Hirdetés
- Lassan állítjuk a fát, és a hardverek is be vannak csomagolva
- Klasszikus kínai festmények ihlették a Colorful legfrissebb memóriáinak külsejét
- Ultrakompakt Key E SSD-vel jelentkezett a Silicon Power
- Mesterséges intelligenciára kihegyezett mini PC jött az ASUS műhelyéből
- ASUS blog: ExpertBook P5 notebook, a munkagép
Új hozzászólás Aktív témák
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Lesz majd Lunar Lake notebookteszt, ha érkezik a gyártóktól. Volt Strix Point notebookteszt is.
Az Intelnek nincs régiós képviselete. Központi van csak, így az Intel hardverek sokszor később érkeznek, mint az AMD-sek, mert csak a gyártóparterek oldják meg a régiós lapok ellátását. Az AMD-nek még van régiós képviselete Belgrádban, és annak is van központja Németországban, így sokkal hatékonyabban osztják ki a teszthardvereket. Az Intel hozzánk legközelebbi képviselete Texasban van.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
hapakj
senior tag
Jaja én vágom Már el is felejtettem, hogy a 24GB-s Geforce-okat már Geforcenak hívják és nem Titánnak. Amúgy mi a 48GB-s cucc? az nem Geforce nem?
Kollégának akartam utalni, hogy itt tényleg nem a compute hw-el van a baj, mer az elég erős Apple Siliconban is, hanem tényleg a ram mennyisége általába az elégtelen.
-
ddekany
veterán
"hát valszeg egy csúcs Geforceon vagy Radeonon sincs több RAM, szóval akkor azokon se megy szépen"
Addig szépen megy, amíg az a 24 GB VRAM elég, és akkor már 1M körülit fizettél a videókártyáért. Persze látom van már 48 GB-s is 2M-ért... és valami ótvar hangos szerverbe való "ipari" hűtés valószínűleg. Szóval ezért is lehet létjogosultsága, hogy inkább a közös RAM legyen nagyobb. Persze először a konkért AI alkalmazáslokat kéne látni, amire kell... Jelenleg a csúcs LLM-ek is még túl megbízhatlanok, már pedig azokhoz tuti, hogy a kimaxolt M3 is bőven kevés. (Meg persze nem adják ki a modellt... nemzetbiztonsági okokból is tilos.) -
Valamivagyok
tag
Azért arra kíváncsi leszek árban/teljesítményben, hogy fog viszonyulni a Core Ultra 7 268V a cikkben említett Ryzen AI Max 385-höz. Tippre az sem lesz olcsó.
-
Kristof93
senior tag
Annyira nem hatékonyabb, hogy más élményt adjon. Több szálas használat mellett pedig sokkal kevésbé hatékony. Mindezt egy sokkal drágább tsmc nodeon, komplex, több chipletes csomagolás mellett. Nem rossz, de nem is olyan nagy dobás. Olcsón pedig nem tudják adni, jóval drágább gyártani.
-
ddekany
veterán
válasz Kristof93 #77 üzenetére
Ha pl. csendesebb érzetre hasonló sebesség mellett, az nagy érték sokaknak. Meg van akit az is érdekel, hogy meddig bírja az akku. Meg hát az IGP, az elég jó, hogy azonos fogyasztás mellet kicsit még a Radeon 890M fölé is megy. Szóval mérnökileg elég jónak tűnik ez.
Hogy aranyáron adják? Ott kezdik, aztán ha nem fogy úgy, majd lejjebb mennek. Vagy azt gondolod gyártani ennyire drága? Kétlem, hogy az fogja dominálni az árát, azaz hogy annyira mélyre kelljen a kereslet miatt menniük, hogy már az legyen a gond.
[ Szerkesztve ]
-
Kristof93
senior tag
Az a baj ezzel a lunar lake-el, hogy rettenetesen drága lett (ezt is vártam mondjuk). Többe kerülnek a laptopok mint a 12 magos Strix point. Nem mindig, mindenkinek fontos a többszálas teljesítmény és hatékonyság, de más előnye nem nagyon van, hogy kompenzálja. Jobb az idle fogyasztás, de kb ennyi.
[ Szerkesztve ]
-
#33766912
törölt tag
Valószínűleg úgy, hogy ők is kaptak egy Zenbookot és jelenleg azt tesztelik Addig pedig:
Asus Zenbook S 14 UX5406 laptop review - Excellent everyday laptop with Intel Lunar Lakehapakj: Ez nem igaz, a H100-on 94GB RAM van .
[ Szerkesztve ]
-
hapakj
senior tag
nem, nem tartasz ugyanott, mert fejlesztői szempontból én eddig úgy tapasztaltam, hogy a DXGI/DX12 runtime reportálja, mint dedikált VRAM, s már láttam, hogy ez problémákat okoz.
Intelnél is látható, hogy van valami reserved ~140MB hw erőforrás (gondolom ebből valamennyi az IGP framebuffer), de ez semmilyen szinten nem látszik a SW stack felé, és csak annyit reportál, hogy van kb egy fél RAM-nyi használható shared heap.
-
ddekany
veterán
Ha jól értettem, ha beállítod picire a BIOS-ban, akkor ugyan ott tartasz, mint az Intel. Amin állítólag bizonyos játékok ezért nem indulnak. A VGM ígéretes, bár jelenleg csak a legújabb IGP-khez van, és továbbra se túl felhasználó barát, ha az AMD nem teszi be a finnyás játékok profiljába. (Az, hogy a 10 másodperc elfeketedés gond... gondolom kevés ilyen játék van ami ez igényli, szóval már csak megérné.)
-
opr
nagyúr
Ja, nem az AI-t akarom kitanulni, legalábbis nem fejlesztői szemmel. Annyit akarok kitanulni, hogy hol járunk és mi kell hozzá és miért vas és OS szempontból.
Mert az van, hogy brutálisan elavult a tudásom az elmúlt pár év alatt, legalább ennyit pedig illik tudni "sima" backend fejlesztőként is a témáról."Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
ddekany
veterán
Amúgy a gyakorlatban szélesebb körben hasznos LLM-hez persze ki tudja mi fog kelleni. Mixtral 8x7B, amennyire YT-n láttam, viszonylag gyorsan fut M3-on (ami bizonyosan gyorsabb mint ez). De mint ismeretes, kell még legalább +1 réteg a mostani tipikus LLM működés főlé, mert így csak első megérzésre kiönti ami jön. Erre a következő lépésre a saját próbálkozását nemrég preview állapotban elérhetővé is tett már az OpenAI, "o1" néven. Lényegében, minden válasz előtt magában (felhasználóként nem láthatod) legenerál sok-sok szöveget, kb. meggondolja mielőtt megszólalna. Az ilyesmit kivárni már kínos lenne helyben futtatva. Másfelöl, az adott tudású "sima" chat jellegű rész meg gyorsul és tömörödik továbbra is.
AI-t kitanulni... Ez tippre annál is gyorsabban fog változni, mint amit IT-ben eddig megszoktunk. Pláne ha mélyebben is bele tudják egy ponton vonni az AI-t a saját fejlesztésére (most a betanításba van bevonva, de pl. nem tervezi át saját architektúráját).
-
hapakj
senior tag
Nekem 3200G-vel az volt a tapasztalat, hogy 8GB-ből levett 2GB-t alapértelmezésben, ami nonszensz.
Szerintem is nonszensz. Ez az egész dedikált vram-ot hazudunk RAM-ból faszkodást valami compatibility módnak kellene lennie, ahogy már írtam. Aki akar valami legacy szar játékkal játszani, csak megtalálja a megoldást a fórumba.
S a default működés az lenne, hogy dinamikusan adunk annyi memóriát amennyire szükség van. Erre van a Shared memory heap és az intel is így csinálja.
[ Szerkesztve ]
-
opr
nagyúr
Na, ez egy fasza info volt, koszi!
Nagyon el vagyok maradva ezzel az AI dologgal, egyszer ra fogom venni magam, hogy rendesen utananezzek, hol tartunk most ugy igazabol tudasban/igenyben, mert erosen lemaradtam, de valahogy sose visz ra a lelek."Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Amit kérsz megoldható lenne, de a grafikus alrendszert újra kell indítani hozzá, tehát azzal jár, hogy a változással elsötétül a kijelző pár másodpercre, majd előjön. Ezt például a userek nem szeretik, emiatt ilyen masszív felhasználói élményt romboló változtatásokat nem szoktak alkalmazni a gyártók. De ettől még megoldható lenne. Pont ezt csinálja az új driverfunkció, ami a VGM. De ott sem profilozva megy per alkalmazás, hanem a user állíthatja be manuálisan. Kijelző elsötétül, grafikus alrendszer újraindul, és kb. 10 másodperc múlva már az új paraméter él.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
ddekany
veterán
"Az AMD default paramétere 512 MB"
Most már, legalább is errefelé azt mondták. Nekem 3200G-vel az volt a tapasztalat, hogy 8GB-ből levett 2GB-t alapértelmezésben, ami nonszensz.
"A probléma itt a fejlesztői döntés, hogy eleve hardcoded igény van erre"
Valami ebben nem kerek. Csak mert egy adott méretet jelent az alkalmazás felé, mondjuk 2GB-ot, attól még miért kell ténylegesen lefoglalni azt a memóriát? Majd ha konkréten szüksége lesz az alkalmazásnak rá, akkor lefoglalja dinamikusan, mint azoknál az alkalmazásoknál is, amik nem kérdezik le előre a méretet.
Ha pedig valamiért az alkalmazás futása közbeni foglalás nem megy ezeknél, akkor legalább alkalmazásonként lenne ("játék profilban"), hogy ha ez az alkalmazás elindul, akkor le kell foglalni 2GB-t ténylegesen, és azt kell jelenteni, hogy akkora a VRAM. Akkor nem állna ott 2GB kihasználatlanúl, amikor az a kényes alkalmazás épp nem fut.
[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
Ha pl. LLM-eket nézünk, a legtöbb nagyobb Mixture-of-Experts megoldás, ami azt jelenti, hogy van nagyságrendileg 8-16 expert, de ebből egy időben csak az 1-2 kiválasztott dolgozik. Ha minden expert 10GB, akkor annyi sávszél kell, mint egy 20GB-s modellhez, de a model mérete a memóriában 80G-160G.
-
sb
veterán
A gpu is erős, 4060-4070M szintről beszélnek TDP függően, elvileg 170W-ig elengedhető az egész.
Szóval egy ws jellegű 16 magos cpu, egy kellően erős gpu és megküldve a mostani DDR4-DDR5 60-100GB/s sávszélességű ram helyett 260GB/s és 128GB. AI.
Ja és unified, tehát ha végre foglalkoznak vele akkor másra se lenne rossz ennyi és ilyen gyors rammal + feldolgozókkal.
Apróságként lesz még benne gpu inf. cache szerű gyorsító is, meg az 50-60TOPS NPU.Ezek most szvsz asztali szintű ws-ek, 16+4070 szintű gpu, de max 12-24GB vrammal.
-
#33766912
törölt tag
Már spottolták a HP egy gépét 64GB memóriával, biztos olcsó lesz, főleg hogy nálunk a fapados HP üzleti gépeket képesek arányárba adni..
[ Szerkesztve ]
-
hapakj
senior tag
Ez olyasmi hülye biztos mentalitás, amiért az nvidia volt régebben ekézve, hogy driverből mindent is megjavítottak. Főleg OpenGL terén. Elképesztő milyen szabvány szegő kódok mentek nvidian Jó AMD is megérte a pénzét, mert ott meg a szabványos meg se nyekkent
Én részemről továbbra is valami compatibilty módnak tartanám fennt, mert az se korrekt szerintem, hogy egy hozzá nem értő aki nem is játszik pl emiatt bukik gigabájtokat a RAM-ból. -
eldiablo
addikt
Na, tippre, mire jó még a sok VRAM?
IGP-n generálva... -
Abu85
HÁZIGAZDA
Ez van sajnos. Az Intel álláspontja is érthető, hogy szívjon a fejlesztő, ha hülye, és az AMD-é is, hogy nem szívhat a user, ha a fejlesztő hülye. Itt nincs jó megoldás, amíg a fejlesztők nem kezdik ezt jól kezelni. Mindannyian.
Az API odaláról viszont minden eshetőségre fel lehet készülni, tehát ebből a szempontból kedvező a helyzet, csak akarat szükséges hozzá.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Persze, csak dedikált GPU-val kvázi a lényeg vesz el. Jobb lenne, ha jól futna valahogy az AMD cuccain is minden. Anno öcsémnél ezért lett cserélve az 5600XT egy 2060S-re.
Workstation szempontból a 16 mag az nagyon üdvözlendő, mert az Apple nagy chipjeivel nyers CPU erőben jelenleg senki sem versenyzik. Az Intel nem tud (mert kigyullad), az AMD meg eddig nem akart, vagy legalábbis nem jött össze. Lásd Dragon Range, ami tavaly óta itt van, de nem láttam belőle egy workstation laptopot. Pedig lazán verné az összes Intel HX procit, ami szintén asztali chip mobilizált változata.
[ Szerkesztve ]
Thinkpad P16 eladó: 16(24) mag(szál), 96 GB RAM! | Make Asia Great Again!
-
hapakj
senior tag
hát szomorú, hogy az AMD belemegy egy ilyen ácsolásba, hogy dedikáltnak álcázza az IGP-jét az inkompetens fejlesztők miatt.
S mint mondtam, ez olyan kódokat is megbonyolít, amik helyesen próbálják kezelni a helyzetet.
Mellesleg én még nem találkoztam olyan játékkal ami ne indult volna el az egy poolt reportáló Intel UHD-n. Szóval kiváncsi lennék mik a problémát okozó címek.
Továbbá tök jó lenne, ha lenne lehetőség teljesen kikapcsolni ezt a poolt, s akkor úgy viselkedne mint az intel, s mondjuk compatibility mód lenne a bekapcsolása.
Radeon IGP-s laptopon csak 1/2/3 GB opciók voltak, szóval minden esetben levágott 1 GB ramot, ami részemről nem elegáns. -
traz75
tag
válasz SindaNarmo #43 üzenetére
Nem lesz ilyen. 128GB kell majd.
Szart nem veszek, nem adok el. :) ui : minőségi trágya eladó :D
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Nem az API-kkal van probléma, hanem az egyes programokkal. Tehát alapvetően hardveresen minden jól tudna működni, de bizonyos programok indításakor lefut egy lekérdezés, ami megvizsgálja, hogy van-e teszem azt 2 GB VRAM, és ha nincs, akkor kilép egy hibaüzenettel. És ez nem azért van, mert a hardver vagy az API oldalán ez nincs jól kezelve, vagy nem lekérdezhető, hogy UMA, hanem azért, mert a program, ami így van megírva hülyeséget csinál, és nem kérdezi le, azaz úgy tekint az IGP-re, mintha dedikált GPU lenne, ami nyilván marhaság. Ezért haknizta végig az AMD és az Intel közösen a fejlesztőket, hogy ezt a hülyeséget senki se csinálja, de csinálják még sajnos.
Sajnos ez nem csak régi játékokban gond. Nem mindenki érti meg, hogy az IGP az nem dedikált GPU, és az API-ban tök jól le lehet ezeket kezelni. És, ha ezt nem érti meg egy D3D12 vagy Vulkan program, akkor driver oldalról az Intel és az AMD tehetetlen. Maximum annyit tudnak tenni, amit most az AMD bejelentette, hogy driverből is állíthatóvá teszi a VRAM kapacitását, hogy ne kelljen BIOS-ba ugrálni ezekhez a rosszul megírt programokhoz. Az Intel jóval konzervatívabban áll hozzá. Ők büntetik azokat a fejlesztőket, akik ezt csinálják, és nem workaroundolnak driverből. Hagyják hagy veszítsék el a potenciális felhasználóbázist, amit az Intel IGP-k adnak. Hátha akkor észbe kapnak, hogy másképp kellene csinálni. Csak az esetek egy részében ez se használ, mert beírják a readme-be, hogy az Intel IGP-ket nem támogatják, oszt refund, akinek nem tetszik. Nehogymá pár sor kódot javítsanak...
Az szerencse, hogy egyre kevesebb az ilyen probléma, de még létezik, és ez baj.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
hapakj
senior tag
válasz SindaNarmo #40 üzenetére
Persze nyilván vannak usecase-k amiket már fenntebb is emlegettek, ahol jól jön ennyire RAM.
Csak az akartam mondani, hogy valósidejű alkalmazásoknál, mint játék, a sávszél limitálja az értelmesen felhasználható RAM mennyiségét. Ilyen sávszél értékek mellett ez valahol 16 és 24GB között lehet, de 96-al már biztos nem sokat tud kezdeni egy játék -
SindaNarmo
tag
Elvileg a 3060 8GB-nek is csak 240GB/s szóval az sem sokkal jobb ilyen téren.
Persze, de ha jól gondolom nem is játék miatt lehet ennyi memóriára rászabadítani.
Nekem elég ha egy normális alsó közép teljesítményt tudnának nyújtani. Még ha nem is ez hanem majd a következő generáció. De majd kiderül a teszteken hogy mit tud.
-
hapakj
senior tag
Hát, gondolom az intelnél is van valami buffer, de teljesen el van fedve. Nem riportálgat hülyeségeket, meg IGP létére dedikált VRAM poolt.
Nem is értem hol lehetett ez az egész egyáltalán probléma? DX12 meg Vulkan esetén jelentek meg először ezek a poolok. ott azért már elég jellemzőek voltak az Intel meg AMD IGP-k szóval a fejlesztők tisztába lehettek, hogy ezt kezelni kell.
DX11 esetén ilyen poolokról szó nincs csak VRAM-ot lát az alkalmazás. Talán DXGI-al le lehet kérdezni az ilyen poolokat külön külön is, de miért tette volna egyáltalán a fejlesztő, ha az API nem alkalmas a kezelésére?
Én konkrétan engine kódban pont azért javítottam hibát, mert le volt kérdezve, hogy az architektúra UMA, amit mind az AMD és Intel is igaznak ad vissza IGP esetén. S persze utána már nem volt kezelve, hogy lehet dedikált pool is. Szóval dedikált VGA-val és Intel IGP esetén helyesen működött a kód, az AMD hülyesége miatt IGP-n meg pont szarul
Ha meg néhány régi legacy játékban problémát okoz, akkor kezeljék azokat az alkalmásokat driverből, ahogy régen ez szokás volt.
Ezzel az inkonzisztenciával, hogy IGP-nek ami UMA mégis van dedikált VRAM poolja csak szivatják a fejlesztőket.
BTW, se XBox-on se Playstationon sem emlékszem, hogy lenne ilyen dedikált Pool, pedig azok is AMD UMA architektúrák. -
Abu85
HÁZIGAZDA
256 biten kapcsolható, LPDDR5X memóriákat támogat 8,5 GHz-en. Szóval a sávszél maximum 273 GB/s lesz. Plusz 32 MB Infinity Cache, ami 1+ TB/s-on dolgozik.
Memóriából pedig 128 GB-ot lehet mellé pakolni. A 96 GB csak az IGP-nek lekérhető dedikáltható kapacitás 128 GB mellett, ha erre tényleg szükség lenne, de a default paraméter itt is 512 MB lesz.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
hapakj
senior tag
válasz SindaNarmo #33 üzenetére
Hát az a 224GB/S elég harmatos. Valszeg ezért is veri el az 1080 Ti már 1440p-ben is.
Jóhát értem én, hogy alsó közép katógóriás cuccoknál működik, de itt arról van szó, hogy 96GB Ramot lehet mellé pakolni. Az mondjuk már 4K felbontáshozz kellene, Ultra Res textúrákhoz. Ott már marhára nem lesz elég a sávszél.224GB/S azt jelenti, hogy 60 fps-nél 3800 megabájtot tud megmozgatni. egy 4k GBuffer már 126 megabájt, egy hdr rendertarget meg 64. S akkor még nem is számoltuk, hogy mintavételezgetni kell a content textúrákat
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Az nem gond, mert a Strix Point Halo mellé is vehetsz dedikált GPU-t. Kifizeted az AMD-nek az IGP-jét, és olyan dedikált GPU-t raksz mellé, amilyet akarsz. Az AMD csak arra az 500-900 dollárra megy, amit akkor is kérnek, ha nem használod az IGP-t. Majd belerakod a noti árába, és letiltod a részegységet.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Az Intelnek is van egy fenntartott 128 MB-os puffere default. De ez 512 MB-ra növelhető. Ez a klasszikus értelemben vett VRAM. De többet az Intel nem ad, mert az hátrányosan érintené a hardver teljesítményét. Akkor is, ha amúgy bizonyos alkalmazások elindulhatnának, ha adnának 2/4 GB dedikált memóriát az IGP-nek.
Az AMD default paramétere 512 MB, de levihető 128 MB-ra is, ha kell. Viszont ugyanúgy jársz vele, mint az Intelnél, hogy a játékok nem fognak elindulni, ha hardcoded formában követelnek 2/4 GB tárhelyet maguknak.
A probléma itt a fejlesztői döntés, hogy eleve hardcoded igény van erre, vagyis nem veszik figyelembe az IGP-k sajátosságait. Az AMD ez ellen nem akar tiltakozni úgy, mint az Intel, és lehetővé teszik a usereknek, hogy akkor beállítsák a szükséges VRAM-ot, ha a játék nem indulna el. Az Intel másképp gondolkodik. Inkább ne fusson, ha a fejlesztő képtelen leszokni a marhaságokról. Nem sok játékot érint, manapság már nagyon kedvező a helyzet, de időnként felbukkan egy-két hülyén megírt cím.
Lehet azon vitázni, hogy mi a jó, de az AMD szemszögéből a user programokat vásárol, és ha az szarul van írva, akkor valahogy workaroundolni kell. De persze mondhatnák azt is, hogy azért nem fut, mert szarul van írva a program, csak ez a usereket nem szokta érdekelni. Nem a programfejlesztőknél verik az ajtót, hanem a hardvergyártóknál, hogy oldják meg. De igen, volt már összefogás az ügyben az Intellel, és a két cég együtt kért szinte mindenkit, hogy ne VGA-ként kezeljék az IGP-ket, aminek volt is haszna, de nem mindenki értette meg.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Azért kíváncsi leszek erre a 16 magosra. Gyakorlatilag a workstation laptopokba elég egy APU, aztán kész. Persze kérdés, hogy programok szintjén milyen a támogatás, mert pár éve még NV kellett kb mindenhez. Így hiába az erős AMD "IGP", hogy ha a szoftver nem tudja kihasználni.
Thinkpad P16 eladó: 16(24) mag(szál), 96 GB RAM! | Make Asia Great Again!
-
SindaNarmo
tag
Ha abból indulok ki hogy PuMbA a 8. hozzászólásban kb 260GB/s-t prognosztizál, az én RX 6600-asomra meg az AMD ír 224 GB/S memory bandwidth-et, akkor az szerintem egész jó érték.
Amúgy mindig röhögök magamba, amikor valami a sávszéllel jön, persze lehet hogy korlátozza, csak nem annyira hogy nagyon probléma legyen (legalább is nekem).Én legtöbbször úgy váltok, hogy veszek APU-t, amikor kinövöm, akkor egy belépő/alsóközép kategóriás dGPU-t ami már jobb tőle, aztán ha az APU túl nő a kártyán akkor jöhet a váltás (ha szükségét érzem).
csak jöjjön rendesen desktop-ba is valami hasonló.
[ Szerkesztve ]
-
hapakj
senior tag
Igen. Tisztába vagyok vele, hogy az AMD-nél szar. Miért van egyáltalán egy az 512MB-s buffer? Intelnél nincs ilyen.
S akkor DirectX alatt a Radeon IGP reportal két memory Pool-t mintha dedikált GPU lenne. Dedikált VRAM-ként ezt a kicsi framebuffert, és shared poolként a shared ramot. Persze semmi értelme, mert karakterisztikában a kettő teljesen ugyanolyan. Legalábbis én semmi különbséget nem találtam.
Intelnél nincs ilyen, ott csak egy poolt reportál helyesen és az a shared ramot jelenti.
S akkor jön a gányolás, hogy állíthatóvá kell tenni, hogy workaroundoljuk az alkalmazásokat, ahelyett, hogy úgy lenne mint intelnél. -
Abu85
HÁZIGAZDA
Nem kell neki. 512 MB-tal is működnek, vagy kevesebbel. A gondot az jelenti, hogy vannak olyan hardcoded alkalmazások, amelyek nem veszik figyelembe, hogy az IGP-nek ott a rendszermemória. Egyszerűen az indításkor ellenőrzik, hogy van-e 2/4/8 GB VRAM, és ha nincs, akkor kiírják, hogy nincs meg a szükséges minimum konfiguráció. Ezért csinálja az AMD azt, hogy IGP-re beállíthatóvá tesz egy csomó VRAM-ot, mert semmi más mód nincs ezeknek az alkalmazásoknak a futtatására. Volt kezdeményezése az AMD-nek az Intellel együtt arra, hogy változtassák meg a fejlesztők ezt a hardcoded ellenőrzési szokásukat, de többen nem tették meg. Az Intel ez ellen úgy védekezik, hogy basznak a követelményeikre a fejlesztőknek, akkor ne fusson IGP-n és bukják a piacot a hülyén dolgozó programozók, de az AMD szerint ez sem igazán jó döntés, mert akkor meg a user szív, hogy a program nem indul el.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
válasz LordyDaVidra #24 üzenetére
Az Apple chipekben lévő extra sávszél nem feltétlenül erény, hanem inkább szükséglete a gyengén skálázódó grafikus architektúrájuknak.
Thinkpad P16 eladó: 16(24) mag(szál), 96 GB RAM! | Make Asia Great Again!
-
hapakj
senior tag
hát az egy dolog, hogy a játékok VRAM éhesek, csak semmit nem ér a sok adat, ha nem tudod megmozgatni Egy valósidejű szoftvernél (játék) viszont már probléma lesz a sávszél és az IGP számítási teljesítménye.
Amúgy igazából az új Flight Simulator 64GB-s Ram igényét sem értem. Dedikált videókártya úgyse nagyon tud mit kezdeni a RAM-mal, CPU oldalon meg elképzelésem sincs mire kellene ennyi. Valszeg ugye online streameli a kontentet, s az meg ott ücsörög a RAM-ba ha szükség lenne rá, de ennyi erővel mehetne háttértárra is. Inkább marketing ez a 64GB Ram, mint technikailag indokolható dolog. -
ricsi99
addikt
Játékok manapság igen csak vram éhesek... tökmind1 ,hogy low on ,de ha fhd-n elindul a game már is eladható az igp... Bepakolsz a notidban 32gb ramot adsz a videokarinak 8gb-t oszt már szakít is a crájzisz
Egy Gyűrű mind fölött, Egy Gyűrű kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen...
-
csendes tag
-
opr
nagyúr
Koszi az infot mindenkinek.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
fatpingvin
addikt
attól függ hogy milyen jellegű a workload. a 32 GB "leftover" rendszermemória simán elég ha olyan szoftvert futtatsz ami alapból a vramon belül tudja tartani az adathalmaz nagyrészét.
a 96 GB vRAM is egy elég komoly minőségi ugrás a korábbi megoldásoktól, főleg hogy a GPU is kb kétszer akkora mint a korábbiak. legjobb tudomásom szerint jelenleg nem nagyon van olyan videokártya a konzumer piacon ami ennek akár csak a felét tudná, a RAM sávszél meg nem mindig minden.
illetve azt is kiemelném hogy a DDR5 memória okán alapból egy négycsatornás jellegű kiépítés érhető el.A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)
-
fatpingvin
addikt
válasz Kristof93 #18 üzenetére
pontosan így. elég sok esetben egyszerűen a nyers, elérhető videomemória mennyisége a korlátozó tényező, ha már benne van a sávszél ha nem is mindegy de másodlagos.
arra optimalizálni egy szoftvert, hogy folyamatosan ki-be pakolgassa a rendszer és a videomemória között a dolgot ugyanolyan kényszerpálya mint a swap: működik, de a valódi megoldás az az ha van elég memóriád.
arról nem is beszélve, hogy ez a kvázi ondemand loading fejlesztési szempontból sokkal bonyolultabb.A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)
-
opr
nagyúr
válasz Kristof93 #18 üzenetére
128GB a max rendszermemoria, ebbol lehet mar 96-ot az igp-nek adni. Ezert nem ertem en sem. Negy csatornas memoriavezerlo meg vagy 1TB max memoria mellett mar tobb ertelme lenne az en fejemben is.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
Kristof93
senior tag
Pedig ez megváltás lesz több professzionális területen is (persze ha lehet melléje 200-500 giga ramot tenni, hanem kevésbé). Sokszor kell olyan modellel/pontfelhővel dolgozni ami nem fér be a vram-ba és akkor nem tudod megjelníteni. Nem kell gyorsan fusson, 5fps elég, az már így is sokkal jobb mintha nem is lehetne látni.
-
fatpingvin
addikt
-
hapakj
senior tag
válasz MasterDeeJay #6 üzenetére
Igen, épp előbb írtam, hogy fura nekem még mindig ez a dedikált VRAM bénázás AMD esetén, amikor ilyen már se intelnél se Apple-nél nincs. Az IGP simán használhatja az összes RAM-ot. (AMD esetén is egyébként, de valamiért van egy dedikált szelet)
-
fatpingvin
addikt
abszolút. ha a diszkrét GPU piac nem hajlandó ilyen mennyiségű vRAM-mal szerelt konfigurációkat produkálni, akár csak kisebb szériákban, akkor teljesen valid hogy a korlátozott memóriasávszél mellett iGPU-val oldják meg.
szerintem abszolút van ráció ebben, bár kétségtelenül kissé öszvér megoldás.A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)
-
hapakj
senior tag
Egyébként kiváncsi lennék, miért van az, hogy Radeonnál az IGP-nek még mindig kell jelentős mennyiségű dedikált framebuffer. Se intelnél se Applenél nem látni ezt.
Csináltam méréseket Radeon IGP-vel különböző framebuffer beállítással (1, 2, 3GB), úgy, hogy egyik esetben sem fért el a szükséges tartalom a VRAM-ban, de nem láttam teljesítmény különbséget. -
opr
nagyúr
CPU-nal nyilvan. A kerdes itt a platform ara, meg hogy olcsobb-e, mint egy hasonlo kepessegu cpu+gpu kombo. Illetve hogy van-e barmi elonye ezekkel szemben, ami a hatranyokat (pl fix hw, nem bovitheto, kevesbe javithato, stb) ellensulyozza.
Biztos van, kulonben nem csinalnak, csak en nem ertek ehhez a terulethez elegge, hogy lassam a mivant. De igy belegondolva annyira nincs metszet a normal erdeklodesi/tajekozodasi korom es a soc-workstation-AI vonal kozott, hogy annyi energiat kene belerakni, hogy megertsem, hogy annyit biztos nem fogok, ugyhogy igy maradtam.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
opr
nagyúr
miqlas: Honnan tudnam?
PuMbA: Ahhhh, igy mar van ertelme, akkor ez volt a hianyzo lancszem. A savszel igy erosen limitalo tenyezonek tunik a gddr6 960GB/s-jehez kepest, de az mar csak egy bottleneck, ott mar latok raciot a dologban.
Ok, a 96GB valszeg akkor is boven tullo a celon, de 32, talan meg 48GB-nak is lehet igy ertelme.
Koszi az infot!"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
Nemrég szívtam egy lenovo géppel, ryzen 2200g vagy mi volt benne. User panaszkotott hogy belassul a gép ha sok minden van megnyitva. Nézem 6gb ram teli..na várjál 8gb van a gépben. Biosba belépek nincs opció, driverben sincs.. na akkor update mindent... 128mb beállít örül... user megint...elsötétül a google maps...oké akkor 512mb ram beállít örül boldog. Hihetetlen hogy ez az IGP vram még most is téma. Alapból szerencsére szokott működni automatán de igen gyakran feleslegesen nagy területet állít be.
Gondolom itt valami AI-nak kellhet ekkora ram bár arra meg a sávszél lesz kevés.
Notiban én nem állnék le AI-zni amikor filléresek a cloud megoldások. Jó persze nem minden oldható meg felhőből más okok miatt.[ Szerkesztve ]
-
opr
nagyúr
Igen, de az az AI/model/akarmi, aminek kell ennyi VRAM, az meg se fog roccenni egy igp-n, nem? Ha meg de, akkor meg a savszel fogja megfojtani a picsaba.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
ViZion
félisten
Marketing BS...
A Te gépednek mennyi adható? 4 GB? Akkor az kuka.
Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy ¤¤¤ Hirdetéseim: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/vizion/index.html
-
opr
nagyúr
Ennek mi az ertelme? Van barmi olyan felhasznalasi terulet, ahol egy igp ereje es rendszermemoria savszelessege mellett van ertelme ennyi memoriat adni neki?
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Feháborodott az Apple, a Meta az iPhone-felhasználók üzeneteit akarja olvasgatni
- Samsung LCD és LED TV-k
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- HÁZIMOZI / HIFI / TV beárazás
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Projektor topic
- Milyen Android TV boxot vegyek?
- Trollok komolyan
- Filmvilág
- Óra topik
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i7 13700K 16mag 24szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 13900KF 24mag 32szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- Intel Core I9 14900KF - 24mag/32szál - Eladó! 150.000.-
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i5 8600K 6mag 6szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- i7 9700 , MSI Z370, 32GB DDR4 félkonfig
Állásajánlatok
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest