Aktív témák
-
DcsabaS
senior tag
(#28)-es üzenetem szerint, ha VHS-ről származik a digitalizálandó anyag, akkor a soron belüli felbontás még a szabványos PAL jelénél is kisebb, ezért elég lehet még a 352/384 is (de én azért inkább az 512-őt javaslom).
Függőlegesen viszont célszerű digitalizálni mind a 2 félképet, vagyis 576 sort (nem csak 288-at), mert ez határozottan javítja az eredő infótartalmat (majdnem egy 2-es faktorral).
Persze, ha nem 4:3-as képarányban digitalizálunk (hanem pl. 480x576-ban), akkor lejátszáskor torz lenne a kép, HACSAK nem méretezzük át, vagy nem használunk MPEG-2-es codec-et, ugyanis az MPEG-2 (DVD) lejátszók az átméretezést lejátszáskor is meg tudják tenni. Ezért az sVCD formátum (480x576, MPEG-2) elég jól illeszkedik a VHS minőségéhez, egyúttal pedig a kb. 30-40 perces játékidő (1 db 700 MByte-os CD-n) is elfogadható. (Egy-egy VHS-C kacetta tartalma 1 db CD-n elfér). Előnye még ennek a módszernek, hogy a lemezek asztali DVD lejátszón is lejátszhatóak lehetnek, és nem kell vesződni a deinterlace-eléssel.
Ha nagyobb tömörséget szeretnénk, akkor DivX/XviD codec-et kell használni. Ezek lejátszói (egyelőre) nem támogatják a lejátszás közbeni átméretezést, ezért a tömörített anyagnak eleve 4:3-as arányúnak kell lennie (ha a kiindulási is az), és mert a lejátszás közbeni deinterlace-elés sem tekinthető megoldottnak, ezért azt is el kell végezni.
Végeredményben 512x384 pixeles felbontásra kell törekednünk. Ilyen méretben és DivX 5.02-es codec-kel kb. 1.5 óra anyag nagyon jó minőségben is ráfér egy CD-re.
Fontos megérteni, hogy az NEM járható módszer, hogy eleve 384 sornyit digitalizáljunk, ugyanis ekkor a deinterlace-elés elé kerülne az átméretezés (függőleges mintavételezés), ami úgy keverné össze a félképeket, hogy eltűntethetetlen, szabálytalan fésűs szerkezetet kapnánk. Ezért csak azt lehet csinálni, hogy 576 sort digitalizálunk, majd deinterlace-elünk, és csak ezután csináljuk meg az átméretezést.
Cropping:
A digitalizáló kártyánk valószínűleg úgy digitalizál, hogy a kép szélein keskeny fekete sávok lesznek. Ezeketől célszerű megszabadulni, ugyanis feleslegesen fogyasztják a sávszélességet. Ezt a cropping-ot leghelyesebb a deinterlace-elés után, de még az átméretezés előtt elvégezni.
Zaj:
Ha a VHS kép infótartalma miatt nem is lenne szükséges vízszintesen 480 pixelnél többet digitalizálni, a zajok hatékonyabb elnyomása szempontjából viszont igen. Ugyanis a zajok viszonylag nagy sávszélességűek, ezért az artifact-ek elkerülése végett nagy mintavételezési frekit igényelnek. Az átméretezés előtti antialiasing szűrés majd csökkenti a szintjüket.
Az ajánlott sorrend tehát a következő:
1.) digitalizálás: 720x576-ban (vagy amit tud vízszintesen a kártya).
2.) deinterlace-elés
3.) rmPAL filter
4.) cropping (fekete szegélyek levágása)
5.) átméretezés bilineáris antialiasing filter mellett 512x384-re
6.) temporal noise filter
7.) brightness, contrast, saturation, hue beállítás
8.) egyebek, pl. feliratozás ráégetése, szellemkép eltávolítása, képélesség növelése, stb.
Megjegyzés:
A temporal noise filtering-et valamivel jobb lenne az átméretezés előtt elvégezni, de úgy sokkal többet számolhat a CPU. -
DcsabaS
senior tag
Sok helyes, de sok helytelen dolgot is leírtak itt az urak, úgyhogy a helyzet tisztázása végett:
1.) A TV (PAL, SECAM) 625 soros, de a TELETEXT és a színes TV megjelenése óta csak 576 sorban visznek át képi adatot. (A többi a teletext. A képszinkron jelek a 625 soron fölül vannak.)
2.) A VHS-re, sVHS-re, Hi8-ra és más kamerákra megadott ''sorfelbontások'' nem az értékes sorok számát, hanem A SORON BELÜLI (tehát vízszintes!) felbontást mutatják.
3.) Az analóg PAL/SECAM (és NTSC) videó rendszereknél valójában nem egész, hanem félképeket továbbítanak (288 (240) sor) és jelenítenek meg, azonban minden második félkép függőlegesen kissé el van csúsztatva, és ez eredményezi függőlegesen az effektív 576 (480) soros felbontást.
4.) A színes átvitelhez a színkülönbségi jeleket (2-őt) felváltva viszik át, mégpedig a világosságjel sávszélességének a rovására. Ez először is azt eredményezi, hogy a világosságjel tényleges infórmációtartalma kb. a 2/3 részére csökken VÍZSZINTESEN, másrészt a színeket csak az aktuális, valamint az előző sorhoz tartozó (komplementer) színsegédvivővel együtt lehet előállítani. Minthogy a félkép előző sora az egész kép szempontjából már a második szomszéd(!), a szín mindig az aktuális és a második szomszéd sorban lévő színinformáció keveréke lesz. Ezért a színfelbontás függőlegesen átlagosan csak kb. fele a sorok teljes számának, vagyis durván 288 (240) sornyi.
5.) Természetesen a színkülönbségi jeleket is sávhatárolják, ezért a soron belüli felbontása is lecsökken, mégpedig a világosságjel felbontásának durván a felére.
6.) Minthogy a PAL/SECAM/(NTSC) videórendszerek ANALÓG rendszerek, a sorokon belüli pixelszám nincs egyértelműen meghatározva. A 4:3-as képarány viszont igen, ezért ha négyzetes alakú pixeleket akarunk, akkor az 576 soros függőleges felbontáshoz 768 pixeles vízszintes felbontás tartozna. Azonban a világosságjel és a színkülönbségi jelek sávhatárolt mivolta miatt ez nyilvánvaló pazarlás, hiszen tényleges világossági információ ennek csak kb. a 2/3 része, a színinformáció pedig a 2/3-nak a fele. Ezért aztán amikor a digitális videót fejlesztették, eleinte megelégedtek vízszintesen 352 (320), majd pedig 720 (640) pixellel.
7.) Az előbbiek miatt a PAL DVD-k maximum 720x576 pixeles felbontása vízszintesen és függőlegesen is bőven jobb, mint amit az analóg videó rendszerek tudnak. Az összes pixelhez viszonyítva, analóg átvitelnél a 720x576-nak fekete/fehérben csak kb. a 2/3 részét használják ki, a színi információnál pedig csak kb. az 1/6(!) részét! Ezért van az, hogy a kisebb zaj mellett főképpen a gyönyörűbb és részletesebb színek révén tesz jó benyomást a DVD (persze csak akkor, ha nem analóg TV kimeneten keresztül nézzük).
8.) DIGITALIZÁLÁS:
Ha jó minőséget akarunk, akkor természetesen megengedhetetlen, hogy ne az összes sort digitalizáljuk, azaz 576-ot (NTSC-nél 480-at). A vízszintes felbontás nem ilyen kritikus, lehet 768, 720, 704, 640, 512, de még akár 480 is, különösebb minőségromlás nélkül. A különféle reflexiók miatt, vagy mert VHS-en tárolták az anyagot, akár 352 is megtenné.
9.) Minthogy a félképek időben követik egymást, a mozgó objektumok az alatt is elmozdulnak egymáshoz képest, ezért ha egyszerre (1 képben) jelenítjük meg a félképeket (pl. számítógép monitorán), akkor megjelenik az interlace-elési artifact, egy jellegzetes fésűs szerkezet formájában.
10.) A frissen digitalizált videónál (hacsak nem MPEG-2/DVD a kívánt végtermék) ezt el kell tüntetnünk egy deinterlace-elési eljárással (külön téma).
11.) Ezután célszerű átméretezni a képet 512x384-es felbontásra, mert ez gyakorlatilag az összes infót tartalmazni fogja, mint a digitalizált 720x576, de kisebb lesz a zaja, illetve jobban tömöríthető.
12.) De az átméretezés előtt célszerű még alkalmazni 1-2 filtert, mint pl. az rmPAL filtert, amely a színkülönbségi jeleket annak megfelelően regenerálja, hogy hogyan is használná fel azokat az analóg PAL monitor, s így eltüntethetők egyes zajok (pl. kékes színű halacskák), vagy más színek (pl. rózsaszín) villódzásai. -
Márton
nagyúr
Valoban, analognal mas a helyzet, mert en multkor biztonsagi kameras VHS felvetelt irtam be szamgepbe, ahol az egyik felkep az egyik kamera kepet tartalmazta (paros sorok), a masik pedig a masik kameraet (paratlanok)
Gyonyoruen szet lehetett valasztani filterrel a 2 kepet, ergo megvolt az 576 sor.
Nem? -
Szalma
őstag
(Szerintem azért lesz fekete fehér, mert a SCART - S-Video kábel mást csinál, mint amit Ön elvár tőle. Valószínűleg normál SCART - S-Video bekötése van, mert ott a fényességjel a szinkronokkal fekete-fehér képet ad, de nincs jó színjel (azon a lábon a SCART RED jele van RGB üzemmódban). Állítsa a DVD lejátszót S-Video vagy normál módba. RGB és S-Video kicsit más.)
Szeretettel:
Szalma -
neduddki
nagyúr
HI!
Kerdezem en eszt mindenkitol!!!:- ))))
Atfogalamzvan a kerdes akkor igy hangzanak: Ha a dvd-n a scart kimenetet rgb-re allitom video hejett, a svhs video bemenetet pedig video hejett s-videora allitom, akkor mi a feneert feket efeherben veszi fel a masolast?????
udv
neduddki
p.s. na magams sem hiszem hogy ijjen ertheto is tudok lenni!!!:- )))) /vagy megsem????:- )))))))/ -
neduddki
nagyúr
HI!
Kerdezem en eszt mindenkitol!!!:- ))))
Atfogalamzvan a kerdes akkor igy hangzanak: Ha a dvd-n a scart kimenetet rgb-re allitom video hejett, a svhs video bemenetet pedig video hejett s-videora allitom, akkor mi a feneert feket efeherben veszi fel a masolast?????
udv
neduddki
p.s. na magams sem hiszem hogy ijjen ertheto is tudok lenni!!!:- )))) /vagy megsem????:- )))))))/ -
neduddki
nagyúr
HI!
Ha marennyirebenen vagyunkakkor erdeklodnek, dvd scartkimenet rgb-ben, videobemenet svideoban /scart/ erre aza szerencsetlen allat feketeheherben vesz fel, meg svhs-be is!!! Van vmi otleted ra?????
udv
neduddki
p.s. vagy az rgb kimenet aznem az svideottakarna????
[Szerkesztve] -
-
Szalma
őstag
(Média -> médium többesszáma -> mediumok ''magyarul''. Médium -> kb. információ hordozó ilyen szövegkörnyezetben.
JPEG szerintem a színeket csak akkor különíti el a bittérképtől, ha erre kifejezetten felszólítod rá (PNG biztosan). Nagyobb is lesz a végeredmény. A DCT alapú tömörítések pont abban ''jók'', hogy nem kell külön foglalkozni a ''palettával''; ezért zizisek a kontrasztos átmenetek a JPEG-ben.
Szerintem. :) )
Szeretettel:
Szalma -
tray
aktív tag
Hát igen, srácok, ez ennél sokkal bonyolultabb. :(((
Analóg forrásnál a ''sor'' kifejezésnek egy érdekes értelmezése van. Ez kb. az érzékelhető oszlopok számát jelenti. Tehát ha van egy 400 soros kamera, és rögzítünk vele egy 400 függőleges oszlopból álló képet (pl. fekete + fehér oszlopok váltakozva), akkor ott még látod az oszlopokat, de ha növeled az oszlopok számát, az már egybemosódik (szürke). Kamerák tudomásom szerint 250-400 sor között moozognak (VHS-DV).
A rögzítés eszköze a másik érdekes dolog, médiától függő a felvétel minősége - ez azt hiszem, nem lep meg senkit. VHS-re vett felvétel 352x288-as, vagy rosszabb részletességet tud produkálni, míg a DV szabványoknál (704x576, 720x576, stb.) már az a helyzet áll elő, hogy a média nagyobb részletességgel rögzít, mint ami a kamerából kijön.
Altalában minden rögzítésre igaz (PAL, DV is), hogy a kép tárolásakor elkülönítik a fényerő és szín információkat. A fényerőhöz képest a színinformációk kisebb hangsúlyt kapnak, erre ugyanis kevésbé érzékeny az emberi látás. Úgy tudom, a PAL és DV szabványban a teljes felbontású fényerőhöz 2 darab feles felbontású (tehát negyed méretű) színtérkép tartozik. Ez a JPEG-nél is így van, kivéve a nagyon HQ minőségűeket...
Persze lehet, hogy tévedek 1-2 dologban. Tuti, hogy olvassák ezt a topikot nálam sokkal okosabbak is, csak nem mernek megszólalni :D -
Szalma
őstag
(Kicsi olvasgatást tudnék javasolni. [L]http://zone.ni.com/devzone/conceptd.nsf/webmain/0C19487AA97D229C8625685E00803830?OpenDocument[/L], illetve egy egyszerűbb [L]http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/compare.html[/L].
Röviden és tömören: a 625 sorból 576 hordozza a képinformációt. A többi az EGYSZERŰ analóg TV készülékek sorszinkron generátorának a felhúzásához (szinkronizáláshoz) kell. Ebből az 576-ból a TV-k ~540-at jelenítenek meg. A többiben lesz a képújság, stb... (Ez szokott változni.) A színjelek az átviteli sávszélesség jelentős korlátozása miatt kb. 3-ad, 4-ed ennyi információt hordoznak. (Két sornyi színjelből tudnak jól tippelni a színre, stb...))
Szeretettel:
Szalma -
ISZOLE
senior tag
-
zoli58
tag
válasz
FlasH-BacK #7 üzenetére
A PAL szabvány ugye 768*576, ezt több szoftver is tudja.
Az IUVCR képes felvenni 1024*768, sőt ennél nagyobb felbontásban is, és szabadon is be lehet állítani.
Minek kell egymásnak kettőhatványszorosnak lenni?
Ugyan eddig is tudtam a standard felbontásokról, de nem tulajdonítottan neki különösebb jelentőséget, csak a 4:3 arányra figyeltem.
Vettem már fel 800*600-ban sőt, 1024*768-ban is, és semmi kockásodást nem vettem észre :F -
ISZOLE
senior tag
válasz
FlasH-BacK #4 üzenetére
Ebben az esetben felhomályosíthatnál a késleltető művonal szerepéről...
[Szerkesztve] -
FlasH-BacK
senior tag
-
riczi
csendes tag
Helló!
A 625 sorból néhány sort elvisznek a szinkronjelek, aztán idő kell ahhoz is, hogy a szinkronizálás után megszűnjenek az anomáliák, ez is jó pár sor. A további meg nem jelenített sorokban viszik át a teletextet. Ez némely rosszul beállított tv-n látható a kép tetején. Így aztán tényleg csak 580 sor körül marad a kép megjelenítésére.
A VHS 240 sora és a Hi8 400 sora viszont a színsorokat jelenti, ami nem azonos a fentivel. Ez viszont a szalagra rögzített videójel korlátozott frekvencia sávszélessége miatt van, mivel a színek átvitelére a videójel felső frekvenciáit használják. -
zoli58
tag
válasz
FlasH-BacK #4 üzenetére
ezek szerint akkor tv-ről ideális lenne 833*625-ös felbontásban felvenni?
-
FlasH-BacK
senior tag
Tényleg csalódsz, mert a tv adás teljes felbontása 625 sor, a legtöbb adás esetén. És ez nem feleződik a színjel miatt. Csak a TV képcsöve túl gyenge felbontású ahhoz, hogy ezt megjelenítse, de attól még ''kirajzolódik''. Bár ez a 625 sor elég érdekes, mert digizésnél 576 sor a full PAL felbontás, meg a dvd-nél is asszem, de az igaz,hogy a TV adás 625 soros.
-
ISZOLE
senior tag
válasz
wassermann #2 üzenetére
És ha jól csalódom akkor a színes felbontása meg ennek a fele (PAL és SECAM esetén) mert minden sorban csak egy színkülönbségi jelet visznek át, tehát két sor kell a teljes színinformáció meglétéhez.
-
wassermann
addikt
A TV hasznos sorainak száma: 576 @ 25fps (interlaced 2*258).
-
zoli58
tag
A tv= 625, a VHS= 240, a SVHS-Hi8= 400
eddig OK
de hogy jön ez össze: hány értékes sor van a tv adásban? Mert azt mondják, a tv nem képes teljesen megjeleníteni az SVHS-Hi8-at sem (akkor miért 625?)
A kérdés onnan jön, hogy milyen felbontásban kellene felvenni őket, hogy minden információt tartalmazzon. Mert ennél nagyobb felbontás fölösleges, nem?
Aktív témák
- iPhone 16 PRO 128GB black titanium KÁRTYAFÜGGETLEN! Akku 100%! 2025 október 14-ig Apple garancia!
- Geforce GTX950 2GB OC
- Apple Watch SERIES 8 45mm gold GPS + Cellular, STAINLESS STEEL! Akkumlátor 100%!
- Vadonatúj iPhone 13 PRO 128GB alpine green KÁRTYAFÜGGETLEN! 6 hó garancia!
- iPhone 16 128GB ultramarin 1 hónapos! MEDIAMARKT számla, 3 év Apple garancia! Makulátlan! + tok!
- LG 27GP95RP - 27" Nano IPS - UHD 4K - 160Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium PRO - HDR 600
- Dell Latitude 5495 Full HD IPS Ryzen 5 pro 2500u Radeon Vega Mobile Gfx i5-8350u verő Bp MPL Foxpost
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7800X3D 32/64GB RAM RTX 5080 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 10600KF 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- AKCIÓ! Gigabyte X570 AMD R9 5900X 32GB DDR4 1TB SSD RX 6750XT 12GB Zalman Z1 Plus CM 750W
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest