- Melyik tápegységet vegyem?
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Milyen videókártyát?
- 3D nyomtatás
- A héten érkezik az Xbox alkalmazás az LG okostévékre
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Hobby elektronika
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Házimozi belépő szinten
-
PROHARDVER!
Szia!
Mielőtt kérdeznél , alábbiakkal kérlek egészítsd ki (FONTOS! LG monitoroknál a P végződés az új tápegységre utal!):1, Mekkora összeget szánnál a monitorra?
2, Mekkora átmérőre ,felbontásra, Hz-re van szükséged?
3, Melyik panelt részesíted előnybe? (IPS, VA, TN, OLED)
4, Sík vagy ívelt kialakításban keresed új monitorodat?
5, Milyen területen lesz használva a monitor? ( Általános , játék, irodai, programozói ,ipar, film és kép készítés, stb-stb)
6, Milyen videókártyával rendelkezel? Milyen SYNC-re van szükséged?
7, Milyen csatlakozási lehetőséged van, milyenre van szükséged az új monitornál? (VGA, DVI, HDMI, DisplayPort, Typc-C & Thunderbolt, USB-hub ,KVM switch, jack 3,5mm, stb-stb)
8, Fontos számodra a HDR funkció ?
9. Hagyományos vagy érintőképernyős megoldást keresel?
10, Ergonómiai kialakításában milyen legyen? Pivot ,Dönthető, forgatható, magasságában állítható?Társ topic : Monitor hiba topik
Monitor tesztekÖt kategóriára osztható monitorok ár képzésük során (2023-ban)
1, Belépő: (50,000-Ft---100,000-Ft)
2, Alsóközép: (100,000-Ft---150,000-Ft )
3, Közép: (150,000-Ft---250,000-Ft)
4, Felsőközép (250,000-FT----400,000-Ft)
5, Felső (400,000-Ft--- csillagos égbolt)Általános információk:
A monitorok olyan kijelzők, amelyek lehetővé teszik, hogy vizuális információkat jelenítsenek meg a számítógépen. A monitoroknak különböző típusai vannak, amelyek eltérnek a kijelzőmérettől, a felbontástól, a frissítési rátától és más tulajdonságoktól.
Az egyik legfontosabb tulajdonsága a monitoroknak a felbontásuk, ami azt jelenti, hogy milyen nagy a képernyőn a képméret és mennyi képpont van rajta. Minél nagyobb a felbontás, annál tisztább és élesebb a kép.
A frissítési ráta azt mutatja meg, hogy a monitor milyen gyorsan frissíti a képet. A magasabb frissítési ráta jobb képminőséget biztosít, különösen a játékok vagy a videók megtekintésekor.
A kijelző típusa is fontos, hiszen eltérő technológiákat alkalmaznak. Az LCD (folyadékkristályos kijelző) a legelterjedtebb típus, míg az OLED (szerves fénykibocsátó dióda) kijelzők nagyon jó kontrasztot és színmélységet biztosítanak, de általában magasabb árral járnak.
Végső soron, amikor monitor vásárlásra kerül a sor, érdemes figyelembe venni az egyedi igényeinket és a monitorunkra való használati módját. Egy jól választott monitor rengeteget javíthat az élményen, akár munka, akár szórakozás céljából használjuk.
Panel változatok: (IPS,VA,TN,OLED)
IPS panelek
Az IPS (In-Plane Switching) panel egy olyan típusú LCD kijelző technológia, amely lehetővé teszi a széles látószöget és a jobb színmegjelenítést. Az IPS panelek több fajtája is létezik, az alábbiakban bemutatok néhányat közülük:
AH-IPS (Advanced High-Performance IPS): Ez az IPS panel típus a hagyományos IPS panelekkel összehasonlítva javított képfrissítési rátával és alacsonyabb áramfogyasztással rendelkezik. Az AH-IPS paneleknek nagyon jó színmegjelenítési képességeik vannak, és a betekintési szögük is széles.
e-IPS (Enhanced IPS): Az e-IPS panel típus továbbfejlesztett verziója az IPS-nek, amely javított színmegjelenítést és alacsonyabb áramfogyasztást kínál. Az e-IPS panelek jobb ár-érték aránnyal rendelkeznek, mint az AH-IPS panelek, és szintén jó betekintési szöggel rendelkeznek.
H-IPS (Horizontal IPS): Az H-IPS panel típus újabb fejlesztése az IPS technológiának. Az H-IPS panelek széles színtartományt kínálnak, és nagyon jó betekintési szöggel rendelkeznek mind vízszintesen, mind függőlegesen. Az áruk általában magasabb, mint az előző két típusnak.
PLS (Plane-to-Line Switching): Ez a Samsung fejlesztette ki, és az IPS-hez hasonló technológiát alkalmaz. A PLS panel típus nagyon széles betekintési szöggel és jobb színmegjelenítéssel rendelkezik, mint az IPS panelek, ugyanakkor alacsonyabb áramfogyasztást kínál. Az áruk általában hasonló, mint az AH-IPS paneleknek.
Összességében az IPS panelek sokféle típusban elérhetők, és mindegyiküknek megvannak a saját előnyei és hátrányai. A vásárláshoz mindenképpen érdemes átgondolni, mire van szükségünk a kijelzőtől, és meghatározni, hogy milyen szempontok a legfontosabbak a számunkra, hogy megfelelően kiválaszthassuk a megfelelő típust.
IPS panelek előnyei:
Jobb színhűség: Az IPS panelek kiváló színhűséget biztosítanak, mivel a színek árnyalatai és árnyalatai pontosabbak és élesebbek a megjelenített képen.
Széles látószög: Az IPS panelek széles látószöggel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a kép minősége nem csökken jelentősen, ha nem közvetlenül a képernyő előtt ülünk.
Jobb kontraszt: Az IPS panelek jobb kontrasztot kínálnak, ami azt jelenti, hogy a sötétebb és világosabb színek közötti különbség nagyobb. (De nem olyan nagy mint a VA panelek esetében. )
Jobb árnyék kezelés: Az IPS panelek jobban képesek megjeleníteni az árnyékokat, ami fontos lehet, ha olyan grafikus munkákat végzünk, ahol a részletek megjelenítése fontos.
IPS panelek hátrányai:
Magasabb ár: Az IPS panelek általában magasabb árúak, mint a hasonló méretű TN vagy VA panelek.
Fényvisszaverődés: Az IPS panelek könnyen tükröződnek, különösen a fényesebb környezetekben, ami zavaró lehet a megjelenített képen. Vásárlás elött érdemes elolvasni az adott típus esetében milyen bevonat képzi a megjelenítőt.
Fekete szín hibái: Az IPS panelek fekete színe általában nem olyan mély, mint más típusú panelek, például a VA panelek, és bizonyos esetekben egyenetlen világítást mutathatnak a képernyő szélén.
Erre jelenleg az LG kínál megoldást, "Black IPS" néven, ami már 2000:1 kontraszttal bír, viszont sajnos egyelőre kevés monitorban alkalmazzák és viszonylag friss technológia.IPS Glow
Az IPS glow egy olyan jelenség, amely az IPS (In-Plane Switching) technológiával rendelkező monitoroknál tapasztalható. Az IPS panel egy olyan típusú LCD kijelző, amelynek a pixelei vízszintesen és függőlegesen is könnyen elforgathatók. Ez lehetővé teszi a jobb betekintési szöget és a jobb színreprodukciót.
Az IPS glow jelensége akkor fordul elő, amikor a monitor fekete színt jelenít meg sötét környezetben. Ebben az esetben a kijelző egyes részein a fekete szín helyett egy foltosan világító, fényes folt jelenik meg. Ez az IPS glow azért történik meg, mert az IPS panel belső rétegei és a háttérvilágítás közötti térben lévő részek világítanak át. Ez a jelenség különösen észrevehető lehet az olyan nagy képernyős IPS monitoroknál, amelyeknél a belső rétegek nagyobbak.
Az IPS glow nem hiba a monitorban, és nem befolyásolja a kijelző teljesítményét, csak a sötét képek megjelenítésekor jelentkezik. A jelenség csökkentése érdekében az IPS panellel rendelkező monitorok általában rendelkeznek beállításokkal, amelyek a háttérvilágítás intenzitásának és a kontrasztarány beállításának módosításával csökkenthetik az IPS glow hatását.
Erre a problémára korábban az A-TW polarizer volt a megoldás, de mára már elhagyták a gyártók. A pontos okáról itt olvashatsz.
Backlight bleed
A backlight bleed (háttérvilágítás szivárgása) egy olyan jelenség, amely az LCD monitoroknál jelentkezhet, és a képernyő sarkaiban vagy szélein látható fényességet jelenti, amely a kijelző közepén nem jelenik meg. A backlight bleed akkor fordul elő, amikor a monitor háttérvilágítása a kijelző sarkaiban vagy szélein túlhalad, így a fekete színű képeken vagy videókon fényes foltok jelennek meg.
A backlight bleed általában az olcsóbb vagy régebbi LCD monitoroknál jelentkezik, amelyek nem rendelkeznek kellően pontos és erősített kijelzőkkel. Azonban előfordulhat, hogy a jelenség megjelenik a drágább, magasabb minőségű monitoroknál is, különösen, ha a monitor megrongálódik vagy nem megfelelően van összeszerelve.
A backlight bleed hatása a képernyő tartalmától függően változó lehet. A fényes jeleneteknél a backlight bleed nem lesz észrevehető, míg a sötét jeleneteknél igen. A jelenség csökkentése érdekében a monitorok általában rendelkeznek beállításokkal, amelyek a háttérvilágítás intenzitásának csökkentésével, a kontraszt beállításával, illetve a kijelzőt körülvevő környezet fényerejének csökkentésével csökkenthetik a backlight bleed hatását.
Ismerve tehát az IPS technológiát, és a rá jellemző problémákat, felmerülhet a kérdés, hogy akkor most nekem melyik van? Sokan keverik a két fogalmat és a hozzá társuló jelenséget, így két képpel szemléltetném az IPS Glow-t és a Backlight bleeding-et. Előbbivel nem szoktak foglalkozni sem emberek, sem a garanciás kereteken belül, míg utóbbit javíthatják (panel cserével).
IPS Glow: látható, hogy "ragyogások" vannak a monitoron, ez a kép azt adja vissza, amit az emberi szem lát, egy telefon kamerája ettől jobban "túloz" alapesetben.
Backlight bleed: erős fénybeszűrődés, jellemzően egy pontból vagy sávból érkezik.
VA panel
VA (Vertical Alignment) panelek olyan típusú LCD (Liquid Crystal Display) panelek, amelyek kiváló képminőséget nyújtanak, és általában a legjobb kontrasztarányt és színmélységet kínálják a piacon.
A VA panelek jellemzően jobb színmélységgel és színtelítettséggel rendelkeznek, mint az IPS vagy a TN panelek. Emellett a VA paneleknek nagyobb a betekintési szöge, ami azt jelenti, hogy a kép jobban látható,. A VA panelek általában alacsonyabb válaszidővel rendelkeznek, mint az IPS panelek, de magasabbak, mint a TN panelek.
A VA panelek általában jobban alkalmazkodnak a sötét környezethez, így sötét jeleneteknél jobb kontrasztarányt és részletességet nyújtanak. A VA panelek ugyanakkor hajlamosak a képarányok torzulására, vagy egyéb anomáliákra , PL játékok esetében)
Összességében a VA panelek általában jó választásnak bizonyulnak olyan felhasználók számára, akik jobb képminőséget és kontrasztarányt szeretnének, és nem zavarja őket a kisebb válaszidő és a kép torzulása, különösen sötét környezetben vagy jeleneteknél.
VA panel előnyök
Nagyobb kontrasztarány: A VA panelek jellemzően jobb kontrasztarányt kínálnak, ami azt jelenti, hogy a fekete és a fehér színek között nagyobb különbség van, ami egy élesebb,
Jó színmélység és színtelítettség: A VA panelek gyakran jobb színmélységet és színtelítettséget biztosítanak
Jó alkalmazkodás sötét környezetben: A VA panelek általában jobban teljesítenek a sötét jeleneteknél, mivel képesek megtartani a nagyobb kontrasztarányt a fekete színekben, és részletesebb képet adni.
Ívelt kijelzők jellemzően olcsóbbak, mint a szintén ívelt IPS kivitelek.VA panel hátrányok
Lassabb válaszidő: A VA panelek gyakran lassabb válaszidővel rendelkeznek, mint a TN panelek, ami egyes játékosok vagy videószerkesztők számára problémát jelent.
Kép torzulás: Játékok alatt vagy gyors mozgás esetében képi anomáliák lehetnek. Jelenet elmosódás (blurring) vagy ha sötét és világos elemek gyorsan váltják egymást, akkor "smearing" tapasztalható. Itt egy példa rá, ennek oka a lassú válaszidő (ami pedig maga a VA technológiájából ered). Monitor overdrive és a fekete szint csökkentése segíthet valamelyest.
Magasabb ár: A VA panelek általában drágábbak, mint a TN panelek, de legtöbb esetben olcsóbbak, mint az IPS panelek.
VA Glow: Igen, a VA paneleknek is megvan a maguk Glow-ja, viszont nem olyan vészes, mint az IPS társainál, és jellemzően nem a sarkokban jelentkezik, hanem vertikális irányban, főként a kijelző alján és tetején. Előfordulása nagyon ritka, viszont ez inkább az ívelt panelekre jellemző, és részben azért, mert nincsenek olyan jó betekintési szögei, mint az IPS-nek, viszont a (TN-től jobb).Összességében a VA panelek jó választás lehetnek olyan felhasználók számára, akik jobb képminőséget és kontrasztarányt szeretnének (pl akik sok filmet/sorozatot néznek), és nem zavarja őket a kisebb válaszidő vagy a kép mosódása. Azonban, ha fontos a gyors válaszidő, akkor a TN vagy IPS panelek lehetnek jobbak
Alábbi képek jól szemléltetik, hogy mennyivel mélyebb feketékre képes egy VA panel (alacsony és magas fényerő mellett), és jól látható a VA Glow és IPS Glow közti különség is:
TN panel
A TN (Twisted Nematic) panel egy olyan típusú LCD kijelző, amelyet gyakran használnak a számítógépes monitorokban, laptopokban és más kijelzőkben. A TN panel egy rétegben található folyadékkristályokat használ, amelyek a polarizációs állapotukat változtatják, hogy a fény keresztülhaladjon vagy elnyelje azt.
TN panelok előnyei:
Alacsony válaszidő: A TN panelek rendkívül alacsony válaszidővel rendelkeznek, ami különösen előnyös játékoknál és gyorsan mozgó videóknál, mivel a kép nagyon kevés képzelési effektet mutat.
Alacsony ár: A TN panelek általában az egyik legolcsóbb opció a piacon, így azok számára, akik alacsonyabb költségvetéssel rendelkeznek, vonzó lehet.
Magas frissítési sebesség: A TN panelek magas frissítési sebességet kínálhat, ami előnyös lehet játékoknál, ahol a gyors válaszidő és a sima kép betűtípus.
Alacsony bemeneti késleltetés: A TN panelek rendkívül alacsony bemeneti késleltetéssel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a reakcióidő alacsonyabb lehet a játékokban és a más igényes felhasználói felhasználók.
TN panelek hátrányai:
Szűk betekintési szög: A TN panelek szűk betekintési szögekkel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a kép minősége csökken, ha nem ülünk közvetlenül a képernyő előtt.
Gyengébb színminőség: A TN panelek gyakran rosszabb színminőséget kínálnak, mint az IPS vagy a VA panelek, ami azt jelenti, hogy a képen megjelenített színek nem olyan élénkek vagy pontosak.
Vannak viszont egész jó színhűséggel rendelkező TN panelek, de ezek jellemzően gamer kiadások és egy célközönségnek szól, pl ASUS XG, PG széria, BenQ Zowie.Fekete szín hibái: A TN panelek fekete színe általában nem olyan mély, mint más típusú panelek, például a VA panelek, és bizonyos esetekben egyenetlen világítást mutathatnak a képernyő szélén.
OLED panel
Az OLED monitorok az OLED kijelzőtechnológiát használják, és magas képminőséget, élénk színeket és mély fekete színt biztosítanak a jobb kontrasztarány és a szerves anyagok használata miatt. Az OLED monitorok általában magasabb áron vannak, mint a TN, IPS vagy VA panelekkel szerelt monitorok, de a képminőség, a betekintési szög, a rugalmasság és az ultra-vékony kialakítás miatt sok felhasználó számára vonzó lehet.
Oled panel előnye:
Az OLED monitorok előnyei közé tartozik a valódi fekete szín, a jobb kontrasztarány, a jobb színhűség és a jobb betekintési szög. Az OLED kijelzők képesek a fekete szín megjelenítésére, mivel a kikapcsolt diódák nem bocsátanak ki fényt, így azok fekete színűnek tűnnek. Az OLED monitorok színei élénkebbek és jobban telítettek, ami az élénk színek és az élő képek élményét nyújtja.Az OLED monitorok rugalmasabbak és ultra-vékonyabbak is, mint más típusú kijelzők, mivel az OLED panelek nagyon vékonyak és rugalmasak. Ennek köszönhetően az OLED monitorok könnyen alkalmazkodnak különböző formákhoz és méretekhez, és így a gyártók számos érdekes kijelző tervet fejleszthetnek.
Oled panel hátrányok:
Azonban az OLED monitoroknak is vannak bizonyos hátrányai, például a korlátozott élettartam és a beégések problémája.
Az OLED monitorok hajlamosak lehetnek az állandó kijelzőhasználat miatt az égési problémákra, például ha sokáig ugyanazt a képet jelenítik meg rajta. Ez különösen akkor lehet probléma, ha valamilyen jelölést vagy menüt tartunk folyamatosan az adott helyen. Az OLED monitoroknak alacsonyabb fényére.Összességében az OLED monitorok kiváló képminőséget és rugalmasságot biztosítanak, de az élettartam és a beégések problémája miatt is érdemes figyelembe venni azokat. Ha fontos a nagy felbontás és a jó képminőség, és nem zavarja az ár, akkor az OLED monitor egy szuper választás lehet.
Összegző ismertető panelok esetében:
AAS-IPS (Advanced Super-Response, In-Plane Switching) technológia az ASUS egyedi fejlesztése, amely egyfajta továbbfejlesztett IPS kijelzőtechnológia. Az AAS-IPS kijelzők előnyei közé tartozik a magasabb kontrasztarány, az alacsonyabb árnyékolás és a jobb betekintési szög. Az AAS-IPS kijelzők továbbá energiatakarékosabbak is, mint a hagyományos IPS kijelzők.
AD-IPS (Advanced-Plane-to-Line Switching) egy kijelzőtechnológia, amelyet az LG Display fejlesztett ki az IPS (In-Plane Switching) technológia továbbfejlesztéseként. Az AD-IPS technológia javítja az IPS kijelzők korábbi korlátait, például a színek és a fekete szintek árnyalatait, valamint az energiatakarékosságát.
AH-IPS (Advanced High-Performance In-Plane Switching) egy kijelzőtechnológia, amelyet az LG Display fejlesztett ki az IPS (In-Plane Switching) technológia továbbfejlesztéseként. Az AH-IPS technológia javítja az IPS kijelzők korábbi korlátait, például a színek és a fekete szintek árnyalatait, valamint az energiatakarékosságot.
AH-IPS/NANO IPS
Az AH-IPS és a Nano IPS két kijelzőtechnológia, amelyeket az LG Display fejlesztett ki az IPS (In-Plane Switching) technológia továbbfejlesztéseként.Az AH-IPS (Advanced High-Performance In-Plane Switching) technológia az IPS kijelzők egy továbbfejlesztett verziója, amely javítja a színtelítettséget, a betekintési szöget és az energiatakarékosságot. Az AH-IPS kijelzőket az LG monitorokban használják.
A Nano IPS technológia továbbfejleszti az AH-IPS technológiát azáltal, hogy nanorészecskéket használ a megvilágítás javításához és az energiatakarékosság növeléséhez. Az LG monitorokban a Nano IPS technológiát az ütésállóság és a színtelítettség javítására alkalmazzák.
Mind az AH-IPS, mind a Nano IPS technológiák magas minőséget és teljesítményt biztosítanak a felhasználók számára, különösen azok számára, akik szeretnék a lehető legjobb képminőséget.
ATW-IPS/ NANO IPS technológia azonban valódi és elismert IPS kijelzőtechnológia, amely az LG által fejlesztett IPS panelek új generációját jelenti. A Nano IPS panelek kisebb, nano méretű részecskéket tartalmaznak a színszűrő rétegben, amelyek javítják a kijelző színpontosságát és a színátmenetek finomabb részleteit. A Nano IPS kijelzőknek a színpontosság és a színátmenetek mellett egyéb előnyei is vannak, például az alacsonyabb áramfogyasztás és a jobb szögstabilitás.
AHVA az Advanced Hyper-Viewing Angle technológiát jelenti, amely egy másik típusú IPS (In-Plane Switching) kijelzőtechnológia. Az AHVA kijelzők az AU Optronics (AUO) által kerülnek gyártásra, és azoknak az IPS paneleknek a fejlesztésére épülnek, amelyeket korábban a Hitachi és a Panasonic hoztak létre.
Az AHVA technológia hasonló előnyöket kínál, mint az IPS panelek általában: nagy betekintési szög, széles színtartomány, magas színvisszaadás és jó kontrasztarány. Az AHVA kijelzők azonban továbbfejlesztett elektronikus vezérlőkkel rendelkeznek, amelyek még nagyobb betekintési szöget biztosítanak. Az AHVA panelek azonban általában drágábbak az IPS paneleknél, és az energiafogyasztásuk is magasabb lehet.
Az AHVA technológia kiváló minőségű kijelzőket kínál, amelyek különösen hasznosak lehetnek olyan alkalmazásokban, amelyek magas színvisszaadást, magas kontrasztarányt és nagy betekintési szöget igényelnek, mint például a kép- és videószerkesztés.
AMWA, AMWA+ ,AMWA3 ázsiai elektronikai gyártókat tömörítő szervezet alatt álló technológia ami jelen tudásunk alapján több nem áll rendelkezésünkre.
FFS rövidítés a "Fringe Field Switching" kifejezés rövidítése, ami egy LCD kijelző technológia. Az FFS technológia egy továbbfejlesztése az IPS-nek, amely lehetővé teszi a kijelzőnek, hogy még jobb betekintési szögeket biztosítson, és egyenletesebb színreprodukciót nyújtson. Az FFS technológiát leginkább a tabletek és okostelefonok kijelzőiben használják, de az utóbbi években már találkozni FFS kijelzőkkel a nagyobb méretű monitorokban és televíziókban is.
IGZO rövidítés az "indium gallium cink-oxid" szavakból származik, ami egy olyan félvezető anyag, amelyet az elektronikai iparban LCD kijelzők gyártására használnak. Az IGZO technológia előnye, hogy alacsonyabb áramfogyasztást és nagyobb felbontást tesz lehetővé a kijelzők számára. Az IGZO kijelzők különösen népszerűek a magas felbontású és nagy képfrissítésű monitorok, valamint az OLED kijelzők alternatívájaként. Az IGZO technológia lehetővé teszi a kijelzők számára, hogy nagyobb felbontást, dinamikatartományt és színtartományt biztosítsanak, miközben csökkentik az áramfogyasztást és a hőtermelést.
IPS BLACK egy kijelzőtechnológia, amelyet az AU Optronics (AUO) nevű tajvani vállalat fejlesztett ki. Az IPS BLACK technológia az IPS (In-Plane Switching) technológia egy továbbfejlesztett változata, amely jobb fekete szintet és kontrasztarányt kínál a kijelzők számára. Az IPS BLACK technológia segítségével a kijelzők színei élénkebbek és pontosabbak lehetnek, miközben a fekete színek mélysége javul, és a kontrasztarány magasabb lesz. Az IPS BLACK technológia különösen fontos a magas minőségű képek és videók megjelenítéséhez, valamint a játékhoz, ahol a gyors és pontos képfrissítési idő kritikus jelentőségű. Az AUO az IPS BLACK technológiát elsősorban a nagy képfrissítési rátájú monitorokhoz készült.
IPS-ADS (In-Plane Switching - Advanced Super Dimension Switch) egy kijelzőtechnológia, amelyet az LG Display nevű dél-koreai vállalat fejlesztett ki. Az IPS-ADS egy továbbfejlesztett változata az IPS (In-Plane Switching) technológiának, amelynek célja a jobb színhűség és a nagyobb betekintési szög biztosítása. Az IPS-ADS technológia azonban további előnyöket kínál, mint például a jobb kontrasztarány és a nagyobb színtelítettség.
Az IPS-ADS technológia alapjait az LG Display PLS (Plane to Line Switching) technológiájának továbbfejlesztése adta, amely szintén a nagyobb betekintési szög és a jobb színhűség elősegítésére törekedett. Az IPS-ADS technológia azonban továbbfejleszti a PLS technológiát a jobb kontrasztarány és a színtelítettség szempontjából.
Az IPS-ADS technológiával rendelkező kijelzők különösen alkalmasak a multimédiás felhasználásra, ahol a színvisszaadás és a kontraszt fontos szerepet játszik, például a videók vagy a játékok megjelenítésekor. Az IPS-ADS technológiával rendelkező kijelzők széles betekintési szöget és magasabb képfrissítési rátát is kínálnak.
IPS-PRO (In-Plane Switching - Professional) egy kijelzőtechnológia, amelynek célja a jobb színhűség és a nagyobb betekintési szög biztosítása a szakmai felhasználók számára. Az IPS-PRO technológia az IPS (In-Plane Switching) technológiának a továbbfejlesztett változata, amely magasabb színvisszaadási pontosságot és jobb kontrasztarányt kínál a szakmai felhasználók igényeinek kielégítésére.
Az IPS-PRO technológiával rendelkező kijelzők különösen alkalmasak grafikai tervezéshez, képszerkesztéshez, videószerkesztéshez és más szakmai feladatokhoz, ahol a színvisszaadás nagyon fontos szerepet játszik. Az IPS-PRO technológia nagyobb színtelítettséget és jobb színhűséget kínál, mint az átlagos IPS kijelzők, és szélesebb betekintési szöget biztosít a különböző szögből történő megtekintéshez.
Az IPS-PRO technológiával rendelkező kijelzők általában magasabb felbontással és nagyobb képmérettel rendelkeznek, és speciális funkciókkal vannak felszerelve, mint például a kalibráció lehetősége, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy finomhangolják a kijelző színeit.
MVA (Multi-domain Vertical Alignment) egy olyan típusú LCD (folyadékkristályos kijelző) technológia, amelyet egyes számítógép-monitorokban és televíziókban használnak. Az MVA kijelzők széles látószögükről, jó színvisszaadásukról és magas kontrasztarányukról ismertek. Az MVA technológia úgy működik, hogy a folyadékkristályokat több tartományba igazítja (innen a "multi-domain" név), hogy javítsa a kijelző azon képességét, hogy blokkolja a fényt és sötétebb feketéket hozzon létre. Néhány más LCD-technológiához, például a TN-hez (twisted nematic) képest az MVA-kijelzők jobb színpontossággal és szélesebb látószöggel rendelkeznek, de lassabb válaszidővel rendelkezhetnek.
PLS (Plane to Line Switching) egy olyan típusú LCD (folyadékkristályos kijelző) technológia, amely hasonló az IPS (in-plane switching) technológiához. A PLS kijelzőket a Samsung fejlesztette ki, hogy az IPS kijelzőkhöz hasonló megtekintési élményt nyújtson, miközben energiatakarékosabb is. Az IPS kijelzőkhöz hasonlóan a PLS kijelzők is széles látószöget, jó színpontosságot és nagy kontrasztarányt kínálnak. Általában gyorsabb válaszidővel rendelkeznek, mint az IPS kijelzők. A PLS kijelzőket számos eszközben használják, beleértve az okostelefonokat, táblagépeket és számítógép-monitorokat.
QD-OLED (Quantum Dot Organic Light Emitting Diode) egy olyan megjelenítési technológia, amely két meglévő megjelenítési technológiát egyesít: OLED (Organic Light Emitting Diode) és QD (Quantum Dot) technológia. A QD-OLED kijelzők szerves réteget használnak a fény kibocsátására, hasonlóan a hagyományos OLED kijelzőkhöz, de kvantumpontokat is tartalmaznak a színpontosság és a fényerő javítása érdekében.
A kvantumpontok apró félvezető részecskék, amelyek nagyon specifikus színű fényt bocsátanak ki, amikor elektromosság gerjeszti őket. A kvantumpontok kijelzőn való használatával a gyártók élénkebb és pontosabb színeket állíthatnak elő. A QD-OLED kijelzők még mindig a fejlesztés korai szakaszában vannak, és még nem széles körben elérhetők, de jelentős javulást kínálhatnak a színpontosság és a fényerő terén a jelenlegi OLED kijelzőkhöz képest.
QLED (Quantum-dot Light Emitting Diode) egy olyan megjelenítési technológia, amelyet egyes csúcskategóriás televíziókban és monitorokban használnak. A QLED kijelzők kvantumpontok rétegét használják (apró félvezető részecskék, amelyek meghatározott színű fényt bocsátanak ki, amikor elektromosság gerjeszti őket) a színpontosság és a fényerő javítása érdekében
A QLED kijelzők hasonlóak az LCD kijelzőkhöz, mivel háttérvilágítást használnak a képernyő megvilágítására, de a QLED kijelzőkben használt háttérvilágítás kék LED-ekből áll. A kék fényt ezután kvantumpontok rétegén szűrik át, amelyek vörös és zöld fényt bocsátanak ki, hogy szélesebb színtartományt hozzanak létre.
A hagyományos LCD kijelzőkhöz képest a QLED kijelzők jobb színpontosságot, fényerőt és kontrasztot kínálnak. Azonban még mindig lehetnek az LCD-kijelzők néhány hátránya, például a korlátozott látószög és a háttérvilágítás vérzésével kapcsolatos lehetséges problémák.SVA (Super Vertical Alignment) egy olyan LCD-panel technológia, amelyet egyes kijelzőkben használnak. Az SVA panelek hasonlóak más típusú LCD-panelekhez, például az IPS-hez és a TN-hez, de más folyadékkristály-igazítási módszert használnak a jobb kontrasztarány és a szélesebb látószög elérése érdekében.
Az SVA panelekben a folyadékkristályok úgy vannak beállítva, hogy csökkentsék a fényszivárgást és javítsák a kontrasztot. Ez mélyebb feketéket és világosabb fehéreket tesz lehetővé, ami jobb általános képminőséget eredményez. Ezenkívül az SVA panelek szélesebb betekintési szögükről ismertek, ami azt jelenti, hogy a kijelző színei és fényereje akkor is konzisztens marad, ha a középponttól eltérő szögből nézzük.
Az SVA paneleket számos kijelzőben használják, beleértve a számítógép-monitorokat és a televíziókat, és gyakran úgy reklámozzák őket, hogy kiváló képminőséget kínálnak más LCD-paneltechnológiákhoz képest.
SVA+QLED egy olyan megjelenítési technológia, amely egyesíti az SVA-t (Super Vertical Alignment) a QLED (Quantum-dot Light Emitting Diode) technológiával. Az SVA+QLED kijelzők kék LED-ekből álló háttérvilágítást használnak, amelyet kvantumpontok rétegén szűrnek át vörös és zöld fény előállításához. Ez a fény ezután áthalad az SVA panelen, ami tovább javítja a színpontosságot, a kontrasztot és a betekintési szöget.
Az SVA+QLED kijelzőket úgy tervezték, hogy szélesebb színskálát, mélyebb feketéket és világosabb fehéreket kínáljanak, mint a hagyományos LCD-kijelzők, miközben szélesebb betekintési szöget és jobb kontrasztarányt biztosítanak. Ez alkalmassá teszi őket olyan alkalmazásokhoz, mint a játék, a fotó- és videószerkesztés, valamint más, pontos és élénk színeket igénylő feladatok.
Míg az SVA+QLED kijelzők számos előnyt kínálnak más típusú megjelenítési technológiákkal szemben, lehetnek hátrányaik is, például a háttérvilágítás vérzésével kapcsolatos potenciális problémák és a kissé lassabb válaszidők más játékorientált technológiákhoz, például a TN-hez vagy az IPS-hez képest.
"SS VA" azt jelzi, hogy a monitor VA (Vertical Alignment) panelt használ. A Gigabyte monitorokban használt speciális VA panel technológiát "Super Vertical Alignment" vagy SVA néven hívják.
Azonban fontos megjegyezni, hogy a statikus kontraszt arány nem az egyetlen tényező, amely befolyásolja a képminőséget. Például az IPS kijelzők színhűsége és betekintési szögei általában jobbak, mint a TN kijelzőké, míg a VA kijelzők általában jobb feketemélységgel rendelkeznek, mint az IPS kijelzők. Ezért a képernyő minőségének értékelésekor fontos figyelembe venni több tényezőt is, nem csak a statikus kontraszt arányt.
Ívelt kijelzők
Az első ívelt képernyő 2014-ben jelent meg, azóta pedig már szinte minden játékos feltette magának a kérdést, hogy ívelt monitort vásároljon-e, vagy síkképernyős megoldást. Az ívelt monitorok előnye, hogy kihasználják a perifériás látást, csökkenthetik a szemfáradást (ha sokat nézünk oldalírányba/a kijelző széleire), élethűbbé teszi a filmeket, játékokat és csökkenti a kép torzulását a széleken (különösen igaz ez az Ultrawide monitorokra).
Vannak azonban hátrányai is, pl nagyobb felületen csillan meg a fény, nagyobb helyet foglal a asztalon, nagyobb odafigyelést igényel az összeszerelése, sérülékenyebb a panel, illetve ha egy nagyon ívelt kijelzőt sokáig nézünk, akkor úgynevezett hal-szem effektusba lépünk, a környezetünket inverz íveltséggel látjuk majd, ez egyes embereket zavarja, mások pedig megszokják, ezek jellemzően az 1000R íveltségű monitorok
Ívelt kijelzők VA (ez a gyakoribb), IPS és OLED kivitelben léteznek. A VA-paneles ívelt kijelzők jóval olcsóbbak, mint IPS és OLED társai, és jellemzően nagyobb görbülettel rendelkeznek. Az Íveltséget egy számmal (miliméterben mérik) és egy R-betűvel (radius) fejezik ki, pl 1800R, 2900R. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van egy kör, aminek pl 1800 mm a sugara, és ennek egy szelete a kijelző.Minél nagyobb tehát ez a szám, annál nagyobb a kör, annál "laposabb" a kijelző.
Ultrawide monitoroknál viszont már jól jöhet némi íveltség. 34" szokott lenni a vízválasztó, itt még van aki a sík kijelzőt részesíti előnyben, van aki pedig már az íveltet (ez függhet attól is, hogy milyen távolságból nézzük).
Statikus kontraszt arány
A statikus kontraszt arány egy képernyő (például egy monitor vagy TV) kontrasztját jellemző mérőszám. A kontraszt az a különbség a legvilágosabb és a legmélyebb feketének tekintett színek között, amelyeket a képernyő képes megjeleníteni.
A statikus kontraszt arány azt fejezi ki, hogy mennyire erős ez a kontraszt a képernyőn és a legvilágosabb színek fényessége és a legmélyebb feketék sötétsége közötti arányt jelenti. Például egy 1000:1 statikus kontraszt arány azt jelenti, hogy a legvilágosabb színek fényessége 1000-szer erősebb, mint a legmélyebb feketék sötétsége.
Ez a mérőszám fontos a képernyők minőségének értékelésekor, mert minél magasabb a statikus kontraszt arány, annál jobb az árnyék és a részletek megjelenítése a képernyőn.
Azonban a statikus kontraszt arány önmagában nem ad teljes képet a képernyő minőségéről, mert más tényezők is befolyásolhatják a képminőséget, például a színhűség, a betekintési szög vagy a képernyőfelbontás.
Az IPS, VA, TN és OLED kijelzők különböző technológiákat alkalmaznak a kép megjelenítésére, és ezeknek a technológiáknak eltérő a hatása a kontrasztra. Általánosan elmondható, hogy az OLED kijelzőknek a legjobb statikus kontraszt aránya, míg a TN kijelzőknek a legrosszabb.
Az OLED kijelzőknek nincs háttérvilágítása, így a fekete színek a legmélyebbek lehetnek, ezáltal lehetővé téve a legmagasabb statikus kontraszt arányt, akár 100 000:1 vagy annál is magasabb. Az IPS kijelzők általában 1000:1 és 1500:1 közötti statikus kontraszt aránnyal rendelkeznek, míg a VA kijelzők általában 3000:1 és 6000:1 közötti statikus kontraszt aránnyal rendelkeznek. A TN kijelzők általában 600:1 és 3000:1 közötti statikus kontraszt aránnyal rendelkeznek.
Kijelző bevonat: fényes & matt & egyebek
Bevonatok és azok rövidítései:
-Matt bevonat: AR (Anti-Reflective) vagy AG (Anti-Glare)
-Fényes bevonat: GG (Glossy)
-Antireflex bevonat: AR (Anti-Reflective)
-Kétrétegű bevonat: AG/AR (Anti-Glare/Anti-Reflective) vagy MG (Matte/Glossy)
-Prizmás bevonat: PR (Prismatic)
-3H bevonatA monitor kijelző bevonata fontos szerepet játszik a képernyő által visszaadott kép minőségében és láthatóságában. A kijelző bevonatok általában két típusba sorolhatók: fényes és matt.
A fényes bevonatú kijelzők erőteljesebb fényvisszaverődést okoznak, ami csillogó hatást eredményez. Az ilyen típusú kijelzők nagyobb kontrasztarányt biztosítanak, ami nagyon előnyös lehet a színes képek és videók megtekintésekor. Azonban a nagyobb fényvisszaverődés miatt a fényes kijelzők nehezebben használhatók erős napsütésben vagy olyan helyeken, ahol sok a környezeti fényforrás.
A matt bevonatú kijelzők csökkentik a fényvisszaverődést és a tükröződést, ami előnyös lehet a hosszabb munkamenetek során, mivel kevésbé fárasztják a szemet. A matt kijelzők általában kevésbé intenzív kontrasztarányt biztosítanak, ami általában nem probléma a szövegfájlok és a weboldalak megjelenítésekor, azonban a színes képek és videók néz ki.
Antireflex bevonat egy olyan speciális bevonat, amely csökkenti a kijelzőn tükröződő fény mennyiségét és az árnyékokat, hogy javítsa a kijelző olvashatóságát. Az antireflex bevonat különösen hasznos olyan helyeken, ahol erős fényforrások vannak a környezetben, például napfényes irodákban vagy nyilvános helyeken.
Az antireflex bevonatok általában egy vékony rétegből állnak, amelynek célja, hogy csökkentse a fény visszaverődését a kijelzőn. Ez a réteg általában polimer anyagból készül, és az optikai tulajdonságokat a réteg vastagságának és az anyag összetételének változtatásával lehet finomhangolni.
Az antireflex bevonatok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy kényelmesebben használják a monitorokat erős fényforrások környezetében, mivel csökkentik a tükröződés okozta zavaró hatást. Emellett az antireflex bevonatok általában javítják a kijelző kontrasztját és a színek reprodukcióit.
Fontos megjegyezni, hogy az antireflex bevonatok nem teljes mértékben csökkentik a tükröződést, és bizonyos mértékig befolyásolhatják a kijelző képminőségét is. Azonban általában pozitív hatással vannak a monitorok láthatóságára, és sok felhasználó számára előnyösek lehetnek.
Kétrétegű bevonat AG/AR azt jelenti, hogy a kijelző felülete két rétegből áll. Az első réteg egy antireflex (AR) bevonat (eggyel feljebb ), amely csökkenti a kijelzőn tükröződő fény mennyiségét és az árnyékokat, hogy javítsa a kijelző olvashatóságát erős fényforrások mellett. A második réteg pedig egy fényvisszaverődést csökkentő (tükröződésmentes, AG) bevonat, amely csökkenti a kijelzőn megjelenő visszaverődéseket és tükröződéseket, így javítja a kijelző láthatóságát.
A kétrétegű bevonatú kijelzők előnye, hogy az antireflex réteg csökkenti a tükröződést és az árnyékokat, míg az AG réteg csökkenti a visszaverődést és a tükröződést, így az általános kijelző olvasás és a különböző felhasználási környezetekben történő használat is javítható. Az AG/AR bevonatú kijelzők általában hasznosak olyan helyeken, ahol erős fényforrások vannak, például napfényes irodákban vagy nyilvános helyeken, és amikor a felhasználók eltérő fényviszonyok között használják.
Prizmás bevonat bevonat a kijelző felületén található speciális bevonat, amelynek célja, hogy javítsa a kijelzőn megjelenő színek és a kontraszt arányát. Ez a bevonat általában egy vékony rétegű speciális prizmás anyag, amely megtöri a fényt, és így javítja a kijelző képminőségét.
A prizmás bevonat általában javítja a kijelzőn megjelenő színek élénkségét, így a képek és a videók sokkal gazdagabbak és élesebbek lehetnek. A prizmás bevonatnak köszönhetően a kijelzőn megjelenő képek és szöveg is tisztábban és élesebben láthatóvá válik.
Fontos megjegyezni, hogy a prizmás bevonat általában nem csökkenti a kijelzőn megjelenő tükröződést és visszaverődést, így a kijelzőt erős fényforrások mellett használva továbbra is lehetnek zavaró hatások. A prizmás bevonat általában az AG vagy AR bevonatokkal kombinálva használatos, hogy javítsa a kijelző láthatóságát és képminőségét a legjobb eredmények elérése érdekében.
3H bevonat
A 3H egy bevonat jelölés, amely a monitor kijelzőjén található polikarbonát műanyag védőbevonat keménységét jelzi. Ez a jelölés arra utal, hogy a kijelző polikarbonát bevonata 3H keménységi fokozatú, amely azt jelenti, hogy a kijelző felületét kisebb karcolások okozhatják.A 3H bevonat a leggyakoribb típusú védőbevonat, amelyet a monitorok kijelzőinél használnak, és jellemzően jó minőségű, időtálló megoldást biztosít a karcolások és más mechanikai károsodások elkerülésére. Fontos megjegyezni, hogy a 3H bevonat sem teljesen karcálló, és a kijelzőt továbbra is óvatosan kell kezelni, hogy elkerüljük a sérüléseket és karcolásokat.
A kijelző bevonat kiválasztása függ a felhasználó igényeitől és a monitor felhasználási módjától. Például, ha a monitor fő felhasználási területe a képszerkesztés és a színkorrekció, akkor az AdobeRGB vagy DCI-P3 színterek mellett egy matt bevonatú kijelzőt javasolt választani.
Monitor fényerő
A monitor fényereje az a mennyiségű fény, amelyet a kijelző kibocsát a felhasználó felé. A fényerőt általában nit-ben (cd/m²) mérjük, és azt jelzi, hogy a kijelző mekkora mennyiségű fényt képes kibocsátani. Általában a nagyobb fényerő jobb, mivel ez lehetővé teszi, hogy a kijelzőt könnyen látni lehessen még erős fényben vagy napfényben.
Az átlagos monitorok fényereje általában 250-350 nites tartományban mozog, de a játékosoknak és a videószerkesztőknek magasabb fényerejű monitorokra lehet szükségük a jobb kontrasztérték és a nagyobb színvisszaadás érdekében. A magasabb fényerő azonban fogyasztja az energiát és gyakran melegedést is okoz a kijelzőben, ami további problémákhoz vezethet.
Fontos megjegyezni, hogy a túl magas fényerő hosszú távon káros hatással lehet a szemre, különösen, ha hosszú ideig nézzük a kijelzőt. Ezért ajánlott a megfelelő fényerő beállítása a szem egészségének megőrzése érdekében.
HDR
Az HDR (High Dynamic Range) egy olyan technológia, amely lehetővé teszi, hogy a monitor nagyobb kontrasztarányt és szélesebb színtartományt jelenítsen meg, így élesebb, részletgazdagabb és élethűbb képeket produkál. Azonban a HDR-t támogató monitorok között is vannak különbségek, és vannak olyan minősítések és szabványok, amelyek segítenek a könnyebb döntésben.
Néhány gyakori HDR minősítés és szabvány a következő:
VESA DisplayHDR 400: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 400 nit csúcsfényerőre, legalább 8 bites színmélységre és legalább 95% DCI-P3 színtartomány lefedésére.
VESA DisplayHDR 600: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 600 nit csúcsfényerőre, legalább 10 bites színmélységre és legalább 90% DCI-P3 színtartomány lefedé
VESA DisplayHDR 1000: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 1000 nit csúcsfényerőre, legalább 10 bites színmélységre és legalább 90% DCI-P3 színtartomány lefedésére.
Quantum HDR 2000: Ez egy Samsung által fejlesztett HDR minősítés, amelynek a neve arra utal, hogy a monitor képes legalább 2000 nites csúcsfényerőre és legalább 100% DCI-P3 színtartományra
VESA DisplayHDR 1400: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 1400 nit csúcsfényerőre, legalább 10 bites színmélységre és legalább 90% DCI-P3 színtartomány lefedésére.
HDR10: Ez egy olyan HDR szabvány, amely lehetővé teszi a HDR tartalmak lejátszását a monitoron. A HDR10 az egyik legelterjedtebb HDR szabvány, és a legtöbb HDR tartalom támogatja ezt a szabványt.
Fontos megjegyezni, hogy az HDR minősítések és szabványok nem jelentenek minden esetben jobb képminőséget, és nem minden felhasználónak van szüksége a legmagasabb minősítésű monitorra. Az egyéni igényeknek megfelelően érdemes topicban kérdezni.
VRR
VRR (Variable Refresh Rate) magyarul változtatható képfrissítési frekvencia, és egy olyan funkció, ami bizonyos játékkijelzőkön elérhető. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a monitor dinamikusan módosítsa a képfrissítési frekvenciáját, hogy az megegyezzen a grafikus kártya által kibocsátott játék tartalmával vagy konzolok esetében. Ez segíthet megszüntetni a képbevágásokat, a szaggatást és más vizuális hibákat, amelyek akkor jelentkeznek, ha a grafikus kártya és a monitor nem teljesen szinkronizáltak.
A VRR engedélyezéséhez először ellenőrizze, hogy a grafikus kártya támogatja-e a technológiát, majd engedélyezze azt a grafikus beállításokban. Amikor az engedélyezve van, a monitor automatikusan módosítja a képfrissítési frekvenciáját, hogy az megegyezzen a grafikus kártya által kibocsátott tartalommal. A VRR használata jelentősen javíthatja a játékélményt, különösen a gyorsan változó jeleneteknél, és csökkentheti a képbevágások és más vizuális hibák előfordulását.
LUT
A LUT rövidítés a "Look-Up Table" kifejezésre utal, ami magyarul "képtorzítási táblázat" vagy "képszíntorzítási táblázat" jelent. A LUT egy olyan táblázat, amely a kijelzőnek a számítógép által küldött digitális jeleket hogyan kell átalakítani a megjelenített képek színeinek és kontrasztjának megjelenítése érdekében.
A kijelzők LUT-jai lehetővé teszik a színkalibrációt, ami azt jelenti, hogy a monitor beállításai pontosan illeszkednek a szabványos színprofilokhoz, hogy a képek színei megfelelően jelenjenek meg. Az egyes LUT-ok számossága és pontossága határozza meg a kijelző színegyensúlyát, színterét és kontrasztját.
Egyes professzionális monitorok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy módosítsák a LUT-t, vagy akár hozzáférjenek a kalibrálásához is, hogy a kijelzők pontosan illeszkedjenek a felhasználó igényeihez és a munkájuk követelményeihez.
ICC Profil
Az ICC profil (International Color Consortium profil) olyan szabványosított szoftveres fájl, amely leírja, hogyan jelenjenek meg a színek egy adott eszközön vagy kijelzőn. A monitorok esetében az ICC profil meghatározza, hogyan jelenjenek meg a színek a monitoron.
Mivel a különböző gyártók különböző technológiákat használnak a monitorok előállításához, a színek megjelenése eltérő lehet a különböző monitorokon. Az ICC profil segítségével a színek azonosak maradnak azonos tartalom esetén, függetlenül attól, hogy milyen típusú monitoron jelenik meg.
Az ICC profil használata lehetővé teszi a színhelyesség javítását a monitoron, ami különösen fontos a színhelyes munka esetén, mint például a grafikai tervezés vagy a képfeldolgozás. A megfelelő ICC profil használatával a monitor pontosabban jeleníti meg a színeket, és ezáltal elősegíti a színhelyes munkát.
Felbontás
A monitor felbontás a kijelzőn megjelenő képpontok (pixelek) száma a vízszintes és függőleges irányban. A felbontás általában a szélesség és a magasság pixel számában van kifejezve.
A monitorok felbontása számos méretben és arányban változik, és az alábbiakban felsoroljuk a leggyakoribb felbontásokat:640 x 480 - VGA
800 x 600 - SVGA
1024 x 768 képpont - XGA
1280 x 720 - HD
1366 x 768 - HD+1024 x 768
1200 x 1600
1280 x 1024 (SXGA)
1366 x 768 (FWXGA)
1440x900 WXGA+
1536 x 2048
1600 x 900 (HD+)
1680 x 1050 (WSXGA+)
1920 x 1080 (Full HD)
1920 x 1200 (WUXGA)
1920 x 1920
1920 x 540
2048 x 2560
2560 x 1440 (WQHD)
2560 x 1600 (WQXGA)
2560 x 1080 (UW-FHD)
2560 x 2880 (SDQHD)
3280 x 2048
3440 x 1440 (UW-QHD)
3840 x 2160 (4K)
3840 x 1600 (UW-QHD+)
3840 x 1200 (Double WUXGA)
3840 x 1080 (Double Full HD)
4096 x 2160 (4K DCI)
4200 x 2800
5120 x 2160 (UW5K)
5120 x 2880 (5K)
5120 x 1440 (Dual QHD)
6016 x 3384 (6K)
7680 x 4320 (8K)A magasabb felbontású monitorok több képpontot képesek megjeleníteni, ami javítja a kép részletességét és élességét. Fontos megjegyezni, hogy a nagyobb felbontású monitorok általában drágábbak, és a nagyobb felbontás miatt a számítógépnek több erőforrást kell felhasználnia a képek megjelenítéséhez.
Panel válaszidő
A monitor válaszideje az az idő, amely alatt a kijelző egy pixelének színét képes megváltoztatni. A válaszidő a kijelző technológiájától és a gyártótól függően változó, és általában milliszekundumban (ms) mérik. Általában a válaszidő a gyorsabb, annál jobb, mivel a gyorsabb válaszidő lehetővé teszi a kijelző számára, hogy könnyedén kövesse a videofelvételeket vagy a játékot.
A régebbi CRT (katódcsöves) monitorok általában alacsonyabb válaszidővel rendelkeztek (1-5 ms), míg az LCD és LED monitorok gyártója a válaszidőt általában 1 ms és 5 ms közötti tartományban állítja elő. Fontos megjegyezni, hogy a gyártó által megadott válaszidő gyakran eltérhet a valóságos válaszidőtől, ezért érdemes lehet elolvasni néhány független tesztet, mielőtt kiválasztjuk a megfelelő monitort.
A játékosoknak és videószerkesztőknek általában alacsonyabb válaszidőt ajánlanak, mivel ezek a felhasználók olyan feladatokat végeznek, amelyek magasabb képfrissítési arányt és gyorsabb válaszidőt igényelnek. Az átlagos felhasználók számára azonban általában elég a 5 ms-os vagy annál nagyobb válaszidő, és nincs szükségük a gyorsabb válaszidőre.
Képarányok
A monitorok képaránya az a szélesség/magasság arány, amelyet a kép megjelenítésekor alkalmaznak. A képarány a monitor szélességének és magasságának arányával van meghatározva. Az alábbiakban felsorolom a leggyakoribb monitor képarányokat:
4:3 - Ez a klasszikus képarány, amelyet a régebbi tévék, monitorok és videókamerák használtak. A 4:3 arányú monitorok szélessége általában kisebb, mint az újabb képarányú monitoroké, és ezeket a monitorokat ma már ritkábban használjuk.
16:9 - Ez a legelterjedtebb képarány a mai monitoroknál. Az 16:9 arányú monitorok szélesebbek, mint a régebbi 4:3 arányú monitorok.
16:10 - Ez a képarány a régebbi 4:3 arányú monitorok és az újabb 16:9 arányú monitorok között helyezkedik el. A 16:10 arányú monitorok kissé szélesebbek, mint a 4:3 arányú monitorok, de kisebbek, mint a 16:9 arányú monitorok. Ezek a monitorok általában a vállalati és a professzionális felhasznok használják.
21:9 - Ez a képarány a szélesvásznú monitorok speciális típusa, amelyeket a mozik szélesvásznú filmjeinek megjelenítésére terveztek. A 21:9 arányú monitorok szélessége nagyon nagy lehet, így nagyon nagy felületen megjeleníthetők a videók, vagy egyéb tartalmak.
Fontos megjegyezni, hogy a képarány kiválasztása személyes preferenciák és a felhasználás céljától is függ. A szélesvásznú monitorok kiválóak a videók, játékok és a munkaterületek megjelenítéséhez, míg a 4:3 vagy 16:10 arányú monitorok alkalmasabbak lehetnek.
Egyéb képarányok még:
1:1
3:2
3:4
4:3
4:5
5:4
16:9
16:10
16:4.5
16:4
16:18
17:9
19:10
21:9
24:10
32:9
32:10Mit jelent a monitoroknál a Hz és mire jó?
A monitor Hz (Hertz) egy mértékegysége azoknak a ciklusoknak vagy hullámoknak, amelyeket a monitor generál egy másodperc alatt. A monitor Hz értéke meghatározza, hogy mennyi képkockát képes megjeleníteni.
A legtöbb monitor általában 60 Hz-et tud megjeleníteni, ami azt jelenti, hogy 60 képkockát képes megjeleníteni másodpercenként. Azonban vannak olyan magasabb Hz értékkel rendelkező monitorok is, amelyek 120 Hz, 144 Hz, 240 Hz vagy akár még magasabb Hz értékeket is tudnak elérni. Ezeknek a monitoroknak a nagyobb Hz értéke lehetővé teszi a simább, gyorsabb és kevesebb szaggatású kép megjelenítést.
A magasabb Hz értékű monitorok általában előnyösek lehetnek a játékosok számára, akik nagy sebességgel játszanak, mivel a nagyobb Hz érték simább képet eredményezhet és csökkentheti a szem fáradtságát. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a magasabb Hz értékű monitorok általában drágábbak is lehetnek.
Színmélység
A monitor színmélysége azt jelzi, hogy hány különböző színt tud megjeleníteni a monitoron. A színmélységet általában bitben mérjük, és azt a számot adjuk meg, hogy hány színt képes megjeleníteni. Minél nagyobb a színmélység, annál több különböző színt tud megjeleníteni a monitor megjeleníteni, így a kép színei sokkal élesebbek és részletesebbek lesznek.
Vegyük csak a legáltalánosabb 8 bit-es színmélységű monitorokat , vörös, a zöld és a kék színek mindegyikéhez 8 bitet használnak, ami összesen 24 bitet eredményez, és ez 2^24 vagyis 16 777 216 különböző szín lehetőségét jelenti. Azonban az összes szín közül csak egy kis része látható a számunkra, azaz a sRGB színtér által lefedett színeket tudjuk csak látni. Az sRGB színtér egy szabványos színtér, amelyet a számítógépes grafikában, a digitális fényképezésben és a webes tervezésben.
Az 8 bit színmélységű monitorok általában már képesek a színek átmenetének simább és finomabb megjelenítésére, mint a 6 bit színmélységű monitorok, mivel nagyobb számú színárnyalatot tudnak megjeleníteni. A 8 bit színmélységű monitorok az általános felhasználók számára megfelelőek lehetnek, ha számítógépes játékokat játszanak, videókat néznek vagy alapvető grafikai munkát végeznek. Ha azonban nagyobb színpontosságra van szükségünk, például színkritikus feladatokhoz, akkor érdemes egy magasabb színmélységű monitorra beruházni, mint például egy 10 vagy 12 bites színmélységű monitorra.
A leggyakoribb monitor színmélységek a következők:
6 bit: 6 bit színmélységű monitorok csak 64 különböző színt képesek megjeleníteni, ami viszonylag alacsony szám, és a kép színei korlátozottak lesznek.
8 bit: 8 bit színmélységű monitorok már 256 különböző színt képesek megjeleníteni, ami sokkal több lehetőséget ad a kép színeinek megjelenítésére.
10 bit: 10 bit színmélységű monitorok már 1024 különböző színt képesek megjeleníteni, ami még nagyobb színpontosságot eredményez.
12 bit: 12 bit színmélységű monitorok akár 4096 különböző színt is képesek megjeleníteni, és ezek a monitorok általában a legmagasabb minőségű kép megjelenítésére használják.
Fontos megjegyezni, hogy a magasabb színmélységű monitorok általában drágábbak, és a megjeleníthető színek száma csak akkor lesz észrevehető különbség a látványban, ha a monitorhoz kapcsolódó videók és képek támogatják a magasabb színmélységet.
Színtér megjelenítés
sRGB
sRGB / AdobeRGB
sRGB / DCI-P3
sRGB / AdobeRGB / DCI-P3A színterek egy adott színtérmodell területén belüli színtartományt határoznak meg, amely meghatározza, hogy az adott eszköz vagy rendszer milyen színeket képes megjeleníteni. A monitorok színterei alapvetően három típusra oszthatók: sRGB, AdobeRGB és DCI-P3.
Az sRGB színtér a számítógépes grafikában, a digitális fényképezésben és a webes tervezésben a leggyakrabban használt színtérmodell. Az sRGB színtér egy szabványos színtér, amely biztosítja a megfelelő színvisszaadást az összes számítógépes eszközön és kijelzőn. Az sRGB színtér jellemzői közé tartozik a kis színtartomány és az alacsonyabb kontrasztarány, ezáltal a színek természetesebbnek tűnnek, és megfelelnek az átlagos felhasználók igényeinek.
Az AdobeRGB színtér egy nagyobb színtartományt biztosító színtérmodell, amelyet főként a szakmai grafikusok és nyomtatási szakemberek használnak. Az AdobeRGB színtér nagyobb színtartományt biztosít az sRGB színtérnél, így gazdagabb, élesebb és jobban árnyalt színeket lehet vele megjeleníteni.
A DCI-P3 színtér a videó- és filmipari szakemberek számára készült, és a DCI (Digital Cinema Initiatives) által kidolgozott szabványos színtérmodell. A DCI-P3 színtér nagyobb színtartományt biztosít az sRGB színtérnél, így gazdagabb és intenzívebb színeket lehet megjeleníteni. A DCI-P3 színtér elsősorban a 4K és az 5K felbontású monitorokban használatos, és alkalmazása a mozifilmek és a televíziós tartalmak megjelenítésére.
Az sRGB / AdobeRGB színtér a szakmai grafikusok és a nyomtatási szakemberek számára ajánlott, akik nagyobb színtartományt és magasabb kontrasztarányt igényelnek. Az sRGB / DCI-P3 színtér a videó- és filmipari szakemberek számára javasolt, akik az általuk készített tartalmakat a moziban vagy a televízióban kívánják bemutatni. Az sRGB / AdobeRGB / DCI-P3 színtér kombinálja az összes színteret.
Rec. 709 színskála
A Rec. 709 széles színskála (vagy BT.709) egy olyan szabványos színskála, amely meghatározza a HD és Full HD videóformátumok színterét, illetve a színek megjelenítését. Ez a színskála széles körben használatos a televíziók, a monitorok és a digitális kameráknál.
A Rec. 709 színskála a színeket egy adott színtérben ábrázolja, és az NTSC (National Television System Committee) szabvány alapján alakult ki. A színskála meghatározza a vörös, zöld és kék színek intenzitását, valamint a fehér pontot. Ez lehetővé teszi, hogy a monitorok és televíziók pontosan jelenítsék meg a HD és Full HD tartalmakat, és azokat az eredeti színekben tükrözzék.
A Rec. 709 széles színskála használata fontos lehet a film- és videószerkesztés során, mivel biztosítja, hogy a videóformátumok színei pontosan jelenjenek meg a monitoron vagy a televíziók képernyőjén. A Rec. 709 széles színskála támogatása lehetővé teszi a színek pontosabb megjelenítését a monitoron, és így elősegíti a színhelyes munkát a videó- és filmkészítés területén.
Delta E (ΔE) a színpontosság
A Delta E (ΔE) a színpontosság mérésére szolgáló érték, amely azt mutatja meg, mennyire különbözik egy adott szín az ideális színtől a színtérben. Az ideális szín a referenciaszín, amelyet a monitor gyártója meghatározott a monitor teljesítményének optimalizálása érdekében.
Az Delta E érték a színpontosság mérésére használatos, és kifejezi a színek valósághűségét. Minél alacsonyabb a Delta E érték, annál jobban megegyeznek a megjelenített színek az ideális színekkel, és annál nagyobb a színpontosság.
A Delta E < 2 érték általában elfogadható a színpontosság szempontjából, míg a Delta E < 1 érték kiváló színpontosságot jelent. A színhelyes munkához fontos a magas színpontosság, mivel biztosítja, hogy a megjelenített színek megegyeznek az eredeti tartalom színeivel.
A színpontosság javítása érdekében a monitorok általában kalibrálhatók, hogy biztosítsák az optimális színpontosságot. A kalibrálás során a monitor beállításai és az ICC profil módosításra kerülnek annak érdekében, hogy az ideális színek jobban megfeleljenek a referenciaszíneknek, és csökkentsék a Delta E értéket.
Calman Verified
A Calman Verified egy olyan minősítés, amelyet a Portrait Displays cég biztosít monitorok számára. A Calman Verified minősítés azt jelzi, hogy a monitor színpontossága és teljesítménye megfelel a Portrait Displays által meghatározott szigorú szabványoknak, amelyeket a professzionális színkalibráció és a videószerkesztés területén alkalmaznak.
A Calman Verified minősítéshez a monitor színpontosságát és teljesítményét több tesztnek kell alávetni, beleértve a színpontosságot, a kontrasztot, a fényerőt és a színhőmérsékletet. A tesztek eredményei alapján a monitorokkal kapcsolatos teljesítmény és színpontosság információi a Portrait Displays adatbázisába kerülnek, amelyet a szakemberek széles körben használnak a kalibráláshoz és a színhelyes munkához.
A Calman Verified minősítés egyfajta garancia arra, hogy a monitor megfelelő teljesítményt nyújt a színhelyes munka és a színkalibráció területén. Azok a felhasználók, akik professzionális színkalibrációt és videószerkesztést végeznek, gyakran keresnek Calman Verified minősítésű monitorokat, mert biztosak lehetnek abban, hogy a monitor megbízható és pontos teljesítményt nyújt.
Minden ami SYNC
Nvidia Sync
Nvidia cég által kifejlesztett technológia, amelynek célja a képfrissítési ráta (frissítési gyakoriság) és a videokártya által generált képek összehangolása a monitorral. Ennek az eljárásnak a neve "G-Sync".
A G-Sync technológia egy speciális hardvermodult tartalmaz, amelyet a monitorba kell integrálni, és a videokártyával együtt dolgozik. A modul feladata, hogy összehangolja a képfrissítési ráta és a videokártya által generált képek közötti kommunikációt, és eltünteti a szaggatást.
A G-Sync technológia előnyei közé tartozik a simább és kevésbé szaggatott képek megjelenítése, valamint a késleltetés csökkentése, ami fontos lehet a játékosok számára. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a G-Sync technológia csak az Nvidia videokártyákkal működik, és csak azokkal a monitorokkal, amelyekbe integrálva van hardvermodul.
Az Nvidia azonban kifejlesztett egy másik technológiát is, amelyet "Adaptive Sync" néven ismernek, és amely hasonló funkciókat kínál, mint a G-Sync, de az AMD videokártyákkal is működik. Az Adaptive Sync más néven "FreeSync" technológiát használ, és a monitor gyártóinak szélesebb körét célozza.
Adaptive Sync
Az Adaptive Sync egy kijelző technológia, amely az AMD cég által kifejlesztett FreeSync néven ismert. Ez a technológia egy szabvány, amely lehetővé teszi a videokártya és a monitor közötti szinkronizációt, és így a kijelzőn megjelenő képek simábbá és kevésbé szaggatottá válnak.
Az Adaptive Sync technológia működése alapján a monitor képfrissítési rátája automatikusan alkalmazkodik a videokártya által generált képekhez. Ez azt jelenti, hogy a monitor csak azon képkockákat jeleníti meg, amelyeket a videokártya időben továbbított. Ennek eredményeképpen eltűnik az olyan probléma, mint a szaggatás vagy a kép torzítása.
Az Adaptive Sync technológiának számos előnye van, különösen a játékosok számára. A simább képek mellett az Adaptive Sync csökkenti a képkésleltetést, ami kritikus lehet az akció játékokban vagy az e-sport versenyeken. Az Adaptive Sync egy általánosabb technológia, mint az Nvidia G-Sync, mivel az AMD videokártyákkal is működik.
AMD FreeSync
Az AMD FreeSync egy kijelző technológia, amelynek célja a videokártya és a monitor közötti szinkronizáció biztosítása, hogy a megjelenített képek simábbak és kevésbé szaggatottak legyenek.
Az AMD FreeSync működési elve nagyon hasonló az Nvidia G-Sync technológiához, amelyet az előzőekben ismertettem. Az AMD FreeSync technológia a videokártya és a monitor közötti kommunikáció javítására szolgál, és megszünteti a szaggatást és a képtorzítást.
Az AMD FreeSync technológia előnyei közé tartozik a simább és kevésbé szaggatott képek, a kisebb képkésleltetés, valamint az energiatakarékosság. Az AMD FreeSync technológia nem igényel speciális hardvermodulokat a monitorban, így a monitorok gyártása és az áruk is nagyon kedvezőek.
Az AMD FreeSync technológiát már számos monitor támogatja, és széles körben elérhető a piacokon. Az AMD FreeSync technológia általánosabb technológia, mint az Nvidia G-Sync, mivel az AMD videokártyákkal és a szabványos Adaptive Sync támogatással rendelkező monitorokkal működik. Az AMD FreeSync egyre inkább népszerűvé válik a játékosok körében, akik simább és stabilabb képeket szeretnének a játékaik közben.
A FreeSync-nek több szintje van:
FreeSync: akadásmentes kép, alacsony input lag
FreeSync Premium: mint az előző, csak itt már van LowFramerateCompensation is (röviden LFC). Ez lényegében annyit tud, hogy a FreeSync tartomány alja általában 48Hz, ha ez alá esne egy játék, pl 24 fps (képkoca/másodperc), akkor egy képkockátt többször (jelenet esetben kétszer) rajzol ki, ezzel is csökkentve a "szaggatást".
FreeSync Premium Pro (korábban FreeSync 2 HDR): mint a Premium, csak itt már jobb HDR támogatottság van, ilyen monitorok vagy nagyon ritkák vagy nagyon prémium/játékos kategória.G-Sync Compatible
Az nvidia a GeForce 10x0 szériától felfelé lehetővé tette, hogy a GeForce kártyák is működjenek AMD FreeSync technológiás monitorokkal. Vannak hivatalosan kompatibilis (tesztelt) monitorok, és olyanok is, ahol nincs feltüntetve, de általában jó eséllyel működik a Sync. Ha ilyet vennél, és nincs hivatalos tanúsítványa, akkor kérdezz itt vagy fórumkon érdemes utánaolvasni.
ELMB Sync
Extreme Low Motion Blur Sync (ELMB Sync) egy olyan szinkronizációs technológia, amely lehetővé teszi a monitor képfrissítési rátájának és az alacsony mozgásé mosodás (Low Motion Blur, LMB) technológia szinkronizálását. Ez a technológia kifejezetten játékosoknak készült, akik simább és stabilabb képeket szeretnének a játékaikban.
Az ELMB Sync technológia használatával az ASUS monitorok lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy az alacsony mozgásé mosodás (LMB) és a képfrissítési ráta szinkronizálásával élvezhessék a simább és stabilabb képeket a játékokban. Az ELMB technológia csökkenti a képmozgást, így a gyors jelenetek is élesek maradnak.
Az ELMB Sync technológia kizárólag ASUS monitorokon érhető el, és támogatja az NVIDIA G-Sync és az AMD FreeSync technológiákat is. Az ELMB Sync technológiával rendelkező ASUS monitorok általában különleges játék funkciókkal is rendelkeznek, például az ASUS GamePlus és az ASUS GameVisual funkciókkal, amelyek tovább javítják a játékélményen.
V-Sync
V-Sync (Vertical Synchronization) egy olyan szinkronizációs technológia, amely a videokártya és a monitor képfrissítési rátáját szinkronizálja annak érdekében, hogy elkerülje a képszakadást és a torzított képeket. A képszakadás akkor fordul elő, amikor a videokártya és a monitor különböző képfrissítési rátával rendelkezik, így a videokártya az újabb képet jeleníti meg, mielőtt a monitor az előzőt befejezné.
Az V-Sync technológia a videokártya és a monitor közötti kommunikációt javítja annak érdekében, hogy az újabb képek csak akkor jelenjenek meg, amikor a monitor már elkészült a korábbi képpel. Ez segít megakadályozni a képszakadást és a torzított képeket.
Az V-Sync technológiát általában a videokártya illesztőprogramjaiban vagy a játékok beállításaiban lehet bekapcsolni vagy kikapcsolni. Fontos megjegyezni, hogy az V-Sync bekapcsolása kis mértékben növelheti a késleltetést (input lag) a játékokban, mivel a videokártyának és a monitor(oknak) várnia kell, amíg az előző kép befejeződik, mielőtt a következő képet megjeleníti.
QuickSync
Bár szinte nem sok köze van a képitartalom és a VGA & monitorok közti kommunikációjában, de még is ide tenném.
QuickSync egy hardveres video kódolási technológia, amelyet az Intel fejlesztett ki, és az Intel processzorokban található. A QuickSync lehetővé teszi a gyorsabb videokódolást a számítógépen, így a videók könnyebben megoszthatók és feldolgozhatóak.
A QuickSync a video kódolást a processzorban elhelyezett beépített grafikus vezérlővel végzi el. Ez a megoldás jelentősen csökkenti a CPU kihasználtságát és növeli a rendszer teljesítményét. A QuickSync támogatja a H.264/AVC, a H.265/HEVC, a MPEG-2, a VC-1, és a VP9 videóformátumokat, és támogatja a hardveres video kódolót.
A QuickSync technológia nagyon hasznos lehet a videószerkesztés és video kódolás során, mivel jelentősen csökkentheti a videók kódolási idejét és növelheti a rendszer általános teljesítményét. A QuickSync támogatása eltérő lehet az Intel processzorok között, így érdemes ellenőrizni az adott processzor adatlapját, hogy támogatja-e ezt a technológiát.
Milyen messziről kell nézni egy monitort , átmérő ,felbontás, távolság ?
Az ideális nézési távolság a monitor és a szemek között a monitor átmérőjétől és felbontásától függ.
Általánosságban elmondható, hogy az optimális távolság a monitor és a szemek között 50 és 80 centiméter között van.
Az optimális nézési távolság a monitor átmérőjétől is függ. A monitor átmérőjének a felétől indulhatunk ki, mint a megfelelő nézési távolság, például ha egy 24 hüvelykes (60 cm) monitorunk van, az optimális nézési távolság 30 cm és 40 cm között lesz.
A felbontás szintén szerepet játszik a megfelelő távolság meghatározásában. A nagyobb felbontású monitorokat közelebbről kell nézni, mint az alacsonyabb felbontású monitorokat.
Itt van egy táblázat, amely segít az optimális távolság meghatározásában a monitor átmérője és felbontása alapján:
Monitor átmérője --->Felbontás--->Optimális távolság
19-21 hüvelykes--->1080p (Full HD)--->50-60 cm
23-24 hüvelykes--->1080p (Full HD)--->60-70 cm
27 hüvelykes--->1440p (Quad HD)--->70-80 cm
32 hüvelykes---> 1440p (Quad HD)---> 80-90 cm
34-35 hüvelykes--->1440p (Quad HD)--->90-100 cm
27-32 hüvelykes--->4K (Ultra HD)--->70-80 cm
34-40 hüvelykes--->4K (Ultra HD)--->80-90 cmFontos megjegyezni, hogy ezek csak általános irányelvek, és minden ember más távolságot preferálhat a monitor és a szemek között. Az optimális távolság kiválasztása során figyelembe kell venni a szemünk állapotát és a szemüveg vagy kontaktlencse használatát is.
Kalibráció
A monitor kalibráció egy olyan folyamat, amely során az adott monitor beállításait finom hangolják, hogy pontosan megjelenítsék a színeket, a fényerőt és a kontrasztot. A monitor kalibráció fontos feladat, különösen akkor, ha színpontosságra van szükség, mint például a grafikus tervezők, fotósok, vagy a videószerkesztők munkája során.
-gyárilag kalibrált-e a monitor?
Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb monitor alapértelmezésben nincs teljesen kalibrálva, és ennek eredményeként nem adja vissza a színeket és a fényességet olyan pontosan, ahogy azt a felhasználó elvárja.
Azonban a magasabb árkategóriájú/kifejezetten alkotásra tervezett monitorokat gyakran gyárilag kalibrálják, ezt külön jelölik/említik (pl. a gyártó honlapján) az adott monitor esetében. Erre példa az Asus ProArt szériája vagy az EIZO ColorEdge széria, ahol külön kis papírt kapsz a kalibárlásról, annak eredményeiről, illetve megkapod a hozzá való ICC színprofilt is.
A még professzionálisabb felhasználók számára pedig készülnek/készültek olyan monitorok/laptopok, amik tartalmaznak a kalibrációhoz szükséges hardvert/szenzort is. Ilyen pl az Eizo ColorEdge
vagy a ThinkPad W/P széria.
Monitorok esetében van-e értelme a kalibrációnak ?
Igen, a monitor kalibrálása nagyon fontos, ha pontos és megbízható színek megjelenítésére van szükség. A kalibráció nélküli monitorok általában az alapértelmezett gyári beállításokat használják, amelyek általában nem pontosak. Ez azt jelenti, hogy a képek és a színek eltérhetnek a valóságos színektől, ami problémákat okozhat például azoknak, akik színkritikus munkát végeznek, mint például grafikus tervezők, fényképészek, művészek.
Ha otthon akarjuk kalibrálni, akkor mi kell hozzá, érdemes-e egyáltalán nekiugrani ?
Ha otthon szeretnénk kalibrálni a monitorunkat, akkor szükségünk lesz néhány dologra. Az első és legfontosabb a kalibráló eszköz. Ez lehet szoftver vagy hardveres eszköz, amelyet a monitorunkhoz csatlakoztatunk, és segít beállítani a színeket és a fényességet a lehető legjobb módon.
A kalibráló eszköz általában egy olyan eszköz, amely méri a monitor által megjelenített színeket, és használja az adatokat annak érdekében, hogy pontosan beállítsa a monitor színhelyességét és fényerejét.
A második dolog, amire szükségünk van, egy sötétített szoba. Ez segít abban, hogy a monitorunk megjelenített színei ne legyenek befolyásolva a külső fényektől. Ezen kívül fontos, hogy a monitorunk szín- és fényerő beállításai a lehető legnagyobb pontossággal történjenek, ezért célszerű a sötétített helyiségben végezni a kalibrációt.
Végül szükségünk lesz egy megfelelő monitorprofilra, amely meghatározza a monitorunk színhelyességét és a fényerejét. A kalibráló eszköz általában a profil létrehozását is elvégzi, de fontos, hogy ellenőrizzük, hogy a profilunk megfelelően működik és megfelelően van-e beállítva.
Összefoglalva tehát, a monitor otthoni kalibrálásához szükségünk van egy kalibráló eszközre, egy sötétített helyiségre, és egy megfelelő monitorprofilra. A monitor kalibrálásával a színeket és a fényességet pontosan beállíthatjuk, így biztosítva, hogy a képek és a színek a lehető legjobban jelenjenek meg .
Bár otthoni monitor kalibrálás lehetősége adott, az eredményeket tekintve nem biztos, hogy minden esetben megfelelő színminőséget és színhelyességet érhetünk el, különösen, ha nem rendelkezünk megfelelő ismeretekkel és tapasztalattal. Érdemes tudni, hogy a monitorok kalibrálása nem csak egy szoftver vagy hardver eszköz használatát jelenti, hanem szakmai tapasztalatokra és ismeretekre is szükség van a hatékony és pontos kalibrálás érdekében.
Ha fontos a színhelyesség vagy a színminőség például munkához vagy szakmai tevékenységhez, akkor érdemes szakembert felkeresni a monitor kalibrálásához. A profi szakember az eszközök, az ismeretek és a tapasztalatok rendelkezésével nagyobb valószínűséggel érheti el a megfelelő kalibrálási eredményeket, ami garantálja a monitor pontosabb színeit és árnyalatait.
Az otthoni monitor kalibrálása tehát lehetséges, de fontos, hogy vegyük figyelembe a korlátainkat, és ha bizonytalanok vagyunk az eljárásban, jobb felkeresni egy szakembert, aki segíthet abban, hogy a monitorunk a lehető legjobb színminőséggel és színhelyességgel rendelkezzen.
Milyen színtérre érdemes kalibrálni?
A színtér kiválasztása a kalibrálás során fontos döntés, mert hatással van a monitor által megjelenített színek pontos reprodukciójára. Azonban nincs egyetlen "helyes" színtér kiválasztása, mivel ez függ az adott felhasználás céljától és a megjelenített tortalomtól.
Általában az sRGB színtér a legelterjedtebb és a legjobban támogatott színtér, amelyet a legtöbb böngésző és eszköz alapértelmezésben használ. Az sRGB színtér általában a legjobb választás a webes és digitális tartalmak megjelenítésére, mivel a legtöbb weboldal és digitális tartalom ezt a színteret használja.
Ha a monitorunkat színhelyesebben akarjuk kalibrálni, akkor lehetőség van a DCI-P3 színtérre kalibrálni. A DCI-P3 a moziiparban használt színtér, amely szélesebb színtartományt tartalmaz, mint az sRGB színtér, és nagyobb színmélységet biztosít. Ez a színtér különösen ajánlott a filmek vagy videók szerkesztéséhez, ahol fontos az árnyalatok pontossága.
Adobe RGB színtér a fotósok körében is népszerű, mivel ez a színtér tartalmazza a széles színtartományt, amely lehetővé teszi a különböző színek pontos megjelenítését. Az Adobe RGB színtér leginkább a nyomtatási munkákhoz ajánlott, ahol nagyobb színtartományt kell kezelni.
Végül, ha olyan szakmai tevékenységet folytatunk, amely speciális színteret igényel, mint például a GIS (geográfiai információs rendszer) vagy a CAD (számítógéppel segített tervezés), akkor szükséges lehet egyéni színtér létrehozása és kalibrálása a pontosabb színek megjelenítése.
Végül fontos megjegyezni, hogy az egyes eszközök, monitorok, nyomtatók és kijelzők különböző színtereket támogathatnak, ezért a színtér kiválasztása függ az adott eszköz lehetőségeitől is. A megfelelő színtér kiválasztása és a monitor pontos kalibrálása segít abban, hogy a színek pontosabban és valósághűbben jelenjenek meg.
Mi történik, ha megveszem a wide-gamut monitort, de kalibrálás nélkül használom?
Ha megveszel egy wide-gamut monitor és kalibrálás nélkül használod, akkor az esetleges színek torzulások miatt nem fogod tudni pontosan megítélni a színeket és a képek valósághűségét. Egy wide-gamut monitor több színt tartalmaz, mint egy átlagos monitor, és ha nem kalibrálod, akkor a túlságosan élénk vagy telített színek torzítani fognak.
Például, ha olyan tartalmat nézel vagy szerkesztesz, amely az sRGB színteret használja, de a wide-chamut monitorod DCI-P3 vagy Adobe RGB színteret használ, akkor a színek túl élénkek vagy túl telítettek lehetnek, amelyek torzíthatják a valóságot. A wide-gamut monitorok általában a színek hűségének javítására és a szélesebb színtartomány megjelenítésére lettek tervezve, de ennek megfelelő kalibrálás nélkül a színek nem lesznek pontosak.
Ezenkívül a kalibrálatlan monitor idővel színeződhet, azaz a színek mennyisége és a kijelzőkép általános minősége változhat. Ez azt jelenti, hogy a monitorod színei egyre inkább eltérhetnek az eredeti színektől, ha nem kalibrálod rendszeresen.
Összességében, ha egy wide-gamut monitort használsz, akkor érdemes kalibrálni, hogy az elvárt színek valósághűen jelenjenek meg a képernyőn, és megakadályozza a színeltorzulást.
Kalibráció és HDR hogyan fér meg egymás mellett?
A kalibráció és a HDR összeegyeztethető, azonban fontos tudni, hogy a HDR és a kalibráció nem ugyanazt a célt szolgálja.
A HDR (High Dynamic Range) az a technológia, amelynek célja, hogy a kép világosabb, élénkebb és jobban kontrasztos legyen, mint az átlagos monitorokon. Az HDR-támogatású monitorok szélesebb dinamikatartományt kínálnak, amely lehetővé teszi, hogy az árnyékok és a fényes részek részletgazdagon jelenjenek meg a képen. Ez általában jobb képminőséget eredményez, különösen a filmek és játékok esetében.
A kalibráció célja a monitor színeinek és a színreprodukció pontosságának javítása, és biztosítja, hogy a monitor színei valósághűek legyenek. A kalibráció során a monitor beállításait finomhangolják, hogy azok pontosan megjelenítsék a színeket, ahogy azokat a képeken megtervezték.
Tehát, ha HDR-támogatású monitort használsz, akkor az HDR tartalmak megjelenítéséhez nincs szükség kalibrációra, mert az HDR tartalmakat gyárilag úgy tervezik, hogy a lehető legjobban megjelenjenek az ilyen típusú monitorokon. A kalibráció a HDR funkciók mellett is fontos, hogy a színek valósághűek legyenek azokban a tartalmakban, amelyek nem támogatják az HDR-t.
Végül, ha a monitorod képes az HDR és a kalibráció funkcióra is, akkor azt javasoljuk, hogy kalibráld a monitorodat először, majd kapcsold be az HDR funkciót, és élvezd a jobb képminőséget.
Scaling más néven skálázás
A scaling a monitoron megjelenő kép méretének és felbontásának változtatását jelenti. Amikor a monitor felbontása és a kimeneti kép felbontása nem azonos, akkor a skálázási művelet automatikusan végrehajtódik, hogy a kimeneti kép megfelelően jelenjen meg a monitoron.
Az előnyei közé tartozik, hogy lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különböző felbontású és méretű képeket nézzenek meg a monitorjukon, anélkül hogy a kép torzulna, vagy a felbontása romlana. Például, egy 4K felbontású monitoron az 1080p felbontású képek megnagyobbítása lehetővé teszi, hogy a kép ne legyen túl kicsi, így jobban látható.
Azonban a scalingnek vannak hátrányai is. Ha a monitor felbontása és a kimeneti kép felbontása nem azonos, akkor a skálázási művelet során a kép átméretezése zajt okozhat, ami a kép élességét és minőségét csökkentheti. Ez különösen észrevehető lehet, ha nagy méretű vagy nagy felbontású képeket kicsinyítünk le.
Ezenkívül, a scaling művelet CPU erőforrásokat igényel, ami azt jelenti, hogy a számítógép lassabban működhet, különösen, ha a scaling nagyon nagy mértékű. Ez különösen problémás lehet játékok esetében, ahol a gyors és sima működés fontos.
Összességében, a scaling hasznos funkció, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különböző felbontású és méretű képeket nézzenek meg a monitorjukon, de figyelembe kell venni a hátrányait is. Az ideális megoldás az, hogy a monitor felbontása és a kimeneti kép felbontása megegyezzen, így a méretezés nem szükséges, és a képminőség is jobb lesz.
PPI avagy képpontsűrűség , másnéven pixel per inch
PPI a "Pixels Per Inch" rövidítése, amely a képernyőn megjelenő pixelek számát jelenti egy hüvelyk területen. A PPI a monitor felbontását és méretétől függ. Minél nagyobb a PPI, annál magasabb a képernyőn megjelenő képminőség és részletesség.
A PPI értéke alapvetően meghatározza a képernyőn megjelenő tartalom élességét. A nagyobb PPI értékkel rendelkező monitorok általában jobb képminőséget biztosítanak, mert a képernyőn megjelenő pixelek kisebbek és szorosabban helyezkednek el egymáshoz képest, ami azt eredményezi hogy élesebb részletgazdagabb a képi tartalom.
Például, egy 27 hüvelykes monitor 1080p felbontással körülbelül 82 PPI-t biztosít, míg ugyanazon méretű monitor 4K felbontással körülbelül 163 PPI-t biztosít. Ez azt jelenti, hogy a 4K monitor részletesebb képet biztosít, mert a pixelek kisebbek és szorosabban helyezkednek el egymáshoz képest, mint a 1080p felbontásra képes társai.
Összefoglalva, a PPI fontos tényező a monitor képminőségének meghatározásában, és általában minél nagyobb ez a szám annál élesebb, részlet gazdagabb , több tartalom megjelenítésére alkalmas.
PWM
(Pulse Width Modulation) az a módszer, amelyet a monitorok és más kijelzők használnak a fényerő szabályozására. A PWM-t általában az alacsonyabb árkategóriájú monitorokban és laptopokban alkalmazzák.
A PWM módszer az, hogy a monitor háttérvilágításának fényerejét időzített impulzusok sorozatával szabályozzák. Az impulzusok időtartamát és gyakoriságát változtatják annak érdekében, hogy a monitor fényerejét a kívánt szintre állítsák be.
Azonban a PWM használata káros lehet a szemre. Az impulzusok állandó változása és azok sebessége stresszt okozhat a szemnek, ami káros hatással lehet a szem egészségére, különösen hosszú távon.Ezért ajánlott olyan monitorokat választani, amelyek nem használnak PWM-t, vagy amelyekben a PWM frekvenciája nagyon magas, hogy ne okozzon káros hatásokat a szemre. A legjobb megoldás az, ha olyan monitorokat választunk, amelyek használnak DC (egyenáramú) dimmelést, amely a fényerőt egyenletesen szabályozza a monitor háttérvilágítása nélkül, így minimalizálja a szemterhelést.
Szem kímélési technológiák:
A számítógépes monitorok hosszú távú használata számos szemproblémát okozhat, mint például a szemfáradtság, a fejfájás, a száraz szemek, a homályos látás és az alvászavarok. Azonban számos technológia létezik, amelyek segíthetnek csökkenteni a szem terhelését és a fáradtságot, és javítani a kényelmet és a látásminőséget.
Flicker-Free technológia: Az ilyen monitorok általában nem használnak PWM-t (Pulse Width Modulation), így a monitor képernyője nem vibrál, ami csökkenti a szem fáradását és a fejfájás esélyét.
Blue Light Filter: Ez a funkció csökkenti a monitor képernyőjéről kisugárzott kék fény mennyiségét, amely káros lehet a szemre hosszabb ideig tartó expozíció esetén. A Blue Light Filter csökkenti a szem fáradását, és segít a jobb alvásminőség elérésében is.
Anti-glare (Fényvisszaverődés gátló) bevonat: A fényvisszaverődés gátló bevonat csökkenti a monitor képernyőjéről kisugárzó fény visszaverődését, ami csökkenti a szem terhelését.
Ergonomikus kialakítás: Az ergonomikus monitorok lehetővé teszik a magasság és a dőlésszög beállítását, amelyek segítenek a kényelmes és természetes testtartásban, és csökkentik a szem terhelését.
Ide tenném a pivot funkcióját ami lehetővé teszi a monitor függőleges elforgatását, így a képernyő tartalmát álló módban lehet megjeleníteni. Ez különösen hasznos lehet olyan felhasználóknak, akik sok dokumentumot, weblapot vagy egyéb tartalmat használnak, és szeretnék, hogy a teljes oldal egyszerre látható legyen.
A pivot funkció általában a monitor talpán vagy állványán található gomb segítségével aktiválható. Ha az állvány vagy talp rendelkezik pivot funkcióval, akkor a monitor testét lehet elforgatni a kívánt irányba, amely általában 90 fokos elforgatást jelent.
A pivot funkció számos előnyt kínál az olyan felhasználók számára, akik sok dokumentumot vagy weblapot használnak, mivel lehetővé teszi a dokumentumok egész oldalának egyidejű megjelenítését. A pivot funkció használatakor fontos figyelembe venni a megjelenített tartalom és a képarány közötti kapcsolatot, és a szükség szerint beállítani a megfelelő képarányt a monitor beállításaiban.
Alacsony kék fény kibocsátás: Egyes monitorok kifejezetten kis kék fény kibocsátására lettek tervezve, amely csökkenti a szem terhelését.
Megfelelő fényerő és kontraszt: A megfelelően beállított fényerő és kontraszt segít a szem fáradásának csökkentésében, és biztosítja a jobb láthatoságot a képernyőn.
Automatikus fényerő-szabályzás: Az automatikus fényerő-szabályzó funkció segítségével a monitor a környezeti fényviszonyokhoz igazítja a képernyő fényerejét, ami javítja a láthatoságot és csökkenti a szem terhelését.
Ezek az előnyök megkönnyítik a hosszú időtöltést a monitor előtt, és csökkentik a szem fáradását és kényelmetlenségét. Ha hosszú ideig dolgozik monitor.
Készítette:
Luck Dragon & Sztivo
Hirdetés
- Melyik tápegységet vegyem?
- Honor 200 Pro - mobilportré
- Láncfűrész topik
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- sziku69: Szólánc.
- 500 millió eurós bírságot kapott az Apple az App Store okán
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Nyaralás topik
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- További aktív témák...
- SAMSUNG (LH98QMTBPGCXEN ) 250CM !!! 4K WIFI SMART MONITOR ! AKCIÓ! IGAZI MOZI!!
- Új Bontatlan Apple Studio Display 27 5K Retina Thunderbolt Azonnal Átvehető Deák Térnél.
- Dell 27" U2722D IPS panel 2560x1440 2K / QHD Pivot HDMI USB-C 1 év gari több db!
- Újszerű Dell 34 -es hajlított kijelző - 3440x1440px / 100Hz / USB-C 65W töltéssel (S3423DWC)
- DELL ULTRASHARP U2415B 24" monitor FHD/IPS
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14600KF 32/64GB DDR5 RTX 4070Ti Super GAMER PC termékbeszámítással
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G6 - i7-8GEN I 16GB I 512GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- www.LicencAruhaz.hu OLCSÓ & LEGÁLIS SZOFTVEREK 0-24 KÉZBESÍTÉSSEL - Windows - Office - ÖRÖK GARANCIA
- Telefon felvásárlás!! iPhone 16/iPhone 16 Plus/iPhone 16 Pro/iPhone 16 Pro Max
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i3 10105F 8/16/32GB RAM RX 6500 XT 4GB GAMER PC termékbeszámítással