Hirdetés
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Steam Deck
- Azonnali informatikai kérdések órája
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Hobby elektronika
- Leszámol a fekete képernyős hibákkal a GeForce driver gyorsjavítása
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
-
PROHARDVER!
Új hozzászólás Aktív témák
-
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12797 üzenetére
Stúdióban, közönség híján is elő lehet adni egyben, zenélve a darabot. Alkalmasint csinálják is.
Számomra elsősorban az alábbi érdekes a szövegből - azzal összefüggésben is, hogy én inkább a stúdiófelvételeket keresem, mint az élőket, de mint mondtam, elsősorban hangminőségi okokból:
"Tehát 1953-ból felidéződni hallván ugyanazt a hangzást, ugyanazt a tónust, amellyel 1983-ban személyesen találkoztam, kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy a hangzásképet nagymértékben maga az épület, a nézőteret és színpadot egybefogó tér konstrukciója, az akusztika alakítja ki; vagyis az a hangzásideál, amelyet a zenekar (és az énekkar) Wagner intenciói szerint az összművészeti műalkotáson belül, annak funkcionális részeként meg kell hogy valósítson - ez mintegy be van építve a Bühnenfestspielhausba."
Én legalább annyira tulajdonítom a bayreuthi hangzás hasonlóságát is a korszakokon átívelő mikrofonozásnak és felvételezési módnak-kultúrának. Ugyanígy elsősorban ennek tulajdonítható, hogy a markánsabb zenekiadók zenei hangzása mennyire egységes, korszakokon, hangmérnökökön, stúdióberendezéseken, felvételi helyszíneken át. Hovatovább analóg digitális váltáson át is! Egy Decca lemez majdnem mindig úgy szól, mint egy Decca lemez. Egy EMI majdnem mindig... Ugyanez a Virginre, Philipsre, DG-re, Harmonia Mundira, Alphára, Archiv Productionra, Columbiára (ők például teljesen más lettek Sonyvá válva), Warnerre... - hogy a kifejezetten a kiadóvezető egyéni ízlésére alapuló audiofilekről, mint Chesky, Proprius... ne is beszéljünk. Szóval a bayreuthi felvételek zenei hangzása nekem általában nem szokott tetszeni - és nem a helyi akusztika az oka.
Most éppen Mozart legutolsó szimfóniákat hasonlítok, mely előadást tartsam meg korlátozott tárhely függvényében - az eleve megtartandó Jordi Savall mellé. Alkalmasint stúdiófelvételek, de ez lényegtelen, mert mindegyikük zeneiségének és természetszerűségének és életteliségének vagy sterilitásának karakterét az előadók és a karmester és a kiadó(!) karaktere határozza meg. DG-Karajan, DG-Böhm, Columbia-Walter, AliaVox-Savall, EMI-Klemperer. Mindegyiken első-és másodsorban a kiadót lehet felismerni és utána jön a karmester és a zenekar szerepe (Savall esetében persze gyakorlatilag egybeesik a karmester és a kiadó), és eszerint vannak különbségek az élőszerűségben is. A markánsabb kiadók intézményi kultúrája (és civilizációja, hehe) annyira rányomja a bélyegét szinte minden felvétel zenei hangzására, hogy ihaj. -
RetepNyaraB
veterán
Csak a bevezetőt olvastam el és azzal teljesen egyetértek.
Vannak zenék egyébként (jellemzően oratorikus és barokk, vagy korábbi korszakokból származó művekre gondolok), amelyeknek nem árt a stúdió. Ezek egyrészt egyszerű(bb) zenei szövetek, másrészt az eleve matek-alapú szerkesztést nem teszi tönkre, ha közben koncentrálunk a mikro részletekre. Persze tönkreteheti, de kevésbé, mint egy alapvetően az érzelmekre építő romantikus alkotás egészét. Ott egyáltalán nem megy nekem ez a "lássuk a 985. ütemtől a 993-ig még egyszer, a szükséges rész a 990. ütem közepe lesz, arra koncentráljunk". Pont azt nyírja ki rendkívül hatásosan, ami a zene lelke volna. És egyáltalán nem érdekel közben, hogy a 990. ütem közepe végre jó lesz. -
#01758976
törölt tag
Végig nem olvastam, mert a szemem kifolyik egy ilyen háttértől, de van ebben valami. Így van, Solti szemére lehet vetni a léleknélküliséget a szellem hiányát az elevenség hiányát, amit egy jó élő bőven tud. Valahogy hiteles minden, minden tökéletes, de még sem áll össze az egész, és fárasztani kezd. De, elkezdte ezt már Kremer is talán még ő is tapsol, a marhája, máshol meg Prince, mondjuk belé nem tudnék kötni. Én meg libikókázok, de ha végleg döntenem kellene, akkor részemről ez a féle muzsika egy nagy nem. Csak szerencsére nem kell dönteni, így ritka vendég manapság, de néha beleszagolok.
-
bta1
őstag
válasz
#71562240 #12773 üzenetére
Hááát...
A magát tipikus angol szerénységgel a világ legjobb komolyzenei magazinjának kinevező Gramophone cikkei alapján összeállított tipikusan hifista írás helyett olvassunk inkább egy valóban izgalmas, valóban zeneművészeti megközelítésű gondolatmenetet a jó Wagner-hangfelvételek fájó módon meg nem értett lényegéről.
-
#71562240
törölt tag
Jankovics Marcell 1941-2021
Fontosabb zeneszerzői Gyulai Gaál János, Szörényi Levente, Sáry László... -
#01758976
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12783 üzenetére
És tényleg ilyen.
Ez jó.
szerk: Jaa kérem, húszévesen könnyű.
-
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12785 üzenetére
Manhattan Murder Mistery
"I can't listen to that much Wagner, ya know? I start to get the urge to conquer Poland." -
RetepNyaraB
veterán
válasz
RetepNyaraB #12783 üzenetére
"szerk.: ja, a másik: "Wagner zenéjét hallgatva ellenállhatatlan vágyat érzek, hogy lerohanjam a lengyeleket" (szintén Twain, pontosan idézve
)"
felmerült bennem a rémes gyanú, hogy ez Woody Allen. Twain ugye nem lehet. Én vétkem... -
RetepNyaraB
veterán
válasz
#01758976 #12782 üzenetére
"Wagner gyönyörű. Órák óta hallgatod a zenét, belefeledkezve. Aztán véletlenül rápillantasz az órádra és még csak 15 perc telt el" (MarkTwain, de valszeg nem pontosan idézve)
szerk.: ja, a másik: "Wagner zenéjét hallgatva ellenállhatatlan vágyat érzek, hogy lerohanjam a lengyeleket" (szintén Twain, pontosan idézve
)
És ilyen!
Életem meghatározó eseménye volt mindazonáltal egy egyszerűre szcenizált Tisztán&Vízoldva a Nantes-i római arénában, brutális nyári szélvihar közepette. Este 10 után kezdődött, hogy sötét legyen már, ugye. Van benne valahol egy marha hosszú szóló oboa rész, a csávót bepakolták valahova messze, a lakatlan, sötét emeleti részre és csak a kottafény világította meg épphogy'. Tiszta libabőr volt az egész. Az énekeseken úgy csapkodott a ruha, mintha szélgépben állnának, pedig csak a vihar. Rühellték is bizonyára, de nekem többórás erekcióm volt huszonévesen -
#01758976
törölt tag
-
Dißnäëß
nagyúr
válasz
#01758976 #12777 üzenetére
6 év zongora, szolfézs, kórus, nem idegen tôlem, családomat áthatja
az erôa zene szeretete.
De szvsz Mahler-t ha szívesen fogyasztok, bele fog férni ez is. Valahogy Wagner kimaradt eddig, eltekintve az Alien filmzenétôl..
Tanultunk anno rengeteg mindent, hallgattuk, stb, de az a minôség + kamaszkorom nyikhaj zabolátlan énje nem építette be a mindennapjaiba akkor még ezeket.Apámról tegnap derült ki számomra Viberen, hogy nagy Solti rajongó. Átküldtem neki a cikket és huhúú-val indult a válasz.
Meglesem a 36 CD-s gyûjteményt, abban az 1997-es 24/48 van elvileg, ha jól olvastam a cikket. -
#71562240
törölt tag
válasz
Dißnäëß #12776 üzenetére
Letöltéssel megvenni hol lehet egyébként?
Nem lehet. Ripek vannak virágboltban."Ha fizikai hordozó, melyik verziót ajánlanátok?"
Amilyen lejátszód van. A BD persze jobban szól, de a jó BD lejátszók persze drágák."A 36 CD-t?"
16?"Miért teszek folyton szóközt a kérdőjel elé?"
Nem tudom, de elég fárasztó javítgatni.Szerk.: Ahogy hárásó mondja, Wagnerrel belekezdeni elég durva. A hangszeres részekben vannak slágerek, de az """""áriák""""" (öt idézőjel) csak annak valók, akik elhiszik, hogy a deklamálás is zene, és szeretik ezt - legalább sznobizmusból. A marhája úgy iktatta ki a recitativót, hogy az áriát tette recitativóvá.
-
#01758976
törölt tag
válasz
Dißnäëß #12776 üzenetére
Ha fizetsz érte ragaszkodj az eredetihez, semmi remastered, bluray, stb, tessék elhinni, hogy a fejed leszedi, azt "vallom" két változat meghallgatása után, hogy az eredeti a jobb. Tehát 24/48 (vagy 44 )a nyerő, ez eredetibb volt nekem anno az Esoteric kiadásnál is. Mondjuk az Esotericket anno a rutrackeren vettem, ha jól emlékszem, szal lehet nem így van, nem emlékszem. Azért Wagnerrel kezdeni, minimum is durva
-
Ba cy lus
addikt
Johann Sebastian Bach - Sonata no 5 in F min bwv 1018
Titokban lehet ezt is a felesége komponálta. (És nyilván a templomban is ő improvizált orgonán.) -
#71562240
törölt tag
válasz
kukulec #12769 üzenetére
Az emlékműsort valóban érdemes. Aki csak magyarul tud, például Egalizer elég tartalmas cikket írt róla a blogján, köszönet érte.
Solti Ringje és a bitráta - Egalizer.hu
A cikkből látszik a végefelé, hogy bár a nagyobb felbontás híve vagyok, elég volt a 24/48-as felbontást választanom, nem fontos a későbbi 24/96-ost (de össze is hasonlítottam a kettőt). -
Dißnäëß
nagyúr
Esti.
-
#01758976
törölt tag
válasz
#71562240 #12768 üzenetére
Nem felejtettem el, csak nem volt még apropója. Meg ezt is inkább tapasztalni kell. Egyébként nem tidalos a kísérlet, mert azt elég régóta tudom, hogy pl. wavban jóbban szól a lejátszóm mint a tidal. Ez nem is kérdés. Majd ha úgy hozza a topik, megosztom tapasztalataimat.
Addig is: [esti]
-
kukulec
őstag
válasz
RetepNyaraB #12760 üzenetére
"A klasszik Solti meg elhiszem, hogy jól szól. Általánosságban jól szólnak, nem tudom miért - azon túl, hogy úgy fest akkoron valóban értő emberek tekergették a potikat, meg rakosgatták a mikrofonokat. " - a BBC emlékműsorában lehet látni, mennyire alaposan készítették elő a felvételeket. továbbá a mester beült ellenőrizni a munkálatokat és mérte, hogy elég pontosan játszották-e a darabot. szerintem ez egyszerű igényesség.
-
Dißnäëß
nagyúr
Végre egy téma, amihez síkhülye vagyok.
Érdekes... -
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12760 üzenetére
Igen, a BFZ felvételei kezdettől jobban szóltak, mint az átlag - Hungaroton is, Philips is... Aztán amikor benéztek a Channel Classichoz... A Channel egyébként is szívemnek szottya Rachel Podger miatt.
Megjegyzem, a Channelnél két híja van a BFZ-s Mahler szimfóniáknak. Nincs valami bennfentes infód, hogy mikor lesz 8 és 10?#12764 hárásó
Mondd magnóra, és akkor nem látszik.
Ivánozni nem lett volna jó, mert az túl asszociatív.
IvánEgyébként pedig elsunnyogtad azt a tidalos kísérletet.
-
#01758976
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12763 üzenetére
Igaz. Kussolok, pedig ezért mentem szerkeszteni. Jobb lett volna Ivánozni, és még valaki hihette volna a pertut.
No, mindegy, " ide sem jövök többet"
-
#01758976
törölt tag
Hànyszor, de hányszor rítam én itt Solti miatt? (megannyiszor) Ám Solti Ringje a Deccával, nem kizárt, hogy az eddigi legjobb igazi hifi! felvétel. És lehet Soltit szidni néha én is teszem, a következő alkalomnál meg "hálistennekmégsem"
Retep : A Fesztivál és Beethoven kurva jó, megerősítve. Fisher
-
RetepNyaraB
veterán
válasz
#71562240 #12759 üzenetére
Fogalmam sincs a Dardanus helyzetről, de megjelent akkor sem lehetne, ha befejeztük vón a felvételt időben...
A klasszik Solti meg elhiszem, hogy jól szól. Általánosságban jól szólnak, nem tudom miért - azon túl, hogy úgy fest akkoron valóban értő emberek tekergették a potikat, meg rakosgatták a mikrofonokat. Egyébként pl. a Fesztiválosok felvételei is jók, az egészen újak is. A Fischer szerencsére partner benne (van igénye jó felvételre).
A Müpás felvételeink meg általánosságban fejbevertek, szarrá limitálva-kompresszálva, énekesek torkán csorog a nyál a ledugott mikrofontól, a kórus valahol motyog 150 méterrel hátrébb, zenekar sordinozott fésűn működik közre -
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12758 üzenetére
Egy-két rövidke részlet volt csak két szöveg között, azt hiszem Szanditól és Bunyós Pityutól. Te énekelted, hogy A hadnagyocska át a vizen ladikon, ladilom de ladilom, sej! Meghúzom a hidegvizes butykosom, hej! Korcsmárosné, aranyvirág, de ide a legjobbik tejesflaskát!
Szóval nem volt semmi nyomogatás, tízperces kis interjúcska volt egy-két betétecskével, nem figyeltem, írtam-tanultam közben. Szöveg volt, lásd "angol park", járványelőn elmaradt amsterdami Concertgebouw, de majd lesz jövőre kettő is, ilyesmi. Projektrendszer, új énekesek beintegrálása... Lesz megint Baráth Emőke...No persze, a zenészek mindig sivalkodnak a stúdiómunka miatt. Agyatokra ment a jólét. A konzervzenehallgatók ellenben többségükben és zömében a stúdiófelvételek hangképét szeretik. A hangversenyfelvétel általában rosszabbul szól, és szerintem zeneileg is sokszor jobbak a stúdiósok.
Múlt héten éppen komplett Ringek között válogattam, és hát persze, hogy hangilag is, zeneileg is az '58-'64 közötti Decca-Solti stúdiós volt a legjobb. Bayreuthi élő Kempe iszonyúan szól, wienerstaatsoperi élő elég jól, de az se közelíti meg a Decca stúdiót - a többi se (meg a szereposztás). No persze, korszakok is vannak közte, az ötvenes-hatvanas években még tudták, mi az a hangfelvétel - még ha most már digitalizáltan hallgatom is . Szóval csak stúdiózzatok, ne nyafizzatok (angolul peace, not war). Jóhogynem majd a színészek is azt mondják, hogy ők csak olyan filmet akarnak forgatni, amit a színházban vesznek fel! Azér' álljon má' meg a nászmenet!Szerk.: Közben azt látom, hogy a Glossa Dardanust már megjelentként írjátok?
-
RetepNyaraB
veterán
válasz
#71562240 #12755 üzenetére
Mit nyomtunk?
Ezek a felvételek egyébként rém idegőrlőek és kb MINDEN elvész, ami a zenét zenévé teszi. Lapátolás a bànyában
Hab a tortán a rém rossz hangkép a végén. Én nagyon utálom az egészet és sokkal jobban örülnék koncertfelvételek kiadásának. Az is szarul szólna (hisz ugyanaz a hang stáb), de hamarabb vége és van esély a zenei lendületre... -
#71562240
törölt tag
válasz
#71562240 #12755 üzenetére
Már vége.
Vashegyi júniusban ígéri a járvány elején félbeszakadt "Rameu CD" felvételének befejezését. (Gondolom, ez a Dardanusra utal, az a felvétel szakadt félbe a járvány elején - RetekNyaláB is járvány utánra ígérte a befejezését. Lehetett volna élő felvétel, pl. a MűPából. Bár én helyeslem a stúdiófelvételt, tehát hajrá.) -
#71562240
törölt tag
Bartók Rádió MOST.
Vashegyi, Purcell Kórus.
Angol park.
Projekt rendszer.--------------------
"Francia park": A magyar kórusiskola zöme ilyen. Nagy létszám, nagy tömeg, a tagok lefojtott, leszabályzott éneklése, a kórusnak van hangja.
"Angol park": Kisebb létszám, a tagok szólisztikus jellegű kóruséneklése, az egyének hangjából válik kórussá.Projekt rendszer: Státusz, álláshely nincs. Pandémia idején éhen is halhatsz.
-
Dißnäëß
nagyúr
válasz
RetepNyaraB #12748 üzenetére
Lehet én vagyok mûveletlen, de mi a szösz az az audio film, vagy mire gondolhatott a költô ?
-
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12748 üzenetére
Ez egy elsőrendű témaváltás volt!
-
#01758976
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #12748 üzenetére
Erre rákötném a Szellemkutya című filmet Jarmuschtól, annak aki bírja, nálam nagy kedvenc. A másik szintén tőle a Halhatatlan szeretők, ezt gitárfunoknak is. Nem audio, de kult
-
RetepNyaraB
veterán
Az váltásrul való vitatkozásnak közepette itt hagyok egy kis gyöngyszemet egy mai hirdetésből:
"Audio filmeknek jó vétel lehet."
Szaladás van, idegyüjjék minden audio film! -
-
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12737 üzenetére
Tehát szerinted nincs olyan hangnyomásgörbe amit mondjuk 24dB/oktáv esésűnek nevezhetünk?
Van egy hírem, létezik ilyen hangnyomásgörbe és ki is csikarható egy hangszóróból, akár elektromosan másodrendű szűrő segítségével is, amit láthattunk a napokban feltötött, valós mérési adatokon alapuló szimuláció eredményéből.Részemről befejeztem ezt a témát itt (egy jó időre legalábbis). Aki akarta elfogadta, megértette amiről írok, aki meg nem az nem, nyugodtan lehet a fejet a földbe dugni továbbra is akinek az a jó.
Egyébként bárki utánajárhat a dolognak, hiteles, hozzáértő forrásból azt az információt fogja kapni amit én itt leírtam.
Ilyen forrásnak merem ajánlani mondjuk Troels Gravesent (mert ő valószínűleg válaszolni is fog), Richard Vandersteent, Vance Dickasont.
Aki nekik sem hisz hangsugárzó ügyben, az másnak sem fog. -
#71562240
törölt tag
válasz
denesdr #12733 üzenetére
"egy hangnyomásgörbének is van rendje:"
Nincs. Honnan is lehetne?! Lásd fentebb."meghatározni, hogy a többutas hangsugárzónk akusztikusan hanyadfokú vagy rendű váltással rendelkezik."
Istenérv. Nemlétező, nem is létezhető entitás létezésének a megérvelni próbálása. Istenérv."ha a váltásban résztvevő hangszórók például 12dB/oktávos váltási hangnyomásgörbéket mutatnak"
Eleve nem mutatnak ilyet. Hacsaknem a nagyon nagy számok törvénye alapján egyszer-egyszer véletlenül egybeesik a létrejött hangnyomásgörbe ilyennel - amely hangnyomásgörbe egyébként összevissza meredekséget mutat."akkor akusztikusan másodrendű, vagy másnéven 12dB/oktávos váltásunk van"
Nincs akusztikusan rendű. Nincs rendje annak a görbének. Rend-etlen. A rámpa nem létra. A hangnyomásgörbének nincs rendje. Meredeksége szokott lenni, összevissza, és ha a nagyon nagy számok törvénye alapján adott szakaszban valami különleges véletlen folytán kivételesen éppen 12dB/oktáv meredekségű, akkor annyi meredekségű, és ennyi. Attól még nem lesz rendje. Millióból millió esetben NEM egyezik a hangnyomásgörbe semelyik cikkcakkos szakasza olyan meredekséggel, amely meredekség valamely szűrési rendhez tartozik. Akkor hanyadrendű az a görbe? Ha adott szakaszon mondjuk 3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510... dB/oktáv a hangnyomásgörbe meredeksége, akkor 0,52359877558... rendű? Sosem 6, 12, 18... dB/oktáv meredekségű a hangnyomásgörbe. Sosem. Mindig más. Bármely valós szám, de éppen 12 olyan elenyésző eséllyel, hogy annyi atom nincs a Világegyetemben, amennyit az arány nevezőjébe kellene tenni. Rend-etlen. Ellenben a szűrési rend az etalon impedancián mindig 6, 12, 18... dB/oktáv meredekségű, diszkrét fokozatokban ugrálva a rendek között. Kétszer akkora impedancián 3, 6, 9... dB/oktáv meredekségű mindig. Vagy egyik vagy másik. A hangnyomásgörbe ellenben bármilyen valós szám meredekségű lehet, azaz nem ugrál fokról fokra, hanem folyamatos a változása a meredekségértékek között, bármely valós szám lehet a meredeksége. Sose 6, 12, 18... dB/oktáv a meredeksége a hangnyomásgörbének, úgyhogy ennek állandó emlegetésével az angyalok szárnyáról elmélkedsz."Kezd kicsit fura lenni a helyzet, mintha vizsgáztatva lennék"
Nem. Te akarsz vizsgázni (felkészületlenül), de nincs vizsga. Illetve te vizsgáztatod a célközönséget, hogy mit vesz be a gyomra. Szövetségeseket keresel ténykérdések szavazási eldöntéséhez... -
Dißnäëß
nagyúr
válasz
denesdr #12735 üzenetére
Figy itt nincs ingyen levegô meg herevere, én látod már pezsgô szinten vagyok, persze a Beluga kaviár a top-top, azzal még nem kínáltak, de eljön az is majd.
Ha valaki kolbásszal kínál, fogadd el, belépônek az sem rossz már. Ha enni is akarsz belôle, minimum harmadfokúig le kell törni valamelyik végét, hogy falat legyen aznap estére belôle.
-
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12731 üzenetére
Tök mindegy, hogy foknak, rendnek vagy akárminek nezezzük, de egy hangnyomásgörbének is van rendje:
Első rendű hangnyomásgörbe: 6dB/oktáv
Másodrendű hangnyomásgörbe: 12dB/oktáv
Harmadrendű hangnyomásgörbe: 18dB/oktáv
Ésígytovább.Sőt, továbbmegyek, például
Másodrendű Linkwitz-Riley átvitelű hangnyomásgörbe: 12dB/oktáv, Q=0.5
Másodrendű Butterworth átvitelű hangnyomásgörbe:
12dB/oktáv, Q=0.707
Stb.Ezek alapján tudjuk meghatározni, hogy a többutas hangsugárzónk akusztikusan hanyadfokú vagy rendű váltással rendelkezik. Amelyik átviteli görbéhez legközelebb állnak a hangnyomásgörbéink olyannak nevezhetjük az váltásunkat akusztikai szemszögből. Nem számít, hogy milyen módon vagy hanyadrendű elektromos szűréssel értük el a váltási hangnyomásgörbéket, mert ha a váltásban résztvevő hangszórók például 12dB/oktávos váltási hangnyomásgörbéket mutatnak, akkor akusztikusan másodrendű, vagy másnéven 12dB/oktávos váltásunk van és az akusztikus fázisunk és időzítésünk a váltásban résztvevő hangszórók között, az akusztikusan 12dB/oktávos váltás jellemzőit fogja mutatni és tök8, hogy hanyadrendű vagy milyen szűréssel, esetleg szűrés nélkül értük ezt el.
Ezt nem muszály megérteni, elég elfogadni is, mert a jelenlegi hangszórós hangváltás így működik, bármilyen furcsának is tűnik.Kezd kicsit fura lenni a helyzet, olyan mintha vizsgáztatva lennék, de ettől függetlenül "Egész nap bírnám".
-
Dißnäëß
nagyúr
Nem akarom széttrollkodni, de pfffh. Nem fáradtatok még el ?
-
#71562240
törölt tag
válasz
denesdr #12729 üzenetére
Megint az elején vagyunk.
"a váltó elektromos rendje szinte semmit nem számít a hangszórók váltását illetően (...) mert a váltásban résztvevő hangszórók, tervezett hallgatási tengelyen mért váltási hangnyomásgörbéjének a rendje számít csak."
Azért és úgy váltunk elektromos váltóval hangszórókat, HA váltunk, hogy az elektromos szűrőváltó elektromos rendje - és szűrési helye - szinte mindent számítson a váltási frekvenciaintervallumban.
Hogy milyen elektromos rendű elektromos váltót szükséges alkalmaznunk az adott hangdoboz adott hangszórójához az adott váltási frekvenciaintervallumban a kiinduló SPL-lel szembeni kívánt SPL végeredmény eléréséhez, azaz a kívánt hangnyomásmenetvégeredményhez, azaz a kívánt hangnyomásgörbe végeredményhez a váltási frekvenciaintervallumban, azt szinte kizárólag az határozza meg (HA váltunk), hogy az adott intervallumban milyen a hangszóró impedanciamenete, azazhogy mennyire érvényesül a szűrőtag elvi 6dB/oktáv szűrőhatása. Mivel a váltási frekvenciaintervallumban látható impedanciamenethez arányosan választjuk meg az elektromos váltó elektromos szűrési rendjét és helyét, szinte mindent számít az elektromos váltásunk elektromos rendje. Ezért és így váltunk elektromos váltóval a hangdobozban két hangszóró között, HA(!) váltunk. A váltási frekvenciaintervallumban. Azért váltunk, HA váltunk, hogy ezen elektromos váltás révén "a váltásban résztvevő hangszóróknak a tervezett hallgatási tengelyen mért váltási hangnyomásgörbéje" szinte teljesen az elektromos váltásból eredően legyen olyan, amilyen lett a kiinduló hangnyomásgörbéhez képest a váltási frekvenciaintervallumban. Amely szóbanforgó hangnyomásgörbének azonban NINCS rendje, nincs foka, hanem az csak hangnyomásgörbe.
HA váltunk, akkor a váltási frekvenciaintervallumban a váltó elektromos rendje szinte mindent számít. Ezért és így váltunk a váltási frekvenciaintervallumban. -
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12728 üzenetére
Arról a jelenségről írok, hogy a váltó elektromos rendje szinte semmit nem számít a hangszórók váltását illetően és azt is leírtam már többször, hogy miért.
De leírom mégegyszer, vagy akárhányszor is, mert ha egyvalaki megérti, már megérte a ráfordított idő.
Azért mert a váltásban résztvevő hangszórók, tervezett hallgatási tengelyen mért váltási hangnyomásgörbéjének a rendje számít csak. -
#01758976
törölt tag
-
#01758976
törölt tag
Vannak napok, amikor minden ok, mondhatni minden stimm. Például lelehet ilyet írni, Válban lakni jó.
De legyek on is. Azt azért be kell látni, hogy erről a jelenségről a legtöbbünk eddig is tudott, noha nem volt rá mélységi magyarázat, a legtöbbünknek. Mert azért azt be kell látni, Dénes nem azt mondja, hogy 1x1= 3 Ha nem aláírta, magyarázattal szolgált arra a jelenségre, ha csinál az ember egy akárhanyad váltót, az bizony a legtöbb esetben szar. Azt nem tudni miért nem jó, de kurvára nem az, kilógó mély, nincs koherencia stb. Oké, jöhet a finom matematika, elkezd a váltó építő cserélgetni ezt azt, esetleg újratervez stb. Most szerintem "csak" ez a "miért ilyen szar ez" van mélyebben megmagyarázva. Noha a váltás szóval aggályaim vannak, de nem vagyok Kazinczy jobb nevet nem tudok adni neki. Ha esetleg valaki kételkedik és azt mondja minden váltó siker az kérem gondlojon dragonweed, paci stb. munkásságára.
Ha esetleg van aki olthatatlan kedvet érez fűvágásra, azt szívesen látom mámma.
-
#71562240
törölt tag
válasz
#10726912 #12720 üzenetére
"Akusztikai váltó nem létezik, se gyakorlatként, se elméletként, se sehogyse."
Mármint létezik, csak nem az, amiről Dénes beszél. Hanem annak kvázi "ellentéte" annyiban, hogy az akusztikus szűrő-váltó is arra szolgál, amire az elektromos, azazhogy megelőzze, kiküszöbölje, elfojtsa azt a természeti adottságot (természetes lekonyulás, a hangkeltő eszköz hülyén szólása a határai, azaz a természetes lekonyulásai környékén), amit Dénes be akar emelni a váltás fogalomkörhalmazának tárába - reflex, TL, bandpass, pozan tolócsöve, furulya lyukjai..., ezek akusztikus szűrők, akusztikus váltók. Akusztikus szűrők-váltók is alapvetően azt a célt szolgálják, hogy a hangkeltő eszközt szabályozzák ahhoz képest, hogy a kis torzítású frekvenciatartományukon belül dolgozzanak, ott pedig ne, ahol már lekonyul az átvitelük, mert ott hülyén szólnak. Többutas hangsugárzó két váltandó hangszórója között valóban nem szokott lenni akusztikus váltás, ott elektromos szokott lenni - félig-meddig kivételként vehető a passzív hangszóró kamrájába átvezető reflexcső, de ez ugye legfeljebb félig kivétel, ennél kevésbé félig kivétel nem jutott eszembe."a Vandersteen sületlenséggel"
"a Vandersteen baromságát."
A Vandersteen nem sületlenség és baromság. Nagyon okos ember, sok okossággal (nagy részük persze spanyolviasz), és persze sok vitatható dologgal - és tévedésekkel is, mindenkivel megesik. Az a baj, hogy Dénes Vandersteenből se azt hámozza ki, ami benne van. Még nagyobb baj, hogy aktuális helyzettől függően Dénes ugyanabból a Vandersteenből ugyanannak az ellentétét is kihámozza, mint amit kicsivel előtte hámozott ki. Ennél is nagyobb baj, hogy alkalmasint mindkét "értelmezése" hibás értelmezése Vandersteenek az adott helyzetben (és spanyolviaszoknak) - azaz két ellentétes "értelmezés" mindegyike is hibás értelmezés tud lenni adott helyzetben. Így keringünk a fogalomzavarok körül. -
#71562240
törölt tag
válasz
denesdr #12716 üzenetére
"Leírom szívesen többedszerre is, hátha átmegy a lényeg."
Khmmm...Nem szívesen, de én is leírom többedszerre. Hátha átmegy - ezeknél a méheknél sose lehessen tudni.
Vegyünk egy magassugárzót. Például az enyémet. Az alsó lekonyulása elég magasan, 1400Hz-nél kezdődik. Mivel NEM akarom, hogy 1400Hz környékén beleszóljon a hangba, ezért szűrök, váltok. Én elsőrendűen szoktam. El kell érnem, hogy a keresztezési 4000 Hz-hez érve már 6dB-nyit essen a hangnyomása, ott találkozván a középmélysugárzóval, amely odáig szintén 6dB-kell essen (Solen-Split karakterisztika, nem szeretem a Butterworth-t). Mást is csinálok, de ez most mindegy. El kell érnem, hogy a magassugárzó 4000 Hz alatt is továbbra olyan meredekséggel essen, hogy az 1400Hz-nél kezdődő lekonyulás tájéka már NE szóljon bele a hangba (értsd, a lehető legkevésbé szóljon bele, hiszen nem téglafal szűrővel szűrök). NEM akarom, hogy a lekonyulása tájékán is még szóljon, ergo NEM akarom, hogy az ottani lekonyulás még szerepet játsszon a váltásom meredekségében, ezért váltok, azaz addigra "elegendően" kiszűröm, MERTHOGY A LEKONYULÁSA TÁJÉKÁN HÜLYÉN SZÓL A HANGSZÓRÓ! Szűrök, váltok! Hovatovább két és fél oktávon át már szűrtem, mire a lekonyulásához ér. Ugyanez a középmélynél. Ez a váltás. (Részben) ezért váltunk, mondom sokadszor, hogy a lekonyulás tájékához érve már "elegendően" kiszűrjük a hangszóró hangnyomását. Hogy a lekonyulása tájéka már NE kapjon szerepet semmiben. Mert a lekonyulása tájékán már hülyén szól a hangszóró! Nem akarjuk használni a lekonyulását meredekségnövelésre (no persze örülünk a meredekségnövekedésnek, de ez annyi, hogy a szánkba repül a sült galamb), mert azon a tájékon már hülyén szól, azon a tájékon már nem rendeltetésszerűen működik, ezért előtte kiszűrjük, azaz ezért váltjuk. Ez a váltás. Ezért (is) váltunk - meg az összeváltandó hangszórók összeegyeztetése végett. (Akik pedig szélessávúan akarnak használni adott hangszórót [például a ZU és mások], ők NEM VÁLTJÁK az érintett hangszórót, hanem csak odateszik, és a magasat váltják hozzá. Fél keresztváltó, félig váltás. Plusz az egyutas szélessávú hangsugárzók, amelyekben NINCS váltó, amelyek NINCSENEK váltva, és nem bírtál felelni a kérdésemre se, hogy akkor hanyadrendűen van váltva, amelyik nincs váltva).
Vegyük a szintén aktuális lancerboyt - akit hiába akartál szavazáshoz szövetségesül megnyerni. Órákat beszélgetünk vele (is) arról, hogy elég-e a hangszórói számára az elsőrendű váltás ahhoz, hogy azok a hangszórók a lekonyulásuk környékéig már elegendően kiszűrődjenek ahhoz, hogy ne szóljanak bele a hangba. Ő agyonaggódja magát, hogy legalább másodfokúan kéne szűrni, akár harmadfokúan, én pedig meg tudom mindig győzni, hogy de hát úgy lettek kiválogatva a hangszórók, hogy elég legyen az első
rendűfokú (hehe) szűrés, és hogy annak alkalmasint olyan előnyei vannak, amelyek neki (is) jobban számítanak, mint a hátrányai.Vegyük az általad forszírozott és szintén alaposan összefogalomzavarmaszatolt Vandersteent. Hozogatod arra (is, de egyre inkább arra) példaként, hogy mennyire kihasználja a lekonyulást "akusztikus rendiség" növeléséhez. Vandersteen apó hangszórói is hülyén szólnak a lekonyulásuk környékén! Ő is (ki)szűri! Váltja!
Vegyük az általad hozott lépésválasz példát. Az általad a "filléres" (3ezer dollár) kétutas Dynaudio S40 mellé enyhén szólva egyenlőtlen összehasonlításul citált 45ezer dolláros(!) 3+1 utas Vandersteen Model Seven is szűr, vált, hogy a hangszórók lekonyulásának tájéka már minél kevésbé szóljon! - bele a hangba. Újfent horribile dictu, az elsőrendű váltás mellett mellszélességgel elkötelezett Vandersteen bácsi az általad citált 3+1utas Model Sevenjének az alsó mélyközepét például harmadrendűen, azaz elvi 18dB/oktáv meredekséggel szűri, váltja. Másutt más meredekséggel, egyrészt ugye attól függően, hogy mennyire (nem) meri megközelíteni az adott hangszóró lekonyulásának tájékát - másrészt attól függően, hogy hogyan akarja-tudja összeegyeztetni az éppen adott két összeváltandó hangszórót."erről beszél Vandersteen is az interjúban, hogy nem elég egy kondi a magashoz meg egy tekercs a mélyhez, mert az esetek 99,99%-ában (csak hasraütöttem) ennyitől nem fog megvalósulni az akusztikusan első rendű váltás.
Mondom ezt a legnagyobb jóindulattal."
Khmmm... Eddig arról beszéltél, hogy az S40 elektromosan elsőrendű szűrését a lekonyulás "akusztikusan" negyedrendűvé növeli. Eddig ugyanerre a lekonyuláskihasználásra hozogattad példaként a Vandersteeneket is. Hogy azok is megnövelik a lekonyulás révén az "akusztikus rendiséget" az elektromoshoz képest. Most is erre akartad ezt a szöveget is hozni. De ez a szöveg az ellenkezőjét jelenti! Ez azt jelenti, hogy elektromos váltásnak alkalmasint több szűrőtagot kell alkalmaznia az elvi elsőrendűnél ahhoz, hogy a hangszóró 6dB/oktávval már "elegendően" ki legyen szűrve a lekonyulási szakasza előtt! (Azért kell több szűrőtagot használni, mert az adott váltási helyen az impedancia nem elvi optimális a 6dB/oktávhoz, hanem magasabb, ezért kevésbé hatékony a szűrő, mint a 6dB/oktávhoz szükséges elvi optimális impedancián. Lásd az én példámat is az elsőrendű váltásban "hívő" Vandersteen papa kényszerű többedrendű megalkuvásaira ahhoz, hogy "elegendően" kiküszöbölje a hangszórók szereplését a lekonyulásuk környékén.)A téma kapcsán eleinte csak távoli hozzászólásaidban csaptad agyon egyik szavaddal a másikat, aztán egyre közelebbiekben adtad a saját szádba azt, amit korábban én mondtam, egy ideje egyetlen hozzászóláson belül is rendszeresen ellentmondasz annak, amit mondani akarsz.
Ez egyébként azért van, mert... -
denesdr
addikt
válasz
#10726912 #12720 üzenetére
A hangszóró átviteli ingadozása csak olyan szempontból nem váltás, hogy nem mi hoztuk létre azt váltás gyanánt, különben meg váltási görbének is tekinthető teljes mértékben. Ha egy hangszóró önmagában, bármilyen hozzáadott szürő nélkül 6dB/oktáv Butterworth hangnyomásgörbét produkál, akkor kész az egyik oldalról az akusztikusan elsőrendű váltási görbénk.
Sajnos nem vagyok fizikatanár, hogy jobban el tudjam magyarázni, de ha elfogadja valaki azt amit írtam (de ezt írhatta volna Vandersteen is), akkor megérti, hogy hogyan működik a hangszórók váltása akusztikai szempontból. És minket az akusztukai szempontok érdekelnek, az elektromos szempontok csak az erősítő és a hangszórók elektromos terhelhetősége miatt lényegesek.
-
#10726912
törölt tag
válasz
denesdr #12719 üzenetére
A hangszóró fekvenciájának ingadozása nem akusztikai váltás, semmilyen váltás hanem történés, megfogsz egy kibehúde hangszórót, megméred és aztán módosítod ezt a frekvenciát,változtatsz rajta váltóval és pont. Nem tudaz akusztikus váltást alkalmazni, mert a hangszóró sávhatárolt xar, ami lekonyul, mint alkoholista Pista bácsi bajsza a sodrófa alatt. Ne szajkózd már ezt a sületlenséget, amit olvastál valahol, mert már a szomszéd macskája is az ereit rágja, peig csak feleannyiszor mondtam neki ezt a fantáziafogalmat, mint ahányszor te leírtad.
Van történés, és azt változtatjuk váltóvql. Elektromossal. Akusztikai váltó nem létezik, se gyakorlatként, se elméletként, se sehogyse. Ennek emlegetése már horrorisztikus trollkomédia, csak már hányingerem van ettől a baromságtól.
Másodsorban valóban nem diytopic ez, de a diy hozzátartozik a hifihez a valós fogalmakkal és gyakorlattal, ami nem az akusztikai váltás szajkózása.
Harmadsorban megmegyek és megetetem a Vandersteen interjús idiótát a krokodilokkal, nehogy kitalálja a mikrofónikus idiótizmus akusztik realist hanghullámot, amit aztán te elolvasva jössz és elárasztod a Vandersteen sületlenséggel abtopicot fáradhatatlanul.
Ismétlem: évtizedek óta elvolt a hangdoboz gyártás az akusztikus váltás elmélet emlegetése nélkül. Milliónyi doboz született ezen kényszerelmélet ( frekvencia menet, sávszélek, illesztések, impmenet stb méréseredmények) összesíteni kívánt korcselmélet nélkül. Teljesen felesleges azt is gondolnod,hogy itt senki nem érti azon dolgok valós részét, amiket beleszősz az akusztikusváltás (rohadjon már meg ez a szó) magyarázásába.
Fogadd el, hogyez atopic nem akarja látni a Vandersteen baromságát.
Köszönöm. -
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12708 üzenetére
Továbbá a váltás szempontjából az is teljesen mindegy, hogy mechanikai, akusztikai vagy elektromos jelenségek hatására keletkezik a hangszórónkat elhagyó, a tervezett hallgatási tengelyen mérhető váltási hangnyomásgörbe. Csak és kizárólag az számít, hogy ez a hangnyomásgörbe létrejön-e vagy sem és ha létrejön, akkor milyen akusztikai jelleget ölt.
Ha például egy valódi, akusztikusan elsőrendű váltást szeretnénk, akkor a váltásban résztvevő hangnyomásgörbéinknek 6dB/oktáv Butterworth görbékeket kell követni a lehető legpontosabban és lehetőleg minél szélesebb spektrumot érintve. Ez az igazán nehéz az akusztikusan is elsőrendű váltás megvalósításában, erről beszél Vandersteen is az interjúban, hogy nem elég egy kondi a magashoz meg egy tekercs a mélyhez, mert az esetek 99,99%-ában (csak hasraütöttem) ennyitől nem fog megvalósulni az akusztikusan első rendű váltás.
Mondom ezt a legnagyobb jóindulattal. -
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12708 üzenetére
Leírom szívesen többedszerre is, hátha átmegy a lényeg.
Teljesen mindegy, hogy elektromosan hanyadrendű váltóval szűrjük a hangszórónkat, a hangszórók váltása szempontjából az a lényeg, hogy a hangszórót elhagyó hangnyomásgörbe a tervezett hallgatási tengelyen hány dB/oktávú frekvenciaátvitelt mutat. Ennyi.
Ha szerinted nem így van, oké, de attól még a valóságban így van, ha 100x leírod, hogy szerinted nem, akkor is.
Kérdezd meg bátran Vandersteen urat, azt fogja válaszolni amit én is írtam idáig. -
Dißnäëß
nagyúr
válasz
#71562240 #12714 üzenetére
Ez igaz, de a végeredmény, amit hallunk, a frekvenciaátvitel.
Vagy akusztikus vágás. Vágódás. Ó nem, nem nyitom ki újra pandora kis ékszerdobozátNo, szóval margóra szántam, csak itt nincs margó, természetesen az elektromos szűrés ha így nézzük, "átlagot", simítottat szűr, azaz nem, igazából a kacifántos átvitel minden pontját szűri, de attól még a hangszóró úgy viselkedik, ahogy, tehát simítottat kapunk a végére, vagy simítottra mérjük úgymond.
A digitális domain-ben működő DSP az egyetlen, ami a hangszóró mikro-egyenetlenségeit is képes egyenesebbre hozni, képességtől, felbontástól, számítási kapacitástól, mérőmikrofontól, átlagolástól függően, a szobakorrekció alatt-során, tehát határokon belül, hiszen itt is átlagolt görbéket cibálgatunk az egérrel, de ez csak a humán interfész.. a feldolgozás mikéntje (pontosság, használható meredekségek, FIR, tap-ek száma) miatt ez sokkal komolyabb felbontásban is képes működni, mint egy sima passzív filteres "púpot leveszünk pár passzív elemmel" dolog. Ha ezt kéne passzívval megvalósítani, párszáz kilónyi (!) tekercs-ellenállás-kondi bemehetne egy monitorsugárzó elé és a beletáplált energia szimplán eldisszipálódna ezeken az elemeken a nagy sehova, meg összevissza interakcióba lépve egymással vagy visítana-torzítana-rezonálna a szűrők hada, vagy full kuss lenne, vagy mikor mi
és befognánk a sztratoszférából az ausztrál Bartókot
Továbbra is csak margóra. Szerintem szabad beszélgetni itt bármiről.
Lehet nem is Neked kellett volnaMindenesetre kíváncsi leszek, milyen lesz DSD-t natívan, PCM konverzió nélkül DSP-zni és ugyanígy natívan kitolni az eredményt az 1-bites DAC-ra.
-
#71562240
törölt tag
válasz
Dißnäëß #12713 üzenetére
"A tapasztalat mindig az, hogy van egy X dB/oktáv meredekségű görbe, de amikor megmérjük az átvitelt mikrofonnal, olyan cifra, mint az istennyila"
Nincs miért ezt odakeverni a szűrési témához. Nem a szűrés cifra, hanem az, amit szűr. A frekvenciaátvitel cifra. Függetlenül attól, hogy szűrve van-e vagy sincs. Mivel az ugráló frekvenciaátvitelt szűri az egyenletes szűrés, nem a szűrés a hibás, hanem a frekvenciaátvitel. -
Dißnäëß
nagyúr
válasz
#71562240 #12712 üzenetére
Jaaa oké, azt hittem a letörés "függvényére" érted, ami több függvény valamiféle összegeként vagy kombinációjaként leírható lenne matekkal is akár, és mint ilyen, folytonos (illetve mivel analóg, persze, hogy folytonos).
A tapasztalat mindig az, hogy van egy X dB/oktáv meredekségű görbe, de amikor megmérjük az átvitelt mikrofonnal, olyan cifra, mint az istennyila (ekkor simítjuk a görbét olvashatóság végett, lásd csilivili SPL görbék ahol szeretnek túl is kozmetikázni is ezzel, de egy bizonyos szinten van értelme a simításnak, csak túltolva nincs. Nyersen meg elképesztően ugráló amúgy az átvitel - többnyire, és sokan megijednének, mit látnak
De a fülünk ezt is elnézi általában, annyira "nagy" az ugrálások "felbontása", hogy kvázi a kis biológiai fül-agy rendszerünk kisimít-kiátlagol és azt értelmezi, így nyer értelmet egy közepes mértékben simított görbe is többnyire).
-
#71562240
törölt tag
válasz
Dißnäëß #12711 üzenetére
A független változó a szűrés foka, rendje. 1, 2, 3, 4, 5, 6, ...
DisznészDiszkrét értékek választhatóak. (Ilyenje nincs [sincs] a lekonyulásnak.)
A függő változó a szűrés mértéke a független változó értéke szerint. XdB/oktáv, 2XdB/oktáv, 3XdB/oktáv, 4XdB/oktáv... Diszkrét értékek adódnak a függő változóra a diszkrét értékű független változó értéke szerint. (X értéke pedig ugyebár alapvetően a helyi impedancia függvénye - ideális esetben 6 az értéke...) -
Dißnäëß
nagyúr
válasz
#71562240 #12708 üzenetére
Óóóó istenem, de imádtam a függvényelemzést matekból. Ahh. Annyira szép valamiért, ahogy a koordinátageometria és trigonometria is. Lehet azért, mert ezeknél a bal és jobb agyfélteke szépen összekapcsolódik, míg algebrában zömében csak a racionális térfelet használjuk, a képzelgő "művészit" nem. A generátor meg többdimenziós izéknél meg egyiket sem, legalábbis én..
Az kicsapta a biztit..
Jéé, van az offnak offja.
-
#71562240
törölt tag
válasz
denesdr #12704 üzenetére
Azért még egyet a szakmaiság kedvéért. Ezt mindig elfelejtettem beírni, annyira triviális. Vissza az elejére.
Az a megállapítás, hogy az S40 elektromosan kamu elsőrendű, "akusztikusan" meg negyedrendű váltás, nem csak azért nemlétezhető megállapítás, mert az általad váltásként aposztrofált sávszélszéli lekonyulás nem váltás, hanem adottság, és nem függ össze a fázisviszonyokkal, így a hangsugárzó lépésválaszának fázisképével sem. Azért is nemlétező a megállapítás, mert ennek a lekonyulásnak ugyebár nincs rendje, foka (mivel nem váltás, hanem természeti jelenség). A lekonyulás "véletlenszerűen", a természettel analóg folyamatosságban annyi amennyi, az éppen vizsgált intervallumban - más intervallumban másmennyi, "véletlenszerűen", mivel nem függvény, hanem természeti jelenség. Mint többször utaltam rá, teljesen más hangszóróparaméterektől függő, mint a váltás. A lekonyulás mechanikai paraméterekből adódó folyamatos és kaotikus természetű természeti jelenség, a passzív váltás pedig diszkrét értékeket felvevő független változójú függvény, elektromos modell, horribile dictu, nem csak az elektromos passzív váltás, de az akusztikus passzív váltás (reflexcső, TL...) is elektromos modell! A passzív váltási technikáinknak van rendje, foka. Minden fok 6dB/oktáv ideális impedanciaviszony mentén, és a gyakorlati impedanciaviszonyok mentén is előre pontosan kiszámolható, hogy a szűrési fok hol mennyit fog szűrni a hangnyomáson. Fokonként. Lépcsőnként. Diszkrét változó, ezért van rendje, foka. Ez rend. Van rendje. Lineáris függvény, 6dB/oktávnyi diszkrét fokokkal-renddel. A lekonyulás ellenben folyamatos változó, és káoszelméletileg össze-vissza valamekkora értékű valamely intervallumában. Számértéke tud lenni valamely rövidebb-hosszabb intervallumban a passzív lekonyulásnak, de rendje-foka nem tud lenni, olyanja a passzív váltásnak van. Tehát az S40 elsőrendű (1st order) váltású, és ezzel kész-passz. Nincs olyan, hogy lekonyulásilag valójában negyedrendű váltás, mert az nem váltás, és nincs rendje sem.
-
Mathiask
senior tag
válasz
#71562240 #12703 üzenetére
"kire hathatott itt újdonságként, hogy a hangszórók frekvenciaátvitele nem végtelen"
Mondjuk hogy rám, ha ezzel lezárhatjuk a beszélgetésnek ezt a részét. Értettük az első ironikus reagálásodkor is, hogy sértett a "nézd meg bármely hangszóró saját átvitelét" kezdetű rész. Így 5-6, csak ezt kifejező hozzászólással később szerintem ideje elengedni ezt a szálat a topic érdekében és visszatérni a szakmai részhez.
-
denesdr
addikt
Ahogy nézegetem lancerboy hangszóróinak átviteleit, azt kell mondjam, hogy én nem vinném 3,5kHz-nél feljebb a közép és magas váltását és alul pedig a már említett -3dB baffle step pontra raknám a váltást a mélysugárzó felé.
A fölső váltás módosítását egyrészt nyalábolási jelenségek miatt lépném meg, mert a középsugárzó már nagyon erősen nyalábol, azaz beszűkül a lesugárzási szöge, míg a magasé még elég széles a tervezett 6kHz körül (nagymértékű directivity mismatch), másrészt a középsugárzó break-up rezonanciája jobban szűrődne. Az alsó váltás lejjebvitelével meg a mélysugárzó break-up rezonanciája szűrődne jobban és a középsugárzónál nagy valószínűséggel megmaradhatna az elektromosan elsőrendű szűrés. -
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12703 üzenetére
Pedig pont azt a részt gondoltam újdonságként hatónak, miszerint a "maguktól" lekonyuló görbéket fel lehet használni váltásra, mégha oda nem is raktunk külön váltót. Márpedig nemcsak, hogy fel lehet használni váltásra, hanem bizonyos szempontból olyan is lehet az a lekonyulási görbe, mintha mi hoztuk volna létre külön váltóval/szűrővel.
A topik kátogatói közül nyilván senkiről nem feltételez(t)em, hogy nem tudja, hogy egy hangszóró átvitele nem végtelen sávszélességű. -
#71562240
törölt tag
válasz
denesdr #12701 üzenetére
"Amúgy biztos volt akinek ez újdonságként hatott"
Ez ellenben érdekelne (korábbi meg nem válaszolt kérdéseimtől nagyvonalúan eltekintek). Kb. kire hathatott itt újdonságként, hogy a hangszórók frekvenciaátvitele nem végtelen, hanem véges, és ennek szükségszerű folyományaként a sávszélein lekonyul a hangnyomásgörbéjük? Arra most kérlek ne vidd, hogy a hangnyomásgörbe lekonyulása felhasználható a hangnyomásgörbe lekonyulásaként, mert ez tautológia. És azt se bánom, ha ebbe a válaszodba most nem írod bele, hogy 24dB Linkwitz-Riley, elég lesznek a nevek, hogy kiknek jelenthetett itt újdonságot, hogy a nem végtelen frekvenciaátvitelű hangszórók frekvenciaátvitele véges, tehát szükségszerűen lekonyul a végein. -
denesdr
addikt
válasz
#71562240 #12697 üzenetére
Ott nem az volt a lényeg, hogy lekonyul, hanem hogyha lekonyul, akkor az akár egy váltásra is használható hangnyomásgörbe is lehet, mégha nem is mi adtuk a hangszóróhoz, hanem vele jött. Ezt alkalmazza a Zu is.
Amúgy biztos volt akinek ez újdonságként hatott, neked lehet, hogy nem. Evvan....
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BESZÁMÍTÁS! Nintendo Switch Lite 32GB játékkonzol garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF VG27AQ1A 27 170Hz 1ms IPS monitor garanciával hibátlan működéssel
- Bezámítás! Lenovo P15 Gen1 15 FHD üzleti notebook- i7 10850H 32GB RAM 1TB SSD Quadro T2000 4GB WIN1
- Dobozos Asus TUF Gaming LC II 360 ARG vízhűtés !
- Samsung Galaxy S25 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- SAMSUNG BD-P4600 MINT AZ ÚJ !! TELJES TARTOZÉKAIVAL HIÁNYTALANUL!
- Samsung 65" QE65S90DATXXH QD-LED OLED TV 3 év gyártói jótállással bontatlan
- Éljen a RózsaszínPárduc Éljen a TINITY MINI PINK gépház INGYÉ MPL vagy FOX az árban!
- Lenovo Thinkpad T590 - i5 8365U/8GB/256GB SSD
- Éljen a TRINITY MINI BLACK gépház éljen az INGYÉ MPL vagy FOX
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest