Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    Nos, hát az alábbi szöveg az alábbi formában kerülne a hallgatóság jóváhagyása után a témaösszefoglalóba. Azért teszem be ide, hogy az esetleges változtatási javaslatok a köz szeme-füle előtt tárgyaltassanak meg. Változtatási javaslatokat ellenben megfontoltan kérek, mert a szöveg is nagyon megfontoltan a lehető legtömörebb összefoglalása a feltétlen szükséges, de lehetőleg elégséges tudnivalóknak, összefüggéseknek.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    FÉNYKÉPEZÉS MI MAX-SZEL

    Ez a fejezet közkívánatra azért íródott, hogy a fényképezésben laikusabbak is minél jobb minőségű fotókat készíthessenek a telefonunkkal, kihasználván a viszonylag minőségi hardver és szoftver nyújtotta lehetőségeket. Hogy jobban érthetőek legyenek a konkrétan a Mi Max kamerakezeléséhez adott konkrét javaslatok okai, következményei, a szöveg igyekszik mindegyik alfejezetében a legfontosabb fényképezési alapfogalmakat és alapelveket is bemutatni.

    A.; Technológia és képminőség viszonya

    Nincs "ingyenleves", valahol mindennek ára van. Azaz, a technológia korlátaiból adódóan, a fényképezés minőségi paraméterei nem tudnak önmagukban működni, minden előnynek van hátulütője is, sőt, az egyaránt fontos minőségi paraméterek általában egymás ellen játszanak. Tehát adott technológián belül nincs legjobb képminőség, hanem ízlés szerint különféle kompromisszumok valósíthatóak meg egyik vagy másik minőségi paraméter előnyben részesítésével, a hardver és/vagy a szoftver beállítási lehetőségeinek segítségével.
    A Mi Max kameraszotftvere megadja a lehetőséget, hogy a legfontosabb opciókat manuálisan (azaz kézzel) állítsuk be, ne hagyatkozzunk az automatikára. Ennek felettébb örülünk, merthogy manuális beaállításokkal sokkal jobb képeket készíthetünk, mint amilyeneket automatikus beállításokkal. A Mi Max kamerájának okos kezelése tehát ott kezdődik, hogy nem használunk előregyártott témákat, nem használunk automatikus témafelismerő-beállító módot, hanem Kézi módban kell fényképezni.

    B.; A Mi Max kamerájának technológiai korlátai

    A képminőséget behatároló alap hardverelemek
    1.; az optika (lencserendszer),
    2.; az érzékelő, vagyis szenzor (az optikán bejövő fényt fényképpé alakító filmkocka vagy elektromos lapka).
    A fix gyújtótávolságú fix optika fix látótávolságot és látószöget ad, a zoomobjektív avagy gumioptika ellenben lehetőséget ad, hogy a távoli tárgyakat közelebb hozzuk, mint egy távcsővel (ez persze szűkíti a látószöget, miáltal kevesebb tartalom fér a képkivágásba). A Mi Max ugyebár fix optikával rendelkezik, nem tudunk vele zoomolni, ami azért lényeges, mert emiatt vágyat érzünk arra, hogy használjuk az úgynevezett digitális zoomot, ami itt és most ezennel a leghatározottabban betiltatik, mert nagyon nagy minőségromlást okoz, a használata értelmetlen, káros. Zoomobjektívként tehát ilyenkor kizárólag a lábunkat használjuk, közelebb menvén a lefényképezendő tárgyhoz. Ha nem tudunk közelebb menni, pech, vegyünk rendes fényképezőgépet, hehe. (Mindez természetesen videó készítésére is vonatkozik.)
    A mobiltelefon legfőbb hátránya, hogy nagyon kis hely jut benne a kamerára, emiatt az apró méretű optika kevés fényt tud begyűjteni, és az a kevés fény elég zavarosan oszlik meg az aprócska méretű szenzorlapka nagyon aprócska, és egymáshoz nagyon-nagyon közel levő képpontkészítő elemi egységei között - lásd, a Mi Max hátlapi kamerájának pöttöm szenzorlapkáján 16millió ilyen képpontkészítő elemi egységnek kell elférnie egymás mellett. A mobiltelefon kamerájának képminőségére nézve tehát a legnagyobb veszély a zajosodás, ami elsősorban abból adódik, hogy a bejövő fényrészecske (foton) nem pont a megfelelő képpontkészítő elemi egységbe érkezik, hanem valamelyik szomszédosba. A második legnagyobb veszély pedig a kicsike dinamikaátfogás, ami azt jelenti, hogy szűk a sávszélesség a kép lehetséges legvilágosabb és legsötétebb tartománya között, ennek pedig az is következménye, hogy a kamera nagyon rosszul alkalmazkodik a sötétebb fényviszonyokhoz (az "igazi" fényképezőgépekre is jellemző, hogy sokkal kisebb a dinamikaátfogásuk, mint az emberi szemé, hát, a mobiltelefonos kamerákra hatványozottan). Emiatt a mobiltelefonok kameraszoftverei(nek tervezői) különösen hajlamosak szoftveres eszközökkel küzdeni a hardver korlátai ellen, ezzel komoly bajokat okozva egyéb minőségi paraméterekben, amiből ugyebár megintcsak az következik, hogy az okos felhasználó felülírja a gyártó automatikus beállításait, mert az okos felhasználó manuálisan sokkal jobb képeket tud készíteni, mint amilyenre a gyártó predesztinálná az automatikával.

    C.; Optimális alapbeállítások és módszerek a Mi Max-szel való fényképezéshez

    Nézzük, mik azok az alapparaméterek, amelyeket minden fénykép készítésekor be kell állítanunk úgy, hogy a paraméterek között optimális kompromisszumot kell létrehoznunk.

    - Érzékenység. Azt jelenti, hogy az optikán bejövő egységnyi fény mekkora "képalkotó hatást" tud előidézni a szenzor elemi képalkotó egységeiben. Nagyobb érzékenység esetében kevés fényből is világos képet lehet létrehozni, rövid záridő mellett. A nagy érzékenység tehát jó dolog - lenne, ha a rendelkezésre álló technológiák mellett meg tudnánk oldani jelentős képminőségromlás nélkül. De nem tudjuk megoldani. Analóg, azaz filmes fényképezőgép esetében kisebb a gond, ott a nagyobb érzékenységű film úgy jön létre, hogy a filmkocka fénymegkötő anyagának szemcséi nagyobb méretűek, tehát kevesebb van belőlük, így kevésbé részletes, azaz kisebb felbontású képet tudnak létrehozni, mint a kisebb érzékenységű film kisebb szemcséi. Digitális technológiánál a szenzor érzékenységnövelése elektromos, szoftveres… stb. manipulációkkal van megoldva, ez pedig nem csak a részletesség csökkenését eredményezi, hanem a zajosságot is drasztikusan megnöveli. A jó képminőség legfontosabb tényezője a lehető legalacsonyabb érzékenységi fokozat melletti exponálás. Az automatikus témabeállítások szeretik magasabbra állítani az érzékenységet, ezt azonban a drasztikus minőségromlás miatt nem engedjük - hacsaknem nagyon speciális körülmények miatt. Telefonunkon a 100-as a legalacsonyabb érzékenység, tehát átlagos körülmények között a Kézi módot választjuk a tematikus-automatikus módok helyett, és 100-as fix érzékenységet.
    - Blende, azaz a rekesznyílás. Az optikán bejövő fény egy kis lyukon, a blendén, azaz rekesznyíláson áthaladva kerül rá a szenzorra. Normális fényképezőgépeknél a rekesznyílás állítható méretű, ami leginkább két paramétert befolyásol. Ha nagy a rekesznyílás, akkor sok fény jut át rajta, ami jó, mert a fénymennyiség a képminőség alfája és omegája, illetve rövid záridőt tesz lehetővé. Ám nagy rekesznyílásnál kicsi lesz a mélységélesség, ami pedig rossz, tehát mégiscsak arra törekszünk, hogy minél kisebb rekesznyílás (ennek következtében hosszabb záridő) mellett tudjunk elegendő fényt a szenzorra juttatni. (Zoomobjektív tele állásában romlik az objektív fényáteresztő képessége, ami ugyebár nagyobb rekesznyílást tesz szükségessé.) Mindent meg kell tennünk azért fényképezéskor, hogy a fényviszonyok minél jobbak legyenek. A Mi Max-en a blende fix, tehát adott fényviszonyok mellett csak a záridővel tudjuk szabályozni, hogy mennyi fény jusson a szenzorra.
    - Záridő. Értelemszerűen azt jelenti, hogy az exponáláshoz mennyi ideig van nyitva a rekesz a fény átengedése céljából. Jellemzően a másodperc tört része, akár kétezred másodperc rövidségű is lehet. A hosszú záridő jó, hiszen sok fényt enged át, de egyúttal rossz is, ha a téma mozog, illetve ha nem áll stabilan, például állványon a kamera a fényképezés közben (telefonunkban nincs képstabilizátor). Mivel a legfontosabb cél, hogy alacsony érzékenység mellett fényképezzünk, lehetőleg a záridővel és a blendenyílással alkalmazkodunk, vagyis lehetőleg nem mozgó témát választunk, és gondoskodunk a készülék stabilitásáról.
    - Tömörítés. A használt JPEG képformátum eleve tömörítéses forma, mert a tömörítetlen képformátumok igen nagy képfájlméretet eredményeznek. Az érzékenység után a tömörítés a digitális képminőség legfőbb ellensége, azonban sajnos a telefonok szoftverei több okból is szeretnek erősen tömöríteni, például 16MP-es képet 2-3MB-ba sűríteni, ami iszonyat tömörítési zajokat és a részletek mosottságát eredményezi. Kameraszoftverünkben a Képminőség menüpontban lehet a tömörítés mértékét állítani, és szerencsénkre a Kiváló opcióra átállítva, egészen kulturált, 10MB körüli képfájlméreteket kapunk, ami telefon esetében nagyon jó értéknek minősül, és eléggé részletes képet enged meg.
    - Fókusz. Ugyebár a téma élességének alaptényezője, hogy a lencserendszer pontosan ráfókuszáljon. A digitális fényképezőgépek egyik kétes értékű vívmánya, hogy többpontos élességállítást lehetővé tevő módjuk is van, ami sokszor eredményezi, hogy a kép egyes részeinél igen rossz lesz a fókusz. A fotós tehát egypontos fókuszt használ, csakhogy a telefonszoftverünk alapból többpontost, ezért, ha a fókuszálás zavarait érezzük, megpróbálkozunk azzal, hogy egy ujjunkkal rábökünk a képernyőn a témának megfelelő részre (lehetőleg középre), és akkor elvileg oda fókuszál, egypontosan - ha minden jól megy.
    - Élesség. Ezen címszó alatt most nem a helyes fókuszálásról beszélünk, hanem a zajcsökkentésről. A szoftverünk beállításainak Élesség menüpontja alatt a zajcsökkentés mértéke állítható. A korábban vázolt zajosodásra hajlamosság miatt a telefonok jellemzően kiugróan erős zajcsökkentést próbálnak alkalmazni. A zajcsökkentés egy algoritmus (fésűszűrő), amely nem csak a zajt, hanem a hasznos képinformációt is gyilkolja, ami a kép részlettelenségében, az élek elmosódottságában jelentkezik. Szerencsénkre szoftverünkben van olyan beállítás, amely alacsony zajcsökkentést használ. Ez kell nekünk, tehát a Legmagasabb opciót választjuk az Élesség menüpontban, így sokkal élesebb, részletesebb képet kapunk, mint a kamera által forszírozott normál állásban - egyúttal kicsit nagyobb zajt is, de épelméjű fotózási körülmények esetén ez nem lesz veszélyes, sokkal többet nyerünk a réven, mint vesztünk a vámon.
    - Kontraszt, Telítettség, egyebek... A kontraszt esetünkben a fénykép lehetséges dinamikaátfogását jelenti, azaz, amint korábban tárgyaltuk, hogy mekkora világosságkülönbség tud lenni a legvilágosabb és a legsötétebb képpont között. E téren a fényképezőgépeknek, hát még a telefonos kameráknak igen pocsék képességeik vannak, ezért ezt nem forszírozzuk, hagyjuk normál állásban, hasonlóképpen a telítettséget is, ami színtelítettséget, szaturációt jelent a kameránknál.

    Tanulság tehát, hogy a szélsőséges körülményeket és célokat kivéve kézi módban, 100-as fix érzékenységi, legkiválóbb képminőségi és legmagasabb élességi beállításban fényképezünk, és ezzel drasztikusan jobb képminőséget kapunk, mint a szoftver automatikus alapbeállításaiban. Egyéb paramétereket normál állásban hagyunk, illetve lehetőleg nem veszünk igénybe mókusvakító opciókat, mint "Automatikus éjszakai képjavítás" és hasonlók. Nem létezik képjavítás, mert a kép az a fény, ami bemegy az optikán, és annyi megy be, amennyi bemegy, nem megy be több.
    Egy módon tud mégiscsak "több fény bemenni", ha több fényképből gyártunk egyet. Ezt teszi a HDR mód, azaz egy exponálásra több, jellemzően három képet készít (tehát egy exponálásra háromszor exponál, hehe), és a több képet fésüli össze eggyé. High dynamic range módnak azért hívják, mert a többszörös exponálással (többszörös fénymennyiséggel) keletkező képeket úgy tudja összefésülni, hogy jelentősen megnőhet a kontraszt, azaz dinamikaátfogás. Persze, a HDR se ingyenleves, vannak hátulütői azon kívül is, hogy ugye a többszörös képkészítés tovább tart, mint az egyszeres, és eközben mozoghat a telefon is és a téma is, de a HDR móddal nem eleve tilos próbálkozni szélsőséges körülmények között, például sötétben. Sajnos szoftverünk nem engedi a Kézi mód és a HDR mód együttes alkalmazását, emiatt a tapasztaltak számára is különösen lutri, hogy mikor érheti meg az alkalmazása - aki elhivatott, kísérletezzen vele.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Új hozzászólás Aktív témák