Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • joanadavis

    csendes tag

    válasz Dany007 #7 üzenetére

    Igazad van (egyetértek sok mindennel), és külön köszönöm, hogy nem banális példákkal jössz elő, hanem valós, jogos meglátásokkal. Én is nagy híve voltam a digitális eszközöknek, de például tanításban, kicsi gyerekek tanításában meg némi szakirodalmi kutatás és személyes tapasztalatok után nem tűnik már olyan vonzónak, mint volt. :( (egyébként alkalmazott nyelvész & nyelvtanár vagyok + vérbeli kütyübolond :D)

    A legfőbb gond az ilyen eszközökkel, hogy a képernyő - akárhogy is nézzük - elektromos és ha nem is szemmel jól láthatóan, de vibrál, amelytől alfa-hullámok generálódnak az agyában a gyermeknek. Ami azért nem túl jó, mert az ilyen tudatállapot nem alkalmas az éber tanulásra. Ha visszaemlékszel esetleg a Szép új világ című utópiára (Huxley), akkor emlékezhetsz arra, hogy a hipnopédia, tehát az alvás közbeni tanulás milyen káros, nincs semmi értelmes feldolgozás, csak bemagolás, teljes befogadás. Aki nem-digitális eszközökkel tanul, az el tudja kerülni ezt az éberséget korlátozó tényezőt. Nem azt mondom, hogy nem lehet tanulni géppel (nyomtatni egyetemen én sem nagyon szoktam, ha nem muszáj), de komoly gátat szab a technológiának az ilyen jellegű hatása az agyra. Hányszor, de hányszor van az, hogy panaszkodnak, hogy a gyerek nem érti a szöveget, amit olvas, nem érti a tankönyvet, nem figyel a részletekre, nem analizálja a rendelkezésre álló információt? Ez mind azért is van, mert a tantermi körülmények megnehezítik az agyműködést teljesen ártatlannak tűnő dolgokkal, mint vibráló képernyő, kivetítő, vagy éppen fénycső...

    A rajzolásra szerintem is jó lenne a tablet (főleg a nagyobb képernyőjűek), de a Samsung Note-on meg néhány spéci cuccon kívül nem nagyon alkalmasak ezek a rajzolásra a multitouch miatt. Azért is problémás lehet a kapacitív képernyő, mert sokszor félremegy a vonal a képernyő túltöltöttsége miatt, ami egy jól kalibrált rezisztív kijelzőnél vagy hagyományos papír-ceruzánál nem probléma :) A gyerekek sajnos egyre kevésbé tudják jól fogni a ceruzát, mivel dundi ceruzákat meg hasonló ökörségeket adnak a kezükbe, ami szintén bizonyítottan többet árt, mint használ. A ceruza a legprecízebb beviteli eszköz még a számítógépen is pl. digitalizáló táblával vagy érintőképernyővel, érthetetlen, hogy miért akarják ezt jószándékú emberek teljesen likvidálni az oktatásból.

    Egy 150 dolláros tablet sajnos nem tudja kiváltani a gyereket felügyelő rokon, dajka, bébiszitter, vagy más felnőtt szerepét, hogy tanulásra szorítsa a gyereket vagy ne csak tanítsa, hanem ki is kérdezze (attól még elég messze vagyunk így is).

    Sajnos annyira lenyomták a társadalom torkán már, hogy ezek milyen jó eszközök meg milyen fantasztikus egyenlőséget teremtenek, hogy a szegényebb rétegek is olvasni tudhassanak meg mit tudom én, hogy ezzel már nem lehet mit kezdeni. Az interaktív táblától elkezdve sok technikai újítást ránk tukmáltak az élet minden terén, aminek nemcsak előnye, de hátránya is van, de még inkább anyagi haszna valakiknek. Szemérmetlenül szőnyeg alá söprik a következményeket, pedig el lehet olvasni, hogy működik az agy, meg lehet nézni, hogyan befolyásolja a működését a környezeti hatás, ami éri, csak éppen azt nem mondják ki, hogy olyan dolgokkal tanítanak, ami gátolja a gondolkodást.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák