- Milyen videókártyát?
- Nagyon erős ajánlattá kezd válni a SteamOS
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- Fájdalmasan gyenge kijelzőt válaszott a Switch 2-höz a Nintendo
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- OLED TV topic
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Így nézz tévét 2025-ben: új ajánlások, régi szabályok
- Hobby elektronika
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
Új hozzászólás Aktív témák
-
válasz
Donki Hóte #677 üzenetére
Azért van némi félreértés a hozzászólásodban.
"Az akkori menők asemblerben dolgoztak (az volt a kor linuxa
)"
Nem az assembler a fordító eszköz volt. A nyelv neve Assembly volt. Nagyjából annyit jelentett, hogy az ember által könnyen értelmezhető utasítás neveket, a gépi kódnak megfelelő hexadecimális számokra fordította át.
A Linux egy Unix szerű rendszer volt. A Windowshoz "hasonló", grafikust shellt is tartalmazhatott.
A Linux kernelt is Assemblyben írták, mint a DOS-t is. Később a sebesség szempontjából nem kritikus részek C-ben készültek. Némi optimalizálás után, Assembly közeli futási sebességet értek el a programozók.A DOS egy lemezműveleteket segítő rendszer volt. A Windows, legalább is a konzumér szegmensnek szánt változata, csak egy grafikus shell volt a WIndows Me-ig bezárólag.
["Egyébként a DOS valóban nem volt erőforrás igényes.."
Valóban nem, mivel a DOS csak egy szolgáltatás, ami háttértárak kezelését könnyíti meg. Beleértve a programok elérését és indítását. Ezt a szolgáltatás csomagot a futó programnak is nyújtotta.
"erősen lenézték azt, aki batch állományokat reszelgetett és nem gépi utasításokat kódolt hexa editorral"
A hexaeditor nem kódolásra való és nem is használták erre a feladatra. Az Assambly volt a megfelelő eszköz.
A batch, kötegelt feladatfeldolgozásra találták ki. Nem kellett senkinek sem végigvárnia, amíg a feladatára sor került a nagy számtógépeken. Ezt vette át a PC is. Nyilván mulatságos volt, ha valaki .bat állományban akart programot írni. De a programozók is használták. Persze ők tudták mire használható.
Sőt maga a PC is csak félkarú óriás volt az autoexec.bat elindítása nélkül. -
Frawly
veterán
válasz
Donki Hóte #677 üzenetére
A DOS-ozás elég tág fogalom, az egész eleve sok évet ölelt fel. Csak a kernel, command.com belefért annyiba, és a FreeDOS önmagában is elfut mindig egy XT-n. De pl. ha nagyobb szoftvereket akartál futtatni, az ott kezdődött, hogy XMS és EMS memória (EMM386), ami magával hozta, hogy min. 386-os kellett neki, illetve akkor is, ha protected mode DOS extendert igényelt (DPMI, PMODE, DOS4GW, stb.). Meg elég sok alkalmazás volt, főleg játék, aminek az alsó memóriaterületen kellett 500-600 KB memória. Szóval ezek XT-n felejtősek. Plusz én úgy tudom, hogy az XT-ben nem 8086-os proci volt, hanem 8088-as. 8086-os néhány klónban volt csak.
Ugyanez a helyzet a floppyval. A minimális OS fájlok ráférnek, de pl. a késői DOS-ok 3 floppyn érkeztek, a komplett DOS telepítés nem fért fel egyetlen floppyra. Plusz a késői DOS korszakban már egy játék is simán megvolt 50-90-600 mega (Quake 1, Descent 2, Megarace 2, Need for Speed, stb.).
-
Ispy
nagyúr
válasz
Donki Hóte #677 üzenetére
Nekem az első gépem egy Enterprise 128 volt és csak kazettás betöltő volt hozzá, floppy nem, igaz még gyerek voltam és csak játszottam rajta, meg néha begépeltem a basic mintakódokat, ami a gépkönyv végén volt.
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! MSI Z370 i5 9500 16GB DDR4 512GB SSD RX6600 8GB Cooler Master MB510L Chieftec 500W
- Intel ES Core i5-3470 4-Core 3.2GHz LGA1155
- 13-14" Új és használt laptopok , üzletitől a gamerig , kedvező áron. Garanciával !
- AKCIÓ - 122 - Lenovo Legion Pro 5 (16ARX8) - AMD Ryzen 7 7745HX, RTX 4070 (48 hónap garancia!)
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X 16/32/64GB RAM RTX 4060Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest