Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gyulaipal

    tag

    No megpróbálom röviden, de szerintem fontos.

    Volt itt egy baba-Barco, aminek a kontrasztját 12550:1-re mértem. Ez a valaha általam tuningolt legjobb natív kontrasztú gép. Nyilván ekkor fényereje nem sok volt, de 400 lumen így is kijött a lencsén (eco módban, feltekert lámpával meg 560 lumen).

    Ami meglepett: összehasonlítottuk a gépet egy hasonló, de kevésbé "meghúzott" kontrasztú (kb. 5500-6000:1) "tesóval". Az a gép valamivel fényesebb volt, de a kontrasztja kb. a fele. Az talán 500-550 lumen-t tudott eco módban.

    Most jön a meglepetés: melyik gép képe volt jobb a 2,5m széles vásznon (tökfekete szobában)?

    Nos, a döbbenet: MINIMÁLIS előnye származott a kb. dupla kontrasztú gépnek a(z egyébként szemmel láthatóan sokkal jobb) feketeszintből. A kép dinamikája (az űrsétás jelenetek kivételével) mindkettőn hasonlóan jó volt, viszont a kevésbé kontrasztos gép jobb fényereje nagyon is hozzáadott egy adag plusz dinamikát a képhez. Az űrséta jobban nézett ki 12,5K:1 kontraszt mellett, de itt is minimális volt a különbség. Minden más jobban nézett ki a másik gép nagyobb fényerejével vetítve. Döbbenet...

    A fentiek szépen megerősítettek abban a hitben, hogy nagyságrendileg 6000:1-ig érdemes "erőltetni" a gépek natív kontrasztját, ennél feljebb már csak igen minimális plusz képminőséget nyerünk, viszont a fényerőt (az optika kérlelhetetlen törvényei miatt) nagyon is veszítjük és a végeredmény így "gyengébb" lesz a vásznon. Úgy tűnik, hogy az on/off kontraszt csak addig fontos paraméter, amíg a feketeszint annyira le nem csökken, hogy a szemet az már nem igazán zavarja. Innentől kezdve jobban járunk ha a további tuninggal a fényerőt növeljük (ha van rá lehetőség) és közben a feketét csak "szinten tartjuk".

    Meggyőződésem, hogy az összehasonlítás során megnézett filmrészletek sötétebbek, mint a mozifilmek átlaga (HP7, Passengers űrséta, stb.) mégis alig volt hátrányban a fele kontrasztú gép. Kezdek kételkedni abban, hogy a fent említett kontraszt a filmek képét lényegesen rontja a vásznon (kb. DCI szabvány fehérszint mellett). Lehet, hogy nem is a filmek képének az átlagos fényessége a lényeg, hanem a feketeszint abszolút értéke és az ANSI kontraszt?

    A dolog engem kicsit meglepett, de hát a tényekkel felesleges vitatkozni. Módosítom a szénné-tuningolt gépet, hogy a másikkal kb. azonos legyen a fényereje (a kontraszt még így is jobb lesz, mivel ebben a gépben kúpos tüköralagút van, ami a leghatásosabb kontraszt-tuning ami létezik, csak nagyon macerás megcsinálni, így csak ebbe az egyetlen kisgépbe tettem eddig bele).

    Úgy tűnik, hogy a jó kép elsődleges ismérve a megfelelő fénysűrűség, a nagymozis 15 footlambert körüli szabvány nagyon jó irányadó érték. Ekkor már jól néznek ki a világos jelenetek, de a fényesség további növelése csak beszűkíti a pupillánkat, valós előnyt azonban nem ad. A második fontos paraméter a feketeszint, de ez KEVÉSBÉ fontosnak tűnik, mint a fehérszint. A kontraszt persze a kettő hányadosa, de ezt CSAK akkor érdemes növelni, ha ez NEM okozza a fényerő csökkenését. Addig a maximális kontrasztig érdemes elmenni, ameddig a 15 footlambert körüli fénysűrűséget tartani tudjuk, de ekkor meg kell állni.

    Az is fura volt, hogy a 6000:1-es kontrasztú géppel is milyen jól néztek ki az űrsétás jelenetek ebben a moziban. Pedig ennek csak kb. fele volt az on/off kontrasztja! Ez azt bizonyítja, hogy a fekete szoba SOKKAL JOBBAN javította a képet (még az űrsétás jelenetekben is) mint a szénné tuningolt gép dupla (!) on/off kontrasztja (pl. azzal ugyanazt nálam vetítve). Valóban igaz lehet, hogy ha már van egy normális on/off kontrasztunk, akkor az ANSI kontraszt sokkal fontosabbá válik. Azt viszont a jó (kicsi fényszórású) optika használatával és a szoba feketítésével lehet elérni, nem a projektor "piszkálásával".

    Pedig mennyi energiát fordítottam az on/off kontraszt javítására ... :-)

Új hozzászólás Aktív témák