Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    válasz dezz #154 üzenetére

    A 20-as fényerő olyan átlag. Ez sRGB-re kicsit kisebb, Standard-re némileg nagyobb fényerőt eredményez 120cd/m^2-től.

    meghagytad a Stadard mód eredeti gammáját

    Ez azért van így, mert a Standard módot csak Color Management-es software-ekkel használom, amik az input profile-nak megfelelően korrigálják a gammát is.

    A kalibrálás általában pontosabban tudja lekövetni az eredetihez közeli célértékeket, mint ha valami távolit próbálsz "erőltetni". Ellenben, ha precíz a kalibráció egy adott pure-power görbére és fehérpontra állítva (és persze nem defektes a monitor elektronikája, mint akár az U2410-é is Custom módban...), akkor így már jól leírható egy olyan ICC profillal, ami csak az RGBW XYZ koordinátákat, és egy paraméteresen megadott exponenciális görbét tartalmaz (gyakorlatilag egy gamma értéket).
    És ezzel a legegyszerűbb profiltípussal működik a legjobban az összes software-es CMS. (Ilyenkor nyugodtan használhatsz akár absolute colorimetric rendering intent-et is.) Ennek eredményeképp minimális mennyiségű színárnyalatot áldozol csak fel a kalibráció során, de jó minőségű software-es korrekciók révén is kiváló eredményt kaphatsz különbféle forrásokkal is (kezdve az sRGB-stől az AdobeRGB profilos gamma 2.2-es képeken át a filmlejátszókig, ahol inkább olyan 2.35 közeli gamma az ideális, a gamut viszont formátumfüggő...)

    *A fenti elvből és kényelemből is következne, hogy akkor a szervízmenüt is hagyjam 255/255/255-ön. Ezzel csak az a baj, hogy így kicsit kaotikus a gradiensek eleje és vége, aztán ha már úgy is kénytelen vagyok csökkenteni, akkor miért ne rögtön valami jóra. (És ugye amúgy is 12-bittel megy ez, ha minden igaz, a DP kábelen pedig "csak" 10 jön ki, tehát nincs ezzel igazán baj. Főleg, ha minden forrásanyag D65 WP-s, és nincs D50-es, akkor néha kár lenne érte, hogy előre bekékítem neki kontrasztarány vesztés árán is, aztán software-esen vissza... ; csak néha be kell lépnem a szervízmenübe, ami eltart 1-2 percig, mert sohasem jön össze 1 nekifutásra :DDD)

    sRGB-nál látom, arra törekedtél [...]

    Igazából az sRGB kalibráció is úgy zajlott, hogy előbb bepötyögtem a szervízmenüs értékeket D65-re (már amennyire közel lehet jutni ilyen osztásközökkel, de az igazából bőven jó minden szempontból...), majd "native" értékre ment a kalibráció.
    A különbség, hogy itt mereven 2.2-es gammát tűztem ki célul, mivel ezt játékokhoz használom, ahol nincs lehetőség színkorrekcióra. (Meg úgy egybként is ebben tartom a monitort, ha csak netezgetek, stb, mert gyakorlatilag nincs rendes CMS a böngészőkben sem, csak "mutatóban valami", de nem minőségi...)

    Itt az a gond, hogy a gamut emuláció valószínűleg "mátrix+gamma" elvű, és ilyen módon ha egy jellemzőt változtatsz, akkor a többi is elcsúszik. Pl. ha átállítod a fehéregyensúlyt, akkor mozdul a gamut is (nem véletlenül <255 a legmagasabb értékem a szervízmenüs Gain-ekre sRGB módhoz -> parás...), és ugyan így a gammával...
    Szóval szerintem ezért ilyen bizonytalan itt a software, mert ha elkezdi babrálni az egyszerű csatornánkénti görbéket, akkor ugrál neki a gamut is, és valahogy ezért nem talál be 255-be mindhárom görbe. De nem olyan hajmeresztő ez így sem. (Játékokhoz elmegy. Filmeknél szeretnék nagyobb kontrasztot, de az egyelőre csak úgy menne, ha plazmát vennék, mert a c-PVA is hulladék ; de a PDP-knek is több a nyavajájuk, mint elsőre hittem volna, és érdekes mód nem arra panaszkodik egy review seti vagy fórum se, amire én elsőre letaglóztam ; úgyhogy még azt is nyomozom, hogy mi az a sok "anomália"...)

    Még új korában játszogattam ezzel elég sokat, és úgy tűnt, hogy 235 főlé nem érdemes vinni az sRGB Gain-jeit, mert onnantól nagyon mozog a gamut, viszont alig nő a kontraszt.

  • ddekany

    veterán

    válasz dezz #150 üzenetére

    "Azért az itteni tesztek még mindig sokkal használhatóbbak, mint egy pár másik oldalon.

    Az lehet, de azért szomorú, hogy ennyire nincs piaca a komolyabban szakszerű teszteknek. Most átfutottam a második felét is a tesztnek, és ilyenek vannak:

    Cikkből: "Ebben a tesztben ki szokott jönni, hogy a TN+film panelek már szemből nézve is a szélek felé sötétednek, sokszor ugyanez igaz a PVA-panelekre is, és most az IPS-ek sem kápráztattak el minket különösebben"

    A VA panelek középen (jobban mondva szemből) sötétednek, nem a szélük felé... persze ez még mindig jobb, mint mikor az előző teszteben a jelenséget a tesztelő (másik személy ahogy elnézem) a széleken való bevilágításnak tulajdonította. Most nevezzetek kukacosnak, de azért a három alap típus-család jellegzetességeit illene ismerni ha valaki monitort tesztel, egyéb esetben a bizalmam meredeken zuhanni kezd. Aztán... "nem kápráztatták el"... Legalábbis feltéve hogy a fotók minden tesztben kb azonos távolságról és beállításokkal készülnek (ami szvsz megint elég alapvető lenne), és hogy valamennyire visszaadják amit az ember szemmel látna, ezek a barna teszt eredmények nagyon jók, kivéve a Fujitsu-ét ami meg simán nem rossz (bár nem tudom hová tűnt a vörös az utóbbi képről).

    "Cikkből: A szürke gradiensekre is vetettünk egy pillantást (balról jobbra, fentről lefelé)"

    Ez is gyanús. Lehet nekem maradt ki valami, de mi a jelentősége egy szürke gradiens tesztnél annak, hogy "balról jobbra" vagy "fentről lefelé"? Ezek nem arról szólnának, hogy a sávosodást kiszúrjuk? (Meg persze arról, hogy alul és felül mennyit vág a cucc, vagy mennyire rontja el a meredekséget a sötét végen... de utóbbiakra vannak speciálisabb tesztképek.)

    A kontrasztos mondatra (is) meg már janos666 beszólt... Reakciót nem láttam. Úgy általában ilyesmikre nem szokott lenni reakció a cikk írók részéről, ami azért kicsit furcsa, mégis csak a szakmaiságukat firtatják... legalább bannolnának érte. :DDD Lehet nem is nagyon olvassák a fórumot...

  • suraki

    tag

    válasz dezz #146 üzenetére

    A tesztelt monitorok közűl a Dell-hez volt szerencsém egy projektmunka kapcsán.
    Azt hiszem elég jól körülírtam, hogy miért tartom fontosnak jelen teszt esetében ezt a paramétert és nem más olyanokat amiben szintén jobb az IPS. Azt már nem is kérdezem meg, hogy vajon mit értesz a "jópár jelentős különbség" alatt (amit nem tudok meg azonnal bármelyik gyári reklámbrossúrából).
    Bár te semmilyen kérdést nem intéztél hozzám (csak kijelentéseket tettél), mégis számon kéred a nemlétező kérdéseidre a válaszaimat, miközben te egyetlen feltett kérdésemre sem válaszoltál...
    Én ebben csak azt látom, hogy személyes érintettséged okán véded a mundér becsületét. Persze az is lehet, hogy rosszul látom, meg az is, hogy nem. ;]
    Szerencsére ahogy írtad elérhetőek más tesztek is és még a nyelvismerettel sincs gondom.

    Részemről itt a történt végén a pont. Nem áldozok egy ilyen gyenge cikkre több szót és csak remélem, hogy a PH-nál nem ez lesz a mértékadó a jövőben.

  • tomic

    addikt

    válasz dezz #140 üzenetére

    Szia dezz!
    Ezt a publikációt nem szabadott volna megjelentetni addig amíg nem sikerül elvégezni a szükséges méréseket.
    Azért ezzel remélem egyet értesz?
    Mert így valójában mit is akar mondani a teszt?

  • ddekany

    veterán

    válasz dezz #139 üzenetére

    "Az, hogy van-e tartalék, az az előfeldolgozás jóságának függvénye."

    Ez legalábbis számomra nem egyértelmű... A lehető legnagyobb fényerőt a natív fehér (amikor minden szubpixelt a lehető legáttetszőbbre állítod) adja. Ha ez a natív fehér valami sárgás-narancsos vacak (és úgy tűnik általában az), akkor nyilván csak a maximális fényerő feláldozásával tudod egészen FF-ig megtartani a kívánt színtónust (kb a színhőmérsékletet), ezen semmiféle számolási trükk nem segíthet. Azaz a kép kontrasztaránya szenved csorbát a korrektebb világosabb színekért cserébe. Lehet nem-profi monitoroknál ezért hagyják inkább sárgulni, vagy pedig vedd lejjebb a kontrasztot (és reménykedj hogy nem lesz tőle sávosodás).

  • suraki

    tag

    válasz dezz #140 üzenetére

    Szerinted mi a legjelentősebb különbség egy TN és egy IPS kijelző között?
    Úgy is kérdezhetem, hogy miért éri meg egy felhasználónak kb kétszer annyit kipengetnie egy azonos méretű IPS-ért? Akár el is vonatkoztathatnk a felhasználási területtől és kishazánk árérzékeny vásárlási szokásaitól. Mi az a sarokpont ami köré te ezt a tesztet felépítenéd?
    Szerintem a színhűség. Aki pedig képes ezért akár többszörös árat is fizetni, az talán használni is akarja ezt a pluszt, vagyis kalibrálja a monitort. Ennek hiányában fenntartom az irracionális kategóriába sorolásukat. :)
    Ha pedig valóban ez a legjellemzőbb előnye az IPS-nek, akkor ebben az esetben messze az egyik legdominánsabb mérőszámnak kellene, hogy legyen egy ilyen tesztben. Ehhez képest pont ezen a területen értékelhetetlen az írás.

    Lehet, hogy keményebben fogalmaztam a szükségesnél.
    De egy olyan weboldal aki teszteléssel foglalkozik és így a legnagyobb tőkéje a hitelessége, nem engedhet meg ilyen slendriánságot. Leadási határidők ide vagy oda.
    Ráadásul éppen ebben a kategóriában keresgélek és így roppantul bosszantott a számomra szükséges információk hiánya...így talán érthetőbb miért pipultam be. ;]
    Remélem azért nincs harag.

  • Kansas

    addikt

    válasz dezz #131 üzenetére

    Dehogynem ér, hasznos információval gazdagodtam. Csak épp szeretek több forrásból tájékozódni, és ha a források ellentmondanak(mint pl itt te és janos666), ráadásul annyira nem értek a témához, akkor ez lesz: csöppet összezavarodok és nem tudom, kinek higyjek.
    Nem vagyok vájtfülű(-szemű), de azért az eddig látott monitorokon a 6 bit+FRC igencsak piszkálta a szemem, mindenáron el akarom kerülni.

    Ebben lehet, hogy nem értünk egyet, de szvsz a 100e alatti IPS vagy xVA paneles monitor a 30-40e-s TN-ekhez képest azért legalább is közelíti a prémium kategóriát.

    Itt vidéken azért lényegesen szűkebb a választék, Aqua-ba is hiába megyek, nem tudom megnézni, mert bármelyik csak rendelésre van...

  • ddekany

    veterán

    válasz dezz #131 üzenetére

    "Az IPS-eknél fordítva van a nyitott-zárt állapot, mint TN-eknél, és ez a kékes-sárgás dolog sincs."

    Az alatt, hogy fordítva van, azt érted, hogy az egyik feszültség alatt takar, a másik meg akkor áttetsző? Mert az a tárgyalt témában nyilván mindegy. Az, hogy van-e sárgulás IPS-en... VA-n és TN-en biztosan van rengeteg monitor ahol van, elég furcsa, ha IPS-nél soha sincs. Csak persze, mint te is írtad, az a gond, hogy ha túl magas kontraszt, akkor a világosaknál már nem marad tartalék a színhőmérséklet szabályozásra. Lényegében ezt is írtam le fentebb. Gondolom profibb modelleknél eme szó szerinti parasztvakítást nem engedik meg maguknak. Lehet csak azért nem divat IPS esetén, nem azért mert ott eredendően nincs ilyen.

    "Nem is értem, miért lehet egyátalán 100% fölé tolni, nem éppen egy "hülyebiztos" megoldás, ahogy mondani szokás."

    Itt olyan értelemben nem 100% fölötti kontrasztól volt szó, hogy még megvan 256 fokozat. Csak persze a végére fokozatosan besárgul... Ha letekerem a kontrasztot ezeken a monitorokon, csodák-csodája nincs sárgulás. Szóval elég egyértelmű, hogy mi folyik itt, csak azt nem értem a háttér világítás színhőmérséklete miért nem egyezik az elérni kívánttal.

    De amúgy vannak rondán 100% fölötti kontrasztos alapértelmezésű monitorok... gondolom hogy legyűrje a kirakatban a többi monitort. De ptt legalább le lehet venni a kontrasztot (bár átlag felh. nem sűrűn fogja). De két notebook-nál is megtapasztaltam az utóbbi hónapokban, hogy mindig 100% kontraszt felett működik a kijelző (azaz sok világos szürke árnyalat ki van már teljesen akadva fehérbe). És, notebook-on ált. csak fényerőt lehet állítani (kontrasztot, színhőmérséklet állítás ugye minek is... :W), ami viszont csak a háttér világítás tekeri. Kínomban ezeket videókártya szinten leszabályozom... veszítenek néhány fokozatot, de hát már inkább az mint ez.

  • Kansas

    addikt

    válasz dezz #89 üzenetére

    Lecsekkoltam a TFT Centralon, a HP-ban szerintük LM215WF2-SLB1-van, amire a panelkereső szintén 6 bit+FRC-t ír, szóval akkor kb mindegy, azt hiszem, az ár fog dönteni.

    Azért lassan már elfelejthetnék a gyártók azt a francos FRC-t, mindenki élete könnyebb lenne... TN panelen még hagyján, az egyértelműen a budget kategória, de prémium kategóriás paneleknél inkább hanyagolják - pont az egyik olyan dolgot befolyásolja, ami miatt az ember hajlandó kiadni az extra ezreseket...

  • janos666

    nagyúr

    válasz dezz #99 üzenetére

    U2410-en nem lehet kikapcsolni a szervízmenüből se (szerintem a DCR Test rémlik neked). Hacsak nem ezt állítja a Panel SSC és Amplitude (valami 63 és 4, vagy hasonló értékek [azt tudom, hogy mind a három U2410-en ugyan az volt beállítva, amik nálam jártak], de több monitor szervízmenüjében is láttam már hasonlókat, és még nem sikerült kinyomozni, hogy pontosan mit is csinálnak ezek).

    Most nem vagyok otthon, hogy kipróbáljam, de nem vettem még észre ilyet Ph-n. Engem a hardforum.com topic listájának görgetése szokott zavarni (Standard módban még látványosabb).

    De egyébként a böngészők sem tökéletesek, volt erről valami demó videó a Direct2D és DirectWrite kapcsán, hogy miként esik szét a kép görgetés közben software-es rendereléssel, és milyen szép hardware-el...

  • janos666

    nagyúr

    válasz dezz #89 üzenetére

    Már miért ne lenne, ha így profilozod a Standard módot, és sRGB vagy AdobeRGB képeket nézel rajta color managementes programban? Kapásból alulszaturált (és nem is feltétlenül arányosan minden irányban), de még azon túl is tozítottak lesznek a profilok közt konvertált színek.

  • janos666

    nagyúr

    válasz dezz #76 üzenetére

    Az RGB színek XYZ koordinátái is elcsúsznak, nézd meg a CIE xy háromszögeiket a Lacie screenshootokon, a kék is nagyon el van csúszva, a vörös viszont már az árokból is kimászott.

    A fehéregyensúly csak annyira lesz rossz, hogy mikor először bekalibráltam itthon az U2410-et EyeOne-al, akkor visszavittem a monitort Hexaa-nak, hogy szar. :DDD
    Aztán kis olvasgatás után kiderült, hogy a koloriméter nem stimmel. :D
    Mióta teljesen kitapasztaltam, hogy érdemes kalibrálni és profilozni, azóta pedig kifejezetten elégedett vagyok vele. (-> WP a szervízmenüben D65-re, aztán ArgyllCMS/dispcal-al natív WP-re és alaphoz közeli, ~1.74-es gammára, majd "single gamma + matrix" profil, DispcalGUI-val, aztán hadd' szóljon az int16 vagy FP32 precizitású softwareCMS, ditherelt 8 vagy 10 bit kimenettel, és nem lesz baj...)

    Bár ahogy öregszik, úgy egyre jobban rezeg a léc, mert ugye lassan, de mászik a háttérvilágítás színhőmérséklete, és ennek a kompenzálása egyrészt egyre több kontrasztba kerül Standard módban is (bár ezzel meglennék még 1-2 évig), de ami még neccesebb, hogy az sRGB preset fehéregyensúlyát babrálva egyre pontatlanabb lesz a gamut emulálás is, és ez már most kezd láthatóvá válni. (Ha legközelebb még 1-2-t pöcögtetnem kell az RGB Gain-eken, akkor szerintem már kezd majd látható lenni a dolog.)

    Amúgy ja, sok monitoron egyenesen tilos hozzányúlni az RGB Gain-ekhez...

    És ja, a Dell-en és az ASUS-on is el kell felejteni a Custom módot, a Standard kell CMS progikhoz, az sRGB (vagy esetleg Adobe) a többihez (mint pl játék).
    Ehhez az sRGB-t szabványosra érdemes kalibrálni, a Standard-et viszont "natívra", és a software-re bízni a korrekciókat...

    (#84) i are robot

    Nekem is 2009-es gyártmányú EyeOne-om volt, de én is láttam már 2011 elején old_artis-t frissen svácban újrakalibrált i1d2-jét, az is jól ment (bár szerintem a spektró még mindig jobb, a koliriméter többet "találgat").

  • nkmedve

    őstag

    válasz dezz #77 üzenetére

    Kb. tudom mi az, de kicsit furcsa, hogy bizonyos helyzetekben az utánhúzásra implementált megoldás idegesitőbb mint maga az utánhúzás (forditott szinek miatt engem eléggé zavar). Nem bánnám ha ki lehetne valahogy iktatni az overdrive-ot (legalább tesztelés képpen), kiváncsi lennék hogy viselkedik nélküle.

    Összehasonlitás képpen egy Macbook TN panelje hasonó körülmények között:

    Élőben ez egyáltalán nem látszik, igaz képen se olyan látványos.

  • Kansas

    addikt

    válasz dezz #76 üzenetére

    Szia,

    No most akkor az a Dell az 6 vagy 8 bites? A te két írásod alapján a képátlón kívül túl sokban nem különbözik a HP-tól... az a ~10e csak a HP neve, vagy valamivel tényleg jobb is(feltéve persze ha a színfeldolgozás a Dell-en is 8 bit)?

    A TFT CENTRAL is ezt a 6 bit + A-FRC-t mondja róla... :F

Új hozzászólás Aktív témák