- DVB-T, DVB-S (2), DVB-C eszközök
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Házimozi haladó szinten
- Egyelőre túlmelegszenek a Huawei új AI gyorsítói
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- Szomorú jövőt vetít előre a dedikált GPU-knak a Jon Peddie Research
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Bambu Lab 3D nyomtatók
Új hozzászólás Aktív témák
-
J.J. András
őstag
válasz
vodkaboy22 #52 üzenetére
"5.) Nem tudom miből gondolod, hogy olyan jó adottságaink lennének geotermikus erőművekre, de én legutóbb még úgy tudtam, hogy nincs sok vulkanikus terület a közelben, se bármi hasonló ami sokat segítene a dolgon..." [52-es hozzászólás linkje]
5. Ez geofizika kérdésköre, és jól foglalt állást... azt igen is ki lehetne sokkal jobban használni idehaza is. A legjobb példa erre Izland, nézzetek utána! Vannak MTA és BME-s tanulmányok, nemrég a google-barátunk révén találtam egyet, azt hiszem Nagykanizsa környékére, egy komolyabb tanulmányt, ami a geotermikus energia kiaknázásáról szólt. Leegyszerűsítve: annyival "gyengébb" és vékonyabb a földkéreg (vagy egy nagyobb magmakamra-kitüremkedés van) a Kárpát-medence alatt, hogy ha 100m-et lefúrsz a földbe, akkor 6÷7 °C fokot nő a hőmérséklete a talajkörnyezetnek (benne maga a talajvíz, a kőzetrétegek stb.), és mivel iszonyat nagy tömeg, ezért TÖMEG-HŐTÁROLÓ is egyben. Van egy cikk, a hétvégén írta a srác a logouton, a saját háza fűtési rendszerének felújításáról, de a lényeg benne: a talajszondás hőszivattyúkról ő is írta.... a legjobb a hatásfokuk.
Ha ásol egy mélyebb pincét, mindig olyan állandó hőmérsékletet érzel télen és nyáron is..., hűvös. Tömeg-hőtárolóba, mondjuk 1000m mélyre leteszel egy 1m3 víztartályt, a víz állandóan 70÷80°C-os lesz...., gondolj bele, a nyomás miatt a lejjebb lévő rétegekben van a víz folyékony formában, de ha a nyomást leveszed róla, forrna...., iszonyat nagy mennyiségű energia, amit a magma megtermel. És ugye néha leengedi a rendszer magát, mint a nyomáscsökkentő tárolók szelepei = VULKÁNOK...., egy÷egy vulkán-kitörés hány Hiroshima és Nagasaki atombombáját emészti fel...., sokszorosát.Szóval, én hiszek a geotermikus energiában, sőt ! A BME-re jártam, érdekelt a téma, de lelőttek azzal, hogy a politika dönti el egy adott ország energia-mérlegét. Ma idehaza sajna, nem vesszük figyelembe, hogy sok olyan jó mérnökünk van, hogy egy geotermikus erőművet olcsóbban meg tudnánk építeni, mint PAKS-2-öt.
A szél, a napenergia nem konstans, de a geotermikus itt van alattunk, és emberi léptékben konstans és kimeríthetetlen. Én erre szavaznék.... SŐT! Ha ezt a magyar állam meglépné, olyan potenciális előnyre tennénk szert, hogy újra Európa (Közép-Európa) meghatározó állama lennénk....
u.i.: aki lusta gúglizni: "
A geotermikus gradiens a felszín alatti hőmérsékletnövekedés mérőszámaként használt mutató, az egységnyi mélységváltozásra jutó hőmérsékletváltozást fejezi ki.
Értéke földi átlagban 3 K /100 m.
A magyarországi átlagos geotermikus gradiens 5-7 K /100 m között mozog"
-
vodkaboy22
addikt
Nem kell vulkán a geotermikus erőműhöz. Magyarországon 2km mélyen már 120C` a termálvíz hőmérséklete, ami aztán a nyomás csökkenésével forrni is kezd, majd gőzzé alakul. Readásul nem is feltétlenül szükséges forráspont egy geotermikus erőmühöz. Ha szekunder körben egy alacsonyabb forráspontú folyadéknak adja át a hőt, akkor a forráspont már megvan 30C°-nál is. A probléma, hogy az alacsony forráspontú folyadékok robbanékonyak, mindenképp zárt rendszer szükséges. Ilyen anyag valamilyen éteri folyadék. Tehát megoldható a folyamat, readásul a víz mivel nem haladja meg a forráspontot, ezért vissza sajtolni sem feltétlenül megoldhatatlan feladat, a szekunder körben lévő folyadékkal pedig nem is kell foglalkozni, csak le kell hűteni.
- Ezzel csak egy a baj. Egy ilyen erőmű felépítése gazdaságtalanabb, jelenleg és valószínűleg az is marad, mint a kedves szélerőmű ami átlagosan 5-9 év alatt (mérettől függően) hozza be a negatív környezeti lábnyomát, addig még több kárt okozott mintha nem is lenne... És ezen számítások alapjáúl karbantartás/elévűlés sosem alapul vett tényezők.
A napenergia tárolására is vannak már tervek. A jövőben pedig az üzemanyagcellás erőművek is megielennek majd. A hidrogén szállítása ma már pedig megoldott. Mi a megoldás? Az, hogy a szél és a nap által megtermelt energiának egy kis részét kivonjuk, és hidrogén előallítására fordítjuk, onnan pedig éjjel működtetjük az üzemanyagcellás erőművet, így nem fog ingadozni az áramtermelés sem, el tudjuk tárolni a nap és szélenergiát egy jó időre. Persze ez a folyamat is hatásfok csökkenésével jár, de kit érdekel, ha ingyen van? Mondom, tervek vannak. Már csak egy olyan ember kellene, aki nem fél a változástól, és megvalósítja. Mindenképp a benzin, a dízel és a szén leádozóban van. Ez így jó.Hidrogént tárolni jó móka. Karambolozni hidrogént szállító kamionnal már nem... Nem annyira megoldott még a nagy mennyiségű hidrogén szállítás és tárolás...
A dízel pedig nem azért rosz, mert van károsanyag kibocsájtása. Hanem mert a common rail rendszer 2000 bar nyomáson porlasztja el a gázolajat, ami olyan apró részecskéket pöfög ki magából, hogy a nyálkahártya és a tüdő egyszerűen képtelen kiszűrni. Onnan pedig a véraramba kerül, és tovább nem is kell ecsetelnem. Nem nano méretű részecskék kiszűrése a feladata az emberi szervezetnek.
Nano részecskék mindig voltak és lesznek és igen ki tudjuk őket választani és igen amit nem az meg is ől, de... A vírusoktól jobban félnék, mint a nano szén részecskéktől.
Az autógyártást pedig mindenképp át kellene alakítani, mert jelenleg ez jár a legtöbb károsanyag kibocsájtással, az szennyezi leginkább a környezetet.
Teljességgel hamis kijelentés. Adatokat keress a neten. Az energiatermelés (hő és áram) a legnagyobb szennyező. Fosszilis erőműveinkkel... -
axioma
veterán
Koszi, hasznos volt. A linket nem neztem vegig, de akkor jol ertem, kis tavolsagra vontatas (adott esetben pont feltolteni) kis sebesseggel OK, csak akkor van gond, ha mas a baja nem csak kifogyott es messzire is kell menni.
-
PirosHello
senior tag
Még van egy fontos feltétele az e-autó vontathatóságának: az akkumulátor hűtése. Ugyanis vontatáskor minden egyes elektronnak, amelyik nem szeretne hővé alakulni valahol, bele kell kerülnie az autó akkumulátorába, akár tetszik neki, akár nem
(energiamegmaradás-törvénye). Igen ám, de töltéskor az akkumulátor is felmelegszik, amelyet sima töltéskor a hálózatból felvett energiamennyiséggel tud szabályozni a töltésvezérlő rendszer. De mi van akkor, ha nem hálózatból töltünk, hanem igen nagy mennyiségű töltést próbálunk fékező (generátor) üzemmódban belenyomni az akkumulátorba? (kipróbálták, hogy vontatásnál bizonyos sebesség felett sokkal nagyobb villamos töltést kap a rendszer, mint a hálózati töltőkből).
Ebben az esetben elég nagy hőmennyiség keletkezik mind az akkumulátorban, mind pedig az elektronikában.
A Nissan-ok kivételével az összes autó akkumulátora folyadékhűtésű és fűtésű is persze. Azoknál nincsen gond a hőelvezetéssel, míg a Nissan (Leaf) vastag páncélzatba burkolt akkuja eléggé rossz hatásfokkal "hűtött" (szinte természetes szellőzésű, vagyis alig hűtik). Ezért a Nissanokat TILOS vontatni, mert vagy az elektronika, vagy pedig az akkumulátor tönkre fog menni a keletkező hőtől. -
PirosHello
senior tag
válasz
csucsotke #173 üzenetére
Valójában egy tisztán elektromos autó vontatása nem tilos, csak erősen nem ajánlott.
Ennek több oka is van. A legerősebb érv, hogy az autóban lévő aszinkron motor generátor üzembe kerül, és valóban visszatáplál az akksiba, viszont az aszinkron motornak van egy rossz tulajdonsága, ami a vontatást nem teszi biztonságossá. Nevezetesen az, hogy minél gyorsabban vontatod, annál erőteljesebb generátor üzemmódban a forgó mágneses tér fékezőnyomatéka, tehát egyre nagyobb mértékben nő a fékező erő. Emiatt a vontatókötél és a vontató autó kuplungtárcsája sincs biztonságban, ettől kezdve az összes más közlekedében részt vevő autóstársunk sem. Ahhoz hasonlítanám, mintha olyan autót vontatnál, amelyben a vontatási sebesség növekedésével egyre erősebben nyomják a féket
.
Ez természetesen azért van, mert az elektromos motor forgórésze a váltókar üres állásában is már forog, tehát van egy alap gerjesztése, csillapítván ezzel a villanymotor indulási-leállási ún. "áramlökését", amely a villanymotorok sajátja sajnos (aki tanult a villanymotorok indításáról, szabályozásáról, annak ismerős ez a tranziens jelenség). Nem indíthatsz el egy 100LE feletti váltakozó-feszültségű aszinkron villanymotort "álló helyzetből" egy pedálnyomással, csak ha már előtte van egy alap gerjesztése, különben a vezérlő elektronika (inverter) hamar tönkre menne ezektől a tranziens "áramlökésektől". Még a 12 V-os akkumulátort is pufferként használják ezek csillapítására.
A kövi cikket ajánlom olvasásra, akit érdekel a téma: [link]
-
csucsotke
aktív tag
Akkor jó. Úgy tudtam én is hogy egy csomó minden között ami nem szükséges ott van a váltó is.Vontatni vagy lehet vagy nem, de ha nem akkor nem a váltó miatt, hanem valami más okból.
Nagyon tetszik hogy az elektromos autóból egy csomó mindent ki lehet pakolni, mint a Mekk Elek a cserépkályhából -
syberia
veterán
Pár éve én is így láttam a kérdést, de jelenleg az akkumulátoros autózás felé billen a mérleg nyelve, globlis szinten ebbe az irányba mutatnak a fejlesztések. Hatalmas pénzeket tolnak bele az akkumulátorok energiasűrűségének, tartósságának , megbízhatóságának a növelésébe. Nem véletlenül állt rá mostanában nagyon a témára a VW, pár éven belül jóval több elektromos autó fog szaladgálni az utakon. LG is nyomatja az akkumulátoros fejlesztést.
(#57) DithenS: Mindenképpen üdvözlendő lenne ilyen irányban haladni, a kőolaj és szén napja szerintem meg vannak számlálva. Már a szaúdiak is naperőművek építésével készülődnek a jövőre.
(#161) GIJoe:_ Nemrég még viccelődtek rajtuk, de könnyen az arcukra fagyhat a vigyor.
-
headhunter
addikt
-
axioma
veterán
Huhh ez hogy jott ossze?
Miben kulonbozik egy vizszintes uton vontatott automata valtos elektromos auto egy hegytetorol lefele gurulo automata valtos elektromos autotol? Mert az utobbit nyilvan birja, sot szereti, visszatolt.
Amugy meg miert is ne lehetne oket - ha esetleg mar majdnem tele az akku - uresben es fekezve vontatni? A fek akkor mint mechanikus fek mukodik.
Amit en tudok vontatasrol es automata valtorol: a hibrid automata valtoja az nem szereti, ha az auto vontat, mert a sajat sulyan tul a vontatmany is megvaltoztatja az eroket amikkel szamolnia kell, raadasul mashogy mint egy csomagtartoban levo suly (mas idozitessel). De vontatni lehet azt is. -
tornas
őstag
"Szintén nem elhanyagolható információ, hogy ezeket az autókat tilos hagyományos módon vontatni, hiszen a kerékfordulat generátorként tölti az akkumulátort, és ha az megtelik, az energia hővé alakul, és végzetes problémákat okozhat."
Ha jól tudom, akkor az elektromos autók is automata-váltóval bírnak, és ezen váltótípus miatt biztosan nem lehet őket vontatni. Ha pedig az akku feltöltődik, akkor elvileg kell lennie egy akkufesz-figyelési megoldásnak (pl. BMS), ami megakadályozza, hogy túltöltődjön, túlmerüljön, túlterhelődjön stb.
-
axioma
veterán
válasz
arnyekxxx #162 üzenetére
Bammeg, ezt a hatasvadasz cikket... marmint a masodik, az elsovel nem foglalkoztam. Az e-auto(s) a hibas azert, mert nem zolden termelik az energiat??? Raadasul eccer mar mondtam: az e-auto es a sajat napelem kozott azert nemnulla az osszefugges, szoval nem kene az orszag atlagaval szamolni. Es ez csak egy aprocska hiba. Ha nem kene a benzint/dizelt szallitani, finomitani stb. hanem azt ontenek az eromube, akkor milyen egyenleg jonne ki a benzinkent/dizelkent felhasznalashoz kepest? Kulonos tekintettel arra, hogy ebbol mennyi szenny vegzi a levegoben es mennyi lesz megfogva es normalisan artalmatlanitva.
-
válasz
Velsharoon #100 üzenetére
Tetszik, hogy ilyen pontos infóid vannak az összetételt illetően, mert általában a gyártók nem szokták ezt közölni, még akkor se, ha a Pyroguide-nak vannak valahonnan szedett forrásai ezzel kapcsolatban. Másrészt pedig a bárium-szuperoxid + alumínium gyújtó kb. 1300°C-on már beindítja a reakciót.
-
Joshi
titán
válasz
arnyekxxx #158 üzenetére
"Az üzemanyag se azért annyi mert az a benzin ára hanem azért mert adózik. Ha megkapod a fizetős töltőt és ráteszi az állam a jövedéki dolgait (és rá fogja amint észrevehetően csökken a benzinkutakról származo adóbevétele), rögtön nem fogsz olyan öszinte mosollyal beállni egy töltésre."
Én is ezt írtam, hogy sokan annyira naivak a töltést és energiaárak tekintetében. Nem is kérdés hogy a töltési áram sokkal drágább lesz mihelyst lesz annyi elektromos autó, hogy az már komoly pénz lesz az államnak.
-
arnyekxxx
veterán
Csak a kötekedést érzem ebben a hozzászólásban.
Érthető, a gyenge lábon álló érvelést megborító véleményeket az érvelő könnyen kötekedésnek érzi.
A múltban nem volt ekkora igény ilyen akkumulátorokra
Hosszú évtizedek óta igény lenne gyorsan tölthető izmos könnyű tartós aksira. Tudod, van az a vicc:
-Tud úszni?
-Nem
-És ha fizetek érte?Az energiatárolásnak vannak fizikai/kémiai határai. ha 10x annyi pénz megy bele a kémia akkor sem változik.
Nyilván nem ingyenes lenne a töltés, hanem egy mindkét fél számára arányos áron.
Szóval ki fogja finanszírozni a kiépítést?
még én is kifizetném az itthoni áram 1,5--2-szeresét a lakásom előtti töltőn
Ennyiért a kutya nem fog nekiállni kiépíteni.
"mert így is olcsóbb lenne, mint az üzemanyag"
Az üzemanyag se azért annyi mert az a benzin ára hanem azért mert adózik. Ha megkapod a fizetős töltőt és ráteszi az állam a jövedéki dolgait (és rá fogja amint észrevehetően csökken a benzinkutakról származo adóbevétele), rögtön nem fogsz olyan öszinte mosollyal beállni egy töltésre.
-
Joshi
titán
Egy villámtöltő ~10-12millió Ft-ba kerül, de ez nem ilyen egyszerű sok minden kell hozzá hogy megvalósuljon egy ilyen töltő. Ebben a videóban elmondják hogy hogy is van ez, de itt is nagyon általánosan beszélnek a dolgokról. Ha mondjuk túl messzire kell elvinni az áramot mert olyan helyen lenne az adott töltő, arra vélhetőleg meg se kapnánk az engedélyt. Persze erről nem beszélnek, de az ELMÜ nem fog csak úgy kábeleket fektetni ha nem térül meg neki a pénze. Nem egyszerű az biztos.
-
.DLL
veterán
Nyilván nem kis költség, de nem tudom hol lehetne utána olvasni mire keressek rá, pl. egy új trafó telepítésénél, hálózat bővítésnél, minlyen negedélyek, stb. nyilván nem pár év alatt megtérülő beruházás.
"Az okostelók megjelenésével szinte azonnal érezhető volt az akkuk gyengéje."
És mégsem állt be egyik gyártó sem a fejlesztések mögé, mert "jóvanazúgy", maradt a lítium alapú akku, és gyak. 10 éve a telók többségét 1-2 naponta töltőre kell dugni. Mindenki húzta a száját, mégis mindenki megvette az aktuális okostelefonokat. Sőt, igazi fejlesztések helyett inkább a mobil power bank-ok hatalmas piaca alakult ki, ezzel is ráerősítve a "jóvanazúgy" érzésre.
Namost autóknál ez nem megy, így kénytelenek a gyártók igazi fejlesztésekre költeni, ha azoknak is el akarják adni az autókat, akiknek nem elég 400-500km. Nyilván ez sem holnap lesz hanem inkább 10 év múlva talán.
Tudom, megint a talán, de jelenleg mi másról lehetne beszélgetni? Jelenleg van a lítium, akinek elég, és tudja otthon tölteni az megvehetni, akinek nem fér bele az ne. Nyilván az otthon töltéshez el kéne kezdeni a fent említett fejlesztéseket. -
Joshi
titán
Nézz utána hogy ma mennyibe kerül egy töltő telepítése, itt ne csak a kábelekre gondolj meg a töltőállomásra. Oda is kell vinni a kraftot és nem akármilyet ám, de olvass csak utána meglátod hogy csak az engedélyeztetése egy ilyen töltőállomásnak legalább egy év.
Nem volt igény jobb akkumulátorokra? Az okostelók megjelenésével szinte azonnal érezhető volt az akkuk gyengéje. Elektromos autóknál is ez volt és ma is ez a leggyengébb láncszem, na meg a töltési idő. Elektromos autó nem egy éve létezik.
-
.DLL
veterán
válasz
arnyekxxx #149 üzenetére
Csak a kötekedést érzem ebben a hozzászólásban.
Nem felém személyesen, hanem a téma felé.
"Kb annyira vannak meg az alapjai mint amennyire alap a Magyar Posta telefonhálózata a Telekom optikai hálozatának."
Ok, kiemeltél egy mondatot, amibe bele lehet kötni, lehet hogy nem állja meg a helyét, és új kábeleket kell kihúzni, de a hidrogén rendszerhez ugyanúgy nincs még semmi."Egy másik scifiben meg azt írták, hogy 2001-ben a Szaturnusz közelében HAL kinyirja az emberi személyzetet."
A múltban nem volt ekkora igény ilyen akkumulátorokra, jó volt az a Li-ion vagy Li-polimer akksi azokba az eszközökbe amikbe kellettek, gondolom hogy egyetemeken, kisebb-nagyobb kutató laborokban nézegették az új lehetőségeket, de a amíg nem áll be ezek mögé egy nagyobb támogató, addig csak kb. hobbi marad, most viszont sorra állnak be a nagyobb gyártók a szilárdtest akkumulátorok fejlesztése mögé. Nyilván én is látom, hogy a "lehet, talán, majd" az nem most. Most még nincs lóf se, de a predikciók most biztatóbbak mint régen, amikor még igazából igény sem volt akkora mértékben ilyen akkumulátorokra, hogy az triggerelje a gyártókat."És ezt ki is fogja finanszírozni?"
Nyilván nem ingyenes lenne a töltés, hanem egy mindkét fél számára arányos áron.
Ugye említettem hogy először a gazdagabb környékek társasházai körül; még én is kifizetném az itthoni áram 1,5--2-szeresét a lakásom előtti töltőn, mert így is olcsóbb lenne, mint az üzemanyag, szerintem akik ilyen környéken laknak, dolgoznak, jó munkájuk van, nem jelent gondot nekik , azok szvsz nem sokat gondolkodnának ezen. -
arnyekxxx
veterán
"Akkor már inkább az elektromos hálózatot és infrastruktúrát fejlesszük, aminek alapjai már megvannak" Kb annyira vannak meg az alapjai mint amennyire alap a Magyar Posta telefonhálózata a Telekom optikai hálozatának.
"a jövőben az akkuk bírhatnak a jelenlegieknél 3-10-szer gyorsabb töltést is."
Egy másik scifiben meg azt írták, hogy 2001-ben a Szaturnusz közelében HAL kinyirja az emberi személyzetet.
Szóval a lényeg, hogy el kéne kezdeni csak, egy erős áramú elosztó doboz a parkoló, vagy utca végébe, és onnan elkezdeni kihúzni a kis töltőoszlopokat.
És ezt ki is fogja finanszírozni?
-
arnyekxxx
veterán
A _kiegyenlito_ aram az az 1400 dollar. Alatta a zsinoraram nyilvan sokkal olcsobb,
A zsinóráramhoz nem kell az aksitelep.
Itt arról volt szó, hogy mennyire fasza is a teslaaksitelep.
Az. És urvadrága a használata.
Csak kicsit kell olcsobbak legyenek, mint a gazturbina
És olcsóbb? Vagy szimplán ahova telepítették ott a közelben sincs modern gázturbinás erőmű?
Mindenesetre valamit nagyon tud az ausztrál teslatelep, 7MW árammal kipótolta az 570MW szénerőmű kiesést. Ez a varázslat minden pénzt megér.
-
.DLL
veterán
Jelenleg semmi nincs kiépítve eléggé, sem a hidrogén rendszer, sem az elektromos (töltő)hálózat.
Nyilván ha az általad említett 3M autó most hirtelen elektromos lenne, akkor most bajok lennének. Mondd ugyan ezt hidrogénesre is: "mind a 3 millió magyarországi autót fel akarnád tölteni, megfeküdne a hálózat." - és milyen igaz, mivel nincs hidrogénes hálózat sem ami ki tudná szolgálni. Magyarán, mindenképpen fejleszteni kell valamelyiket. Akkor már inkább az elektromos hálózatot és infrastruktúrát fejlesszük, aminek alapjai már megvannak, mintsem egy új, bonyolult, több ponton is sérülékenyebb hidrogénes rendszert, aminek egyetlen előnye látható jelenleg: gyorsabb feltöltés, de ez megint a jelenre vonatkozik, a jövőben az akkuk bírhatnak a jelenlegieknél 3-10-szer gyorsabb töltést is.
Amellett, hogy a jövő infrastruktúráját már ennek szem előtt tartásával kell megtervezni, a jelenben el lehetne kezdeni a lakótelepi parkolóhelyeken kialakítani normál 1 fázisú töltőoszlopokat, akár csak annyit, hogy egy 230V-os dugalj legyen rajta és meg lenne oldva az éjszakai töltés (de jobb lenne Type2-es beépített kábellel, hogy kevesebb legyen a macera, de nyilván úgy jóval drágább lenne egy ilyen oszlop). Szóval a lényeg, hogy el kéne kezdeni csak, egy erős áramú elosztó doboz a parkoló, vagy utca végébe, és onnan elkezdeni kihúzni a kis töltőoszlopokat. Nyilván ezt is racionálisan a gazdagabb környéken lévő lakótelepeken, ahol többen vennének elektromos autót amúgy mint ott, ahol nem csak a helyben töltés hiánya, hanem az anyagiak is gátló tényezők. Majd oda is kelleni fognak ilyen pontok, de csak ha már elérhetőbb áron ott is terjedni kezdenének az elektromosok. -
GIJoe
addikt
Erre a hétre jutó csalás...
-
axioma
veterán
válasz
arnyekxxx #137 üzenetére
Varj, ne keverd a szezont a fazonnal (vagy ha a cikk, legalabb ne idezd).
A _kiegyenlito_ aram az az 1400 dollar. Alatta a zsinoraram nyilvan sokkal olcsobb, es egy varhato atlagot fizettetnek a userrel (tarifa ara).
A tesla szempontjabol pont az a lenyeg, hogy a tarolasi kapacitasuk miatt tudnak pont a peak-ben azonnal szolgaltatni. Csak kicsit kell olcsobbak legyenek, mint a gazturbina (annak inditasi koltsegevel es felfutasi gorbejevel is versenyezve), mar megeri adni, mivel mire a sajat userek hasznaljak, addig visszatoltodik. -
arnyekxxx
veterán
45 Ft/kWh
Ez melyik országban van?
mert nálunk ennyi:
https://www.eon.hu/hu/lakossagi/aram/arak.html
(I)A1 - I. tömb (1320 kWh/év fogyasztásig) 35,31 Ft/kWh, bruttó
A1 - II. tömb (az éves fogyasztás 1320 kWh-t meghaladó része) 37,75 Ft/kWh, bruttó(/I)Németbe 90 Ft körül van ue
Jé, ahol az ingyenárammal van tele az ország ott sokkal drágább? A német adófizetők évente 2 paks2 árát nyomják bele az ingyenenergia támogatásába. Nyilván annak aki ezt a támogatást kapja annak tökre megéri.
Van aki nagyban gondolkozik és megéri, biztos nem tőled kér tippet.
Hanem attól aki el akarja neki adni a napelemrendszert
Mindemellett a hatóságilag garantált emelt átvételi ár (KÁT) némileg torzítja a piaci viszonyokat.
Ja és ne felejtsd el, hogy mi Magyarországon élünk ahol a napsütéses órák száma januárban 50 júliusban meg 250 szóval az, hogy valaki levezeti, hogy Hawaiiban 84forintos hálózati árnál januárban 240 júliusban 300 napsütéses órával belátható időn belül megtérül egy aksi az nálunk semmi relevanciával nem bír.
De nyitott vagyok, vezesd le számokkal, hogy megtérül az életciklusa alatt Magyarországon. -
Tikakukac
titán
-
GIJoe
addikt
válasz
Tikakukac #141 üzenetére
én a mostani olcsó árakról (1$/cella) beszélek, 7 éve nem érte meg, szerintem, + hóeséskor hány napig van hó alatt, + egyéb nem várt kts.ek (viszont ez a 360E Ft/2 kwhert lehet céges autóval ki is mennék érte, tanulmányútra
-
Tikakukac
titán
Családon belül most van egy 25 éves projekt. 7. événél tart. A számok alapján most 5,5 év csúszásban vannak. Nem jönnek a számok.
Picit olyan ez, mint mikor szélerőművet akartak lerakni felénk. 2 számítás volt. Egy, ami a pályázatnak ment és egy, ami a fejesnek. Végül a madarak miatt amik a Tisza mellett vannak lemondták. Szóval azért csak okosan
-
GIJoe
addikt
válasz
arnyekxxx #136 üzenetére
Az hogy megtérül e, olyan dolog most ahol én lakom EON terület 45 Ft/kWh, Németbe 90 Ft körül van ue, szinte biztos nem lehet sokáig tartani ezt a rezsidémonos kamu-nyomott árat, ha nem lenne friss házhitelem napelemparkba ölnék sok $t.
Van aki nagyban gondolkozik és megéri, biztos nem tőled kér tippet.
Amit linkeltem fent egyértelműen le van írva, hogy GridFree limiterrel, óra után, vagy akár külön vezetéken, nem kell engedély, nem fog visszatermelni 2-3kWh már lehet puffer tartályt melegíteni, hőszivattyús bojlert rotyogtatni stb... -
arnyekxxx
veterán
válasz
PirosHello #132 üzenetére
mivel nincs rá szabályozás így nem kérhetne érte pénzt
miért ne kérhetne bárki annyi pénzt amennyit akar bármiért, amit nem tilos eladni?
-
arnyekxxx
veterán
egy 2 KWos szereld magad szett már nem olyan vészes mint régen, csak jobban képbe kéne lenni kicsit, meg több idő kéne otthonra..
Ez az olcsó készlet végösszegbe mennyiből jön ki az országba beszállítva, engedélyes villanyszerelővel feltelepítve, adveszórával az elmühöz bekötve?
-
arnyekxxx
veterán
válasz
Man0gatya #114 üzenetére
a teslának már erre is van megoldása hatalmas akku farm amit megújjuloval töltenk fel ausztráliában van és többször lépett életbe amikor áramkimaradás volt.
LOL
és igy lesz az ingyenáramból kibszottdrágaáram.
https://villanyautosok.hu/2018/01/24/rengeteg-penzt-termel-tesla-del-ausztral-akkumulatora/
Jól látszik, hogy délutánonként, csúcsidőben 14000 ausztrál dollárt is megadnak a piacon 1 MWh energiáért, ami aktuális középárfolyamon 2828 forintos kWh árnak felel meg (viszonyításképpen idehaza minden egyéb díjjal együtt ~40 Ft az energia végfelhasználói ára kWh-ánként).
de nyilván szívesen tankolnád a villanykocsidat kézezernyolcszázforin/kwh-s árammal
-
arnyekxxx
veterán
A tesla már szintén forgalmazza a power wallokat (7 Kwh/ db) most a 2. járnak de jön az új 3.
Már csak azt kell kiszámolni, megtérül-e a powerwall ára az életciklusa alatt.
Segítek: nem.
Az ilyen aksis önszopatásnak ott van értelme ahol fizikailag megoldhatatlan rácsatlakozni az elektromos hálózatra.
-
#06658560
törölt tag
válasz
PirosHello #132 üzenetére
Miért ne kérhetne valaki pénzt egy szolgáltatásért? Le van írva valahol, hogy ingyen kell biztosítani az elektromos töltés lehetőségét?
-
Joshi
titán
válasz
PirosHello #132 üzenetére
Mivel nincs szabályozva ezért úgy tarifáznak ahogy akarnak. Meg azt is vedd hozzá, ha elég sok elektromos autó lesz, akkor az áram is jóval drágább lesz, mert az állam tenni fog róla hogy így legyen.
-
PirosHello
senior tag
Értem, de így két oldalról is törvénytelen: mivel nincs rá szabályozás így nem kérhetne érte pénzt, másrészt mert diszkriminatív.
Ez pont olyan, mintha a kamiontól, vagy nemzetközi autóbusztól külön díjat (idő) kérnének a tankolásért, mert 1/2 órára foglalja a helyet más jármű elől.Ha lenne rá tarifarendelet, akkor nem kérhetnének díjat az időért.
A második felvetés (szabálytalan parkolás) pedig szankcionálható (büntethető), és egyébként is kultúra kérdése
(mint ahogy a mozgáskorlátozott parkolóhelyen való szabálytalan parkolás is).
Sajnos ebben is mi, magyarok eléggé hátul kullogunk a nemzetközi rangsorban (sajnos). -
Joshi
titán
válasz
PirosHello #128 üzenetére
Olvass utána hogy miért számolnak idővel is. Az autók nem egyforma töltés idővel rendelkeznek, ez miatt sok-sok órára foglalják a töltőt más autók elöl. Arról nem is beszélve, hogy sokan parkolónak használják a töltőhelyeket. Mondjuk a parkolásra használó tulajt már büntetik úgy az ingyenes töltőknél, hogy ha feltöltött az akku de továbbra is ott tartózkodik az autó, akkor arra már számol tarifát.
-
PirosHello
senior tag
Ja, csak tök szabálytalan. Melyik rendelet írja le, hogy kérhet pénzt a töltési időért?
Jó magyar szokás: ami nem tiltott, azt szabad
Magyarul ez a piac jelenleg szabályozás nélkül működik, ki kellene adni rá egy rendeletet (árszabást).
Akkor nem kérhetne pénzt a töltési időért, csak a vételezett villamos energiáért.
Ha tankolsz, akkor is kér díjat a töltőnél eltöltött időért? (költői kérdés).
-
Joshi
titán
válasz
PirosHello #124 üzenetére
A Mol egyes töltőinél már fizetős a mutatvány. Ott úgy történik a számlázás, hogy töltési idő + felvett energiából számolja ki a fizetendő összeget.
-
Joshi
titán
válasz
Man0gatya #123 üzenetére
Félre ne érts, én nem vagyok ellene a napenergiának sőt. Tesóméknak érdemes lenne mert a házuk nyeregtetős és pont délre néz a felülete. Mondjuk nekem nem is olyan fontos a villanyenergia, mert jelenleg havonta 5-6k-t fizetek villanyt ami nem sok. Ráadásul klímám is van.
-
GIJoe
addikt
válasz
#06658560 #122 üzenetére
Én nem a gaphene-ben látom a jövőt, inkább az LTO akkukban,
jó ideje lehet őket kapni, ha találnék olyat aki segít megtervezni magam
is készítenék LTO powerWallt, persze akad is az alibabán, csak kicsit borsos az ára.A tesla már szintén forgalmazza a power wallokat (7 Kwh/ db) most a 2. járnak de jön az új 3.
Fogalmam sincs hogy hogyan jön ide a note telefon történet, szezont a fazonnal esete.. -
PirosHello
senior tag
Egy fogalomzavart tisztáznék: "áramszolgáltató" a villamosenergia-piac megnyitása (liberalizációja) óta nincs. Van Hálózati Engedélyes (aki a hálózatot üzemelteti, hogy a vill. en. eljusson A-ból B-be), és van Villamosenergia Kereskedő, aki megveszi a Termelőtől, és eladja a Vételezőnek (vagyis amit a fogyasztásmérő állása után fizetsz).
Persze a lakosság nem kerüllhet, csak az ún. "egyetemes" árszabásba, amelynek az árát a mindenkori Hatóság állapítja meg, tehát itt nincs versenyhelyzet (kkv és nagyfogyasztó már választhat Kereskedőt, és így árat is).Az e-töltés pedig azért nem tisztázott még, hogy mennyi az annyi, mivel nincsen rá Hatósági árszabás (magyarán mennyit kérhet érte a Kereskedő) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal eddig kiadott rendeleteiben. Ez ugyanúgy speciális árat kíván, mint a közvilágítás, vagy az éjszakai (vezérelt) árszabás, mert más jellegű, mint a hagyományos (otthoni vagy ipari) felhasználás. Ám az Állam bácsi még mindig nem adott ki rá rendeletet, így egyébként egy e-töltő sem működhetne jelenleg szabályosan. Most úgy működik, hogy 1. nem kell fizetned a töltésért->hálózati veszteség, amely a Hálózati Engedélyes vesztesége, és az állam már több 10 éve nem támogatja Őket. 2. a töltő tulajdonosa pl. önkiszolgáló étterem, áruház, stb, akinek a parkolójában töltesz, kitalál 1/2 óra, 3/4 óra, 1 órás "csomagokat", és azok árát a pénztárnál becsengeted az autómosóhoz hasonlóan, de nem tudni, hogy tényleg annyit fizettél e, amennyibe Neki a villamos energia kerül. 3. ugyanez, csak egy mobilos applikáción keresztül foglalsz töltőt, és fizetsz ugyanígy a töltési IDŐÉRT (nem villamos energiáért!).
2 fontos dologban értek egyet az általad is leírtakból: 1. jelenleg nehéz annak megoldani az otthoni töltést, aki nem családi házban él, mert jelenleg kevés a parkolókban lévő nyilvános töltő. 2. felgyorsult világban élünk, és a 4 perces dízel/benzin tankolással (700km-re elegendő) nincs ideje senkinek arra, hogy kb. 40 percet várjon egy egyenáramú villámtöltő mellett arra, amely utána kb. 150 km megtételére elegendő (nem kérdés, hogy most melyiket választjuk).
-
Man0gatya
aktív tag
az első napelemek 30 éve mennek csökkent a termelési kapacitásuk, de mennek....amugy egy 10 emeletes házra is lehet szerelni mivel már társasházak vannak, ha azok ügy döntenek mehet a tetőre. a falra meg az akkupackok Már vannak kész termékek graphene batteryvel a samsungnak pl de a note 7es fiaskó után nem dobják még piacra, de nézzük meg az ezelőtt 10-15 évvel lévő akkutecnologiát meg a mait....
-
Joshi
titán
válasz
Man0gatya #111 üzenetére
Milyen tetőre? Tíz emeletesben lakom, a lakótelepi embereknek nincs saját épület felülete ahova pakolhatja a napelemeket. De tölteni se tudják az autójukat esténként. Meg aztán az 1,5 milliós napelem szett ~10 év alatt térül meg, csak ezután van ingyen az energia. Persze kb ez idő után megy majd tönkre az inverter is, szóval nincs kolbászból a kerítés. Az viszont tény, hogy a napelemek már sokat fejlődtek, de azok se örök életűek.
-
válasz
Man0gatya #113 üzenetére
"Hamarosasn jön az akku új generációja mi könnyebb és nagyob tárolókapacitású a mostaniaknál...és 5-8 perc alatt tudsz 1000 kmre elég energiát beletölteni. ez a technologia 10 év mulva már általános lesz na akor lesz vége a belsőégésűnek akit érdekel keressen rá, hogy graphine battery."
Én ilyen szempontból évtizedekig nagyon optimista voltam, de kezdek belefásulni abba, hogy mindig úgy van, hogy "hamarosan itt az új csodaakku...".
MaCS
-
Man0gatya
aktív tag
válasz
vodkaboy22 #52 üzenetére
a teslának már erre is van megoldása hatalmas akku farm amit megújjuloval töltenk fel ausztráliában van és többször lépett életbe amikor áramkimaradás volt....nem olyan problémák ezek amit ne lehetne megoldani ilyen akkufarmoookm bárhova telepithetük házak falaira tetőkre pincékbe.... amikor van szél, nap stb akkor feltöltik amikor meg nincs akkor használják egyébként meg az újabb kocsik pufferként is fognak müködni ha áramhiány lesz feltöltik a tárolt energiát a rendszerbe...
-
Man0gatya
aktív tag
A hidrogén zsákutca... nem is fog elterjedni mert 30x annyi az ára mint az eletromosáramnak amivel előállitják... hogy odavigyék valahova ahol aztán beekrül egy gyorsan elhasználódó rendszerbe amivel elektromos áramot állitanak elő.
Hamarosasn jön az akku új generációja mi könnyebb és nagyob tárolókapacitású a mostaniaknál...és 5-8 perc alatt tudsz 1000 kmre elég energiát beletölteni. ez a technologia 10 év mulva már általános lesz na akor lesz vége a belsőégésűnek akit érdekel keressen rá, hogy graphine battery. -
Man0gatya
aktív tag
nagyon tévedsz mesélj már mergfeküdt a rendszer a légkondiktől? azok sem esznek keveset györs- villámtöltő meg nem lesz minden háztartásban a legtöbb ember naponta 100 kmt se megy nem hogy 1000et azt meg szépen 220ról is utántölti meg nem tudom tudod e de egy elektromos kocsi müködhet pufferként is az aksiból visszatölt a rendszerbe ha hiány van
-
#06658560
törölt tag
A magyar geotermikus energiatermelés legnagyobb problémája a vízben oldott anyagok nagy száma, rohadt gyorsan tömődnek el a csövek. Ezért van, hogy leginkább gyógyfürdőnek alkalmasak a hazai termálvizek, nem fűtésre, vagy energiatermelésre.
#108 Tikakukac: tudom, hogy jelenleg csak targoncák és városi buszflották esetében tud életképes lenni, de még mindig nem bukott el annyira, hogy ne gondoljanak rá.
-
#06658560
törölt tag
Hidrogénnel hajtást már több mint tíz éve futtat a BMW, Münchenben voltak is publikus kutak akkoriban, a shell legalább másfél évtizede foglalkozik vele, meg a megújulókkal is már, úgy mellékesen.
Ha mégis az elektromos áram lesz a nyerő, a kutak valószínűleg akkor is megmaradnak, csak elektromos gyors töltő, vagy akkucsere állomások lesznek. Ugyanis különösen a városokban nincs lehetőség minden parkolóhelyhez töltőt telepíteni.Speciel mezőgazdasági gépeknél nem olyan hülyeség az akku, a traktorokra az ellensúlyok helyett mehetne is fel egy csomag.
És a járműipar nem véletlenül agyal ezerrel az akkucserés töltési módon is.
-
#06658560
törölt tag
Nem lehet olcsóbban kihozni ezeket jelenleg. A Tesla folyamatosan veszteséges, még egyetlen cent profitot nem termelt fennállása során. A nagyok is azért nem hozzák ki tömegesen az elektromos autókat, mert amit egy autótól elvárnak az emberek azt nem tudják együtt, mindet teljesíteni vele. És ezen elvárások egyike az ár is. a Renault megoldása a lízingelt akkuval meg nagyon nem nyerte el a tömegek tetszését. még azokét sem, akik amúgy az autót lízingelik, vagy elektromos kerékpárt lízingeltek céges kerékpár konstrukcióban.
-
#06658560
törölt tag
Meg részecskeszűrő, változó szelepvezérlés, EGR, a mindenféle hangolt töltés miatti szívócsőbe pakolt szelepek, a pilot befecskendezést tudó befecskendezők... Egy mai modern benzines motor pont ugyanolyan bonyolult, és pont ugyanolyan problémákat okoz, problémákkal küzd, mint egy modern dízel. Csak még kell neki a gyújtás is.
-
bagkri01
őstag
válasz
Velsharoon #100 üzenetére
Top komment
-
golyós
addikt
Most kaptam cégesnek egy Citroen Berlingot.
Amit szeretek benne: csend van
Amit szokni kell: nincs kuplung ( nem volt még automata kocsim), csak a fék nyomva tartásával lehet váltogatni az automata váltót, sosem tudom csak a kijelzőt nézve, hogy "jár"-e a motor.
Hatótáv lóf..z : 115km ami így tél elött nem túl biztató, ha rátekerem a fűtést csak egy picit is, 20km minusz. Ez rárakott világítással, rádióval karcsú lesz, jó ha tudja majd a 70km-t.
Van 240V és 400V töltő is hozzá, nem mértem még de minimum 8óra. Gyorstöltőt nem vettek hozzá, hogy tovább bírja az aksi.
Szerintem ekkora felárat nem ér meg, sosem hozza be az árát. -
arnyekxxx
veterán
Egy erőmű hatásfoka még ha szén is, akkor is 60 százaléi felett van
http://www.omikk.bme.hu/collections/mgi_fulltext/energia/2002/07/0704.pdf
Az összes német kőszénerőmű éves villamosenergia-fejlesztésének
átlagos hatásfoka mintegy 38%.A legújabb kőszénerőművek elérik a 47%-os hatásfokot.
-
Velsharoon
csendes tag
"A fejtágítást egy kísérlet zárta le, ami az elektromosságtól kicsit eltávolodva mutatja be, hogy miért különösen fontos a karosszériával kapcsolatos hibákat is márkaszervizben végeztetni. A kísérlet a termit néven ismerhető elegy különösen exoterm reakcióját mutatja be, aminek alapanyagai most már bármelyik karosszériajavító műhelyben megtalálhatók, hiszen az alumínium karosszériaelemek már korántsem annyira ritkák, mint voltak mondjuk 20 évvel ezelőtt. Hagyományos vas-oxid és alumínium por keverékének sokszor elég egy szikra, hogy beinduljon a vízzel olthatatlan reakció, ami nagy lánggal és 2400 Celsius fokos hőmérséklettel jár. Rendkívül érdekes volt látni az izzó fémrészek kilövellését és szétterülését, ám sajnos volt rá való életben is megtörtént példa egy kevésbé professzionális karosszériaműhelyben, ahol állítólag egy egyszerű porszívózás okozta a keveréket és a bajt."
No, ez a bekezdés az, ami az egész cikk és az egész fejtágítás minden állítását zárójelbe teszi. Mert ez nem egyszerű ferdítés, hanem ordas nagy hazugság, és innentől annak, aki ezt előadta, a többi állítását is igen komoly fenntartásokkal kell kezelni.
A termit (legalábbis az egyik fajta termit) ugyan valóban vas-oxid és alumínium 3:1 (egész pontosan 2,96:1) arányú keveréke, de a begyújtásához nagyon magas hőmérsékletű láng kell, nagyjából 3000 fahrenheit fok, ami testvérek között is több, mint 1600 celsius fok. Ebből következően az a porszívó, ami ezt begyújtja valószínűleg egy sugárhajtómű és egy szovjet rakéta porszívó szerelemgyermeke.
Amit el tudok képzelni, az inkább az, hogy az ominózus műhelyben néhányan hallottak már a termitről, és elkezdtek Mythbusters-t játszani. Csak ez így már nem hangzik olyan jól, és nem lehet vele riogatni a népet.
-
Zsolt!!
aktív tag
Ezt a cikket nem a Horvát András írta az Autonavigátoron? A tèma ès a cikk is kisèrtetiesen egyezik..
-
Tikakukac
titán
Az az 1.6-os benzines VW blokk, amit mondjuk alig átalakítva 30 évig raktak mindenbe, na az kiforrott volt.
Ami most megy, az messze nem kiforrott. Egy rohadt feszítőpatron miatt típusok tucatjai mentek már a lecsóba meg mennek ma is. És innen még hol vagyunk mindenféle hűtőfolyadék által felzabált blokkoktól és egyéb horror sztoriktól. Sajnos annak a kornak vége.
-
Joshi
titán
Kiegészítésként: aki nem tudná most sincs ingyen az energia, aki ingyen vagy nyomott áron tölthet az csak azért van, mert államilag (önkormányzatilag) támogatott. Szóval azt a pénzt valaki kifizeti az áramszolgáltatónak. Csak hogy tiszta legyen a kép. Ja és állambácsi még meg sem adóztatta úgy istenigazából.
(#93) Tikakukac persze nyilván, de azért az otto üzemű motorok mára már kiforrottak. Elektromos autónál az akku nagy lóvéba kerül, de az inverter is adott esetben. Szerintem én már nem érem meg hogy a többség elektromos autóval jár.
-
Joshi
titán
válasz
Tikakukac #91 üzenetére
Na jó, de egy otto üzemű motornál a valag pénz általában hónapról-hónapra, évről-évre megy ki a zsebedből. Elektromosnál majd a szerencse kérdése lesz. Vagy kihúzod egy használt elektromos autóval évekig, vagy rámegy a gatyád is néhány hónap alatt.
Horváth András új Hype videója. Ez az ingyen töltéses téma még működik és tök frankó ezzel számolni, reméljük Viktor nem látta ezt a videót.
-
Tikakukac
titán
Én ebben nagyon nem vagyok biztos.
A használt piac az pont most szív, mert rengeteg olyan részegység van, ami irtó drága és baromi könnyen tönkre vágható akár egy nem megfelelő vezetési stílussal is. Amiket felsoroltam mind fentebb, na azok gazdasági totálkárok. Már most, sőt, évek óta is.
Ebből olyan sok villanynál nincs. Már a motornál megspórolsz egy rakat tételt. Az a rengeteg forgó-mozgó-kopó alkatrész itt eleve nem is létezik.
-
Tikakukac
titán
Nem a fszt nem. Pontosan ugyanazokkal a szívásfaktorokkal ruházták fel a benzineseket is jó pár éve.
Egy 10-15 éves szívó alap benzinessel is annyi gond bír lenni, hogy a fejem kapkodom csak mennyi katranc meg dugó van a motortérben ha éppen szerelnem kell.
Ezekhez képest a villanymotorok még egy komplex hűtéssel is elég egyszerűen átláthatóak. Tervezni nettó szívás, de azért a részegységek megvannak.
-
orion1025
őstag
És hány Józsi bácsi le fogja húzni a rolót, bár nem kár értük. Én még mindig kételkedek a szerelésükben, mert aki nem tud megcsinálni egy 2X éves autót amit nekem kell otthon asztalosként megcsinálnom, na az egy vicc. De mondok jobbat. Amíg a szaki képtelen egy új szélvédőt berakni beázás nélkül kétszer is, addig itthon csak szopórollerezés lesz a bonyolultabb eszközökkel...
-
Tikakukac
titán
Decivel nem lesz drágább a villanyt szervizelni, mint a mostani modern pöfögősöket. Olyan mennyiségben sikerült teleqrni az autókat a normák miatt egyébként hót felesleges kacatokkal és megoldásokkal, hogy csak úgy sikolt a tárcád ha gond van.
Céges verdán szoktam hallani miket csinálgatnak olykor fateréknak, nos, gariban is hátborzongató, de ha ezeket fizetni is kéne, roló lehúz. -
Joshi
titán
"A globális példa szomorú, de szerencsére nem Sencsen levegőjét szívod te sem, én sem..."
Ma még közvetlenül nem, de ez gyenge vigasz.Én hiába veszek elektromos autót, attól még nem leszek védettebb rövid távon. Az viszont már felháborító, hogy mindenki a globális felmelegedésről beszél, meg hogy mekkora zöldnek kellene lennie az átlag embernek, aztán egy valamire való használható elektromos autó több tízmillióba kerül. Na ennek van értelme. Nekem senki ne magyarázza meg hogy nem lehetne egy városi elektromos autót olcsón előállítani. Engem mindig felb@sz ez a téma, mert egy parasztvakítás az egész. Ahogy isteníteni a 40milliós Teslákat.
-
GIJoe
addikt
tudnom kellene, hol írtam h nem tudom, a cikk arról szól hogy itthon "Az elmúlt években elkészített 2017 cikk! országos légszennyezőanyag-leltárok adataiból kiderül, hogy napjainkban a kisméretű szállópor kibocsátásához a legnagyobb mértékben a lakossági fűtés járul hozzá (közel 70 %-kal)."
A globális példa szomorú, de szerencsére nem Sencsen levegőjét szívod te sem, én sem... igen messze van innen hogy megfelelő imissziós adatod legyen belőle
-
Joshi
titán
Oké, de te magyarországi példát hoztál fel ami globális mértékkel elenyésző, ha ebbe dolgozol akkor ezt tudnod kellene. Kína ipara még a mai napig fekete szénnel állít elő elektromos áramot, a más egyéb irdatlan környezetszennyezésükről már nem is beszélve. Néhány hónapja olvastam, hogy felfigyeltek arra, hogy ismét megnőtt a betiltott gázok koncentrációja a légtérben, ami roncsolja az ózonréteget. Kiderült hogy Kína eregeti nagy mennyiségben ezeket a gázokat, mert a habszivacs és hasonló gyártásnál ezt a gázt használják illegálisan ráadásul az állam is "támogatja". És még amiről nem tudunk.
ui.: a dieseleket viszont azonnal betiltanám, akkor inkább benzin. Csak hát a kamionok, buszok, hajók, vonatok ezzel működnek. Na ez a cumi. Számomra ezért érthetetlen, hogy a személyautókat találták meg.
-
Joshi
titán
válasz
orion1025 #74 üzenetére
Az elektromos autókat egyszerűbb javítani, cserébe mélyen a zsebbe kell majd nyúlnia a delikvensnek.
(#76) GIJoe én írtam és teljes mértékben igaz. Most ne az EU szabályozásokat betartó országokat nézd, hanem azokat ahol mindent lesz@rnak még az állam is. Ilyen Kína, India és még sorolhatnám. A klíma az globális, nem orientálódik egy területre, de gondolom ezt tudtad.
-
nemlehet
őstag
válasz
orion1025 #74 üzenetére
Sok szempontból egyszerűbb szerkezet egy elektromos autó. Pl nincs benne gyújtás amivel egy csomó szakinak meggyűlik a baja, nincsenek benne elduguló szűrők az üzemanyag rendszerben, kevesebb hidraulikus rendszer (ha egyáltalán van, úgy tudom egyes elektromos kocsikban nincs is hagyományos tárcsafél)
Plusz az elektromos rendszereket sokkal egyszerűbb diagnosztizálni mint a mechanikusokat, szóval szerintem könnyebb dolga lesz a szerelőknek.
-
orion1025
őstag
Manapság ebben a szép országban egy hagyományos autót sem képesek javítani a szakik, akkor mi lesz ezekkel?
-
Joshi
titán
válasz
Tikakukac #72 üzenetére
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a személyautók "csak" ~30%-ban járulnak hozzá a levegő szennyezéséhez világviszonylatban. Ezt az egyik autós újságban írták a WV diesel botrány kapcsán. Szóval az ipar a felelős elsősorban, csak hát minden abból van, azt nehéz lenne leredukálni egyik napról a másikra.
-
Tikakukac
titán
Ez pedig a sok régi benzines és dízeles autó okolható.
Lófüttyöt. Azért fos a levegő, mert mindenki szeméttel, műanyaggal, gumival meg frissen lopott vizes fával tüzel. Pár éve volt az a móka, mikor kiverették Pestről a dízelt meg a benzinesek egy részét is és bazzeg, nem akart csökkenni a légszennyezettség. Naná, hogy nem baszkikám. Otthon továbbra is ömlött a zacskó meg traktorgumi a kazánba
Kedvencem mikor télen elmegyek a belvárosból és kisfalusi, erdős, Tisza melletti szülői házikóba és megnézem a levegőminőséget, akkor azt kapom, hogy egészségesebb lett volna Pesten maradni
Hogy miért? Nem, nem a kocsik miatt. Kocsiból te egy nap látsz 30-at, sokat mondok. Hanem azért, mert az autózás lópikula ahhoz képest, amit az agyhalott népesség fűtés címén művel.
Ha meg sokallod a 14 éves átlagkort, akkor nyugodtan megmondhatod mitől lesz jobb az, hogy lecseréljük a patent állapotban tartott 13 éves euro4-es benzinest egy pár évesre, amiben 1-2-3 éven belül olyan dolgok fognak kidögleni, amiket nem lesz pénze az öregéknek fenntartani és megindul a mókolás, hanyagolás, DPF kiírás stb. Autó nélkül pedig halott vagy egyes régiókban, nem opció a busz és vonat. Előbbi alig van, utóbbit meg felszámolták
Jah, 2-3 éve otthon is fával tüzelés van. Pedig eddig villannyal volt, megkaptunk atomból, tüdőrák nyesta. De hát E-on kedvezményesen is annyi volt a villanyszámla, amiből 1 év után már 0Ft-ra kijött a kandalló, azóta pedig 250k marad a zsebben/szezon. És teljesen mindegy, hogy így füst meg úgy környezet, ekkora összegeknél ilyen állami fizuk mellett kutya sem fog azzal foglalkozni, hogy milyen a levegő.
-
-
DithenS
senior tag
Ettől még sok idő feltölteni. Az elektromos hálozat nincs ekkora terhelésre felkészítve. Ha éjjel mind a 3 millió magyarországi autót fel akarnád tölteni, megfeküdne a hálozat. Elég ha 500 ezer autót rakunk fel éjjelre, már akkor vége! Aztán ha gyorstöltővel tesszük ezt, akkor a pillanatnyi fogyasztás még több lesz. Ennyi atomerőművet meg nincs értelme telepíteni egy ekkora országban. Hidrogént egyszerűbb előállítani a szeles tengeren szélturbinákkal, onnan meg elszállítani ide hozzánk. Az olaj se a szomszédból jön, megoldható.
Persze akinek jobban tetszik az elektromos autózás, azt el kell fogadni. Mindenki olyan technológia mögé áll, ahova akar. Mind a kettő kezdeményezés egy remek ötlet. Főleg hogy Magyarországon a légszennyezettség értéke sok esetben magasabb, mint Kína valamely nagyvároaában. Ez pedig a sok régi benzines és dízeles autó okolható. A magyar autók ÁTLAG életkora 14 év.(?) Ez nagyon sok. -
csubuka
addikt
Ez a biológiai lábnyom meg az életciklus-értékelések (LCA) eredményei (hogy "akkor ezért építünk majd ilyen erőművet nem olyat, amit a sátán küldött") ilyen igazi politikusok által előszeretettel előhúzott, szavazópolgárok által is könnyedén feldolgozható adatok. Sajnos az életciklus-értékelés egy kicsit olyan, hogy aki fizet érte, hogy elkészítsd, annak kedvező végeredményt lehet kihozni, az elemzés "határainak" "helyes" megválasztásával, egyebekkel.
A villanyautók kapcsán meg jobb lenne, ha azt mondanák az emberek, hogy "beleállok, támogatom egy akár az is lehet, hogy tisztább jövő kialakításához vezető technológia szélesebb körben való terjedését és fejlesztését azzal, hogy villanyautót veszek", ahelyett, hogy úgy éreznék a vevők, hogy ők a megváltók, akik azonnal, amikor átveszik az autójukat drasztikusan kevesebbet szennyeznek az általuk oly lenézett belsőégésű motorokkal szerelt autókkal szemben*.
Ez így jelenleg nem igaz. Csak az első megfogalmazás jelentősen kisebb azonnali elégedettséget okoz. Holott természetesen tesznek a bolygóért ezzel, mert egy technológia fejlődhet legalább a vásárlásuk nyomán. De pont a technológiákban való vak hit, amit el kéne felejteni.
*Most Norvégiát hagyjuk, ők tényleg megújulóból termelik a villamosenergiát és ráadásul még exportálnak is szépen, szóval ott aztán, aki Tesla-s az akár még nagy szavakat is mondhat erről. Persze a baj ott van, hogy ugyanezt érzik a dán Teslások is, ahol azért már nem ilyen egyszerű a képlet, főképp mivel adóokosítás miatt vették a Teslájukat a legtöbben
Legalábbis ez volt itt a nagy okosság egy pár éve még az újautókat sujtó brutál adók miatti kibuvókeresésben.
Kissé szélsőséges vélemények vannak itt megfogalmazva ebben a topikban szerintem helyenként. Az egész műszaki életben van ami ekkor jó megoldás, van ami meg akkor. Ez a mindent visz leegyszerűsítés ez maradjon meg a kedves politikusainknak inkább.
-
Joshi
titán
Hamarosan lesz Magyarországon is hidrogén töltőállomás, igaz nagyon kevés és évtizedek alatt. De ki tudja, ha mégis belendülne akkor biztosan felgyorsulna az infrastruktúra kiépítése is.
-
DithenS
senior tag
igen, igazad van. Mondjuk az olajlobbi szerintem úgy is inkább a hidrogén mellé áll, mert akkor nem veszítik el a benzinkútjait. Csak át kell alakítani ugye hidrogénné. De eddig csak Japán az, ahol a technológia mellé állt a kormány és az autóipar. Nálunk semmi ilyen kezdeményezés nincs. Pedig sokkal több potenciál van benne, mint az elektromos autókban. Mindegy milyen akkut fejlesztenek ki, abba bele kell paszírozni azt a rengeteg energiát, amit ki is akarunk nyerni belőle. Readásul gyorstöltés kell, mert senki sem akar 2 napig egy akkut töltögetni és autó nélkül maradni. Aztán ugye nyaralni sem tudunk elektromos autóval. Nincs 1000km/h hatótávja egyiknek se, nem is lesz. Ehhez képest a hidrogén elég 500km-re, megállsz 3 perc alatt tele nyomod és mész tovább. Sokkal jobb. Azt akkor a mezőgazdasági gépeknél nem is igen jöhet szóba az akkus megoldás. Egy traktorba hová szerelünk annyi akkut? Egy traktor simán elvontat 10 tonnát, felemel 4 tonnát és sorolhatnám. Nincs annyi akku, amennyi energiát el tudnánk tárolni olyan kicsi helyen. Aztán ugye szerintem ezek a gépek szezonban éjjel nappal mennek, nem rakatjuk fel töltőre 3 óra munka után. Szóval a hidrogént kellene erőltetni, egy réteg úgy is arra lesz terelve.
-
Joshi
titán
Nem látom a mozgolódást ezen a téren, általában úgy szokott lenni, hogy az kezd terjedni amit támogatnak/erőltetnek. Ha a hidrogén hajtást bizonyos körök hátráltatják/ellehetetlenítik, akkor abból nem mostanában lesz valami. Az a gond, hogy kiépített infrastruktúra (töltőállomások, szerviz stb) nélkül nem tud terjedni az adott technológia.
-
stellaz
veterán
A benzin-diesel is elbukott már a megjelenése pillanatában, csak sok idő volt felismerni. Aztán mire felismertük, már nem tudtunk vele mit kezdeni.
Elektromos autókban az a jó, hogy a benzin motorral szemben még óriási fejlesztési potenciál van bennem.
Most arra mennek, hogy olcsó, gyorsan tölthető akkuk legyenek. Talán a környezetkímélő aksit is megoldják. Energiatermelésben is új kapukat nyit meg, hiszen az autónak mindegy mi termeli az áramot.
-
DithenS
senior tag
Amúgy van gázzal üzemelő üzemanyagcellás erőmű is, ami szintén hatékonyabb, mint a szén. Persze ez nem teljesen tiszta, de jobb.
http://ecolounge.hu/zoldmotor/startolt-europa-legnagyobb-uzemanyagcellas-eromuve
-
DithenS
senior tag
Személyem szerint én a hidrogén autókban látom a jövőt. Pár perc alatt feltankolható, nem kell kábellel hülyéskedni, és nem gond ha lakásban élsz. Az elektromos autók töltése nagy nyűg, és pont éjjelre koncentrálódna minden autó feltöltése. Egyszerűen én az üzemanyagcellában látom a jövőt. Az elektromos autózás 1920-ban is elbukott, pont ezek miatt. Most is el fog.
-
DithenS
senior tag
válasz
vodkaboy22 #52 üzenetére
Nem kell vulkán a geotermikus erőműhöz. Magyarországon 2km mélyen már 120C` a termálvíz hőmérséklete, ami aztán a nyomás csökkenésével forrni is kezd, majd gőzzé alakul. Readásul nem is feltétlenül szükséges forráspont egy geotermikus erőmühöz. Ha szekunder körben egy alacsonyabb forráspontú folyadéknak adja át a hőt, akkor a forráspont már megvan 30C°-nál is. A probléma, hogy az alacsony forráspontú folyadékok robbanékonyak, mindenképp zárt rendszer szükséges. Ilyen anyag valamilyen éteri folyadék. Tehát megoldható a folyamat, readásul a víz mivel nem haladja meg a forráspontot, ezért vissza sajtolni sem feltétlenül megoldhatatlan feladat, a szekunder körben lévő folyadékkal pedig nem is kell foglalkozni, csak le kell hűteni.
A napenergia tárolására is vannak már tervek. A jövőben pedig az üzemanyagcellás erőművek is megielennek majd. A hidrogén szállítása ma már pedig megoldott. Mi a megoldás? Az, hogy a szél és a nap által megtermelt energiának egy kis részét kivonjuk, és hidrogén előallítására fordítjuk, onnan pedig éjjel működtetjük az üzemanyagcellás erőművet, így nem fog ingadozni az áramtermelés sem, el tudjuk tárolni a nap és szélenergiát egy jó időre. Persze ez a folyamat is hatásfok csökkenésével jár, de kit érdekel, ha ingyen van? Mondom, tervek vannak. Már csak egy olyan ember kellene, aki nem fél a változástól, és megvalósítja. Mindenképp a benzin, a dízel és a szén leádozóban van. Ez így jó.
A dízel pedig nem azért rosz, mert van károsanyag kibocsájtása. Hanem mert a common rail rendszer 2000 bar nyomáson porlasztja el a gázolajat, ami olyan apró részecskéket pöfög ki magából, hogy a nyálkahártya és a tüdő egyszerűen képtelen kiszűrni. Onnan pedig a véraramba kerül, és tovább nem is kell ecsetelnem. Nem nano méretű részecskék kiszűrése a feladata az emberi szervezetnek.
Az autógyártást pedig mindenképp át kellene alakítani, mert jelenleg ez jár a legtöbb károsanyag kibocsájtással, az szennyezi leginkább a környezetet. -
Micsurin
nagyúr
Erre most azt mondom... ha majd tudjuk ki az ország hentese szeretne erőművet... na akkor eljöhet ez az idő. De ez a téma nem idevaló bocsánat.
Lenne egy i30N-em nem is a szaros magyar utakon csapatnám... minden hónapban Hring nyílt hétvége.
Nincs belsőégésű motorkerékpár? Jesus... csak a második X-em van meg de nem akarok ebben a világban élni.
Az egyetlen értelmes dolog a földön a belsőégésű motor, kellemesebb társ mint egy nő, és hamarabb rájövők mikor miért hisztis.
-
Micsurin
nagyúr
Terjedjenek má ezek a surranó loppanó vackok, nyomják csak le a jó kis Golf VII GTi / Hyundai I30N páros árait.
-
Joshi
titán
válasz
vodkaboy22 #52 üzenetére
És akkor ehhez vegyük hozzá amikor többségében lennének az elektromos autók. Horváth András elektromos autós youtube csatornáját szoktam nézni. Ott megkérdeztek egy figurát aki kapcsolatban van a magyar elektromos hálózat illetékeseivel, és azt mondták hogy a magyar elektromos hálózatban 30% tartalék van a jelenlegi állapotban. Az nagyon kevés, szükség lesz még vagy 2-3 Paksra. Az akkukra átlag 10év garit adnak a gyártók, a használt autó piac ez miatt nagyban át fog alakulni elektromos autóknál. Egy akku pakk milliókba kerül, és a használt cellákat valahol gyűjteni kell és fel kell dolgozni. Ma még elenyésző a rossz akkuk száma, de ha tényleg beindul a terjedés akkor ez is probléma lesz. Vagyis energia. Aztán ott van a töltés, ugyanis aki tömbházban lakik az nem tudja megoldani a házában a töltést. Egyébként megkérdeztem Horváth Andrást hogy ilyenkor hogy tudom tölteni az autómat, azt mondta menjek el egy töltőhöz.
Ok hogy most még nagy eséllyel találnék szabad töltőt, de ha sok elektromos autó lesz akkor szabad töltő se lesz. Meg most 12 óra meló után még keressek szabad töltőt? Nekem vicces ez az egész.
Nagyon jól hangzik az elektromos autózás, de azért vannak itt még megoldatlan kérdések. -
vodkaboy22
addikt
Kicsi pontosítás:
1.) Szuprevezető kábel, jelenlegi tudásunk szerint kommersz villamoshálózatban még a mi életünk alatt nem lesz (50 - 60 év még). De ha lesz is akkor a sok átalakítási hatásfok vesztést még nem is számoltuk.
A jelenleg legjobb hatásfokkal bíró transzformátorok 95% körüliek és egy normál hálózatban nem egy hanem fogyasztóig eljutva 10 is lehet... Jelenlegi transzformátoriank az éves energia termelés ~10%-át elfűtik...
2.) Ahogy előttem is írták jelenleg a szénerőművek erőművi (teljes) hatásfoka átlagban világon jó ha 25-35% között van. A szűrésükről meg nem kell csodákat regélni sőt... Sajnos a szűrési hatásfokuk átlagban több nagyságrenddel rosszabb mint egy koszos régi dízelnek. Itt nagyságrendről beszélek! És még nem beszéltem az éves szinten több mint ezer tonna urán és társai nehéz fémről amit az elégetett szénből eregetünk a levegőbe... Ha Ideálisan nézve azt az energiát amit elégetünk hasonló hatásfokkal és szűréssel jutattnánk a levegőbe mint egy mai modern benzin motor akkor sokkal tisztább jövő elé néznénk mint jelenleg a szénerőművekkel...
3.) Fúziós erőmű megint inkább az 50-70 év még...
4.) A nap pont akkor nem fog neked termelni amikor este töltöd a szép E kocsid.... A szél is csak akkor fog tölteni amikor kedve szottyan..
5.) Nem tudom miből gondolod, hogy olyan jó adottságaink lennének geotermikus erőművekre, de én legutóbb még úgy tudtam, hogy nincs sok vulkanikus terület a közelben, se bármi hasonló ami sokat segítene a dolgon... -
mepet
addikt
Nekem is szúrták a szemem ezek a számok, de a pontosításaid után is stimmel annyi Dithens számításában, hogy az ökológiai lábnyomod nem lesz kisebb attól, ha elektromos autózol. Az persze igaz, hogy villanyautóval a károsanyagot nem pont a városodban pufogja ki a verda. Viszont a globális hatása, pl. a globális felmelegedésre gyakorolt hatása ugyanúgy aggasztó a villanyautónak is. Te is így látod?
-
csubuka
addikt
Ez azért "nem teljesen" precíz amit leírsz, kicsit triggerelődött bennem az energetikai mérnök
, így kicsit pontosítanék.
-Kicsit alábecsülöd a modern belsőégésű motorok hatásfokát így érzésre. A legalja részterheléses hatásfokát írod egy elavultabb motorkonstrukciónak.
-Ugyanakkor a szénerőművekkel meg nagyvonalúan bánsz, ez egész EU-ban elég régi a flotta sajnos. Németországban cirka 35% volt a szénerőművek átlag hatásfoka nemrég. Innentől kezdve jelenleg és a közeljövőben még teljesen mindegy, hogy mit hoznak a legmodernebb erőművek hatásfokban.
Saját véleményem szerint elég védhetetlen a szénégetés jelenleg.
-A 60% hatásfokot emlegetni "sima" szénerőművekkel elég meredek. Ezt kizárólag a legmodernebb kombinált ciklusú erőművek hozzák újkorukban, ideális állapotok fennállásakor. Efelé menni villamosenergia-termelési hatásfokkal nem igen lehet manapság, 62 a max az egész bolygón kb..
*Itt persze könnyű behozni jobb számokat, ha az ember trükközni kezd a fogalmakkal, pl összekeverjük a villamosenergia-termelés hatásfokát az összhatásfokkal, ami az esetleges hőkiadást is egyenértékűnek veszi a szolgáltatott villamos energiával és az összegüket viszonyítja az eltüzelt tüa. fűtőértékéhez.
-
DithenS
senior tag
Persze, van veszteség. De erre van már megoldás, szupravezető kábel a neve, még csak fejlesztés alatt van, de már most is rengeteget javult a hatásfok. Aztán ugye áram mindenképp kell, szóval mindegy mennyi a hatásfoka annak, ha én töltöm az akkumat. A háztartás miatt mindenképp kell az az áram, akkor legyen egy helyen veszteség. Readásul az erőmű veszgesége nem az én dolgom, az az ő problémájuk, meg az áramszolgáltatóké. De ők így is jobban kijönnek, mint én egy kanna benzinnel. Ők a szenet olcsóbban veszik, mint én. Az atom se fu de drága, csak a beruházása az. Aztán ugye vannak a fúziós erőművek amik bár még nem léteznek, de 20 év múlva már talán igen. Áramra aztán ott van a szél, a nap, és a geotermikus erőmű. Például az utóbbival Magyarország is rendelkezhetne, hisz az adottságaink megvannak hozzá.
-
nemlehet
őstag
Bár teljes mértékben egyet értek veled, de a pontosság kedvéért érdemes megemlíteni, hogy mire az erőműből eljut a kocsi aksijába az áram addig még keletkezik egy nem is elhanyagolható mértékű veszteség.
Én úgy tanultam az egyetemen, hogy kb egy ideális üzemű dízelmotor szintjére lőhető az elektromos kocsi hatékonysága ha fosszilis energiahordozóból etetjük. Ez mondjuk még mindig kb 2x jobb mint a benzinesé, de azért a többször emlegetett 60-70-80% nem igaz, vagy csak nagyon spéci esetekben.
-
stellaz
veterán
Én szerintem az erkölcsi avulása is egyre gyorsul a benzin-dízel motoros autóknak.
Ahogy megjelenik egyre több elektromos autó (és megfelelő töltő infrastruktúra), ami csöndes, szagtalan, jól megy, modern, úgy lesz egyre avittasabb a hagyományos autó. + a kitiltások miatti para is hatni fog. Már az F1-ben is pedzegette Ross Brawn, hogy készek átállni az elektromos autókra, ami ha megtörténik, megint lejjebb taszítja a hagyományos autók presztízsét.illetve gondolom azt is, hogy a gyártónak előbb-utóbb végleges elhatározást kell hoznia, hogy melyik piacba öli az energiáit,kapacitását, pénzét. Pl. Nem hiszem, hogy érdemes lesz a mecinek a világ piacra kifejlesztenie mondjuk egy élvonalbeli elektromos és hagyományos S osztályt, miközben egymás elől veszi el a két modell a vevőket.
legalábbis most ezt így gondolom laikusként
-
DithenS
senior tag
Akkor még a hatékonyságról nem is beszéltünk. Egy autó motor hatásfoka 20-25 százalék, a többi üzemanyag hő és korom formájában távozik. Egy erőmű hatásfoka még ha szén is, akkor is 60 százaléi felett van, újabbak még ennél is jobbak. Továbbá ugye mint írtad, modern szűrőkkel vannak felszerelve. Szóval mindenképp jobban járunk, ha az elavult dugattyús gépekkel már nem bajlódunk. A hatásfokot úgy se lehet növelni már. Igazából 1 liter üzemanyagnak a háromnegyedét nem is fordítjuk mozgási energiára. Mint ha kiöntenénk...
Az autó pedig valóban egyre inkább kormol, kopik minden alkatrész, a dugattyú és annak gyűrűje is, így pedig a hatásfoka is romlik. A kompresszió szintén csökken. Egyszerűen sajnos nem jó. Már a hűtökből is száműzik a dugattyús kompresszorokat, mert van nála sokkal jobb technika. Egy hűtő esetében is mivel a dugattyú kopik, a hűtő egyre többet üzemel egy nap majd a végén kuka. 1920-ban még elhiszem hogy jó volt a benzin, de ma már eléggé elavult. Azóta szinte minden megváltozott, csak ez a rohadt belsőégésű motorok nem. -
miqlas
őstag
... hmmm ... ez egy promóciós írás volt? Nem láttam az ilyen jellegû jelzést!
-
strogov
senior tag
"amig fosszilis energiát használnak az áram előállítására kicsit nehéz feltétel nélkül hinnem benne"
Egyrészt már írták, hogy még így is kisebb az ökológiai lábnyoma, másrészt ... Az erőművek ritkán vannak egy város közepén, vagy ha mégis akkor már olyan szűrőket szereltek rá mint a csepelire, hogy gyakorlatilag vízgőz jön ki. Ha egy ilyen nekiállna füstölni akkor rögtön megjelennek a zöldek. Tehát már az energia termelés kihelyezésévél nagyban csökkentjük az egészségkárosító hatást, de az erőművek jobb szűrőrendszerekkel szerelhetőek fel, így lokálisan csökkenthető az ökológiai lábnyom.
Egy gépjármű az idő előrehaladtával egyre jobban "kormol". Zöldkártyát szinte minden autó megkapja. Az erőművekre szigorúbb szabályozás vonatkozik.
-
DithenS
senior tag
Az elektromos autók egyik nagy veszélyforrása az akkumulátor. Ezért aztán nagy szilárdságú acéllal kell az akkumulátorokat megvédeni egy esetleges ütközéstől.
A Tesla sem hiába éri el a maximális utasvédelmet, nem azért fejlesztetették így ki, hogy 4 százalékkal biztonságosabb legyen az autó, hanem hogy ne gyulladjon ki. A litium akkuk azért eléggé veszélyesek, ha egy cellát nagy ütés ér, esetleg kilyukad, ott hatalmas gőz és tűz formájában az összes energia felszabadul. Ezért is drágábbak még kicsit az elektromos autók, a sok nagyszilárdságú acél miatt. -
Tomy Yayo
senior tag
Ha erre gondolsz, akkor negatív hatása nincs, ugyanúgy ki lehet használni az előnyeit, mint egy normál autóval. Sőt, igazából hatékonyabban, hiszen az elektromosok karosszériája hagyományosan sokkal jobb légellenállási együtthatóval szokott rendelkezni, mint normál társaiké, mert muszáj a hatótáv miatt. Szélárnyékban nagyobb lesz a hatótáv. Autópályákon többször láttam már i3-akat, Leafeket kamionokat követni. Mármint hosszabb távon, nem csak előzés előtt. Eleinte nem esett le, aztán rájöttem, mi folyik itt
-
Winner_hun
félisten
forgalmazása csak néhány év
re kezdődött -
Burt1793
veterán
válasz
7Heads Drago #35 üzenetére
Vagy ha megcsúszik az egyik kerék kanyarban gyorsításkor, esp-s fékezéskor?
Valszeg sokat nem szabad folxamatosan forgatni a levegőben a kereket. Ezért tiltani a kerékcserét az nonszensz szvsz. 😃 -
GIJoe
addikt
jöhet 1 buta kérdés? Szélárnyékban hogyan viselkedik az e-autó? (kamion, busz mögött)
-
nuke7
veterán
tehát akkor e-up-ot kell vezetni, mert az biztonságos..?
-
Nandish
tag
En majdnem biztos vagyok benne hogy kereket tobb modelnel is lehet cserelni “hazilag”!
Egyebkent pedig igen egyelore vannak meg kompromisszumok, lehet keresni, es talalni is hibakat! Haygjunk idot nekik! Ne varjuk hogy egybol azt tudjak mint “normal” tarsaik! -
válasz
#06658560 #27 üzenetére
Nem tudom mit fejlesztesz, de a hibrid/EV dolgokhoz nem sok közöd van, különben nem írnál/feltételeznél/kérdeznél butaságokat. Ne haragudj, de ebben semmi személyeskedés nincs, mert ha tényleg mérnök vagy az autóiparban, akkor ez részedről hozzászólás gyűjtés és trollkodás, főleg, ha ennyire képben vagy a dolgokkal. Tehát ott tartunk, ahol 2 off hozzászólással ezelőtt, ezért is írtam, hogy értelme nincs ennek...
-
#06658560
törölt tag
-
#06658560
törölt tag
Bocsánat, csak tizenpár éve vagyok fejlesztő mérnök autóiparban, és bizony kellett már becsapódással is foglalkoznom, hogy mi történik vele!
Egyébként mióta jó így személyeskedni? Vagy te mit tudsz felhozni ellenem, ami érdemi is, nem csak ilyen semmi fröcsögés és azonnal trollnak nyilvánítás? Mesélj, te hol vagy, ha nem fotelban?
-
NorbixD
tag
hiszen a kerékfordulat generátorként tölti az akkumulátort, és ha az megtelik, az energia hővé alakul, és végzetes problémákat okozhat.
Szóval ha a Csomolugma tetejéről szeretnék lejönni fullra töltött autóval az végzetes lehet?
-
válasz
#06658560 #22 üzenetére
Nem egyformák a Priusok moduljai, függ a generációtól és azon belül is attól, hogy phev vagy sima hibrid.
Leírtam mi történik ha "robban" egy pakk láttam, szereltem, fogtam kézben, tudom hogy néz ki a történet.
A többi részre nem reagálnék, látom, hogy fotelből, 0 tapasztalattal odavered tudásban a komplett fejlesztői gárdát, függetlenül a gyártótól, így ezzel vitatkozni nehéz, további jó trollkodást.
-
#06658560
törölt tag
Jelen esetben igen, de pl. a Tesla esetében az akkuk az úttesthez sokkal közelebb vannak, és mások is igyekeznek minél mélyebbre pakolni a pakkokat, mert nehezek. Vagyis nem lehet ezen elmenni.
" A hőmérsékletet folyamatosan figyeli a fedélzeti, ha melegszik és nem sikerül hűtenie, akkor elveszi a töltést, a teljesítményt, végső megoldásként akár le is kapcsolja a rendszert."
Balesetnél biztos tudja figyelni a rendszer? Az akkucsoportba be van építve a vezérlés, ilyen védelem? Mert egy külső egység szart se ér, ha el lett vágva, ellenben melegedni tud. A Priusban emlékeim szerint nem Li-Po akku van, így egy akku tűz másképp viselkedik nála, mint egy Tesla, vagy akár egy mobil esetén, és a lítium akkukat nem is lehet oltani vízzel.
"A pakk moduljai elég combosan egymáshoz vannak erősítve és elég erős borítást kapnak."
Ezt mondják úgy, hogy újságírói mellébeszélés. Mi az a becsapódási teszt, amit kibír? A mondatnak pont annyi értelme van, mint egy csomagtartóba pakolt akku biztonságát frontális ütközéssel megítélni.
#18 GeoPhoto: A Hambacher Forst nagyját már rég kivágták, irgalmatlan nagy külszíni fejtés van mellette. Plusz már jó pár falut is lebontottak bányák miatt, hála a helyi sötétek no atom, csakamegújuló mentalitásának. Aztán lehet nézni szépen az aktuális német árammixeket.
Hogy ez hogy duplázódott, nem tudom.
-
quint
aktív tag
"egy olyan, világszinten is egyedülálló előadáson vehettünk részt a Porsche Hungária jóvoltából" - na, aki ezen a ponton nem hagyta abba az olvasást, az ugyanúgy megszívta, mint én.
-
GeoPhoto
tag
Jó dolog az elektromos autózás, viszont amig fosszilis energiát használnak az áram előállítására kicsit nehéz feltétel nélkül hinnem benne. Németország oda van, hogy mennyire sok megújuló energát használnak, aztán meg ki akarják írtani az egyik ősi erdejüket, mert gagyi barnaszén telepen trónol. 40% feletti a szén az energiamérlegükben.
https://tradingeconomics.com/germany/fossil-fuel-energy-consumption-percent-of-total-wb-data.html
Az elektromos autókkal párhuzamosan a tömegközlekedést kellene globálisan fejleszteni és csökkenteni a felesleges munkába autózás mértékét, már ha komolyan vesszük a környezetvédelemet és nem csak a terhelés helyét változtatjuk meg.
Meg hogy kicsit technikaibb téma is legyen le kellene szokni a marketing alapú piac szegmentálástól, azaz lehessen a kisebb autókba is a cég kínálatában létező hasznos szolgáltatásokat rendelni, például ne legyen lehetetlen egy adaptív tempomat egy belépő hibridben, ha a nagytesóban létezik.
-
Totalcarosok is vontattak anno, reptéren töltögették még az első Kia Soulokat, semmi bajuk nem lett.
A másik rész, ami nekem bűzlik az ez:
" helyszínre érkező szakember megnézi, hogy jön-e belőle zaj vagy füst, hiszen akármelyiknek láng lehet a következménye, illetve megméri a felületi hőmérsékletet, ami nem lehet 80 Celsius fok fölött. Ha mégis fölötte van, azonnal értesíteni kell a tűzoltókat, akik valószínűleg vízzel fogják locsolni kellő távolságból, a megfelelő helyeken, és mivel a karosszériatestre nincs rávezetve az akksi, nem fogja megrázni."
Eleve nem fogja padlólemezig széttúrni az autót. Od csatlakozó, diagnosztika és látszik az összes pakk hőmérséklete, a tűzoltók meg mielőtt nekiállnak locsolni kikapják a vész áramtalanítót, ami minden elektromos hajtású autóban van (hibridekben is).
Kicsit máshogy: bebikázni be lehet úgy, ahogy másik autót is, tölteni is lehet a kisakkut, viszont bikázni nem tudsz vele, mert az inverter benne van a körben és amint megpróbálod jó eséllyel ki is nyírja az inverterét az autónak. Plusz a legtöbb hibrid szintén nem is vontathat, mivel a vontatással járó terhelés hullámok szintén megfektetik az invertert. De pl: aurisnál van külön vontatós gyári csomag, ami tartalmaz erősebb invertert is.
-
citkar
addikt
(#15) CactuS :
Köszi. Furcsáltam, hogy ilyen alapvető és a gyakorlatban is rendszeresen előforduló problémákra ne lenne még megoldás, mint a kerékcsere, vagy vontatásnál a visszatöltés kikapcsolása és hasonlóak.
Mondjuk olyat hallottam, hogy bebikázni egy hibridet csak valami spéci kábellel lehet, nem közvetlen a kis akkuját a szokásos módon, illetve, hogy ennél fogva (a tulaj szerint) nincs is mód arra, hogy ő (a hibridjével) bikázzon be másik autót, mert ezen a spéci dugaszon csak felvenni tud áramot, az indításhoz.
-
Priusnál sem tiltott a pótkerék használata, van is benne, csak a hajtott kerekek pörgetése megemelt állapotban. A másik dolog ez a nem cserélhető modulként kamu szöveg. Hivatalosan a Toyota is komplett pakkot cserél, gyakorlatban az erre szakosodott műhelyek garanciával cserélik moduloként a hibás darabokat. A pakkot balanszírozzák és tökéletesen működik tovább az autó.
Integrale: Szerintem sima reklámfogás a saját assisstance szolgáltatásuk reklámozásához, semmi több.
-
citkar
addikt
Nem volt még hibridem (vagy tisztán elektromos autóm), de nincs benne pótkerék, amire kicserélhetném?
Elég kellemetlen és drága mulatság, ha trélerrel akarok gumishoz jutni, vagy gondolom az sem olcsó, ha helyszínre hívok szerelőt kereket cserélni.Látom azért van ezekre a problémákra megoldás más gyártóknál, csak a régebbieknél lehetett ez gond, illetve talán a VW akarja húzni az időt, amíg nincs elég elektromos modelljük, lehúzzák kicsit a meglévőeket
-
P4 lehet, hogy nem háklis már rá, de a p2/p3 legjobb tudomásom szerint igen.
Kopi31415: A modulok eleve védett helyen vannak, ahogy a normál autóknál a benzintank, a sérülés esélye minimális. A pakk moduljai elég combosan egymáshoz vannak erősítve és elég erős borítást kapnak. Prius csoportban mutattak már képet eldurrant pakkról (folyamatosan törölték a hibakódokat és a töltés miatt a hibás modulok felrobbantak), semmi extra nem volt, több modul megsérült, de a védelem lefogta a robbanást. A hőmérsékletet folyamatosan figyeli a fedélzeti, ha melegszik és nem sikerül hűtenie, akkor elveszi a töltést, a teljesítményt, végső megoldásként akár le is kapcsolja a rendszert.
Béééla: Ha van assistance szolgáltatásod, akkor ezek a dolgok ingyenesek.
-
#06658560
törölt tag
Én azért utána mentem volna olyanoknak is, hogy alulról érkező ütések, tárgyak becsapódása, balesetnél a szalagkorlát becsapódása az akkuk környékére mégis miképp zajlik le, milyen védelem van ellene. mi történik, ha az akku hűtése sérül meg? Ezek szerintem kissé fontosabb kérdések, mint a mi történik a standard ütközések során...
-
Béééla
őstag
Nézd meg, mennyibe kerül a "kijövünk és elviszünk a legközelebbi etetőig" és fény derül arra, miért nem szeretnék ezt a bizniszt kihagyni.
Főleg akkor lesz szívás, ha az ember mégis hosszabb útra merészkedik. Pont az osztrák határ túloldalán ért minket a "se előre, se hátra" régi hidraulikus automata benzinessel, lehet több lett volna hazahozni mint a kocsi maga. Szerencsére életre kelt. Dodzsemnél még játszhat az aggregátort a helyszínre is, ami biztos okoz majd néhány komikus percet.
-
-
axioma
veterán
Egy megjegyzes: a vontatas olyan ertelemben tilos, hogy mas miatt jaraskeptelen autot hosszu tavon vontatni, amikor tultoltodhet. Akkor kell trailer. Csak ezzel riogatnak akkor is, ha kifogyott az akku es "tilos vontatni". Nem tilos csak esszel.
-
citkar
addikt
"Fontos tudni, hogy az út szélén történő kerékcsere sem lehetséges ezeknél a kocsiknál"
Ez minden modellnél így van, nincs olyan ahol a kerék "régi módi"?
-
Kinder
senior tag
Opel Amperám van 2 éve, de így is üdítő élmény ilyen cikket olvasni.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- DVB-T, DVB-S (2), DVB-C eszközök
- Peugeot, Citroën topik
- Milyen légkondit a lakásba?
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Milyen okostelefont vegyek?
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Samsung Galaxy XCover7 Pro - burokban született One UI
- Készül a Xiaomi Smart Band új generációja
- Napelem
- További aktív témák...
- Bomba ár! Lenovo X1 Yoga 2nd - i7-7G I 8GB I 256SSD I 14" WQHD Sérült I W11 I CAM I Garancia!
- AKCIÓ! Csere-Beszámítás! Gainward Phantom RTX 4070Ti 12GB GDDR6X Videokártya!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X270 - i5-6G I 8GB I 256GB SSD I 12,5" FHD I HDMI I Cam I W10 I Garancia!
- LG 48C2 - 48" OLED EVO - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - A9 Gen5 CPU
- Samsung Galaxy A23 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged