Hirdetés
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Azonnali informatikai kérdések órája
- SDQHD felbontású monitor jött a JapanNext műhelyéből
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Milyen HASZNÁLT notebookot vegyek?
- Nem tudja garantálni a TSMC a tiltólistás cégek kizárását
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Riasztó topik
- Házimozi belépő szinten
- Hobby elektronika
Új hozzászólás Aktív témák
-
csubuka
addikt
Ez azért "nem teljesen" precíz amit leírsz, kicsit triggerelődött bennem az energetikai mérnök
, így kicsit pontosítanék.
-Kicsit alábecsülöd a modern belsőégésű motorok hatásfokát így érzésre. A legalja részterheléses hatásfokát írod egy elavultabb motorkonstrukciónak.
-Ugyanakkor a szénerőművekkel meg nagyvonalúan bánsz, ez egész EU-ban elég régi a flotta sajnos. Németországban cirka 35% volt a szénerőművek átlag hatásfoka nemrég. Innentől kezdve jelenleg és a közeljövőben még teljesen mindegy, hogy mit hoznak a legmodernebb erőművek hatásfokban.
Saját véleményem szerint elég védhetetlen a szénégetés jelenleg.
-A 60% hatásfokot emlegetni "sima" szénerőművekkel elég meredek. Ezt kizárólag a legmodernebb kombinált ciklusú erőművek hozzák újkorukban, ideális állapotok fennállásakor. Efelé menni villamosenergia-termelési hatásfokkal nem igen lehet manapság, 62 a max az egész bolygón kb..
*Itt persze könnyű behozni jobb számokat, ha az ember trükközni kezd a fogalmakkal, pl összekeverjük a villamosenergia-termelés hatásfokát az összhatásfokkal, ami az esetleges hőkiadást is egyenértékűnek veszi a szolgáltatott villamos energiával és az összegüket viszonyítja az eltüzelt tüa. fűtőértékéhez.
-
DithenS
senior tag
Persze, van veszteség. De erre van már megoldás, szupravezető kábel a neve, még csak fejlesztés alatt van, de már most is rengeteget javult a hatásfok. Aztán ugye áram mindenképp kell, szóval mindegy mennyi a hatásfoka annak, ha én töltöm az akkumat. A háztartás miatt mindenképp kell az az áram, akkor legyen egy helyen veszteség. Readásul az erőmű veszgesége nem az én dolgom, az az ő problémájuk, meg az áramszolgáltatóké. De ők így is jobban kijönnek, mint én egy kanna benzinnel. Ők a szenet olcsóbban veszik, mint én. Az atom se fu de drága, csak a beruházása az. Aztán ugye vannak a fúziós erőművek amik bár még nem léteznek, de 20 év múlva már talán igen. Áramra aztán ott van a szél, a nap, és a geotermikus erőmű. Például az utóbbival Magyarország is rendelkezhetne, hisz az adottságaink megvannak hozzá.
-
nemlehet
őstag
Bár teljes mértékben egyet értek veled, de a pontosság kedvéért érdemes megemlíteni, hogy mire az erőműből eljut a kocsi aksijába az áram addig még keletkezik egy nem is elhanyagolható mértékű veszteség.
Én úgy tanultam az egyetemen, hogy kb egy ideális üzemű dízelmotor szintjére lőhető az elektromos kocsi hatékonysága ha fosszilis energiahordozóból etetjük. Ez mondjuk még mindig kb 2x jobb mint a benzinesé, de azért a többször emlegetett 60-70-80% nem igaz, vagy csak nagyon spéci esetekben.
-
stellaz
veterán
Én szerintem az erkölcsi avulása is egyre gyorsul a benzin-dízel motoros autóknak.
Ahogy megjelenik egyre több elektromos autó (és megfelelő töltő infrastruktúra), ami csöndes, szagtalan, jól megy, modern, úgy lesz egyre avittasabb a hagyományos autó. + a kitiltások miatti para is hatni fog. Már az F1-ben is pedzegette Ross Brawn, hogy készek átállni az elektromos autókra, ami ha megtörténik, megint lejjebb taszítja a hagyományos autók presztízsét.illetve gondolom azt is, hogy a gyártónak előbb-utóbb végleges elhatározást kell hoznia, hogy melyik piacba öli az energiáit,kapacitását, pénzét. Pl. Nem hiszem, hogy érdemes lesz a mecinek a világ piacra kifejlesztenie mondjuk egy élvonalbeli elektromos és hagyományos S osztályt, miközben egymás elől veszi el a két modell a vevőket.
legalábbis most ezt így gondolom laikusként
-
DithenS
senior tag
Akkor még a hatékonyságról nem is beszéltünk. Egy autó motor hatásfoka 20-25 százalék, a többi üzemanyag hő és korom formájában távozik. Egy erőmű hatásfoka még ha szén is, akkor is 60 százaléi felett van, újabbak még ennél is jobbak. Továbbá ugye mint írtad, modern szűrőkkel vannak felszerelve. Szóval mindenképp jobban járunk, ha az elavult dugattyús gépekkel már nem bajlódunk. A hatásfokot úgy se lehet növelni már. Igazából 1 liter üzemanyagnak a háromnegyedét nem is fordítjuk mozgási energiára. Mint ha kiöntenénk...
Az autó pedig valóban egyre inkább kormol, kopik minden alkatrész, a dugattyú és annak gyűrűje is, így pedig a hatásfoka is romlik. A kompresszió szintén csökken. Egyszerűen sajnos nem jó. Már a hűtökből is száműzik a dugattyús kompresszorokat, mert van nála sokkal jobb technika. Egy hűtő esetében is mivel a dugattyú kopik, a hűtő egyre többet üzemel egy nap majd a végén kuka. 1920-ban még elhiszem hogy jó volt a benzin, de ma már eléggé elavult. Azóta szinte minden megváltozott, csak ez a rohadt belsőégésű motorok nem. -
miqlas
őstag
... hmmm ... ez egy promóciós írás volt? Nem láttam az ilyen jellegû jelzést!
-
strogov
senior tag
"amig fosszilis energiát használnak az áram előállítására kicsit nehéz feltétel nélkül hinnem benne"
Egyrészt már írták, hogy még így is kisebb az ökológiai lábnyoma, másrészt ... Az erőművek ritkán vannak egy város közepén, vagy ha mégis akkor már olyan szűrőket szereltek rá mint a csepelire, hogy gyakorlatilag vízgőz jön ki. Ha egy ilyen nekiállna füstölni akkor rögtön megjelennek a zöldek. Tehát már az energia termelés kihelyezésévél nagyban csökkentjük az egészségkárosító hatást, de az erőművek jobb szűrőrendszerekkel szerelhetőek fel, így lokálisan csökkenthető az ökológiai lábnyom.
Egy gépjármű az idő előrehaladtával egyre jobban "kormol". Zöldkártyát szinte minden autó megkapja. Az erőművekre szigorúbb szabályozás vonatkozik.
-
DithenS
senior tag
Az elektromos autók egyik nagy veszélyforrása az akkumulátor. Ezért aztán nagy szilárdságú acéllal kell az akkumulátorokat megvédeni egy esetleges ütközéstől.
A Tesla sem hiába éri el a maximális utasvédelmet, nem azért fejlesztetették így ki, hogy 4 százalékkal biztonságosabb legyen az autó, hanem hogy ne gyulladjon ki. A litium akkuk azért eléggé veszélyesek, ha egy cellát nagy ütés ér, esetleg kilyukad, ott hatalmas gőz és tűz formájában az összes energia felszabadul. Ezért is drágábbak még kicsit az elektromos autók, a sok nagyszilárdságú acél miatt. -
Tomy Yayo
senior tag
Ha erre gondolsz, akkor negatív hatása nincs, ugyanúgy ki lehet használni az előnyeit, mint egy normál autóval. Sőt, igazából hatékonyabban, hiszen az elektromosok karosszériája hagyományosan sokkal jobb légellenállási együtthatóval szokott rendelkezni, mint normál társaiké, mert muszáj a hatótáv miatt. Szélárnyékban nagyobb lesz a hatótáv. Autópályákon többször láttam már i3-akat, Leafeket kamionokat követni. Mármint hosszabb távon, nem csak előzés előtt. Eleinte nem esett le, aztán rájöttem, mi folyik itt
-
Winner_hun
félisten
forgalmazása csak néhány év
re kezdődött -
Burt1793
veterán
válasz
7Heads Drago #35 üzenetére
Vagy ha megcsúszik az egyik kerék kanyarban gyorsításkor, esp-s fékezéskor?
Valszeg sokat nem szabad folxamatosan forgatni a levegőben a kereket. Ezért tiltani a kerékcserét az nonszensz szvsz. 😃 -
GIJoe
addikt
jöhet 1 buta kérdés? Szélárnyékban hogyan viselkedik az e-autó? (kamion, busz mögött)
-
nuke7
veterán
tehát akkor e-up-ot kell vezetni, mert az biztonságos..?
-
Nandish
tag
En majdnem biztos vagyok benne hogy kereket tobb modelnel is lehet cserelni “hazilag”!
Egyebkent pedig igen egyelore vannak meg kompromisszumok, lehet keresni, es talalni is hibakat! Haygjunk idot nekik! Ne varjuk hogy egybol azt tudjak mint “normal” tarsaik! -
válasz
#06658560 #27 üzenetére
Nem tudom mit fejlesztesz, de a hibrid/EV dolgokhoz nem sok közöd van, különben nem írnál/feltételeznél/kérdeznél butaságokat. Ne haragudj, de ebben semmi személyeskedés nincs, mert ha tényleg mérnök vagy az autóiparban, akkor ez részedről hozzászólás gyűjtés és trollkodás, főleg, ha ennyire képben vagy a dolgokkal. Tehát ott tartunk, ahol 2 off hozzászólással ezelőtt, ezért is írtam, hogy értelme nincs ennek...
-
#06658560
törölt tag
-
#06658560
törölt tag
Bocsánat, csak tizenpár éve vagyok fejlesztő mérnök autóiparban, és bizony kellett már becsapódással is foglalkoznom, hogy mi történik vele!
Egyébként mióta jó így személyeskedni? Vagy te mit tudsz felhozni ellenem, ami érdemi is, nem csak ilyen semmi fröcsögés és azonnal trollnak nyilvánítás? Mesélj, te hol vagy, ha nem fotelban?
-
NorbixD
tag
hiszen a kerékfordulat generátorként tölti az akkumulátort, és ha az megtelik, az energia hővé alakul, és végzetes problémákat okozhat.
Szóval ha a Csomolugma tetejéről szeretnék lejönni fullra töltött autóval az végzetes lehet?
-
válasz
#06658560 #22 üzenetére
Nem egyformák a Priusok moduljai, függ a generációtól és azon belül is attól, hogy phev vagy sima hibrid.
Leírtam mi történik ha "robban" egy pakk láttam, szereltem, fogtam kézben, tudom hogy néz ki a történet.
A többi részre nem reagálnék, látom, hogy fotelből, 0 tapasztalattal odavered tudásban a komplett fejlesztői gárdát, függetlenül a gyártótól, így ezzel vitatkozni nehéz, további jó trollkodást.
-
#06658560
törölt tag
Jelen esetben igen, de pl. a Tesla esetében az akkuk az úttesthez sokkal közelebb vannak, és mások is igyekeznek minél mélyebbre pakolni a pakkokat, mert nehezek. Vagyis nem lehet ezen elmenni.
" A hőmérsékletet folyamatosan figyeli a fedélzeti, ha melegszik és nem sikerül hűtenie, akkor elveszi a töltést, a teljesítményt, végső megoldásként akár le is kapcsolja a rendszert."
Balesetnél biztos tudja figyelni a rendszer? Az akkucsoportba be van építve a vezérlés, ilyen védelem? Mert egy külső egység szart se ér, ha el lett vágva, ellenben melegedni tud. A Priusban emlékeim szerint nem Li-Po akku van, így egy akku tűz másképp viselkedik nála, mint egy Tesla, vagy akár egy mobil esetén, és a lítium akkukat nem is lehet oltani vízzel.
"A pakk moduljai elég combosan egymáshoz vannak erősítve és elég erős borítást kapnak."
Ezt mondják úgy, hogy újságírói mellébeszélés. Mi az a becsapódási teszt, amit kibír? A mondatnak pont annyi értelme van, mint egy csomagtartóba pakolt akku biztonságát frontális ütközéssel megítélni.
#18 GeoPhoto: A Hambacher Forst nagyját már rég kivágták, irgalmatlan nagy külszíni fejtés van mellette. Plusz már jó pár falut is lebontottak bányák miatt, hála a helyi sötétek no atom, csakamegújuló mentalitásának. Aztán lehet nézni szépen az aktuális német árammixeket.
Hogy ez hogy duplázódott, nem tudom.
-
quint
aktív tag
"egy olyan, világszinten is egyedülálló előadáson vehettünk részt a Porsche Hungária jóvoltából" - na, aki ezen a ponton nem hagyta abba az olvasást, az ugyanúgy megszívta, mint én.
-
GeoPhoto
tag
Jó dolog az elektromos autózás, viszont amig fosszilis energiát használnak az áram előállítására kicsit nehéz feltétel nélkül hinnem benne. Németország oda van, hogy mennyire sok megújuló energát használnak, aztán meg ki akarják írtani az egyik ősi erdejüket, mert gagyi barnaszén telepen trónol. 40% feletti a szén az energiamérlegükben.
https://tradingeconomics.com/germany/fossil-fuel-energy-consumption-percent-of-total-wb-data.html
Az elektromos autókkal párhuzamosan a tömegközlekedést kellene globálisan fejleszteni és csökkenteni a felesleges munkába autózás mértékét, már ha komolyan vesszük a környezetvédelemet és nem csak a terhelés helyét változtatjuk meg.
Meg hogy kicsit technikaibb téma is legyen le kellene szokni a marketing alapú piac szegmentálástól, azaz lehessen a kisebb autókba is a cég kínálatában létező hasznos szolgáltatásokat rendelni, például ne legyen lehetetlen egy adaptív tempomat egy belépő hibridben, ha a nagytesóban létezik.
-
Totalcarosok is vontattak anno, reptéren töltögették még az első Kia Soulokat, semmi bajuk nem lett.
A másik rész, ami nekem bűzlik az ez:
" helyszínre érkező szakember megnézi, hogy jön-e belőle zaj vagy füst, hiszen akármelyiknek láng lehet a következménye, illetve megméri a felületi hőmérsékletet, ami nem lehet 80 Celsius fok fölött. Ha mégis fölötte van, azonnal értesíteni kell a tűzoltókat, akik valószínűleg vízzel fogják locsolni kellő távolságból, a megfelelő helyeken, és mivel a karosszériatestre nincs rávezetve az akksi, nem fogja megrázni."
Eleve nem fogja padlólemezig széttúrni az autót. Od csatlakozó, diagnosztika és látszik az összes pakk hőmérséklete, a tűzoltók meg mielőtt nekiállnak locsolni kikapják a vész áramtalanítót, ami minden elektromos hajtású autóban van (hibridekben is).
Kicsit máshogy: bebikázni be lehet úgy, ahogy másik autót is, tölteni is lehet a kisakkut, viszont bikázni nem tudsz vele, mert az inverter benne van a körben és amint megpróbálod jó eséllyel ki is nyírja az inverterét az autónak. Plusz a legtöbb hibrid szintén nem is vontathat, mivel a vontatással járó terhelés hullámok szintén megfektetik az invertert. De pl: aurisnál van külön vontatós gyári csomag, ami tartalmaz erősebb invertert is.
-
citkar
addikt
(#15) CactuS :
Köszi. Furcsáltam, hogy ilyen alapvető és a gyakorlatban is rendszeresen előforduló problémákra ne lenne még megoldás, mint a kerékcsere, vagy vontatásnál a visszatöltés kikapcsolása és hasonlóak.
Mondjuk olyat hallottam, hogy bebikázni egy hibridet csak valami spéci kábellel lehet, nem közvetlen a kis akkuját a szokásos módon, illetve, hogy ennél fogva (a tulaj szerint) nincs is mód arra, hogy ő (a hibridjével) bikázzon be másik autót, mert ezen a spéci dugaszon csak felvenni tud áramot, az indításhoz.
-
Priusnál sem tiltott a pótkerék használata, van is benne, csak a hajtott kerekek pörgetése megemelt állapotban. A másik dolog ez a nem cserélhető modulként kamu szöveg. Hivatalosan a Toyota is komplett pakkot cserél, gyakorlatban az erre szakosodott műhelyek garanciával cserélik moduloként a hibás darabokat. A pakkot balanszírozzák és tökéletesen működik tovább az autó.
Integrale: Szerintem sima reklámfogás a saját assisstance szolgáltatásuk reklámozásához, semmi több.
-
citkar
addikt
Nem volt még hibridem (vagy tisztán elektromos autóm), de nincs benne pótkerék, amire kicserélhetném?
Elég kellemetlen és drága mulatság, ha trélerrel akarok gumishoz jutni, vagy gondolom az sem olcsó, ha helyszínre hívok szerelőt kereket cserélni.Látom azért van ezekre a problémákra megoldás más gyártóknál, csak a régebbieknél lehetett ez gond, illetve talán a VW akarja húzni az időt, amíg nincs elég elektromos modelljük, lehúzzák kicsit a meglévőeket
-
P4 lehet, hogy nem háklis már rá, de a p2/p3 legjobb tudomásom szerint igen.
Kopi31415: A modulok eleve védett helyen vannak, ahogy a normál autóknál a benzintank, a sérülés esélye minimális. A pakk moduljai elég combosan egymáshoz vannak erősítve és elég erős borítást kapnak. Prius csoportban mutattak már képet eldurrant pakkról (folyamatosan törölték a hibakódokat és a töltés miatt a hibás modulok felrobbantak), semmi extra nem volt, több modul megsérült, de a védelem lefogta a robbanást. A hőmérsékletet folyamatosan figyeli a fedélzeti, ha melegszik és nem sikerül hűtenie, akkor elveszi a töltést, a teljesítményt, végső megoldásként akár le is kapcsolja a rendszert.
Béééla: Ha van assistance szolgáltatásod, akkor ezek a dolgok ingyenesek.
-
#06658560
törölt tag
Én azért utána mentem volna olyanoknak is, hogy alulról érkező ütések, tárgyak becsapódása, balesetnél a szalagkorlát becsapódása az akkuk környékére mégis miképp zajlik le, milyen védelem van ellene. mi történik, ha az akku hűtése sérül meg? Ezek szerintem kissé fontosabb kérdések, mint a mi történik a standard ütközések során...
-
Béééla
őstag
Nézd meg, mennyibe kerül a "kijövünk és elviszünk a legközelebbi etetőig" és fény derül arra, miért nem szeretnék ezt a bizniszt kihagyni.
Főleg akkor lesz szívás, ha az ember mégis hosszabb útra merészkedik. Pont az osztrák határ túloldalán ért minket a "se előre, se hátra" régi hidraulikus automata benzinessel, lehet több lett volna hazahozni mint a kocsi maga. Szerencsére életre kelt. Dodzsemnél még játszhat az aggregátort a helyszínre is, ami biztos okoz majd néhány komikus percet.
-
-
axioma
veterán
Egy megjegyzes: a vontatas olyan ertelemben tilos, hogy mas miatt jaraskeptelen autot hosszu tavon vontatni, amikor tultoltodhet. Akkor kell trailer. Csak ezzel riogatnak akkor is, ha kifogyott az akku es "tilos vontatni". Nem tilos csak esszel.
-
citkar
addikt
"Fontos tudni, hogy az út szélén történő kerékcsere sem lehetséges ezeknél a kocsiknál"
Ez minden modellnél így van, nincs olyan ahol a kerék "régi módi"?
-
Kinder
senior tag
Opel Amperám van 2 éve, de így is üdítő élmény ilyen cikket olvasni.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ma Hatótávokról, töltési időkről, méretekről és árakról nagyon gyakran esik szó, most viszont a mögöttes technológiába engedett mélyebb betekintést a Volkswagen.
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Azonnali informatikai kérdések órája
- SDQHD felbontású monitor jött a JapanNext műhelyéből
- Programozás topic
- Eredeti játékok OFF topik
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Május 5-én csörög utoljára a Skype
- Fotók, videók mobillal
- Kerékpárosok, bringások ide!
- SörcsaPH!
- További aktív témák...
- Apple IPhone 13 Pro Max 256GB,Újszerű,Dobozával,12 hónap garanciával
- Apple iPhone 14 Pro Max 128GB,Újszerű,Adatkábel,12 hónap garanciával
- Apple iPhone 16 Pro Max 256GB,Újszerű,Dobozával,24 hónap garanciával
- Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G 256GB,Újszerű,Adatkábel,12 hónap garanciával
- Samsung Galaxy A56 5G 256GB,Újszerű,Dobozával,12 hónap garanciával
- BESZÁMÍTÁS! ASUS ROG B450 R7 5700X 16GB DDR4 512GB SSD RX 6700XT 12GB DeepCool CC560 Seasonic 650W
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 7 5800X 16/32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Xiaomi Redmi 9T 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Beszámítás! Lenovo Thinkpad T495 üzleti notebook - R7 Pro 3700U 32GB RAM 512GB SSD Radeon Vega 10 W
- Csere-Beszámítás! Gari:2027.04.02 Playstation 5 Slim Digital edition + Ajándék Venom töltő állomás!
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest