Új hozzászólás Aktív témák

  • Silenzio

    addikt

    Vistaboy, ez a zárójelbe tett "csakazértis" gondolat elég gáz. Egy blogon talán még elmenne, de egy portál esetében elég ratyi. De ha már itt tartunk, hagy trollkodjak kicsit: Carmack alaposan mellényúlt a tech5-val, a Rage pedig szimplán szar. Nyunyú! ;]

    Amúgy a filmek és a játékok közt van egy baromi nagy különbség. A játékok esetében a mozgás időzítése nem fps alapú (kivéve pár régi játék esetében), bármennyivel megy, az időmérése nem fog változni. A film fix matéria, a felvételnél dől el a sebessége (kivéve pl. lassított filmnél, de ott is erre megy ki a játék, hogy visszajátszásnál lassított legyen). Sajnos a Pal és az NTSC szabványok ütközése bonyolítja a dolgot. Nálunk egy film DVD-n 25 fps-sel megy, az USÁ-ban 30-cal, a moziban 24-gyel, és aki időzített már szinkront az jól tudja, ilyenkor mi történik adott esetben a hangsáv hosszát is, amit ölég nehéz kivitelezni anélkül, hogy pl. a filmzene hamissá ne válna, tehát hogy ne változzon a hangmagasság. Pár magyar kiadó is remekül bele tud sétálni ebbe a csapdába. Kiborító. Ahogy az is nevetséges, hogy az USÁ-ban ezért gyakran néhány perccel rövidebbek a filmek (NTSC megint csak).

    És most jön a lényeg: a film attól filmszerű, hogy 24 fps-ses alapra készült. A nézői szokások, az egész filmkultúra erre a realitásélményre épül. Jackson a 48 Hz-ének mellékhatása épp az, hogy a film nem érződik filmszerűnek, csak abban az esetben, ha irreális a látvány, mint a természeti képek vagy sok CGI esetében. Ezt rengeteg kritikus szóvá teszi. Műanyagszerűnek hatnak a díszletek, a profi technológiai háttér ellenére meg olykor home videósnak tűnik az összhatás. BÁRKI BÁRMIT MOND (Vistaboy után szabadon), ez alap, épp annyira, mint hogy lelassítunk egy robbanást, ha filmet csinálunk, mert így tűnik nagyobbnak, így kap súlyt. Valódi sebességnél gagyi pukkanásnak hat csupán. Nem tudom mit hoz a jövő, de a 48 Hz szerintem zsákutca lesz, akár a 3D, aminek már most erősen csökken a piaca néhány nyári kimutatás szerint.

    80 pár éve, a némafilmes érában még 16 fps-sel mentek a filmek. Amikor 24 fps-re váltottak, gondolom sokan élték át azt, mint ma mi, vagyis akiket zavar a Hobbitban lévő mozgás. Mint akkor is, most is elképzelhető, hogy átszokunk és idővel természetesnek érezzük majd, de az a matéria nem lesz teljesen ugyanaz.

    Az már abszolút magánvéleményem, hogy Hollywood általában jól befürdik, ha csak a technikát nyomják. Kiüresednek a filmek, mint az 50-es években, amikor majdnem csődbe mentek, részben emiatt, részben a gettósodás (így lettek pornómozik a patinás MGM filmszínházakból a 42. utcán NY-ban), részben a tévé miatt. Jött a szélesvászon, színes film, később a Cinerama, akkor is volt már 3D, jött a szagos film, a filmművészetet mégis olyan arcok váltották meg, akik fekete-fehérben, 4:3-ban, egy tolókocsiba ültetett operatőrrel nyomultak, mint Godard, mert ők újak voltak, frissek. A filmkészítéshez (ahogy a játékokhoz) nem feltétlenül pénz kell, hanem szellem meg ötlet. Hollywood meg bekaphatja, mert már egyre többen unjuk. Carmackot is. :)

Új hozzászólás Aktív témák