- Computex 2025: Már a vízhűtés sem idegen az osztrák hűtőspecialistától
- Computex 2025: Jól sikerült a be quiet! belépője a perifériák világába
- Computex 2025: Nézzük miket mutat idén a DeepCool!
- Comptex 2025: Házak, tápok és kézikonzolok az Antec standján
- Computex 2025: Profi SSD-k, hűtők és más kiegészítők az Adata standján
Új hozzászólás Aktív témák
-
duni84
aktív tag
valószínűsítem én is, hogy kimarad az asztali gépekből, de toshiba notebookokba szerintem igen hamar bekerül majd ...
amúgy én is épp ma olvastam róla
amúgy a bmf-en idén asszem indult is egy bsc-kurzus erről a technológiáról ... kár, hogy már nincs időm suliba járni
-
Hakuoro
aktív tag
Ja online avatar
Ez mekkora ötlet
Egyébként ez is valószínüleg a támogatottság hiánya miatt fog eltünni a süllyesztőben
Pedig nem is lenne rossz ötlet. A mai játékokban(pl: fps) még nincs normálisan lemodellezve a játéktér. A vga csak megjeleníti a virtuális világot, de kicsit illúzióromboló pl az hogy a egymáson átesnek a karakterek vagy átsétálnak a pálmafán esetleg a sok kis egyenfűszáll beleáll a lábába(bár talán a directX 10 segít valamit ezen
) A Physix helyett jó alternatíva lenne ha olcsón tudnák gyártani és beállna mögé az iparág (na ez az amit pl AMD, NVDIA nem fog megtenni)
-
Múltkor ugrott be, hogy a Cell az IBM, a Sony és a Toshiba közös gyereke. Ami egész jó, ahhoz képest, hogy egymást próbálják agyonvágni a Bluray-jel és a HD DVD-vel.
-
Raymond
titán
Mod: Bah...meg kellett volna neznem a cikket meg egyszer
[Szerkesztve] -
dezz
nagyúr
1. General-Purpose computing on GPUs. Azaz a GPU-k általános(abb) célú számításokban való felhasználása, a programok futtatására kiképzett shader egységek igénybevételével. [link] [link]
2. Nem lehet csak úgy egyik napról a másikra átállni hasonlóra, de hosszabb távon éppen ilyesmi a céljuk: x szokásos procimag + y matematikai számításra kihegyezett mag. (Végülis a CPU és FPU összehozásának esete ismétlődik meg, csak úm. specifikusabban.)
3. Larrabee. Az Intel válasza a GPU-ra, több értelemben (grafika mellett egyéb számításigényes feladatok). [link] [link]
4. A GPU-kban ma is sok számoló egység van, de ez a grafikában nem jelent gondot, mert könnyen párhuzamosítható műveleteket végeznek, főleg, ha egyedi pixelekkel dolgoznak (pixel shader). Sok tudományos számítás is jól párhuzamosítható.
[Szerkesztve] -
7600GT
senior tag
Felmerült bennem több kérdés is:
1: Mi az a GPGPU?
2.Hogyha ezeknek a Cell típusu prciknak ilyen nagy a számolási potenciáljuk akkor miért nem ilyeneket csinál az AMD meg az Intel?
3.Mi az a Larabee? Az olyan mint a Polaris?
4.Minek fognak ilyen mennyiségü processzormagot alkamazni?
Ha jól tom a párhuzamosítás igen komplex és hosszú dolog.
Nah így elsőre ennyi. -
dezz
nagyúr
válasz
FehérHolló #18 üzenetére
''Úgy őszintén, tudod, hogy mi a különbség a GB és a Gb között?''
Őszintén? Tudom. Már kb. 25 éve. Te?
''XDR1 Valóban 51.2Gb/sec-et tud 400MHz-en DC-vel.''
1-1 lane esetén. Lásd előző hsz-ek...
''Egyébként engem baromira nem érdekel, hogy milyen szabványban mit kötnek ki, a szakmában a kilobit akkoris a 2^10-dikon bitet fogja jelenteni.''
1. A kilobit mindig is 1000 bit volt, megabit ennek 1000x-ese, stb. [link] (Néha 1024-nek vették, de ez volt a kivétel.)
2. A kilobyte, és társai már egy másik dolog, ott valóban elég visszás a helyzet. Memóriák esetén továbbra is elterjedt a SI 2-es alapon használata, de mint írtam, pl. a háttértárak és adathordozók esetén már a 10-es alappal számolnak a gyártók.
3. Persze pl. a Windows továbbra is a 2-es alapon számolt SI mértékegységeket használja, és nem is választható más (10-es alapú SI, vagy az új, 2-es alapú IEC/IEEE-1941). Azonban egyre több programban, és más OS-ben már választható.
4. A telekommunikációban is követik a szabványokat, és 10-es alapon számolják a SI mértékegységeket (használhatnák persze az új 2-es alapúakat is, de a másik kedvezőbb nekik). (A biteket már korábban is 1000-rel számolták.)
5. Külföldön már az új rendszert tanítják... Azaz az új szaki-nemzedék ott már a kibibyte-okon és társaikon nő fel.
rudi: ''Vajon ezek közül a koprocesszrok és egyre többféle képpen egyre többféle helyen megvalósított ugyanarra (vagy hasonló) feladatra jó cuccok közül melyik fog érvényesülni?''
A Cellt már most is több helyen alkalmazzák, a Fusion, Larrabee, stb. meg még csak évek múlva jelenik meg... Márpedig egy kiépült bázist nem szívesen költöztetnek teljesen új helyre. Szóval helyzeti előnyben van a Cell. Azon kívül az elkövetkező időkben sem ülnek majd ölbe tett kézzel a Cell tervezői...
''Be tudnak-e törni a PC-s vonalra ezek a cell megoldások, ha az AMD Fusion felé az Intel meg kitudjahány magos CPU felé mozog?''
Ez már nem olyan biztos - bár a helyzeti előny itt is kifejtheti a hatását. (Egyébként az Intelnél is meglesz a Fusion megfelelője, és egy 3. vonalként ott van a Larrabee is [sok egyszerű, FP-re hegyezett magocska - x86 alapon; a GPU-t helyettesítendő, de alapoktól kezdve nem csak grafikára]. Bár utóbbi 2 konvergálhat majd.)
''Aktuális Toshiba cuccnál maradva: talán egy középkategóriás VGA-val is megoldható ugyanez.''
A mai GPU-kkal még biztos nem, mert az SPU-k még mindig jóval rugalmasabbak, mint azok. Nyers erőben (max. GFLOPS) persze a GPU-k vezetnek, de bizonyos okokból (kicsi cache, kevés regiszter, belső adatcsere hiánya v. lassúsága, ugrások erős lassúsága, stb.) miatt sok feladatban mégis jóval lassabbak, vagy azok meg sem valósíthatók.
[Szerkesztve] -
Raymond
titán
válasz
FehérHolló #18 üzenetére
''XDR1 Valóban 51.2Gb/sec-et tud 400MHz-en DC-vel.''
Ideje lenne helyrerakni ezt az XDR-es temat
A szabvany 8bit orajelenkent egy pin-en, tehat 6.4GB/s. Olyan XDR1 chip ami vsak egy pin-en kommunikal viszont nincs8 a minimum.
-
FehérHolló
veterán
-
rudi
nagyúr
Tehát azt mondod, hogy nem váltható ki egy aktuális négymagos egy magjával, és ebben igazad is van. Én kicsit filozofikusabban akartam feltenni a kérdést, most megpróbálom újra:
Vajon ezek közül a koprocesszrok és egyre többféle képpen egyre többféle helyen megvalósított ugyanarra (vagy hasonló) feladatra jó cuccok közül melyik fog érvényesülni? Be tudnak-e törni a PC-s vonalra ezek a cell megoldások, ha az AMD Fusion felé az Intel meg kitudjahány magos CPU felé mozog?
Aktuális Toshiba cuccnál maradva: talán egy középkategóriás VGA-val is megoldható ugyanez. -
dezz
nagyúr
válasz
FehérHolló #13 üzenetére
Ja, még erre:
''egyébként ha itt tartunk, hogy a csúcstechnológiát hasonlítgatjuk, akkor XDR2 a 32GB/s DC-ben vs DDR3 (1600MHz) 25.2GB/s DC-ben.''
Szerintem ez a 32 GB/s adat helytelen. A Cell a 400MHz-es DC XDR1 vezérlőjével tud 25,6 GB/s-t, akkor egy ehhez képest dupla data rátájú (8x vs. 16x data rate) XDR2-nek ugyanannyi lane-on és ugyanezen órajelen 51,2 GB/s-t kell tudnia. És akkor még ott van a 600/800/1066 MHz-es majdani órajel, és a mégtöbb lane lehetősége.
