Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Algol

    senior tag

    válasz attiati #1064 üzenetére

    "Mit lehet vele tenni? ... de valahogy legyen halkabb"

    1. Ventilátor csere és az egész táp belsejének portalanítása. Az FSP 350 HLC-ben Yate Loon venti van, halkabb cserelehetőségek:

    Scythe Slip Stream SY1225SL12H
    1600 RPM, 88,1 CFM, 33 dBA, indulási feszültség: 4,2V, élettartam: 30.000 óra, siklócsapágyas, kb: 2.500 Ft.

    Be Quiet Shadow Wings SW1 high-speed
    2200 RPM, 76,2 CFM, 29,7 dBA, indulási feszültség: 5V, élettartam: 200.000 óra, Rifle Bearing, amit hornyozott csapágyasnak mondhatunk, kb: 5.000 Ft.

    Ha ez túl sok lenne a táp 2.000 Ft-os árához képest, akkor csak a benne levő venti kitakarítását, újra zsírozását tudom javasolni. Ha persze nagyon megkopott a csapágya, akkor ez nem fog igazán segíteni.

    Üdv: Algol

  • Algol

    senior tag

    válasz attiati #1066 üzenetére

    Tulajdonképp mennyire hangos? Tudom, hogy ezt írásban nem lehet közölni, meg kellene hallgatnom a tápot.
    De te egy-két dolgot megvizsgálhatsz: sok vagy kevés levegőt fúj ki a venti? Milyen a kinyomott levegő hőmérséklete?

    Ha azért hangos, mert szélviharként nyomja ki a levegőt [ilyenkor persze magas fordulatszámon pörög], akkor azt mondanám, hogy a tápegység belül abnormálisan melegszik, valami hibás benne, vagy annyira beleült a por, hogy a fokozott légáramlás sem képes elszállítani a keletkezett hőt.

    Ha csak kevés levegőt fúj és úgy hangos, akkor a ventilátor kopása a hiba oka.

    Ezekre a hallott hang jellegéből is következtethetünk, süvítő- vagy inkább daráló hangot hallasz-e?

    Abban tápban siklócsapágyas [sleev bearing] venti van. Azokra az jellemző, hogy üzemidejük elején halkabbak, mint a golyóscsapágyasok, de később nagyobb zajt keltenek, mint a golyóscsapágyasok. Élettartamukra 30.000 órát szoktak megadni. Ez azt jelenti, hogy várhatóan 30.000 óra használat után annyira kikopik a csapágyuk, hogy működésképtelenek lesznek.

    Üdv: Algol

  • Algol

    senior tag

    válasz attiati #1069 üzenetére

    Így csak arra gondolhatok, hogy a tápegységedben a levegő áramlás útja valahogy le van fojtva. A ventilátor erőlködik, de nem tud elég levegőt áthúzni a tápon. Ez egyúttal rontotta a ház szellőztetését is, melegebb lett a házban is, ezért pörög jobban a proci ventije.

    Meg kellene vizsgálni belülről azt a tápot, lehet, hogy tele van kosszal, ki kellene takarítani.

    Üdv: Algol

  • prmcsk

    addikt

    válasz attiati #1073 üzenetére

    Pont oldalképet nem csináltál, ahol rendesen láthatnám a motort. Érdekes, hogy az a venti, így beszerelve, szerintem kívülről befelé, a tápra szív...

    Ennek nem így kéne lennie. Fordítsd meg és próbáld ki.

    "Azé lesz egy ország, aki teleszüli". Kezdek aggódni magamon. Ha a katicabogarat hasznosabbnak tartom, mint a krumplibogarat, már rasszista vagyok ?

  • Algol

    senior tag

    válasz attiati #1073 üzenetére

    "előfordulhat, hogy fordított irányban, befelé nézegetve tették bele a ventit?"

    Ezt a legegyszerűbb ellenőrizni. Működés közben tedd oda kezed és érezned kell, kifelé fújja-e a levegőt vagy sem. Ha bizonytalan lennél az irányban tégy egy könnyű papírlapot - mondjuk egy szalvétát - a rács elé, ha fordítva van berakva a ventilátor, akkor a papírt odaszippantja a rácshoz, normál esetben mindig kifele tolja a légáramlás. A ventilátorokon egyébként feltüntetik a forgási- és légszállítási irányokat, a műanyag keretükön találhatók ezek a nyilak, ha már kiszerelted, akkor megnézheted.
    Ha ez bebizonyosodna - mármint az, hogy fordítva szerelték be a ventilátort - akkor rögtön megvan minden probléma oka.

    "Ahhoz hol tudok venni olajat/zsírt"

    A ventilátorok kenésére lágy zsírt kell alkalmazni. Az olaj nem jó, túlságosan gyorsan kifolyik a csapágyból.
    Gépjármű- vagy kerékpárboltokban kaphatsz. Hogy most milyen néven kapható, azt nem tudom; ami nekem itthon van azon az áll, hogy "lítiumbázisú kenőzsír MSZ11710/4", de ez már nagyon-nagyon régi.

    A ventilátort szét kell szerelni, le kell húzni a rotort a csapágyból. Aztán a csapágyat és a tengelyt meg kell tisztítani az esetleg ott levő megkeményedett zsírmaradványoktól. Ehhez jó a WD-40, de hosszabb távú kenésre nem. Majd be kell zsírozni és összeszerelni, azt az öntapadós matricát (vagy helyette valami hasonlót) mindenképpen vissza kell ragasztani, hogy ne engedje be a port a csapágyba.

    "Egyébként lehet kapni külön tápventit, vagy bármelyik 8cm-es venti kompatibilis lesz vele?"

    Tápventilátor helyettesítésénél három adatuk hasonlóságára kell ügyelnünk - legyenek ezek 10-20 %-os eltérésen belül -, légszállítás, statikus nyomás, indítási feszültség. Ezért nem egyszerű egy tápventilátort helyettesíteni.
    Ha majd arra kerülne sor, hogy ki kellene cserélni ezt a ventit, majd akkor nézek helyére alkalmas halk példányt. Érdekes, hogy fél évvel ezelőtt javítottam egy pontosan ilyen (FSP 350 60-HLC) tápot, meg is kentem a ventilátorát, de most nem emlékszem, hogy 8 vagy 12 cm-es venti volt-e a tápban.

    Ha a házadban a tápegység ventilátorán kívül nincs más ami kifelé húzhatná a meleg levegőt, akkor érdemes lehet beépíteni egyet, minél nagyobbat, értelemszerűen akkorát, amekkora elfér a kialakított ventilátorhelyen. Oda számításba jön az általad említett típus.

    A plusz ventilátor tehermentesíthetné a tápegységed ventilátorát, így az alacsonyabb fordulatszámon mehetne.

    Üdv: Algol

  • Algol

    senior tag

    válasz attiati #1084 üzenetére

    Nehezen tudtam kideríteni, hogy a tápodban Yate Loon D80SH-12 venti van.
    Adatai: 2600 RPM, 32 CFM, 34 dBA, 0,19A

    Az általad régebben már kérdezett Artic F8 jó lesz ide, mert ennél jobban illeszkedő, halkabb helyettesítők többe kerülnének, mint a táp.

    Artic F8 adatai: 2000 RPM, 31 CFM, 0,3 son = 22,6 dB (ha jól számítottam át) 0,16A

    Üdv: Algol

  • Algol

    senior tag

    válasz attiati #1472 üzenetére

    "A 3. pin nem a fordulatszabalyozashoz kellett volna?"

    Nem, az a fordulatszám kijelzésre szolgáló vezeték. Ha működik, akkor jól kötöttétek be, mert csak egyféleképp lehet jól bekötni. Jelenleg a tápegység szabályozza a ventilátor fordulatszámát, a ventilátor feszültségének változtatásával.

    "lassan (es vegre csendesen) forog a venti. lehet ebbol a manoverbol baj?"

    Azért forog lassan, mert a tápegységben elhelyezkedő hőérzékelő még nem jelez akkora hőmérsékletet, ami több hűtést igényelne. Baj csak akkor lehet, ha a tápot jobban terhelve, az - az erősebb melegedés miatt - akkora légáramlatot igényelne, amekkorát a jelenlegi ventilátor maximális fordulatszám mellett sem tud produkálni. Ilyenkor a gyárilag tervezettnél magasabb hőmérséklet alakulna ki a táp belsejében. Ez aztán a táp alkatrészeinek gyorsabb elhasználódásához vezetne.

    Amíg az új ventilátor nem forog maximális fordulatszámon, nem lehet baj. A kérdés az, hogy ki veszi majd ezt észre - mondjuk egy hangosabb játék közben -, hogy a ventilátor már maximális fordulatszámon pörög, a tápegység meg még további hűtést igényel. Ezért célszerű az eredetileg beépített ventilátor légszállításával megegyező légszállítású ventilátort beépíteni.

    Üdv: Algol

Új hozzászólás Aktív témák