Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • snecy20

    veterán

    válasz b. #33 üzenetére

    Volt összehasonlítási alapom. A Z321QU (G-Sync)-hez képest a többi freesync-es meg sem közelítette azokat az elvárásokat amiket támasztottam (Acer XZ321 / aoc cq32g1 / Aorus AD27QD)
    Szóval aki kicsit igényesebb, vagy nagyobb elvárásokkal van annak csak óvatosan az nVidia+freesync felállással.

    Az Oroszországnak küldött iráni drónszállítmányok csak elnyújtják a háborút.

  • dkess

    őstag

    válasz b. #45 üzenetére

    A monitorod (Samsung CHG7/C32HG7xQQ) a Samsung és az AMD szerint is "csak" Freesync -es és nem Freesync 2 HDR -es.

    Mindazonáltal érdekes kérdést vetsz fel és net -en sincs túl sok információ arról. hogy akkor az nVidia kártyák csak "sima" Freesync módban képesek meghajtani a Freesync 2 HDR monitorokat is illetve várható-e változás e tekintetben? Apró megjegyzés - "sima" Freesync módban is mehet HDR. Freesync 2 HDR esetén azonban a monitornak kötelezően támogatnia kell a HDR -t - persze a HDR használata ez esetben sem kötelező a felhasználónak. Természetesen vannak más okosságok is - pont például az emlegetett késletetést is csükkentő tone mapping kezelés (ez kimarad monitor oldalon - ezzel "hűbb" és gyorsabb is lesz a folyamat).

    Abu85

    Köszönöm szépen a válaszodat. Egy dologra nem találtam még választ - Freesync 2 HDR esetén 4K mellett támogatott lesz a 120 Hz feletti frekvencia is? "Sima" Freesync esetében nem.

    Az AMD oldalán igazából nem is látok 4K -s Freesync 2 HDR monitort egyáltalán. Még egy darab 5120x1440 felbontású Freesync 2 HDR monitor van csak (Samsung C49RG9x), ami aránylag közel van a 4K -hoz, de ez is csak 48-120 Hz tartományban működik ...

    Mindössze az emlegetett júniusi Asus bejelentés van és a legtöbb oldalon ez a kérdés fel sem merül ...

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #45 üzenetére

    Attól, hogy bekapcsolod még nem kapod meg. A FreeSync 2 HDR-hez az kell, hogy a hardver biztosítson bizonyos információkat a monitor számára. Ezek kódolva lesznek közvetítve, és a kijelző az AMD licence birtokában képes dekódolni ezeket, majd ha megvannak az adatok, akkor ki tudja kapcsolni a kijelzőoldali tone mappingot, plusz van még egy visszaolvasásra is specifikáció. Amíg ezek az adatok nem érkeznek be, addig a kijelzőoldali tone mapping működik. Az NV nem tud adatokat adni a kijelzőnek, mert nincs meg a licenc az AMD-től, így sosem fog működni a FreeSync 2 HDR, vagyis a kijelzőoldali tone mapping állandóan aktív marad.

    (#47) dkess: A FreeSync 2 HDR esetében nem a HDR-t magát kell támogatni. Azt kell tudnia a kijelzőnek, hogy a játék oldalán számolt tone mappinggal jelenítse meg a képet, vagyis a beépített tone mappingot kapcsolja ki. A sima FreeSync plusz még a HDR az annyit jelent, hogy lesz VRR, de a kijelző oldalán lesz egy extra tone mapping fázis, vagyis nem azt jeleníti meg a kijelző, amit a fejlesztő elgondolt. Na most ez a nehéz része, mert ahhoz, hogy ebből végül jó eredmény legyen, magának a GPU-nak kell információkat adni a kijelző felé, a kijelzőnek pedig a GPU felé, amit a GPU a konkrét program felé, tud továbbadni, hogy a fejlesztőnek meglegyenek az információi arra, hogy a kijelző oldali tone mapping elhagyható legyen. Ezért van az, hogy a FreeSync 2 HDR-re program oldali támogatás kell, mert automatikusan nem kapcsolható csak úgy ki a kijelző oldali tone mapping, annak csúnya lenne az eredménye, de ha a program képes olvasni a monitor adatait, és a monitor is megkapja a GPU adatait, akkor nyilván van egy olyan pipeline, amivel biztosítható, hogy már az alkalmazás oldalán számolt tone mapping megfelelő legyen a kijelzőnek, és akkor tényleg nincs szükség a kijelző oldalira, így végeredményben jobb lesz a képminőség és alacsonyabb késleltetésű lesz a megjelenítés.

    Sima FreeSync mellett is lehet 120 Hz-es frissítés HDR-rel. A FreeSync 2 HDR az valójában csak egy HDR specifikáció, és emellé még megszabja, hogy a VRR-hez LFC-t is aktiváló, relatíve nagy tartomány kell. De valójában ez a FreeSync esetében sincs kizárva. A FreeSync 2 azért rakták oda a HDR-t utólag, mert ez tényleg inkább a HDR-re vonatkozik, egy olyan specifikációt ad, ami lehetővé teszi a játék oldalán számolt tone mapping közvetlen megjelenítését. Ami persze bonyolult, egy csomó szoftver is kell még hozzá a szabványos API-kon kívül, de az alapja mégis az, hogy a kijelző adjon és kapjon bizonyos információkat.

    Erre egyébként van egy szabványosítási kísérlet, régen írtam róla: [link] - nem tudom, hogy hol tart, de eléggé azon voltak az érintettek, hogy a FreeSync 2 HDR-t szabványosítani kellene, mert pont a lényeget fogta meg, amire szüksége van a játékosoknak, és arra szabványos alternatíva a HDR-rel nincs még. Ami jó hír, hogy az Intel és az NVIDIA sem másolja a FreeSync 2 HDR képességeit, vagyis valószínűleg a szabvány mielőbbi érkezése mellett vannak. Tulajdonképpen maga az ötlet nem bonyolult, egyáltalán nem igényel plusz hardvereket, szimplán új firmware-ből és API kiegészítésekből hozható a mai hardvereken is.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • dkess

    őstag

    válasz b. #70 üzenetére

    Igen, jogos - elnéztem a monitorodat. Azonban az Általad is linkelt Samsung oldal szerint ezen monitor Freesync -et nem támogat, míg Freesync 2 -őt igen. Valószínűleg a "sima" Freesync -et is támogatja, ha nVidia kártyával is megy a dolog ...

    Másik oldalról a "sima" Freesync is támogat HDR -t - ettől ez még lehet Freesync.

    Abu85

    Az AMD pont a HDR funkciót tartotta fontosnak kiemelni az új szabványa során - ez volt az oka történetesen, hogy át is nevezte tavaly nyáron (ez volt gyakorlatilag az első mondata is az Általad linkelt saját írásodnak). Az, hogy egyénileg kinek mi fontos - HDR/kis késleltetés/tone mapping hiánya a megjelenítőn (a hozzá kapcsolódó funkciókkal) az lehet részletkérdés.

    Az előző kommentemben nem is azt írtam, hogy a HDR lényeges vagy sem. Azt írtam, hogy a monitornak kötelezően támogatni kell a HDR -t is, ha Freesync 2 HDR plecsnit akarnak rá rakni ("sima" Freesync -nél ez csak opcionális). Ugyanakkor azt is, hogy magának a felhasználónak nem kötelessége a HDR -t magát használni ...

    Egyik kérdésem az volt, hogy a közeljövőben várható-e, hogy nVidia kértyák is támogatni fogják a Freesync 2 HDR -t vagy adott esetben egy ezzel technikai értelemben ekvivalens általános szabványt? Tudom írtál egy évvel ezelőtt, hogy dolgoznak ilyenen, de egyfelől azóta eltelt egy év - másfelől voltak időközben fejlemények, pl. nVidia kártyákon is megy a Freesync.

    A másik kérdéssel kapcsolatban. Igen, megy 4K esetén a 120 Hz Freesync -el is. A kérdés az volt, hogy e frekvencia felett menni fog-e mondjuk a Freesync 2 HDR?

    A kérdést meg is lehet fordítani - a monitorgyártók nem törték össze magukat, hogy DSC -t használjanak (mivel ez veszteséges eljárás - így valóban lehet inkább videók/TV -k esetében lenne létjogosultsága inkább, mint monitorokon) Freesync -el vagy anélkül. Monitorok esetében simán a DSC nélküli DP korlátok érvényesek jelenlegi Gsync/Freesync monitorok esetén (4K és 60 Hz feletti monitorok esetén). Valószínűsítem, hogy az E3 -n bejelentett Asus monitor e téren hozhat változást.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #70 üzenetére

    Olyan nincs, hogy FreeSync 2 és HDR.
    FreeSync és HDR, illetve FreeSync 2 HDR van. A FreeSync 2 valójában nem egy VRR szabvány, hanem egy HDR technológia.
    A HDR-t be tudod kapcsolni FreeSync VRR mellett, csak a FreeSync 2 HDR-hez kell olyan hardver és program, ami támogatja az AGS 5.1.1-et, vagy a Vulkan API-nak a VK_AMD_display_native_hdr kiterjesztését. Másképp a FreeSync 2 HDR nem hívható elő.

    (#71) dkess: A FreeSync 2 HDR-t biztos nem fogják támogatni. Ez nem csak olyan dolog, mint a FreeSync, hogy van mögötte egy VESA szabvány, és elég arra dolgozni. Egyrészt ez az egész az AMD technológiája, ráadásul szabadalmazott, tehát ha az NV támogatni akarja, akkor tejelni kell, még akkor is, ha nem a FreeSync 2 HDR szoftverkörnyezetét használják, mert magát az ötletet levédte az AMD. Valószínű, hogy emiatt vannak várakozó állásponton mindenki, mert ha erre lesz egy szabvány, akkor az AMD bedobja a szabadalmat a közösbe, és akkor úgy már jön rá egy szoftverkörnyezet az API-kon belül, amire elég implementációt írni, és kész is, mindenki boldog. De ha az NV saját maga fog hozzá egy hasonlóhoz, akkor egyrészt kell hozzá a szabadalom, másrészt írniuk kell pár zárt API kiegészítést, ahogy az AMD írt, és akkor azt a programoknak megint külön támogatniuk kellene, ahogy a FreeSync 2 HDR-hez is direkt, program oldali támogatás kell. Tehát mondjuk visszafelé abszolút nem működne, semmit sem jelent, hogy vannak FreeSync 2 HDR-es játékok, mert azokat az NV sem tudná támogatni a saját megoldásával. Szóval itt a szabvány hozhat valódi áttörést. Ezzel meg az a gond, hogy a szabványosítás szokás szerint lassú folyamat. :(

    A FreeSync 2 HDR a monitor felé a kábelen nem nagyobb terhelés más HDR-nél. DSC-vel simán mehet egy kábelen.

    Azért olyan sok hardver sem volt elérhető, hogy nagyon össze akarják törni magukat rajta. :) Most, hogy ezek az új GPU-k terjednek, már más a helyzet.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #74 üzenetére

    Mert nem érted, hogy nincs olyan, hogy FreeSync 2. FreeSync 2 HDR van, de az egy HDR technológia, semmi köze a VRR-hez. Nálad a sima VRR megy külön HDR-rel, de a FreeSync 2 HDR-t nem tudod bekapcsolni, mert a hardvered nem támogatja azokat a kiegészítéseket, és kiterjesztéseket, amiket írtam. Ha ezeket mondjuk egy Radeonra sem telepíted, akkor ott sem fog működni a FreeSync 2 HDR. De ettől VRR-ed HDR-rel még lesz, csak a lényegtől esel el, vagyis a direkt tone mapping támogatástól.

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #76 üzenetére

    Igen, ez van sima FreeSync mellett, és ez nem egyenlő a FreeSync 2 HDR-rel, mert neked még van egy monitoron belüli tone mapping fázisod. FreeSync 2 HDR mellett, a támogatást élvező programokban ettől mentesülsz.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #78 üzenetére

    Ez a kép ebből a szempontból eléggé jól meg van csinálva. Az történik, hogy FreeSync 2 HDR mellett, ha a játék támogatja, akkor a program meg tudja azt csinálni, hogy lekéri a monitor adatait, és arra megcsinálja a tone mappingot, majd az így keletkező képet a monitor direkt megjeleníti. Ennek két előnye van, azt látod, amit a fejlesztő akart, illetve gyorsabban történik a megjelenítés is.
    Normál HDR mellett a játék ugyanúgy megcsinálja a tone mappingot, de a monitor nem ad neki adatokat ehhez, illetve szabványos API-ban sincs arra lehetőség, hogy lekérd, tehát az így keletkező képet a monitor még átküldi a saját tone mapping fázisán, és csak utána jeleníti meg. Ennek az a hátránya, hogy kétszer számolsz tone mappingot, ami egyrészt lassabb, másrészt a fejlesztő nem tudja garantálni, hogy a monitor azt jeleníti meg, amit ő elgondolt.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

Új hozzászólás Aktív témák