Helyesbítés a #11-eshez: egy 4 GHz-es Cell memsávséle is valószínűleg 25,6 GB/s (szal a PS3 esetén valószínű csak véletlenül egyforma a magok órajele és az effektív data rate).
[Szerkesztve] -
dezz
nagyúr
válasz
FehérHolló #12 üzenetére
''Nem mondott senki ilyet.''
Ez megnyugtató. ;)
''Inkább fejezzük úgy ki, hogy vannak szempontok, ami szerint jobb.''
Igen, a DDRx olcsóbb. De fejlettebb is talán valamiben?
''Eddig mintha XDR1-ről beszélgettünk volna és nem XD2-ről.''
Továbbra is arról beszélünk. De ezen belül különféle órajelek lehetségesek, és egy-egy csatorna is több-kevesebb lane-ból állhat.
''(Ezek egyébként rossz adatok, mert 1024 helyett 1000-el osztogattak.)''
Nos nem, egy 1999-es IEC szabályozás, majd a 2005-ben bevezetett (EU-s szabványokba is adoptált) IEEE 1541 ([link]) szerint a SI mértékegységek 2^x alapú használata a szabálytalan! Immár a telekommunikációban és a háttértárak, adathordozók területén, stb. is a SI-nek megfelelően 10^x alapon számolnak (SI mértékegységek használata esetén; más esetben az IEEE 1541-eseket használják). És a számtechben is terjedőben van az IEEE 1541-nek megfelelő bináris prefixek használata. [link]
Raymond: Valóban, nem írtam oda, hogy @3,2 GHz, de inkább csak a nagyságrendet akartam érzékeltetni.
[Szerkesztve] -
Raymond
titán
''Hát kérlek nem. 4db SPE: 102 GFLOPS vs. 1db x86 mag: ~10 GFLOPS. És akkor még ott vannak a dedikált mpeg2 és h.264 dekóder és enkóder egységek...''
3.2Ghz-n 102GFLOPS de nem latom a cikkben milyen sebessegel megy az emlitett celhardver
Csak a szamokhoz akartam hozzalszolni (XDR-hoz mar szolt mas), nem a Toshiba chip versus x86-hoz, azt megbeszelheted rudi-val. -
FehérHolló
veterán
válasz
FehérHolló #12 üzenetére
Kimaradt az R az XDR2 közepéből.
Ebben (a prototipusban) különben még XDR1 van.
egyébként ha itt tartunk, hogy a csúcstechnológiát hasonlítgatjuk, akkor XDR2 a 32GB/s DC-ben vs DDR3 (1600MHz) 25.2GB/s DC-ben. (Ezek egyébként rossz adatok, mert 1024 helyett 1000-el osztogattak.)
[Szerkesztve] -
FehérHolló
veterán
A modern shader egységek halmait meg remélem, nem akarod kiváltani egy x86 maggal.
Nem mondott senki ilyet.
Plusz még elmondható, hogy az XDR rendszer jóval fejlettebb és ''okosabb'', mint a DDRx.
Inkább fejezzük úgy ki, hogy vannak szempontok, ami szerint jobb.
Az eredeti 8 GB/s-t mára feltornászták 16 GB/s-re, 4 GHz data rate mellett. A Cell IMC-je 2 csatornás, így 4 GHz órajelnél 32 GB/s a memóriasávszélesség.
Eddig mintha XDR1-ről beszélgettünk volna és nem XD2-ről.
[Szerkesztve] -
dezz
nagyúr
''Tehát itt inkább az lehet a kérdés, hogy ez a proci nem váltható-e ki mondjuk egy négymagos CPU egyik magjával.''
Jól értem, úgy gondolod, talán az egész proci kiváltható egy négymagos proci egy magjával?
Hát kérlek nem. 4db SPE: 102 GFLOPS vs. 1db x86 mag: ~10 GFLOPS. És akkor még ott vannak a dedikált mpeg2 és h.264 dekóder és enkóder egységek...
''Persze ugyanez a kérdés feltehető a H.264 meg egyebeket kódoló GPU-kkal kapcsolatban is.''
Feltehető, de ugyancsak minek.Egy nagyobb bitrátájú h.264-gyel egy C2D sem mindig bír el (2-szálas dekóderrel), közben egy újabb GPU, illetve annak dedikált dekódere lazán viszi. (A modern shader egységek halmait meg remélem, nem akarod kiváltani egy x86 maggal.)
(#7): Az eredeti 8 GB/s-t mára feltornászták 16 GB/s-re, 4 GHz data rate mellett. A Cell IMC-je 2 csatornás, így 4 GHz órajelnél 32 GB/s a memóriasávszélesség. (PS3-ban 25,6, mivel 3,2 GHz-en működik a Cell.) (Összehasonlításul, pl. a DDR2-800 sávszéle 12,8 GB/s, ugyancsak két csatornán.) Plusz még elmondható, hogy az XDR rendszer jóval fejlettebb és ''okosabb'', mint a DDRx.
(#8) orbano: Mondjuk nem tudom, pontosan mit értett 7600GT azon, hogy ''ilyen típusú'', mindenesetre jön a Larrabee (sok egyszerű, in-order mag - nem csak grafikára), és a CPU+GPU hibridek (ugyancsak nem csak grafikára) is.
[Szerkesztve] -
rauschie
senior tag
nem igen látom ennek a tényleegs felhasználási területét...
ő most a procinak segít dekódolásban stb vagy a gpgpu alternatívája, esetleg totálisan programozásfüggő? (teljesen a koprocesszor feladatát sem értem, de ez alapfetően szerverfronti fogalom, v nem?)
-
Raymond
titán
Hat eltartott a fejlesztes az elso bemutatas ota. Az meg 2005-ben volt a CEATEC-en. Egyebkent nagyon impressziv:
[link] -
rudi
nagyúr
[link] egy memóriafajta, amit a Rambus fejlesztett ki. Anno a P4-hez akarták illeszteni (vagy PIII-hoz?). Jó magas órajelen megy, de kisebb az adatszélessége mint a DDR2 RAM-nak, de így is 8 GB/s körüli átvitelt lehet vele elérni. A Cell fejlesztésben használták, PS3-ban is ilyen van, szóval ez a Cell verzió is XDR-t kezel.
-
#19617792
törölt tag
Nem szeretnék hülyeséget kérdezni, de milyen azaz XDR RAM?
Amúgy jó kis ''társ-proci'' lesz főleg az alacsony fogyasztásával!
Csak occsó legyen... -
#95904256
törölt tag
Ez sem a nagyközönségnek szánt termék lesz.
Legfeljebb közvetett módon, pl. multimédiás lejátszókban.
Azonban oda meg minek a négy SPE? -
rudi
nagyúr
Szerintem ez a Cell variáns nem a GPU-k kiváltására készült, hanem egy újabb eszköz a ma divatos videókkal kapcsolatps dolgok kezelésére. Tehát itt inkább az lehet a kérdés, hogy ez a proci nem váltható-e ki mondjuk egy négymagos CPU egyik magjával. Persze ugyanez a kérdés feltehető a H.264 meg egyebeket kódoló GPU-kkal kapcsolatban is. Persze, egy ilyen Cell garfikus izé + USB-s monitor + alacsony fogyasztású proci kombó érdekes lehet, de kérdés, hogy mire lesz használható.
-
-
7600GT
senior tag
válasz
venember83 #1 üzenetére
Kiváncsi vagyok mikor fognak ilyen típusu procit mint a Cell asztali pc-kbe kiadni.
-
venember83
nagyúr
Kulcsszavak:
-valós időben
-10-20W
Ide vele!
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! SAPPHIRE VEGA 64 8GB HBM2 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- GIGABYTE RX 6600 XT 8GB GDDR6 EAGLE Eladó!
- BESZÁMÍTÁS! GIGABYTE AORUS MASTER RTX 3070 8GB GDDR6 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- Asus TUF RTX 3060 TI 8GB GARANCIÁS
- BESZÁMÍTÁS! XFX MERC 310 RX 7900 XTX 24GB videokártya garanciával hibátlan működéssel
- AKCIÓ! Lenovo Thinkcentre M920S Brand számítógép - i5 9500 8GB RAM 512GB SSD 630 IGP Win 10
- BESZÁMÍTÁS! 500GB Samsung 980 NVMe SSD meghajtó garanciával hibátlan működéssel
- 128 - Lenovo Legion 5 (16IRX9) - Intel Core i7-14650HX, RTX 4070 (ELKELT)
- AKCIÓ! Gigabyte X570 AMD R9 5900X 32GB DDR4 1TB SSD RX 6750XT 12GB Zalman Z1 Plus CM 750W
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X3D 32/64GB RAM RX 7800 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest