- Bemutatkozott a Transcend SSD-inek zászlóshajója
- Sugárhajtómű ihlette a Zalman CPU-hűtőjét, de nem az üzemzaj tekintetében
- Félreértések az FSR 4 és a PlayStation 5 Pro körül
- Nem tetszik a Procon-SP-nek, hogy a Nintendo távolról kivégezheti a Switch 2-t
- Megcélozta az NVIDIA-t a 2 nm-es node-jával a Samsung
- Házimozi belépő szinten
- Kompakt vízhűtés
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- NTFS, exFAT, FAT32 – Melyiket válaszd és miért?
- Megfizethető, Pulse szériás Sapphire alaplap DDR5-ös Ryzenek alá
- Acer notebook topic
- ZIDOO médialejátszók
- Nem tetszik a Procon-SP-nek, hogy a Nintendo távolról kivégezheti a Switch 2-t
- Melyik tápegységet vegyem?
- GeForce RTX 5050 kártyák az MSI portfóliójából
Új hozzászólás Aktív témák
-
kovisoft
őstag
Anno egy újságban megjelent kapcsolási rajz alapján fényceruzát készítettem Spectrumhoz. Egy filctoll végébe helyezett fotodiódából, vezetékből és egy nyomtatott áramkörből állt, ez utóbbi csatlakozott a Spectrum interface-hez. A meghajtó szoftvert én írtam hozzá gépi kódban, úgy működött, hogy felváltva feketén és fehéren felvillantotta a képernyő egy-egy felét, kiolvasta az elé tartott fotodióda jelét, ebből találta ki, hogy melyik felét "látja" a ceruza. Aztán a felvillanó terület felezéseivel behatárolta, hogy pontosan hová mutat. És ha egy gomb le volt nyomva, akkor oda rajzolt egy pixelt. Mókás dolog volt, magam is meglepődtem rajta, hogy működött, lehetett vele rajzolni.
-
bambano
titán
ha nem spectrum topic lenne, le lehetne írni, hogy a raszterhez volt interrupt is a c64-ben, meg volt a scrollozás megkönnyítése érdekében egy sorral kisebb mód. a kettővel együtt meg lehetett oldani, hogy ne legyen a képernyőn alul meg felül keret. ügyesebbek az oldalsó keretet is el tudták tüntetni, de ahhoz már nagyon kellett tudni programozni, hogy a játék pont annyi gépi ciklusban lefusson, mint amennyi a vízszintes sugáreltérítés ideje.
na de ez egy spectrum topic, így inkább olyanokról kell írni, hogy hogyan lett nekem is 80K rammal felszerelt gépem, meg csináltunk "versenyt" másoló programok írására, bőven 30 bájton belül maradt egy használható másoló program. meg hogy hogyan faragta bele az ember a zotyócopyba, hogy kezeljen 80k ramot. meg hogy hogyan másolódott le "véletlenül" a lotus esprit játék turbós "feltörhetetlen" másolásvédelme...
jó volt az a cucc, én szerettem. pláne olyankor, mikor az ember olyanokat művelt vele, amiről a gyártója se hitte, hogy lehetséges.
meg az is jó volt, amikor bekómázva computer karácsonyra mentünk a bme-re... de szép is volt.
-
ddekany
veterán
Ezen pontosítanák néhányat...
40x25 (ami Spectrumnál 32x24). És C64-en volt külön grafikus és karakteres mód, csak a színezésre használt réteg maradt 40x25-ös. Spektrumon csak grafikus mód van. Játékok C64-en általában karaktereset használtak, mert úgy gyorsabban tudod változtatni a képernyő tartalmát (mert akkor 8x8 pixel lecserélse egyetlen byte írás), de spektrumon erre nem volt lehetőség, szóval ez is nehézség ott (nagyobb felületet scrollozni pl.). Egyetlen gyárilag beégetett színpaletta van C64 és Spektrum esetén is. Szóval te arra gondolsz, hogy raszter szinten kicselezed a 8x8-ra vonatkozó ill. egységes háttér szín megkötést. Igen, pl. a háttér szín váltást az rendszeresen meglépték, ég csíkozásra pl. Illetve karakteres módban csak 2 színt válaszhattál 8x8-anélnt, és az egyik előtér szín is globális lett, és azzal is lehett a raszer cselt nyomni. A maradék 2 színt viszont már húzós időben megváltoztatni, versenyt futva az elektron sugárral, szóval az már inkább demo kunszt kategóra.
-
Syl
nagyúr
Igen, pont ezért oly pixeles szinte minden C64 játék. A sprinte-okon kívül minden 20x25 karakterben ment 3 szín+háttér. Persze C64-ben a VIC-ben volt egy raster regiszter ami az éppen a kijelzőre rajzolt sor számát tartalmazta, így kis gépi kóddal könnyű volt adott helyen felbontást/palettát váltani. Ezáltal a képernyő egyik felében alacsony, a másikban magas felbontásban dolgozni. És ez semmi terhet nem jelentett a CPU-nak.
-
ddekany
veterán
válasz
#54625216 #18 üzenetére
"A színkezelése viszont eltért az akkori konkurenciáétól, mert 8x8 pixelenként tudtál egy háttér és egy előtér színt megadni, nem pixelenként."
Pixeleként színmegadás otthoni gépben konkurenciánál sem volt (eleinte, később a Amstard CPC tudott már ilyet), mert az nem csak sok memóriát, hanem nagy memóriasávszélességet is igényelne. Pl. C64-en is 320x200 felbontásnál (1 bit pixelenként) 2 szín lehetett egy 8x8 blokkon belül (Spektrum az 256x192 volt azt hiszem). 160x200-ban (2 bit pixelenként) már 4 szín lehetett 8x8 blokkonként (bizonyos megkötésekkel), ami ugyanannyi memória és sávszélesség. De Spektrumon jóval egyszerűbb videó vezérlő volt, ezért nem tudtak hasonlót (és persze sprite-okat sem).
-
Dalares
tag
válasz
#54625216 #18 üzenetére
Annak idején rengeteget játszottam a Fist nevű karate játékkal. Készítettem egy Gomoku játékot is, de csináltam olyat is, hogy a játékok screen fájljaiból lehetett grafikai elemeket leszedni, és fájlban lementeni.
Unaloműzésből írtam egy hangfelvevő programot is, de csak kb. 5-6 másodpercnyi hanganyag fért el a gép memóriájãban. -
#54625216
törölt tag
Pontosan.
A színkezelése viszont eltért az akkori konkurenciáétól, mert 8x8 pixelenként tudtál egy háttér és egy előtér színt megadni, nem pixelenként. Így nagyobb felbontást lehetett kihozni abból a kevés vram-ból (8Kbyte), de kreatív trükközést igényelt, hogy ne legyenek zavaróak a szín artifactok.
Illetve maga a színpaletta sokkal rikítóbb volt a C64 mattabb színeinél, emiatt volt egyfajta kontrasztosabb, cartoon-os hangulata a Spectrum grafikának, míg a C64-en könnyebben lehetett árnyalatokkal operálni.Pl. az egyik kedvencem a Pyjamarama:
De mondjuk olyan árnyalatokat nem nagyon tudtál játékban Spectumból kihozni, mint C64-en:
-
Egri Imre
csendes tag
Nyugodjék békében, hálás vagyok neki így ismeretlenül. Bár csóró tiniként nem volt módunk egy ZX81-re sem, de haveroknál, suliban, KÖGÁZ klubban (Nagykanizsa) jócskán nyűhettem a ZX Spectrum p rogramozást és nyilván ebből sokminden jó származott utána. Most már van ZX81, Spectrum 48K, UNO (FPGA-s újabb kori változata) és ZX Spectrum Next is.
Apropó, rám írna az, aki ismer bárki a KÖGÁZ klubból? Szinte senkit nem bírok megtalálni. -
Dalares
tag
válasz
Necroman_Mk2 #13 üzenetére
A ZX-Spectrum nem négy színt tudott, hanem 8 alapszínt kétféle árnyalatban, azaz 16-ot.
Fekete, kék, piros, magenta, zöld, cián, sárga, fehér. Ezek matt, ės fényes árnyalatai. -
Tomcat
őstag
A ZX81-re a nyolcvanas évek eleji számtech szakkörökről jól emlékszem. Bár tetszett és talán idővel beszereztem volna ha akkoriban már otthon nem a C64 rejtelmeibe ásom bele magam jó mélyen, így ez a sorozat nekem kimaradt. Viszont R.I.P. Mr. Sinclair!
-
Kruppmityu
csendes tag
Spectrum Plus-on tanultam programozni. Milyen jó is volt a dedikált idézőjel és pontosvessző
-
Necroman_Mk2
őstag
Bár én Commodore-os voltam, és a ZX Spectrum-ot olcsó próbálkozásnak tekintettem (főleg a 4 szín használat miatt), attól még a nyolcvanas évek Európájában jelentősek voltak ezek a gépek is.
Nyugodjék békében, szép kort megélt! -
bambano
titán
ő találta ki azt, hogy a spectrumhoz a 32K-s memóriabővítőt selejtezett 64K-s ic-kből rakta össze.
nekem spectrum volt az első saját gépem. szerettem.
legyen neki könnyű a föld. [link] -
#54625216
törölt tag
RIP
-
KEndre
HÁZIGAZDA
Korosztályom meghatározó alakja volt Sir Clive Sinclar, gyakorló gépészmérnökként a ZX81-el történő találkozásom fordított a számítástechnika felé. Köszönöm neki ezt az impulzust. Nyugodjék békében. +++
-
Plug Life
senior tag
Sinclairnek az volt a pechje, hogy akkor még nem volt kínai gyártás óccó munkaerővel és alkatrészekkel, így ami óccó volt, az nagyon szar minőségű volt.
-
Zigur
senior tag
Nagy hatása volt a ZX cuccoknak, egy olcsó gépen lehet ismerkedeni a számítástechnikával.
Tegyük még hozzá, hogy Linus Torvald Sinclair QL-en kezdte az ipart -
eca
tag
Én Commodore 64 el nyomtam a gyerekkoromat ,de milyen jókat veszekedtünk a spektrumosokkal
, de én is sajnálom. RIP.
-
Drp81
aktív tag
RIP.
Nekem csak C= plus/4-em volt, de havernál sose felejtem el, nyári szünetben napi 8 órákat Chaos-oztunk, a legjobb game volt ZX-re (a Last Ninja 2 mellett). -
válasz
cinemazealot #3 üzenetére
-
Oldman2
nagyúr
Döbbenet
Sajnos az idő nem áll meg, RIP.
-
cinemazealot
addikt
Engem egy Sinclair ZX81 szippantott be a programozás világába, a hatása pedig akkora volt, hogy ma is ezzel foglalkozom.
A gép megvan még, de én se használtam nagyon régóta. Most hétvégén elviszem frescho-nak, hogy akár kiállítási tárgyként, akár alkatrészként hasznosíthassa majd pl. a későbbi BRSZK-kon.
-
kovisoft
őstag
RIP
Az első számítógépem egy Sinclair ZX Spectrum Plus volt. Még mindig megvan, habár évtizedek óta elő sem vettem.
-
Hát sajnos egyre több régi, nosztalgikus hangulatot árasztó találmány atjya távozik. Ez persze normális, természetes. R.I.P.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Házimozi belépő szinten
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Xbox tulajok OFF topicja
- Windows 11
- Viber: ingyen telefonálás a mobilodon
- PlayStation 5
- Kompakt vízhűtés
- Elder Scrolls IV - Oblivion - Olvasd el az összefoglalót, mielőtt írsz!
- Teljes verziós játékok letöltése ingyen
- Hardcore café
- További aktív témák...
- Dell Latitude 7410 Strapabíró Ütésálló Profi Ultrabook Laptop 14" -80% i7-10610U 16/512 FHD IPS MATT
- Eladó Lian Li O11D MINI-X gépház
- Lenovo ThinkPad P17 Tervező Vágó Laptop -50% 17,3" i7-10750H 32/512 QUADRO T1000 4GB
- FSP DAGGER PRO ATX3.0(PCIe5.0) 850W Sfx tápegység
- Eladó PNY GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB OC XLR8
- Konzol felvásárlás!! Nintendo Switch
- Bomba ár! Fujitsu LifeBook S761 - i7-2GEN I 8GB I 320GB I 13,3" HD I HDMI I W10 I Garancia!
- Telefon felvásárlás!! iPhone 16/iPhone 16 Plus/iPhone 16 Pro/iPhone 16 Pro Max
- MacBook, Apple M1 / M2 kompatibilis dokkolók, DisplayLink 4K, USB-C, Type-C
- PS3 Játékok 1500Ft/db - RÉSZLETEK A LEÍRÁSBAN
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest