Hirdetés
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Milyen videókártyát?
- Vezetékes FEJhallgatók
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- VR topik
- Google Chromecast topic
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Az SK Hynix elárulta, hogy meddig nem lesz elég memória
- Bluetooth hangszórók
Új hozzászólás Aktív témák
-
Spizzi
tag
ARDEM
Fejlesztő: Techtive Games
Megjelenés: 2026 Q2-4
Műfaj: poszt-apokaliptikus, túlélő, nyílt világú
Platform: Steam (korai hozzáférés)Bevezető
Első pillantásra az Ardem csak egy sokadik, semmi egyediséget nem tartalmazó, mondhatni már szokásos zombi túlélős játéknak tűnhet, amelyből az elmúlt bő tizenöt évben több száz, ha nem ezer darab készült. Sokak számára lerágott csont ez a műfaj, köztük számomra is. Azonban az Ardem több annál mint amit a felszín mutat, rengeteg egyedi és eddig soha nem látott megoldással a műfajon belül. A túlélő játékok a mai napig az egyik legnépszerűbb kategória Steam áruházban, így biztosan itt PH-en is sok olyan játékos van akik szeretik ezt a műfajt, ez a topik elsősorban a survival zsáner rajongóinak szól, mert az Ardem potenciálisan a következő "big hit" a műfajon belül.
Hol helyezkedik el az Ardem a túlélő játékok között?
Sok játék rendelkezik a "túlélő, nyílt világú barkácsolós" és még sok más hasonló címkével az áruházban, de ezek általában sokfélék lehetnek. Vannak az RPG-szerű játékok mint amilyen például az Ark Survival Evolved/Ascended, Conan Exiles, Soul Mask, vannak a település fejlesztők mint a Medieval Dynasty, Bellwright, a cozy stílusúak mint a My Time at Sandrock, Aloft, vannak az egyjátékos módra vagy esetleg pár fős kooperatívra kihegyezett, narratívával is rendelkezők mint a The Forest, Sons of the Forest vagy éppen a Green Hell. Azonban a legnépszerűbbek mind közül azok, amelyek modern korban, valamilyen apokalipszis után (jellemzően zombi) játszódnak és nagyban építenek a realisztikusabb, földhözragadt hangvételre, játékmenet szempontjából pedig a PvP az ami domináns szerepet kap. Pontosan ez utóbbi kategória versenyzője lesz az Ardem is, abba a szegmensbe érkezik amelyet olyan címek uralnak mint a Rust, DayZ vagy a Scum. Azaz egy nagy térkép, azon több tucat játékos és mindenki valós időben próbál a sajátos elképzelése alapján életben maradni, állandó harcban állva az éhséggel, szomjúsággal, a természettel és nem mellesleg a többi túlélővel.
Minnowa, édes otthon
Szóval a játékot ha már meglévő címekkel kellene összehasonlítani, talán a Rust+DayZ+Scum triója lenne a legpontosabb mesh up, azonban az Ardem nem egy per egy másolja egyiket vagy másikat, sokkal inkább arról van szó, hogy kiemel bizonyos elemeket ezen játékokból, a saját szájízére szabja amellett, hogy kiegészíti a saját megoldásaival az így kapott egyveleget, ezzel egy egyedi, teljes értékű végeredményt létrehozva. A helyszín Minnowa lesz, amely 64 négyzetkilométeres terjedelmével egy ugyancsak nagyobbacska játszótérnek mondható. A környezet az Egyesült Államok kontinentális régióját idézi amely nem meglepő, hiszen a fiktív helyszín Minnesota és Iowa keresztezéséből jött létre. Évekkel a játék cselekménye előtt a civilizációt letarolta a RHAB-14 nevezetű vírus, amely az embereket a már máshonnan is jól ismert, agyatlan, húsevő zombikká változtatta.
"Ember embernek farkasa"
Három különböző módban vethetjük bele magunkat a kalandba. Lesz egy singleplayer opció, amely azoknak szól akik nyugisabb környezetben szeretnék túlélni a zombi apokalipszist ahol nem zavarják őket mások, illetve ide fog kapcsolódni egy "kreatív" mód is, ahol minden, a játékban található tárgy és nyersanyag korlátlan mennyiségben elérhető, hogy a játékosok tudják tesztelni az építkezést, fegyvereket és minden játékmechanikát következmények nélkül. A második mód a coop, ahol csak azok vannak a világban rajtunk kívűl akiket mi szeretnénk, közösen könnyebb minden ugyebár. A játék fő attrakciója azonban a hagyományos sok szereplős mód, ahol egy időben legfeljebb 64 játékos mozog egyszerre a térképen PvPvE környezetben. Ez a jól megszokott dedikált szerveres megoldás lesz, bárki aki érez magában affinitást, hogy saját szervere legyen tud bérelni vagy csinálni magának, aztán mindenki más a szerverkeresőből csatlakozhat rá szabadon. A világ állandó lesz, tehát nincs forced wipe (pl. Rust), ellenben a szerver adminja személyre is szabhatja az élményt a vanilla beállíásokon felül. Olyasmikre kell gondolni mint a begyűjtési mennyiség szorzója, zombie spawn egyedi heatmap, a világban létező használható járművek maximális mennyisége, nyersanyagok újratermelődésének gyakorsiága és sok más, egyéb játékokból már jól ismert beállítás.
A túlélés törvényei
Gyakorlatilag csak rajtunk áll miként szeretnénk belevágni ebbe a kalandba, amolyan sandbox jelleggel. Nincsennek előre meghatározott célok, minden azon áll, hogy mi mit szeretnénk. Aki akar élhet nomád életet, éppen csak annyi nyersanyagot a csomagtartóban tartva (erről még később) amennyi feltétlenül szükséges az életben maradáshoz. Más építhet egy jól őrzött kis viskót az erdő közepén, amely lerakatként funkcionál és az a személyes biztonsági zónája. Akik pedig többen vannak dönthetnek úgy, hogy gyakorlatilag egy kastélyt megszégyenítő, behatolhatatlan erődöt húznak fel és kiméletlenül pusztítanak mindent és mindenkit portyázásaik során. A játék igazi sava-borsát a PvP adja, az állandó félelem, hogy bármikor jöhet/nek szembe kevésbé barátságos túlélők is, azonban akik csak PvE módban szeretnék élvezni a játékot számukra is akad kihívás bőven. Már az is alapvetően, hogy maga a túlélés is egy komoly feladat. A karakterünk szomjas, éhes, hidegben fázik, a sötétben nem lát. Több ezer zombi császkál felalá a térképen akik azonnal támadnak ha kiaszgoltak bennünket. De belőlük is van többféle, lassú, olyan is akad aki több száz méteren keresztül képes futva kergetni és számtalan egyéb, melyeket a fejlesztők még nem mutattak be. Nyersanyagot kell gyűjteni roncsokból, tartós élelmet a városokból, fát vágni és agyagot bányászni ha építkezni szeretnék. A járműveinknek és generátorainknak folyamatos üzemanyagellátásra van szüksége a működéshez.
Miben más az Ardem?
Az eddig leírtakat sok más, hasonló játék adatlapjára is oda lehetne biggyeszteni. Valami újdonságot mutatnia kell, ugyanis egy rendkívűl kompetitiv közegbe érkezik amelyet már jól bejáratott, ismert és elismert játékok dominálnak. Szerencsére nem lesz hiány az egyediségekből.
(az egyes bekezdésekhez társított képek minőségéért elnézést kérek, hivatalos screenshot hiányában fejlesztői videókból nekem kellett kivágnom)
#1 járművek
Jelentősen nagyobb szerepet kapnak mint a hasonló címekben. Alapból sokkal több lesz belőlük a világban mint máshol, illetve több mindenre is használhatjuk őket. Ne azt a rendszert képzelje el senki mint ami pl. a DayZ vagy Scum-ban található, hogyha éppen esetleg találsz is egyet, hiányzik három kereke, nincs benne motor, kell még két gyertya.... és további tíz óra, az egész térképet átívelő guberálás után mikor mindent találtunk ami kell, visszaérve a járműhöz szomorúan látjuk, hogy valaki már megcsinálta és elvitte. Az Ardem-ben relatíve könnyen fog találni mindenki magának valamilyen működőképes járművet, nem kell a végtelenségig gyalogolni mindenhova. Erre viszont szükség is lesz, ugyanis egy komolyabb hátizsák sem fog rendelkezni egy feketelyuk erejével, amibe egy egész városnyi loot-ot tudunk tárolni és cipeltetni a karakterrel. A járművünk lesz a fő inventory kalandozásaink során. De mivel egy hardcore játékról van szó, ezért el is romolhat benne bármi, amihez viszont cserealkatrészekre lesz szükség, hogy megfelelően működjön. Sok féle jármű lesz, sima személyautóktól kezdve a teherautókig, melyek csomagtartója valós térben pakolható. Tehát egy teherautónak nem egy pl. 500 négyzetből álló inventoryja van, hanem pont akkora a csomagtér és pont annyi fér bele amennyit szabad szemmel is láthatsz. Ezenfelül léteznek a világban különböző méretű utánfutók, tartály trailerek amelyek további lehetőségeket kínálnak. Illetve jópofa, hogy lesz lakóautó is, amelynek a belsejét is személyre szabhatjuk valamennyire, lezárhatjuk és élhetünk is benne.
2# építkezés + áram
A már jól ismert bázisépítési rendszer lesz megtalálható itt is, természetesen jópár új dologgal megfűszerezve. A játékosnak először egy zászlót kell leraknia ami kijelöli számára telket, melynek kezdetben a mérete nem vetekszik egy egész falu alapterületével de később a zászló is "fejleszthető". Az így elfoglalt területen belül senki más építhet csak a zászló tulajdonosa vagy akit ő hozzáadott. Maga az építkezés moduláris, tehát kell foundation, wall, roof és stb. Ami az egyediségét adja, hogy először mindenből csak egy vázszerkezetet tudunk építeni melynek minden esetben fa az anyaga. Amikor kész a váz, akkor dönthetünk róla, hogy egy-egy oldalát mivel falazzuk be. Egy fal esetében más játékoknál ez úgy néz ki, hogy először megépítjük a "legolcsóbb" verziót, a fát, aztán ha fejleszteni szeretnék akkor construction hammer-el vagy más módon átalakítjuk az egész falat strapabíróbb anyaggá. Az Ardem-ben miután kész a fal váza, példának okáért a külső réteget felrakhatjuk fémlemezből, hogy tűz és golyóálló legyen, a belsejét még fából, hogy az interior otthonosabbnak hasson. Nem muszáj nulláról nekiállni egy épület felhúzásának, szabadon beköltözhetünk gyakorlatilag bármelyik a pályán lévő házba. Lezárhatjuk az ajtókat, bedeszkázhatjuk az ablakokat és nem mellesleg újra indíthatjuk a villamoshálózatot. Ugyanis minden ház rendelkezik egyedi vezetékeléssel, amelyet mi generátorokkal újra életre kelthetünk. (újonnan épített házaknál nekünk kell a vezetékelést megcsinálni ha szeretnénk, hogy legyen bent villany) A vezetékek dinamikusak, valós fizikával rendelkeznek, meg tudnak akadni. Ugyanez a mechanika van a slagok alatt is, amelyben víz és üzemanyag továbbítható tankerekbe, lajtoskocsikba és sok másba.
#3 gyűjtögetés
A túlélő játékok egyik alapköve a loot-olás, nincs ez másképp az Ardem-ben sem. Viszont nagyot gurít ebből a szempontból is, ugyanis a pályán található összes objektum hozzávetőlegesen 80%-a felszedhető, kézbe vehető, arrébb rakható. Hasonló a rendszer a Scum-ban lévőhöz, azonban itt jelentősen több tárgy interaktálható. A fák, bokrok, cserjék pedig szinte kivétel nélkül begyűjthetőek. A flóra is igen változatosnak ígérkezik, a fejlesztők elmondása alapján már most több mint húszféle gomba található a játékban.
Érdemes a játékot megnézni mozgásban is, úgy mutatja meg igazán magát. A fejlesztők az utóbbi pár hónapban jó pár videót készítettek már, illetve minden hónapban lesz egy dev diary videó is, ami egy pár perces bemutató, hogy min dolgoztak az elmúlt pár hétben. Már van két epizód, diary 1 és diary 2. Érdemes szétnézni ezeken felül a többi videó között is.
Amenyiben felkeltette érdeklődésed a játék, a Steam oldalán tudsz jelentkezni a 2026 Q1-ben megrendezésre kerülő tech test-re ami teljesen ingyenes lesz és mindenki kapni fog meghívót aki jelentkezik rá.
Új hozzászólás Aktív témák
- NVIDIA RTX 3080 Ti Founders Edition
- 15.gen! Intel Core Ultra 9 285K +16-32GB DDR5 RAM +hűtött VRM-es B860 lap! GAR/SZÁMLA (a Te nevedre)
- AOC G24G1 140Hz 24" Ívelt hibátlan állapot
- Dell Latitude E6410 i5 M560, Nvidia NVS 3100M 512MB GDDR3, 4Gb RAM, 250GB HDD, jó akku, számla gar
- Gamer PC minőségi alkatrészekből! I7-9700KF/2TB HDD/800GB SSD/32GB RAM 3600Mhz Rog alaplap
- AKCIÓ! ASUS ROG G16 (2025) G615LR 16 - Ultra 9 275HX 32GB DDR5 1TB SSD RTX 5070Ti 12GB WIN11
- HIBÁTLAN iPhone 13 mini 256GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS4078
- Apple iPhone 14 Plus 256GB / 100%-os akkumulátor / 12 hónap jótállással
- BESZÁMÍTÁS! MSI B350M R5 1400 8GB DDR4 240GB SSD 1TB HDD GTX 1060 3GB Rampage SHIVA DeepCool 400W
- Apple iPhone 14Pro 256GB Kártyafüggetlen 1év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest


