Új hozzászólás Aktív témák

  • Soká

    senior tag

    válasz #71562240 #29921 üzenetére

    Sok dolgot érintettél, én meg hosszú leszek...
    Természetesen az egyik út - amit már egyszer elkezdtem, aztán elszállt a fejemből - hogy előveszem a 20 éve megvásárolt Klinger-féle Hangdobozépítést és végignyálazom, aztán választok egy valamilyen típusú hangdobozt. Persze így is egyfajta intuitív alapon fogok dönteni mert nem nagyon látom át az elektroakusztika rejtelmeit.
    A másik, hogy hagyatkozom mások tapasztalataira, főleg olyasvalakiére, aki azt mondja, hogy a te zenéidhez (reneszánsztól Bartókig), a te eszközeidhez (CD-játszó, integrált erősítő) és a 15-20nm-es szobádhoz, az asztalos ismereteid függvényében talán ez és ez a legadekvátabb út.
    Azt már talán említettem, hogy én nem akarok elsőre sosem járt utat találni magamnak. Legszívesebben bevált konstrukciók "újracsomagolására" vállalkoznék. Feltételezem, hogy a DIY társadalomnak vannak kiérlelt darabjai, olyanok, amit, ha az ember betart bizonyos előírásokat, akkor csak nem tud elrontani nagyon.
    Tegnap linkeltem a kb. 15 éve készített kis dobozomat. Vettem olcsó SAL elemeket, amihez, becsületükre szóljon, kis füzetben mellékeltek dobozépítési rajzot. Ebből én a belső méreteket igyekeztem betartani, egyébként pedig vastagabb anyagból dolgoztam, másféle sarokmegoldásokkal és született valami, amiről persze fogalmam sincs, hogy szól-e úgy mintha a rajz szerint dobozoltam volna, de miután eleve annyit vártam tőle, hogy a konyhában egy onkyo receiverrel rádiót hallgassak rajta, arra a célra teljesen megfelelt. Egyébként a Mission 761i jelű dobozomnál persze gyengébben szólt, de nem is annyival, hogy el kellett volna keserednem. Sőt, azt állapítottam meg, hogy ha egy sokat szidott filléres cucc tud ennyit, akkor egy drágábbal is érdemes lenne megpróbálkozni.

    Szóval én most járhatóbbnak látom azt az utat, hogy nem én találok ki valamit és ahhoz próbálom a dolgokat mindenáron igazítani, hanem ha azt mondod, hogy neked ezzel és ezzel a hangszórókészlettel van tapasztalatod és az ilyen és ilyen dobozokkal, akkor szemügyre veszem és meglátom, hogy érzek-e affinitást hozzá?
    Ezt említettem legutóbb, hogy például ez a doboz lehet, hogy jól szól, de nehezen barátkoznék meg vele, ami az esztétikáját illeti. A rétegelt lemezt nem zárom ki eleve, de egészen biztos, hogy az élekre élkeményfa kerülne és megpróbálnám kimozdítani ebből a lapszabászati feelingből.

    Nem véletlenül említettem a PointSource darabot, ami megjelenésében is barátságosabb számomra. Azt például szívesen próbálnám olyan módon megépíteni, hogy állódoboz kerekedjen belőle. Hozzáteszem, azt a tervezői azért csinálták polcsugárzónak mert tömörfából van és minél nagyobb egy tömörfa "bútor", annál nagyobb az esélye, hogy a páratartalom-változásból eredő mozgások miatt elcsattanjon. Ha magának épít valamit az ember, akkor vállalja a rizikókat, ha tucatszámra kellene gyártanom másnak és garanciát vállalni rá, akkor százszor meggondolnám.


    A kérdéseidből egy biztos: magamnak szeretném elkészíteni a dobozokat. Ez az, amire úgymond képes lehetek, meg mondjuk arra, hogy jó esetben az legyen a többségi vélemény, hogy nem csúnya a doboz. :)
    A hangszórókra költendő pénzt pedig nincs értelme nekem megmondanom, sokkal inkább számít az, hogy mi az az árkategória, ami alá egyszerűen nem érdemes menni. A pénz egyáltalán nem vet fel, tehát az a pszichés hozzáállás nem játszik, hogy ha jól megterhelem a pénztárcámat, akkor a kielégülés egy része már adott, hiszen ha ennyi pénzt elvertem, akkor azzal már megvásároltam a mennyországba jutást. :)
    Százbolha érteni fogja: van sok fotós ember, akik például - az én véleményem szerint - be vannak oltva vizuális látásmód ellen. Többek között ők azok, akik megveszik a legdrágább fotós felszereléseket, műszakilag mindent beletesznek a projektbe, a képeik mégis legfeljebb vonalélesség szempontjából értékelhetőek. A példa persze rossz, mert a fényképezőgép csak egy eszköz a komponáláshoz, a hangsugárzó viszont a kész mű.

    A hangszórókat meg hiába nézem, nekem a paraméterek elég keveset mondanak.
    Első dolgom az volt, amikor megnéztem ennek a Troels Gravesennek az oldalát, hogy melyik az ő referencia darabja. És kiderült, hogy abban például ilyen hangszórók vannak:

    No, ha én erre ránézek, akkor annyit látok, hogy a mágnes rész (nem tudom mi a neve) nagyon meg van "buggyantva". Ennek az előállítása legalább nyolcszorosa egy forgástestének. Hogy ez a kialakítás feltétlenül szükséges-e ahhoz, hogy jól szóljon, azt nem tudom megmondani (mondjuk kétlem...) de jó ok arra, hogy nagyon drágán lehessen árulni, jó szolgálatot tesz marketing szempontból, mert messziről láthatja mindenki, hogy ez egy prémiumtermék. Legalábbis addig, amíg nem jön a kiskínai, aki gyárt valami hasonlót negyedáron.
    Magyarul: fogalmam sincs, hogy erre nekem feltétlenül szükségem lenne-e?
    De ha ránézek erre a kínai valamire, akkor azt mondom, hogy külcsín alapján ez is rendben van:

    Az az Accuton (a név nekem semmit nem mondott...) egy igen szép marketingmárka. Ezt nem leszólásból mondom, feltételezem, hogy jól szól, de nagy valószínűséggel a jóságának a döntő részét a design és a körítés teszi ki. És én ezt értékelem, még úgyis, ha nincs pénzem megfizetni.

Új hozzászólás Aktív témák