legalább egy generáció felnőtt az események történése és az első szövegek leírása között. És akkoriban sokkal rövidebb ideig éltek az emberek. Pl. 60-70 évig nem sokan húzták. Tehát a legvalószínűbb, hogy akik a történetet írták, vagy megiratták, nem közvetlen tanúi a történéseknek, hanem a sztorikon nevelkedett új generáció.
-
MageRG
addikt
Akkor lehet hogy nem értettem a gondolatmeneted.
Azt hittem a szokásos teológiai állításokat mondod:
Az evangélium szemtanúk leírásai alapján születtek, amik pontosan visszaadják az eseményeket. Amik valóban megtörténtek.
Abban teljesen egyet értünk, hogy az evangéliumok fontosak voltak a korai keresztényeknek. Fontos vallási és erkölcsi tanokat tartalmaznak.Megpróbálhatlak rávezetni arra, miről beszélek? (Mert szerintem nem volt érthető.)
Az evangélium az elérhető legjobb írásos dokumentumok a korai kereszténységből.
Szerinted ha ezek tényleg hiteles leírásai Jézus életének és tanainak, szerinted hogyan lehetnének még jobbak? Ez csak egy gondolatkísérlet..."Nemrég beszélgettem több teológussal."
Nem vitatom hogy ők is sokat tudnak, de ők nem kutatók. Nem biztos hogy tisztában vannak a legújabb fejleményekkel.
Vagy egyszerűen teológiai okokból nem beszélnek olyan dolgokról, mint hogy a legkorábbi evangéliumi iratok nem tüntetik fel a szerzőt, vagy mikor említik először a szerzők kilétét.
Tehát a véleményük nem feltétlen tükrözi a tudományos konszenzust. -
kymco
veterán
válasz
MageRG
#30281
üzenetére
Nem mond ellent a gondolatmenetemnek, ha a egy írnok írja le, amit a tanítvány diktál. Azt hiszem ennek az ellenkezőjét seholsem állítottam. Maga Pál is megemlíti néha, hogy pld az üdvözlést sajátezüleg írja... ez azt jelenti, hogy a többit valakinek diktálta.
Én azt tartom logikusnak, ha hittek abban az erkölcsi rendben, amit Jézus vallott, akkor nagyon fontos volt nekik, hogy az üzenete szó szerint maradjon meg. Nekem ez a logikus. Most a vitában megtehetném, hogy nagyokat hazudok, de nem teszem, egyrészt azért, mert utol lehet érni, mint a sánta kutyát, de főrészt azért, mert nem fér be az etikai rendembe, hogy Jézusról lódítsak.
A keretes szerkezet sem bizonyít semmit. A jézusi történet nem kronologikus életrajz, vagy élettörténet, hanem a megváltást középpontba helyező üzenet. Ennek rendeli alá mindegyik szerző a formai és kronológiai elemeket. Pld Márk meg sem emlékezik Jézus születéséről, gyerekkoráról. A Szentlélek elleni bűn magyarázatát, értelmezését segíti az, amit a tanítványok közvetlenül előtte és utána tapasztaltak.
Az evangéliumok levele az utókornak. Én mikor levelet írok, akkor ez szinte sohasem úgy születik, hogy kronologikusan végigveszem a történéseket, hanem kiemelem azt, ami fontos, lehet, hogy ezzel kezdem, vagy esetleg ezzel fejezem be, mert az üzenetnek rendelem alá ezt és még sok mást is.
Nemrég beszélgettem több teológussal. Irigykedtem, hogy milyen jó nekik, mert így el tudják olvasni görögül a görög kalsszikus irodalmat is. Azt mondták, hogy az nem olyan egyszerű, mert az újszövetség nyelvezete, szókészlete nem az irodalmi nyelv nyelvezete, szókészlete, sokkal inkább az akkori hjétközap egyszerű világát tükrözi. És nekik ebben, az utóbbiban van gyakorlatuk. Én hittem nekik....Egyébként azt látom, mintha ignorálnád művek környezetét és a kort, ahol keletkeztek.
Ezen az állításodon őszintén meglepődtem. -
BE4GLE
aktív tag
"Az evangéliumok egy részét valószínűsíthető, hogy Jézus tanítványai írták."
Akkor félreértettelek. Ne haragudj. Én úgy gondolom, hogy hosszabb idő telt el az események leírása és megtörténte között. Evangéliumtól függően akár generációk is lehettek. És emiatt jelentős szerepet játszott a szájhagyomány, mint mutációs faktor. Ha már feltételezésekbe bocsájtkozunk ez sokkal valószínűbb. És az emberiség történelmében ez mindig is meghatározó eleme volt a vallások keletkezésének.
"De a legnegatívabb reklám az, hogyha keresztény leszel, lehet, hogy kinyírnak."
Szerintem a mátírkodás nem negatív reklám. Épp elkenkezőleg. A nyomorult sorsú embereket szólítja meg. Nekik ad némi reményt.
"Köszi, hogy hülyének neveztél...."
Nem neveztelek hülyének. Arra próbáltam rámutatni, hogy nem azért hiszel abban, amiben hiszel, mert a józan ész azt diktálja. Ha ezt nem sikerült eléggé pol. korrekt módon közölnöm, akkor elnézést kérek.
-
MageRG
addikt
"A nyelvezetével, a nyelvtani fordulataival, a szóhasználatával..."
Ez nagyon érdekes, mert Bart Ehrman, Dan McClellan, Robyn Faith Walsh, és még mások is mind ugyanezzel támasztják alá az érvelésüket.
(Egyébként ha beírod a gugliba, hogy "were the gospels composed by the literary elite?", akkor jobb találatokat kapsz.)
De ahogy BE4GLE is leírta: akkoriban kevesen tudtak írni-olvasni, a papirusz és a vellum is drága volt, az irodalmi művek komponálása pedig külön szakma.
Szóval sokkal valószínűbb, hogy egy hívő ember vagy közösség megbízásából készült művek, amit egy hivatásos szerző készített.
Ugyanezt támasztja alá pl. Márk keretes szerkezete és más görög-római művekben előforduló hasonló irodalmi eszközök.
Teofiloszt (mint az ifjú keresztény szimbóluma) is azért hoztam fel, mert ez is eszköz: sok szerző közvetítette gondolatait levelekben vagy párbeszédekben. De ez nem azt jelenti hogy a címzettek vagy a párbeszédek valóban megtörténtek.Szóval szerinted melyik a valószínűbb?
Hogy egy egyszerű halász így kiművelte magát és ezt így leírta? (Ráadásul 30-40 évvel az esemény után.)
Vagy hogy egy keresztény közösség megbízott egy hivatásos írnokot, hogy megfelelő formában rögzítse hitük lényegi dolgait?"Nem látok sehol érvelést a részedről."
Megmutattam, miért lehet másképpen is értelmezni.* Most már csak az a kérdés, szerinted mi a valószínűbb?
Egyébként azt látom, mintha ignorálnád művek környezetét és a kort, ahol keletkeztek.* Nem azt mondom hogy akkoriban nem voltak emberek (a köznép), akik szó szerint vették a szöveget. Csak hogy nem annak készült, hogy szó szerint vegyük. Ez teológiai mű.
Ahogy az Ószövetség sem: hagyományokat, mítoszokat, hitet örökít át. -
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30279
üzenetére
Ahogy te is mondod, az evangélumok nem első kézből leírt helyszíni tudósítások. Hanem sokkal későbbi írások, névtelen szerzőktől.
Ezt nem írtam.
Az evangéliumok egy részét valószínűsíthető, hogy Jézus tanítványai írták. Lukácsról tudjuk, hogy nem a közvetlen tanítványi körhöz tartozott, Márkról feltételezhető, hogyha nem i s a tizenkettőhöz, de a bővebb körhöz tartozhatott.
Azt sem állítottam, hogy jóval későbbi írások. A szóhasználat, a korai másolatok megléte stb azt valószínűszínűsítik, hogy nem telt el olyan sok idő Jézus halála és a leírtak között.
A szerzők pedig az egész újszövetséget is tekintve is megállapítható, hogy jelentős részben beazonosíthatók.Akiknek nem tiktolt szándéka volt a meggyőzés.
Nem egyértelmű, hogy ez volt a szándék, mert ha fullba ez lett volna, akkor sokkal profibban hozták volna ki. Egyrészt Jézus nem bűnözőként, a zsidók számára átkozottként, vallási értelemben tisztátalanként lett volna ábrázolva halálában, de mivel így volt a zsidók jelentős része ezen megbotránkozott. (elveszettek egy csomó embert így alapból) De a kereszthalál a hellénizált emberek számára pedig bolond beszéd volt, ők ezért utasították el (ez meg a másik célcsoport elvesztését jelentette). A tanítványok a történetekben nem hősöknek tűnnek, sokat bénáznak, értetlenkednek, egyáltalán nem tűnnek követésre méltóknak. Pál a leveleiben többször a gyülekezetekben meglévő hibákra, bűnökre, meghasonulásokra figyelmezet, ez sem jó piár. De a legnegatívabb reklám az, hogyha keresztény leszel, lehet, hogy kinyírnak. A meggyőzés sokkal inkább úgy történt, ahogyan éltek, ahogyan az életükkel tanuskodtak arról, hogy amiben hisznek, az az ami.Szóval lásd be, a józan eszed réges rég pihenőre küldted, ha ezt elhiszed.
Köszi, hogy hülyének neveztél....
-
BE4GLE
aktív tag
Nem mondtam, hogy széndékos átverés. A hittérítők átalában hisznek az eladott termékben. Tehát létezik egy még egyszerűbb magyarázat is. A szerzők maguk is azt hitték, hogy amit leírtak, az igaz. Ahogy te is mondod, az evangélumok nem első kézből leírt helyszíni tudósítások. Hanem sokkal későbbi írások, névtelen szerzőktől. Akiknek nem tiktolt szándéka volt a meggyőzés. Nem feltétlenül a becsapás. Azt írták le, amiben hittek. És a teljes szöveggyűjtemény (az Ószövetséggel együtt) hitösszegző. Egy "best of" válogatás azokból a szövegekből, amik a legjobban megerősítik azt, amiben a keresztények hisznek.
Ez nem olyan forrásnak tűnik, amit történelmi hivatkozásnak kellene használni. Ha a szöveg tartalma az, hogy volt ott valami helyi Superman, akit az ottani szekta követett, és a pasas Superman voltát, kizárolag a szekta válogatott írásai támasztják alá, akkor Occam borotváját használva, a pasas nem volt Superman, csak a szekta hitte annak. Szóval lásd be, a józan eszed réges rég pihenőre küldted, ha ezt elhiszed.
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30276
üzenetére
A bibliai újszövetségi könyveket olyan időben írták, amikor a keresztények vagy a periférián voltak, vagy a periférián voltak és üldözték őket. A szerzők részben egyszerű emberek voltak, akik Jézus kortársai, vagy azok leírása alapján írták le a könyvek tartalmát. Elméletileg lehet, hogy az volt a cél, hogy a provinciák nem egyszerű embereinek mesterkélt konyhanyelven írjanak hazugságokat, amik szembementek a fennálló politikai renddel és hellenikus műveltséggel, de még a zsidó vallás számára is megbotránkozás volt. de nem logikus. Occam borotvája elv alapján ez egyszerűbb és logikusabb magyarázatot lenne érdemes elfogadni. Ha valami úgy mozog, mint egy kacsa, úgy hápog, és úgy néz ki, akkor az inkább kacsa, mint hercegnő... Szerintem az evangéliumok azok, amiknek látszanak....
-
kymco
veterán
válasz
MageRG
#30275
üzenetére
Ezt mire alapozod?
A nyelvezetével, a nyelvtani fordulataival, a szóhasználatával, pld a tetalastai szót kizárólag a piacokon használták arra, hogy ki van fizetve az áru. De számos ilyen példa van még. Ezek pont beleilleszkednek abba, hogy pld egy egyszerű halász fogalmazta meg a szöveget.Erre te azt mondod hogy ez nem érvényes
Mi nem érvényes és hol írtam?Nem látok sehol érvelést a részedről. Nekem úgy tűnik, hogy valamit szó szerint akarsz érteni, mert neked az szimpatikus, mást meg metaforikusan, mert ott az. Én pld irodalmi jegyekkel érvelek, görög szavakat citálok elő....
És még engem kell ráébreszteni....
Egyébként a Teofil létező név? Egy keresztény közösségben (vagy messiáshívő hellenizált zsidók esetén) lehetetlen, hogy valaki ezt a nevet kapta volna? -
BE4GLE
aktív tag
"A józusan paraszti ész, és a tapasztalat."
Egyetértünk. A tapasztalatom azt mondja, hogy aki meghal, az halott marad. A józan eszem pedig azt mondja, hogy nem kéne elhinnem, hogy ez alól a szabály alól egy valaki kivétel, csak mert egy régi könyvben az van leírva hogy: Isti-bizti feltámadt! Ott volt a postás a rendőr a villanyszerelő...
"nem a művelt görög elit nyelvén íródott, sokkal inkább a pornép nyelvén"
Én szoftverfejlesztő vagyok. Tudok úgy is beszélni, hogy csak a többi fejlesztő ért engem, és meg tudom fogalmazni a mondandómat úgy is, hogy egy menedzser is megértse. A írók is gyakran igazítják a mondandójukat a célközönséghez. Nyiss ki egy gyerek könyvet! Szóval szerintem ez még akkor is gyenge érv lenne, ha alá tudnád támasztani. És itt a beszélgető partnereid maximum a magyar, és az angol fordítást értik. Ami nem biztos, hogy hűen visszaadja azt, amire szeretnél rámutatni. Az írástudás viszont akkoriban egyáltalán nem volt elterjedt. Szóval a szerző nagyobb eséllyel lehetett művelt ember, mint nem. Ezt te is beláthatod.
-
MageRG
addikt
Amikor így írsz, én ezt értem:
Megmondtad hogy szerinted mi dönt abban, mit kell szó szerint venni. Én elmondtam, hogy a kontextus alapján ez a jegy is lehet irodalmi eszköz (Teofilosz egyébként is egy "beszédes név").
Erre te azt mondod hogy ez nem érvényes, mert a Biblia különleges. Különben sem jelenti azt, hogy az egészet metaforikusan kell értelmezni (nem ezt állítottam).
Szóval nekem úgy tűnik, valami más alapján döntöd el hogy ha valami fantasztikus van a szövegben, azt szó szerint kell-e érteni. A "józan paraszti ész" és a csekély történelmi ismeret csak körítés (a bibliatudósok talán nem ezt használják?)."Egyébként megjegyzem, az evangéliumok nagy része nem a művelt görög elit nyelvén íródott, sokkal inkább a pornép nyelvén."
Ezt mire alapozod? -
kymco
veterán
válasz
MageRG
#30273
üzenetére
A Bibliát nem lehet csak egy stílusjegy alapján beskatulyázni. Nem lehet azt mondani, hogy találtam benne egy példázatot vagy allegóriát, akkor minden könyvére, a könyek minden részére aza llegória az igaz. Ha írsz egy levelet, és megfogalmazol benne egy metaforát, attól még nem érdemes az egész levelet metaforikusan értelmezni. De hát akkor mi segít értelmezni ezt a fránya levelet? A józusan paraszti ész, és a tapasztalat.
" Holnap délben érkezem távolságibusszal." mondatot az ember jó eséllyel nem meatforikusan, esetleg allegóriaként értelmezi, De a "szívem minden dobbanása rólad szól" tagmondatot ritkán értelmezzük szó szerint.
Tehát lehet feltételezni, hogy a jkózan paraszti észt használva a stílusjegyek és a tartalmi, környezeti háttér, esetleg egy kis történelmi, irodalmi ismeret segíthet abban, hogy ne kezeljük helyén a bibliai szöveget.
Mivel a Biblia 66 könyve nagyon sokféle stílusban íródott, hibát követ el, aki egyetlen egyet akar ráéerőltetni. Vannak benne történelmi részek, elbeszélések, bölcsességirodalom, próféciák, költészet, sőt jog jegyek is felismerhetők. A lényeg a felsorolás végén van: felismerhetők.Szerintem szükséges engem ráébreszteni a világ összetettségére, ne jöjjetek ezzel a felsőbbrendű dumával légyszíves. Szerintem megvan a magamhoz való eszem, tudásom és talán a bölcsességem is.
Egyébként megjegyzem, az evangéliumok nagy része nem a művelt görög elit nyelvén íródott, sokkal inkább a pornép nyelvén. Mivel az írói kevés kivételtől eltekintve a "hal"piaci görög nyelvet ismerte folyékonyan, és a görög irodalmi műveltségben nem voltak jártasak, mivel egyszerű zsidó emberek voltak. A szóhasználatuk, nyelvtani fordulataik ezt igazolják. Talán Lukács volt egyedül kivétel. Mert ő képzett görög származású orvos volt.
-
MageRG
addikt
Ez ugyan az a probléma, amire BE4GLE próbált ráébreszteni.
Szerinted az, aki Lukácsot írta, nem használhatott korabeli irodalmi eszközöket?
Biztos hallottál róla, hogy az evangéliumok nyelvezete, szerkezete a görög művelt elit stílusjegyeit hordozza.
Te azt mondod, hogy akkor régen is mindenki a sorok között olvasott, tudták mit hogy kell érteni. De mi van ha mi, mai emberek már másképp értjük azt, ami az akkori írástudó elitnek nyilvánvaló volt? -
BE4GLE
aktív tag
válasz
Atomgeszi
#30271
üzenetére
A kora reggeli harangozás megszüntetése szerintem nem a vallásszabadság korlátozása. A harang egy régi elavult jelzési forma. A 21. században már nincs rá szükség. A telefonod simán helyettesíti amit a harang nyújt. Ebből nem kell vallási, vagy politikai kérdést csinálni. Beszélj erről a szomszédjaiddal. Ők is pont olyan fölöslegesnek fogják találni mint te. És ha, vallástól függetlenül mind egyetértetek, akkor abból összefogás is lehet, és változás is. Minél több embert sikerül összegyűjteni annál jobb. És szerintem ne érezd cikinek elmenni a templomba és jelezni a problémát. Egy próbát megér. Ott is emberek dolgoznak.
-
Atomgeszi
nagyúr
válasz
BE4GLE
#30269
üzenetére
Nincs megoldás.
Az egyház a törvény felett áll
[link] "Balatonberényben mostanáig minden reggel öt órakor jelezte a templomi harang, hogy ideje felkelni, de a nyaralók ezen felháborodtak, mondván pihenni jöttek, nem harangozást hallgatni,"
Ezt a kételkedő kollégának is címezném, hogy létezik rengeteg helyen az 5 órai harang![ Zavarja a közelben lakókat a Ferences templom hajnali harangozása – Lehet szabályozni a harangszó hangerejét? ] "a templomi harangozás nem tartozik a zaj és rezgésvédelemről szóló rendeletben szereplő, a jegyző hatáskörébe tartozó tevékenységek közé."
"a Legfelsőbb Bíróság jogerős döntésében úgy határozott, hogy
a harangzúgás nem korlátozható.
A lakók jogi képviselője ekkor egy interjúban kijelentette:
Az LB döntése számukra azt bizonyítja, hogy Magyarországon az egyházra nem vonatkoznak a jogszabályok, amelyek a normális egymás mellett élést szabályozzák."[ Zavarja a váltóműszakosokat a reggel hatos harangzúgás ]
" Ombudsman a reggeli harangzúgásért A "harangozás szabadsága" a vallásszabadság része, a harangozás jogát éppúgy köteles mindenki tiszteletben tartani, gyakorlását tűrni, mint ahogyan a vallásgyakorlás jogának összes többi részjogosítványát is - állapította meg Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. " -
Atomgeszi
nagyúr
válasz
Attila2011
#30264
üzenetére
[link] Tessék. Levágtam a beazonosítható részét az udvarnak, de a dátumos részét fent hagytam. Akarod lementem a vasárnap reggel 5 órait is, ha még mindig hazugnak állítasz be. Ha akarod 4 kamera képét is berakhatom, ha még mindig kételkedsz.
Annyiban tévedtem, hogy nem 3 perc, hanem kicsit több, mint 2 perc. Ha gondolod felrakhatom az egész hosszúságút is. -
Atomgeszi
nagyúr
válasz
Attila2011
#30264
üzenetére
Hogyne harangoznának 5 órakor! Rengeteg faluban 5 órakor harangoznak. Attól, hogy te nem hallottál ilyenről, ez létező dolog!
Szerinted viccből riadok fel rá 5 órakor? Hogy lehet ilyen hülyeséget írni?
Vágjam ki neked és töltsem fel valahova az udvari kamera videóját, hogy 5 órakor harangoznak? -
BE4GLE
aktív tag
válasz
Attila2011
#30264
üzenetére
Gondolom 6-ot akart írni. Az vidéken sajna még előfordul.
-
BE4GLE
aktív tag
válasz
Atomgeszi
#30259
üzenetére
Az ottani lakóközösség simán jelezheti a templomnak, hogy ez zavarja a lakók nyugalmát. Kétlem, hogy csak téged zavar. És ha ez nem ér célt, akkor az önkormányzaton keresztül írásban is jelezhetitek. Aztán lehet, hoznak majd valami helyi rendeletet. Az én otthonom közelében is van templom, de nem szokott reggel harangozni. Szerintem ebben az ügyben azok a szomszédok is melléd állnak, akik templomba járnak.
-
Atomgeszi
nagyúr
Az a véleményem, hogy rohadtul elegem van abból, hogy a kora hajnali 5 órai harangszó teljesen megzavarja a bioritmusomat, és ahelyett, hogy nyugodtan pihenhetnék, 3 percig ezt a baromságot kell hallgatni, ami utána még percekig csend a fejemben. CSUKOTT ABLAKNÁL. Nem normális dolog ez, komolyan!
2025-ben, ahol a vallás már teljesen háttérbe szorult.
És nem, nem érdekel a hagyomány! Egy értelmetlen baromság!
Köszönöm a figyelmet, hogy kiadhattam a dühömet. -
kymco
veterán
válasz
MageRG
#30257
üzenetére
Hogy mi alapján válogatsz, teljesen ad hocnak tűnik. Vagy minden szimbolikus?
Ez egy jó kérdés, de most komolyan.
Jézus törénetét, pld Lukács evangélista így kezdte:
Miután sokan vállalkoztak már arra, hogy írásba foglalják a közöttünk beteljesedett eseményeket úgy, amint ránk hagyták azok, akik kezdettől fogva szemtanúi és szolgái voltak az igének: magam is jónak láttam, hogy miután elejétől kezdve mindennek pontosan utánajártam, szép rendben megírjam neked, nagyra becsült Teofilosz, hogy meggyőződhess annak a megbízhatóságáról, amire tanítottak. -
MageRG
addikt
De egy ilyen fórumos eszmecsere nem csak arról szól, hogy mindenki elmondja a maga véleményét.
Talán arra is jó lenne, hogy a saját érvelésünkről gondolkodjunk, nem?
Meg arra is jó lenne, hogy észrevegyük amikor defenzívek leszünk/terelünk egy ellenvélemény miatt. Miért van ez?Szigorúan a véleménymegosztásnál maradva:
azért tűnik belemagyarázásnak, mert a teremtés, vagy Bábel tornya szimbolikus, de Krisztus feltámadása nem az.
Hogy mi alapján válogatsz, teljesen ad hocnak tűnik. Vagy minden szimbolikus? -
BE4GLE
aktív tag
Túlreagálod. Nem állt szándékomban minősíteni téged. Intelligens emberek is tévedhetnek. És amit a Biblia teremtés történetével csinálsz, az tulajdonképpen egy egész intelligens megközelítés. De attól még hibás. Azért hibás, mert teljes mértékben figyelmen kívül hagyod, hogy a mű születésekor milyen ismeretekkel rendelkezhetett a szerző. Azért hibás, mert nem látod be, hogy valódi természet tudományos magyarázatok híján, a teremtés mítoszok teljesen más szerepet töltöttek be az akkori emberek számára, mint jelenkor embere számára. Azért hibás, mert bármi is legyen a történet fókusza, a benne taglalt teremtéshéz nagyon hasonló folyamatban hihetett az író és a korabeli hívők. Értsd, akkoriban TÉNYLEG ilyesmiben hittek. És ezzel sem a Bibliát és sem a szerzőt nem minősítem. Akkoriban ennyire futotta. Mivel a szerző irástudó volt, ami kiváltságnak számított, biztosan tanult ember lehetett az illető. Eszemben sincs kritizálni.
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30251
üzenetére
Nem szeretem, ha minősítgetnek, de tudomásul veszem. Amit leírok, az a meggyőződésem, hitem. Ezt lehet lesöpörni azzal, hogy belemagyarázás, de ezzel a minősítéssel pont annak lehetősége veszik el, hogy ténylegesen megismerd a másik fél álláspontját. Én nem akarom igazolni magam a hozzászólásaimmal, nem akarok győzködni senkit az igazamról, csupán egy olyan ablakot akarok kinyitni, ahonnan más szemszögből is rá lehet látni a valóságra. Nem igazán értem, hogyha el tudjuk fogadni a Guernicát, mint a háború borzalmainak sajátos, de a lényeget megragadó leírásának, akkor miért nem lehet a teremtéstörténetet is hasonlóan értelmezni. Ez nem belemagyarázás. A Biblia tele van allegóriával, példázatokkal, amik a valóság absztrakt leképezései. De, amikor a feleségemet virágszálnak hívom, senki sem köt bele, hogy milyen hülyeséget beszélek természettudományos szempontból.
Nem tudom, hogy a többezer évvel ezelőtt élő emberek mire gondoltak, mikor leírták a teremtéstörténetet, és szerintem ti sem. De azt tudom, hogyha a Biblia történeteihez lenézéssel, felsőbbrendűséggel és a nyitottság teljes hiányával közelítünk, akkor esélyünk sincs megérteni. Tudom, mert voltam ilyen én is.
A Biblia arról szól, hogy megismerjük az Istent, az embert, és a megértsük a kettejük közötti kapcsolatot. Mindent ennek rendel alá, mert ez a központi üzenet. A Guernica fontos üzenete a borzalom kifejezése, és ennek alárendeli az anatómiát, az esztétikát stb... de ettől nem válik hiteltelenné, sőt... az üzenete mélyebbre hatol, mintha két bekezdésben szavakkal foglamazná meg a festő az üzenetét. -
BE4GLE
aktív tag
Te is pontosan tudod, mire irányult a kérdés. A szerző valóban abban hitt e, hogy a ma ismert világot a semmiből, direkt módon teremtette Isten? Evolúció és évmilliárdos procedúra nélkül. Abban hitt e, hogy a kezdetektől itt voltunk e, és nekünk adta a világot. És nem csak beestünk a szilveszteri bulin éjfél előtt néhány perccel, a kozmosz egy nevetségesen piciny szegletén. (Lásd Carl Sagan kozmikus naptára.)
Ha nem azt értette teremtés alatt, mint amit te, a 21. századi ember, értesz alatta, akkor melyikhez állhatott közelebb a teremtésről alkotott képe? Ahhoz, amit ő maga a leírt a Bibliában, vagy ahhoz, amit te gondolsz róla?
Ha ezt sikerül letisztáznod, akkor az is kikristályosodik, hogy miért belemagyarázás, amit a 21. századi eszeddel csinálsz egy régi mítosszal.
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30248
üzenetére
A teremtéstörténetben a lényegi elem, hogy az Isten létrehozza a feltételeket, majd benépesíti. Ez ismétlődik ciklikusan. Ebből már látható, hogy nem az időrendiség volt a célja, hanem a teremtés rendszerének bemutatása. Lehet, hogy ezt te másképpen írnád meg, de valószínű, hogy a Picasso féle Guernicát is másképp festenéd meg. De ez az eltérő ábrázolási mód nem hitelteleníti az eredeti festményt. És pont ez a festmény, amit ki lehetne dobni, mert az emberi alakok anatómialag koránt sem korrektek, de azért nem gondolnád, hogy Picasso nem látott még élő embert.
A szerző és én is azt hitte/hiszem, hogy a világ Isten teremtése. Minden, ami anyagi, és minden ami szellemi. Isten létezett a világ teremtése előtt, és a szerző is azt vallotta és én is azt vallom, hogy Isten teremtményei vagyunk mi émberek. És hogy így fogalmazok, ezt a józan, bár kissé fáradt (hajnali kettőtől vagyok ébren és négy óta dolgozok) eszem mondja.
-
MageRG
addikt
Tudod, az a baj, nem látod ez mi: mentegetés, a valósággal való összeegyeztetési kísérlet.
Ha "szekuláris" távolságtartással nézzük, akkor mi a Biblia?
Költészet, mitológia, mondák gyűjteménye, ókori propaganda, egy ablak a múltra, embercsoportok morális és történelmi identitására.
Nem több, mint az Iliász vagy a Gilgames-eposz.
De abban ugye egyet tudunk érteni, hogy a hívőknek nem csak ennyi?Hányan indokolják a döntéseiket a Bibliával? Hányan akarják megmondani, hogy mi "igaz", csak mert a Bibliából ezt olvasták ki?
Szóval szerintem eléggé sántít az összehasonlítás, amíg a hívők ilyen komolyan veszik.Talán nem szép dolog előtúrnom egy ezeréves hozzászólásod, csak azért teszem hogy lásd:
ez is olyan, amit egy mai ember, a mai tudásával rak össze, amikor szembesül a Biblia és a valóság ellentétével.
Nem, nem értették akkor, iróniának nyoma sincs. Ugyanannyira vették komolyan, mint ma azt, hogy Jézus feltámadt. (Ezt bibliakutatók állítják.)
Nem a természettudományos pontosságot kérem számon. Azt mindketten ismerjük.
Én annak tudom be, hogy a kor ismeretanyagát tükrözi.
Te meg a költői szabadságnak és szimbolizmusnak. Ami szerintem intellektuálisan kevésbé őszinte dolog.
Miért? Mert a hívők komolyan veszik. Mintha a Biblia mindig is tudta volna, amit ma tudunk, csak "virágnyelvbe" rejtve. -
BE4GLE
aktív tag
A szerzőnek egész nyugodtan lehetett akár a Teremtő bemutatása is célja. (Volt ott amúgy bűnbeesés is...) De a sztori mégis tartalmaz egy teremtés történetet. Amiben pl. nem csak az időskála, de pl. olyan tök alap dolgok sem stimmelnek, mint a sorrend. Semmi akadálya nem lett volna úgy bemutatni Istent, hogy mondjuk a Föld és a Nap teremtése a helyes sorrendben történjen. Vagy azt leírni, hogy az univerzum hatalmas és borzasztó öreg. Vagy akár azt, hogy az élőlények egymás rokonai. Ezekről nyilván nem tudott a szerző, de valamiért abban teljesen biztos volt, hogy az alkotó Jahve. Fura... Nem gondolod? Korábban azt írtad, hogy úgy van leírva, hogy még egy gyerek is föl tudja fogni. Nos, a valóság szintúgy leírható, hogy egy gyerek is megértse. Azt oktatják ma az iskolákban.
Feltettem egy tök egyszerű kérdést: Szerinted mit hitt a szerző? Hogyan keletkezett a világ, és az élet? Erre felelhetsz anélkül is, hogy bármiféle műelemzésbe bocsájtkoznál. Ne a berögzült kerülőválaszokkal reagálj. Mit mond a józan eszed?
-
kymco
veterán
válasz
BE4GLE
#30246
üzenetére
A mű születésekor nem az író nem természettudományos magyarázatnak szánta az írást, erről az eredeti héber szöveg tartalmi, nyelvi és stilisztikai elemei is utalnak. A megszerkesztettsége képi hasonlattal élve nem akart realisztkus fótó lenni, sokkal inkább egy többlettartalmat hordozó absztrakt festmény. Nem von le egy kép üzenetéből az, ha a festő nem tudja, hogy a színekhez milyen hullámhosszú fények tartozna, vagy hogy mi a sejtszerkezete annak a fűszálnak, amit megfestett. Így nem lesz kevésbé értékelhető a leírás azért, mert nem ismerte az író a szubatomi részecskéket. A szerző azt akarta tudatni a világgal, hogy az Isten független az anyagi világtól, már a teremtés előtt is létezett, és minden az ő teremtő munkájának következménye: a galaxis halmazok és a mezonok is. Ésezt egy nagyon gondosan megszerkeszett irodalmi keretb helyezte, ahol mint a héber betűk elhelyezkedése, mind a történések leírásának módja, mind a tartalmi elemek a világ tervezett teremtése kifejezésének lettek alárendelve. Mert a cél elsősorban nem a teremtett világ, hanem a teremtő Isten bemutatása volt.
-
BE4GLE
aktív tag
"nem lehet számonkérni azt, amit nem is akart leírni"
Amikor ez a mű született nem tudták, hogy az univerzum, és a Föld több milliárd éves. Azt se tudták, hogy mi milyen nevetségesen kis pont vagyunk, mind a kozmosz egészében, mind a világegyetem történetében. Akkoriban, a teremtésben hívő emberek számára, a teremtés mítosz ekvivalens volt a természettudányos magyarázattal. Hiszen nem volt más. Szóval némi mosolyt csal az arcomra, mikor azt állítod, a szerzőnek nem az volt a szándéka, hogy leírja a világ és az élőlények eredetét. Úgy, ahogy ő, az akkori eszével hitte. Mi a véleményed, mégis mit gondolt a szerző a világ keletkezéséről?
-
kymco
veterán
válasz
MageRG
#30241
üzenetére
Még egyszer leírom, nem természet tudományos mű, tehát nem lehet számonkérni azt, ami nem is akart leírni. Mikor egy költő verset ír a háború borzalmairól, akkor hiteltelenné válik, mert nem természettudományos alapossággal ír róla, hanem a vers képi, ritmikai stb eszközeivel adja vissza a borzalmakat? Vagy nem hiteles egy festmény, mert impresszionista módon a hangulatot adná vissza csupán azért, mert elmosódottak a kontúrok, és nem szinűek a színek?
-
BE4GLE
aktív tag
A mű eredeti szerzőinek halvány fingja nem volt azokról a dolgokról, amiket ma a világról tudunk. Szóval kissé meredek azt feltételezni, hogy a teremtés mítoszt egy több milliárd éves folyamat allegorikus leírásának szánták. És amennyiben a kor embere tényleg szó szerint ezt hitte, úgy minden egyéb utólagos belemagyarázás, és dogma-v2.
-
-
MageRG
addikt
Viszont attól még a természettudománnyal nem összeegyeztethető.
Az összes komoly tudós úgy hívő, hogy ezt allegóriának, teológiai műnek tekintik (özönvíz, meg még hasonló sztorik dettó).
Magyarul, a hitük gyakorlatilag elkülönítve létezik a tudományos munkájuktól.
Abban én is egyetértek veled, hogy vannak, akik Istennek tulajdonítják az univerzum létezését és az abban érvényes természeti törvényeket.
De ennek kevés köze van a tudományhoz, inkább filozófia.
Biztos hallottad a sztorit Laplace-ról, aki szerint nincs szükség Istenre az univerzum leírásához.
Ez ma is így van: Isten nem egy működő hipotézis. Se nem igazolható, se nem cáfolható, mindent lehet vele magyarázni (azaz semmit). -
BE4GLE
aktív tag
Aha... És ha a világot a repülő spagettiszörny teremtette, akkor a tudósok nyakig ülnek a spagetti szószban...
Amúgy szerintem itt arra gondolhatott, hogy amit ma az élet és a világegyetem keletkezéséről tudunk, eleve kizárják az olyan teremtés mítoszokat, mint ami a Bibliában is olvasható. És a hívő tudósok többnyire az intelligens tervezéssel próbálják összhangba hozni a tudományos nézeteiket és a hitüket. AMINEK NINCS SEMMI KÖZE A TUDOMÁNYHOZ!
Az állításod azon részét nem vitatom, hogy természettudósok is lehetnek hívők. Ez valóban így van.
-
kymco
veterán
-
BE4GLE
aktív tag
válasz
zolivissza
#30234
üzenetére
Azt a zsidó és a muszlim se hiszi. Mégse ateisták. Na meg ez a címke amúgy sem tesz túl népszerűvé a hívő emberek körében. Én ezt bevállalom, mert fontosabbnak tartom leszögezni, hogy hányadán állunk. Akkor is, ha sokak számára van egy negatív töltete ennek a szónak. De neked tök fölösleges ezt a céltáblát magadra tűznöd. Az elmondásod alapján, te inkább a kereszténységtől próbálsz elhatárolódni.
-
MageRG
addikt
válasz
Yodamest
#30231
üzenetére
"Amit nem lehet észlelni, az pedig nem létezik."
Azt tudod, hogy simán lehetnek olyan dolgok, amit még nem tudunk észlelni, de a hatásukat megfigyelhetjük.
Azt is biztos hallottad, hogy egy jelenségre végtelen számú magyarázat gyártható.
A tudomány filozófiája (metodológiai naturalizmus) pont azt mondja, hogy amit észlelünk arra olyan magyarázatokat keressünk, aminek okai a természetes világban vannak.
Nem azt mondja hogy nem létezhet a természetfeletti, vagy nem hathat az anyagi világra, hanem hogy tapasztalati módszerekkel ez nem vizsgálható.
Tehát se nem igazolható, se nem cáfolható (vagyis mint magyarázat, haszontalan)."Egy állítást mindig az állító félnek kell igazolnia, nem pedig az ellenpólusnak cáfolnia."
Dehát ez az, a hívő szerint az állítások igazoltak.
Az más kérdés hogy hogyan, milyen minőségű bizonyítékokkal, vagy hogy neked ez mennyire meggyőző.
De ha te akarod meggyőzni őt, akkor nem mondhatod nem neked kell cáfolni az állításait amiben hisz. -
BE4GLE
aktív tag
válasz
Yodamest
#30221
üzenetére
De hát az egésznek pont ez a mozgató rugója. Tök mindegy, hogy igaz, vagy sem. Az emberek többsége nem úgy lép kapcsolatba a vallással, hogy felnőtt fejjel levesz egy könyvet a polcról, és a homlokára csap, hogy "nahát ez mennyire igaz". Ez egy kultúrális jelenség. Amire mind hajlamosak vagyunk. Még te és én is.
-
-
-
BE4GLE
aktív tag
válasz
zolivissza
#30218
üzenetére
Szerintem ne használd ezt a címkét magadra. Én azért szoktam ateistának vallani magam, mert úgy gondolom, hogy nincs. És ezt elég magabiztosan ki merem jelenteni. Általában az ateisa alatt ezt értik. Az emberek többsége hamis képet alkot rólad, ha ateistának vallod magad, miközben az a személyes véleményed, hogy van Isten.
-
Yodamest
veterán
válasz
MageRG
#30230
üzenetére
"Szerintem te is tudod, hogy a tudomány nem foglalkozik a természetfelettivel,"
A tudomány mindennel foglalkozik, amit észlelni lehet. Amit nem lehet észlelni, az pedig nem létezik.
"Nem cáfoltad meg, tehát a kereszténység még mindig igaz."
A tudomány minden egyes nap cáfolja azáltal, hogy a világ nem a bibliában leírtak szerint működik. Egy állítást mindig az állító félnek kell igazolnia, nem pedig az ellenpólusnak cáfolnia. Ha én most azt mondom, hogy Voldemort visszatért és épp ördögi tervét szövögeti, azt nekem kell valahogyan bizonyítanom, nem pedig neked megcáfolnod, hiszen nem is tudnád.
-
MageRG
addikt
válasz
Yodamest
#30227
üzenetére
"De ezeket nem egy "közösség" erősíti meg, hanem a világ tudósai és tudományai."
Mit? Hogy Isten nem létezik és csak "anyagi világ" van?Szerintem te is tudod, hogy a tudomány nem foglalkozik a természetfelettivel, amit meg nem tudunk észlelni, arról nem mond semmit.
Itt érdemes a konkrét állításokra terelni a szót, azzal többre megyünk.A hívők meg, lehet hogy tapasztaltad, így működnek: amíg van egy fikarcnyi esély is arra, hogy az történt/úgy van ahogy a hitük tanítja (pl. Jézus feltámadt), akkor az úgy is történt.
Nem cáfoltad meg, tehát a kereszténység még mindig igaz. -
-
válasz
Yodamest
#30226
üzenetére
ha Istenben hiszek, már miért kellene tagadnom az univerzum természettudományos létét, működését? teszem azt egy isten az ősrobbanással útjára indítja egy világ létrejöttét a ma ismert fizikai törvényekkel... nem értem a logikád, szerintem továbbra sincs ellentmondás. szerinted nem lehet ilyen a világ, amilyennek mérjük, ha van isten?
-
Yodamest
veterán
válasz
MageRG
#30225
üzenetére
"Nem fogod tudni meggyőzni, hogy csak anyag van. Ezt még egyébként se tudta senki se bizonyítani."
Pont az bizonyítja, hogy az ELLENKEZŐJÉT senki sem tudja bizonyítani, tehát az egyenlet úgy szól, hogy ha csak az bizonyítható, hogy anyag van és ennek ellenkezője nem bizonyított (tehát hogy az anyagon felül bármi más létezik) akkor az előbbi állítást kell elfogadni.
"ő ugyanúgy tud kijelentéseket tenni, amit a saját közössége megerősít."
De ezeket nem egy "közösség" erősíti meg, hanem a világ tudósai és tudományai. Azért ez eléggé más skála. Ráadásul nem csak "megerősíteni kell", hiszen reprodukálható folyamatokról, tudományos kísérletekről van szó.
-
Yodamest
veterán
válasz
zolivissza
#30223
üzenetére
De ha istenben hiszel, akkor tagadnod kell az univerzum természettudományos létét, hiszen a keresztény hit szerint isten teremtett mindent, köze nem kéne legyen a természettudománykhoz. Szóval ezek ellentétes állítások.
-
MageRG
addikt
válasz
Yodamest
#30222
üzenetére
"Azt kell elfogadni, hogy minden ami vagyunk az csak anyag, ez felett nincsen semmi, hiába szeretné az emberi elme ezt megformálni, attól még nem lesz valós."
De ha ilyeneket mond valaki, akkor teljesen úgy hangzik, mintha vallásos dogmát darálna.
Szvsz. túl sok a kijelentés, amit úgyse fog elfogadni egy hívő, mert:
a.) Nem fogod tudni meggyőzni, hogy csak anyag van. Ezt még egyébként se tudta senki se bizonyítani.
b.) ő ugyanúgy tud kijelentéseket tenni, amit a saját közössége megerősít.A látós történeted viszont nagyon jó, így kell csinálni!
"...a hit az csak erről szól a kifogások kereséséről."
"Faith is what allows people to smuggle in evidence that is insufficient to support their claim."
- Anthony Magnabosco -
MageRG
addikt
Nem.
Azért, mert a hívőnek minden bizonyíték, tehát eleve nem igaz számára, hogy nincs bizonyíték.
Sokkal többre mész ha azt mutatod meg, hogy ami számára a legjobb bizonyíték, az mennyi minden másra is.
És hogy más helyzetekben ő sem fogadna el ennyire gyenge bizonyítékot. -
-
Yodamest
veterán
válasz
MageRG
#30214
üzenetére
A célom a valóságot megmutatni az emberek számára, számomra teljesen abszurd, hogy nem létező dolgokban hogyan lehet hinni. Azt kell elfogadni, hogy minden ami vagyunk az csak anyag, ez felett nincsen semmi, hiába szeretné az emberi elme ezt megformálni, attól még nem lesz valós.
Van ismerősöm aki Kis Katóhoz el akart vinni stb. én mondtam, hogy állok elébe, ha egy gyerekkori élményemet nekem ő face to face el tudja mondani, akkor hinni fogok az ilyen humbugban hogy látók, jóslás stb. Hát mondanom sem kell, hogy ahogy ezt elmondtam, tehát hogy benne vagyok a dologban, egyből kiderült, hogy nem ér rá, nem lehet bekerülni hozzá stb. jöttek a kifogások, a hit az csak erről szól a kifogások kereséséről.
-
Yodamest
veterán
válasz
zolivissza
#30218
üzenetére
"én spec ateista családban nőttem fel, lényegében mai napig az vagyok."
utána:
"én tudom, hogy van isten."nem értem két ellentétes állításod hogy kapcsolódik
-
válasz
BE4GLE
#30216
üzenetére
én spec ateista családban nőttem fel, lényegében mai napig az vagyok. bemondásra elhiszem a csillagászat és tudományok megállapításait, érdekel is és érdekes is. nem egy ma élő csillagász és tudós van, akik nem zárják ki isten létezését, vannak köztük hívő emberek is. én tudom, hogy van isten. az ősrobbanás volt az első szava az emberekhez; igazán szerencsések vagyunk. 🔄
-
BE4GLE
aktív tag
válasz
Yodamest
#30211
üzenetére
A legtöbb hívő ember, akivel beszélgettem ilyesmiről, nagyon fiatal korban kapcsolatba került valamilyen vallással. És ha ez korán beépül a gondolkodásba, amikor még hiszékeny és nyers az elméd, akkor nehéz megszabadulni tőle. Azt se mondanám, hogy ok nélkül hisznek a hívők. Hiszen így tartoznak valahova. A közösség minden ember számára fontos. Ezen kívül magyarázatot, célt és megnyugvást is nyújt nekik. Szóval valójában akaratukon kívül bele kerülnek, és teljesen érthető emberi motivációk miatt benne is maradnak. Nem pedig ok nélkül elhisznek valami badarságot. A hívők nem buta emberek. Itt a topikban is találsz nagyon értelmes hívő embereket.
-
az ősrobbanás is csak egy magyarázat a világra, mégha látszólag több dolog is alátámasztja, még nem lehetünk biztosak benne; szóval ott is játszik a hit.
-
Yodamest
veterán
Hát ezaz, nincs válasz, tehát az a default, hogy nem hiszünk olyan dologban, amiben hinni semmi okunk nincsen. Számomra olyan az istenhívőket hallgatni, mintha én azt mondanám, hogy amúgy az egyik animében szereplő anime lány folyamatosan velem van, együtt alszunk, tök aranyos, kedves, és erről áradoznék, hogy milyen jó vele lenni. Persze őt csak én láthatom és sehogyan nem tudom a létezését más számára bizonyítani, de azért higgyétek el, hogy ő itt van. Csak azt akarom ezzel kifejezni, hogy ilyen alapon az 1001 éjszakai meséit is a való világba hazudhatnánk, de ha mindent is elhiszünk, akkor csak egy torz és hamis állításokkal teli valóságot kapunk.
-
-
Yodamest
veterán
válasz
zolivissza
#30204
üzenetére
Hát vagy egy konkrét élmény/tapasztalás vagy valami olyan reprodukálható esemény, ami által ez bizonyítható bárkinek. (emberek feltámasztása konzisztens módon akár kérésre, könnyező Mária szobrok kérés alapján bármikor a néző szeme láttára stb.)
-
-
Yodamest
veterán
válasz
zolivissza
#30202
üzenetére
A jelenlegi állás szerint megcáfolhatatlan igen, de nyilván aki hisz, annak van valami oka erre, szóval ezeket az okokat várom.
-
-
Yodamest
veterán
válasz
zolivissza
#30200
üzenetére
Hát amennyiben az ellenoldal valós érveket tud felmutatni akkor van, de ilyen elvont "mivan ha" dolgokról tényleg nincs.
Új hozzászólás Aktív témák
- Philips Lattego EP5345 Szervizelve I Megkímélt állapot I Tejes kancsó I Garancia I Beszámítás
- 100% Akku - Makulátlan új állapot 128 GB (Graphite) és 256 GB (Sierra Blue)
- Apple Macbook Pro 13" a1708 2017 (I5/8GB/256GB)
- Szuper Akciós Ajánlat! Eredeti gyári Asus Rog és Rog Phone gamer kiegészítők új állapotban!
- Samsung S22+ 256 GB eladó (fekete)
- BESZÁMÍTÁS! Sapphire B650M R7 8700F 32GB DDR5 1TB SSD RTX 3070 Ti 8GB Zalman S2 TG EVGA 850W
- Dell Latutide E7270, 7280, i5- i7, 8GB RAM, 256gb ssd, EU bill., számla, 6 hó gar - több db
- Samsung Galaxy S23 / 8/256GB / Kártyafüggetlen / 12Hó Garancia
- iPhone 17 256 GB Sage - Bontatlan !! www.stylebolt.hu - Apple eszközök és tartozékok !!
- ÚJÉVI BOMBA AKCIÓK! PSN, STEAM, UBISOFT CONNECT, EA APP, XBOX EREDETI KULCSOK 100% GARANCIA
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Ezen az állításodon őszintén meglepődtem.


