Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
S_x96x_S
addikt
> Illetve nem is tudom, létezik-e 14-es laptop
> amibe bele mertek rakni egy core ultra 9-et és egy 150 wattos 4090 gpu-t.14-es + 4090 -est csak ilyet látok - Ryzen 9 7940HS - procival+ Nvidia GeForce RTX 4090 (16GB GDDR6 VRAM); 125 W TDP -vel
"ASUS ROG Zephyrus G14 GA402XY-N2004W, Eclipse Gray, Ryzen 9 7940HS, 32GB RAM, 1TB SSD, GeForce RTX 4090, DE"
teszt: https://basic-tutorials.com/reviews/pc-laptop-review/asus-rog-zephyrus-g14/
https://www.notebookcheck.com/AMD-Ryzen-9-7940HS-in-der-Analyse-Zen4-Phoenix-ist-im-Idealfall-so-effizient-wie-Apple.709916.0.html -
cucka
addikt
Persze, ez világos. De.
Az apple bevételének kb. 10%-a származik a mac termékcsaládból. Ebben benne van a macbook air-től a legbikább asztali mac pro-ig minden.
Kb. 50% iphone eladás, 25% szolgáltatások (értsd app store-os sarcolás), 10% ipad, a maradék meg kiegészítők.Egyértelmű, ők elsősorban mobil és ultramobil eszközökből élnek. Ezért nem fogják feladni a mostani architektúrát. Mert még annak a hurka 10% mac-es bevételi aránynak is a nagy része az ultramobil macbook air.
Jókat írsz, meg tök jogos, hogy csinálhatnák máshogy, és akkor az unreal engine jobban futna, csak bevétel-arányosan nézve ez nekik nem fontos. Az, hogy az iphone-on jó legyen az akkuidő, az fontos. Meg hogy az iphone-ios-macos között átjárás legyen.
(És itt az átjárás nem azt jelenti, hogy elméletileg futtatható a szoftver minden platformon, hanem hogy gyakorlatilag is jól fut, jó felhasználói élménnyel) -
Abu85
HÁZIGAZDA
Nem csak amiatt kell átszabni. Egyszerűen a 4096 bites feldolgozó nagyon nem jó a komplex shadereknek. Ez tökéletes ultramobilba, mert ott pusztán a 4-5 wattos TDP miatt nem fog komplex kódokat futtatni, de amint felmész 30 wattra ez megváltozik. Tehát muszáj olyan jellegű dizájnnal előállni, ami már itt jó, és nem 4-5 watton.
Ez a szoftveres dolgokba nem szól bele, hiszen ettől még a programkód ugyanúgy lefut a 4-5 wattos dizájnon, ahogy a 30 wattoson, vagy a 100 wattoson is. A különbség annyi, hogy ha nem ultramobil IGP-t alkalmaznának 100 wattos szintre, akkor nem csak az IGP 20-30%-a működne, hanem a feldolgozók 60-70%-a is. És ez amúgy nem mindegy, mert papíron ott van a számítási teljesítmény, csak például egy Unreal Engine 5 nem igazán tud vele mit kezdeni, mert annyira komplex a kód, hogy kevés wave futhat vele az IGP-n, és így a multiprocesszorok adatra várnak folyamatosan. 4-5 wattos szinten pedig eleve azért lenne lassú egy ilyen kód, mert hurka az IGP, ami 4-5 wattba belefér.
Ez tehát azon nem változtat, hogy ugyanaz a kód mehet mindenhova, csak a beépített feldolgozók valóban használva lesznek, nem csak állnak és malmoznak.
-
cucka
addikt
Engem nagyon meglepne, ha az apple-nél az unreal engine miatt átszabnák a chipjeiket.
Az Apple-nél Steve Jobs óta az a stratégia, hogy egyszerűen nem akarnak minden igénynek megfelelni. Amire kihegyezik a hardvert+szoftvert, abban nagyon jók (pl. videóvágás, képszerkesztés, audio) minden mást kb. leszarnak.
Illetve a másik, hogy nekik kiemelten fontos, hogy a mobil stack (ios ipados) és a desktop (macos) konvergáljon, ezen dolgoznak már mióta. Nem csak a chipeknél, de a swift ökoszisztéma is ebbe az irányba mutat.
-
cucka
addikt
akkor nem a 14 colos MBP kell összehasonlítani a 18 colos MSI Stealth 18 AI Studio
Egy 14 colos laptopot ez a MBP tönkreverne. Illetve nem is tudom, létezik-e 14-es laptop amibe bele mertek rakni egy core ultra 9-et és egy 150 wattos 4090 gpu-t.
De ha létezik, egy dolgot így biztosan tutira lehet tudni róla - hogy throttlingol.
És az a durva, hogy cyberpunk-ban úgy van majdnem egálban a 4090-es laptoppal, hogy ez még az x86-os verzió, nem a natív, ami jövőre érkezik.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
És pont itt van a szűklátókörűség. Leírnád nekem a menetét, amint betöltesz egy 30-40-50-70-90 GB-os LLM-et egy 16 GB-os RTX 4090 Mobile GPU-ba? Vagy ahogyan renderelsz egy 30-40-50-70 GB-os 3D tartalmat valamilyen RT motorban?
Windows notebook szintjén ezekre alternatíva sincs, holott az M4 Maxon meg tudod csinálni. Na erre a piacra lesz először alternatíva a Strix Point Halo. Nem igazán a Windows környezet a fontos, mert ahova ezt küldik, ott mindegyik Windows notebook kilép a programból out-of-memory hibaüzenettel. És pont ezért nem használ az Apple ide dedikált GPU-t, mert azokban a szituációkban, amit céloznak az M4 Maxszal, a dedikált GPU annyira szarul működik, hogy le sem fut a program a kevés memória miatt.
A játék pedig a komplexitástól függ, a 128-utas feldolgozótömb nagyon nem hatékony a sok játékban. Úgy a címek kb. 10-15%-ában igen, de úgy többségében nem. Ha hatékony lenne mindenhol, akkor az AMD, az Intel és az NVIDIA is 4096 bites feldolgozómotort használna, de közelében sincsennek ennek, mert ők is kimérik, hogy jók lennének 100-200 játékban, de szarok 10000-ben. Az Apple azért használ ilyet, mert ezt hozták át ultramobilból. Aztán Unreal Engine 5-ben szenvednek is nagyon vele, mert hiába a számítási teljesítmény, ha nincs annyi szál azonos szemcsézettségű csoportokba rendezve, hogy etetni tudj 128 ALU-t egy tömbön. De ez csak játék, alapvetően nem ez a célpiaca sem az M4 Maxnak, sem pedig a Ryzen AI Maxnak. Bár nyilván az Unreal Engine 5 a professzionális igények miatt fontos lehet, de azzal nem tud mit kezdeni az Apple, egyszerűen az IGP-jük dizájnja fizikailag nem alkalmas erre a motorra. Majd ezt a következő években átalakítják olyanra, amilyet a többiek használnak, de akkor szét kell választani az ultramobil és a normál mobil vonalat.
Manapság egyre több esetben konkrétan a memória kapacitása szabja meg a határt. Ezek olyan professzionális igények, amelyeket dedikált GPU-val egyszerűen nem lehet lefedni. Nem tudsz elég memóriát rakni a dizájnba fizikailag, hogy egyáltalán elinduljon az alkalmazás.
-
S_x96x_S
addikt
> Ezzel kellene versenyeznie...
ha fair versenyre törekszel,
akkor nem a 14 colos MBP kell összehasonlítani a 18 colos MSI Stealth 18 AI Studio -val.
mert más a hűtési kategória.---
és nem árt tudni,
LLM-ek futtatásánál - a 14 colos MacBook Pro - thermal throttlingol
A 16colos MBP meg nem, vagy kevésbé.
https://x.com/ivanfioravanti/status/1859279436803342617 -
Abu85
HÁZIGAZDA
Leginkább alternatívának szánják ezt. A Windows oldalon hasonló még csak nincs is az M4 Max ellen. És ez főleg a memória miatt jelentős probléma, mert arra, ahova a M4 Max megy, kell is a sok RAM, a nagyon-nagyon sok RAM. Nem véletlen, hogy a Ryzen AI Max sorozat egyik selling pointja, hogy 128 GB-ot kaphat, és ebből 96 GB lehet dedikáltan a grafikus vezérlőé. Ehhez hasonló nem létezik Windows notebook szintjén, miközben alkalmazási igény lenne rá, nagyobb LLM-ek, stb.
A fő kérdés igazából az IGP. Valószínűleg játékokban megveri az M4 Maxot, mert az Apple IGP dizájnja nagyon nem illik a játékokhoz a nagyon korlátozott regiszterterülettel, illetve a 128-utas feldolgozótömbbel, amit egyszerűen elképesztően nehéz hatékonyan etetni. Általában nincs akkora mennyiségű szál azonos szemcsézettségű csoportokba rendezve, hogy ez 30-40%-nál jobban kihasználható legyen. Nem véletlen, hogy az AMD, az Intel és az NVIDIA feldolgozótömbjei sokkal kevesebb ALU-ból állnak. Professzionális programokban viszont sokszor egyszerűbb shaderek futnak, így ott nehezebb lesz majd legyőzni az M4 Max IGP-jét. Tehát valószínűleg az várható, hogy ha valami egyszerű feladat van, ott az M4 Max IGP-je jobb lesz, míg a komplex feladatokat nagyon nem bírja, így ott előjönnek a dizájn ultramobil jellemzői, és ettől a teljesítménye is eléggé összeomlik. Így pedig az elméleti tempónak csak a töredékére képes a gyakorlatban.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Azoknál ez IGP-nek számít, mert a market research cégeknél nyilván IGP-nek lesz véve. És az AMD-nél is annak mondják majd technikailag, csak egyszerűbb most dGPU-ként eladni az OEM-eknek, hogy a megkötött szerződések ne legyenek teljesíthetetlenek. Mert ha ezt IGP-nek adják el, akkor egy OEM sem fogja tudni teljesíteni a kötelező dGPU rendelést, hiszen ehhez a dizájnhoz már nem kell dGPU.
#2 Oliverda : Az M4 Max ellen megy majd. De nyilván az aktuális Max dizájn lesz mindig az ellenfél. Meg ugye 2026-tól az aktuális Intel IGP Halo dizájn, mert a Panther Lake-ből készül hasonló kiadás, ami szintén az Apple Max sorozata ellen megy majd.
-
S_x96x_S
addikt
Az M4 Max sávszélessége ~546 Gb/s
kíváncsi leszek, hogy mennyire közelíti meg a Strix Halo -
Oliverda
félisten
“Az AMD elsődlegesen az Apple Max jelzésű dizájnjait támadja a fejlesztéssel”
Az M1 vagy M2 Maxot?
-
Egon
nagyúr
Nyilván nem azért számolják dGPU-nak a nem is dedikált GPU-t, mert lassan a Matrox-szal versenyeznek a valós dGPU piaci részesedésükkel, neeeem...
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- AMD Ryzen 7 3700X 8-Core 3.6GHz (32M cache, up to 4.4GHz) AM4 Processszor!
- Intel Core Ultra 9 285k /// Teljesen ÚJ // Üzletből, számlával és 2 ÉV Garanciával
- Intel Core i9-9900KF 8-Core 3.6GHz LGA1151 (16M Cache, up to 5.00 GHz) Processzor!
- Intel Core I3 9100F Eladó!
- AMD Ryzen 9 5900X CPU + 32GB RAM + B450 alaplap (akár külön is)
- Apple iPhone 11 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Intel X540-T2 dual-port 10GbE RJ45 hálózati vezérlő (10Gbit, 2 port, áfás számla, garancia)
- Telefon felvásárlás!! iPhone 13 Mini/iPhone 13/iPhone 13 Pro/iPhone 13 Pro Max
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Intel i9 14900KF 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép játékra! I9 13900K / RTX 4080 / 32GB RAM / 1 TB SSD
Állásajánlatok
Cég: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest