- Hobby elektronika
- Mikrokontrollerek Arduino környezetben (programozás, építés, tippek)
- Videós, mozgóképes topik
- Apple notebookok
- 3D nyomtatás
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- Milyen monitort vegyek?
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Plazma TV topic
- Fehér Maxsun alaplapok a japán médiairányzat kedvelőinek
Új hozzászólás Aktív témák
-
c41r0^
őstag
válasz
pinnacle #5517 üzenetére
Attól függ, milyen messziről néznéd (meg a 43-as monitort milyen messziről nézted), sztem egy 42-48" WOLED/QD-OLED TV tökéletesen megfelelő lenne számodra monitornak. Persze nyilván adott használati szokások egyből kizárják az OLED-et a beégés miatt, ezt neked kell tudnod, attól függ, mire kell. Ilyen áron EIZO EV4340X 1000:1-es IPS panellel, 60Hz... hát... de ha nyilván céleszköz kell valamire, akkor annak ára van.
Mivel semmit nem tudunk, mire kell, mi a felhasználási szokás, milyen messziről nézed, miért nem jó egy 27-32"-es OLED monitor, stb., így passzolok.
de ez már amúgy sem ennek a topicnak a témája
[ Szerkesztve ]
-
pinnacle
nagyúr
Köszi szépen a segítséged!
Philipsből kijött a tartórögzítő csavar. Visszavittem. TV szerelő mondta, hogy manapság ilyen vacakok, simán csak műanyag házba vannak rögzítve.
Szerintem egyszerűen gyengébb panel van a Philipsben. Mondjuk az EIZO 10 éve került annyiba, mint most a Philips. Nekiállok gyűjteni egy EIZO EV4340X-ra.
Egyébként nem tudom miért vannak ennyire elhanyagolva ez a 43-as monitorok. Alig van pár készülék. Még a Dell U4323QE-re gondoltam, de ez BGR elrendezésű. Ezt nem is értem, ha fejjel lefele tennék bele a panelt a RGB lenne. EIZO EV4340X 20% fényerő alatt PWM-es, de az talán nem fog zavarni, mivel a 2433w is az.
Ismerősök TV-t használnak monitornak, látom te is foglalkoztál ezzel, de ugye ha érzékeny szemmel nem ajánlott a TV? Ha mégis van valami, azt kipróbálnám. Egyáltalán van 43"-as RGB-s, PWM mentes TV?[ Szerkesztve ]
-
c41r0^
őstag
ahogy látom, az az ICC már nem letölthető, mert elévült a link, de itt vannak még infótémák / githubos ICM-ek az sRGB gamma-> gamma 2.2 megoldásra:
gamma konvertálós megoldás
innen neked szerintem ez kell: srgb_to_gamma2p2_sdr.icmMár ha a fenti a probléma, azaz sRGB gamma curve-ot hazsnál a monitorod 2.2 helyett és ezért látod fakóbbnak a színeket.
-
c41r0^
őstag
-
c41r0^
őstag
válasz
pinnacle #5512 üzenetére
- Kalibrálást vállalsz vagy valaki a csoportból? -
én nem, csak "hobbiból" vettem magamnak kolorimétert, hogy a családban meg a saját eszközeimen (2 TV, 2 monitor) tudjak garázdálkodni
szerintem érdemes beruháznod rá, már nem egy vészes összeg, használt piacon lehet ki tudsz fogni valami régebbi x-rite -ot is
monitorkalibrálók
legolcsóbb alternatíva ha nem is megy a DisplayCAL-lal mert nem támogatja a ArgyllCMS-t, akkor a saját kalibrátor szoftverrel meg tudod csinálni- 110nit kb. milyen fényerőnek felel meg a monitor 100-as skáláján? -
foglalmam sincs, a 120 nit-es kalibrálást napfényes szobához ajánlják, pl. RTINGS is 100 nit-re kalibrál a tesztjeiben, és ha jól tudom, a full sötét szobába 80 nit-re kalibrálás az ajánlott, és a nyomdai printre pedig 90 nitre, de ezek csak ilyen összehalászott infók, nem biztos, hogy valid, de ha 400 nites a monitorod, akkor valahol a skála negyede körül lehet 110 nit (25ös fényerő körül), bár nyilván attól függ, mennyire lineárisan nyomja fel az elektronika a fényerőt, úgyhogy ezt max. saccolni lehet, illetve ha lenne review ahol adott nit-re kalibráltak, onnan lehetne következtetni, vagy ugye meg kéne mérni koloriméterrel...- FastStoneban az alsó A monitor színprofilja... nem volt bekapcsolva, ha bekapcsolom akkor fakóbb lesz a kép. Ha a felső kapcsolom ki, akkor nincs különbség. Egyébként ugyanolyan a képe, mint az IrfanView-nak.-
Ha be van kapcsolva, akkor használja az ICC profilt, egyébként nem. Tehát pont, hogy be kell kapcsolni, akkor lesz "color managed" a szoftver, azaz használja az OS-ben aktív ICC-t. Ha kalibráltatod, annak az a lényege, hogy úgy lásd a tartalmat, ahogy a tartalom készítője azt megálmodta. Tehát nyilván be kell kapcsolni a CMS-t, hogy használja a kalibrációs ICC profilt a szoftver. A Google Chrome jól van beállítva, alapból hazsnálja, a Firefox is tudja használni egyébként (about:config gfx.color_management.mode -ot 2-ről 1-re kell állítani)Még van egy tippem, miért fakóbb neked a Philips sRGB módban, mint az EIZO-d sRGB módban.
Néhány monitor az sRGB TRC gamma curve-öt használja az sRGB képmódhoz, ami ugyan közelít a gamma 2.2-höz, de a sötét részletek világosabbak a gamma 2.2-höz képest, így fakóbb lesz a képe:
sRGB default gamma IS 2.2, but sRGB has a more linear segment for near black/gray tones than regular 2.2 gamma, which is why 2.2 will have darker shadow details.Általánosan azt javasolják, hogy gamma 2.2-höz érdemes kalibrálni, ám pl. a Monitor Unboxed és RTINGS, eme két neves monitortesztelő csapat is az sRGB TRC gamma curve-höz kalibrál egyébként.
Nézd meg, hogy az EIZO-n az sRGB módhoz van-e gamma állítási lehetőség, és nézd meg a Philipsen is. Ha van, akkor 2.2-t állítsd be mindkettőn. Persze nyilván lehet, hogy sRGB módban ezek inaktívak, vagy ha állítható is, ki fog lépni sRGB módból az adott monitor.
Ha a konklúzió az, hogy a Philipsed sRBG TRC gamma curve-ben működik, és ezért fakóbb, akkor be kell kalibrálni.
Vagy van itt egy ICC profil, ami sRGB gammáról 2.2 gammára konvertál:
Well you're in luck, because I created an ICC profile for the AW2725DF to do just that for someone about a week ago. Use it with the sRGB mode to convert the sRGB gamma to gamma 2.2. It does the conversion at the GPU level so you'll need to load the ICC with a profile loader like DisplayCAL's ICC Profile Loader app. The Profile Loader app will also allow you to instantly disable the ICC if you want to toggle between sRGB and 2.2 gamma. You can download it here.
Ez univerzális ICC, minden monitorhoz jó erre a workaroundra. Kipróbálhatod ezt feltelepíteni a Philipshez, és összehasonlítani a Chrome-ban így az EIZO-val a Philips képét, mindkettőt OSD sRGB módba álíltva. -
pinnacle
nagyúr
Ezek közül lenne valamelyik? Talán az utolsó, mert az a WLED. 42,51" méretben nincs is panel.
[ Szerkesztve ]
-
pinnacle
nagyúr
Köszönöm a segítséged!
Kalibrálást vállalsz vagy valaki a csoportból?
Egyik helyen amit néztem csak üzletben csinálják, a másik szakember meg csak áprilisban tudna jönni. Kíváncsi lennék, hogy milyen lenne a kép, pontosabb értékekkel. Nekem nem munkához kell, csak úgy "ránézésre" megfelelő legyen.
Ha az sRGB-t fakónak találom, akkor az kalibrálva sem lesz jobb, tehát nekem a wide gamut kalibrálás kellene? Mondjuk nem értem az EIZO-nál miért nem fakó az sRGB, ott egyébként a kontraszton nem lehet állítani ebben a módban, azért az érthetőbb, mint a Philips 100% fényereje. Nem is értem ezt, hogy gondolták. Ki tud 100% fényerőn monitort nézni.110nit kb. milyen fényerőnek felel meg a monitor 100-as skáláján? Nagyon érzékeny a szemem, régebben az EIZO-t EyeCare módban használtam, ami a normál 0% fényerő alá megy, most sRGB módban 7%-on, de egy kicsit az is sok, Philips nappal mehet 50%-on, de később 10%-on majd 0%-on. Mondjuk ha nem is a kalibrált fényerőn használom a monitort, gondolom kalibrálva még így pontosabb, mint kalibrálás nélkül. És nemcsak az átlag lesz deltaE<2.
Nem tudom az f.lux mennyire pontos adatokat olvas ki, de az EIZO-t jobbnak mutatja AdobeRGB-ben.
Philips 439P1 monitoromban milyen AU panel lehet? Nem találom a fenti kettő linken. Persze lehet nem a monitor nevét kell beírni, de a PHL0973-ra sincs találat.FastStoneban az alsó A monitor színprofilja... nem volt bekapcsolva, ha bekapcsolom akkor fakóbb lesz a kép. Ha a felső kapcsolom ki, akkor nincs különbség. Egyébként ugyanolyan a képe, mint az IrfanView-nak.
Philipsnél "saját beállítások használata az eszközhöz" volt beállítva. Régebben az EIZO .icm fent volt, de nem láttam különbséget, ha van, ha nincs, ráadásul a Philipsnek is beállította magát, így inkább töröltem. A Philipsnél sem látok különbséget, ezzel vagy nélküle között.
[ Szerkesztve ]
-
c41r0^
őstag
válasz
pinnacle #5507 üzenetére
Lőttem neked képeket a wide gamut színterű ("user" picture mód, R/G/B whitepoint a kalibrálásnál beállítva), wide gamut színtérre kalibrált monitoromról a tesztképedről. A monitorom egy MSI Optix MAG274QRF-QD
adatlapEz egy eléggé wide gamutos monitor, sRGB 147% lefedettségű PFS LED háttérvilágítású panel. Annyi, hogy 120 nit helyett én a 110 nit-et jobban szeretem, így arra van kalibrálva.
AU Optronics AHVA (Advanced Hyper-Viewing Angle) panel, the M270DAN08.2.FF és Chrome, FastStone CMS on és off.
ITT VAN a négy kép.A lényeg szerintem látszik, a Chrome és a FastStone CMS on verzió az sRBG színtérnek megfelelően megjelenített kép, a kalibrált profil alapján sRGB-re clampelt verzió. Nyilván a monitor mint írtam a wide gamutra lett kalibrálva, így ott a legpontosabban színhelyes, de eléggé színhelyes sRGB emulált módban is, csatolok DisplayCAL riportot is.
wide gamut kalibrálási infók:
110 cd/m2 nit, D6500K, 2.2 gamma, black point correction auto (4.00), correction: LCD PFS Phosphor WLED IPS (Microstep MAG274QRF-QD (i1 Pro 2)) <Microstep MAG27…(i1 Pro 2).ccss>
OSD:
gaming - game mode - user
professional - pro mode - user
professional - minden OFF
image - brightness 18 - 110 cd/m2 nit
[ 16 - 100 cd/m2 nit, 21 - 120 cd/m2 nit ]
image - contrast - 70
image - sharpness - 0
image - color temperature - customization - R 100, G 96, B 95riportok:
wide gamut kalibrálás, alap verification
wide gamut kalibrálás, sRGB szimulációs mód verification -
c41r0^
őstag
válasz
pinnacle #5508 üzenetére
"ha a Chromeban elindítom ez a piros videót, kis képben majdnem jó, de teljes képernyőre váltva Philipsen bordó lesz"
teljes képernyőn nem aktiválódik a gyári ICC a Phillipshez szerintem, mert a Win beépített színkezelése egy f@s... ne csak a rendszer alapértelmezett színprofiljaként állítsd be a Philipshez a gyári színprofilt, hanem a "saját beállítások használata az eszközhöz" -t is pipáld be a színkezelés menüpontban a Philips monitornál, hátha akkor fullscreennél is rendben lesz Chrome alatt BT.709 videonál
vagy ha így sem jó, akkor telepítsd fel a DisplayCal-t, annak van egy profile loader alkalmazása, ami megkerülve az OS színkezelését mindig újra és újra betölti a megadott színprofilt
vagy, használd a Win 11 24H2 ACMS sRGB clamp-et, ahogy írtam, és akkor mindent leclampelsz sRGB-re OS szinten, és nem kell a színmenedzsmenttel foglalkoznod, csak a monitorokhoz a gyári ICC-t add meg aztán annyi - igen, akkor minden kijelzőn (neked) "fakó" lesz minden
-
c41r0^
őstag
válasz
pinnacle #5507 üzenetére
Kezd leesni, hogy mi van. Te hozzászoktál az Eizo-d "enyhén" wide gamutos (saccra 105%-110% sRGB lefedettség) színteréhez, ami az OS alatt (mivel az Eizod wide gamut), az sRGB/BT.709 tartalmak megtekintésénél enyhén túlszaturált színeket okoz. Az OS-ben gondolom az alap sRGB színprofil volt az alapértelmezett, és az Eizo-val ugye ami clampelt vele sRGB-re, az clampelt (elég kevés minden, mivel a Windows beépített régi színmenedzsmentje egy f@s), de a CMS-t nem támogató sw-ek nyilván nem. Szóval hozzászoktál egy enyhén túlszaturált képhez. (Gondolom az Eizo monitor(ok) drivere és a gyári ICC/ICM nincs fent hozzá. Azt is fel kéne telepítened és az Eizo kijelző(k)höz beállítani a gyári ICC-t alapértelmezettként, hogy legalább a CMS-t támogató appokban a jó színtér szerint jelenítse meg a tartalmat.)
Majd jött a Philips, és azon az OSD sRGB módban / sw-es sRGB clampelt módban fakónak látod a színeket. Igen, pedig az a neked "fakónak" tűnő színárnyalatos színspektrum lesz a korrekt az sRGB/BT.709 tartalmakhoz.
"FastStonenal a tesztkép, egyértelműen fakó"
a FastStone-ban be van kapcsolva a CMS alkalmazása? - beállítások, CMS fül, mindkét pipa be, de gondolom igen, különben nem látnád "fakónak" a tesztképet. Gondolom amikor a FastStoen-ban nézed a CMS ON állapotban a tesztképet, akkor a monitorod wide gamut módban megy, azaz az OSD sRGB ki van kapcsolva, és az sw-es clampek is."Kiderült, hogy az sRGB módban valószínűleg helyesen jeleníti meg a színeket, a piros az piros, viszont ez csak 100% fényerőn működik, ha megváltoztatom, akkor visszaáll az előző beállítás. Illetve fakó a kép, de ugye ez ilyen."
ezt írtam, hogy sajnos vannak monitorok - és ezek szerint ez is ilyen - ahol ha már a brightnessbe belenyúlsz, kilép az OSD sRGB emulációs "hw clamp" képprofilból... ha elfogadható a brightness és nem égeti ki a szemed sötét szobában sem (háttérvilágítás azért mindig ajánlott), akkor így hagyva a legjobb és legkevésbé pöcsölős szerintem, hogy az sRGB színtérhez állítsd a monitort - már amenyniben mint írtam ez neked megfelelő és nem kell a wide gamut színtér"Firefox tényleg túlhúzza a színeket (érdekes, hogy az EIZO-nál viszont nem probléma), Chromeal már sokkal jobb, ott az EIZO tűnik túlhúzottnak."
Az EIZO-nál azért nincs problémád vele FF alatt, mert az csak enyhe wide gamutos (105-110% sRGB ? csak sacc, nem tudom a típusát), nem 126% sRGB, mint a Philipsed, így a non-CMS appok alatt, így a FF alatt is csak enyhe szaturáció lesz. Chrome-ban pedig azért túlhúzott az Eizon a "színhelyes" Philipshez képest, mert a Chrome a CMS-t kezeli, a Philipshez van ICC-d, az Eizohoz meg nincs. Ezért a FF alatt és a Chrome alatt az EIZO-n ugyanolyan enyhén szaturált a kép, míg a Philipsen a Chrome alatt sRBG clampelt a telepített ICC színprofil miatt mivel a Chrome figyelembe veszi az ICC profilt mert támogatja a CMS-t, de FF alatt meg már sRGB 126%-os túlszaturált a Philipsen, mert az nem veszi figyelembe az ICC profilt, mert nem alkalmazza a CMS-t.Látom nVIDIA VGA van, legyen 32 bit/10bpc/RGB/teljes beállításon. Bizonyos felbontáson, képfrissítésnél lehet, hogy csak a 8 bit fog menni, bár ahyog látom 60Hz-es a Philips monitor, szóval ha tudja a 8bit+FRC-t, akkor maradjon 10 biten. Kisebb lesz a banding 10 bittel (színátmeneteknél a sávosodás), de ezt csak speckó tesztképen fogod kb. meglátni.
"Tehát valószínűleg a mellékelt adatlap nem kalibrált értékeket tartalmaz, hanem csak egy tanúsítvány arról, hogy mi a gyári érték."
De, az gyári kalibrált tanúsítvány az OSD sRGB módban. A piros az kilóg, mert nem volt nagyon részletes a gyári kalib, ez a típusú VA panel túltolja a pirosat. Ők deltaE<2 ÁTLAG-ot vállalnak, azaz ha összeadod az összes értéket a certen, és elosztod a mér t árnyalatok számával, akkor kisebb, mint 2-t kell kapnod. Az egy dolo, hogy 1 színnél deltaE nagyobb, mint 4, az átlag így is kisebb, mint 2, ők ennyit vállalnak, nem többet. Nyilván gondolom lemérik kalibrálás nélkül az értékeket, ha az átlag deltaE kisebb, mint 2, akkor hozzá sem nyúlnak. Ha nagyobb, akkor a service menüben / fw-ben átállítják a whitepoint R/G/B értékeket az OSD sRGB színprofil beállítás alatt, amíg elfogadható nem lesz, újra mérnek, átlag kisebb mint deltaE 2 lesz, OK, kiállítják a certet, megy csomagolásra."nem tudtok valami részletes monitor panel adatbázis oldalt?"
panelook.com
tftcentral.co.uk"Egyébként 0-100 értéknél is lehet pontosan kalibrálni, nem gond ha nem 0-255-ig látjuk?"
Ha itt a custom képmód R/G/B whitepointra gondolsz, akkor igen. Azoknál a monitoroknál, ahol nem lehet service menüben whitepointot állítani, ezzel kalibrálják.
Nézz meg egy rtings.com -os monitor review-t."Egyébként egyáltalán van olyan, hogy a monitor széles színterű és színhelyes is egyben?"
A "színhelyes" leegyszerűsítve mindig egy adott színtér + színhőmérséklet + fényerő + gamma curve kombóra vonatkozik. Amikor megrendelsz egy alap kalibrálást, akkor ha nem mondod meg, hogy mire kalibráljanak, akkor ha wide gamutos a monitor, akkor wide gamut módban fogják kalibrálni custom színprofilban a monitort 6500K 120 nit 2.2 gamma-ra úgy, hogy a whitepoint R/G/B komponenseket belövik a lehető legpontosabban a kalibrálás közben a monitoron. Ebben a módban színhelyes lesz, a többiben nem. Ha egy ilyen wide gamut módban bekalibrált színprofilt verify-olsz (visszaellenőrzöd a kalibrálás helyességét) egy sRGB színtérre történő emulálással, az is szép eredményt szokott hozni, nagy deltaE-k nincsenek. De ha konkrétan sRGB színtérre akarsz minél jobb és színhelyes kalibrációt pl. ugyanúgy 6500K/120nit/2.2gamma értékekkel, akkor sRGB módban kell kalibrálni hozzá a monitort, azaz előtte a már az előbb taglalt sRGB clampet el kell valahol végezned. Lehet több kalibrált színprofil is, és lehet köztük váltogatni, be kell őket tölteni külön, amikor az adott módban használod a monitort. Mondjuk egy grafikus ha AdobeRGB színprofilban akarja a képet szerkeszteni, akkor a wide gamutos custom színprofilra állítja a monitort és betölti hozzá a wide gamut-ra kalibrált színprofilt. Ha sRGB-ben, akkor a monitort is sRGB-re állítja és betölti az sRGB-re kalibrált színprofilt. -
pinnacle
nagyúr
Illetve az a furcsaság van, hogy ha a Chromeban elindítom ez a piros videót, kis képben majdnem jó, de teljes képernyőre váltva Philipsen bordó lesz. Mintha ez EIZO is lenne egy árnyalatnyi különbség, de nem olyan jelentős, mint a Philipsen.
Firefoxban nincs különbség a méretek között. Philipsen bordó, EIZO-n piros.[ Szerkesztve ]
-
pinnacle
nagyúr
Szia! Köszönöm a részletes tájékoztatásodat.
Reseteltem a monitort, gyári ICM van beállítva, Automatikus színbeállításnál a Windows Reflektorfény háttérkép, FastStonenal a tesztkép, egyértelműen fakó, nem természetes. Hülyét kapok, ha ez a színhelyes.
Firefox tényleg túlhúzza a színeket (érdekes, hogy az EIZO-nál viszont nem probléma), Chromeal már sokkal jobb, ott az EIZO tűnik túlhúzottnak.
Kiderült, hogy az sRGB módban valószínűleg helyesen jeleníti meg a színeket, a piros az piros, viszont ez csak 100% fényerőn működik, ha megváltoztatom, akkor visszaáll az előző beállítás. Illetve fakó a kép, de ugye ez ilyen.
Különböző módok között nem láttam különbséget. Ez nem valódi 10bites csak 8bit+FRC.
Valószínűleg csak kalibrálni kell a monitort, mert szerintem az iiyama ProLite X4373UHSU-B1-ban ugyanez a panel van (nem tudtok valami részletes monitor panel adatbázis oldalt?) ott a gyári érték pirosnál 5,57 volt, kalibrálás után 0,26. Tehát valószínűleg a mellékelt adatlap nem kalibrált értékeket tartalmaz, hanem csak egy tanúsítvány arról, hogy mi a gyári érték. Philipsnél azt mondták, hogy a szerviz menühöz nem tudok hozzáférni. Egyébként 0-100 értéknél is lehet pontosan kalibrálni, nem gond ha nem 0-255-ig látjuk?
Igazából kezdem megszokni a monitor képét, de ha figyelem, akkor látom, hogy a bőrön olyan piros foltok vannak, amik a túlhúzott piros miatt vannak. Ugye kalibrált monitornál nincs ilyen probléma? Nekem csak az kellene, hogy valamennyire természetes színek legyenek, de azért nem legyen fakó a kép.
Egyébként egyáltalán van olyan, hogy a monitor széles színterű és színhelyes is egyben? Mondjuk fura nekem ez a "fakóság" hiszen a környezetet sem ilyenek látom. Illetve lehet ez a valóság és ezért javítgatja mindenki a fotóit, hogy jobban nézzen ki? Régebben mondták a Canonnál, hogy a kompakt kamerás fotók azért néznek ki, jobban a profi gépes fotóknál, mert a kis gépek eleve belenyúlnak a képekben.[ Szerkesztve ]
-
c41r0^
őstag
-
c41r0^
őstag
válasz
pinnacle #5500 üzenetére
Szia!
Szerintem itt nincs más gond, mint hogy wide gamut módban megy a monitorod, mivel az sRGB-nél nagyobb színteret támogatja, ez a natív színtere az alapértelmezett / jelenleg használt képprofil esetén. Ezért látsz túlszaturált színeket (túl piros és narancs minden, esetleg túl zöld is) a weblapokon / YT-on stb., mivel a médiatartalmak 99%-a sRGB / BT.709 színtérhez készült. Most nem megyek bele jobban a részletekbe.
Először is, reseteld le a monitorod gyári értékekre, hogy a kontraszt, a fényerő és a színprofil is a gyári alapértelmezett értékekre álljon, majd a fényerőt lődd be egy számodra kényelmes értékre (általában 120 nit-re célszerű egyébként, nyilván műszer hiányában ezt nem tudod megmérni). Frissítsd a monitor firmware-ét is, ha van frissebb. A VGA driverben legyen RGB a színtér, és PC szabvány szerinti a képformátum , azaz 4:4:4 teljes RGB (0-255). Színmélység amit a megjelenítőd támogat adott felbontáson/képfrissítésnél a legnagyobbat állítsd be, azaz ha 8 bitnél támogat nagyobbat, akkor 10/12 bitet állíts be.
A gyártó oldaláról töltsd le a monitorod driverét, elképzelhető, hogy vele együtt települ az OS-be egy a monitorhoz tartozó színprofil (.icm), ezt tedd az OS-ben alapértelmezett színprofilnak az adott megjelenítődhöz, bár ezt lehet a driver installer be is állítja. Ezek után, ha jól készült a "gyári" ICM színprofil, akkor a color management-et (CMS) támogató alkalmazásokban pl. az sRGB színterű tartalmakat, pl. egy képet (már amennyiben tartalmazza az infót arról az adott kép, hogy sRGB színtérben készült) már az sRGB színtér színeinek megfelelően kellene megjelenítenie a monitorodnak, azaz a színeknek természetesnek kellene lenniük, nem túlszaturáltnak. A Windows desktop és a CMS-t nem támogató alkalmazások színe persze marad továbbra is wide gamut színtéren, azaz ezek esetén túlszaturált színeid lesznek továbbra is.
Ez az alap, ezek után több további megoldás jön szóba, attól függően, mit szeretnél alkalmazni; ha nem kell HDR, csak SDR, és ha nem akarsz kalibráltatni / kalibrálni, és javarészt sRGB színterű tartalmat fogyasztasz és tudod nélkülözni a wide gamut színteret, akkor:
A, monitor OSD szintű "hardveres" sRGB clamp - keresd meg a monitorod OSD menüjében a képprofil beállításaiban az "sRGB" módot (már ha van...), és ezt válaszd ki. Ekkor a monitor maga szűkíti a színteret sRGB színtérre, azaz maga a monitor clampel sRGB-re a saját EDID információi alapján. Nyilván így elveszíted a monitorod wide gamut színtér lefedési képességeit, azaz a monitorod minden bele érkező jelet sRGB színtérre fog szűkíteni. A VGA driverben / Windowsban ekkor semmit nem szükséges a továbbiakban állítani. Sok esetben és sok monitornál ezzel a móddal azonban adott OSD (a monitor menüjében állítható) menüpontok kiszürkülnek, állíthatatlanok lesznek, de azért valószínűleg a fényerő megmarad állíthatóként, és igazából ebben a módban mást ne is állíts el, csak a fényerőt lődd be egy számodra jó értékre (nézz a neten review-kat a monitoroddal kapcsolatban, pl. rtings, ott általában 100 nit-re kalibrálnak, az ott beállított brightness OSD érték tehát 100 nitre lesz jó, a 120 nithez kb. ki lehet számolni műszer nélkül is ez alapján, hogy mennyire kell állítani a brightness-t). Az általad csatolt gyári kalibrációs riport erre az sRGB módra vonatkozhat, és az egész jó értékeket is mutat. Fontos, hogy a bemenettől függhetnek az értékek, amint látod a riportban, esetedben a HDMI bemenetre értendő ez, ha DP-vel kötötted össze, már nem feltétlen lesz a riportnak megfelelő eredményed, minimálisan eltérhet - persze ez is monitor függő. Van olyan monitor is, ahol nem inaktiválódnak az OSD menüpontok (vagy nem mind) az sRGB módban, de ha elállítasz valami színnel kapcsolatos értéket, akkor "kilép" az sRGB módból, és átáll manuális színmódba, alapértelmezettre, stb., ahány gyártó / típus, annyi féle képpen viselkednek. De ha a monitor saját OSD-s sRGB módját szeretnéd használni és nem tervezel kalibrálni, akkor számodra nincs is szükség a többi képpel kapcsolatos menüpontra, csak a brightnessre (fényerő).
B, VGA driver / operációs rendszer szintű "szoftveres" sRGB clamp - ha nincs sRGB OSD mód a monitoron, vagy ekkor túl sok olyan OSD menü lehetőség inaktíválódik a monitoron, amit szeretnél inkább megtartani, vagy pl. még a fenyerőt elállítva is kilép a monitorod az OSD sRGB módból (ilyen is van sajnos), akkor hagyd a monitorod a "standard" vagy "6500K" stb. elnevezésű képprofilban, amire a monitor reset után állt át alapértelmezettként, és a VGA driverben vagy a Windowsban clamp-eld le a színteret sRGB-re. Ez a szoftveres sRGB clamp, driver ill. OS szinten megvalósítva. AMD VGA esetén driver UI-n meg lehet csinálni (nVIDIA esetén nincs kivezetve a driver UI-ra, kell hozzá a "ledoge" által készített srgb_novideo vagy a dwm_lut nevű program, de ott is megoldható), illetve a Win 11 24H2-ben is a színprofil beállításaiban beállítható az "alkalmazások színének automatikus kezelése" opciót bekapcsolva.
A driver-ből történő clamp pontosabb, mint a Windows OS clamp, így inkább az a javallott.
Ekkor az történik, hogy a monitor EDID információi alapján a VGA driver vagy az operációs rendszer (attól függ, melyiket választod) sRGB színtérre clampel, és már eleve a clampelt színterű képinformáció megy ki a monitorra, így ott már nem kell beállítani az sRGB clamp-et.
Nyilván ekkor is elveszíted a wide gamut színteret, minden az sRGB színtérnek megfelelő színtérben fog megjelenni, ennek a módnak az előnye, hogy a monitoron viszont elérhetőek maradnak az egyébként a monitor OSD sRGB módban letiltott funkciói, így pl. az R/G/B színcsatorna egyenkénti állítási lehetőségei is megmaradnak, stb.Fontos, hogy egyszerre csak az egyik szoftveres clamp megoldást aktiváld (vagy driver, vagy OS clamp), a kettőt egyszerre ne, mert akkor dupla szoftveres sRGB clamp-et hajtasz végre és fakók lesznek a színek. Ha driveres/OS-es szoftveres sRGB clamp-et kapcsolsz be, akkor szintén ne kapcsold erre plusszba rá a monitor OSD sRGB módot, mert akkor a már sRGB clampelt jelet fogod a monitorral még tovább clampelni, ami szintén fakó színekhez vezet. Látható, hogy a fentiek kombójával akár olyan misconfig-ot is lehet csinálni, hogy akár 3x-os clamp lesz érvényben, ha mindent bekapcsolsz: OS+VGA driver+monitor OSD sRGB, az eredmény rettentő fakó színek. Szóval érteni kell a miértjét, hogy mit és miért és hol kapcsolsz be, de remélem érthetően írtam le.
Ha azonban mindenképpen wide gamut színtérben szeretnéd használni a monitorod (hogy megmaradjon a széles színspektrum előnye), mert mondjuk Adobe RGB színtérben is szeretnél dolgozni mondjuk grafikai programon belül, de emellett túlszaturálatlan és színhű képet is szeretnél látni sRGB tartalom esetén is, akkor mindenképpen célszerű kalibrálni/kalibráltatni a monitort egy koloriméter + kalibráló szoftver kombóval, így a wide gamutos módban elkészült kalibrációs színprofilt az operációs rendszerbe betöltve tudja azt alkalmazni és ha sRBG/BT.709 színtérhez készült anyagot jelenít meg az adott szoftver, akkor a kalibrációs profilt alkalmazva arra a színtérre "clamp"-eli (korlátozza) le a színteret. Persze ehhez a CMS-t (color management) támogató szoftverek is szükségesek, de pl. Windows alatt a Google Chrome böngésző OK lesz böngészésre (tehát ez pl. alkalmazni fogja a kalibrált színprofilt, az sRGB tartalmak tehát nem fognak túlszaturált képpel megjelenni), nyilván most nem térek ki a profi képszerkesztőkre (pl. Adobe termékek), azok nyilván képesek rá (de ingyenesek is vannak nézegetőben, pl. FastStone). De be lehet kalibráltatni/kalibrálni sRGB színtérhez is, illetve wide gamuthoz is meg sRGB-hez is és a kalibrációs profilt is váltogatni kell akkor attól függően, hogy milyen színtérben jelenik meg a tartalom.
Ez egy jó összefoglaló ezzel kapcsolatban.
Szóval nagyon sok lehetőség van, és azok különböző kombinálásai is, attól függ, mire szeretnéd használni a monitort.
Ha sima mezei felhasználás, böngészés, YT, játék, irodai munka, stb. SDR-ben, és nem akarod kalibráltatni sem, akkor mivel a megjeleníteni kívánt anyagok 99%-a sRGB/BT.709, a legegyszerűbb a monitor OSD-s sRGB mód. Ha ez nem elérhető rajta, vagy kompromisszumos, akkor a VGA driver / OS szoftveres sRGB clamp, ebben a sorrendben.
Én pl. wide gamut módban használom a monitorom. Igaz, van egy X-Rite i1Display Pro koloriméter kalibrátorom, így be tudom magamnak kalibrálni. A monitort custom képmódban (R/G/B whitepoint állítható nyilván) megfelelő korrekciós fájl segítségével DisplayCal-al bekalibráltam 120 nit 6500K 2.2 gamma-ra, és ez az ICC színprofil van betöltve az OS-ben. Nem használom az OSD sRGB módot (pedig van), és a szoftveres sRGB clampet sem. A Windows desktop és a CMS-t nem használó (így a kalibrációs ICC színprofilt nem alkalmazó) alkalmazások kicsit túlszaturáltak, cserébe megmaradt a wide gamut színterem a "non-sRGB" contentek számára. A Google Chrome böngésző támogatja a CMS-t, így a kalibrált színprofilom miatt nincsenek túlszaturált színek pl. a YT alatt és böngészés közben sem (esetemben pl. a Chome és a Firefox között látni a különbséget, a Firefox nem alkalmazza a színprofilt, így ott túlszaturáltak a színek). Ugyanez igaz a képnézegetők alatt, a Faststone-t használom, ami pl. támogatja a CMS-t. Ami sRGB színterű kép, az úgy is jelenik meg a monitoron, a kalibrációs színprofil miatt. Ami Adobe RGB színterű, az pedig abban, így kihasználható a wide gamut színtér is.
-
Eagl3
veterán
Sziasztok!
Kicsit eltér a témától a kérdésem, de létezik viszonylag egyszerű módszer, hogy egy telefon kijelzősének a színhőmérsékletét nagyjából meg lehessen állapítani?
Nyilván nem tökéletes pontosságra, de mondjuk belőni, hogy kb. 6300K vagy 6800K...
Esetleg valami tesztkártya, olcsóbb (pár ezer forintos) mérőműszer.
Ami miatt kérdem: lecseréltem az iPhone XS MAX telegonom egy 16 PRO-ra és a 16PRO kijelzője szemmel láthatóan jóval melegebb tónusú. Valószínűleg az XS MAX pedig túl hideg és a nagy különbség okozza a furcsaságot. -
pinnacle
nagyúr
válasz
turorudi #5502 üzenetére
Köszi! Azt már kikapcsoltam. Philipsnél azt mondták, nincs szerviz, adnak egy csereutalványt vagy küldenek egy használt készüléket. Kalibrálásban nem tudnak segíteni. Arra viszont nem válaszoltak, hogy jöhetett ki 4-es piros értékkel, amikor < 2 (sRGB)-t írnak. Nem tudom, hogy ez panelhiba vagy csak trehány módon kalibrálták. Illetve azt is mondták, hogy a szervizmenühöz nem lehet hozzáférni ha én szeretném kalibráltatni. Nem tudom ez mennyire probléma, ha pontos kalibrálást szeretnék, ha ez egyáltalán lehetséges.
Inkább az a gond, hogy fáj a szemem a monitortól, remélem meg tudom szokni majd.[ Szerkesztve ]
-
turorudi
aktív tag
válasz
pinnacle #5500 üzenetére
Írnak a monitor oldalán valami DisplayHDR 400 funkcióról. Az összes ilyen plusz bigyula elszínezi a képet, mert - ahogy a weboldalon írják - "Gazdag, új színek szélesebb palettáját képes visszaadni, és olyan vizuális élményt nyújt, amely rabul ejti az érzékeket.".
Ha ezt ki lehet kapcsolni, sztem rögtön jobb lesz. -
totron
addikt
Adott egy HP 233 monitor, nem is várok tőle sokat - bár előnye is van: az egyik legnyugodtabb képe van, amit valaha láttam - de valami elképesztően szűk dinamikatartománnyal dolgozik. Ezen lehet segíteni kalibrálással vagy ez ennyit tud? A gamma értékét 1-ről 0.8-ra levéve már nem folynak egybe a menük (nem fehér minden), Facebookon is látszanak a hozzászólási buborékok hátterei úgyahogy, 1-es gammán, alapállapoton leginkább ki van égve minden. Filmhez viszont 1 a jó, különben eluralja a sötétség a képtartalmat.
-
pinnacle
nagyúr
Sziasztok! Abban kérem a segítségetek, hogy a monitoromat lehet színhelyesre kalibrálni? Nekem nem fotós munkához kell, csak az, hogy jó legyen ránézni, természetes színeket lássak. Philipsnél azt mondták, hogy ők nem tudnak kalibrálni, de kicserélik a monitort.
Vettem egy Philips 439P1/00 monitort. Fekete, szürke árnyalatokban tökéletes, de a színek nem jók. Legfeltűnőbb a piros, ami inkább "meggypiros". Régi EIZO monitoraim vannak, sokkal színhelyesebbek. Itt volt régebben ugyanez a problémám. Akkor azt mondták, azért van ez, mert az EIZO-nak nagyobb a színtere. Most is ugyanez a helyzet. Adobe 94%, 78%. Pedig a saját oldalukon, Színtartomány (tipikus) NTSC: 105%*, sRGB: 126%*, Adobe RGB: 90%* írnak, igaz hozzáteszik, hogy sRGB színtér a CIE 1931 szabvány alapján
Adobe RGB lefedettség a CIE1976 szabvány alapján. Azt nem tudom, hogy az f.lux milyen szabvány szerint mér, de az EIZO 96%-át, majdnem pontosan eltalálta.
Egyébként az EIZO szélesebb színtere a valós képet jeleníti meg, vagy felerősít, odarajzol olyat, ami nincs is ott, ezért tűnik fakónak a Philips, ami szintén Ultra Wide-Color monitor? Ezen a képen, a szőke hölgy arcán nem is látszódik a pirosító.
A monitor menüjében ilyen értékek vannak megadva. Illetve ezt az adatlapot mellékelték. Ha jól látom, pont a piros van eltolva. Nem is értem, hogy kerülhetett forgalomba, amikor < 2 (sRGB)-t írnak az adatlapon. Szerintem a 0,62-es átlagos Delta E sem jön ki ilyen értékekkel. Meg eleve mit ér, ha az egyik értéke 4.[ Szerkesztve ]
-
Ala
tag
válasz
general #5450 üzenetére
general és zsero köszönöm a tippeket. Bevallom nem tudtam elengedni a hardveres kalibrációt, és pár napja észrevettem, hogy a Benq SW szériában a 24 colos modellt is frissítették, úgyhogy arra repültem rá.
Tehát egy Benq SW242Q igazán voltod tulajdonosa vagyok.
Háttér szori: Egy Dell u2212hm-et váltott, amit 2012-ben vettem újonnan. Hasznos volt, mert sokat szórakoztam a kalibrálásával, sokmindenre rájöttem, de talán mégtöbb mindenre nem
Az elmúlt egy hétben szakadt el a cérna, mert nagyon nem akart úgy működni a dolog, ahogy annak kellene (oké, ebben volt user error is).
Ami visznt fontos, hogy az utolsó leadott melómat lecsekkoltam, hogy mit látok a képeken amikor a gépen nyitom meg, és mit látok akkor, ha a telefonomon FB-on nyitom meg és ledöbbentem, hogy gyakorlatilag ugyan azt a képet látom. AMi fontos, hogy ez nem csak a monitor erénye! A color management is mögé van téve!
zsero és janos666 Most már USB-C kábellel van felkötve a monitor, úgyhogy a ti tanácsotokat is megfogadtam, fent van a progi és úgy tűnik, hogy az is segít a folyamatban. Igaz 14 nap múlva lejár a próbaverzió, és kicsit húzósnak érzem az árát, de ha teszi a dolgát, akkor igazából megérné megvenni. -
Robbie73
újonc
Sziasztok! Nyomtatni szeretnék, egy ICC profil létezik ehhez a monitorhoz? Samsung S22D300Hy? Mert amit a monitoron látok, az nagyon jól néz ki, de amit nyomtatok, az sötét, fakó...stb. Segítségeteket előre is köszönöm! A nyomtatóm, ha érdekes lehet: Canon Pixma G2420 Segítségeteket, előre is köszönöm!
-
thomasrc
tag
Ha ez a hibaüzenet, akkor az arra utal, hogy valami blokkolja a szenzort. Nem a Windows adaptív fényerőszabályzása használja a környezeti fény figyelésére vagy a Calibrite saját szoftvere (emlékeim szerint ha feltelepíted, akkor az is tud hasonlót csinálni)? Esetleg még találtam egy ilyet, itt valakinél a bekapcsolt memóriaintegritás védelem akadályozta a kiolvasást.
-
Joshi
titán
Üdv. Még 2024.májusában vásároltam egy Calibrite Display Plus HL colorimetert. Az a gondom vele (szinte az első pillanattól kezdve), hogy egyszerűen nem akar működni a DisplayCal szoftverrel. Az ArgyllCMS telepítve van, de valamiért nem akarja látni a szoftver a colorimetert. Annyit sikerült kideríteni google segítségével, hogy a feladatkezelőben a folyamatoknál le kell állítani a "Logitech LampArray Service"-t. Hogy mi ez és miért kavar be nem tudom, gondolom a DisplayCal már nem támogatott szoftver. Viszont ez a megoldás egyszer működött, de már nem működik ez sem, főleg hogy már van úgy hogy nincs ott ez a futó folyamatoknál.
Összefoglalva, most akkor le kell mondani Calibrite Display Plus HL colorimeternél a DisplayCal szoftverről? -
hunspikey
őstag
Alzában 162-re írják, remélem nem tévedés.
Egyébként én amikor még printre dolgoztam a 2709-el toltam és sosem volt keksz nyomda induláskor. Kurvára stimmelt a proof is, minden oké volt. 2 év után hívtam János666 kollégát ő készített egy kalibrált icm profilt, csak hogy felzárkózzunk a panel öregedéshez.
Hibátlan monitorok lightroom híváshoz / print előkészítéshez!
-
KTTech
veterán
Én magamnak ezt venném: Dell UltraSharp U2723QE az új IPS Black panellel, de ez drágább egy picit, mint 200E. Persze csak ha nem játékra kell, mert azért ez inkább irodai monitor, mint gamer, de tartalomkészítésre is jó. A másik Dell, amit írtam az már jó játékra is, de a black level azért rosszabb, mert nem IPS Black a panel. Ez mindig egyéni preferencia kérdése.
OFF: a kedvenceim az Eizo monitorok (imádtam a 2243W-met), de azt megfizetni...
[ Szerkesztve ]
-
KTTech
veterán
-
jsystem
csendes tag
Sziasztok!
Segítsetek, igazi fotográfus ismerősömnek keresek 'előhíváshoz', szerkesztéshez munka monitort (Lightroom, Photoshop) asztali PC-hez
A következő paraméterekkel:
- 27"
- WQHD felbontás
- Sík
- Matt
- jó kalibrálhatóság
Mi most a jó vétel 200e alatt?Köszi előre is!
-
chatran
őstag
Sziasztok!
Nem tudom, hogy jó helyen érdeklődök-e, ha nem irányítsatok át legyetek szívesek.
Van egy icm színprofilom, ami tökéletesen működött Win10 alatt. Win11 23H2 alatt viszont sehogysem tudom beállítani.
Ezeken a lépéseken mentem végig, de semmi nem változott. A profilt ugyan hozzáadja, de nem látszik semmi színeltérés, csak az alapértelmezett.Indítottam egy LUTManager-t és abból betöltve a profilt már működik is szépen.
Mit ronthatok el a W11 színprofil beállításnál?
KÖszi!
-
zsero
aktív tag
Epson projektorok beállításairól tudtok valamit?
Szüleimnek vettem egy Epson 5025UB projektort, majdnem megegyezik a TW9200-al. Van rajta THX mód, ebben különbözik az Európaiaktól, nem tudom ezt jó-e használni kalibráláshoz vagy inkább az alap módokat. Illetve van ilyen hogy Epson Super Black vagy Bright nem emlékszem, az mennyire színhű? -
-
zsero
aktív tag
válasz
janos666 #5462 üzenetére
Janos666, BetterDisplay v3 most jelent meg:
NEW: Color mode (connection level) selector for Apple Silicon Macs - change RGB, YCbCr, chroma subsampling, HDMI range settings. Requires the lastest v3.x version.[ Szerkesztve ]
-
andsom
csendes tag
válasz
general #5455 üzenetére
Kértem demót a basICColorhoz. Hozzászoktam, hogy a gépet ott kell hagyni és majd jó soká a 400+ minta lemegy. A basICColor viszont csak 57(?)-et használ, ami szerintem igen kevés. Semmi módját nem találtam annak, hogy hol tudom módosítani.
Mac-en nézek valamit, mert a DisplayCAL nekem halottnak tűnik és a Python-os verziója se nyerte el a tetszésem. Lassú és időnként bugos.
A Calibrite nekem se okozott sok örömöt. Elvileg ugyanazon programcsaládhoz tartozik, mint az X-Rite i1Profiler-je, de nagyon eltérő az eredmény. A Wacom ColorManagmentet használtam még, ami frissebb verziója az i1Profilernek, de nem tudom az mennyire tekinthető jónak. A Wacomomat viszont gyönyörűen belövi. -
-
Chosen
addikt
Sziasztok!
Az RGB gainen kívül mást real time kalibrálni mivel tudnék egy ColorMunki Display segítségével?
Adott az alábbi három monitor:
- Gigabyte M28U
- LG 27UP650-W
- Dell AW2521HFLAEbből az LG-t és a Dell-t gyönyörűen össze tudtam lőni csak RGB gaint kalibrálva.
A Gigabyte-ot viszont hiába kalibráltam be ugyanúgy, egy sárgás tónus ül az egész képen a másik két monitorhoz viszonyítva.
Amit még enged állítani a Gigabyte:
- R-G-B Saturation & Hue
- C-M-Y Saturation & HueEzeket viszont soha nem kalibráltam még. A DisplayCal-t használom, de ott Gainen kívül mást nem tudok real time figyelni. HCFR-t is ismerem még, de ott is csak a Gaint sikerült real time kalibrálnom, mást nem.
HCFR jó lehet a Sat & Hue real time kalibrálásra valahogy, vagy más progi kellene?
-
general
addikt
válasz
#02260224 #5467 üzenetére
Miniledet csak az általad említett cuccal vagy a Plus verzióval tudsz kalibrálni, mert tudtommal csak ezek "ismerik" ezt az újabb paneltípust. Oleddel nincs tapasztalatom, de ha TV-t szeretnél kalibrálni, az teljesen más műsor eleve.
Szoftverben sem mindegy, mit használsz, lennie kell benne opciónak a miniled panelhez. A Calibrite Profiler tudja, de szerintme egy félamatőr program sajnos, rengeteget szívtam vele. basICColor is ismeri a miniled panelt (bár más nevű panelt kell beállítani, de a support és a manual ajánlásával így kell pl a macbook M szériát kalibrálni) és nagyságrendekkel pontosabb szoftver, de sajnos fizetős és csak egy adott sz.géphez lehet használni. De legalább tényleg profi.
A Calibrite kolorimeterek egyébként időtállóak, megbízhatóak. -
#02260224
törölt tag
Sziasztok,
szeretnék egy kalibráló eszközt venni, jó lenne ha később OLED/miniLED-et is tudnék kalibrálni, sőt, gondolkodok egy projektor vásárlásán is. Jelenleg 2 pc - 2 notebook - 2 tévét szeretnék "belőni".
Természetesen először a Spyder termékekkel találkoztam, de nem tudtam, hogy létezik olyan, hogy "kémiai" kalibrálás (valahogy ez a yt videókról lemaradt). Szóval olyan eszközt szeretnék venni, ami időtálló és nem kémiai. Visszaolvasva a topikot, az ajánlott készülékeket már rég nem forgalmazzák.
Amit kinéztem, az a Calibrite Display Pro HL (ennél többet nem szívesen költenek erre).
Elvileg ez okés a korábbi hszekből kiindulva. Van ennél jobb/olcsóbb megoldás ? -
chungee
addikt
Sziasztok!
Tudja valaki hogy Pécsen hol végeznek monitor kalibrálás -
-
válasz
general #5461 üzenetére
- Az a baj, hogy egy RGB->YCC->RGB konverzió 10 integer bit-el nem reverzibilis.
+ Amit elpusztít a konverzió, azt más semmi nem hozza vissza, főleg nem egy kalibrálás.
- Másrész sajnos vannak eszközök, amik rossz konstansokat használnak a konverzióhoz.
+ Ezt részben tudod kompenzálni kalibrálással, de rengeteg pontot kell lemérned és 3DLUT korrekciót használni. Namármost a MacOS csak 1 görbe + mátrix profilt támogat.
= Összeállt a kép, hogy miért az RGB->YCC->RGB konverziót kéni kiiktatni...?
Vezesd le, hogy miért nem...A kalibrálás előzménye, 0. pontja kiiktatni az ilyen problémákat, mint a RGB->YCC->RGB.
Viszont a gyakorlatban alternatív opció egy megbízható, dedikált jelgenerátort használni, amiből tuti, hogy RGB-Full megy ki egy PC monitorra, visszakötni a felhasználó gépére, majd ellenőrizni. Ha nem jó, akkor helyre kell kalapálni a forráseszközt, míg úgy viselkedik, mint a megbízható dedikált jelgenerátor.Láttál már ilyen jelgenerátorokat? [link] [link]
Ezek azért léteznek, hogy egy megbízható alapot adjanak, amivel ki lehet zárni a hibákat, mint a hülyén működő forráseszköz, mert mikor legelőször leülsz egy újonan összerakott gép elé, először el kell kezdened valahol sakkozgatni, hogy a monitor nem színhelyes semmiképp beállítva, vagy a forráseszköz van rosszul konfigurálva.A saját story-m, amiből indult a vita, ott is csak meg kéne vennie a colorist-nak a edikált DeckLink eGPU-t, amit egyébként is javasol a BlackMagic, és kész.
Az a baj, hogy a GUI monitora is hiába hardware-kalibrálható, az is YCC-t kap, és még rosszabul kezeli a Dell monitor az YCC-t, mint az LG TV. Na azt már nem lehet a DeckLink-ből etetni. Már eGPU-ról igen, de az már megint egy új ThunderBolt eszköz lenne, és nyilván nem akarunk annyira elszállni. Ezért kéne egyszerűen rávenni az M1 iGPU-t, hogy küldjön ki RGB-t, és akkor a két hardware-kalibrált kijelző --- amit egy ismert, jó forráseszközzel kalibráltam és azzal ellenőriztem is --- máris jól működne.Ez egy konfigurációs hiba, az orvoslása a kalibráció része, de nem konkrétan egy ICC/ICM, vagy akár egy 3DLUT feladata, hanem OS konfigurálás. Ez vagy a 0. pont a műászeres kalibrálás előtt, vagy a legutolsó, ha előbb ismert forráseszközzel kalibráltál, visszakötötted a Mac-re, és ámultál, hogy "de sz@r". De ez csak azt jelenti, hogy hegeszteni kell a MacOS-t, esetleg venni egy eGPU-t, stb.
Ha egy autóban szarul fog a fék padlóig nyomva, akkor nem egy másik fékpedált akarsz berakni mellé, hogy ha mindkettőt padlóig nyomod, akkor megáll az autó.
Így már érthető valamennyire?
[ Szerkesztve ]
-
general
addikt
válasz
janos666 #5457 üzenetére
Ne haragudj, de ez mintha nem magyarul lenne, a felét nem érteni a fogalmazások miatt.
Pontosan, hiba korrekció a kalibrálás egy adott rendszeren. De ha kiveszel, kicserélsz komponenseket abban az adott rendszerben, akkor miért lenne vuduzás vagy kamu, hogy újra kell kalibrálni?Én nem állítom, hogy kell vagy muszáj, csak kissé ellent mondasz magadnak. És nem vitázni szeretnék, csak leírtam, mit javasolt maga a szoftver gyártója.
-
-
zsero
aktív tag
válasz
janos666 #5457 üzenetére
janos666, kikerestem neked a legjobb thread-et arra hogy lehet RGB-t erőltetni Mac-en. EDID-et kell szerkeszteni és ki kell kapcsolni belőle a YCrCb módokat:
https://github.com/waydabber/BetterDisplay/discussions/1473
Ez a BetterDisplay tudja az EDID hacket beépítve, azon kívül elég nagy macera lenne. -
válasz
janos666 #5457 üzenetére
A nem-lineáris, 3D-s dource hibákat csak sokzer patch lemérésvel lehet kompenzálni, de az akkor sem optimális megoldás, mert precizitásvesztéssel jár.
Ezerszer egyszerűbb és jobb kierőltetni a forrásból a bitperfect Full-RGB kimentet. (Még akkor is, ha ehhez eGPU kell. Minden más psedu-science hókuszpókusz, ACIDtrip.)
[Drops MIC.]
Ha szeretnétek ezt megvitatni, gyertek el ide: [link][ Szerkesztve ]
-
válasz
general #5455 üzenetére
TI biztos, az intelligens Neadrathall pedig max ELLENŐRIZ. [Mikrofont eldob. PEICE.]
Minden OS update után veszel egy új spektrométert és colorimeter-t, mert nincs új driver?
Minden monitor ki/bekapcsolás után újrakalibrálsz?
Gondoljuk már végig, hogy elvileg minden a problámákat a gyökerüknél kell kezelni.
Tehát pl. áterőltetni a MACOS-t és az Mx chip GPU-t Full-RGB-re, és kész.
A kalibrációs LUT nem arra való, hogy kijavítsuk a host hibáit, hanem arról szól a kalibráció, hogy kijavítsuk a hibákat, mindenütt és mindenhol.
Ennek része pl. "hack-elni" a MacOS-t, vagy venni DeckLink kimenetet a MacBOOK-hoz, amiből kimegy a bitperfect Full-RGB, és kész.[ Szerkesztve ]
-
general
addikt
válasz
janos666 #5453 üzenetére
Oprendszer update-nél is újra szoktunk kalibrálni, nemhogy teljes rendszer váltásnál. Erről egyébként komoly viták vannak, hogy másik gépen végzett kalibralas jó lesz-e nekem, tesztelni/validálni kellene egy adott icc/icm fájllal a két rendszeren.
Egyébként nemrég leveleztem a basICColor supporttal (talán a legjobb kalibráló szoftver), ők határozott válasszal rövidre zárták a kérdést ( ugyanezt tettem fel én is kíváncsiságból, hogy Win és Mac ua a profil ua monitorhoz működik-e), hogy felejtsem el, tessék újra kalibráln, ha bármilyen összetevő változik a rendszerben!
MacOS alól csak Matrix Curves-zel lehet kalibrálni igen, Win kezeli a LUT alapút is, ami egyébként jobb, kontrasztosabb. Ez van. -
karoli9
csendes tag
válasz
janos666 #5453 üzenetére
Elmélet és gyakorlat között elméletileg nincs különbség, gyakorlatilag van
A kérdés, hogy az oprendszer váltással a hardver is változik-e, ez jelenleg nyitott kérdés. Apple Mx CPU esetében erőteljesen kompromisszumos az élmény, Inteles vasak esetén nem. Feltételeztem, hogy hardvercsere is lesz. Érdemes lenne előtte-utána rámérni, hogy van-e csak szoftvercserével shift bármerre (3-5 mérés/oprendszer az átlag miatt).
-
válasz
karoli9 #5452 üzenetére
Elvileg teljesen mindegy bármi, mert minden eszközből ugyan annak a képnek kellene kijönnie. Bár én magam is panaszkodtam, hogy nem tudom hogy állítsam át a MacOS-t, hogy HDMI-n ne YCC-t küldjön ki, hanem RGB-t, mert egyik kijelző sem szereti az YCC-t.
De amíg mindkét gépből RGB-Full megy ki, addig nyugodtan újrahasznosítható az ICC.
Még annyi, hogy a MacOS csak egy bizonyos ICC verziót kezel jól, így visszafelé nem biztos, hogy működne a dolog, de ami jó a MacOS-nek, az jó a Windows-nak is.[ Szerkesztve ]
-
Sziasztok!
December végén vásároltam az Oázisnál kalibrálással egy monitort és mivel eddig Mac-et használtam, ehhez a rendszerhez kalibrálták és van egy icc profilom.
Lehet, hogy váltok Windowsra, viszont ennél a rendszernél icm kiterjesztésű szokott lenni a színprofil fájl.Fogom tudni használni az icc fájlt windows alatt? Egyáltalán van jeletősége, hogy Mac-hez kértem a kalibrálást?
Köszönöm szépen!
-
general
addikt
és Ala-nak.
Nekem ennek az elődje van, a PA279Q, (2013) még "csak" 2k, de komoly színtér, 98% AdobeRGB, maximálisan elégedett vagyok vele jónéhány éve. Ez a PA279CRV ugyanez csak 4k-ban. A Proart széria nagyon ajánlott, bár mostanra ráaggatták ezt a nevet gyengébb példányokra is, utána kell nézni mindig. Ezzel szinte megegyezik még a Dell U2723QE monitor is, hasonló árban van. Az Asusnak nagyobb a színtérlefedettsége, a Dellnek jóval nagyobb kontrasztja ( 1:2000! pedig IPS) egy újabb technológiának köszönhetően, én mindenképpen az utóbbira szavaznék, szerintem most bestbuy monitor!
Egyébként a Benq monitorok is elég jók, de meg kell nézni, melyik mit tud. Erre ez a legjobb oldal: displayspecifications.com , illetve panelook.com .
[ Szerkesztve ]
-
zsero
aktív tag
Legjobb referencia lista komoly monitorokról. Az Asus PA279CRV nem HW kalibrálható, de cserébe jóval olcsóbb mint a többi.
https://jonnyelwyn.co.uk/film-and-video-editing/affordable-colour-grading-monitors-2/ -
Ala
tag
Sziasztok!
Tudom, hogy egy kicsit más a topik témája, viszont bízok benne, hogy a tapasztalatotok segít a kérdésben.Le szeretném cserélni a monitorom, és elgondolkoztam egy Benq SW240-en. A kérdés: egy ilyen régi konstrukciót érdemes még megvenni újonan?
pro: hardveresen kalibrálható
van hozzá árnyékoló (tumom hajtogathatok papírból is)
Adobe RGB színtér és egész jó P3 is.kontra:
régi konstrukció
csak 14 bit-es LUT
Nincs USB-C (MAC minivel használnám, tehát vagy HDMI vagy USB-C)Előre is köszönöm a tapasztalatokat, segítséget és tanácsot.
-
Az egyik egy LG C3 TV, amin csak HDMI 2.1 bemenet van (elvileg a notin is 2.1-es a HDMI kimenet, mégsem enged neki 120Hz-et választani a MacOS, csak 24-60 Hz-et).
A másik egy Dell monitor, amire szerintem pusztán azért megy HDMI, mert épp az van a Type-C HUB-on, ami már ott volt, mikor új kijelzőket vett.
De mIndkettőre RGB-Full kéne menjen (és hosszabb távon néha talán jó lenne kihasználni a HDMI 2.1 sávszélt is, mikor nem munkára használja a TV-t --- ami jellemzően 2160p25 --- bár engem az már nem érint, csak egy érv a HDMI port mellett).
A TV max úgy mehetne DP-ről, ha két DP port lenne egy HUB-on, és passzív adapterrel DP->HDMI Alt-Mode menne az egyik DP port. De Windows-on az ugyan úgy viselkedik, mint a natív HDMI, és mindkét kijelző 4k(60+)10bit.
Szóval inkább HDMI-re kéne valami rendszerszintű megoldás, akár parancssorból.[ Szerkesztve ]
-
-
general
addikt
Nektek milyen tapasztalatotok van a Calibrite Profiler kalibráló szoftverrel? Én képtelen vagyok értelmes eredményt kicsiholni vele, rendre baromságokat mér, amikor csak xy/K/luminanciát mérek vele. Vagy valami nagyon kacifántos a módszer és én nem jöttem rá. Azért erőltetném ezt a progit, mert tudomásom szerint csak ezzel lehet miniled paneles képernyőket pontosan kalibrálni, ami az újabb macbookokban is vannak. Nekem M1 Max 16" macbookom van, illetve emiatt vettem meg a Calibrite Display Plus HL colorimetert is, amit tud nagy fényerejű miniled képernyőt mérni, kalibrálni.
Kínomban letöltöttem a basICColor v6 trial verzióját és láss csodát, ezzel elsőre tökéletesen sikerült mérni is, kalibrálni is. (régebben sokat használtam nagy megelégedéssel)
Az Xrite korábbi cc Profilerével sincs gondom egyébként, de ez utóbbi két szoftver elvileg nem ismeri fel a miniled panelt, nincs a programban és az megvásárolt kalibrátorom sincs az adatbázisukban.
Mondjuk tény, hogy fotó módban akarok kalibrálni (Photography P3 preset a macOS-ben), ott meg max 160 nitre van korlátozva, tehát nagy fényerőre nincs szükségem, hdr és társai. -
MacOS-nél még az lehet a gond, ha RGB-Full helyett YCC(-Limited) megy ki, mert azt sok kijelző bár fogadja, de nem szereti.
Erre én is keresek most épp valami jó megoldást, mert van egy fél-profi kliensem, akinél kalibráltam, nyilván RGB-Full módban, mint mindenkinek (a saját notimat használva), és most Apple-kerülő révén nem tudom hogy segítsek neki átrakni RGB-be a kimenetet az M1 chip-es gépén, én is csak Google-ről küldök neki linkekeket.
Persze nála megoldás lenne az is, ha megvenné a DeckLink monitorozó hardware-t a Davinchi-hez, nem CleanFeed-et tolna ki az M1 GPU-ból (az is OK, amíg jó, csak épp itt ugye nem az, mert a MacOS erőlteti az RGB->YCC konverziót, és egyik kijelző sem úgy néz ki, ahogy kéne, mert mind RGB bemenetre van optimalizálva... az oda-vissza RGB->YCC->RGB konverzió nem veszteségmented és bug-prone).
Tud esetleg ebben valaki segíteni? Van rá valami tuti általános megoldás?[ Szerkesztve ]
-
zsero
aktív tag
válasz
janos666 #5435 üzenetére
Köszönöm. Ez a test chart mit tud, illetve mi az out offset 100%?
Közben megtudtam hogy igazából ez a Profile-only mód, ez azt jelenti hogy kalibrálatlan a monitorom. Mivel ilyen szépen néz ki, ez csak úgy lehet ha gyárilag HW kalibrált. Én nem állítottam rajta semmit, csak RGB-gain-t.
Lehet ezért is volt csíkos a gradient, mert a monitor-ban is van egy HW LUT, meg a macOS is adott egy LUT-ot, és a kettő már ilyen csúnya lett. Asus PA279CV. Kb. a legolcsóbb 4K ProArt, nem lehet HW kalibrálni, de ezek szerint valahogy mégis gyárilag bele van égetve.
Volt a dobozban egyébként egy kalibrálási jegyzőkönyv, szóval ezért is gondolok arra hogy valamit beleégettek. -
Próbálj kalibrálni konkrét célértékekre (D65, gamma 2.2 relative, out offset 100%) és ezt a testchartot használni az 1c+m profilozáshoz: minimal.ti3
-
zsero
aktív tag
Sziasztok, banding-el küzdök. DisplayCAL + i1D3 MacOS, ami ugye csak 1xcurve + matrix-t támogat.
Ez kikapcsolt profile mellett egyáltalán nem jelentkezik. Most kb. azt csináltam hogy műszerrel belövöm az RGB Gain-t és kikapcsolt profile-lal használom, így nincs banding.
Mit csinálok rosszul?
[ Szerkesztve ]
-
válasz
Hieronymus #5430 üzenetére
Ja hát igen, a legtöbb laposban elég vacak LCD van és nincs semmi batch-kalibrált gyári képmód se, csak amit még az eredeti kijelzőgyártó "beleéet" a vezérlőbe.
De az ArgylCMS + DisplayCAL sokkal jobban kezeli ezt a kütyüt is (mint mindent, amit támogat). Ez pl. kiiktatja az olyan gondokat is, ha a skála egyik/másik végén van egy "luk" (összemosódnak az árnyalatok egyformába). Erre a Spyder is jó, a jobb műszer elsősorban a pontosabb fehéregyensúlyhoz kell, a szaturált színeken kevésbé veszed észre a pontatlanságát. -
-
válasz
Hieronymus #5428 üzenetére
Más szoftver kell hozzá, pl. HCFR, de ez amúgy egy elég buta és pontatlan műszer.
[ Szerkesztve ]
-
Van egy Datacolor SpyderX Elite hardverem.
A notebook kijelzőjével "csodát" tett, olyan részleteket hozott elő amiket korábban nem láttam.
Hogyan tudom a Hisense tévémet kalibrálni? Nem számítógéphez, hanem a tévé saját beállításainak optimalizálásával a tévé szolgáltatásaihoz. Szeretnék a tévén is csodát látni.
-
válasz
umfrider #5425 üzenetére
1440i, mint Interlaced? Az valami hatalmas hülyeség, a kijelző biztos tud 1440p75-öt (progressive). Ha HDMI-n nem engedi ezt beállítani a videókártyád (RGB-vel, nem YCC-vel, és valószínáleg még 10bit-et is fogadnia kéne, nem csak 8-at), akkor vegyél egy DisplayPort <> Type-C kábelt, és kösd be azzal (ha van szabad DP port a gépen, vagy ha nincs, próbáld meg 3.2-es Type-C <-> Type-C kábellel).
Az ICC-t elvileg elég telepíteni, és hozzárendelni a kijelződhöz Windows-ban. Gyakorlatilag jobb külön szoftver használni, ha nem statikus a rendszer (pl. ki/be húzgálod/kapcsolgatod a monitorokat, pl. laptop esetén).
A videókártyának minimális jelentősége van (csak a ditherelés változik, de azon rugózni olyasmi, mint ha egy 20 méteres acélrúd 1 mm-el rövedebb, mikor átveszed, mert picit más a hőmérséklet vágáskor és ellenőrzéskor). Mondjuk én általában és is úgy szeretek kalibrálni, hogy átmenetileleg letiltom a ditherelést, de az már csak OCD/maximalizmus. Sokkal több múlik a kijelző és műszer, illetve szoftver képességein, a ditherelés ezek mellett eltörpül.
A felbontásoknak sincs különösebb jelentősége.
[ Szerkesztve ]
-
umfrider
senior tag
Először választottam hasonló szolgáltatást, a jövőben vélhetően nem fogok…
Komolyabb problémám, hogy 1440i-t tud a monitor, erre is van beállítva a felbontás, de valamiert olyan mintha elmosódott lenne a kép. Ha 125%-ra növelem a tartalmat, akkor viszont tű élet. De én szeretném 100%-on tartani. Ennek mi lehet az oka? Nem tudok rájönni…
Fotóztam, de sajnos kamerán keresztül nem szembetűnő. -
Joshi
titán
válasz
umfrider #5423 üzenetére
Nem célszerű fizetni ilyen szolgáltatásért, jobb ha a saját rendszeredben kalibrálja be valaki a monitorodat (pl saját videokártyáddal). A 120nit ott az Oázis műhelyében minden bizonnyal a fényerő 70%-val volt annyi. Elvileg a monitorod menüjében semmit ne állíts el, mert akkor a drága pénzért megvett profil mehet a kukába.
[ Szerkesztve ]
-
umfrider
senior tag
Sziasztok!
Ezt a témát találtam legmegfelelőbbnek. Persze, ha van jobb tippetek, hol kérdezzek, szívesen fogadom.
Vettem egy Dell S2722DC monitort Oázisnál, premium kalibrálással.
Megkaptam a .icc fájlt, be is állítottam. Valószínű nagyon dilettáns lesz a kérdésem. Ezen kívül mit kell még állítanom a monitoron? A riport Lapján minden értéket állítsak be? Azt írja a rip, hogy 120 cd/m-en kalibrálták, azonban beüzemelést követően 70%-os a fényerő (51-re kellene állítanom). Ez alapján a többi érték sem megfelelőEz egy dolog, de a felbontással is van némi problémám, felvetésem
-
válasz
Goblin12 #5421 üzenetére
Az alapján, amit a tesztek mutatnak róla, otthoni célokra és/vagy buta (vagy bután haszált) szoftverekkel kár is piszkálni azon túl, hogy SDR és HDR módban is a gyárilag legpontosabb módba állítod.
Ha kicsit visszaolvasol, kiderül, hogy HDR-t még nem is nagyon lehet szoftveresen kalibrálni Windows-on (Linux-on pedig kb. eleve nem nagyon van HDR dekstop).Esetleg annyit érhet meg csinálni, ha van egy jó műszered, hogy a CIE 1931 helyett az új "ArgyllCMS OLED CMF"-el állítod be a fehéregyensúlyt. Ennek az alapjait a Samsung pénzelte (leültettek ~10 embert W-OLED, QD-OLED, RGB-OLED és még pár más új generációs kijelző elé, és állítgatniuk kellett, míg szemre egyeztek a színek, aztán Gremme, az ArgyllCMS fejlesztője csinált az általuk publikált adatokból egy új CMF-t, amit közvetlenül a régi CIE 1931-ben definiált koordinátákkal lehet etetni, ami egyedi és praktikkus megoldás, mert a legtöbb CIE 1931 utáni alternatív CMF-el az a gond, hogy más és más koordináták jönnek ki bennük D65 fehérre, a Rec709, Rec2020 R,G,B koordinátákat pedig nem is lehet olyan egyszerűen átszámolni, mert azokat úgymond önkényesen/hasraütésszerűen definiálták CIE 1931-ben, nem úgy, mint a D65-öt, ami a napfény spektrális méréseiben van eredetileg definiálva, így bármilyen CMF-hez kiszámolhatók hozzá az x,y koordináták).
[ Szerkesztve ]
-
Goblin12
őstag
Köszi a segítséget
Igen, csak monitorról lenne szó, tv-t nem kalibrálnék.
A hw akkor toszta, sw-ből akkor mit lenne érdemes, ha már a hw se egy gagyibb cucc akkor gondolom egy értelmes sw is társulna hozzá?
Ahogy látom a Calman-t minden gépre megkellene venni ha több helyen használnám a kalibrátort, esetleg egy ingyenes alternativa?
-
Csak annyi értelme van, hogy $$$, semmi más. Ilyen előfizetős modellben is az lenne "tisztességes", ha hibajavításokat kapnál még évekig ingyen, csak az új funkciókhoz nem férnél hozzá. Tehát pl. a 2019-ben vásárolt Home frissülne, és ha azóta javult a kalibrálás minősége, akkor a 2019-est szebben húzná be, csak épp a 2020-as TV-t már egyáltalán nem lenne hajlandó kalibrálni. De nem, ha volt valami geb@sz a szoftverrel, mikor megvetted, és nem méltóztattak 12 hónapon belül ovsolni, akkor is vedd meg újra, ha kell a hibajavítás/minőségjavítás. Ugyan így, ha pl. 3 éven át nem volt képes hozni, amit vártál tőle, de hallod hírből, hogy most már jó, akkor is fizesd csak ki a köztes éveket (bár lehet, hogy adnak ilyenkor valami kedvezményt a köztes évekre, illetve igen, gondolom nagy kegyesen megengedik, hogy megvedd újra, ha a szumma több lenne, mint egy friss alap license, és talán van refund, ha rögtön vásárlás után meg X ideig azt mondod, hogy "bocs, de nem működik minden eszközön úgy, mint vártam, de pl. Studio/Ultimate license-nél simán lehet, hogy a 11. hónapban derül ki, hogy X eszközön nem jó...).
[ Szerkesztve ]
-
Joshi
titán
válasz
janos666 #5418 üzenetére
Igen az Odyssey is monitor, sorry ez fölött elsiklottam. Akkor viszont nem kell a Calman.
Ja és köszi a Calmanos kiigazítást.
Egyébként annak mi értelme, hogy meg kell venni a köztes eltelt évek licenszét is? Csak azért kérdezem, mert akkor értelem szerűen megveszem az aktuális legújabb évet.
[ Szerkesztve ]
-
Minden CalMAN verzió csak éves előfizetés, az ő megfogalmazásuk szerint az első éves díj ajándék az alap license mellé (ajándék, nem benne van az árban!). Viszont a Home-tól magasabb license-ek esetén már olcsóbb az éves hosszabbíztás, mint az első vásárlás (ugyanakkor meg kell venni a kimaradt éveket is, ha később hosszabítanál).
De amit ír, az alapvetően inkább monitor, mint TV, hiába "smart" és Tizen OS fut rajta Tudtommal nincs CalMAN integráció. Ezt PC monitorként lehet kalibrálni.
-
Joshi
titán
"Megveheted az általános Calman-t is, ami minden gyártó készülékével működik, de az sokkal drágább."
Ez a Calman Ultimate. Gondolom ennyi pénzért mindig frissül és minden tévé gyártót támogat.Ez pedig a megfizethető Calman Home.
[ Szerkesztve ]
-
Joshi
titán
válasz
Goblin12 #5415 üzenetére
Ha már vásárolsz, akkor egyértelműen a Calibrite Display Plus HL. Persze a legdurvább OLED tévé is max ~2000nit-et tud, szóval a Pro is sokáig elég lesz. A Calman azért jó, mert a legújabb tévékkel teljesen automatikusan működik, neked nem kell semmit állítani a tévé menüjében. Én anno megvettem a Sony Calmant, de az én tévémen csak a szürkeskálát tudja csak állítani.
Egyszer kell megvenni az aktuális Calman Home-ot, de a későbbi verziófrissítés már újra fizetős. Tehát ha jól emlékszem nekem a 2021-es Calman van, de az újabbat már ismét meg kell vennem. A 2021-es verziót addig használom amíg csak akarom, nincs korlát. Calmannál a tévé gyártó specifikus változatot kell választani. Ha neked Samsung tévéd van, akkor azt kell megvenni.
Megveheted az általános Calman-t is, ami minden gyártó készülékével működik, de az sokkal drágább.
[ Szerkesztve ]
-
Goblin12
őstag
Sziasztok.
Melyik monitorkalibráló eszközt érdemes megvenni?
Melyik képes mondjuk egy Odyssey OLED G8(OLED) és AW2723DF (IPS)-t színhelyesen kalibrálni, illetve felmérni az out of the box beállításokat?
Ezt az eszközt bárkinél bárki gépén lehet használni, vagy annyiszor kell megvásárolni kalibráló szoftware-t ahány helyen épp igénybe venném az eszközt?Ő alklamas rá : "CALIBRITE DISPLAY PLUS HL" vagy inkább a Calman dolgai?
Köszönöm a segítséget. -
Most vettem észre, hogy a Microsoft saját képnézegetője is hülyeséget csinál, ha a Store-os HDR profil be van töltve. A sima sRGB képeket nagyon kéken nyitja meg. Ugyan így, ha a készítek egy screenshot-ot egy HDR játékról, és PhotoShop-ban hozzárendelem azt a HDR profilt, amit a Store-os kalibráció gyárt, akkor SDR-ban rózsaszín lesz absolute intent módban (tehát augyan úgy reagál, csak az ellenkező irányba, ami alapvetően rendben is lenne, ha egyzser input, egyszer output profil, csak épp mindkét esetben rossz az eredmény...).
A PS nem meglepő, mert a Mirosoft egy speciális profilt használ az OS HDR-hoz, amit nagyon kevés szoftver támoagt (nyilvános, consumer szoftver szerintem még egy sem). De az már kicsit fura, hogy a Win11 23H2 saját "Windows Photo Viewer"-e sem boldogul vele.
Nem tudom, hogy milyen szoftverrel készülnek a monitor gyártók által kiadott ICM file-ok, amik kompatibilisek a Win11 OS HDR-al (léteznek ilyenek). Valószínűleg, mivel azok csak "névleges" / szintetikus profilok (nem egyedi mérésekből állítják őket elő, hanem a hardware specifikációk alapján), így valami Microsoft által adott editorral, vagy valami Microsoft SDK-val készült belső, egyedi szoftverrel. -
Bossp
addikt
Papíron 990 körül tud. Ugye ez qd-oled. Windows hdr profil generátornál 1040-nél tűnt el teljesen a + :D. De mint mondtam az a profil brutál gyenge. Első hozzászólásomban ha nézted a linket kiderül miért. Ott található pár profil 1 kivételével mind lg c2 tv-hez lett gyártva és ott a legjobb 800 nit-et ad meg maxnak. Azt használtam amíg nem váltottam az új monitorra. De van egy unspecified profil ahol nincs megadva lumi érték. A CRU-t ajánlják amivel a profil betöltése után be lehetne lőni a windowsnak a max luminance-t de nálom egyeltalán nem működik a CRU. A kérdés még mindig adott. Hogyan lehetne ezt az icm fájlt editelni hozzádobni azt a tulajdonságot mert addig 240 nit-en reked a max. A 800 nites profillal is elég jó eredményt kapok de szeretném belőni a másikat ha ez lehetséges. Van mód ezen fájlok szerkesztésére?
Az auto HDR egyébként minden játékra belehet már forceolni és nagyon jól néznek ki ha nem a gyári windowsoa srgb profilt használod hanem ezeket a gamma 2.2-ket. sőt a legtöbb nativ hdr-es játéknál is sokkal jobb így hdr off és helyette auto hdr mód. Még gyerek cipőben járnak a fejlesztők e téren ahogy nézem. -
Mennyit tud a kijelződ a gyakorlatban? Mert elvileg azt kéne megadni akárhogy születik a profil.
Ha magasabbat adsz meg, akkor lehet, hogy magasabb értéket küld ki a Windows, mint metadata (szerintem jelenleg nem csinálja ezt a Windows, még sohasem néztem meg HDFury dobozzal, hogy ilyenkor mit művel a Win11 >=22H2), és ha nincs letiltva a roll-off (alapértelmezetten ez sokszor be van kapcsolva), akkor ez sötétebb képet eredményez.OLED-en nagyon egyszerű lefuttatni a Windows saját profil generátorát, mert a fekete az tényleg fekete, így csak le kell húzni a csúszkát nullára, és kész. LCD-vel még sohasem próbáltam.
De LCD-n pont nem is dob sokat az Auto-HDR, mert az LCD-nek szar a natív dinamikatartománya. Csak szaturációban tud érdemben többet produkálni az LCD HDR módban SDR-hoz képest, de azt szerintem nem nagyon próbálja fentebb tolni az Auto-HDR.Illetve az Auto-HDR csak egy post-processing. Lényegében csak tippelget, hogy nézett volna ki a kép HDR-ben. Attól elvileg jobbat ki tudsz hozni a képből a "SpecialK"-vel (ezzel magasabb bitmélységre lehet erőltetni a játák által használt buffereket és tweak-elhető a tone mapping, akár szaturáció boost, stb), bár nekem az sem volt meggyőző, mikor tesztelgettem, illetve pont azokkal a játékokkal nem akart működni, amikkel szerettem volna (van játék, amivel úgy kapásból eleve nem működik jól a SpecialK, HDR hack ide vagy oda).
AutoHDR-ra visszatérve, lehet hogy akkor sem húzná ~250 a jelenet csúcsát, ha 10000 nit képes csodamonitorod lenne. A HDR filmekben is sokszor ilyen ~350 a valódi csúcsfény olyankor is, ha 1000 nit a névleges csúcs (van szoftver, ami úg elemzi a képet, hogy talál egyetlen pixelt 1000 nit-el, máris az a metadata csúcs).
Mivel elemzed, hogy meddig megy el az AutoHDR? Screenshot, profile tagging és képszerkesztő picker?
[ Szerkesztve ]
-
-
Bossp
addikt
Sziasztok!
Egy ICC profilt szeretnék szerkeszteni. Mivel lehetséges ez?
Konkrétan ezen a linken : [link] található unspecified profilra szeretnék beállítani egy Max Luminance 1000-es értéket. Ahol találtam a CRU-t ajánlják de nálam sehogy nem akar működni és ezzel a profillal az auto HDR windows alatt 240 nit-en peakel. A többi profilnál 800 Nit van belőve ami tökéletes volt az előző kijelzőmmel. Enélkül a profil nélkül pedig nincs normális fekete HDR-bense a windows sem a monitor icc profiljával.
Előre is köszi! -
Kovbob
senior tag
válasz
janos666 #5406 üzenetére
Igen közben, hogy hosszabban használtam tapasztalatból is rájöttem, hogy nem véletlen nem használják. Vannak jelenetek és filmek amiknél tényleg tök jól néz ki számomra, de van amikor meg tényleg fátyolos, tejfölös feketékeket csinál. Illetve, ahogy írtad is, gyengébb minőségű anyagnál a hibát is jobban kihozza, így mégiscsak egyenletesebb a kapott kép a gamma 2.2-vel.
[ Szerkesztve ]
-
A filmeket pedig rec1886 vagy rec709-en masterelik
A Rec709 görbét senki sem használja (igazából nincs is: ugyan van egy encode görbe a doksiban, de nem írják, hogy annak az inverzét használd decode görbének, és ha mégis kipróbálod az inverzét, mint decode, akkor egyértelmű lesz, hogy nem lesz jó), gamma 2.4 (esetleg 2.2) vagy újabban Rec1886 görbével kombinálják. Előbbiből kerülnek ki az R,G,B,W koordináták, utóbbiból a TRC görbe.
Én személy szerint inkább preferálom azt, hogy vesszen el egy kis információ a sötét tartományban, mint hogy fel legyen húzva, mert az agyontömörített és/vagy régi analógból scan-elt filmek/videók abban a tartományban általában eléggé blokkosak/zajosak, tehát tulajdonképp sokszor csak a zajt aplifikálod.
Itt van egy eltúlzott példa (1:10 kontraszt), amin jól látszik, hogy meredeken emelkedik ki.
Én személy szerint örülök, hogy már PDP-ken sem kellett ezzel foglalkoznom itthon, és most már a hazai colorist-ok is, akikkel van dolgom valamilyen OLED-et használnak, szóval már el is felejthettem, hogy van/volt ez a Rec1886 kérdés. -
Kovbob
senior tag
válasz
janos666 #5404 üzenetére
Azt értem, hogy mindenki azt használja csak az okot nem értem teljesen, mert nekem természetesebbnek hat a rec1886. A filmeket pedig rec1886 vagy rec709-en masterelik, nem? No, mindegy egyenlőre használom ezt, aztán ha valami hátrányát tapasztalom, majd visszaállok róla.
[ Szerkesztve ]
-
Ezt leírtam lentebb, szinte mindenki a 2.2 vagy esetleg 2.4 relatív gammát használja (a kijelzőgyártók is a gyári preset-ekhez, és a legtöbb kalibráló szoftver is).
A Rec1886 direkt LCD-khez alkalmaz korrekciót, OLED-en pontosan gamma 2.4-et ad (de még a drága fizetős szoftverek is sima relatív gammát állítanak alapértelmezésképp, és nem is minden szoftvertől tudsz kérni igazi Rec1886-ot az LCD korrekcióval együtt). -
Kovbob
senior tag
Na, csak lenne még kérdésem, hátha valaki kiokosít
Próbálgattam gamma curve beállításokat és azzal kapcsolatban lenne kérdésem, mert olvasgattam utána, de nem lettem sokkal okosabb tőle. Tehát most bekalibráltam a monitort rec 1886-ra, ami ugye 2.4-es absolute gamma, 0 black point offsettel. Illetve, kipróbáltam 2.4-es gammával is (relative, offset100). A 2.4-es gamma nekem egyértelműen túl sötét. Viszont a rec 1886-nak az eredménye nekem tetszik, számomra sokkal természetesebbnek tűnnek a sötét jelenetek egy filmnél így. 2.2 vagy 2.4-es gammával sötétebbek, igaz kontrasztosabb hatást kelt, de rec1886-ban meg sokkal több részlet látható marad. Ennek ellenére mégis mindenhol azt találtam, hogy nem szeretik ezt a beállítást, illetve nem ajánlott olyan kijelzőhöz ami nem képes a végtelen kontraszt arányra. Na ez lenne a kérdésem, hogy ez mi miatt van? Mindenki jobban szereti azt a "filmszerűbb" feketébb képet, vagy amiatt van, hogy a relative 2.2-es gamma illeszkedik leginkább az lcd természetes gammájához? Tény, hogy 2.2-es gammára kalibráva, monitort is 2.2-re állítva sokkal kevesebbet igazít rajta a színprofil, míg rec1886-ban erősen látható, mikor betölt a profil hiába 2.4-es gammára van állítva a monitor is.
[ Szerkesztve ]
-
Új hozzászólás Aktív témák
ph Rendhagyó tesztünkben egyik, teszteléshez használt készülékünket és annak kistestvérét mutatjuk be: a GretagMacbeth monitorkalibrálóit.
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- RETRO beárazás (mobil, PC, konzol)
- Nintendo Switch 2
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Hobby elektronika
- Google Pixel topik
- Megmosolyogtató tárterülettel indít az iPhone SE
- Ukrajnai háború
- Milyen légkondit a lakásba?
- EAFC 25
- További aktív témák...