Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • JohnBart

    csendes tag

    Szűk két év után én is végiglőttem magam Yarán egy 80%-os leértékelést követően, íme az én két fillérem. És bocsánat a szóf*sásért. :)

    TL;DR:

    Egy sablon Ubisoft: The Game open-world FPS, ami a Far Cry 5 és a New Dawn mellett igen sokat merít a Ghost Recon: Wildlands-ből, a The Divisionből és az újabb Assassin's Creedekből is. Ez a korábbi részek után néhol előnyére, de szerintem összességében inkább hátrányára vált.

    Bővebben:

    A sztorinak cirka 80 óra alatt értem a végére, mivel igyekeztem kimaxolni mindegyik régiót. És bár élveztem a "forradalmat", szerintem a számozott epizódok közül mégis a 6 sikerült a leggyengébben, egyrészt a technikai problémái, másrészt egy csomó megkérdőjelezhető játékmenetbeli döntés miatt. Pro és kontra lentebb.

    Pro:

    + Hangulatos és meglepően változatos (bár szerintem feleslegesen nagy) karibi homokozó. Yara tényleg egy önálló országnak érződik, szemben pl. az FC4 Kyratjával.

    + Giancarlo Esposito és Anthony Gonzalez hozzák a kötelezőt, erősek a jeleneteik - főleg az utolsó két küldetésben.

    + Tetszett, hogy ismét beszél a főhős. Én a női Danival játszottam végig a programot, mivel a marketingkampány alapján ő tűnt kánoninak. Nisa Gunduz alakítása teljesen jó, bár néha az adott szituációhoz nem nagyon illett a szöveg és az intonáció (pl. örömittas harci kiáltás lopakodás közben, stb.). Külön plusz, hogy a külső nézetű cutscene-ek miatt a karakterünket a fotómódon kívül is igen sokszor látjuk.

    + A gunplay remek, a fegyvermódosítási vonulat szintén jól sikerült. A másodlagos (canted) irányzékok és a csőszájfékek behozatala jó újítás, utóbbi miatt már érdemes megfontolni, hogy mit rakjunk a flinták csövére: egy hangtompítót, vagy inkább egy, a pontosságot és visszarúgást jelentősen feljavító, de döghangos kompenzátort.

    + Az egyedi, fejleszthető járművek szintén ötletesek.

    + A lovaglás. A pacik a nehezebben taposható ösvények gyors bejárására (és az azok mentén elszórt ellátmány begyűjtésére) ideálisak, emiatt szerintem a légieszközök és a járművek mellett is simán van létjogosultságuk.

    + Változatos mellékküldetések. Az outpostok elfoglalása mellett ott vannak a narratív mellékküldetések és a könnyebb ügyességi/logikai feladványokat nyújtó kincskeresések, az időre menő supply drop vadászat, és a nyersanyagokkal megrakott teherkonvojok is. De bejöttek az újdonságok is ezen a téren, azaz a közúti ellenőrzőpontok, az elpusztítandó légvédelmi állások, és a szövetséges NPC gerillákkal együtt lenyomható rajtaütések. Tetszett az is, hogy az outpostok esetén opcionális mellékfeladatokkal is megdob minket a játék (pl. töltsünk le adatokat egy szerverről, stb.), amiket teljesítve plusz nyersanyagokat kapunk az elfoglalás után.

    + Az új kütyük, mint pl. a járműveket lebénító EMP töltet, az ellenfeleket taggelő felderítőgránát, vagy a telepíthető lövegtorony. Nyilván más Ubisoft címekben (Ghost Recon: Wildlands, The Division) már láttuk ezeket, de itt is jólesik használni őket.

    Semleges:

    * A Supremo és Resolver cuccok. Én kerültem őket, egyrészt mert szerintem nagyon elszálltak és komolytalanok, másrészt mert csak nagyobb kihívás pl. egy tankot hátbatámadva, gránátvetővel (vagy az üzemanyagtartályát és a motorját szétlőve) elintézni, mint egy hátizsákos katyusával.

    * Az állati segítők. Kb. ugyanaz a bajom velük mint a Supremokkal, a Far Cry 5-ből visszatérő Boomert leszámítva mindegyikük borzasztó abszurd, a komolyabb gerillaharcos miliőhöz nem passzoló jószág. (Most komolyan, idomított alligátor, szellemleopárd, és anarchista punk kakas?)

    * Bár a beszélő főhősnek örülök, az tény, hogy kb. 8-10 óra után eléggé önismétlővé válik Dani küldetéseken kívüli szövegkönyve, minden taggelést vagy hozzá vágott gránátot kb. ugyanazzal a 4-5 mondattal reagál le.

    * A Special Operationök nem rosszak, mindegyik map elég hangulatos és szép lett, de egyszer bőven elég végignyomni őket. A beléjük feccölt munka simán mehetett volna a "fő" mapba is.

    * Az AC2-ből átemelt feleletválasztós Bandido operationök szintén érdekesek, de elég hamar ismétlődnek, az értük kapott jutalmak meg annyira nem jelentősek. Azokat a "normál" játékmenet során is simán össze tudjuk gyűjteni.

    Kontra:

    - Az írás minősége borzasztó hullámzó, de szerintem összességében gyenge. A korábbi részekhez hasonlóan a főgonosz most is elég ritkán bukkan fel, Esposito és Gonzalez jó ~40 percet szerepel a cirka ~20-25 óra alatt végigtolható főszálban. A többi játékidő (és cutscene) a főgenyó frusztrálóan egydimenziós kisfőnökei, és a zömében szintén taszító társak között oszlik meg - a Maximas Matanzas-vonal különösen idegesítő volt. A hangulaton egyébként nem segít az sem, hogy ennek a résznek sem konzisztens a hangvétele: egymást váltják a drámai jelenetek, az olykor gyomorforgató és öncélúan erőszakos snittek, és az abszurd (meg sokszor gyermeteg) poénokkal operáló küldetések.

    - A teljesen felesleges és értelmetlen RPG-s szintezési rendszer. Grath-hez hasonlóan nekem sem volt világos, hogy a levelling végső soron miben nyilvánul meg a boltban megvehető készlet terebélyesedésén túl (ahol zömében olyan cuccokat adnak csak, amit a világban elszórt ládákból szintén összeszedhetünk ingyér'). Oké, elvileg a magasabb régiókban az ellenfelek valamennyivel többet sebeznek és jobban nyelik a golyót, de az szintén nem sokat nyom a latba, mivel a Ghost Recon Breakpointhoz hasonlóan a fejlövések kb. mindenkit elsőre padlóra küldenek (főleg páncéltörő lőszerrel), szóval az egész szisztéma a levegőben lóg.

    - A kraftolási-testreszabási rendszer rossz értelemben vett időhúzás, mivel állandó resource-gyűjtögetésre készteti a játékosokat (a'la Wildlands). Az egész equipment rendszer MMORPG-s gyökereiről mindent elárul, hogy még a fegyvereinket is ládákból kell összeszedni (vagy meg kell venni az in-game shopban, ugye...), mivel dacára a ténynek, hogy gerillák vagyunk, semmit sem zsákmányolhatunk az ellenfeleinktől (aprópénzt és lőszert leszámítva). Ha valakit kinyírunk, egyszerűen köddé válik a fegyvere és minden felszerelése!

    - A hangtompítókat (mert már van vagy négyfajta belőlük) elég keményen nerfelték: rontják a fegyver hatótávját, és fixen mindegyik túlmelegszik egy idő után. Értem a döntés mögött a szándékot (az előző részekben kb. adta magát, hogy mindenre rárakjuk), de szerintem túltolták a dolgot. Én a pisztolyomat és a távcsöves puskámat leszámítva másra nem is raktam fel őket, mert egyszerűen egyik variáns sem bírja addig, hogy egy fél tárat ki tudjak lőni velük halkan egy sorozatlövőből. Gondolom, emögött is a kraftolás elnyújtása állhat (mivel van pl. a lehűlést gyorsító mod is, nyilván).

    - Az 5-ben behozott jópofa közelharci rendszer ment is levesbe: nincsenek felkapható bézbózütők vagy vascsövek, meleeben mindenkit a bozótvágóval apríthatunk csak fel (hozzáteszem, meglehetősen brutálisan). Tudom, hogy ezzel egyébként kisebbségben vagyok, de én hiányolom az 5 ökölharcait.

    - A gerillaharcos miliő dacára nem vihetünk magunkkal emberi társakat úgy, mint az 5-ben. Csak állati segítőink lehetnek (hacsak PC-n nem rakjuk fel a Libertad Modot), és közülük is egyszerre csak egy tarthat velünk.

    - Az értelmes skillfát váltó clothing set rendszer. A göncök zöme ocsmány, a jobb darabok pedig vagy paywall mögé vannak zárva, vagy pedig modokkal kell őket elővarázsolni (mint pl. a főhősünk key artokon látható szerelését, ami a normál játékmenetben valamiért csak a Stranger Things-es küldetésben jelenik meg). A bőség igazából azért is felesleges, mert úgyis igen hamar megtaláljuk azt az öt göncöt, ami a játékstílusunknak legmegfelelőbb bónuszokat nyújtja (nálam pl. gyorsabb séta guggolva, és általános védelem lőfegyverek ellen). Grathhez hasonlóan abszolút nem tartom reálisnak, hogy a játékosok az adott szituációnak megfelelően a menübe kilépve állandóan átöltözzenek - nyilván az egész szisztéma a fizetős ruhaszettek tükrében lett megtervezve.

    - A Supremo hátizsákok szintén ormótlanok és rondák, én végül PC-n külön moddal elrejtettem őket, ahogy a nevetséges fejfedőket is. Nem tetszett egyébként az sem, hogy az ellenfelek elterelésére szolgáló, korábban állandóan elérhető kődarabokat a Supremokra külön felszerelhető, véges számú baseball-labdára cserélték - ez ugyanis tök feleslegesen elvisz egy gadget slotot, és megadja a kegyelemdöfést az amúgy sem valami combos lopakodásnak.

    - A Wolfenstein: Youngbloodból ismerős ammo system teljesen felesleges (bár legalább nem annyira zavaró fejfájás, mint amennyire a játék láttatni akarja). Ahogy a göncöknél, úgy itt sem tartom reálisnak, hogy a szembekerülő ellenfelekhez-járművekhez igazodva állandóan cserélgessük a lőszert a flintáinkban a harc hevében. Én fixen mindegyik lőfegyverembe páncéltörő lövedékeket raktam, mivel azokkal is minden fejlövés halálos volt, a járművek "kezeléséhez" meg külön mindig magamnál tartottam egy gránátvetőt. Külön röhej, hogy a járműpusztító blast töltények konkrétan kevesebbet sebeznek az ellenséges katonákon, mint a sima variáns.

    - A sorozat visszatért 2008-ba, a Far Cry 2-höz hasonlóan ugyanis az elfoglalható létesítményeket leszámítva mindenütt újraélednek az ellenfelek. Ezzel pedig odavész az immerzió és az előrehaladás érzete: hiába szabadítjuk fel ugyanis az egyes régiókat a narratíva szerint, azt játék közben nem érezni, mivel mindenütt jelen maradnak a rezsim katonái (gondolom az endgame miatt, amelyben hetente újra fel kell szabadítani Yara valamelyik régióját). Külön illúzióromboló, amikor ezek az ellenséges létesítmények valamely elfoglalt bázis/ellenőrzőpont mellett találhatóak, akkor ugyanis nem hogy nem próbálja meg őket visszafoglalni a rezsim (mint ahogy pl. a Far Cry 4-ben tették olykor), hanem még az ellenséges forgalom (teherautók, UAZ-os őrjáratok, stb.) is ugyanúgy próbálnak keresztülhajtani rajtuk, mintha még mindig az övéké lenne. Borzasztó avíttas, a beleélést tökön szúró látvány a játékvilág statikussága... :-(

    - Ostoba AI, ami egyszerűen képtelen arra, hogy a rezsim seregéről elhitesse, hogy egy reguláris hadsereg. A katonák bambák, a 100 méterre lévő tűzharcokkal nem foglalkoznak, az út mentén heverő halott kollégákat leszarják, az pedig hogy milyen gyorsan válunk gyanússá és szúrnak ki minket, teljesen erratikus - van hogy a lövegtoronnyal szerelt kocsink és a felpáncélozott karakterünk sem izgatja őket, máskor meg tök nyugiban krúzolva is azonnal nekünk esnek. A helyzet az, hogy az az AI, ami a Far Cry 3 kalózait és zsoldosait még elfogadhatóan mozgatta 11 éve, egy fasisztoid rezsim reguláris hadseregének szimulálásához már édeskevés. Egyébként ahogy Grath írta a tesztjében, egyszerre tényleg kevés talpassal találkozunk: általában magányos vagy 2-3 fős őrjáratokat látni csak, de a nagyobb bázisokat sem őrzi cirka 8-12 katonánál több.

    - A játék még most is bugos. Több küldetésben is találkoztam a missziót megakasztó szkripthibákkal, rendszeresek a vizuális glitchek és a fizikai réteg hibái, párszor pedig hard crashbe is belefutottam.

    - A játék olykor egyszerűen nem menti el az aktuális állásunkat, épp ezért érthetetlen hogy miért nincs kézi mentési lehetőség, azt úgy kellett szintén belemoddolni PC-n.

    - Külön pofátlanság, hogy a játék állandó online kapcsolatot igényel: ha nem érzékeli a Ubisoft Connect szolgáltatást, akkor nem menti el az állásunkat és kidob a Special Operationökből, akkor is ha szólóban nyomjuk őket.

    Összegzés:

    Bár megvan a helyszín hangulata, szimpatikus a főszereplő, és vannak benne jó játékelemek, szerintem ez az epizód szerintem mégis egy határozott lépés a rossz irányba. Az erőltetett aRPG-s játékelemek, a zavaróan elnyújtott kraftolási rendszer, a hullámzó sztori, valamint a játékvilág statikussága mind-mind borzasztóan rombolja a beleélést, és összességében egy Just Cause-szerű éretlen sandbox marhulást csinál a máskülönben sokszor gyomorforgató (vagy legalábbis komolynak szánt) sztoriból.

    Nem tudom, hogy merre akarja vinni innen a sorozatot a Ubi, az ugye már biztos, hogy a következő résszel ejtik a Dunia motort (állítólag a Snowdrop javára), valamint pletykálják, hogy a szólóepizód mellett egy online spinoff is érkezik majd, mindenesetre ezután komolyabb technológiai és játékmenetbeli újítások nélkül szerintem nem lehet több bőrt lehúzni a szériáról.

    Bevallom, gameplay tekintetben szerintem nem lenne rossz, ha a játék visszatérne a gyökereihez: azaz egy gigászi, de idővel monotonná váló nagy nyílt világ helyett az új etap simán lehetne egy lineárisabb játék, a Far Cry 1-hez és a Crysisokhoz hasonlóan több, egymás után bejárható, a Special Operationökhöz hasonló méretű mappal - és konzisztens hangulatú történettel.

    Megjegyzés: PC-n nagyon-nagyon ajánlom mindenkinek a maximálisan testreszabható Libertad mod használatát, azzal valamennyire orvosolható a fenti, a játékmenettel kapcsolatos sirámok zöme.

  • JohnBart

    csendes tag

    válasz shotika #751 üzenetére

    "Én megjelenés után írtam, hogy úgy érzem, nincs rendesen átgondolva a játék rendszere. Egyszerűen túl nagy, túl sok mindennel van telepakolva, és ezek nagy része teljesen felesleges."

    Abszolút egyetértek! Úgy érzem, hogy a dizájnereknek vagy nem volt egy tiszta, világos koncepciója, hogy milyen is legyen a játékmenet, vagy pedig (ami esélyesebb), hogy felülről nyomták őket, hogy rakjanak bele minden szir-sz*rt más open-world Ubi játékokból is, mert ugye "azokban működtek".

    "Összeturmixolták az eddigi Far Cry-okat, afféle biztonsági játékként. Nem mondom, hogy rossz játék, de a legnagyobb jó indulattal is csak egy közepes élményt nyújt."

    Igen, gameplay téren javarészt a 3-ból, az 5-ből és a New Dawn-ból merít. A 3-ban a második sziget ugye szintén olyan volt, hogy amíg a zsoldosruhát viseltük, csak az őrzött területeken támadtak ránk; az 5-ből főleg a járműlehívás, a gunplay és a kommandírozható állatkák jöttek át; a New Dawnból meg a túltolt kraftolás, a szintezett ellenfelek, és a külön mapokon zajló special opok.

    De ezek mellett engem a resource gyűjtögetés és a ládázás a Wildlands-re is emlékeztet, a szintezett régiók és a ruhaszett-rendszer az újabb AC-kre, az endgame a heti küldetésekkel meg a Divisionre. Nem azt mondom, hogy saját magától ne lopjon persze az ember, de tényleg az van ahogy mondod, nem kellett volna ész nélkül mindent belerakni a programba, mert túltelített katyvasz lett a vége. :)

    "Főleg azután szembetűnő, ha ismét elővesszük a Far Cry 5-öt. Az az epizód valahogy képtelen elengedni, annyira jól összerakták."

    Szintúgy ezt érzem - megvannak a számomra idegesítő elemei az 5-nek is, de ahhoz én is rendszeresen visszajárok. Nagyon hangulatos a vidéki amerikai miliő, remek a harcrendszer, és bejött a 'kezdő zsaru a pácban' alapvetés is. Nem azt mondom, hogy a 6 heti felkeléseit nincs kedvem letolni (főleg ha a Libertad moddal berakok magam mellé 2-3 "kollégát" is), de kétlem, hogy még egyszer újrajátszanám ezt az epizódot.

    "Írtad, hogy lecserélik az engine-t. Erről eddig nem tudtam, de örülök neki, mert a Division Engine-je sokkal modernebb, és hát itt a 6. részben már nagyon érződik, hogy eljárt felette az idő. Maga a látvány persze kellemesre lett faragva, de részleteiben már kijönnek a hiányosságok."

    Igen, a pletykák szerint a Snowdropot használják a továbbiakban, pontosan azért, amiért írod (illetve mert a cégen belül más sorozathoz nem használják a technológiát, no meg gyanúm szerint a Dunia netkódja nem is nagyon bírkózna meg a tervezett multis spinoff sokszereplős extraction játékmódjával).

    "Játékmenet terén én is azt mondom, hogy vissza kellene kanyarodni egy picit a lineárisabb sztori vezetés felé, és azt hogy legyen benne a Far Cry első részéhez hasonló kihívás, ugyanis a sorozat epizódról epizódra egyre könnyebb lesz."

    Na igen, a nehézség meg a másik téma. Még emlékszem rá, hogy az első rész mennyire szívatós tudott lenni (főleg miután megjelentek a Trigenek), hogy a 2-ben mennyire ki kellett használni a terepet és a fedezékeket, vagy hogy a 3-ban és a 4-ben még erősen ajánlott volt lopakodni. A hatodik részre ebből a kihívásból már szinte semmi nem maradt, én a Supremokat és a Resolvereket kerülve is simán ledaráltam mindenkit Action Mode-ban (de elvileg a Guerrilla Mode sem számottevően nehezebb)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák