Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gyurc

    aktív tag

    Az 1978. évi 2. törvényerejű rendelet 22. §-ában foglalt felhatalmazás
    alapján - az igazságügyminiszterrel és az érdekelt szervek vezetőivel
    egyetértésben - a következőket rendelem.

    1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a közvetlenül a vásárlók részére
    árusító gazdálkodó szervezetekre, az egyéni vállalkozókra (a
    továbbiakban: vállalat).

    (2) A vásárlók minőségi kifogásait (a továbbiakban: vásárlói kifogás)
    a vállalat a Polgári Törvénykönyv alapján e rendelet szabályai szerint
    köteles elintézni.

    (3) A vásárlói kifogás intézésére vonatkozó jogszabályoktól a vásárló
    hátrányára eltérni nem lehet.

    2. § (1) A forgalomba hozott áru minőségéért a vásárlóval szemben a
    vállalat felel.

    (2) A vásárlói kifogás intézéséért a hibás árut forgalomba hozó üzlet
    vezetője, illetve az egyéni vállalkozó (a továbbiakban együtt:
    üzletvezető) a felelős. A vásárlói kifogást az üzletvezető vagy az
    általa megbízott dolgozó köteles gondosan megvizsgálni.

    3. § A vállalat vásárlói kifogást csak az áru eladásakor adott
    fizetési bizonylat bemutatását követően köteles megvizsgálni.

    4. § Ha a vásárló igényét határidőn túl jelentette be, továbbá ha a
    hiba oka az átadás után keletkezett (pl. rendeltetésellenes
    használat, helytelen kezelés vagy tárolás, elemi kár, erőszakos
    külső behatolás), tájékoztatni kell arról, hogy igénye nem
    teljesíthető.

    5. § (1) A hibás áru kijavítását legkésőbb a hiba bejelentésétől
    számított 8 napon belül el kell végezni. Ha a javítás 8 napon belül
    nem készült el, a vásárló kívánsága szerint az áru árát le kell
    szállítani, az árut ki kell cserélni vagy a vételárat vissza kell
    téríteni, illetve ha a vásárló a hibát kijavítja, vagy mással
    kijavíttatja, a javítás költségeit kell részére megtéríteni.

    (2) Ha a vásárló a hibás áru árának leszállítását, cseréjét vagy a
    vételár visszatérítését (elállás) igényli, a minőségi kifogást azonnal
    el kell intézni.

    (3) A vásárlói kifogás elintézésének idejébe nem számít bele a 6. §
    alapján elvégzett minőségvizsgálat időtartama.

    6. § (1) Ha a hiba jellegével, a javítás módjával, minőségével, az
    árleszállítás mértékével kapcsolatban, vagy más kifogás elbírálása
    szempontjából lényeges műszaki kérdésben vita merül fel, a vállalat
    köteles a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez az árut három
    munkanapon belül szakvélemény beszerzése céljából vizsgálatra
    elküldeni.

    (2) Az árut a vásárlótól elismervény ellenében kell átvenni. A
    minőségvizsgáló szervvel közölni kell az eladás időpontját, az áru
    vételárát, minőségi osztályát, a vásárlói kifogást, az üzletvezető
    megállapításait és az egyéb lényeges adatokat (a vásárló neve és címe,
    árengedmény, elvégzett javítások stb.).

    (3) A minőségvizsgáló szerv köteles a vizsgálatot soron kívül, de
    legkésőbb 10 napon belül elvégezni, továbbá a vállalatot a vizsgálat
    eredményéről értesíteni. A minőségvizsgáló szerv szakvéleménye a
    vállalatra kötelező. Tartós használatra rendelt áru esetén a vállalat
    köteles a szakvélemény egy példányát a vásárlónak - kívánságára -
    átadni, más áruk esetében pedig bemutatni.

    (4) A minőségvizsgáló szerv lehetőleg az áru csonkítása (roncsolása)
    nélkül ad szakvéleményt. Ha a műszeres vagy laboratóriumi vizsgálat
    kizárólag az áru csonkításával (roncsolásával) végezhető el, a
    vásárlót akkor is kártalanítani kell, ha a kifogása nem alapos.

    (5) Ha a forgalomba hozott áru az előírt követelményeknek nem felel
    meg, a vizsgálat költsége a vállalatot terheli. Ha a vásárló igényét
    határidőn túl jelentette be, továbbá, ha a hiba oka az átadás után
    keletkezett (pl. rendeltetésellenes használat, helytelen kezelés vagy
    tárolás, elemi kár, erőszakos külső behatolás) a vizsgálat költsége a
    vásárlót terheli.

    (6) A vizsgálat díjtételeit és/vagy a vizsgálati díj megállapításának
    és befizetésének módját, továbbá ezek módosulását a vizsgálatot végző
    szerv(ek) köteles(ek) az IKM hivatalos lapjában közzétenni.

    (7) A minőségvizsgálat várható költségeiről közzétett díjtételek
    alapján a vállalatnak a vásárlót előzetesen tájékoztatni kell.

    7. § A minőségvizsgáló szerv szakvéleményének beszerzésére
    élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikai cikkek esetében
    csak a kifogás elintézése után a vállalat tájékozódása céljából
    kerülhet sor.

    8. § Ha az áru köztudomásúan csökkent értékű, vagy a vásárló az
    előzetesen igazolhatóan közölt minőségi hiba ismeretében az árut
    tényleges értékének megfelelően csökkentett áron vásárolta meg, a
    csökkent értéket eredményező, illetve az ismert minőségi hiba miatt
    a vállalat szavatossági felelősséggel nem tartozik.

    9. § (1) Ha a vásárló a vételár visszatérítését igényli, az árut
    vissza kell venni és a ténylegesen kifizetett vételárat vissza kell
    téríteni.

    (2) Kijavítás, árleszállítás vagy az áru visszavétele és a vételár
    visszatérítése (elállás) helyett a vállalat az árut akkor cserélheti
    ki, ha erre a minőségi kifogás bejelentésekor lehetőség van.

    (3) Ha a csereigény érvényesítése esetén az áru kicserélésére nincs
    lehetőség, a vásárló kívánságára - a vételár-különbözet elszámolása
    mellett - a vállalat köteles más árut eladni.

    (4) Az árleszállítás mértékét az eladáskor adott fizetési jegyzéken
    fel kell tüntetni.

    (5) Az árut javításra elismervény ellenében kell átvenni. Az
    elismervényen fel kell tüntetni az áru azonosításához rendelkezésre
    álló adatokat, a hiba bejelentésének, valamint az áru átvételének
    idejét, a hiba megjelölését és azt az időpontot, amikor a vásárló a
    kijavított árut átveheti.

    10. § (1) A minőséghibás élelmiszert, háztartási vegyi árut és
    kozmetikai készítményt a vásárló választása szerint azonnal ki
    kell cserélni vagy vissza kell venni és a vételárat vissza kell
    téríteni.

    (2)

    Vegyes rendelkezések

    11. § A vásárlói kifogás elintézéséről a rendelet melléklete szerinti
    jegyzőkönyvet kell 4 példányban felvenni. A jegyzőkönyv
    előrenyomott, sorszámmal ellátott nyomtatvány.

    12. § (1) Kötelező jótállás esetén a jótállási idő alatt érvényesített
    vásárlói kifogást a jótállásra vonatkozó jogszabályok szerint kell
    elbírálni.

    (2) A jótállás kötelező időtartamának eltelte után az 5. § (1)
    bekezdésében foglaltakat avval az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a
    javítást a jótállásra vonatkozó jogszabályban megállapított határidőn
    belül kell elvégezni.

    13. § (1) A vállalt jótállás a szavatossági jogokat nem érinti. A
    vállalt jótállás feltételeiről a vásárlót írásban tájékoztatni
    kell.

    (2) Jótállást csak a vállalatot szavatosság, illetve kötelező jótállás
    alapján terhelő kötelezettségeknél a vásárlóra kedvezőbb feltételekkel
    szabad vállalni.

    14. § (1) A gazdálkodó szervezetek vezetői rendszeresen kötelesek
    ellenőrizni a vásárlói kifogások intézésére vonatkozó jogszabályok
    betartását.

    (2) A vásárlók kifogásainak intézésére vonatkozó rendelkezéseket
    minden üzletben feltűnő helyen kifüggesztve ismertetni kell.

    15. § Ez a rendelet 1978. március 1. napján lép hatályba,
    rendelkezéseit a hatálybalépést követően teljesített szerződésekre
    kell alkalmazni. Egyidejűleg az 1/1964. (I. 11.) BkM rendelet,
    1/1964. (XII. 20.) BkM-KipM együttes rendelet, a 35/1965. (KÉ 8.)
    BkM utasítással, a 18/1969. (XII. 11.) BkM rendelettel, valamint a
    2/1976. (KÉ 13.) BkM utasítással módosított 41/1965. (KÉ 15.)
    BkM-SZÖVOSZ Eln. együttes utasítás és a 40/1965. (KÉ 10.)
    BkM-SZÖVOSZ Eln. együttes utasítás hatályát veszti.

Új hozzászólás Aktív témák