- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Vezetékes FÜLhallgatók
- OLED TV topic
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Ventilátorok - Ház, CPU (borda, radiátor), VGA
- OLED monitor topik
- Kompakt vízhűtés
- Megjelent a Red Magic kompakt OLED kijelzős gaming táblagépe
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3995 üzenetére
Azt zohan1970-nek írtam, de közben rájöttem, hogy őt is kevertem MrChris-el, szóval totál képzavar.
Te tudod, hogy mit csinálsz, szóval csinálhatod.
Csak azt nem akartam, hogy úgy belenyúljon valaki, hogy csak annyit hallott, hogy szervizmenüből is lehet kalibrálni, aztán nekiesik mint vak a beton falnak és úgy elteker ott valamit, hogy maga sem tudja visszaállítani.
-
*Ropi*
félisten
-
kuyarashi
őstag
válasz
MrChris #3986 üzenetére
Telepítetted a monitorhoz a gyári drivert, vagy színprofilt, stb?
zohan1970 (#3987):
Van több mód a NEC-ek szerviz menüjébe való belépésre, de nekem nincs NEC-em, úgyhogy kipróbálni nem tudom ezeket.Idézem:
1.
"- display menü
- display mode - proceed - (azonnal) reset (nyomva tart), és láss csodát.
- WARNING ENTERING SERVICE MENU"2.
- Press MENU/EXIT to enter the user menu.
- Press LEFT to go to the monitor information screen.
- Press SELECT and RESET/DV MODE at the same time.
- You will get a warning screen. Press SELECT to enter the service menu. The power light will flash between blue and amber.Hirtelen ennyi, talán már próbáltad őket. A belépés módja általában gyártónként változik, de modell szinten azért nem.
Csak óvatosan a szerviz menüben! -
turorudi
aktív tag
Hú, köszönöm az alapos válaszokat!
-
zohan1970
csendes tag
Üdv az Uraknak!
Szeretném a monitoromat még pontosabban kalibrálni,amihez belépnék a szervízmenüjébe.Tudja e valaki,hogy ezt hogy tudom megtenni?
NEC Multisync EA244wmi tipus.
-
MrChris
nagyúr
válasz
MrChris #3985 üzenetére
Kínomban csináltam egy rendszer visszaállítást. A Web browser color management test-ben az Aqua és Purple saját színében ki van pipálva, RGB kockák egyformák, minden progimban egyforma színűek a képek, Ps- ben a raw is jó, meg az abból exportált jpg is ugyan olyan. Az egész mintha azzal kezdődött volna, hogy a monitor pnp-ről a gyári eizora állítottam...
-
MrChris
nagyúr
válasz
kuyarashi #3984 üzenetére
Valamit jól elállíthattam a Windowsban.
Ha ki van kapcsolva a FF color managment akkor egyformák az RGB kockák. Ha bekapcsolom különböznek, döglött lesz az alsó.
Viszont valamit tényleg elbaltázhattam, mert a Photoshop alatt is rosszak a jpg-k. Eddig mindenütt szépen szinte egyformán jelentek meg, a RAWokat is, jól lehetett beállítani, amit láttam editáláskor olyan volt minden progiban a jpg-je. Most már persze a Ps-ben is elpiszkálgattam... Van erre valami megoldás? -
kuyarashi
őstag
válasz
MrChris #3981 üzenetére
A cameratico.com oldalon tudod a böngésző színkezelését tesztelni.
jjeahh (#3983):
MrChris a Firefoxot önállóan beállította. -
kuyarashi
őstag
válasz
MrChris #3979 üzenetére
Szia!
Ha Chrome, akkor a címsorába másold be a "chrome://flags/" parancsot'! Keresd meg a "Force color profile" sort és a legördülő menüjében állíts át a színkezelést sRGB-re, majd kattints a jobb alsó sarokban megjelenő "RELAUNCH NOW" gombra!
Újraindulást követően ellenőrizd a színeket! -
MrChris
nagyúr
Eddig Plug and Play néven szerepelt a monitorom, most feltettem a monitor .inf fájljátt és a böngészőkben megdöglöttek a színek, még az ikonok is. Ki-be kapcsolva a colorprofilt erre nincs hatással. De a windowsban úgy általában mégis rendben vannak, talán változatlan. Ez mitől van?
-
kuyarashi
őstag
És akkor most a lényeg, egyértelműen.
A lemenő nap színe narancsos, árnyalatú. Mit csinál ilyenkor az ember (és a legtöbb élőlény) évmilliók óta; csicsizni megy. A legtöbb reggel milyen színű? Mondjuk a kora reggel van, hogy szintén narancsos, de általában hideg, kékes árnyalatot párosítunk mellé. Ennek megfelelően alakult ki az emberben (is) az alvásszabályozás (persze még sok minden közrejátszik, de ez is benne van). A melatonin a teljes belső óránk szabályozásáért felelős hormonunk, amire bizonyos mértékben a színek is hatással vannak. Ez tudományos tény.
Manapság azért lett ez ennyire felkapott, mert már minden led (meg 3D, meg 4K). A legolcsóbb gerjeszthető anyag kék színű, ezért a gyárak legtöbbször ezt használják (lámpákhoz, kijelzőkhöz). Ma már mindenki okostelefonnal járkál, vagy hosszú órákat ül számítógép előtt. Az LCD-k 90%-a led háttérvilágítású, melyeknek mondjuk 90%-a (ezeket hasraütésszerűen írom) W-LED-es, ami a "white led-re" utal. A fehér (white) fény előállítása pedig kék diódákkal és az előttük helyet kapó sárga foszfor szűrőréteggel történik. Csakhogy szivárog át némi kék fény is a szűrőn. A fény 380 és 500 nm közötti tartományban levő ibolya és főleg kék összetevőjét nagy energiájú látható (HEV) kék fénynek nevezzük. A 380 és 440 nm közötti hullámtartományban levő kék ibolya az, ami elméletileg különösen káros hatású, és valószínűsíthetően a retinában -a nagy energiájú beeső fény által- okozott kár, a fotoretinitisz egyik oka -elméletileg. Azt tudom elképzelni, hogy az alsóbb tartományban lévő kevéske ibolya lehet az, ami konkrétan degeneráló, de ennek egy részét nem érzékeljük, mert ez már karcolja az ultraibolya határát. Az efölött "található" kék árnyalat pedig igazgatja a melatonin szintet, ami alapvetően nem káros, csak ugye jóból is megárt a sok.
Szóval önmagában a kék fény természetesen nem káros, de az sem természetes, hogy az ember egy olyan hálószobában hunyja le a szemét este, amit előtte órákon keresztül ledes olvasólámpa világított meg, vagy elalvás előtt monitort, telefont bámult. Ma pedig ez már rutin, ezért tolódhat el az alvási ciklus és a rem szakasz, tehát alapja mindenféleképp van az állításnak.
Úgyhogy lehet arról vitázni, hogy a gyakorlatban ennek mekkora a szerepe, vagy egyénenként hogyan változik, vagy hogy mekkora szelete ennek a marketing. Tény, hogy sok szemüvegre visznek fel kék fényszűrő réteget (pl.: Zeiss 380-440 nm), vagy építik bele magába a lencse anyagába (Essilor 415-455 nm), vagy monitorokba, mobilokba akár szoftveresen, de szerintem kicsit el van ez túlozva. Elkezdték a nagyobb gyártók, a többiek pedig nem maradhattak le.A monitorodat érdemes ibolya-kék mentesítőt kikapcsolva, natívban kalibrálni, aztán ha nem színspecifikus melót végzel, akkor akár érdemes lehet bekapcsolni és ezzel megadni szervezetednek a kíméletesebb fény adta lehetőségeket.
Az a fotós, vagy nyomdász, grafikus pedig, aki szemüvegre szorul, kerülje a kék fény blokkolós szemüvegeket, mert elviszi a kelvin értéket. A boltban csak kérni kell egy lencsét és át kell rajta nézni. Ugyanakkor van, akit különösebben nem zavar. Egyébként ilyen esetben az eladó sem szokta ajánlani.
-
karoli9
csendes tag
válasz
turorudi #3968 üzenetére
Lássuk csak: nincs olyan, hogy káros (látható) kék fény, ellenben bizonyos hullámhosszúságú fénynek (pl.: 400-490 nm, amit kéknek érzékelünk) hatása lehet a cirkadián ritmusra és a melatonin szintre. A tudományos kutatások - a használt metódusok szerint - változó eredményeket hoztak.
A monitorok és más kijelzővel rendelkező eszközök nem szűrnek semmit, nincs rajtuk olyan optikai szűrő, mely adott hullámhosszúságú fényt blokkolna, egyszerűen a kék színcsatorna intenzitásából elvesznek (zöld és vörös nő).
Vagy színhelyes a monitorod vagy narancsszínű, a kettő együtt nem megy
Ha érdekel a téma, PubMeden számos tudományos cikk vár: [link], [link], [link], [link], [link], [link], [link], [link], [link], [link]
-
*Ropi*
félisten
válasz
turorudi #3968 üzenetére
"Kérdésem, hogy valójában mi ez a káros kék fény...?"
Az emberi szem úgy működik, hogy hidegebb (kékebb) fényben élesebben lát (viszont egyúttal meg is erőlteti), így az arra érzékenyeknél fáradtságot, idegességet, rosszabb esetben fejfájást okozhat. Ennek ellenére egyes Sony/Ericsson telefonok kijelzője 9000 Kelvin natív fehér pontú lett, mert a megkérdezett fókuszcsoportjuk azt hozta ki a legélesebben láthatónak...
"...Tényleg kell-e szűrni? Ha igen, akkor ezt a funkciót bekapcsolva kell kalibrálni?"
Teljesen mindegy, hogy ki-, vagy be van-e kapcsolva, mert a kalibrálás korrigálja a kék színcsatorna hiányát ha bekapcsolod, ergo nem lesz kevesebb a kék fény, csak rosszabb DeltaE értékeket fogsz kapni a kalibrálás végén. Ebből adódóan - véleményem szerint - kalibrálandó rendszerben nem ajánlott bekapcsolni.
"Vagy ha nem, de kell a kék fénnyel foglalkozni, akkor milyen színhőmérsékleten jó úgy kalibrálni, hogy a káros kék fény ne legyen annyira jelen, de mégis helyesen legyen kalibrálva?"
A kék fény maga nem káros, mert akkor az emberek éjjel-nappal kék fényszűrős szemüvegben járkálnának. Viszont mindenképpen ketté kell választani a színhelyes és a szemünknek tetsző látvány fogalmát: a két halmaz nem feltétlenül fedi teljesen egymást.
Az internet szabványa a delelő nap fénye, a 6500 Kelvines fehér pont (D65): ha színhelyes akarsz lenni, akkor ehhez kell kalibrálnod (viszont relatíve sok kéket tartalmaz, példának okáért a nyomdai, 5000 Kelvines nyomatellenőrző környezethez képest). A Sony telefonok
"Vagy csak parasztvakítás ez a funkció?"
Nem az, viszont a Te döntésed, hogy színhelyes szeretnél-e lenni, vagy sárga.
-
turorudi
aktív tag
Vásároltam egy Asus VZ229 monitort. Van ennek egy Blue Light Filter funkciója, amit 4 fokozatban lehet állítani. Ez a funkció állítólag a fejfájást és egyéb bezombulást szűri egyre erősebb mértékben 1-4-ig. A kalibrátor simán méri, ahogy kapcsolgatom ezt a módot, és persze szemmel is látható, mi történik: a kalibrált színképet elhúzza a fenébe.
Kérdésem, hogy valójában mi ez a káros kék fény, tényleg kell-e szűrni? Ha igen, akkor ezt a funkciót bekapcsolva kell kalibrálni? Vagy ha nem, de kell a kék fénnyel foglalkozni, akkor milyen színhőmérsékleten jó úgy kalibrálni, hogy a káros kék fény ne legyen annyira jelen, de mégis helyesen legyen kalibrálva?
Vagy csak parasztvakítás ez a funkció? -
*Ropi*
félisten
válasz
Archttila #3966 üzenetére
Végre észbe kapott az nVidia.
Viszont amit utána írnak a konzerv profilokról, az megint vicces - ugye egy szoftveres profil azt feltételezi, hogy a hardver már optimalizálva lett, vagyis a fényerő, a kontraszt és a színcsatornák összehangolása be lett állítva. Enélkül Danny Blue, Nostradamus, vagy a legjobb tenyérjósok sem tudják megmondani, hogy mit csinál majd az a más hardverre készült profil az aktuális panel aktuális beállításai mellett - tipikus orosz rulett: minimális az esélye annak, hogy javít rajta, sokkal esélyesebb, hogy ront rajta.
-
kuyarashi
őstag
Igen, erre gondoltam. A vélemények ráérnek egyébként, de az írás átfogónak tűnik, ezért érdekel, hogy konkrétan mi szorul benne korrekcióra.
(Még én is csak 2 részt olvastam el.)A ProPhoto RGB-t még nem próbáltam, de most megtettem, és meglepően nagyobb színtér, mint az aRGB. Fotókon is tesztelem majd. Talán jobb ebben feldolgozni?
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3959 üzenetére
Most nem volt időm az egészet átnézni, de egyetértek abban KTTech-el, hogy vannak benne idejétmúlt dolgok. A szoftveres kalibrálás (a kalibráló eszközökkel párhuzamosan) egyébként mára már fejlődött annyit tapasztalataim szerint, hogy simán van olyan pontos mint a hardveres.
-
kuyarashi
őstag
*Ropi*, ezeket olvastad már? Hiba, pontatlanság, vagy "egyet nemértés" van-e benne részedről?
(Mint például az első részben, miszerint a SW kalibrálás egy 0 a HW kalibráláshoz képest. Bár ez elég régi írás, akkoriban ez az állítás még megállhatta a helyét.) -
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3953 üzenetére
Persze, de ők ezt nem veszik figyelembe - csak annyit sulykolnak, hogy az 1-ek és a 0-ák ugyanolyanok.
Ugyanolyan ez, mint a HiFi, hogy két kábel máshogy szól.
"A Wacom nem lagos? Nálam Photoshopban elég sokat késik."
PTK-1250 valami ezeréves (sólyom
) driverrel működik ahogy kell (Win 7).
-
Archttila
veterán
Igen viszont ezt leszámítva nekem is ők az első számú bolt ha monitorról van szó.
Eddig mindig hibátlan, valóban gyárilag bontatlan terméket kaptam, ami sajnos a nagy riválisról nem mondható el. Most nem fogom leírni a storyt legyen elég annyi, hogy nem egy szimplán elállásból visszamaradt darabot kaptam, hanem egy végletekig karcolt, fogdosott kiállított csodát... (rev.03-mas terméket, rev.01-es dobozban)
-
*Ropi*
félisten
válasz
Archttila #3950 üzenetére
"En is megtevesztonek tartom azt az irast... azert is linkeltem mert szerintem is teljesen szembe megy az elso szamu szaballyal, miszerint mindig a hasznalni kivantant VGA-hoz, kimenethez kalibralunk."
Egyetértek. Nekik ez az árukapcsolás erős piaci pozíciótuningoló tényező, mert az egyszeri (átlagosan tájékozatlan és lusta) vásárló ha azt látja, hogy egy helyen veheti meg és kalibráltathatja a cuccát úgy, hogy oda sem kell vinnie a gépét, akkor miért keresgélne külön alternatívákat és menne több helyre időveszteséggel? A módszer láthatóan jól működik, mert minden csapból ők folynak - ha feldob az ember bármilyen internetes fórumon egy kérdést, hogy hol vegyen monitort, 10-ből 5+ esetben őket ajánlják kalibrálással együtt. Nem is lenne probléma, ha elismernék, hogy vannak határaik...Más kalibrálók pedig biztosan csak mazochizmusból töltenek 3-4x annyi időt egy megjelenítővel, hogy kitapasztalják az egyedi tulajdonságait és valóban a lehető legoptimálisabban állítsák be: pl. az említett AOC monitor L.E.D.-jeinek teljesen más szabályozási karakterisztikát mutat a spektrális képe 50% RGB gain alatt, mint felette (ennek a beállítása is közrejátszhat abban, hogy feleakkora DeltaE max.-ot sikerült kimasszíroznom belőle, mint a kollégának).
"Azt meg egyenesen viccesnek tartom amikor azt olvasom, hogy valaki csak es kizarolag a jatekok miatt ker premium kalibralast a frissen vasarolt monitorhoz.
"
Véleményem szerint alapvetően nem hülyeség játék miatt kalibrálni (bár a prémiumot én is overkillnek érzem
), mert a kontraszt optimalizálásával és a sötét részek világosságának javításával a játékos előnyre tehet szert, mert ezáltal hamarabb is észreveheti az ellenfeleit ott ahol más nem - és már mehet is a headshot.
Vagy pl. érdemes kipróbálni a Wacom táblát is az FPS játékokhoz (persze csak érzéssel, mert könnyen szétverhető a toll): sebességben nem mindegy, hogy egy nehéz egeret vagy egy pillekönnyű tollat mozgat az ember.
-
Archttila
veterán
En is megtevesztonek tartom azt az irast... azert is linkeltem mert szerintem is teljesen szembe megy az elso szamu szaballyal, miszerint mindig a hasznalni kivantant VGA-hoz, kimenethez kalibralunk.
Azt meg egyenesen viccesnek tartom amikor azt olvasom, hogy valaki csak es kizarolag a jatekok miatt ker premium kalibralast a frissen vasarolt monitorhoz.
-
*Ropi*
félisten
válasz
Archttila #3946 üzenetére
Olvastam, viszont fenntartom magamnak a jogot, hogy a saját tapasztalataimnak higgyek.
Korábban már megírtam itt a topikban, amikor egy gyártóazonos VGA csere a fekete fehér képekből sárga foltos fekete fehér képeket csinált nekem...Ugyanezt egy újrakalibrálás nélküli driver frissítés is összehozta (újrakalibrálás után jó lett). Vagy itt egy nem saját példa arról, amit a Win 10 művelt.
A fényképész és cinematográfus kollégák számára elsődleges a színhelyesség: a gyakorlott szemükkel rögtön kiszúrják, ha valami nem stimmel - többen kalibráltattak már velük korábban, de voltak problémák, pl. amikor (Idézem
"fehérből szövegkiemelő zöldet varázsoltak", vagy éppen babarózsaszínbe húzták a monitort (fotós FB csoportokban rendre előkerülő téma). Régebben dolgozott ott egy srác, aki értett is hozzá - azóta hiba van a mátrixban...A játékosok szempontjából talán nem is lenne ezzel baj, mert az ő elvárásaik lazábbak ilyen tekintetben - ha tippelnem kellene a legtöbbjük azt sem tudja, hogy mit kell(ene) látnia -, viszont egy fotósnak vagy videósnak több napja megy a levesbe, ha újra ki kell dolgoznia egy anyagot a félrekalibrált monitorja(i) következtében.
(#3948) kuyarashi: Szakmailag az analóg alkatrészekre és jelutakra tippelek.
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3943 üzenetére
Engem sem lepett meg (mindig is ezt mondtam, hogy adott rendszert csak a felhasználási állapotában, egyben lehet a legpontosabban kalibrálni, egyébként anomáliák lesznek): célzottan azért linkeltem érdekességként, hogy minél többen felfigyeljenek rá (BLIKK-BORS-stb. effekt, csak itt overkill lett volna ketchupos vért és szekrényből félig kilógó, szőke női hölgyek hulláit bevetni).
"Az, hogy papíron azonos a HDMI és a DVI jele, szerintem nem egészen igaz."
De, egészen igaz: ugyanaz a protokoll, ugyanaz a jelfolyam. Gyakorlatilag át lehet kötni a DVI kábel megfelelő digitális ereit a HDMI csatlakozóba és működik, ugyanígy a HDMI kábel megfelelő erei a DVI csatlakozóba átkötve is adnak képet (lásd: passzív átalakítók). A lényeg, hogy akármennyire is az lenne a jó, ha minden mindennel egyforma eredményt adna kalibrálás szintjén, sajnos nem így van. Mármint ezt azok miatt írom, akik azon a véleményen vannak, hogy nem kell az adott VGA-nak ott lennie a kalibrálásnál, elég egy ugyanolyan vagy rosszabb esetben egy hasonló - ahogy a monitorok is egyediek, ugyanúgy a VGA-k is.
Tipp: ha tudod csináld keresztbe profilozva, mert akkor lejjebb tudod vinni a DeltaE max.-ot (az i1D3 önmagában ennyit tud): nálam a fele lett i1D3 + i1 Pro 2-vel mátrixolva.
-
kuyarashi
őstag
Engem egyáltalán nem lep meg. Ha valaki bekalibrál egy monitort mondjuk DP porton egy bizonyos kábellel, aztán kicseréli egy másik DP kábelre, még akkor is lehetnek különbségek, a portváltásról meg ne is beszéljünk.
Az, hogy papíron azonos a HDMI és a DVI jele, szerintem nem egészen igaz. Akkor mondhatnánk, hogy a jel így is, úgy is digitális, ami kettes számrendszerben 0 és 1, szóval akár kártyát is cserélhetünk, elméletileg 0 és 1 ott is, ergo a kép ugyanaz. A monitorban a csatlakozó szálai totál máshová vezetnek, ahogy a VGA-n is. Így sosem lesz teljesen azonos a jel. A GTX 1060-on a DP portot például külön chip vezérli, ami firmwarezhető.Egyébként nemrég én is egy Q3279VWFD8 monitort kalibráltam, elég jó eredménnyel. Az illető 5 év garanciával 65.000 Ft-ért vette.
Kicsit lagos és a 30" feletti LCD-knek még a prémium kategóriában sem elég homogén a hátterük, de ennyiért baromira megérte. A tartósság más kérdés, majd az idő elárulja. -
taranis
addikt
Nem tudom számít e, de nálam displayporton van, nem hdmi-n.
-
karoli9
csendes tag
Igaz, GPU is eltér, de nagyvonalúan figyelmen kívül akartam hagyni, az már csak nem számít ennyit
Nincs mese, kalibrálok egyet HDMI-n is. Bár ez csak önmagam megnyugtatására (és ide tapasztalatnak), ugyanis a monitornak DVI-n kell üzemelnie, a HDMI csatlakozón a TV megy
-
*Ropi*
félisten
válasz
karoli9 #3936 üzenetére
Ha ugyanazt a profilt és ugyanazokat a beállításokat használjátok, akkor nem lehet, hanem biztos - meg persze figyelembe véve (vagyis hozzáadva) azt is, hogy különböző hardverekről van szó a monitorok látszólagos egyformasága ellenére - a VGA-knak nyilvánvaló a különbözősége (az oprendszerekről nem írtál).
Ha nem ugyanazt a profilt és ugyanazokat a beállításokat használjátok, akkor pedig simán a hardverek különbözősége az ok: különböző hardverekről van szó a monitorok látszólagos egyformasága ellenére - a VGA-knak nyilvánvaló a különbözősége (az oprendszerekről nem írtál).
Azt direkt nem írom, hogy a két műszer közti mérési különbség, mert amelyiknek ekkora DeltaE-je van, az nagyon hibás (spektróval tudjuk validálni ha fennáll a lehetősége, bár én még nem láttam eldriftelt CMD-t, sem i1D3-at).
-
karoli9
csendes tag
Mobilon nem töltötte be a képet, már látom
Létezik, hogy nálam is ez lenne a gond? Taranis fórumtársnak és nekem azonos, Dell U2413-as monitorunk van, amelyek az általunk fellelt sorozatszámok alapján teljesen azonosak. Taranis masinája 3087 órás, HDMI-n csatlakozik egy GTX 1080-hoz, ColorMunkival kalibrálva, nálam 44xx órás, DVI-n csatlakozik egy GTX 1060-hoz, i1 Display Proval kalibrálva.
A beállításaink azonosak voltak, mégis "Verification" módban taranis kolléga "Measured vs. assumed target whitepoint" ΔE*00 és "Average" ΔE*00 értékei jellemzően az enyéim fele, a "Maximum" ΔE*00 értéke pedig negyeddel alacsonyabb, viszont a kontrasztja sokkal rosszabb, a kb. 1000:1 helyett kb. 820:1 (a 120 cd/m2 miatt, én 100-on használom, általában sötét szobában).
A dE*76 értékek között nekem van egy óriási kiugrás piros terén (7,76!), neki ellenben nincs, minden az optimális határértéken belül van.Mindemellett neki 99%, nekem 94,3% AdobeRGB.
A csatlakozás lenne a ludas?
-
*Ropi*
félisten
Érdekesség: nemrég kalibráltam egy AOC Q3279VWFD8-t (egyébként nagyon korrekt lett 99.8% sRGB fedéssel és DeltaE max. 0.4-el), először HDMI-n, majd miután ott nem tudta a gépben lévő GT420 a teljes felbontását kihajtani (csak FHD-n ment Win 10 alatt, több, jó minőségű kábellel is kipróbáltuk), vissza lett dugva DVI-ra. A rendszerben a bemenet-, és kábelváltáson kívül semmi sem változott, ennek ellenére ekkora a különbség a két bemenet közt hardveresen: ez most a DVI, a HDMI-hez belőtt hardveres beállításaival a monitornak - ugye az megvan, hogy a HDMI és a DVI képjele papíron ugyanaz, csak a HDMI-n a kép mellett még a hang is átmegy, tehát *elvileg* nem szabadna változnia az értéknek.
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3929 üzenetére
A harmadik szerintem laborfüggő: annál a külföldi cégnél ahol az esküvős fine art albumainkat készíttetjük, alapjáraton 16 Bites ARGB TIF-et várnak. Kifejezetten az akkreditált fényképészeik igényeire vannak berendezkedve és a világon egyedülálló, prémium minőséget biztosítanak (a Vatikán és a Monacói hercegség is velük dolgoztat - ha nekik megfelel, akkor nekünk is
).
"Mi dönti el, hogy épp D50-et, D65-öt, vagy L* gammát választasz?"
A kimenet és a kívánt hatás - ugyebár az L* sötétjei kicsit fel vannak húzva, így több bennük a részlet.
-
kuyarashi
őstag
Az első két válasszal egyetértek, sőt én is ezeket a beállításokat használom jelenleg.
A harmadikkal is egyetértek, de annyival kiegészíteném (ill. pontosítanám részemről), hogy általában a levilágító laborok várnak sRGB fájlt, hisz az átlagemberek fényképezőinek, telefonjainak nagy többsége sRGB-t használ. Ezért ezeknek a printereknek az alapbeállítása is sRGB, ami átállítható aRGB-re (legalábbis a miénk).Mi dönti el, hogy épp D50-et, D65-öt, vagy L* gammát választasz?
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3927 üzenetére
"Mit jelent az, hogy a munkafolyamat is natívban megy, ami nálad aRGB?"
A monitor natív színterében dolgozom, mivel az a legnagyobb amit tud (ezért is van arra kalibrálva), kisebben meg ugye nem érdemes, mert a kisebb színterek szoftveresen bármikor emulálhatóak a nagyobból.
"A natív és az aRGB az két különböző dolog, nem?"
Persze, ha csak sRGB-t tud egy monitor (az a natív színtere), akkor abban kell használni. Ha még azt sem (pl. a 262.000 színű, 6 Bites laptop panelek), akkor másik (külső) monitort kell venni.
"Sok nyomtató viszont sRGB-t vár."
Válasszuk ketté az otthoni nyomtatók / nagy nyomdák és laborok natív hardveres igényeit és a szoftveres hókuszpókuszokat: a konzumer nyomtatók többsége natívan CMYK-ban dolgozik, nagyon kevés az otthoni RGB printer. A nyomdagépek és levilágító laborok más tészta, meg az is, hogy az ő RIP szoftvereik mit támogatnak.
"Photo (D50, Gamma 2.2)-ben kalibrálsz?"
Vagy az, vagy D65, vagy 5800 Kelvin, használok L* Gammát is - mikor mit igényel az anyag a kimenet függvényében.
"Illetve PS-ban a proofot használod-e, illetve ha igen, mire állítod?"
Alapvetően sRGB a web miatt, esetleg az aktuálisan kalibrált nyomtatóprofil, ha éppen azt kell ellenőrizni.
-
kuyarashi
őstag
Mit jelent az, hogy a munkafolyamat is natívban megy, ami nálad aRGB? A natív és az aRGB az két különböző dolog, nem?
Egyébként én is így nyomom. Sok nyomtató viszont sRGB-t vár. A laborgépünknek például állítható a kimenete (aRGB, ill. sRGB), de alapvetően az átlagemberek 99%-a sRGB-t használ (még, ha nem is tud róla), ezért a printer alapból sRGB-ben van.Photo (D50, Gamma 2.2)-ben kalibrálsz? Illetve PS-ban a proofot használod-e, illetve ha igen, mire állítod?
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3925 üzenetére
Persze, nem titok: a monitorok natív színterében megy a kalibrálás és a munkafolyamat is, ami az én esetemben az Adobe RGB (a labornak is ebben küldöm az anyagokat), a végén pedig egy példány sRGB-be konvertálva, ha webre kerül. Nem bonyolítom túl, max. L*a*b bizonyos műveleteknél). A nyomtatás (ha véletlenül valamit egyszerűbb s.k. megcsinálni) akkor szintén PS-ből megy, D50-re kalibráltan.
-
kuyarashi
őstag
válasz
sebixxx #3921 üzenetére
Ekkora nyomorék nem lehetek! És mégis. Nagyon benéztem. Az egy dolog, hogy "elozo-t" írtál, de valamivel össze is kevertem.
Ha a kontraszthoz és a gammához kell nyúlni, az szerintem már nem jó. Szemre lehet jobbnak tűnik bizonyos tartalmaknál, mint volt, de összességében valószínűleg nem jobb.
Nehéz egyértelmű választ adni arra, hogy jobbak lesznek-e a színek kalibrálást követően. Ha ezalatt azt érted, hogy színhelyesebbek lesznek az árnyalatok, akkor a válasz igen. Ha azt, hogy észrevehetően teltebbek, mélyebbek, kontrasztosabbak, vagy harsányabbak, akkor a válasz az, hogy nem valószínű, vagy az, hogy részben. Egyrészt ez függ attól is, hogy jelenleg milyen állapotban van a monitor, másrészt pedig az egyéni ízlésedtől is, mert ez a része eléggé szubjektív és persze a felhasználás célja is meghatározó.A megfizethető tartományban a legjobb megjelenítőkalibráló eszköz az i1Display Pro. Sokáig ez volt a 2. legpontosabb kalibráló (vagy talán még most is?), amit csak a Discus előzött meg, viszont az ennek a többszörösébe kerül és általában nem támogatott hardveres kalibrálások során. (Persze ezt a mondatomat szépen szét lehet cincálni -ezért nem is megyek bele jobban.) Ami még az i1D3 mellett szól, hogy mai napig ez a leggyorsabb koloriméter és mivel nem kémiai alapú, 10 év múlva is kb. annyira pontos lesz, mint ma.
Grafikusoknak, fotósoknak, animátoroknak azért nem árt, ha van saját eszközük, de általános célra használt monitorok mellett nem kötelező. Jó, ha van. -
sebixxx
tag
válasz
kuyarashi #3917 üzenetére
Szia!
Bocsi kicsit valoban felre ertheto amit irtam, de sajnos nincs ekezetem...
Ugy ertettem "elozo" mint "korabbi" tehat nem mint Eizo marka.
Egy 4-5 eves Samsung PLS monitort valtott, de este meg babraltam a beallitasokkal es a kontraszt + gamma allitgatassal hihetetlen, de valahogy erezhetoen jobb lett a minoseg ilyen "homalyos" volt a kep elotte, de most az eltunt es igy sokkal szebb lett szerintem, a Samsung picit jobb azert szinek a teren, de igy mar nem sokkal marad el.
Egyebkent csodat nem varok a kalibralastol azert olyan nem lesz mint mondjuk egy IPS, de azert csak jobban fognak kinezni a szinek vagy nem?
Van olyan eszkoz aminek nem romlik pontossaga olyan rovid ido alatt mint 1-2?
Milyen eszkozt ajanlanal? Vagy nem erdemes annyira foglalkozni vele? -
kuyarashi
őstag
válasz
sebixxx #3915 üzenetére
Teljesen természetes. Eizoval nem érdemes összehasonlítani egy TN paneles monitort, talán még akkor sem, ha az Eizo is TN. A monitorkalibrálásnak pedig nem az a hozadéka, hogy több színárnyalatod, vagy nagyobb színtered lesz, hanem az, hogy megpróbálja megközelíteni a referenciát, azaz színhelyes(ebb) árnyalatokat adjon a monitor, rendben legyenek a gradiensek, stb.
Tehát szebb nem igazán lesz a Delled, csak pontosabb. (Persze ez az IPS-ekre, VA panelekre is vonatkozik.) A TN még TN marad.Válaszolva a kérdésedre pedig, a Spyder 5 egy kémiai alapú kalibráló, amelyek köztudottan nem valami pontosak, főleg ha már 1-2 évesek.
Egyébként kicsit több lépésből áll a kalibrálás, mint írtad, de nem sokkal bonyolultabb.Megírnád az Eizo típusát?
-
sebixxx
tag
Sziasztok!
Azt szeretnem kerdezni, hogy, mi a velemeny errol az eszkozrol? Datacolor Spyder5PRO.
Tenyleg annyi, hogy rateszem a monitorra ahogy kell elinditom a szoftvert vegig megyek a lepeseken es kesz is?
Egy Dell s2427dg TN monitorhoz vennem...Elore is koszonom!
-
taranis
addikt
U2413-on van egy érdekesség, eddig nem foglalkoztam vele, de egy DELL P2715Q és egy régebbi DELL U2312HM mellett feltűnő, hogy ha fekete háttéren fehér dolgok vannak, akkor kicsit olyanok az élek, mintha kromatikus aberráció lenne. Zavarja a szemem. Ez a panel miatt van, vagy valami beállítás kérdése?
-
sysrq
őstag
Üdv!
A eye-one display 2-őt (i1D2) kukázzam vagy még eljátszogassak vele, gyakorolni még jó lehet? -
*Ropi*
félisten
válasz
mikrofon #3900 üzenetére
Próbálgatod, hogy a brightness / contrast / RGB csúszkák milyen állása adja a legjobb eredményt. A világításban a L.E.D.-eknek nem mindegy, hogy mennyire vannak kihajtva, a különböző tartományokban kicsit megváltozik a spektrális képük, ami kihat az eredményre. Ennél direktebben nem tudom leírni, mert minden monitornál más és más.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Kerékpárosok, bringások ide!
- bitpork: Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Vezetékes FÜLhallgatók
- iPhone topik
- Google Pixel topik
- OLED TV topic
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- OFF TOPIC 44 - Te mondd, hogy offtopic, a te hangod mélyebb!
- Horgász topik
- További aktív témák...
- Apple iPhone 13 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Csere-Beszámítás! Számítógép PC Játékra! I5 14400F / RTX 4060ti 16GB / 32GB DDR5 / 1TB SSD
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 5500 16/32/64GB RAM RTX 4060 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Wacom Cintiq DTK-2260 - Digitális rajztábla
- Beszámítás! Oculus Rift virtuális valóság szemüveg garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest