Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • robohw

    aktív tag

    válasz Gergosz2 #4628 üzenetére

    "Méretezés szempontjából mind az indukció mind az induktivitás nagyon fontos. "

    Igen, fontos, hiszen a motor hatásfoka ezen is múlik, de az elektromos motorokat a mágneses terek egymásra gyakorolt hatása mozgatja, nem az indukció, még akkor is, ha ennek a hatásnak szükségszerű velejárója (szükséges rossz) az indukció.

  • gyapo11

    őstag

    válasz Gergosz2 #4628 üzenetére

    Szerintem meg inkább tisztázzuk, ha valami nem világos, vagy rosszul tudjuk.
    Mit értesz indukció és induktivitás kerveredésen?
    Légrésről meg méretezésről nem volt szó, csak az elvekről nagy vonalakban. Nyilván nem akarunk és nem kell motort tervezni meg méretezni ahhoz, hogy az induktivitást megértsük, és hogy arra szükség van-e a motor működéséhez. Bárki építhet egy patkómágnessel meg egy tekerccsel és kommutátorral egy működő motor modellt, és is megtettem annak ideján, és tökéletesen meg lehet érteni vele a működést. Ha leterheljük, és lassan forog, akkor azt is könnyű belátni, hogy az induktivitáson létrejövő árameltolásnak már nincs szerepe, mert sokkal gyorsabban felépül a mágneses mező, mielőtt számításba veendő elmozdulás történne. A motor lefogva is forgatónyomatékot fejt ki, vagyis induktív tényező már nincs, az áram állandósult, egyenletesen folyik. Ebből is látszik, hogy a mágneses mező végzi a munkát azzal, hogy taszítja/vonzza az állandó mágnes pólusait.

    A tekercsvég sosem vesz részt a nyomaték képzésben, nincs is benne a mágneses térben.

    Mindenki tanulta az iskolában a tér ábrázolását erővonalakkal. Valójában az erővonalak sem léteznek, csak szemléltetésképpen használjuk. De a lényeg az, hogy ezek hatása egy kis térrészre összpontosulnak, a tekercsre, sőt annak a végére. Ha megnézünk egy mágnesrudat, annak is a vége vonz legjobban, a közepe felé egyre gyengébben. Én Magyarországon állok, vonz a Himalája is meg az Atlanti óceán víztömege is, meg még sok minden, és mégis pontosan függőlegesnek érzem a gravitáció irányát. Mert összeadódnak, átlagolódnak az erők. Tehát nem elemezzük erővonalanként az erőket, hanem azt tapasztaljuk, hogy a tekercs vége vonz vagy taszít, ez egy ilyen gyakorlati megközelítés.

    de jó lenne, ha a motorban nem lenne csak mágneses tér, akkor is forogna

    Van ilyen is. Keress rá az elektrosztatikus gépekre.

    Ezt lehet, hogy félreolvastad.
    Nem lenne csak mágneses tér = nem lenne más mint mágneses tér
    vagyis mágneses, de más hatások nélkül, lásd induktivitás. Tehát ha egyszerűen tudnánk kapcsolgatni a mágneses erőt ki-be. A motor vígan pörögne, miközben induktivitás és indukció 0.
    Az elektrosztatikus az nem mágneses, tehát más téma.

Új hozzászólás Aktív témák